02.Elokuu 2014, 05:24 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Verenluovutus  (Luettu 8192 kertaa)
Karen
Kokelas

Asuinpaikka: Vantaa
« : 19.Toukokuu 2010, 23:54 »

Olin vähän aikaa jo kerennyt harkita, että haluaisin ryhtyä verenluovuttajaksi. Jonkin verran kun olen sukulaisilta kuullut siitä, ja lisäksi kouluterkkari taisi sanoa että luovuttaminen on 16-vuotiaana mahdollista, vaan toistapa väitetään Punaisen Ristin veripailvelussa. Liekö tuo 18 vuotta ihan yleinen ikäraja verenluovuttamiselle joka paikassa vaiko vain tuolla..  Muut sivulla luetelluista kriteereistä täyttäisin, hemoglobiininikin on aina ollut erinomainen.
Tämä olisi lisäksi tietääkseni ainoa keino minun saada selville oma veriryhmäni.

Onko kellään täällä kokemuksia verenluovutuksesta?
Velhoruhtinatar

« Vastaus #1 : 20.Toukokuu 2010, 00:21 »

SPR:n veripalvelu on se virallinen ja ainoa verenluovutusorganisaatio Suomessa, joten niiden sääntöjen mukaan on mentävä.

Minä luovutin aikanani verta aina silloin tällöin, mutta jossain vaiheessa se jäi tauolle kun hemoglobiinit tahtoivat aina painua anemian puolelle. Pitäisi varmaan taas vaihteeksi käydä yrittämässä, josko saisin luovuttaa.

Verenluovutus on sellaista kivaa vapaaehtoistoimintaa josta saa hyvän mielen palkaksi. Minä tein opiskeluaikana parin päivän tutustumishenkisen työharjoittelunkin Veripalvelussa, se oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Olen ns. "yleisluovuttaja" veriryhmältäni, vereni on sitä ainoaa sorttia laadultaan joka käy periaatteessa kaikille, eli O rh -. Käytännössä nykyään taidetaan kyllä antaa lähes kaikissa tilanteissa ihmisille heidän omaa veriryhmäänsä sillä se kai saadaan onnettomuustilanteissakin suht nopeasti selvitettyä, joten sinänsä O rh - ei ole sen halutumpaa kuin muutkaan veret.

Verenluovutuksen historia on mielenkiintoista luettavaa. Aluksihan (jokunen sata vuotta sitten) homman toimivuutta testattiin mm. siirtämällä vuohien ja sikojen verta ihmisille... Kesti melko kauan ennen kuin fiksusti onnistuttiin päättelemään, että ehkä ihmisen veri sittenkin sopii ihmiselle parhaiten. Ja lopulta ABO -veriryhmien merkityskin keksittiin. Vielä 1800 -luvulla verensiirtoa mainostettiin "yhdeksi turvallisimmista kirurgisimmista toimenpiteistä - kuolleisuus on vain yksi kolmesta." Oi aikoja...

Veripalvelun sivuilta näkyy tätä nykyä löytyvän tietoa myös veren myyttisistä ja mytologisista merkityksistä - Anne Ricen kirjatkin on siellä mainittu, samoin lohikäärmeiden veren ominaisuuksista löytyy juttua. Käykääpä lukemassa ;)

Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #2 : 20.Toukokuu 2010, 00:56 »

Verenluovutus on hieno tapa, Saa hyvän fiiliksen kun tietää pääsevänsä auttamaan näin hyvässä asiassa. Ja itselläni se edistää omaakin terveyttäni. Aikoinaan aloitin kouluterveydenhoitajan suosituksesta kun paljastui että oli 184 hemoglobiini joka alkaa olla jo liiankin korkea. Eli sitä on sitten aina välillä tullut käytyä tiputtamassa alaspäin. Pienin koskaan mitattu lukema oli 162 eli anemiasta ei ole kohdallani pelkoa.

Luovutuskertoja taitaa olla takana 24 kappaletta vaikka laiskanpuoleisesti on tullut käytyä luovuttamassa. Nuutaman kerran on huimannut luovutuksen jälkeen ja ne ovatkin sitten antaneet tabletin joka nostaa verenpainetta hetkeksi. Mutta normaalisti ei mitään haittavaikutuksia. En tiedä kuvittelenko vain mutta monesti tuntunut, että on tullut kevyt olo luovutuksen jälkeen, kun paksu veri on liikkunut normaalia paremmin suonissa :)

Tosin sitten seuraavalla juoksulenkillä on huomannut että hengästyy normaalia helpommin kun ei olekaan niin paljoa hemoglobiinia enää veressä happea kuljettamassa.

Mutta menkää ihmeessä kokeilemaan luovuttamista, älkääkä heti lopettako jos ekalla kerralla on vähän heikompi olo, elimistö kyllä tottuu luovutukseen.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #3 : 20.Toukokuu 2010, 01:00 »

Multa on verenluovutus kielletty anafylaksian takia ikuisiksi ajoiksi, muuten haluaisin kyllä. Joten Karen, odota ne pari vuotta, kuluvat ihan sutjakkaan. :)

Until one day, the boundary gives way.
Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #4 : 20.Toukokuu 2010, 01:09 »

Tuli muuten mieleen että nostaakohan anime-harrasus verenluovuttamista nuorten keskuudessa. Japanissahan kun on tapana päätellä veriryhmästä henkilön luonteenpiirteet horoskooppien tapaan ja varmaan monet nuoret Karenin tapaan ovat kiinnostuneita näkemään oman ryhmänsä. Tyypitys pätee kyllä omalla kohdallani :)
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 20.Toukokuu 2010, 09:30 »

Ainahan sitä voi raahata koko paikallisen animekerhon kerralla verenluovutustiloihin :) Me pidettiin kerran kuoroharkka SPR:n tiloissa. Harjoiteltiin ilta normaalisti lauluja ja verta sai siinä samalla käydä luovuttamassa. Aika moni kävi, mutta minunkaan veri ei kelpaa (liian vähän hyytymisaineita). Olen enemmän sitä tyyppiä, joka tulee jossain vaiheessa tarvitsemaan verivalmisteita.

Eilen SPR:n/Veripalvelun Facebook-tiedotteessa pyydettiin pikaisesti lisää luovuttajia koska helteiden takia luovuttajia on ollut vähän. Eilen näytti A+ varasto olevan tyhjä ja tänään näyttäisi olevan myös O-. Mitään muutakaan verta ei näytä olevan juuri sen enempää

Veritilanne: http://www.veripalvelu.fi/
tpi
Velho

« Vastaus #6 : 20.Toukokuu 2010, 13:07 »

Hämmästynyt
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #7 : 20.Toukokuu 2010, 13:24 »

Ei ne miunkaan verta huoli. Ei piisaa jaeltavaksi asti.

Jollain jatkokoulutusmessuilla oli reilu vuosi sitten asiaa verenluovutuksesta ja mahdollisuus mittauttaa hemoglobiininsa. Ideana kai lähinnä oli todeta, että onneksi olkoon, tämän puolesta kelpaatte luovuttajaksi, ja esitettä kouraan. Itselläni jäi kuitenkin hiukka alle sallitun rajan. Voisihan sitä toki joskus käydä kokeilemassa, jos sattuisi olemaan arvot paremmalla tolalla, mitään  muuta estettä luovutukselle kun ei miulla tietääkseni olisi... Toisaalta taasen voisin keskittyä ihan vaan pysymään henkilökohtaisen tolpillani.

Testasimme yhdellä yläasteen bilsan tunnilla veriryhmämme (ja tuli kuulemma peräti oikea tulos) Veriryhmä O, en muista, liekö plussaa vai miinusta.

Tavallaan.
Echramath
***

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 20.Toukokuu 2010, 14:16 »

Tosin jos kaikesta huolimatta väittää olevansa hetero, saa luovuttaa verta. Kummaa, että monopoliyrityksellä varaa keksiä kaikenlaisia kummallisia homobakteerikieltoja, vaikka kaikki veri joka tapauksessa pitääkin testata. Ihmeellistä meininkiä. Ja koska sitä verta tarvitaan ihan oikeasti, ei tuota nyt oikein voi boikotoidakaan.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #9 : 20.Toukokuu 2010, 15:57 »

Jooh, ei tuo oikein minunkaan logiikkaani mene. Toisaalta ymmärrän kyllä, että riskejä arvioidaan pitkälti tilastotasolla eikä yksittäisistä ihmisistä oletuksia tehden, mutta silti. Jos otetaan vaikka vertailuun kuvitteelliset Matti ja Pekka, joista Matti on elänyt viisi vuotta sitten uskollisessa parisuhteessa toisen miehen kanssa turvaseksiä harrastaen, ja Pekka taas harrastaa runsaasti suojaamattomia irtosuhteita naisten kanssa, niin näistä Matilla on pysyvä verenluovutuskielto, Pekalla ainoastaan 4 kk viimeisimmästä seksikontaktista uuden partnerin kanssa. Loogista?

Lainaus Veripalvelun sivuilta:
Lainaus
Tämänhetkinen tutkimustieto osoittaa, että jos miesten välisestä seksistä aiheutuvasta verenluovutuskiellosta luovutaan, kohoaa verta saavan potilaan tartuntariski merkittävästi. Kanadassa ja Britanniassa tehtyjen tutkimusten mukaan riskin on laskettu kasvavan myös, mikäli pysyvästä luovutuskiellosta siirrytään määräaikaiseen varoaikaan.

Minun mielestäni luovutuskelpoisuuden kriteerinä ei pitäisi käyttää seksisuhteiden olemassaoloa ylipäätään, vaan mieluummin esim. partnereiden määrää. Ymmärtäisin esim. säännölliset irtosuhteet luovutuskiellon perusteeksi, mutta en sitä, että riskin ajatellaan olevan kohonnut myös vakituisessa yksiavioisessa parisuhteessa elävillä, jossa kumpikin osapuoli on käynyt testeissä.
« Viimeksi muokattu: 20.Toukokuu 2010, 16:05 kirjoittanut Sarantha » tallennettu

Sini

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #10 : 20.Toukokuu 2010, 21:52 »

Kuten useat jo tietävätkin, olen luovuttanut verta varsin säännöllisesti ja kehotan kaikkia, joille se on mahdollista, käymään. Pienellä vaivalla voi pelastaa elämän :) Minulla on ollut huono olo vain ekan kerran jälkeen ja kerran kun oli todella helle. Täytyy vain muistaa juoda paljon nestettä, jo vaikka vähän etukäteenkin, ja varautua siihen ettei tee mitään raskasta sen jälkeen.

Taisi olla niin että juhannuksen jälkeen pääsen taas, olisikohan asiaa Helsingin keskustaan niin voisi käydä testaamassa sen uuden Sanomatalon luovutuspisteen :D

Niin ja jos jotain gallupia aiheesta ollaan tekemässä niin olen AB+.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Metusalem
***

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #11 : 20.Toukokuu 2010, 22:00 »

Miesten välisestä seksistä aiheutuva elinikäinen verenluovutuskielto on kieltämättä omituinen. Vaikea minun on kuitenkaan ottaa kovin jyrkkää kantaa siihen, sillä jos tutkimustulokset todella osoittavat (kuten SPR näemmä väittää), että kiellon poistaminen tai jopa määräaikaistaminen kohottaisi merkittävästi verta saavan potilaan tartuntariskiä, kielto on tarpeellinen vaikka se kuinka sotisi kaikkia maailman tasa-arvoihanteita vastaan.

Toisaalta tietenkin voidaan miettiä, voitaisiinko ongelma ratkaista muuttamalla kyselylomaketta jotenkin. Ehkä siihen ei kuitenkaan haluta laittaa suoraan kysymystä "Montako seksikumppania sinulla on ollut?" tai "Harrastatko säännöllisiä irtosuhteita?" Lisäksi olisin valmis epäilemään SPR:n peräänkuuluttamien tutkimusten luotettavuutta, mutta en oikein voi ilman riittävää taustatietoa.

Itse olen käynyt verenluovutuksessa tähän mennessä kolme kertaa, ja vakaa aikomukseni on jatkaa tapaa niin pitkään kuin se on mahdollista ja järkevää.

Lainaus käyttäjältä: Fantasyfan

Aika pula näyttäisi tosiaan olevan, minullekin tuli maanantaina tekstiviesti jossa pyydettiin tulemaan tällä viikolla. Jos joku on harkinnut verenluovutusta mutta ei ole vielä uskaltautunut tai ehtinyt, nyt on hyvä hetki kokeilla, sillä näemmä tarvetta on enemmänkin kuin tavallisesti.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #12 : 20.Toukokuu 2010, 22:07 »

Mä en muuten koskaan ole kuullut perusteita sille, miksi anafylaksia - tai yleisesti sairaalahoitoa vaatinut yhtään vakavampi allergiakohtaus - on pysyvä este verenluovutukselle. Veripalvelun sivuillakin todetaan:

"Allergian oireillessa voimakkaasti voivat muodostuneet vasta-aineet siirtyä verituotteiden mukana, ja tämän vuoksi voimakkaiden allergiaoireiden aikana on verenluovutus kielletty."

Ymmärrettävästi oireiden aikana siis näin, mutta harvalla allergikolla oireet ovat täysin ympärivuotisia tai edes jatkuvia. Anafylaksiakin liittyy usein tiettyyn tai tiettyihin allergeeneihin, joita kyseinen henkilö totta kai välttää kaikin keinoin.

Huolehditaanko tässä nyt luovuttajan turvallisuudesta - kieltämättä shokki heti verenluovutuksen jälkeen olisi varmastri normaalia vieläkin ikävämpi - vai onko "vakavasti allergisen" veri vastaanottajalle jotenkin haitallista myös oireilun ulkopuolella?

Until one day, the boundary gives way.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #13 : 20.Toukokuu 2010, 22:12 »

Onko kukaan muuten luuytimenluovutusrekisterissä tai miettinyt siihen liittymistä? Itseäni ei tällä hetkellä painoindeksin vuoksi tuohon huolittaisi, mutta jos joskus saan tuon kohdalleen (toivossa on hyvä elää...;)) niin olen kyllä harkinnut että siihen pyrkisin.

Systeemihän toimii niin, että vapaaehtoisista luuytimen luovuttajista pidetään kansainvälistä rekisteriä, josta etsitään sopivia luovuttajia esimerkiksi leukemiapotilaille. Jos kudostyypiltään sopiva luovuttaja löytyy, häneen otetaan yhteyttä, ja jos tarkemmat tutkimukset ja terveystarkastukset näyttävät vihreää valoa, luovuttaja kutsutaan Meilahteen jossa luuytimestä kerätään kantasoluja siirrännäiseksi niitä tarvitsevalle potilaalle. Luvutuksessa käytetään kahta eri tapaa, toisessa kantasoluja kerätään nukutuksessa suoraan suoliluiden luuytimestä, toisessa tavassa luovuttajalle annetaan pistoksena valkosolujen kasvutekijää 4-5 päivänä, jonka jälkeen kantasoluja voidaan kerätä suoraan verestä.

Muutama päivä sairaalassaoloa ja sairaslomaahan siitä tulisi, mutta mielestäni se olisi pieni hinta siitä, että sillä voi konkreettisesti pelastaa jonkun toisen ihmisen hengen. Omanikäiseni kaveri sairasti taannoin leukemian ja parani juuri kantasolusiirron avulla (sytostaateista ei hänelle ollut juuri mitään apua, joten ilman kantasolusiirtoa hän olisi kuollut), ja tämä on saanut minut miettimään asian tärkeyttä entistä enemmän. Tälle kaverilleni tosin onneksi löytyi kudostyypiltään sopiva luovuttaja perheenjäsenten joukosta, kansainvälisestä rekisteristä luovuttajan löytyminen on ymmärtääkseni aina epävarmempaa.

Junnupunnu
Kokelas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #14 : 20.Toukokuu 2010, 22:22 »

Vaikuttavat SPR:n tutkimuslähteet olevan peruja kahdeksankymmenluvulta, HIV oli suurin paha mitä kuvitella saattoi, ja nimenomaan se homojen tauti. Kyllähän tuon joutaisi muuttamaan, on se sen verran syrjivä. Jos ei muuttaa, niin ainakin enemmän ajan tasalla oleva (avoimesti luettavissa oleva) tutkimus siitä miksi niin ei voi tehdä.

Mutta juu, kerran olen luovuttanut ja uudemmankin kerran olisi tarkoitus käydä, kunhan vain aikaiseksi saan. Lähinnä sitä rajoittaa tiuhaan toistuva flunssa. Hemoglobiini on aina ollut korkeamman puoleinen, että siitä ei pitäisi ihan heti estettä tulla. Yllättävän paljon kuitenkin verenluovutus oloa paransi lähipäivinä, vaikken muuten veren menetystä tuntenut.

Ja on se elinluovutuskorttikin lompakossa.
Sini

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #15 : 20.Toukokuu 2010, 22:29 »

Minä o/ Onnistui helposti yhden luovutuksen yhteydessä (tosin kävin silloin Kivihaassa, en tiedä miten kiertävässä).

Elinluovutus- ja kudosluovutuskortit on myös.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Zyana
Noviisi

Asuinpaikka: Jyväskylä/Joensuu
« Vastaus #16 : 20.Toukokuu 2010, 23:32 »

Olen luovuttanut verta noin kymmenen kertaa neljässä eri kaupungissa (Helsinki, Jyväskylä, Joensuu ja Kouvola). Elinluovutuskortti löytyy myös. Veriryhmäni on AB+ ja se oli selvinnyt jo pienenä erään leikkauksen yhteydessä. Olin päättänyt jo kauan ennen täysi-ikäiseksi tulemista, että aloitan luovuttamaan säännöllisesti ja eipä tainnut kovinkaan montaa viikkoa synttäreistä kulua kun marssin veripalvelutoimistoon. Ikinä ei ole luovuttaminen saanut voimaan pahoin. Yhden kerran rupesi huimaamaan tunteja myöhemmin, kun veden juominen luovutuspaikasta lähdettyä oli tykkänään unohtunut.  Pari kertaa alhainen hemoglobiini on estänyt luovuttamisen ja se harmittaa aina. Liikkuva veripalvelu oli hauska kokemus, vaikka ei yhtä rento ja mukava kuin veripalvelutoimistot. Kouvolassa paikkana oli usein liikuntasali ja omaa vuoroaan odottelijat katselivat luovuttajia ihan katsomosta käsin. Muutaman ystäväni olen saanut puhuttua mukaan luovuttamaan ja ainakin yksi on käynyt sen jälkeen myös uudestaan.

Kuulin tänään radiosta, että luovuttajia tarvitaan kipeästi. Menisin mielelläni, mutta edellisestä kerrasta on vasta kuukausi. Joskus olen jopa ajoittanut luovuttamisen sellaiseen ajankohtaan jolloin tiedän, että verestä saattaa olla pulaa (esim juhannus) vaikka oma veriryhmäni on sellainen, että sitä yleensä varastoista löytyy.
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #17 : 21.Toukokuu 2010, 10:07 »

Minä olen harkinnut, mutta luovutusehtoja lukiessa törmäsin lauseeseen "luuytimen luovutuksessa on samat rajoitukset kuin verenluovutuksessakin" muutaman oman lisäksi, joten sinne meni sekin ajatus. Lisäksi on aika surkeaa, että ihmisten testaaminen on niin kallista, että rekisteriin ei ole varaa ottaa kuin 500 ihmistä vuosittain. Sentään kelpaan elinten luovuttajaksi, joten elinluovutustestamentti on...

http://www.veripalvelu.fi/ tilanne näyttää taas pahentuneen. Nyt myös B+ varasto on tyhjentynyt A+ ja O- veren lisäksi. En haluaisi tällä hetkellä olla riippuvainen verituotteista...
Vierran
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 21.Toukokuu 2010, 21:12 »

Minä olen ollut rekisterissä jo vuosikausia ja olin aikaisemmin myös säännöllinen verenluovuttaja. Harmittavaa kyllä, olen helposti arpeutuvaa sorttia, joten nykyään minulta on ajoittain todella vaikeaa löytää suonta jo perusveritesteissä, joten olen suosiolla jättänyt verenluovutuksen vaikka A+ -veri olisikin aika toivottua Suomen yleisimpänä verityyppinä.

Minulla on vain ehkä kerran tai pari alkanut huippaaman verenluovutuksen jälkeen ja se tapahtui yleensä kuumalla ilmalla, jossa nestetankkaus oli jäänyt vähäisemmäksi. Jos suonen löytäminen on vähän hankalampaa, voi välillä tulla aika mielenkiintoisia mustelmia kyynärtaipeisiin :). Muistan vielä ensimmäisen luovutuskertani, jossa neula meni vähän huonosti ja siitä tuli sitten semmoinen hermottoman kokoinen mustelma kyynärtaipeeseen.

Edit: Joo, ja elintenluovutuskortti löytyy myös. (niitä saa ainaskin apteekeista)
Steelsheen
Velho

« Vastaus #19 : 22.Toukokuu 2010, 00:10 »

Kävin joskus alkuvuodesta ensimmäistä kertaa luovuttamassa verta (ollut suunnitelmissa täysikäistymisestä lähtien mutta aina on tullut kaikenmaailman esteitä, nyt vihdoin onnistui) ja olenkin nyt vähän harmitellut etten voi vastata tähän tämänhetkiseen tarpeeseen. Muistaakseni joskus juhannuksen tienoilla pääsen kuitenkin taas ja aion mennäkin. Ensimmäinen luovutukseni oli kaikkineen varsin positiivinen kokemus, huimaustakaan ei tullut mutta hyvä mieli sen sijaan (ja siellä sai keksejä \o/ ). Veriryhmäni on koulutestin mukaan A, odotan innolla saavani tarkempaa tietoa asiasta.
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös