23.Huhtikuu 2014, 09:57 *

Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Verenluovutus  (Luettu 7712 kertaa)

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #40 : 26.Heinäkuu 2010, 13:53 »

Itse luovutuksesta minulle on jäänyt aina hyvä olo, mutta rautatableteista en tykkää. :( Ne saavat mahani sekaisin ja niiden ottaminen on hankalaa kun pitäisi ottaa aterioiden välillä.
Rautaa minullekin joskus tarjottiin, kun hemppa jäi vähän luovutusrajan alle. Minäkään en voi niitä tabletteja napsia, mahakivut ylittävät järkevän sietorajan. Yritän siis pitää luovutusvälit sellaisina, että hemoglobiini ehtii itsekseen kivuta takaisin raja-arvon yli, mihin minulla menee 4-6 kk.

Katinka

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #41 : 26.Heinäkuu 2010, 15:29 »

Haluaisin luovuttaa verta mutta en kelpaa luovuttajaksi - - mutta sitten ei hemoglobiini arvo ollutkaan kuin 124, eli ei tarpeeksi.

Alkulauseesta sain sen käsityksen, että et kelpaisi lainkaan luovuttajaksi, mutta puhuit sitten vain liian alhaisesta hemoglobiinista. Tiedäthän, että hemoglobiiniarvo ei ole pysyvä ja että raja on naisilla vain 125 g/l? Jos syöt rautatabletteja tai jos hemoglobiini nousee muuten, pääset kyllä luovuttamaan. :)

Toisaalta, jos olet kärsinyt anemiasta aiemmin, en tiedä kannattaako leikkiä hemoglobiinilla luovuttamalla.

Jos jokin ei meinaa onnistua, muistakaa, että vika voi olla maailmassa eikä teissä. - Matti Räsänen, Kotus
Jackalbury
***

« Vastaus #42 : 03.Elokuu 2010, 15:06 »

Minua nyt jo pelkkä ajatuskin ällöttää ja inhottaa, joten enpä edes ajattele veren luovuttamista (vaikka syytä kuulemma olisi, vereni oli terkan mukaan "sakkaista" eli paljon punasoluja.). Mutta minähän en siihen ryhdy. Yöks.
  Mutta luovuttakoot ne, ketkä siihen kykenevät. (Itse repisin letkun kuitenkin irti kun hermot menisi.) Että sillee.
Rituri
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #43 : 12.Lokakuu 2010, 16:50 »

Minä olen jo reilut kolme vuotta harkinnut menemistä ja pari kertaa käynyt ovella kääntymässä. Ensimmäisellä kerralla olin ollut liian lähellä kipeä ja toisella kerralla korvien rei'itys lykkäsivät kokemusta. Pari vuotta sitten kävin verikokeissa ja totesin että ei se neula nyt niin karmea ole ja se vahvisti ajatusta käydä luovuttamassa verta, sitten kun löytyisi sopiva väli eikä mitään estettä olisi.

Nyt sitten tuli päivällä käytyä ensimmäisen kerran, kun liikkuva veripalvelu oli tullut yliopistolle. Kyselylomaketta täyttäessä kyllä mietitytti että miten käy, sillä käsivarsissani on ollut eräänlaista ihottumaa jo reippaat kymmenen vuotta ja lisäksi silloin tällöin huimaa. Ihottuma ei kuitenkaan ollut sellaista mikä estäisi luovutuksen ja kun huimaaminenkin johtuu lähinnä siitä että en aina muista syödä, niin niistä ei muodostunut estettä. Hemoglobiini oli suurempi kuin mitä muistan koskaan olleen. Aikasemmin se on muistini mukaan pyörinyt tuolla hylkäämisrajan tuntumassa.

Neula pisti hieman kun se laitettiin paikoilleen ja vielä sen jälkeenkin, mutta siihen tottui kun aikaa kului enemmän. Itse verenluovutus kesti noin viisi minuuttia eli murto-osan siitä ajasta jonka vietin odottamalla vuoroa ensin hemoglobiinin ottoon ja tietojen tarkastamiseen ja sitten itse verenluovutukseen. Minua ei edes huimannut jälkeen päin vaikka odotin että niin voisi käydä. Aion käydä jatkossakin, ihan mielenkiintoinen kokemus. Veriryhmäkin on ihan mielenkiintoista saada selville.
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #44 : 21.Lokakuu 2010, 12:20 »

Huh, alkaa pyörryttää aina kun puhutaan verenluovutuksesta. Vastikään meilläkin kolahti postiluukusta lappu, jossa kerrottiin, että tilaisuus luovuttaa olisi taas tulossa lähiaikoina. Itse en ole kertaakaan luovuttanut, mutta muut perheenjäsenet ovat sitä silloin tällöin tehneet. Aiemmin ehkä en olisi edes saanut, kun veriarvot tuppasivat olemaan aika heikot, mutta nykyään luulisin kyllä saavani luvan, mutta en vain uskalla, kun omien verinäytteiden antaminen terveyskeskuksessakin tuntuu niin pahalta.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #45 : 21.Lokakuu 2010, 18:32 »

Joskus otettiin verinäyte ja eipä tuo kummoselta vaikuttanut. Sen perusteella voisin parisen litraa hyvinkin antaa hyvään tarkotukseen.

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #46 : 21.Lokakuu 2010, 20:43 »

<grin> Kerralla annettava määrä on 450 ml, mikä terveellä aikuisella vastaa n. 10 % kokonaisverimäärästä. Parin litran luovutus taitaisi hoitaa luovuttajan jo sairaalakuntoon, saajapuolelle.

Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #47 : 22.Lokakuu 2010, 17:28 »

"Pari litraa vuodessa" onkin lähempänä järjellistä määrää ahkeralla luovuttajalla.

Pyhänkoski Productions

Asuinpaikka: pyhänkoski
« Vastaus #48 : 23.Lokakuu 2010, 09:03 »

Itse kävin tässä kesällä ensimmäistä kertaa luovuttamassa verta. Ihan helposti tuo kävi, ei sattunukaan. En tosin ekalla kerralla vielä saanu tietää veriryhmääni, joten ens kerralla pitää kysyä. Piti välistä puristella jostain syystä jotain kangas/harso kääröä... Ei siinä oikeastaan muuta ihmeellistä ollu. Saatiin sit palkinnoks jäätelökupongit ärrälle, pinssit taisimma kans saaha, ja kassin jossa lukee hengenpelastaja...
Ettäs näin.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #49 : 29.Lokakuu 2010, 01:50 »

Toisella kertaahan sieltä muistaakseni saa ihan automaattisesti sen verenluovutuskortin itselleen, ja siinä lukee se veriryhmä.

Kävin just työterveystarkastuksessa, hb 126 joten en taida vielä(kään) mennä luovuttamaan verta, on niin siinä rajoilla että jos luovutan sen 450 ml, se laskee sitten äkkiä liikaa. Jospa söisi rautakuurin ja menisi sen jälkeen kokeilemaan. En muista milloin hb:ni olisi viimeksi ollut yli 130...

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Diara
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #50 : 08.Marraskuu 2010, 20:14 »

Toisen luovutuskerran jälkeen se luovuttajakortti lähetetään postitse, mihin menee muutama viikko. Sillä ei tosin tee paljon mitään, sillä hoitajat kysyvät kuvalliset henkkarit joka tapauksessa. Lähinnä se on itselle muistutus omasta veriryhmästä. Niin kuin silläkään tiedolla ihan kamalasti tekee.  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

Itse olen luovuttanut 3 kertaa. Kerran on hemoglobiini ollut alle sallitun rajan (sillon 124). Nyt käyn joulukuussa taas kerran luovuttamassa. Nykyään säästän aina luovutuksesta saadun rautapaketin ja aloitan sen syömisen kuukautta ennen kuin olen menossa luovutukseen, että on varmasti hb kohdallaan. Luovutuksessa on mennyt toista luovutuskertaa lukuunottamatta kaikki hyvin. Toisella kerralla olin pelkällä aamupalalla liikenteessä, kun iltapäivällä menin luovuttamaan. Eihän siinä sitten hyvin käynyt, pökräsin hetkeksi luovutuksen jälkeen. Nykyään muistan aina syödä hyvin ennen luovutukseen lähtöä.

Vaikka minulla on vasta nuo 3 luovutuskertaa takana, olen koukussa hommaan. Luovutuksen jälkeen on niin hyvä olo, kun tietää, että on tehnyt jotain tärkeää. Ja mistä sitä koskaan tietää, jos joskus itse tarvitsen verensiirron. On mukavaa tietää, että pystyn näin pienellä asialla auttamaan. Pienen neulakammonikin voitin luovutuksen ansiosta. Aion jatkaa touhua niin pitkään kuin vereni vain kelpaa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #51 : 09.Marraskuu 2010, 20:45 »

Kävin ekan kerran muutamaan vuoteen tänään luovuttamassa verta, hyvin meni. Joitain ohjeita ja luovutusesteitä oli vähän viilattu sillä aikaa, ja käsivarren puhdistus ennen neulan asentamista oli perusteellisempi kuin aiemmin. Neula ei sattunut, ei alkanut huimata, ja nyt kotonakin olo on ihan tavallinen. Vähän meinasi jalka painaa portaissa, ja yritin muistaa illan aikana olla nostelematta 14 kg pojannassikkaani oikealla kädellä, mutta huomenna taas saa tehdä mitä muulloinkin. Luovutuksesta saadun hyvän mielen lisäksi koin itseni imarrelluksi, kun hoitaja halusi varmistaa, että painan vähintään 50 kg (vähimmäispainoraja) Iskee silm&#228;&#228;.

Adaera

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #52 : 16.Marraskuu 2010, 23:52 »

Katsoin juuri saisinko luovuttaa verta. Jouduin toteamaan, että en voi. En täytä edes noita perusedellytyksiä. Minä painan liian vähän. En kyllä ollut kovinkaan kiinnostunut verenluovuttamisesta, koska kammoan piikkejä. En kuitenkaan tullut ajatelleeksi etten saisi luovuttaa, koska painan liian vähän.
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #53 : 17.Marraskuu 2010, 12:42 »

En kelpaa, sillä muistaakseni luovuttajalta edellytetään puolen senttaalin elopainoa riittävän korkean Hb-arvon ja terveyden lisäksi. Vuosia sitten painoraja oli 45 kg, ja silloinkin (tuhdit) vampyyritädit suhtautuivat olemukseeni epäilevän väheksyvästi. -"Paljonko sinä painat?" oli kädet ylös -elein höystetty kysymys, jonka kuulin jo kaukaa lähestyessäni ilmoittautumispöytää. Verenimijät eivät olleet edes millään uskoa ilmoittamaani, silloin riittävää, painoa, vaan asiaa tivattiin minulta vielä silloin, kun jo pöydällä pötköttäen valutin vertani pussiin... Huono olo minulle tuli näitten luovutusten jälkeen vain kerran - silloin, kun hätäisesti lähdin liikkeelle ja poistuin verenluovutustiloista edes kahvittelematta. Kiirehetkinä ei siis pidä kenenkään verta luovuttaman
                     m.o.t.
sansa
Noviisi

« Vastaus #54 : 27.Marraskuu 2010, 17:49 »

En ole vielä koskaan luovuttanut verta. Molempien vanhempieni veriryhmä on O, joten luulisin omanikin olevan tätä kaikille käypää ainetta...Haluaisin kyllä joskus mennä luovuttamaan, mutta en tiedä pystynkö! Olen vähän herkkä neuloille ja veren näkemiselle (se EI estä lukemasta vampyyrikirjoja:)
 Pari vuotta sitten minulta otettiin verikokeita pari pientä putkiloa ja olin jo ihan kuoleman partaalla. Ei niin, että olisi alkanut fyysisesti ottaa koville xp mutta jotenkin oli ihan hirveää istua siinä neula suonessa. Varsinkin kun näytteen ottaja -täti oli noin kolme kertaa itseäni suurempi, eikä edes yrittänyt rauhoitela. pelotti ihan oikeasti. Kauhun hetkiä ei suinkaan helpottanut, että suonta ei toisella kerralla tuntunut löytyvän ollenkaan. Jännitin kai niin kovasti, että suonet "vetäytyivät". sitten tämä ei-niin-hellävarainen nainen tökki kyynärtaipeeni täyteen pieniä reikiä...uih!
Lupus

Asuinpaikka: Seinäjoki
« Vastaus #55 : 29.Marraskuu 2010, 08:58 »

Lainaus käyttäjältä: sansa
Veren "käypyyteen" vaikuttaa myös reesustekijä. Vain Rh-negatiivista O-verta voi antaa kaikille, vaikka toki Rh-positiivinenkin käy monille. (Itse olen juuri O+.)

Kannattaa tietenkin muistaa että veren tarvitsijoita löytyy kaikista veriryhmistä, eikä luovuttajan veriryhmän yleisyydellä tai muulla sellaisella ole juuri väliä.
Mirre-Kala
Kokelas

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #56 : 20.Joulukuu 2010, 20:23 »

Dodih, tänään sain vihdoin viimein aikaiseksi käydä toisenkin kerran luovuttamassa. Ensimmäinen kerta oli melkein tarkalleen 11 kuukautta sitten. Kesäinen matka rapakon taa johonkin tiettyyn epidemia-aikaan aiheutti jonkin aikaa karenssia, ja kun en sitä ennen ollut älynnyt mennä niin nyt sitten vihdoin sekä muistin että olin esteetön. Ja kompensoinpahan sitten tällä kaikki ostamatta jättäneeni joululahjat. N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228; Tai ainakin hyvittelen omaatuntoani.

Nyt siis tiedän olevani O+, ja lisäksi tiedän hemoglobiinini pompanneen sitten viime mittauksen - viimeksi oli 126 eli riitti kuin riittikin, mutta tällä kertaa lukema oli ruhtinaalliset 134. Peruskouluiässä hemoglobiini on järjestään ollut paljonkin alhaisempi (alin muistamani 116, ja rautakuurihan siitä rapsahtikin silloin). Kummallakaan kerralla ei ole tullut huono olo. Tällä kertaa, kumma kyllä, heikotti hiukka enemmän kuin eka kerralla, mutta ohihan sekin meni, kun maltoin tarpeeksi kauan istuskella kahvikuppini ääressä. Nyt olo on taas mukavan kevyt ja energinen, olipa vaikutus sitten enemmän psyykkinen kuin fyysinen. Tunnen monta ihmistä, joiden verta ei syystä tai toisesta kelpuuteta, ja aion itse luovuttaa niin kauan kuin suinkin minun sallitaan. Toivottavasti tapa säännöllistyy nyt kun asunkin kaupungissa, jossa on kiinteä luovutuspiste.
sansa
Noviisi

« Vastaus #57 : 21.Joulukuu 2010, 20:35 »

Lainaus käyttäjältä: sansa

I know now xD ...lukion bilsan kurssit melko tarkkaan opiskeltu  Hymyilee

...ja okei, en tosiaan saa tätä lainaussysteemiä toimimaan oikein! sori Lupus ;)

Edit: Korjasin lainauksen, paina Muokkaa -nappia niin voit katsoa kuinka se tehdään :) - Sarantha
« Viimeksi muokattu: 23.Joulukuu 2010, 20:44 kirjoittanut Sarantha » tallennettu
Telemnar
Kokelas

« Vastaus #58 : 04.Toukokuu 2011, 19:27 »

Minä olen käynyt luovuttamassa verta hieman toistakymmentä kertaa. Enää minusta ei ole luovuttajaksi. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia olen lopun ikääni luovutuskiellossa. Se minulla todettiin tuossa helmikuussa 2010.
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös