Keskustelut
touko 24
perjantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Zisatto
  • Dyn
  • Jeremias Bonaparte
  • Acylyn
  • Rituri
  • Dragan
  • Iivari
  • Xariel
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 32 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kotikokkauksia  (Luettu 4164 kertaa)
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Helsinki
« : 09.Kesäkuu 2010, 12:48 »

Jauhetaanpa ruokajuttuja. Suuriman osan meistä pitää jokin päivä opetella edes jonkinlaista ruokataloutta. Joillekin se on välttämätön paha (ks. allekirjoittanut) kun muille se voi olla hauskaakin.

Omat bravuurini rajoittuvat yhteen ruokaan (paprikapata), joten onko teillä hyviä reseptejä? Hyviä improvisaatioita? Koekeittiötä?

Ja lisäksi vinkkejä kaivataan. Yritän pakastinta sulattaa ja sieltä löytyy kaikenlaista tavaraa. Mihin esimerkiksi soveltaa puoli paketillista leivän päälle alun perin tarkoitettua kinkkua?

Avaudutaanpa keittiön angstista tai sitten ilosta jos sellaista löytyy.
tallennettu
Katsuja
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #1 : 09.Kesäkuu 2010, 13:06 »

Itse totuin vuosikausia opiskelijana lähinnä yhden hengen aterioihin, joissa nuo valmis-pakasteet ja etenkin puolieinekset olivat monesti helppo ja varteenotettava vaihtoehto. En saa pakotettua itseäni syömään monena päivänä viikossa samaa ruokaa, joten pakastimeen kokkailukaan ei oikein innostanut, saati solukeittiö.  Nyt ollaan sitten miesystävän kanssa muutettu ihan kaksioon asumaan ja täällä onkin hyvän kokoinen keittiö. Olenkin vähän tuumaillut että voisi elvyttää ruoanlaittoinnostusta, joka taisi olla ylä-asteiässä viimeksi hehkussaan.

Minulla on paha sokeri-hammas ja jälkiruokaresepteistä olenkin ollut eniten innostunut. Ystävä heitti kerran mainion amerikkalaisen tyylisen cookie-reseptin, jonka voisin koittaa tännekin kaivella, ellei se sitten vuosien aikana ole FB:n viestimuistista kadonnut. Venäläisiä rahkalettuja, eli syrnikkejä olisi tarkoitus lähiaikoina kokeilla:

http://monkeyfood.net/2007/08/04/suussasulavat-syrnikit/

Glorian ruoka ja viini -lehdessä ehdotettiin tarjoamaan smetanaa ja vadelmahilloa noiden kanssa.

Sushia on myös tullut paljon kokkailtua, se on ihan yllättävän helppoakin.

Seuraillaanpa ketjua ja laitetaan niitä herkullisia reseptejä ja linkkivinkkejä :)
tallennettu
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 09.Kesäkuu 2010, 13:36 »

Itse totuin vuosikausia opiskelijana lähinnä yhden hengen aterioihin, joissa nuo valmis-pakasteet ja etenkin puolieinekset olivat monesti helppo ja varteenotettava vaihtoehto.

Itse olen jo niin kyllästynyt valmisruokiin että en voi enää sietää niitä, joskin noissa puolieineksissä voisi olla vielä jotain soveltamisen varaa :)
tallennettu
Sonaria
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 09.Kesäkuu 2010, 20:16 »

Meidän (mie ja morinjoc) ruokahetkien taso vaihtelee enemmän kuin vähän sen mukaan, jaksetaanko. Ääripäät on melko tarkkaan käyty läpi itsetehdyistä lihapullista ja oikeista perunoista tehdyn valkosipuliperunamuusin kautta siskonmakkarakeittoon, ja edelleen pastaruokiin. Laiskimpien päivien vaihtoehdot ovatkin sitten niitä Pirkan kuivattuja pasta-aterioita, joita tarvitsee keittää viisi minuuttia (muistaakseni viimeisessä Kuluttaja-lehdessä haukuttiin ne pystyyn ja todettiin, ettei niillä voi elää).

Nuudeleita en ole vähään aikaan kyennyt syömään, johtuen eräästä järkyttävästä kohtaamisesta jonkin Lidlin valmisnuudelin kanssa. *pörhistyy ajatuksestakin*

Koska olemme köyhiä opiskelijoita, olemme alkaneet harrastaa lahjojen tekemistä omin käpälin. Viimeviikonloppuisiin ylioppilasjuhliin veimme itsetehtyjä konvehteja. Tai itsetehtyjä ja itsetehtyjä, lasketaanko se itsetehdyksi jos vain sekoittaa 150 grammaa suklaata X, neljä ruokalusikallista kuohukermaa ja kolme ruokalusikallista valinnanvaraista likööriä?
Kun nyt ohjekin tuli mainittua, varoituksen sana: appelsiinilikööri on kerrassaan tajunnanräjäyttävän tymäkkää. Maitosuklaa imaisee maun mukanaan. Suosittelen valkosuklaata lähestulkoon minkä viinaksen kanssa tahansa - absinttia tosin emme ole vielä kokeilleet. ^^
tallennettu
Aemilia
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere.
« Vastaus #4 : 09.Kesäkuu 2010, 21:15 »

Ja lisäksi vinkkejä kaivataan. Yritän pakastinta sulattaa ja sieltä löytyy kaikenlaista tavaraa. Mihin esimerkiksi soveltaa puoli paketillista leivän päälle alun perin tarkoitettua kinkkua?

Sanoisin että piirakkaan. Murotaikinapohja valmistuu nopeasti. En muista mistä ne valmiit piirakkapohja-aineet ostin, mutta niissä oli kiva ohjekin. Kun sekoittaa purkin kermaa, munan, pakastevihanneksia tai hernemaissipaprikaa ja lisää yksinkertaisesti suolaa ja valkopippuria (ai niin ja ne kinkut pienittyinä), pitäisi tulla jo vuoka retki- tai iltapalaa.

Niillä voi myös jatkaa muonaa. Esimerkiksi niissä mainituissa Pirkan pusseissa on se kermapastavaihtoehto, niin siihen kinkku ja herkkusienet tekevätkin jo jännää.

Lainaus
Venäläisiä rahkalettuja, eli syrnikkejä olisi tarkoitus lähiaikoina kokeilla:
Kiitos, oli niin houkuttelevaa että kokeilin heti. Harvoin löytyy soveliaampaa kaveria jäätelölle.
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 10.Kesäkuu 2010, 07:36 »

Ruuanlaittoa on tullut harrastettua pitempään kuin tällä foorumilla kirjoittajien keskimääräinen ikä on.  Hymyilee leveästi

Perheen keskinäisessä työnjaossa ruoka on päätynyt aikalailla minun harteilleni, ja sanotaan niin, että meillä syödään hyvin. Eineksiin ja valmisruokiin ei pääsääntöisesti kosketa, pakastevihanneksetkin ovat "never, ever" listalla. (Miksi niitä kukaan edes ostaa, ei vihanneksien kuoriminen ja pilkkominen montaa minuuttia vie, ja tuoreiden maku on kuitenkin ihan eri tasolla).

Keittiössä on tietokone, ja siinä runsaasti kirjanmerkkejä ruokiin liittyen.

Esimerkkinä vaikka seuraava:

http://www.gourmet.com/recipes/2000s/2009/06/avocado-and-chile-spiced-fried-eggs-on-shrimp-toast

Jonkin verran näpräämistä, mutta HYVÄÄ.
tallennettu
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 10.Kesäkuu 2010, 08:44 »

Eineksiin ja valmisruokiin ei pääsääntöisesti kosketa, pakastevihanneksetkin ovat "never, ever" listalla. (Miksi niitä kukaan edes ostaa, ei vihanneksien kuoriminen ja pilkkominen montaa minuuttia vie, ja tuoreiden maku on kuitenkin ihan eri tasolla).

Laiskuus :) Itse käytän pakastevihanneksia ja porkkanatkin ostan valmiiksi kuorittuina ja pilkottuina babyporkkanoina. Ja toinen on, että pitäisi sitä kuorimismotoriikkaa kehittää sekä hommata terävämpi kuorintaveitsi. Varsinkin perunaruokien aikana kiroaa sitä, että miksi en tehnyt pastapohjaista ruokaa... Ajattelin kohta tehdä jauhelihakeittoa - pakastevihanneksista tietenkin (400g jauhelihaa, lihaliemikuutio, keittovihannespussi ja 4-5 perunaa)
tallennettu
Aemilia
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 10.Kesäkuu 2010, 16:44 »

Esim. sipulia lukuunottamatta pakastevihannekset ovat myös halvempia, eritoten talvella. Ehkä tämä vaikuttaa vain ns. opiskelijabudjetissa - emt, haluaisin ostaa basilikankin tuoreena mutta se ei oikein käy. Lidlin kilo kerrallaan myytävät pakastekasvissekoitukset jostain syystä maistuvat kyseisiltä kasviksilta eli ovat parhaita.

Kesällä tuoreita vihanneksia kannattaa hankkiakin <3

Kuulkaas? Mitenkä te teette ne sushinne?
tallennettu
Jukuke
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #8 : 10.Kesäkuu 2010, 19:10 »

Pienen ikäni olen keittiössä viettänyt, jonka seurauksena valmisruokia tuli syötyä vain kerran viime vuonna. Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka tekevät kerralla isomman annoksen ja laittavat osan suoraan pakkaseen pahanpäivälle varalle, sekä yleensä syön 2-3 päivää samaa ruokaa. Isommat annokset ovat vain niin paljon halvempia ja parempia yleensä ottaen.

Itsellä tulee käytettyä pakaste vihanneksia laiskuuttani. Tietysti on ruokia joihin on pakko saada tuoreita kasviksia, kun ne antavat niin paljon enemmän makua. Esim. Liharuuat, keitot ja ne joissa tulee pannulla hauduteltua yleensä. Munakasrullan ja risottoihin tulee käytettyä valmisvihanneksia, kun maissia, kukka- ja parsakaalea ei vain jaksa kypsentää erikseen.

Sokerisia leivonnaisia kuten kuivakakkuja, kahvikehriä ja erinnäisiä piirakoita tulee tehtyä suht paljon. Johtuu suurimmaksi osaksi siitä, kun karkit ja valmis kakut ovat niin teollisen makusia ja liian sokerisia. Tietysti ovat myös varsin kalliita itse tehtyyn verrattuna.

Suolasia leivonnaisia tulee tehtyä kans suht paljon, koska ovat niin laittoman helppoja ottaa pakkasesta, kun on kiire eikä jaksa tehä kunnon ruokaa. Sekä voitaikinan tai murotaikinatekeminen suolaisen piirakan pohjalle ei vie juurikaan aikaa.
Lisäksi tietysti vaaleat leivät tulee tehtyä itse, kun ovat täyttävämpiä ja terveellisempiä kuin kaupan. Lisäksi helppoja tehä sekä mikäpä olisi parempaa kuin uuni tuoreet sämpylät.

Fantasyfan: Siitä kinkusta on hyvä tehdä Risottoa, voileipäkakkuja, munakasrullaa, suolasia piirakoita,  pasteijoita ja jne.

Aemilialle tiedoksi: Basilikat, ruohosipulit, tillit ja muut tuore yrtit on hyvä ostaa isompi annos ja laittaa osa suoraan pakkaseen. On sitten hyvä ottaa ruokaa valmistaessa "tuoreita" yrttejä ruokaan, koska eivät menetä makuaan pakkasessa ollenkaan.
tallennettu
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 10.Kesäkuu 2010, 19:55 »

Fantasyfan: Siitä kinkusta on hyvä tehdä Risottoa, voileipäkakkuja, munakasrullaa, suolasia piirakoita,  pasteijoita ja jne.

Risotto voisi olla kiva jos olisi kiva resepti (olen vasta pääsemässä yli kouluajan traumoista) ja pasteija tai muu suolainen välipala kuulostaa kivalta tavalta soveltaa sitä. Kerran kyläillessäni sain jauhelihaa yms joka oli kääritty taikinarullaan ja sitten leikattu ohuiksi siivuiksi. Siihen voisi ehkä soveltaa kinkkua jos sitä oppisi tekemään itse.

Toinen mikä kaipaisi lisävinkkejä on vuohenjuuston laajempi hyödyntäminen. Vaalea leipä, jonka päälle laitetaan vähän hunajaa ja vuohenjuustoa ja käräytetään uunissa on loistavaa ja monesti paistan samalla paprikan ja tomaatin päällä juustoa samalla. Mutta muita näppäriä tapoja hyödyntää sitä? (mitä yksinkertaisempi neuvo, sitä todennäköisimmin sitä tulee hyödynnettyä)
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 10.Kesäkuu 2010, 21:25 »

Esim. sipulia lukuunottamatta pakastevihannekset ovat myös halvempia, eritoten talvella.

Kuulkaas? Mitenkä te teette ne sushinne?

Mahtaako olla oikeasti hintaeroa? Ne pakastevihannekset oat kiehautettuja, ja vesipitoisuus on korkeampi. Ja porkkanat jne talvellakin maksavat ei juuri mitään, niin vaikea kuvitella millään budjetilla mitään oikeaa hintaeroa muodostuvan.

Ja sushin tekeminen:
Puuroriisiä huuhdeltuna kiehautetaan, sekaan omenaviinietikkaa jossa sokeria ja suolaa. Jäähtyneestä riisistä palleroita.
Ohueksi leikattuja merilohen viipaleita päälle, viipaleiden alle pikkuinen tippa wasabia. (tonnikala on ideologisista syistä boikotissa),
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 10.Kesäkuu 2010, 21:27 »

Risotto voisi olla kiva jos olisi kiva resepti

Risotto on ihan ok ruokaa, mutta ihan uskomattoman vaivan takana, jos sen tekee niinkuin kuuluu.
tallennettu
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 11.Kesäkuu 2010, 11:29 »

Hah, jos ruoan eteen pitää nähdä vaivaa niin minä luovutan yleensä siinä vaiheessa :D Muutenkin hyödynnän kokkauksessa kaikkia mahdollisia oikoteitä päämäärään vaikka se saattaakin vaikuttaa vähän lopputulokseen. Esimerkiksi paprikapataa tehdessä kaadan vain joukkoon kuivaa pikariisiä enkä viitsi erikseen kiehauttaa pientä määrää riisiä. Sipulin pilkkomisenkin vaihdoin valmiiksi pilkottuun pakasteeseen ja herkkusieni tulee tölkistä.

Paprikapadan resepti muuten jos jotakuta kiinnostaa :)
Iso pata, johon 400g paistettua jauhelihaa, pussillinen kuullotettua sipulia, 4-5 paprikaa, 2-3 herkkukurkkua, iso purkillinen herkkusieniä, vähän riisiä joukkoon, klöntti juustoa sekaan pienempinä paloina, hitusen pippuria päälle. Uuniin 2-3 tunniksi n. 200 asteeseen. Suolaa laitetaan vasta valmiiseen ruokaan jos sitä enää tarvitsee.

(tuotakaan ei ole voinut tehdä vähään aikaan kun menin särkemään padan kannen :P )
tallennettu
Robin
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 11.Kesäkuu 2010, 11:48 »

Olen alkanut vasta nyt lähikuukausina innostua ruoanlaitosta muuten kuin että laittaisin vain pakastepizzan uuniin.  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

Bravuurini on tällä hetkellä aurajuustoherkkusienet ja tomaatti-fetakeitto. Hyvää on, ja ruoanlaitto on tosi kivaa, kannattaa kokeilla! :D

Vielä kun uskaltaisi alkaa leipoa itse omat leipänsä ja kasvattaa itse omat kasviksensa.. Se olisi siistiä.
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 11.Kesäkuu 2010, 15:52 »

Hah, jos ruoan eteen pitää nähdä vaivaa niin minä luovutan yleensä siinä vaiheessa :D Muutenkin hyödynnän kokkauksessa kaikkia mahdollisia oikoteitä päämäärään vaikka se saattaakin vaikuttaa vähän lopputulokseen. Esimerkiksi paprikapataa tehdessä kaadan vain joukkoon kuivaa pikariisiä enkä viitsi erikseen kiehauttaa pientä määrää riisiä.

...

Uuniin 2-3 tunniksi n. 200 asteeseen. Suolaa laitetaan vasta valmiiseen ruokaan jos sitä enää tarvitsee.

Ei tuollaisessa ruuassa mitään järkeä olekaan sitä riisiä etukäteen keittää.
Eikä myöskään käyttää pikariisiä. Joka muutenkin on kummallinen keksintö - voi säästää jopa useita minuutteja. Aika harvassa ovat tilanteet, joissa sillä säästyvällä n. viidellä minuutilla on merkitystä.

tallennettu
Sini
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #15 : 11.Kesäkuu 2010, 19:23 »

Taidan olla samanlainen ruuanlaittaja kuin Fanta :) Mahdollisimman helpolla ja puolivalmisteet rules.

Mun bravuuri on seuraavanlainen:
Pussi peruna-sipulisuikaleita (500gr)
Pussi kinkkusuikaleita
Pussi juustoraastetta
Purkki ruokakermaa
vähän mausteita

Ladotaan vuokaan kerroksittain perunat, kinkut (huom Fantsu, voisit käyttää ne sun kinkut vaikka tähän) ja ehkä väliin myös vähän juustoa, päälle enemmän juustoa ja sitten kerma päälle (väliin voi heittää myös mausteita jos muistaa). Sitten uuniin 200 asteeseen niin kauaksi aikaa että kypsyy (vähintään tunti). Teen tota joskus töissäkin, ja tarjoon työkavereillekin, kun ei sitä sen kummemmin tartte vahtia. Kasvissyöjät voi laittaa kinkun sijaan tofua tai jotain kasvissekoitusta.

Toinen bravuuri on uunipuuro:

Ryynit, maito ja suola yhdistetään astiaan paketin ohjeen mukaan, työnnetään uuniin ja otetaan sitten sieltä reilun tunnin päästä syötäväksi. Tarjoillaan valmis mehukeiton kanssa.
tallennettu

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
http://fantasiaespoo.fi/
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 11.Kesäkuu 2010, 20:12 »

Ihan kiva :) joskus myös kinkkulaatikosta olen saanut traumoja (kiitos laitosruuan), monesti noissa tilanteissa suosin kasvisruokia ihan vain kun ne ovat maukkaampia.

Uuniin 2-3 tunniksi n. 200 asteeseen. Suolaa laitetaan vasta valmiiseen ruokaan jos sitä enää tarvitsee.
Ei tuollaisessa ruuassa mitään järkeä olekaan sitä riisiä etukäteen keittää.

Muuten voisi käyttää normaalia, mutta yleensä lisään riisin ihan loppuvaiheessa sen mukaan paljonko ruoassa on nestettä, niin en uskalla riskeerata enää epäkypsän riisin kanssa :)
tallennettu
Neanna
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #17 : 12.Kesäkuu 2010, 18:59 »

Minä pidän kovasti ruoanlaitosta, mutta myönnän, että joskus käytän myös puolieineksiä, joskin yleensä muokkaan niitä hieman enemmän kuin ohjeet neuvovat. Myös pakastevihannekset kuuluvat ruokavalioon, sillä minun mielestäni niiden pilkkomiseen menee aivan tuhottomasti aikaa (poikkeuksena sipuli). Kuitenkin joskus saatan tehdä jonkinlaisia vihannessuikalekeittoja (esim. borssikeitto), joiden valmistamiseen meneekin sitten kauan (teen kyllä myös ison annoksen ja laitan pakkaseen). Suosin sekä pastassa että riisissä täysjyvää ja aion siirtyä pikkuhiljaa enemmän esim. ruokavehvään, bulguriin ynnä muihin ravinnepitoisempiin lisukkeisiin.

Minun bravuurini on lasagne, vaikka se työläs onkin. Enkä minä läträä minkään mauttoman valkoisen kastikkeen kanssa, vaan lasagnen kuuluu minun mielestäni maistua oikeasti tomaatilta.

Ensinnä teen jauhelihakastikkeen, johon tulee jauhelihaa, sipulia, tomaattimurskaa ja tomaattipuretta sekä mausteet (suolaa, pizzamaustetta, valkosipulia jne.). Valkokastikkeena toimii yksinkertaisesti maito, jonka sekaan on vispattu hieman vehnäjauhoja (tai hiivaleipäjauhoja). Lisäksi tietenkin tarvitaan lasagnelevyjä (mieluiten täysjyvää), porkkanaraastetta, herkkusieniä ja hieman juustoa (tai oikeastaan oman maun mukaan). Ainekset ladotaan kerroksittain vuokaan vuorotellen niin, että ensinnä jauhelihakastiketta sekä kasviksia, sitten lasagnelevyjä, kunnes viimeisenä päälle tulee vielä kerros kastiketta ja juusto, sekä tässä vaiheessa "valkokastiketta" niin, että nestettä tulee suunnilleen ylimpiin levyihin asti. Jos haluaa oikein juustoista, voi juustoa laittaa myös väleihin. Ruokaa paistetaan noin kaksisataa-asteisessa uunissa 45-60 minuuttia.
tallennettu
Aemilia
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 24.Heinäkuu 2010, 14:26 »

Maistoin kerran kylässä herkullista kanakeittoa, joka teki kipeälle kurkulle hyvää. Kun samanlainen flunssaisa olo tuli myöhemmin niin sitä keittoa tuli ikävä. Internetissä puuhailemalla ja soveltamalla tein tällaista muonaa, mikä maistui kivasti mausteiselta ja kevyeltä kuumana kesäpäivänä:

Kana-nuudelikeitto

paketti pippurimarinoitua broileria
reilu rkl kuivattua persiljaa
öljyä
pari isoa porkkanaa
iso sipuli
pari kynttä valkosipulia
varsi selleriä
reilu 1 rkl persiljaa
keltainen ja vihreä paprika
kanaliemikuutio
mausteita (esim. ½tl pippureita, loraus soijakastiketta, tippa tabaskoa)
kaksi levyä nuudeleita
n. litra vettä
(juustoraastetta)
1-2 dl ruokajugurttia

Kypsennä ja kuutioi broilerit. Viipaloi porkkana, pilko sipuli, valkosipuli ja selleri. Paista kasvikset kattilassa vähän pehmeiksi. Sekoita kana ja persilja kattilaan. Lisää vesi ja kanaliemikuutio, anna kiehahtaa ja lisää nuudelit, pilkotut paprikat ja mausteita oman maun mukaan. Keitä.

Kun nuudelit ovat kypsiä, lisää juustoraaste ja jugurtti. Kuumenna ja sekoita niin että juusto sulaa sekaan. Tarkista maku.
tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #19 : 26.Heinäkuu 2010, 14:04 »

Ja itäisempi versio edellisestä:

Khao Soi, thai-kananuudelikeitto

marinoituja broilerisuikaleita (esim. hunaja)
1 sipuli
1-2 pakettia maustamattomia nuudeleita
1 rkl punaista currytahnaa
1 tl curryjauhetta
1/2 kanaliemikuutio
1 rkl sokeria
1 rkl kalakastiketta
300 ml kookosmaitoa
300 ml vettä
puoli desiä tuoretta korianteria

Silppua sipuli tai viipaloi ohuiksi renkaiksi. Pane kattilaan pari rkl kookosmaitoa, currytahna ja -jauhe ja pilkottu sipuli, kypsennä hämmentäen kunnes sipuli pehmenee. Lisää kanasuikaleet ja kypsennä nekin (n. 8-10 min), varo ettei pala pohjaan. Lisää vesi, kanaliemikuutio, sokeri ja kalakastike. Kiehauta. Keitä jossain sopivassa välissä nuudelit eri kattilassa pakkauksen ohjeen mukaan. Lisää kanakeittoon loppu kookosmaito ja kuumenna, mutta älä enää keitä. Pane annoskulhoihin pohjalle nuudeleita, kaada päälle keittoa ja ripottele lopuksi runsaasti korianteria.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut