Keskustelut
touko 25
lauantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Torkell
  • Iivari
  • Radoxeald Lectunium
  • Scartti
  • Echramath
Yhteensä paikalla:
  • 5 käyttäjää
  • 32 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Portin kirjoituskisa 2010  (Luettu 1265 kertaa)
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Oulu
« : 21.Heinäkuu 2010, 09:12 »

Olenko sokea vai enkö huomannut tästä ollenkaan ketjua täällä?

Joka tapauksessa, Portin vuotuisen kirjoituskisan deadline on lähestymässä, se on 1.9.2010. Portin kisahan on siinä mielessä varmasti kiehtova, että palkintosummat ovat jotain aivan muuta kuin Novassa tai vaikkapa Usvan lyhärikisassa. Haittapuolena on se, että kisa on avoinna myös ammattilaisille ja palkintosumma sekä se fakta, että Portin kisan voittaja voittaa suurella todennäköisyydellä seuraavan vuoden Atoroxin houkuttaa "haaskalle" runsaasti kovatasoisia töitä.

Moniko Risingiltä aikoo osallistua? Itse heräilen tässä "kirjoituskoomasta" (s.o. nyt on menossa ensimmäinen viikko pitkään aikaan, kun ei ole järjestettyä ohjelmaa) ja tarkoituksena olisi saada jotain edes kohtuullisen tasoista tekstiä rustattua Portin kisaan.

---

Muistutuksena se, että ennen Portin deadlinea on vielä Martti Joenpolven novellikilpailu – Novellit 2011 -kisan deadline, 6.8.2010. Tässäkin kisassa on varsin tuntuva ykköspalkinto. Yrityksestä ja halusta huolimatta mulla itselläni ei ole vielä soveltuvaa kanditaattia kisaan, mutta vielähän tässä olisi muutama viikko aikaa kehittää jotain.

Tämä kisa on vain meille spefisteille sillä tavoin epäedullinen, että tämä on yleinen novellikisa ja tunnetusti Suomessa scifi-fantsu -akseli lasketaan lastenkirjallisuudeksi ja oikea kirjallisuus on inhorealistista morsetusta seksuaalisesta väkivallasta, kuolemasta, ahdistuksesta ja masennuksesta :/
tallennettu

Lenko
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #1 : 21.Heinäkuu 2010, 09:47 »

Joenpolvi jää väliin, vaikka olin ajatellut siihenkin jotain rustata. Porttiin sen sijaan on tarkoitus saada teksti mukaan. Idea on päässä ja loppukoukku tiedossa. Enää puuttuu välistä se mohkömittaan vaadittava neljäkymmentä sivua. ;)

Viime vuoden kehno menestys tosin jätti takin tyhjäksi. Kirjoitin mielestäni parhaan novellini, joka ei kuitenkaan edennyt edes finalistien joukkoon. Pienenä lohdutuksena Usva julkaisi sen ja se äänestettiin lopulta Atoroxissa neljänneksi. Kirjoitin siis periaatteessa ihan kelvollisen novellin, joka oli Portti tuomariston silmissä täyttä kuraa. Tästä ristiriidasta olen nyt ymmälläni enkä aivan varma, mihin suuntaan kirjoittamistani kehittäisin.

Aion joka tapauksessa ensimmäistä kertaa koettaa melko puhdaspiirteistä tieteistarinaa. Meni sitten syteen taikka saveen.
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 21.Heinäkuu 2010, 10:04 »

Kirjoitin mielestäni parhaan novellini, joka ei kuitenkaan edennyt edes finalistien joukkoon. Pienenä lohdutuksena Usva julkaisi sen ja se äänestettiin lopulta Atoroxissa neljänneksi.

"Keskikesällä Harri" on paitsi omasta mielestäni, myös paremman puoliskon mielestä yksi hersyvimpiä scifi-novelleja pitkästä aikaa (ja siksi sen linkkasin sinne "Ilmianna hyvä novelli" -ketjuun), joten kyllä se on paikkansa ansainnut. Siinä on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, siinä on huimia scifi-visioita, ainoastaan alku on sellainen, jota olisin rustannut iskevämpään suuntaan. Minusta se oli parempi kuin Leinosen "Pienen rasian jumala", kärkikaksikkoa en ole lukenut.

Tästä ristiriidasta olen nyt ymmälläni enkä aivan varma, mihin suuntaan kirjoittamistani kehittäisin.

Riippuu varmaan siitä, haluatko miellyttää tuomaristoa vai lukijoita ja minkälaisia lukijoita ja kuinka suurta lukijakuntaa.

Mulla itselläni on hiukan se ongelma, etten kyllä millään jaksa venyttää mitään mielen päällä olevaa aihetta Portti-kisan vaatimiin miniromaanimittoihin, toisaalta taas miniromaani ei välttämättä ole kovin hyvä kanditaatti novellikisaan :) Mutta tärkeintähän on jalo osanotto, eikö vain? ;D
tallennettu

Lenko
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 21.Heinäkuu 2010, 11:15 »

Riippuu varmaan siitä, haluatko miellyttää tuomaristoa vai lukijoita ja minkälaisia lukijoita ja kuinka suurta lukijakuntaa.

Uskon, että tuomaristolla on valistunut käsitys hyvästä novellista. Haluan myös kirjoittaa sellaisia novelleja, joita itse tahtoisin lukea. Jos itse pidän omasta novellistani, täytyy siinä olla sellaisia elementtejä, joista joku muuki voi pitää. Tavallaan tahdon siis kirjoittaa sekä tuomaristolle, joka edustaa analyyttistä asiantuntijaa, että niille lukijoille, jotka pitävät samanhenkisistä tarinoista kuin minä itse. En usko, että nämä lopulta ovat pahasti ristiriidassa. Siksi Keskikesällä Harrin saamat vastakkaiset viestit olivat yllätys, enkä ole ihan saletti, miksi tuomaristo ei novellista pitänyt.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #4 : 21.Heinäkuu 2010, 12:19 »

Joenpolvi jää väliin, vaikka olin ajatellut siihenkin jotain rustata
Kuten MaKokin mainitsi, kilpailuun keskeisesti liittyvä Nuoren voiman liitto oli takavuosina (tosin mallia "kaukana takana") varsin spefivastainen, joten suosittelen osallistujille pitäytymistä ns. realismissa, ken aikoo palkintosijoille.

Lainaus
Kirjoitin mielestäni parhaan novellini, joka ei kuitenkaan edennyt edes finalistien joukkoon. Pienenä lohdutuksena Usva julkaisi sen ja se äänestettiin lopulta Atoroxissa neljänneksi. Kirjoitin siis periaatteessa ihan kelvollisen novellin, joka oli Portti tuomariston silmissä täyttä kuraa. Tästä ristiriidasta olen nyt ymmälläni enkä aivan varma, mihin suuntaan kirjoittamistani kehittäisin
Heh, luin sujuvasti väärin "parhaan novellin" Näyttää kieltä

Hieman vakavammin, makuasioitahan nämä ovat ja Portin valikoituneella raadilla on vähemmän yliluonnollisesti mahdollista olla erilainen näkemys kuin periaatteessa spefikansan syvistä riveistä muodostuvalla Atorox-sellaisella.

Esimerkki makuasia-aspektista: itse en aikoinani saanut Jäinen vaeltaja -kokoelmassa julkaistua raapustustani läpi ihan tavaa bulkkijulkaisuna TSFS:n Spin-lehteen, ja sen sijoituttua jaetulle kolmannelle sijalle (pesten mm. nykyisen megatähti J. Sinisalon novellit) JV:n osittain poikineessa Ursan novellikisassa silloinen Spinin päätoimittaja joutui kokoelman arvostelussa toteamaan, ettei "edelleenkään ymmärrä Pohjolan novellia". Joo.

Kirjoittamisen suuntaamisen tuskaa voisi lievittää esim. Suomen tieteiskirjoittajien arvostelupalvelun avulla. Vertaistukea tjsp.

Lenko: "Hei, nimeni on X ja olen spefikirjoittaja"

Kuoro: "Hei, X!"
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 21.Heinäkuu 2010, 13:50 »

Uskon, että tuomaristolla on valistunut käsitys hyvästä novellista. Haluan myös kirjoittaa sellaisia novelleja, joita itse tahtoisin lukea. Jos itse pidän omasta novellistani, täytyy siinä olla sellaisia elementtejä, joista joku muuki voi pitää. Tavallaan tahdon siis kirjoittaa sekä tuomaristolle, joka edustaa analyyttistä asiantuntijaa, että niille lukijoille, jotka pitävät samanhenkisistä tarinoista kuin minä itse.

Mutta jos tuomaristo ei pidä samoista asioista kuin sinä, tai kokee ne toisella tavalla tai jotain sellaista, niin sitten et voi onnistua muuten kuin kirjoittamalla novellin, josta tuomaristo pitää ja sinä välttämättä et...

En usko, että nämä lopulta ovat pahasti ristiriidassa. Siksi Keskikesällä Harrin saamat vastakkaiset viestit olivat yllätys, enkä ole ihan saletti, miksi tuomaristo ei novellista pitänyt.

Tuo on varmasti hankalinta, siis ristiriitaiset viestit ja se, ettei saa tietoon, mikä tekstissä mätti.
tallennettu

Lenko
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 25.Heinäkuu 2010, 11:06 »

Se siitä sitten. Työpaikalla loukkasi työntekijä selkänsä ja on elokuun loppuun sairaslomalla. Kuinka ollakkaan kahden työn deadline on syyskuun 1. päivä. Luvassa on työtä ja sitten lisää työtä eikä ollenkaan Porttia.  Surullinen
tallennettu
Piru Naiseksi
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #7 : 26.Heinäkuu 2010, 11:10 »

Minun taas on hankala valmistella saati viimeistellä kyhäel...suolloks...hienoja kirjoítelmiani, koska en omista tietokonetta vaan olen kirjaston palvelujen varassa. Myönnettäköön, että lyhyen kävelymatkan päässä ns. sikolät... viihtyisän siististä asunnostani sijaitsee palvelukas kirjasto mutta sama asiakas ei voi rajattomasti käyttää näitä koneita. Aika usein paras inspiraatiokin iskee juuri, kun mahdollisuutta kirjoittaa konein ei ole. Käsin en taas enää osaa kirjoittaa Pyörittää silmiään.
Mutta jos sekä keksin jotain että saan verbalisoitua oivallukseni muitten luettaviksi, niin saatan osallistua.
Muuten: lukevatkohan tuomarit kaikki tekstit loppuun ... ne jo ensi virkkeistä päätellen surkeatkin?
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #8 : 26.Heinäkuu 2010, 11:47 »

Muuten: lukevatkohan tuomarit kaikki tekstit loppuun ... ne jo ensi virkkeistä päätellen surkeatkin?
Tuohon taitaa olla vaikea vastata kattavasti. Äkkiseltään ajatellen kai kaikki tekstit pitäisi lukea alusta loppuun, mutta eiköhän todella tuubaisten kohdalla tästä joku saata hieman ns. tinkiä. Enkä pitäisi edes ihmeenä tahi kovin tuomittavanakaan, jos käteen osuisi esim. jatkuvasti kielioppivirheitä vilisevää kamaa.
tallennettu
Piru Naiseksi
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 26.Heinäkuu 2010, 14:29 »

Saapas näkee, kenkäs lukee. Lähtee minulta näet toistakymmentä liuskaa suollosta Manseen, nääs. Koskapa turinaiseni ei yhdessä kisassa sijoittanut, niin muokkasin sitä ja lähetän siis muualle. Jokainen tuomaristohan on erilainen niin missikisoissa Hymyilee leveästi kuin kirjoitusmittelöissä, otaksun.
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 31.Elokuu 2010, 15:10 »

Joka aikoo vielä osallistua Portin kirjoituskisaan, niin nyt alkaa olla jo vähän kiire, sillä kisatekstien pitää olla perillä viimeistään huomenna :) Itselläni jäi osallistuminen ihan viime tinkaan, sillä lähetin lukemista tuomaristolle tänään ja varmuuden varalta pikana, jotta olisi huomenna Tampereella.
tallennettu

chocolate
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 06.Marraskuu 2010, 12:39 »

Mihinköhän aikaan tästä kisasta yleensä tulee tulokset / ilmoitetaan sijoittuneille?
Osallistuin ekaa kertaa, kahdella novellilla, joista oikeastaan kumpaankaan en ollut ihan tyytyväinen.. Pitää tässä kumminkin vähän jännittää omaa "pärjäämistä", siihen asti kunnes tulokset on näkyvillä.  Iskee silmää Jos ei ole sijoittuneiden joukossa, ei varmaan tule mitään viestiä vai?
tallennettu
Dark Clark
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 06.Marraskuu 2010, 16:12 »

Muistaakseni joulukuun tienoilla tulevat tulokset. Ainakin viime vuonna oli näin. Palkintojenjakotilaisuudesta pitäisi olla jotain tietoa Portin sivuilla.

Itse en ottanut osaa, vaikka viimekerran erityissija rohkaisikin. Ku ei tuu ni ei tuu, muste loppu, paperi rikki.
tallennettu

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut