19.Huhtikuu 2014, 23:07 *

Sivuja: [1] 2 3 ... 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Tieteiskirjailija Hannu Rajaniemi  (Luettu 13985 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« : 27.Toukokuu 2010, 20:12 »

Hannu Rajaniemi saattaa olla monille tuttu scifinovellistina, mutta hänen esikoisromaaninsa The Quantum Thief julkaistaan Britanniassa syyskuun lopulla. Gollancz-kustantamo mainostaa teosta näin:
Lainaus
The most exciting SF debut of the last 5 years – a star to stand alongside Reynolds and Morgan.

Wertzone-blogin tuoreen arvion näkee tästä. Kirja on kuulemma kovaa scifiä, mutta suhteellisen helppolukuista.
Lainaus
It's the sort of book you'd get if Scott Lynch and Greg Egan teamed up, with the character and black humour approach of the former mixed in with the hardcore physics of the latter.
Lainaus
The Quantum Thief is (*****) is a bravura debut novel, a confident and accomplished work that reinvigorates the genre. It is easily the best SF debut since Richard Morgan's Altered Carbon.

Teos ilmestyy keväällä 2011 suomeksi Gummerukselta.

Jaettu Uusia tieteiskirjailijoita -ketjusta. Thialfi
« Viimeksi muokattu: 13.Elokuu 2010, 14:11 kirjoittanut Thialfi » tallennettu

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #1 : 28.Toukokuu 2010, 07:48 »

Luupavaltahan tuo kuullostaa, ja pitäähän se tietenkin hommata jo pelkästään kannatussyistä.
Daliden
Velho

« Vastaus #2 : 30.Toukokuu 2010, 04:42 »

Lainaus

Synopsiksen perusteella vertaus Reynoldsiin ei toden totta ole tuulesta temmattu. Mutta onko tämä tosiaan sellainen harvinaisuus, että kirja on kirjoitettu suomalaisen toimesta suoraan englanniksi? Nostan hattua, jos näin on!

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #3 : 31.Toukokuu 2010, 08:24 »

Niin, suomenkielisen version julkaisuajankohta vs. ulkomaankielisen nyt ei välttämättä todista mitään, mutta Writer's Bloc antaa kyllä ymmärtää, että Rajaniemi olisi kirjoittanut kirjansa nimenomaan englanniksi (ei amerikaksi Näyttää kieltä):

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #4 : 25.Kesäkuu 2010, 20:23 »

Yhdysvaltain oikeudet Rajaniemen kolmeen romaaniin myytiin Tor-kustantamolle. Quantum Thief ilmestyy USAssa ensi vuoden toukokuussa.
Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #5 : 12.Elokuu 2010, 19:44 »

John Cluten arvostelu.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #6 : 13.Elokuu 2010, 08:15 »

Lähes yhtä hankala kahlattava kuin Cluten proosakin Näyttää kieltä

Toivottavasti TQT on hieman vähemmän vaikeaselkoinen...
Tero
Turun mafioso

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #7 : 13.Elokuu 2010, 11:57 »

Toivottavasti TQT on hieman vähemmän vaikeaselkoinen...

Alku on aika tiivistä hard sf:ää, jossa konsepteja vilisee, mutta kirja kepenee juonen edetessä eikä missään vaiheessa (ainakaan siihen asti, mitä olen ehtinyt lukea) sorru infodumppauksiin, kaavoilla fiilistelyyn tms. perinteisiin kovan scifin sudenkuoppiin. Loistavaa tekstiä!
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #8 : 16.Elokuu 2010, 23:42 »

Tiesiköhän kukaan mitään suomennostilanteesta?

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Tuomas S.
Gummerus

« Vastaus #9 : 17.Elokuu 2010, 11:36 »

Tiesiköhän kukaan mitään suomennostilanteesta?

Suomennos on työn alla ja ilmestyy alkuvuodesta 2011.
Eija
Velho

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #10 : 03.Syyskuu 2010, 13:52 »

Arvostelujen perusteella The Quantum Thief vaikuttaa erittäinkin mielenkiintoiselta ja tutustumisen arvoiselta, mutta kun luin pari Rajaniemen novellia (Portti lehdestä Elegia nuorelle hirvelle ja Usvasta Isännän ääni), aloin vähän empiä. Tarinat ovat kyllä helppolukuisia, mutta outoja. Onkohan tuo romaanikin sisällöltään noin omituinen, ei ainakaan juoniselostuksesta voi niin päätellä. Meinaan en taida jaksaa ihan tuontyyppistä tarinointia koko kirjan mittaa lukea. Kaipa se vaan pitää kuitenkin kokeilla.
Tero
Turun mafioso

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #11 : 03.Syyskuu 2010, 15:26 »

Portti lehdestä Elegia nuorelle hirvelle ja Usvasta Isännän ääni -- Tarinat ovat kyllä helppolukuisia, mutta outoja. Onkohan tuo romaanikin sisällöltään noin omituinen,
Kyllä kirjassakin varsinkin alkupuolella heitetään lukija suoraan altaan syvään päähän, eli uutta ja outoa vilisee roppakaupalla. Romaanimitassa noita asioita on kuitenkin pikku hiljaa huomattavasti enemmän aikaa selvittää ja paljastaa lukijalle, ja vaikka maailma on villi, varsinainen juoni on kuitenkin melko suoraviivainen.

...tosin itse kyllä pidin myös molemmista mainitsemistasi novelleista erittäin paljon, enkä pitänyt niitä mitenkään "outoina". Mutta suosittelen siitä huolimatta tutustumaan kirjaan -- ja ennen kaikkea olemaan lannistumatta, vaikka parin ensimmäisen luvun jälkeen tuntuu, ettei ymmärrä puoliakaan, mistä puhutaan. Asiat selviävät kyllä.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #12 : 03.Syyskuu 2010, 15:47 »

Njoo, novellit jäävät helposti "oudommiksi" kuin romaanit juuri siksi, ettei selittämiseen voi käyttää juurikaan aikaa. Toiset ehkä nimenomaan tykkäävät novelliformaatista osittain sen vuoksi.

Mitä tähän nimenomaiseen tapaukseen tulee, niin minulle Rajaniemi tulee ns. puskan takaa, terveisin nimim. "pihalla kuin lumiukko", joten en osaa sanoa miten asiat spesifisti ovat.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 12.Syyskuu 2010, 17:26 »

Kirjailija Eric Brown arvosteli Quantum Thiefin (ja kolme muuta teosta) Guardianissa.

A brilliant debut.

EDIT: Locus-lehden arvostelun näkee tästä.
« Viimeksi muokattu: 27.Syyskuu 2010, 23:41 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #14 : 29.Syyskuu 2010, 08:32 »

Korkkasin The Quantum Thiefin aamulla. Aika tinkimätön on sisäänheitto tosiaan, muttei tämä samalla lailla tahallisen vieraannuttava kuitenkaan ole kuin vaikkapa juuri Cluten Appleseed. Mielenkiintoiselta vaikuttaa, mutta kokonaisuuden laadusta en tietenkään vielä voi sanoa mitään.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #15 : 04.Lokakuu 2010, 21:46 »

Kirjan suomalainen nimi on selvillä:
Lainaus
The Quantum Thief ilmestyy suomeksi keväällä 2011 nimellä Kvanttivaras.

EDIT: Nettikirjakauppojen mukaan Kvanttivaras julkaistaan 25. helmikuuta.
« Viimeksi muokattu: 06.Lokakuu 2010, 20:01 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #16 : 12.Lokakuu 2010, 10:16 »

Luin Rajaniemen haastattelun+romaanikatkelman ja Palvelin ja lohikäärme-novellin uusimmasta Tähtivaeltajasta. Vaikutuin sen verran, että varmaan tulee kirja ostettua (varsinkin kun tein hiljattain kirjahyllyyn reippaasti tilaa uusille ostoksille). Teksti on kummallisen helppolukuista sisältääkseen niin paljon vaikeita sanoja ja käsitteitä; tykästyin tyyliin kovasti.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Toni
Tähtivaeltaja

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #17 : 12.Lokakuu 2010, 21:38 »

Rajaniemi tosiaan tykittää kuin jumala!

The Quantum Thiefin rinnalla jäävät jopa Iain M. Banks, Alastair Reynolds ja Charles Stross nuolemaan näppejään.

Tuolla hienoisesti lisää tekstiä romaanista:

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #18 : 13.Lokakuu 2010, 09:06 »

Ihan en itse vielä Founder-luokan jumaluudeksi nostaisi Rajaniemeä, mutta kyllä TQT parempi kirja oli kuin itseasiassa odotinkaan. Ei kaiketi ole ihan pakko olla säieteoreetikko kirjoittaakseen korkealentoista posthumanistista scifiä, mutta se auttaa melkoisesti.

Perusasiat TQT:ssä toki erinomaisen hyvässä iskussa, huikeita ellei nyt sentään ainutkertaisia scifivisioita tunkee joka tuutista ilman tarpeetonta puhkiselittelyä ja kulttuurireferenssit, eivätkä pelkästään popkulttuurisellaiset, risteilevät relativistisella nopeudella. Juonen puolesta tukedutaan alussa lainattuun Arsene Lupin -henkiseen huijauskuvioon, joka on ihan OK muttei kuitenkaan niin väkevää shittiä etteikö oltaisi vaarallisen likellä muodon kääntymistä sisällöksi. Juonirakenne tarkoittaa myös käänneähkyä varsinkin kirjan viimeisillä sivuilla kun lukija pitää kaikin keinoin koettaa pitää "ulkona kuviosta".

Kannattaa myös huomioida, että tämä on "alunperinkin suunniteltu trilogiaksi", eli lopetuksen sijasta saamme välitilinpäätöksen.

Teoksen luonnehdinnassa myös väkisin törmää siihen, että mitä se "kova scifi" nyt sitten oikein on. Ei mundaaniscifiä ainakaan, Rajanimen tapauksessa.
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #19 : 13.Lokakuu 2010, 21:37 »

Mulle riitti Tähtivaeltajan novelli jo vakuuttamaan, että mä voisin itse yhtä hyvin lopettaa koko kirjoitusharrastuksen tähän...

Tosin TV-lehden novelli ja pätkä kirjasta herättävät sellaisen pelon, että kirjailija saattaa olla ehkä liiankin hämyä mun makuun (onko se aina tollasta?). Täytyy kuitenkin pistää korvan taakse kun miettii joksikin kesäksi luettavaa.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6   Siirry ylös