|
Kuurankukka
|
 |
« : 17.Lokakuu 2010, 15:42 » |
|
Se aika vuodesta lähestyy taas! On aika teroittaa näppäimistöt ja ostaa ruokaa kuukaudeksi ja rakentaa barrikadit ja muita sellaisia asioita mitä nyt onkaan tapana tehdä. Nanowrimo (national novel writing month) on projekti, jonka tarkoituksena on mitä yksinkertaisimmin kirjoittaa 50 000 sanaa (eli romaani) yhden kuukauden aikana. Kyseinen kuukausi on marraskuu, joka käsittääkseni on ihan kohta, ja niinpä tätä asiaa kannattaakin jo pohtia! (Marraskuu nimittäin on aika lyhyt, joten tässä kuussa hauskuutta voi ylläpitää vaikka suunnittelulla.) Tekstin ei ole välttämätöntä olla valmis kokonaisuus tai edes mitenkään julkaisukelpoinen, hyväksytyksi voittajaksi se tulee kunhan on sanamäärältään täysimittainen. (Sitten voi saada kaikkee siistii, kuten fiinejä bannereita. Ja kunniakirjan!) Kuitenkin, kaikesta huolimatta on käsittääkseni toivottavaa, että tämä toiminta olisi myös hauskaa, joten liikaa paineita voitosta ei kannattane ottaa. Vaikka nanowrimolla eittämättä onkin sivuillaan oma foorumiosionsa, käsittääkseni jokainen itseäänkunnioittava foorumi tarvitsee kuitenkin nanotopikin! Tässon tänne sitten, jos jotakuta kiinnostaisi. (Foorumien lisäksi jossain B2IRCNETin perukoilla toki toimii kanava nimeltään #nanowrimo. Siellä saatetaan joskus puhua jostakin kyseiseen toimintaan liittyvästä; yleensä kuitenkin ei, marraskuussa mahdollisesti enemmän.) Mut. Kannattaa osallistua. Vaikka kaikkien!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin ja ennen kuin huomaat olet itsesi vankina murheidesi kahleilla kytkettynä katkeruuteen
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #1 : 17.Lokakuu 2010, 20:41 » |
|
Oijoijoi. Minäkin aion tänä vuonna NaNottaa, ensimmäistä kertaa elämässäni. Vaikka miun piti jo viime vuonna mutta sitten missasin sen mikä kuukausi se olikaan ja epäonnistuin, ja sitten kuulin NaNoWriMosta ensimmäistä kertaa vajaa kaksi vuotta sitten kun se jo oli käynnissä...  Mutta nyt yksi kaverini haastoi miut tähän joten pakko se kai on ainakin yrittää vaikka tuskin saan tuota sanamäärää täyteen. Olisi varmaankin fiksua aloittaa suunnittelu nyt...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Steelsheen
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #2 : 17.Lokakuu 2010, 20:49 » |
|
Minulla lähtisi kai viides kerta. Enää ei ole mitenkään uutta ettei mulla ole juurikaan suunnitelmia (pitäisiköhän sellaisia yrittää tehdä? vaikka junassa kun ei ole muutakaan tekemistä?), ja varsinkin viikonloppuisin kirjoittaminen tulee tänä vuonna tekemään tiukkaa (hyvästi kymppitonnin viikonloput :<) mutta en minä häviämään lähde. Tilasin sentään t-paidankin niiltä ja termosmukin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kuurankukka
|
 |
« Vastaus #3 : 17.Lokakuu 2010, 20:53 » |
|
Jee! (Termosmuki! Mitä!) Tulipahan vielä mieleen, että nanolla on tietty tää nuorten kirjoittajien juttukin! Siellä voi asettaa itse tavoittelemansa sanamäärän ja jotain sellaista settii. Ihan hauska varmaan, ainakin sivut ovat värikkäät (eikä käytettävyydenkään varmaan ole mahdollista olla huonompi kuin nanowrimon sivuilla...). Aioin myös mainita tästä melko-naurettavasta kaverisysteemistä nanowrimon sivuilla että olen Usvamieli, saa kaveroida jos haluaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin ja ennen kuin huomaat olet itsesi vankina murheidesi kahleilla kytkettynä katkeruuteen
|
|
|
Steelsheen
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #4 : 17.Lokakuu 2010, 21:43 » |
|
Tämmönen!Minä olen siellä Steel, jos joku jostain mystisestä syystä haluaisi kaveriksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
fii
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #5 : 18.Lokakuu 2010, 16:10 » |
|
Toinen kerta. Juonettomuusahdistus vähän painaa. Samoin kandi, joka pitäisi tässä samoihin aikoihin saada aikaiseksi. (Sillekään ei ole vielä juonta, tai siis aihetta.)
(Päätin viime vuonna että nyt hitto vie kirjoitan romaanin verran seikkailufantsua ja toimintaa kun yleensä aina vaan lässytän tunteista. Sain palautetta että hahmot oli liian ohuita ja tunteettomia - okei, tänä vuonna sitten lässytetään urakalla ^^. Enkä tiedä miksi muutenkaan tappelisin vastaan, tunteista ainakin osaan kirjoittaa kun on sitä niin paljon tullut harjoiteltua...)
Foorumeilla mosaiikkia, saa kaveroida.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #6 : 18.Lokakuu 2010, 22:08 » |
|
Juu, tänä vuonna taas yritetään, ja mitä todennäköisemmin epäonnistutaan. Viime vuonna saavutin säälittävät 12 000 sanaa, ja nyt olis tarkoitus päästä ees jonkin verran pidemmällä. Marraskuu ei onneksi näytä ihan yhtä opiskeluntäyteiseltä kuin tämä kuukausi, joten toivoa on. Käytin tänään iltaluennon hyödyksi, ja suunnittelin juonenkin melkein valmiiksi, joten tämähän ei vaikuta yhtään niin epätoivoiselta kuin viime vuosi.
Olispa siistiä saavuttaa se 50 000 sanan raja. Toisaalta olen aika hidas kirjoittamaan koneella, joten sekin tulee viemään oman aikansa... Noh, yritetään.
Niin ja siis nimimerkkihän on siellä foorumilla uskomattoman mielikuvituksellisesti Skie.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
Feylana
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Hämeenlinna & Helsinki
|
 |
« Vastaus #7 : 19.Lokakuu 2010, 02:13 » |
|
Tänä vuonnakin, juuu. Onpahan ainakin haastetta kun marraskuulle osunee kaikki vaihtoa ja muuttoja ja opiskelua koskevat suurimmat hommat, mutta haasteethan on vaan käteviä. Kirjoitan nanonikin viime vuoden nanowrimon aikana heitetyn haasteen pohjalta, saa nähdä mitä kaikkia maailmoita ehdin tuhota. *naurh*
Jännittää jo, tahtoisin malttamattomana päästä kiinni kirjoittamiseen ja miittailuun ja kaikkeen muuhun oheisnanosäätämiseen. Mm. näihin jokaiselta foorumilta löytyviin nanotopiceihin, joissa angstata ja ahdistua ja muutenkin kuluttaa aikaansa kirjoittamisen sijasta. On kuukauden ajan netissä sellainen olo, että muut tietävät täsmälleen mitä käy läpi ja ah sitä tunnetta kun palkit kohoaa nanoprofiilin sivuilla.
Juu, ja olen mielikuvituksellisesti Feylana tuolla nanofoorumeiden puolella myös.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
senhän tietää kaikki nuo, nuo jotka kuusta valon juo ja aamun värit silmissään tuo maailmaan
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #8 : 01.Marraskuu 2010, 20:02 » |
|
Nooh, mites on ihmisillä Nano alkanut? Itselläni on kohtuullisen mukava vauhti päällä (paitsi silloin kun eksyn nettiin kirjoittelemaan jotain tämänkaltaisia viestejä...), ja toivon alkuviikon aikana kirjoittavani tämän viikon tavoitteet täyteen, jotta loppuajasta olisi sitten helpompaa. Sen verran ohjelmantäyteiseltä näyttää loppukuu. Tsemppiä vaan kaikille, ja kyllä se tästä, pikku hiljaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
Metusalem
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Inari
|
 |
« Vastaus #9 : 01.Marraskuu 2010, 21:21 » |
|
Minä myös! Yritän saada kasaan 2000 sanaa päivässä, jolloin voin tavoitteessa pysyessäni pitää viisi vapaapäivää. Tiedossa on ainakin yksi päivä jolloin en varmasti kirjoita mitään, ja lisää tulee kuitenkin jossain vaiheessa, joten on hyvä olla sen verran varaa ettei tarvitse koko ajaksi lukittautua pois ihmisten ilmoilta.
Tänään sain 2002 sanaa, joten tavoite on täynnä, mutta aika hurjalta tuntuu ajatus että samaan pitäisi pystyä jatkossakin. Ehkä tämä kuitenkin tästä. Aikaa kuitenkin on.
Juonta en ole paljoa suunnitellut, pieni idea on ja siitä näkee mihin päin lähdetään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Feylana
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Hämeenlinna & Helsinki
|
 |
« Vastaus #10 : 01.Marraskuu 2010, 22:59 » |
|
Alkanut paremmin kuin osasin odottaa, tosin maailman tuhoaminen ei olekaan niin helppoa kuin kuvittelin ja käytin 4000+ sanaa tähän ensimmäiseen vaikka niitä pitäisi tuhota viisitoista koko nanon aikana. Noh, on sitä ennenkin sivulauseessa asioita rikottu, miksei sitten universumiakin?
Oheisnanosäätämistä on tässä tullut ehkä kuitenkin harrastettua enemmän kuin ihan varsinaista kirjoittamista, kick off -miitti vei koko sunnuntai-maanantaiyön, koulupäivältä aivotyöskentelyn ja iltapäivästä neljä tuntia (jotka käytin nukkumiseen). Mutta on tää taas kivaa, ihan fiiliksissä kun hahmo(t) alkaa elää omaa elämäänsä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
senhän tietää kaikki nuo, nuo jotka kuusta valon juo ja aamun värit silmissään tuo maailmaan
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #11 : 02.Marraskuu 2010, 18:34 » |
|
Huu. Se on tosiaan alkanut ja miulla on kauheat paineet sen suhteen. En rehellisesti sanottuna usko pääseväni tavoitteeseen, mutta laskin keskiarvon montako sanaa pitäisi suunnilleen kirjoittaa päivässä (1 666 ja puoli  Olen pyöristänyt sen lukuun 1 666 xp ) ja pyrin (paino sanalla pyrin, katsotaan onnistuuko  ) siihen että joka päivä kirjoitan vähintään sen, ellei ole jotain muuta säätöä sinä päivänä. olen sekä tänään että eilen kirjoittanut aika reilusti enemmän ja sanamääräni on tällä hetkellä 3 559 :b Saa nähdä mitä tästä tulee, jännittää ja stressasin itseni aika hermoraunioksi jo ennenkuin koko homma ehti alkaa. xD Ja kaverini, joka minut ihanasti tähän juttuun haastoi, pakotti minut myöskin rekisteröitymään NaNon sivuille.  Rekisteröidyin juuri äsken ja minäkin olen ollut tosi mielikuvituksellinen nimimerkkini suhteen että Féona siellä pyörin Ps. Onko totta että toinen viikko on pahin?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ishamaeli
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #12 : 02.Marraskuu 2010, 23:10 » |
|
Toinen viikko on aika paha, myönnetään. Usko itseen loppuu, tuntuu että teksti on ihan Lancresta ja ekan viikon into alkaa loppua. Siinä vaiheessa kannattaa lääkitä itseään suklaalla, kahvilla ja parasetamolilla (jostain syystä mulla iskee flunssa aina tokalla viikolla) ja istua vaan kirjoittamaan. Vaikka ihan sen vähäsen, koska tilanne paranee siitä. :) Ihan oikeasti. Mulla on viides NaNo peräjälkeen (ja kokonaisuudessaankin) lähtenyt yllättävän hyvin käyntiin. Eilen ei ollut edes pientä haisua aiheesta ennen kuin aloin kirjoittaa, ja aiemmin tänään tuntui että olen ihan blockissa, mutta silti sain tuon maagisen 5K:n rajan rikki jo nyt (ensimmäinen iso luku, heti piristää). Aiheena on fanfictionia, samoin kuin viime vuonna, tosin että nyt fandom on BBC!Sherlock ja joukossa ihmissusia. Poliittista juonta on hyvä rakentaa, kun hajut paikallisesta politiikasta on vähän hukassa. *ysk* Noh, sitä ehtii editoida sitten myöhemmin... Kielenä tosiaan vanha kunnon englanti. Ei kai kukaan ollut vielä mainostanut Write or Dieta? Pistää kummasti tulta pyrstön alle jos tekstin tuottaminen tuntuu työläältä. Etiittiä: Nyt pitäisi linkin toimia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
(valkohehkuinen maailmansiltojenrakentaja) Paju --> Ishamaeli
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #13 : 06.Marraskuu 2010, 18:58 » |
|
Oijoi! Write or diehan nopeuttaa kirjoitusvauhtia kivasti.  Miksen ole kuullut siitä ikinä aikaisemmin? Uwaa ja NaNon sivut ovat ylikuormittuneet tai jtn eivätkä toimi eli en pääse päivittämään sanamääräni sinne. No ei sit väkisin Miun kirjoittaminen on kohtuukehnolla tolalla, jotenkin jumitti, mutta nyt taas sain sen kulkemaan eteenpäin ja yritän ottaa kiinni niitä päiviä jolloin ei kirjoittaminen vain onnistunut.  Oikeastaan pitäisi nytkin olla kirjoittamassa sitä. xD Eli taidan tästä hiippailla takaisin tarinantapaiseni pariin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Crescent
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #14 : 07.Marraskuu 2010, 12:11 » |
|
Ja Cresen risingaktiivisuus palaa nanon merkeissä. Ei tämä ole tekosyy pitää taukoa kirjoittamisesta, ehei.
Ei siis, Nano on tänävuonna mennyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin: nyt on kasassa 22500 sanaa. Lievästi etumatkaa sanoisin. Ja salaisuus minulle EI ole write-or-die, vaikka sitäkin on tullut jo vähän hyödynnettyä.
Salaisuus on kaveri, joka kirittää koko matkan ajan, ei siis vain hetkittäin. Kun toinen kirjoittaa seuraavaan tasatonniin, pakkohan sitä on perässä juosta. Kummallakaan meistä ei ole mitään todellisuudentajua ja ollaan toisiamme 4000 sanan päiviin potkittu nyt viikon ajan.
Etumatkailussa on se tyhmä asia, ettei saa niitä kannustuskirjeitä silloin kun tarvitsisi. Puolenvälinkriisin ei ilmeisesti pitäisi olla ensimmäisen viikon sunnuntaina ^^"
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tiuku
|
 |
« Vastaus #15 : 07.Marraskuu 2010, 17:47 » |
|
Täytyy tähän väliin todeta tulleeni siihen tulokseen, että tätä topicia on ehdottomasti hauskinta seurata silloin, kun ei osallistu koko hullutukseen. :) Suorastaan sanoisin tällä olevan kaikenlaisia stressintunteita vähentävä vaikutus. Mutta mutta, onnea joka tapauksessa kaikille yrittäjille!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #16 : 07.Marraskuu 2010, 23:52 » |
|
Jee, tämä päivä on ollut hyvä päivä! Reilut 5700 sanaa kirjoitettu, ja se on minun mittakaavallani suorastaan jotain käsittämätöntä. Oi, kun olen nyt tyytyväinen. Toisaalta, eikös se huomenna ala se pahamaineinen toinen viikko, ja voin jo kuvitella kuinka into hiipuu... Mutta ei auta kuin jatkaa, toivottavasti keskiviikkoon mennessä viimeistään on 20 000 sanaa täynnä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
|
Kuurankukka
|
 |
« Vastaus #17 : 10.Marraskuu 2010, 21:00 » |
|
Nyt olen puolivälissä! Eilen aamulla olin vielä kolmessatoistatuhannessa, joten käsittääkseni edistys on ollut ihan hyvä tässä nyt viime aikoina. Eilen kirjoitin vajaat yhdeksäntuhatta sanaa ja tänään nuo loput, ja nyt voin toki olla ajattelematta koko juttua taas jokusen päivän! (Tai siis en, mutta voin tehdä muutakin kuin kirjoittaa. Kuten esimerkiksi koko viime viikonlopun tein. Jännä kyllä olin ennen sitäkin onnistunut kirjoittamaan sen verran, että en jälkeen kaiketi oikein missään vaiheessa ole jäänyt.)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #18 : 18.Marraskuu 2010, 02:52 » |
|
Jäljessä laahataan mutta sentään aika tasaisesti... Reippaat 27 000 sanaa kasassa ja huomisen jälkeen toivottavasti yli 30 000. Kirjoittaminen ei etene erityisen reippaasti, koska välttelen sitä viimeiseen asti. Sitten kun aloitan, se onkin kauhean kivaa, mutta itsensä motivoiminen siihen että aukaisee Nano2010- kansion on jo oma operaationsa.
Onko joku jo saavuttanut 50 000 sanan määrän? Tai onko joku todennut, että hommasta ei tule tänä vuonna mitään ja luovuttanut?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
fii
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #19 : 18.Marraskuu 2010, 18:57 » |
|
Minä luovutin. Totesin, että nanon ja kandin kirjoittaminen yhtä aikaa ei vaan toimi. Ehkä ensi vuonna uusiksi sitten :).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|