29.Elokuu 2014, 11:02 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Jyrki Ijäs 1943–2010  (Luettu 1665 kertaa)
Echramath
***

Asuinpaikka: Tampere
« : 15.Marraskuu 2010, 21:40 »

Facebookissa mainittiin, että Jyrki Ijäs on kuollut. Siellä vanhojen scifipartojen foorumilla kerrottiin, että suomalaisen fandomin suuri nimi on poissa. Ilmeisesti kuitenkin sukupolvien välinen kuilu on melkoinen, sillä kysymys "kuka kumman Jyrki Ijäs" nousi mieleeni. Tietokannasta selvisi, että pari antologiaa hän oli toimittanut, ja nyt kun kuvakin on ilmestynyt, muistan kyllä tämän näköisenkin miehen jossakin tapahtumassa nähneeni. Olen pari sanaa vaihtanut, siitä en tiedä.

Joka tapauksessa, kuka Jyrki Ijäs oli ja mitä hän teki?

Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #1 : 15.Marraskuu 2010, 22:31 »

Juttelin Jyrki Ijäksen kanssa pari kertaa Finnconissa. Ijäs kuului alkuperäisen suomalaisen sf-fandomin perustajien Dinosaurusklubiin. Sen merkkinä hänellä oli mukanaan jäsenten dino-rintamerkki, suunnittelijana dinosauruksen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. Kerhon amerikkalainen vastine on firstfandom.org. Klubin kokoonkutsunut Paleoliittinen julistus on julkaistu Tähtivaeltaja-lehdessä ja kirjassa Faniuden siirtymiä.

”Dinosaurusklubin jäsenillä ei ole mitään velvollisuuksia, ainoastaan rajaton oikeus levätä laakereillaan ja nauttia jälkeen tulleiden ihailusta ja arvostuksesta (sikäli kuin nuo nousukkaat omasta esihistoriastaan mitään ymmärtävät). Silloin, kun klubi on koolla, tulee kaikki vanhat kiistat ja erimielisyydet jättää ulkopuolelle. Dinosaurusklubi muistelee menneitä sankariaikoja ja suhtautuu nisäkkäisiin hyväntahtoisella ylenkatseella. Dinosauruksia on vain rajallinen määrä eikä uusia enää koskaan tule syntymään joten muodostamme sf-yhteisöistä kaikkein eksklusiivisimman. Meitä odottaa väistämätön katoaminen maan kamaralta mutta sitä ennen, viettäkäämme riemukasta elämää kun vielä voimme!”
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #2 : 15.Marraskuu 2010, 23:06 »

Minäkään en ollut koskaan kuullut Ijäksestä, reaktioni Babeknabelin uutiseen oli "Kuka?". Etsin googlettamalla tietoa, ja Echramathin tapaan huomasin ne kaksi antologiaa. Koska en ole fandom-ihminen, ei tuntemattomuus ollut sinänsä ihmeellistä.
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #3 : 16.Marraskuu 2010, 11:00 »

Olen itse melkein viimeisiä fandomiin tulleita sukupolvia, jotka jotenkin ehtivät tutustua Jyrkiin – ehkä vielä 2000-luvun alussa Helsingin fandomiin tullut väki ehti istua Jyrkin kanssa mafioissa tai Finnconin baaripöydissä. Jyrki ei enää paljon käynyt kotikaupunginsakaan scifiriennoissa – Finnconeja lukuunottamatta – viimeisinä 10 vuotena.

Jyrki Ijäksen tapaiset veteraanit loivat ne puitteet joissa Suomen scififandom tällä hetkelläkin pyörii: Jyrki kuului muun muassa ensimmäisen Finnconin järjestäjiin. Yhdessä muutamien muiden aktiivisten scifikirjallisuuden ystävien kanssa hän toi myös esille vanhaa suomalaista scifiä ja oli kaivamassa sitä esiin kirjastojen kätköistä. Nyt kun itse olen kirjoittamassa Suomi-scifin historiasta, sitä huomaa kuinka paljon on velkaa Jyrkille ja muille hänen kaltaisilleen pioneereille. Ijäs myös tallensi Suomen scififandomin tapahtumia uutterasti, joten luultavasti tulevaisuuden fandom-tutkijat saavat arvokasta materiaalia hänen työstään.

En tiedä kuinka paljon Jyrki Ijäs seurasi netin scifi/fantasiafandomia, hän vaikutti olevan niin sanotusti vanhan liiton miehiä. Hienoa minusta kuitenkin on, että Suomessa Jyrkin edustama perinteinen scififandom ja nettifandom ovat sen verran linkittyneitä, että tälläkin foorumilla Jyrki Ijäksen poismeno huomataan.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #4 : 16.Marraskuu 2010, 19:23 »

Varautuksettomat propsit Ijäkselle, vaikkei mitään hajua miehestä ole. Mie nyt pelkään että tässä käy sama juttu kuin Pekka Pohjolan kanssa, eli tutustun koko henkilön tuotantoon nerokkuuden vasta silloin kun on itse artisti manan majoille jo siirtynyt.
Toni
Tähtivaeltaja

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 09.Tammikuu 2011, 16:33 »

Ohessa jotain lyhyttä infoa Jyrkin toimista scifin saralla:

Jyrki toimi monin tavoin tieteiskirjallisuuden arvostuksen nostamiseksi jo ennen kuin scifi-fandom virallisesti rantautui Suomeen. Hän kirjoitti ensimmäiset science fictionia käsittelevät artikkelinsa vuonna 1966 ja sai julki varhaisimman tieteisnovellinsa vain pari vuotta myöhemmin. Merkittävä saavutus oli Helsingin Sanomissa 6.8.1972 ilmestynyt sf-kirjallisuutta käsittelevä Tuntemattoman tulevaisuuden ennustelijat -artikkeli.

Jyrkin panos nykyisenkaltaisen scifi-kulttuurin kehittymiseen on ollut tärkeä. Hän osallistui yhtenä keskeisistä toimijoista Aikakone-lehden tekemiseen koko sen ilmestymisen ajan (1981–1995). Tämän lisäksi hän julkaisi vuosina 1986 ja 1987 omaa Ikaros-tieteislukemistoaan sekä kokosi vuonna 1988 Ensimmäinen yhteys -novelliantologian.

Finncon-järjestäjien hulppeaan joukkoon Jyrki kuului vuosina 1986, 1989 ja 1991. Hän oli myös vakiokasvo Helsingin scifi-kokoontumisissa ja muissa maamme tieteisriennoissa aina 1990-luvun loppupuolelle. Finnconeja Jyrki ei jättänyt väliin.

Ammatiltaan Jyrki oli toimittaja ja elokuvaleikkaaja. Niinpä ei ole ihme, että valtavan kirjakokoelman ohessa hän keräsi innokkaasti tieteisfilmejä ja -televisiosarjoja. Jyrkin  mielenkiintoisista tiedoista sekä notkuvista hyllyistä hyötyivät myös hänen lukuisat tuttavansa.

Kaiken muun ohessa Jyrki toimi aktiivisesti sarjakuvienkin saralla. Hän mm. suomensi Avaruusagentti Valerianin seikkailuja sekä kustansi tyttärensä Aura Ijäksen varhaisia sarjakuva-albumeja.
karkkola
Kokelas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #6 : 10.Tammikuu 2011, 18:40 »

Kiitos Vesalle ja Tonille tiiviistä katselmuksista. Pidempiä muistokirjoituksia on varmasti hautumassa. Nuo antologiat saattavat olla nykyfandomille (tai sen nuorelle polvelle) se erottuvin osa Jyrki Ijäksen työtä, mutta siinä on sama juttu kuin kalan ja veden kanssa - siinä vain ui ehkä hahmottamatta mistä se siihen on tullut.

Hatunnostoni dinosauruksille.
Sivuja: [1]   Siirry ylös