25.Huhtikuu 2014, 11:31 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Mihin herkkuun olet koukussa?  (Luettu 3848 kertaa)
Jewel

Asuinpaikka: Helsinki
« : 05.Helmikuu 2011, 22:10 »

Miten voi ruuan ja herkkujen himo näin hallita yksinkertaisen ihmisen mieltä?

Olen löytänyt tänä talvena uuden paheen: Baileys-kaakaon. Kuumaa maitoa, Tazzia-kaakaota ja mitallinen Baileys-likööriä. Kahvilassa pyydän vielä erilliseen kuppiin kermavaahtoa, josta lusikoin pinnalle pienen nokareen kerrallaan - liika kermavaahto tekee kaakaosta liian makeaa.

Toinen erikoisherkkuni on mokka-appelsiinikakku, joka palasi joulusesongin jälkeen Kluuvikadun Fazerille. Nam!

Tärkein peruselintarvike puolestaan on HK:n ohuen ohut ultrakevyt meetvursti, jota ilman ei päivä voi alkaa.

Säälittävin koukkuni on ehkä kuitenkin tumma suklaa ja tölkkicocis. En välttämättä tarvitse annosta päivittäin (hmm, ketähän tässä yritän huijata...), mutta jos omassa ja työpaikan jääkaapissa ei ole Coca Cola -tölkkiä ja kunnon suklaata, en pysty hetken päästä ajattelemaan mitään muuta kuin sitä, miten kovasti haluan niitä.
Astorethein
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #1 : 07.Helmikuu 2011, 20:30 »

Ei minulla hirveästi mitään intohimoja ruuan suhteen ole, mutta kebab on kyllä yksi sellainen. Säännöllinen kulutus alkoi ehkä vuosi sitten, eikä kyllästymistä ole ollut juurikaan havaittavissa. Ainakin kerran viikossa pitää saada jonkinlainen kebab-annos, mieluiten ranskalaisilla. Voisin syödä sitä varmaan joka päivä, mutta valitettavasti sellainen alkaisi näkyä olemuksessa varsin pian. Kiitos rakkauteni syttymisestä kepaasiin kuuluu kotikuntani kahdelle loistavalle kebab-pizzerialle, joiden tekemät annokset ovat ehdottomasti parhaita mitä tähän ruokalajiin tulee. Koot ovat massiivisia ja mausteet ynnä kastikkeet erittäin maukkaita. Ja nälän pääsee tyydyttämään mukavasti vaikka töistä kotiin tullessa.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #2 : 07.Helmikuu 2011, 20:56 »

Ehdoton heikkouteni on salmiakki. En voisi elää ilman sitä. Asuessani Lontoossa otin kotoa mukaan pari kiloa herkkua ja sain postissa toisen samanlaisen satsin. Ja olin siis siellä 3kk (suomalainen kämppis tosin söi sitä kun leipää, joten en yksin niitä popsinut)! Pääsykokeisiin lukemisesta ei tule mitään, jos en aina välillä saa yhtä turkkaria suuhun. Olen yrittänyt korvata salmiakin syöntiä esim viinirypäleillä, mutta mikään ei voi korvata aitoa ja oikeaa turkinpippuria. Niistä saa muuten tehtyä ihan törkeän hyvää salmiakkikastiketta vanijilajäätelön päälle.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #3 : 08.Helmikuu 2011, 11:28 »

Mihin milloinkin. Yhtä ympärivuotista kestosuosikkia ei taida olla, kyllästyn kaikkeen mitä syön liian usein, mutta lyhytkestoisia mielitekoja on joskus. Viimeisimmin olen tykännyt pitää jääkaapissa varalla briejuustoa, jota syön mielelläni ruisleivän ja kinkun kanssa. Joskus aiemmin varalla piti aina olla sipsipussi, mutta sen tavan tuomitsin liian epäterveelliseksi ja luovuin. Kausittain pitää olla tiettyä hedelmää, loppuvuodesta yleensä mandariineja, tällä hetkellä appelsiineja. Suklaata on oltava kaapissa, jos tekee mieli syödä pala tai pari makeaa. Ja teetä (sen seitsemän sortin pussi- ja irtolaatua) tietysti, mutta en pidä sitä sen paremmin herkkuna kuin koukkunakaan; aamu ilman neljän desin teekupillista ei ole aamu lainkaan, vaan valju heräämisen jatke, joka lipuu väsyneeseen päiväankeuteen.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 08.Helmikuu 2011, 11:41 »

Lempiruokani on suklaa, joten voinen ilmoittaa roikkuvani niin ruskian makian kuin sen kalpean serkun asettamassa koukussa.
Narri
***

« Vastaus #5 : 08.Helmikuu 2011, 12:16 »

Porkkanaa menee kilon pussi viikossa. Nam. Maailman paras välipala.
Logikärmes

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #6 : 08.Helmikuu 2011, 12:58 »

Kahvia kulutan kohtuullisen paljon, mutta en sanoisi olevani varsinaisesti koukussa. Esimerkiksi ylioppilaskirjoitusten yhteydessä en nimittäin juonut kahvia lainkaan, jottei olisi kesken kokeen vessahätä yllättänyt, enkä kärsinyt minkäänlaisista vieroitusoireista. Muuten melko säännöllisesti kuitenkin juon kahvia, enkä koskaan kieltäydy kupillisesta, jos joku tarjoutuu keittämään. Kyse lieneekin enemmän tapariippuvuudesta?

Perunalastut ovat lempiherkkuni, mutta juuri niiden epäterveellisyyden vuoksi säännöstelen niiden syöntiä aika tarkasti. Yleensä pussillinen menee korkeintaan pari kertaa kuussa, jonka kaverina on sitten vielä puolen litran pullo limonaadia.

Suurin heikkouteni lienevät kuitenkin sesonkiherkut. Tuoreita herneitä, uusia perunoita ja etenkin mansikoita on pakko joka kevät saada. Runegergin tortut ovat niin ikään suurta herkkua ja niiden on oltava juuri oikeanlaisia, jotta pystyn niistä täysin rinnoin nauttimaan.

Jos jaksaisin kunnolla päätäni vaivata, löytyisi varmaan vielä vaikka kuinka paljon muutakin kertomisen arvoista. Tuttavapiiriäni huvittaa, miten tunnun aina muistavan kaikista tapahtumista (oli sitten kyse rippileiristä, lakkiaisista tai etelän matkasta) ennen kaikkea sen, mitä ruokaa oli tarjolla!

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Vasquez
Kirjailija

Asuinpaikka: Hki
« Vastaus #7 : 08.Helmikuu 2011, 21:22 »

Kuin myös. Tosin, jos olisi pakko luopua joko suklaasta tai kahvista, valinta olisi melkoisen vaikea.

Ja onneksi Runebergin torttuja saa vain lyhyehkön sesongin ajan Pyörittää silmiään
Skie
***

« Vastaus #8 : 08.Helmikuu 2011, 22:11 »

Pepsi Max. Tai oikeastaan ihan mikä tahansa limsa, mieluiten kyllä light-versio kun normit maistuu pitkän kevytlimsakauden jälkeen niin sokerisilta. On ihan kauheaa rahanmenoa ja hampaillekin se tuottaa ikävyyksiä, mutta en siitä oikein eroonkaan pääse. Kaikenlaiset Coca-Cola Zerot ja Pirkkacolatkin käyvät korvikkeesta, mutta Maxia sen olla pitää jos itse saa valita. En kehtaa edes ajatella montako pulloa menee viikossa, ja aina välillä yritän kovasti vähentää... Ja epäonnistun siinä.

Joku kesä onnistuin korvaamaan limsat appelsiinimehulla, mutta eipä tuo sen terveellisempi juoma ole. No, yritän pitää sitten kaiken muun makean minimissä, ja tuo on kai se minun paheeni kun en tupakoi, nuuskaa tai juo kahviakaan. Parempi olis silti ilman.

Add oil la!
Katsuja
Kokelas

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #9 : 08.Helmikuu 2011, 22:24 »

Juuri tällä hetkellä Risifrutti Manna on mahdottoman koukuttavaa. En saata uskoa, että vaikken voinut sietää lapsena mannapuuroa (siihen muodostui helposti sellaisia kokkareita. hyy..), samoista aineksista saadaan tämmöistä viileää herkkua aikaan. Myönnetään ettei tämä ole lähelläkään puuroa terveellisyydessä, mutta hyvälle tuulelle tästä tulee. :)

Pitää toivoa ettei käy kuten Dr. Oetkerin marjoja+vaniljakastiketta välipalan kanssa. Sitä tuli syötyä yhteen väliin niin paljon että se alkoi jo maistua vastenmieliseltä.. Petollinen vaara aina näitten koukutusherkkujen kanssa!
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #10 : 09.Helmikuu 2011, 02:38 »

Pepsi Max on ainoa sellainen tuote, jota on pakko olla AINA jääkaapissa, tai muuten elämästä ei tule yhtään mitään. Sen myös mieltää tavallaan sallituksi herkuksi kalorittomuutensa vuoksi, mutta hampaiden kannalta tulee joskus huono omatunto. Välillä pitää muistutella itseään, että janoon voi juoda ihan vettäkin. Pepsi Max on myös ainoa herkuksi mieltämäni elintarvike, jonka suhteen kulutustottumukseni eivät muuttuneet viime vuonna jolloin laihdutin 15 kg.

Muuten ei ole mitään erityisherkkua, periaatteessa kaikki makea kelpaa. Jäätelöä ja pieniä suklaapatukoita kuluu useina päivinä viikossa myös niinä kausina, jolloin olen muuten kontrolloinut ja rajoittanut syömisiäni, siis jopa laihdutuksen aikana. En voisi elää ilman sokeria.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Pekka H
Fan-Manga

« Vastaus #11 : 09.Helmikuu 2011, 12:18 »

Runebergin torttuja löytyy pakastimesta  Hymyilee R-torttujen laatu tosin vaihtelee paljon. Sellaiset kuivat ja maustekakkumaiset ovat tylsää purtavaa. BisBis-lakussa maistuu sopivasti salmiakki, ja niitä tulee melkein aina ostettua 1 kpl kauppareissulla.
Feylana

Asuinpaikka: Hämeenlinna & Helsinki
« Vastaus #12 : 09.Helmikuu 2011, 21:25 »

Tän maavaihdoksen mukana on tullut ihan hillitön himo vadelmiin ja punaviinimarjoihin, joita saa lähimmästä ruokakaupasta päivittäin ostaa paketin tai pari jos meinaa viihtyä kämpällä itsekseen muutenkin kuin nukkuen. Suklaatakin menee, mutta jotenkin siitä on tullut vain tarpeellinen kaappihyödyke - jos sitä on, ei tarvitse ostaa lisää ja tämän ylitoimivan patterin kanssa sitä harvemmin kaipaa syötäväksi asti.

senhän tietää kaikki nuo, nuo jotka kuusta valon juo ja aamun värit silmissään tuo maailmaan
Valkyrie
Velho

« Vastaus #13 : 09.Helmikuu 2011, 22:25 »

Suunnittelen kauppareissuni niin, että saan haettua Pepsi Maxia, ja pohdin, miten saan tarpeeksi Pepsi Maxia riittämään koko viikonlopun yli.
Kyllä, olen koukussa siihen, mutta se on kaloriton, joten voin sitä juoda, periaatteessa siis ihan turvallisesti. Joskus juon sellaisia äklön makuisia jaffoja, mutta ne eivät aja samaa asiaa.
Dr pepper maistuu lempiherkkujeni vaalean suklaan ja vaaleansinisen turkinpippuripussin kanssa, mutta se on sellainen erityisherkku.
Muuten, turkinpippureista saa tehtyä salmaria, eksäni kertoi äitinsä reseptin siihen. Tulee todella hyvää, varsinkin kun juo limejaffan kanssa, se maistuu aivan karkilta n.n
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #14 : 10.Helmikuu 2011, 00:53 »

Asunnottomana oli pakko saada sokeria. Karkkien maulla ei ollut enää väliä kunhan sai sokerii.

Nyt oon kiinni vain oluessa ja vodkassa.

Don't trust the skull.
sannapallo
Kokelas

Asuinpaikka: Hollola
« Vastaus #15 : 22.Helmikuu 2011, 19:00 »

Kahvi, popcorn, Fanta/Jaffa ja light kokis.

Ei mulla oikeestaa muuta koukutuksenkohteita ole. Noi on kaikkein pahimmat. Kahvi on varmaa pahin. Sitä menee... hyvin paljon päivässä. Pitäs vähentää, mutta ei osaa ^^'

Suklaata kans tulee välillä vedeltyä tavallista enemmän, samaten kuin sipsiä.
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #16 : 23.Helmikuu 2011, 12:43 »

B&J jäätelö. On muuten tosi vaikeaa ohittaa kaupan pakasteosastoa ottamatta purkkia mukaan.

Elokuviin en pääse ikinä ilman pop cornia, vaikka olen vakuuttanut itselleni moneen kertaan, että nyt lopetan niiden syömisen. Sipseistä onneksi pääsin eroon muutama vuosi sitten.

Ja spriteä tai 7uppia on pakko olla aina jääkaapissa.
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #17 : 23.Helmikuu 2011, 14:35 »

Löysin tänään uuden herkun, johon olen totaalisesti koukussa: Tuc paprika. Eli se tuttu ja ihana Tuc keksi maustettuna paprikalla. Aivan ihanaa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #18 : 23.Helmikuu 2011, 16:29 »

Perunaleivokset ovat nannaa. Naapurikunnassa Karkkilassa oli joskus ihan pikkuisena ollessani leipomokonditoria, joka niitä valmisti, mutta sen jälkeen en olekaan moisia kohdannut. Mutta Tampereelta niitä saa! En tiedä, voiko puhua koukussa olemisesta, koska ostan leivoksen keskimäärin kerran parissa kuukaudessa.. mutta toisaalta pohdiskelen aina hyvissä ajoin, mikä "merkkitapahtuma" voisi olla hyvä tekosyy perunaleivoksella juhlistamiseen, joten jotain kieroontunutta meitin suhteessa on.

Ruoka-aine, jota on pakko-olla-kaapissa tai muutoin iskee ahdistus ynnä epävarmuus omasta hengissäsäilymisestä, on pikakaurahiutaleet. Samoin pakastepinaattikeitto on ollut jo pidemmän aikaa lähes viikoittainen ruoka, se on niin hyvää. Uusin "herkku" on Vaasan moniviljanäkkileipä, jota on kiva rouskutella.

Limpparia en juo janojuomana laisinkaan, paitsi kesällä jossain reissatessa pieni limsapullo on ihan kätevä mukana ihan jo tolpillaan pysymisen kannalta. Lasillisen tai kaksi juhlatilaisuuksissa tai kyläillessä - isovanhemmillakin on aina limsapullo valmiina vierailuja varten, koska mie en ole "vielä oppinut juomaan kahvia"...

Suklaata ja etenkin marsipaania takuulla syön, jos on tarjolla. Harvoin kuitenkaan itse ostan (juuri mainitusta syystä), joskus juna+bussimatkalle suklaapatukan. Mieli kuiteskin tekee. Yksi hyvä keino syödä karkkia hyvällä omallatunnolla on hankkia / vihjaista haluavansa sitä tuliaisiksi jostain. Koska eihän tuliaisia lasketa...  Iskee silmää  Nyt viikonlopuksi on tilauksessa tätä laatua. Herkkua!

Tavallaan.
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #19 : 25.Helmikuu 2011, 01:27 »

Leipävanukasta on helppoa tehdä uunissa maidosta, leivästä, sokerista ja munista  Hymyilee

Minä olen koukussa leivonnaisiin, suklaakakkusiin, porkkanakakkusiin, toscaleivonnaisiin, suklaa-limejuustokakkuihin *drool* wilhelmiinakekseihin, rahkatäytteisiin kääretorttuihin, käpykakkuihin, suklaakohokkaisiin, marja-smetanapiirakoihin, lohipasteijoihin, sulhaspiiraisiin ja muihin kotiuunin antimiin. (No eipä niitä päivittäin ehdi tai olisi varaakaan onneksi tehdä. En tiedä mikä koukuttaa eniten, leipomisen tekeminen vai itse herkut.)

Ja ruskeaan sokeriin ja punaiseen teehen.

Olen luopunut tupakasta oikeastaan mutta juon nykyisin jonkin verran kahvia.

A good many dramatic situations begin with screaming.
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös