31.Elokuu 2014, 13:15 *

Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2011  (Luettu 8141 kertaa)

Asuinpaikka: Tampere
« : 28.Helmikuu 2011, 15:29 »

Piraattiketjussa olikin jo juttua vaaleista (ja perussuomalaisista). Elämme mielenkiintoisia aikoja, jos ei muuta niin ainakin Soini on onnistunut murtamaan maata ties miten pitkään (tarkalleenottaen kommunistisen liikkeiden hiivuttua) hallinneen SDP-Kokoomus-Keskusta -akselin nostamalla puolueensa neljänneksi suureksi. Tämä on jopa yllätys.

Varsinkin Kokoomuksessa ollaan varmaan jännäkakka housuissa. Puolue on yksi suurista, mutta toisen maailmansodan ajan parin hyvin lyhytaikaisen hallituksen jälkeen Kokoomuksella on ollut vain yksi pääministeri (Harri Holkeri). Nyt sekä SDP:n että Keskustan vähän hiipuessa Katainen on varmasti jonkin aikaa hieronut yhteen jo ihan henkilökohtaisiakin käpäliään yhteen – ja sitten tulee jokin perussuomalaiset, joka saattaa ihan oikeasti voittaa koko vaalit.

Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 28.Helmikuu 2011, 17:09 »

Siis Soinihan vaikuttaa itseasiassa fiksulta ja realistiselta ihmiseltä, sen sijaan persujen muut äänekkäimmät jäsenet nostavat niskavillat pystyyn. Kannattajista puhumattakaan.

Eihän äänestäjät tietenkään koskaan ole olleet varsinaisesti talouden, yhteiskunnan ja muun samanlaisen ymmärtävää valiojoukkoa. He ovat kuitenkin ennen äänestäneet eduskuntaan vanhojen ja nyt ryvettyneiden puolueiden edustajia, joilla sentään on jotain kokemusta ja asiantuntemusta ainakin jostain. Persuilla (tai piraateilla) ei nähdäkseni ole juurikaan sellaisia ehdokkaita, joiden kokemukseen, tietotaitoon tai muuhun uskaltaisin luottaa.

Parempi tunnettu paha kuin tuntematon hyvä, vai miten sitä sanotaan?

Mutta mutta... Onneksi ei ole suurta pelkoa, että mikään muuttuisi. Vaikka persut saisivatkin hyvät asemat, en jaksa uskoa että he alkaisivat keskitysleirejä rakennuttamaan. Pikemminkin heidän kaikki aikansa menee painiskellen ihan samojen äänestäjälle näkymättömien virkamiesten ja eksperttien kanssa, jotka ovat ennenkin pyörittäneet maata hallituksen ja eduskunnan apuna.

(Taas mulla alkaa pyöriä mielessä "Kyllä, herra ministeri" -tv-sarja...)

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Dragan
Kriitikko
Velho

« Vastaus #2 : 28.Helmikuu 2011, 18:26 »

Itse en osaa sanoa vielä ketä äänestän. Taloudellinen laskusuhdanne ei minusta hoidettu kovinkaan hyvin, varsinkaan kun vertaa on Lipponen-Niinnistön hallituksen tiukkaan verolinjaan viime laman elvytyksessä, jossa kiristettiin vyötä ja ajateltiin huomista sen sijaan, että ajatellaan tätä hetkeä ja vedetään valtiovelkaa.

Pelkästään  velkakelloa vilkaisemmalla nähdään, että jossain kohtaa mentiin metsään.

Oman näkemykseni mukaan Suomelle olisi eduksi nyt saada vahva oppositio. Tämä siksi, että silloin eduskunnalla olisi puitteita tehdä maltillisempia ratkaisuja. Päähallituspuolueiden pitäisi kuunnella enemmän pienempiä hallituspuolueita ja päätöksissä näkyisi enemmän koko hallituspuolueiden kirjo. (Verraten nykyiseen hallitukseen, jossa päätöksistä vastaavat Keskusta ja Kokoomus)

haplotus

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #3 : 28.Helmikuu 2011, 18:35 »

Seuraan politiikkaa satunnaisesti, joten puhun mielikuvatasolla. Ensinnäkin jälkimmäisestä olen samaa mieltä. En muista kuka, mutta joku politiikan asiantuntija taisikin sanoa että Perussuomalaisilta olisi viisasta jäädä vielä tietoisestikin yhdeksi kaudeksi oppositioon, ellei se sitten ole pakollistakin. Näin puoluetta saataisiin kasvatettua muuhunkin kuin yhteen persoonaan. Ihan viisaanoloinen miete.

Ensin mainitusta taas en. Timo Soini saattaa vaikuttaa tuolta, mutta se johtuu hänen erilaisesta tavastaan kosiskella yleisöä. Se ei ole yhtä poliittista siinä mielessä mihin on totuttu - mutta se ei tee siitä fiksua ja realistista, vain erilaista. Jos jostain voin Soinia kehua, se on hänen tapansa tuoda itseään esille. Samalla se kuitenkin pelottaa minua, sillä en jaa hänen tai puolueensa ajatuksia luultavasti juuri lainkaan.

Sitten ihan toisesta puolueesta, SDP:stä. Ylellä haastateltiin tänään Jutta Urpilaista. Häneltä kysyttiin Libyan tilanteeseen liittyen jotain siihen suuntaan, pitäisikö Muammar Gaddafi saattaa pois vallasta. Kysymyksen täydellistä toisintamista tärkeämpää on kuitenkin vastaus. Urpilainen ei antanut kysymykseen Libyasta suoraa vastausta. Olen sen verran periaatteellinen ihminen, etten pysty hyväksymään tuon kaltaiseen kysymykseen kiertelevää tai aiheen vierestä hujahtavaa vastausta. En varsinkaan tuon tason poliitikolta. Se vaikuttaa heti näkemykseen koko puolueesta. Gaddafi-aiheiseen kysymykseen on vain yksi vastaus, ja se on hallitsijan kannalta huono. Tavat toteuttaa se on eri asia, mutta kyllä tuohon pitäisi voida suoraan vastata. Ei sillä että Urpilainen olisi muutenkaan antanut suoria vastauksia, mutta eihän se politiikassa noin yleensä yllätä. Tässä asiassa vain. Ei mene ääni ainakaan siihen leiriin, vaikka taitaakin olla jo tiedossa minne se menee.
Narri
***

« Vastaus #4 : 28.Helmikuu 2011, 18:52 »

YLEllä on hyvät vaalisivut, joilla eri puolueet esittelevät ohjelmiaan.

Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 28.Helmikuu 2011, 19:30 »

Lainaus käyttäjältä: haplotus

Näyttää kieltä

Siis kaveri on saanut itsensä lehtien palstoille, puolueensa kannatuksen nousuun, ja itsensä yhdeksi tunnetuimmista suomalaispoliitikoista. Tämän lisäksi hän pitänyt huolen siitä, että puoleen jäsenet ovat aiheuttaneet runsasta kohua, mutta itse muistanut aina painottaa näiden puhuneen vain omasta puolestaan. Ainakin musta on näyttänyt siltä, että Soini puhuu vähemmän raflaavia äärijuttuja kuin mitä hän antaa puoluetovereidensa puhua. Lisäksi hän on parissakin yhteydessä kommentoinut puolueohjelmaansa avoimesti niin, että ei ole osoittanut todella väittävänsä tai odottavan niiden toteutuvan...

Vaikka kaverin ÄO olisi kengännumeron tasoa, niin fiksusti se on onnistunut asiansa junailemaan. Saavuttanut luultavasti juuri sen mihin on tähdännytkin. Ei onnistu multa.

...

No okei... Ehkä käytin taas vähän harkitsemattomia sanakäänteitä.

Mutta pointti on se, että Soini muistuttaa siitä porukasta vähiten elefanttia posliinikaupassa tai virtahepoa olohuoneessa.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
krakken
Noviisi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #6 : 28.Helmikuu 2011, 19:36 »

Nykyisillä kannatuslukemilla näyttäisi että kyse on lähinnä siitä miten Kokoomus ja Keskusta pelaavat korttinsa. Molemmilla on ihan selvää halua jatkaa yhteistyötä (näkyy sekä puolueiden sisällä että kannattajien keskuudessa) enkä usko että SDP pystyy pitkään aikaan skarppaamaan (Urpilainen/Jungner, hyi helvetti).

Kysymykseksi jää lähinnä, miten iso Persujen vaalivoitto tulee olemaan ja miten hallitus muodostuu. Mielenkiintoisia vaihtoehtoja edessä. Jatkuuko viherpesu vai vedetäänkö kunnon konservatiivikokoonpano?

Katainen tietää mitä tekee kun sanoo että kehissä on neljä pääministeriehdokasta - luotto siihen, ettei Persuilla ole tarjota mitään konkreettisia vaihtoehtoja, on kova. Soinia porukoineen pelataan pois politiikasta paljon siistimmin kuin herjaamalla Persujen teesejä.

Millaista hallituskokoonpanoa foorumilaiset veikkaavat?
Tiuku
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #7 : 28.Helmikuu 2011, 21:01 »

Vaalit. Siinäpä asia, jota olen odottanut kiiluvin silmin jo ainakin puoli vuotta. Ja josta en varmaan ymmärrä oikeasti mitään, mutta olen silti tavattoman kiinnostunut ja aina valmis avaamaan kyseisestä aiheesta suuni.

Persut nyt ovat kauhistus. Toisaalta erittäin mielenkiintoinen sellainen, noin historialliselta kantilta katsottuna: millaisia käänteitä nähdään tämän maan tulevaisuudessa ja mitkä asiat johtavat toisiin? Veikkaanpa kuitenkin (toissaviikkoista(?) Vihreää lankaa mukaillen), että persujen hallituksen totuus valkenee pahanmakuisena sekä äänestäjille että persuille itselleen, jos/kun se hallitus nyt päivänvalon näkee. Siinä mielessä, ettei niitä muutoksia sieltä noin vain taiotakaan tai vähintään niiden seuraukset potkivat takaisin jonakin kauniimpana päivänä. Sanavalmiilla Soinilla saattaa olla siihen jotain nätinkuuloista heittää, mutta mihin ne resurssit lopulta riittävät? Ai ai. Haluaisinpa nyt jo päästä vilkaisemaan seuraavien vaalien tunnelmaa.

JOS nyt kuitenkin kävisi niin, että persut saavat uutta vettä muotivirtaukseensa tässä seuraavatkin vuodet -- no. Milloin Estonia pääsee perille? :P
haplotus

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #8 : 28.Helmikuu 2011, 21:54 »

Ehkä muotoilen toisin.

Timo Soini osaa käyttää viisaasti hyväkseen mediaa, mihin tietysti henkilön omalla luontaisella karismalla on vaikutuksensa. Mutta poliitikkona puhumassa politiikasta? En edelleenkään näe häntä fiksuna.

En heitä nyt natsikorttia vertaamalla pahantahtoisesti Soinia Hitleriin, mutta tarkastellaan jälkimmäistä. Hitler oli taitava kansanjoukkojen parissa, mutta väittäisin ettei poliitikkona kovin kummoinen. Hän vain osasi tärkeän seikan, eli saada ihmiset puolelleen puheillaan, kuten Soinikin. Onhan se osa politiikkaa, tärkeäkin, mutta se ei yksin riitä. Jos jatketaan kyseenalaisella natsivertailulla, Goebbels sopii paremmin poliitikon rooliin. Vaikkei sitä juuri nähdäkseni ollut, ministerin arvosta huolimatta. Tiuku kuvasi oikein Soinia sanavalmiiksi. Sitä hän on monen muun poliitikon edestäkin.

Ehkä minun näkemykseni poliitikosta ja politiikasta on vain auttamatta vanha. Ehkä Soini onkin kaikkein viisain ja kykenevin poliitikoista juuri sen vuoksi, kuinka käyttää mediajulkisuutta.
Zhaman
Vanha velho
Noviisi

« Vastaus #9 : 28.Helmikuu 2011, 22:20 »

Absoluuttisella "viisaudella ja kykenevyydellä" (TM) ei tietystikään ole mitään (virallista) tekemistä mediajulkisuuden käyttötaitojen kanssa. Mutta pelin henki on se, että ääniä keräämällä pääsee päättämään asioista. Niin on ollut läpi koko maailmanhistorian, vaikka aina ääniä ei olekaan kerätty paperilippusilla.
Ääniä kerätään erilaisin avuin. Toiset rehellisesti yrittävät parantaa maailmaa, ja toiset kenties ymmärtävät että koska painamalla tiettyjä "EU on perseestä"-nappuloita pääsee pidemmälle kuin aidolla maailmanparantamisella "maailmanparantajienmaailmassa", niin silloin kannattaa mennä sieltä mistä mahtuu. Epäselvissä asioissa vastavoimat ovat toisaalta myös tärkeitä. Ei ole hyvä että kaikki taputtelevat samaa selkää. Välillä pitää rapsuttaa mahaakin. Vain siten tietää kumpi lopulta tuntuu paremmalta.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #10 : 28.Helmikuu 2011, 23:12 »

Törmäsin tässä sellaiseen hämmentävään ilmiöön kuin ihmisiin, jotka aikovat äänestää persuja puhtaasti protestimielessä. Kumpikaan näistä tutuistani joiden kanssa asiasta juttelin, ei pitänyt persujen politiikasta tai tavoitteista juuri sen enempää kuin minäkään, mutta heidän logiikkansa oli suunnilleen sellainen, että kun ei mikään puolue kuitenkaan toteuta sitä mitä lupaa, niin sama se vaikka sitten äänestäisi persuja. Hämmentävää.

Itse en tykkää maahanmuuttovastaisuudesta, arvokonservatistimista, EU-vastaisuudesta tai naurettavuuksiin saakka menevästä kansallismielisyydestä vain muutamia persuihin yhdistettäviä teemoja mainitakseni, mutta en silti osaa pitää puolueen suosiota erityisen pelottavanakaan asiana. Perussuomalaiset vetoavat varmaan tietynlaisella yksioikoisuudellaan ja populismillaan sellaiseen tavalliseen jalat maassa olevaan ja ei erityisen sivistyneeseen kansanosaan, ihmisiin, joita varsin suuri osa Suomen väestöstä edustaa. Eikä kukaan huomaa kiinnittää huomiota siihen pikkuasiaan, että vaikka Perussuomalaiset lupaavat toteuttaa suunnilleen kaiken sen mihin suuret puolueet eivät ole pystyneet, ei heillä kuitenkaan ole esittää mitään realistisia ratkaisuja, kunhan lupailevat. Ymmärtääkseni persujen puolueohjelma ei ole mikään uskottavin mahdollinen. Jos pääsevät hallitukseen, niin sittenpä se kupla puhkeaa.

Itse arvon vähän Vasemmiston ja Vihreiden välillä. Jossain vaiheessa olin aika lailla hylännyt vihreät, koska minulle oli tärkeintä äänestää ennen kaikkea oikeistolaisia vastaan, mutta nyt oikeistoantipatiani on oikeastaan vähän neutralisoitunut. Yhtenä yksittäisenä teemana annan paljon painoarvoa eläinsuojelukysymyksille, ja Vihreiden äänestämistä puoltaisi se, että heihin voi ehdottomasti eniten luottaa tässä asiassa.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #11 : 01.Maaliskuu 2011, 00:18 »

Ei Timo Soini missään nimessä tyhmä (maisteris)jätkä ole. Paremminkin hänen poliittinen toimintansa tuntuu varsin tarkkaan harkitulta. Hän ei tunnu juuri koskaan esittävän sellaisia mielipiteitä, jotka olisivat ns. kansan syvien rivien tuntojen vastaisia. Tavalliset poliitikothan välillä mokailevat esittämällä rehellisiä, mutta kansaa ärsyttäviä mielipiteitään tai vähintäänkin ajavat näkyvästi oman pienen kannattajaryhmänsä asiaa, mutta Soini tuntuu olevan lähes täydellinen populisti.

Kun muistetaan, että Soini on opiskellut yliopistolla muistaakseni politiikan tutkimusta ja teki gradunsa populismista, herää kysymys onko Soini ollenkaan tosissaan politiikassa mukana vai onko hänellä menossa parhaillaan kenttätutkimus väikkäriä varten?  Virnistää

Tosin, kuten Saranthan esimerkistäkin näkyy, Soinin kannattajatkaan eivät välttämättä usko perussuomalaisten laittavan kerralla maan asiat kuntoon. Aika mielenkiintoinen kuvio puolin ja toisin.

Voihan sillä olla puolensa, että eduskunnan täysistunnoista tulee värikkäämpiä, mutta ajankohta perussuomalaisten nousulle on kyllä mahdollisimman huono. Uuden hallituksen pitäisi pikapikaa laittaa taloutta kuntoon, ja jotenkin en ole ihan vakuuttunut, että perussuomalaisten riveissä osattaisiin tehdä  hyviä päätöksiä asian suhteen.
Dragan
Kriitikko
Velho

« Vastaus #12 : 01.Maaliskuu 2011, 09:33 »

Tämä on kyllä totta varmaankin kaikkien puolueiden kohdalla. Minusta ihmiset aika hyvin ovat huomanneet kyllä perussuomalaisten suunnitelmien realistittomuuden tai ainakin siitä on huomattavasti enemmän uutisoitu kuin muiden puolueiden lupausten epäuskottavuudesta.

Esimerkiksi minua mietitytti SDP:n Jutta Urpilaisen luvatessa että SDP:n voittaessa vaalit, he järjestävät 100 000 uutta työpaikkaa. Yhtään pienintäkään mainitsematta miten hän aikoisi moiset paikat luoda. Se vaikutti vähintäänkin kyseenalaiselta.

SDP:n tarjous

Sitten poliittisen nokittelun puolesta tuli heti perään Keskusta, joka lupasi 200 000 työpaikkaa. Tämä on jopa SDP:n tarjousta naurettavampi ehdotus, koska:

1. Keskusta on ollut jo nyt toisena päähallituspuolueena tekemässä päätöksiä työpaikkojen eteen, ilman siinä onnistumatta.

2. Keinot joilla uudet työpaikat syntyvät, ovat enemmän tai vähemmän samat, joilla niitä yritettiin jo viimeksikin. Ilman tulosta.

Keskustan tarjous

Kokoomuksen 300 000 työpaikan tarjousta odotellessa.

Edit. linkki korjattu

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #13 : 01.Maaliskuu 2011, 10:09 »

Millaista hallituskokoonpanoa foorumilaiset veikkaavat?

Aivan mitä tahansa. Kannatusmittaukset ovat syystä ja toisesta pelkästään suuntaa-antavia – perinteisestihän on epäilty, että viime kädessä jopa äänestyspäivän sää saattaa ratkaista lopputuloksen. Eri puolueiden kannattajat eivät ole yhtä varmoja äänestäjiä ja sen lisäksi on tietysti koko joukko vaeltavia äänestäjiä, jotka äänestävät mitä milloinkin. Älyllisesti rajoittuneimmat pitävät eduskuntavaalejakin puhtaana henkilövaalina.

Aika vaikea on sen takia arvata myöskään miten hallitusneuvotteluissa edetään. Luultavasti sekä Kokoomus että Keskusta kyllä kykenevät yhteistyöhön persujen kanssa – ja helvetti saa jäätyä pariin kertaan, jotta SDP voittaa nämä vaalit. Soini saattaa toisaalta antaa hallitusneuvotteluihin sellaiset ukaasit, että jää sitten väkisin oppositioon. Nähdäänkö tällöin sateenkaarihallitus?

Jos Persut oikeasti saavat eniten paikkoja, siitä on paha sanoa mitään.

Persuthan ovat kansallissosialisteja kansallismielisiä sosialisteja, varmaankin sitten käytännössä sellainen arvokonservatiivinen, maahanmuuttoa rajoittava versio demareista. Toivottavasti kannatuskin tulee suoraan kepulaisilta...

Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #14 : 01.Maaliskuu 2011, 11:11 »

Kuten tuolla Piraatti-ketjussa heitin: Jos haluaa näissä vaaleissa protestoida, kannattaa mieluummin äänestää Aku Ankkaa kuin perussuomalaisia, siitä syntyy vähemmän vahinkoa.
Olivat perussuomalaiset sitten hallituksessa tai oppositiossa vaalien jälkeen, molemmissa tapauksissa puolueelle todennäköisesti käy huonosti vaalien välillä. Persujen edeltäjä SMP nousi keskisuurten kastiin kahdesti muinaisaikoina: 1970-luvun alussa ja 1983. Jälkimmäiset vaalit muistan: Urpo Leppänen oli mesonnut poistavansa työttömyyden puolessa vuodessa - joten hänestä tehtiin työvoimaministeri. Ja hassustihan siinä sitten kävi... seuraavissa vaaleissa SMP palasi pikkupuolueiden joukkoon.
Hallitus tai oppositio, kummassakaan persut eivät tule saamaan kummoisia aikaan. Heidän tulevat kansanedustajansa eivät tule olemaan kovin lahjakasta poliitikkosakkia, kykenevät todennäköisesti vain metelin aiheuttamiseen ja skandaaleihin.

Toisaalta en tiedä, pitäisikö persut kuitenkin ottaa vakavana uhkana. Heidän ohjelmansa on sellaista kökköä, että siitä sopisi huolestua. Varsinkin kun edessä ovat vaikeat ajat. Historiassa on esimerkkejä siitä että populaaria poliitikkoa ei ole otettu vakavasti ennen kuin on liian myöhäistä... muun muassa taannoin Saksanmaalla kävi näin.

Soinin persoonastakin minulla on mielipide, mutta jääköön nyt tämän kerran spekulaatio sivuun.
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 01.Maaliskuu 2011, 11:39 »

Sitä Aku Ankkaa ei muuten kannata äänestää muualla kuin Ankkalinnan vaaleissa, sillä niin äänestäen tulee vain kannattaneeksi Hylättyjen Äänien Jättäjien Rekisteröitymätöntä Puoluetta.
Onhan hylkytuomiolle päätyvän äänen jättäminenkin toki kannanotto -  ehkä hieman erilainen kuin tyhjän lapun tiputtaminen vaaliuurnaan tai äänestämättömyys. Mutta näin äänen jättäjä vain kertoo, ettei hänelle sopivia ehdokkaita löydy listoilta. Sen sijaan hän ei ilmaise, ketä hän toivoisi eduskuntaan. Mitä sankarillisin ja oikeamielisin kuvitteellinen hahmo ei voi tosimaailmassa edustaa ketään.
Onneksi meidän ei tarvitsekaan etsiä yli-inhimillisiä supersankareita yhteiskuntamme päättäjiksi. Tavallisia ihmisiä edustajat ja valtuutetut sittenkin pohjimmaltaan ovat.
Siis rohkeasti vain äänestämään! Ja jos ehdokkaan valinta tuntuu hankalalta, niin vaalikoneelta voi kysyä neuvoa. (Tosin osa koneen antamista ehdokkaista saattaa tuntua kysyjästä vitsiltä ... kokemusta on.)

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #16 : 01.Maaliskuu 2011, 12:27 »

Otetaanpa sitten lisää persuaiheisia viime aikoina liikkuneita linkkejä.

Perussuomalaiset ja homopornon syntinen houkutus

Perussuomalaiset on kansallissosialistinen puolue

Tyhmä ja ylpeä siitä

Persu edellä premodernismiin

Merkillepantavaa lienee myös Vasemmiston siirtyminen taas aimo matkan kohti postkommunististista aikaa – kaksi SKDL:n ajoilta periytyvää dinosaurusta pitkän linjan kansanedustajaa, Esko-Juhani Tennilä ja Jaakko Laakso, eivät ole asettuneet näihin vaaleihin ehdolle – Tennilällä valitettavasti käsittääkseni on ollut paljon nimenomaan henkilökohtaista kannatusta, joka saattaa valua... vaikka persuille.

Sinällään Vasemmisto esim. Pirkanmaalla on ihan täysjärkisen henkilön vaihtoehto, istuvan kansanedusjan Minna Sirnön lisäksi läpi voi hyvin mennä Anna Kontula, ja scifipiireistä tuttu Jarmo Puskalakin on ehdolla.

Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #17 : 01.Maaliskuu 2011, 13:07 »

Vasurit on varmasti vaihtoehto, jos haluaa myös kannattaa Ihan Jotain Muuta kuin persut. Itse en ole Vasemmistoliitosta täysin innoissani, vaikka tyydyttävää on että vanha taistolaiskaarti alkaa sieltä väistyä. En luota vasemmiston vihreyteen: heti kun kyse on teollisuuden työpaikoista, vihreys saa jäädä ja vasurit liittoutuvat teollisuuden kanssa. Aika pienikin ympäristölainsäädännön juttu voi muuttua "kysymykseksi teollisuuden työpaikoista", kun asiaa sopivasti teollisuuden tiedotuskoneistossa pyöritellään. Voi olla että vasureiden uusi polvi ei ole tässä niin herkkä, mutta puolueella on käsittääkseni edelleen vahva ay-siipi. Täytyy muistaa että kansanedustajat eivät yleensä äänestä yksilöinä vaan ryhmänsä mukana.

Mikä muuten voi kaataa persujenkin hallitustien. Voi olla että vanhat puolueet eivät ole kiinnostuneet ottamaan kumppanikseen puoluetta, joka hajoaa joka äänestyksessä, kun osa edustajista haluaa olla samanaikaisesti sekä hallituksessa että oppositiossa. Vihreillehän tuo sallittiin ydinvoimakysymyksessä, mutta se oli neuvoteltu poikkeus.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 01.Maaliskuu 2011, 18:18 »

Niinpä. Tosin koko persuhysteria on mennyt minulta täysin ohi kun olen vain seurannut Timo Soinia joka on oikea ässämies. Fiksu mies jolla on loistavaa retoriikkaa, pakko fanittaa. Tosin Mönkkönen on mieleeni enemmän koska onyrittäjä joka osaa tehdä bisnestä joten ymmärtää pienyrittäjiä.

Sitä paitsi persujen vaaliohjelmaa on mahdotonta vastustaa. Vammaistenhuoltoa, ennältäehkäisevää sosiaali- ja terveyspolitiikkaa, vapaaehtoinen ruotsi, kuntademokratiaa, harmaatalous kuriin jne.. "Moraaliton meno ei saa jatkua, vaan arvot on laitettava tärkeysjärjestykseen" Kiteyttää aika hyvin, ei tuohon vastaankaan voi sanoa.

No ihan sama mitä tapahtuu, jonkun tarttis tehä jotain.

Don't trust the skull.
Narri
***

« Vastaus #19 : 01.Maaliskuu 2011, 18:25 »

Sitä paitsi persujen vaaliohjelmaa on mahdotonta vastustaa.

Onko tämä sarkasmia?
Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry ylös