29.Heinäkuu 2014, 11:41 *

Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2011  (Luettu 7953 kertaa)
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #20 : 03.Maaliskuu 2011, 16:58 »

Synkimmällä hetkellä toivon valo kajastaa: Jörn Donner nousee taisteluun perussuomalaisia vastaan. Miksei Pirkanmaalla ole näin hyviä ehdokkaita?
Velho

« Vastaus #21 : 03.Maaliskuu 2011, 17:10 »

Kansanedustaja kärähti vaalirahatestissä ja luopui ehdokkuudestaan

Ei muiden virheistä kovin helpolla näytä ihmiset oppivan, kun on kyse raha-asioista

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #22 : 04.Maaliskuu 2011, 19:31 »

Poliitikasta puhuttaessa mainitaan usein Nolanin kartta, jossa yhtenä akselina on taloudellinen vapaus, toisena henkilökohtainen vapaus. Kartasta tykkäävät kovasti mm. libertaarit, jotka ovat taloudellisesti ajatellen "äärioikeistoa", ts. niin kaukana kommunisteista kuin mahdollista, mutta toisaalta myöskään eivät halua rajoittaa kenenkään henkilökohtaista elämää kuten konservatiiset oikeistolaiset.

Mitkä kaikki asiat lienevät tämän arvoakselin käytännön kysymykset seuraavalla vaalikaudella? Homoliitot ja -adoptiot tietysti. Abortti? Soinin katolilaisuudesta puhutaan paljon, mutta perussuomalaiset eivät ole tähänkään mennessä ottaneet asiaan kantaa eikä abortti onneksi ole mikään merkittävä yhteiskunnallinen ilmiö maassamme.

Päihteet? Kannabis saattaa hyvinkin vapautua seuraavan 30 vuoden sisään, mutta ensin ainakin yksi sukupolvia äänestäjiä saa siirtyä haudan lepoon ja toinen kasvaa tilalle, ennen kuin asia on ajankohtainen, eikä sitä tunnu kukaan tosissaan ajavankaan, vaikka silloin tällöin joku jyrähteleekin, että asiasta voisi edes puhua järjellisesti. Alkoholin suhteen joku voisi muistaa, että tämä kansa juo vaikka Ladasta syylarin tyhjäksi jos pakko on, eli onko aivan tarpeetonta sorsia kaikkia jotka silloin tällöin tahtovat käyttää alkoholijuomia kulinaristisina nautintoina. Tupakka saattaisi nousta jonkinlaiseksi kynnyskysymykseksi, mutta toivottavasti persutkaan eivät halua palauttaa röökinhajua baareihin.

Narri
***

« Vastaus #23 : 05.Maaliskuu 2011, 10:47 »

Soini kiertelee aihetta mutta sanoo olevansa elämän puolesta,  pro life, mikä tarkoittaa konservatiivikielellä, että hän vastustaa aborttia. Ks. Savon Sanomat. PerusSuomalaisilla sinänsä on niin monenlaisia kantoja kelläkin, että on vaikea sanoa, miten he tulevat puolueena toimimaan.

Tänään Hesarissa PerSujen edustaja puhui siitä, että kantasuomalaisilla pitää olla enemmän oikeuksia mm. kunnan tukiin kuin oleskeluluvan saaneilla muualta tulleilla (ulkomailta tänne muuttaneilla). Kantasuomalaisuuden määritelmä jäi hiukan epäselväksi, siis montako sukupolvea on pitänyt Suomessa asua vai riittääkö se, että on Suomessa syntynyt.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #24 : 09.Maaliskuu 2011, 03:34 »

Mietin tässä, että äänestyspäätöksenhän voi tehdä poissulkevasti. Luultavasti en ole ainoa nuorehko, korkeastikoulutettu opiskelijapiireissä hengannut kaupunkilainen, jonka logiikka menee näin:

Koska olen maallistunut suomenkielinen henkilön, tiputan ensimmäiseksi selvät tapaukset Kristillisdemokraatin ja RKP:n pois. Jälkimmäinen on kai jonkinlainen liberaalipuolue, mutta valmis suuriin kompromisseihin ruotsinkielen aseman turvaamiseksi, joka nyt itseäni ei varsinaisesti ainakaan kiinnosta, jos kohta en pakkoruotsista tee kynnyskysymystä.

Perussuomalaiset, arvokonservatiivinen populistipuolue. Ymmärrän, mistä puolueen kannatus lähtee ja kolmen ison puolueen valta-asetelman horjuttaminen on jopa tervetullutta. Täysin järjetön ei puolueohjelmakaan ole, esimerkiksi kriminaalipoliittinen osasto saattaa tuoda tervetulleitakin vaikutuksia maahan, jossa tätä nykyä tuntuvin rangaistus mistä tahansa rikoksesta on mahdollinen vahingonkorvaus. No, kaiken lisäksi persut ovat myös ympäristövastaisia ja sitäpaitsi vaikka puolue kokonaisuudessa onkin enemmänkin kansallismielisiä sosiaalidemokraatteja kuin mitään natseja, on sieltä sitten poikkeuksiakin, enkä puhu nyt mistään urjalaisia kunnallispoliitikoista vaan esim. aikaisemmin mm. IKL:ää henkiin herätelleestä ja Suomen Sisun puheenjohtajana toimineesta Teemu Lahtisesta, joka mitä todennäköisimmin on parin kuukauden päästä kansanedustaja. Ei, ei, ei.

En edusta maaseutuväestöä ja sitäpaitsi kepu pettää aina. Korruptiota, siltarumpupolitiikkaa ja Sirkka-Liisa Anttila. Toivottavasti persujen äänisaalis tulee mahdollisimman paljon entisiltä Keskustan äänestäjiltä.

Kokoomus. Tässä kohtaa osa viiteryhmää hyppääkin pois. Eritoten tekniikan, kaupan alan ja lääketieteen opiskelijoista löytyy varmasti joukko innokkaita kokoomusnuoria – tällä varmaan on jonkinlainen yhteys kyseisten alojen palkkaodotuksiin ja joissain tapauksissahan kokoomushenkisyys on jopa periytyvää. Aivan yhtä montaa oikeastolainen politiikka vierastuttaa – ei vähintään aivan käsittämättömien kokoomusnuorten takia – ja sitäpaitsi arvo-osastolle Kokoomuksessa on niin monenlaista kiitäjää, ettei sitä äänestämällä oikein voi olla varma mihin ääni edes meni.

Suomi on nykyisin sosiaalidemokraattinen maa, ja hyvä niin. Forssan ohjelman tavoitteet on aika pitkälti saavutettu, sikäli kun ne tätä nykyä ovat relevantteja. SDP tuntuu jääneen jonkinlaiseksi muistomerkiksi näille saavutukselleen, tietty äänestäjäkunta äänestää sitä hautaan asti, mutta muutaman vuosikymmen jälkeen se saattaa valtapuolueena paikkansa jollekin aivan muulle liikkeelle. Nykypäivän demareista on vaikea sanoa, mitä ne edes edustavat, haalea yleispuolue on kerännyt koko joukon julkimoita kuten myös Lipposen, Urpilaisen ja Heinäluoman kaltaisia hahmoja, joihin ei kyllä halua samaistua (Tuomioja on tietysti ihan sympaattinen hahmo, mutta kiurut ja kesät ja niin edelleen).

(edellä mainittuja puolueita voi tietysti kutsua myös nimillä MTK, EK ja SAK)

Tähän on tultu. Kokoomusta äänestävien epäilyttävien kyltereiden ja muutaman satunnaisen demarin (joiden puoluekanta hyväksytään jonkinlaisen henkilökohtaisena eksentrisyytenä tai sukurasitteena) lisäksi on sosiaalisissa ympyröissäni kosher äänestää joko Vasemmistoliittoa tai Vihreitä. Ja koska ensimmäinen on SKDL:n perillinen, varsin vallankumouksellisia ideoita esittävä vasemmistolainen puolue (joka tosin voittaa "miltä puoluejohtajalta ostaisit käytetyn auton"-kilpailun), tullaan johtopäätökseen:

Vihreistä on tullut koulutetun, nuorehkon, liberaaleja, kaupunkilaisen väestönosan de facto -puolue, jonka kannattamista ei tarvitse erityisesti perustella kenellekään.

Tämä hämmentää suunnattomasti (ainakin keskustelupalstoilla) maakuntien konservatiivisempaa, hieman vanhempaa työläisväestöä, joka ei mitenkään voi tajuta, mistä puolueen yli 200000 äänen kannatus on peräisin. Eihän siellä kaupungissakaan voi olla niin paljoa puunhalaajahippejä! Kyseessä täytyy olla jokin anomalia, joka romahtaa viimeistään seuraavissa vaaleissa.

Tätä ei tietenkään tapahdu (puolueellinen arvio). Huhtikuun vaaleissa Vihreät saavat edelleen yli 200000 ääntä, luultavasti ainoana isona puolueena joka ei menetä isoa osaa äänistää persuille. Edustajapaikkoja puolue saattaa tietysti menettää, koska ensinnäkin joukko politiikkaan pettyneitä äityy äänestämään persuja ts. äänestysprosentti nousee ja toisekseen piirien viimeiset paikat ovat tietysti aina melkoisia arpajaisia.
« Viimeksi muokattu: 09.Maaliskuu 2011, 15:28 kirjoittanut Echramath » tallennettu

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #25 : 09.Maaliskuu 2011, 15:27 »

Täällä oli jonkin verran spekuloitu seuraavaa hallitusta. Itse ajattelisin suurin piirtein niin, että mahdollisuuksia olisi tiputtaa Keskustaa ja Demareita. Jos persut söis vaan niiltä tarpeeksi.

Trendihän on ollut aika pitkään, että Kokoomus kasvaa. Nyt eivät ole ryvettyneet niin pahasti kuin Keskusta vaalirahasotkussa, joten pidän aika varmana näiden olevan päähallituspuolueena vaalien jälkeen.

Utopiani olisi ehkäpä vähemmistöhallitus, jossa isoimpana Kataisen johtama Kokoomus (ilman esim. Wille Rydmania) ja tukipuolueina Vihreitä, Vasemmistoa, RKP:tä, Piraatteja - ehkä demareitakin. Tämä on kuitenkin ihan liian utooppista.  Hymyilee

Isoin pelkoni on konservatiivihallitus: Keskustaa, Persuja, KD:ta ja huonoja kokkareita.  Hämmästynyt

P.S. Tietysti ihan parhaassa ultrautopiassa Vihreät olisi päähallituspuolue, kokkarit ja ehkä vassarit tukenaan.
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #26 : 09.Maaliskuu 2011, 17:53 »

Itse toivoisin Kokoomusta suurimmaksi puolueeksi. Keskusta on mielestäni pitänyt valtaa ihan tarpeeksi kauan. Toivoisinkin, että kansa äänestäessään muistaisi kaikki ne Vanhas-skandaalit ja äänestäisi koko puolueen oppositioon (ts äänestäisi sitten vaikka persuja). Itse en persuja kannata, mutta täytyy sanoa, että on sillä Soinilla ihan fiksuakin sanottavaa. Omassa utopiassani Kokoomus olisi siis pääministerihallituspuolue ja lisäksi näkisin mielelläni hallituksessa luultavasti vihreät tai persut. Ehkä vihreät mieluummin. Onneksi ei voi äänestää kuin yhden kerran niin ei tarvitse päättää kuin yksi hyvä puolue.  Hymyilee

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Louhikäärme
***

« Vastaus #27 : 09.Maaliskuu 2011, 22:49 »

Tuskinpa Keskusta hallituksesta putoaa, vaikka kuinka tulisi vaaleissa takkiin. En jaksa uskoa, että sen nykyinen puoluejohto jättäytyisi vapaaehtoisesti oppositioon, eikä Kokoomuksella puolestaan ole mitään syytä heivata Keskustaa sinne, pikemminkin päin vastoin - mitä heikompi hallituskumppani, sitä helpompaa on pitää se kurissa Näyttää kieltä

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #28 : 10.Maaliskuu 2011, 09:44 »

Niin. Näin harmi kyllä. Ei sinällään olisi mahdoton ajatus, että Kokoomukselle kelpaisi myös sinipuna tai sateenkaarihallitus? Ongelmana lienee lähinnä nyt liian suurisuiset oppositioasemansa sisäistäneet demarit, joita on siksi mahdoton kuvitella toimivaksi hallituspuolueeksi.

Vaikka "porvarihallitus" kuulostaakin joltain, joka sopii Kokoomukselle kuin nenä päähän, en olisi asiasta niin varma. Esim.

Tavallaan harha, että porvarihallitus on ainoa mahdollinen Kokoomukselle kelpaava on samanlainen kuin harha Vihreistä "Kokoomuksen puisto-osastona" tai "oikeistopuolueena". Hallituksessa, kun asiat on etukäteen sovittu - hyvinkin epäavoimesti - niin asia jää pimentoon.

Kysymys ei ole siitä haluaako Keskusta itse jättäytyä hallituksesta. Mutta kun ei niillä ole valinnanvaraa. Jos esim. demarit tai persut suostuu isompiin kompromisseihin ja paremmin Kokoomuksen liekaan, niin silloin Keskusta jää oppositioon. Tämä olisi kivaa.
Narri
***

« Vastaus #29 : 10.Maaliskuu 2011, 13:30 »

Jos Perussuomalaiset pääsevät hallitukseen, heidän on sitouduttava hallitusohjelmaan, jonka hallituspuolueet yhdessä tekevät hallituskaudeksi. Sitä sitten noudatetaan. Pystyvätkö PerSut siihen?

Vihreät ovat purreet hammasta, koska edes osa tavoitteista on saatu mukaan hallitusohjelmaan ja sitä kautta toteutettua. Oppositiosta kun en voi hallituspolitiikkaa toteuttaa, vaikka kuinka olisi oikeassa ja kovaa huutelisi väliin.

Kompromisseja ja myönnytyksiä on tehtävä ellei satu saamaan yli puolta eduskunnan paikoista.
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #30 : 10.Maaliskuu 2011, 21:44 »

Tällä viikolla ilmestyneessä Tiede-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli jossa Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja oli todistanut niinkutsutun bandwagon-efektin, eli sen, että kun julkaistaan gallup-tulos (positiivinen) niin puolueen kannatus nousee pienellä viiveellä. Mielenkiintoista tästä tekee se, että kannatus vajoaa melkein lähelle alkuperäistä kunnes julkaistaan seuraava gallup! Eli gallupeista huolimatta persujen kannatus ei ole gallup-huippujen luokkaa pysyvästi ja sitähän voidaan spekuloida, että miten paljon vaalipäivän välittömässä läheisyydessä julkaistavat (varmasti myös ristiriitaiset) gallupit tähän efektiin vaikuttavat.

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Vumpalouska
***

« Vastaus #31 : 19.Maaliskuu 2011, 19:13 »

Hops! Ensimmäinen viestini yli puoleen vuoteen... Pitäisi kai panostaa hiukan aktiivisuuteen, mutta tosielämässä on ollut kaikenlaista kiirettä, ja sitten kun on ollut pitkään poissa jostakin yhteisöstä, onkin yllättävän vaikea palata äkkiseltään...

Mutta vaaleista...

Tiedän, mitä puoluetta äänestän, mutten katso tarpeelliseksi kertoa sitä tässä ja nyt. Kerron sen sijaan näiden "avuliaiden" vaalikoneiden tarkkuudesta oikeaa ehdokasta valittaessa:

Tein jokin aika sitten vaalikonetestin omassa vaalipiirissäni. Ilmeisesti minulla on aika erikoiset poliittiset näkemykset, sillä kolmen kärkeen päässeet, (vaalikoneen mukaan) minulle sopivimmat ehdokkaat saivat enimmilläänkin vain reilut 70% samoja vastauksia. Kolmen kärkeen kuului alle prosentin vaihtelulla vastausten sisällön suhteen:

1. Vasemmistolainen
2. Perussuomalainen
3. Kokoomuslainen

Näin siis vaalikoneiden tarkkuudsta...

Vähäisempien Valojen Herra
Velho

« Vastaus #32 : 20.Maaliskuu 2011, 00:26 »

Vaalikoneet ovat kyllä tavallaan harhaanjohtavia senkin takia, että ihmiset mieltävät niiden kautta vaalit henkilö- tai asiavaaleiksi. Kuitenkin näin ei tosiasiassa ole. Esimerkiksi valtaosa nykyiseen eduskuntaan päässeistä ilmoittivat että vastustavat ydinvoimaa, mutta silti yhdenkään puolueen kanta ei vaihtunut ydinvoimavastaiseksi. (siis niiden kohdalta, joilla se ei ennestään ollut vastainen)

Näin mielenkiintoisena vaalihavaintona kirjallisuusfoorumin kannalta: RKP, Vihreät ja Keskusta kannattaisivat jo ennestään eurooppalaisittain korkean kirjaveron nostamista. Muilta puolueilta ei selkeää vastausta kysymykseen ole tullut.

Nykyiset kirjaverot euroopassa.
10                  Itävalta, Latvia, Slovakia, Tsekki
20                  Bulgaria
25                  Tanska

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #33 : 20.Maaliskuu 2011, 00:37 »

Olen viime päivinä miettinyt sitä millainen hallitus me oikein voidaan edes saada, kun eri puolueet asettaa kohtuuttomia kynnyskysymyksiä:

- Vihreät eivät lähde hallitukseen, joka antaa lupia ydinvoimaan.
- Demarit eivät lähde (muun muassa) hallitukseen, jos euromaiden (väliaikaiseen) takuujärjestelmään ei saada mukaan sijoittajapuolen / rahamarkkinoiden vastuuta.
- Persuilla oli myös sama EU-tukien kynnys.

Jos jollain on näistä tarkempaa tietoa, niin lisäilkääs.
Velho

« Vastaus #34 : 20.Maaliskuu 2011, 01:12 »

Noh, aina on RKP, jolla näyttävästi ei ole minkäänlaisia kantoja mihinkään asiaan ainakaan Ylen vaalikoneen mukaan.  Pyörittää silmiään

RKP ja mielipiteet

Eiköhän kaikkien puolueiden vaatimukset ole pohjimmiltaan neuvottelukysymyksiä. Kaikki vain populistisesti uhoavat ja kaivavat poteroita asemasotaan. Olihan Vihreät nykyiselläkin kaudella edesauttamassa ydinvoimaa "passiivisella vastustamisella"

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #35 : 20.Maaliskuu 2011, 02:23 »

Enpä luota kauheasti. Itse sain samalla metodilla Helsingistä lähinnä kommunisteja. Puoluelistalle mahtuivat myös Piraatit ja Muutos. Tuollaisen levittely on aika tarkoitushakuista ja luulen, että noita löytyy monenmoisia.

MTV3:n vaalikoneessa keskimmäistä "en oikein tiedä" kantaa äänestämällä sai aiemmin Keskustaa. Parhaana Mikko Alatalo.

RKP nyt on perinteisesti aina hallituksessa. Eikä niitä ole kiinnostavaa edes miettiä.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #36 : 16.Huhtikuu 2011, 20:36 »

No niin, huomenna saadaan viimein osviittaa tulevasta. Miltä näyttää? Persujen laskenutta kannatusta on kovasti viime päivinä uutisoitu, mutta se nyt mahtuu melkein virhemarginaaliin (jos tuota kasvuakaan on yhtä paljon kuin galluppien perusteella on väitetty -- yritän luottaa siihen, ettei sieltä aivan valtaisaa paukkua tulisi). Vaikka nyt sanotaan, että kolmen suuren järjestys voi periaatteessa olla mikä hyvänsä, sossuihin en usko millään. Kokomusta varmaan vie.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #37 : 16.Huhtikuu 2011, 21:21 »

Tutkimusten ongelmana on se, että niissä käytetään korjauskertoimia, jotka ovat peräisin edeltävien vaalien ajalta ja ovat suomalaisessa staattisessa poliittisessa ilmapiirissä hyvin pitäneet paikkansa. Tutkimuksissahan usein kysytään muutakin, niinkuin miten varmasti ylipäätään aikoo äänestää ja ainahan osa jättää vastaamatta tai vastaa kiusallaan väärin tai ei osaa sanoa, ja päättää vasta kopissa, ja ties mitä. Vaalipäivän säänkin on epäilty vaikuttavan tulokseen, mitä paskempi keli, sitä fanaattisempi kannattaja täytyy olla, että menee perille – suurehko osa tietysti äänestää nykyisin ennakkoon.

Epäilen kuitenkin seuraavaa järjestystä:
Kokoomus / Keskusta / PS / SDP / Vihrerät / Vasemmisto / RKP / KD / Piraatit (piraattien pääsy eduskuntaan epätodennäköistä mutta niinköhän kristillisilläkään hyvin menee?). Persujen paikat nousevat dramaattisesti, Vihreiden vähän, muille tulee pataan, vaikka vähän toivoisikin nuorison innostuneen äänestämään myös Vasemmistoa.

(kirjoittaja itse tunnustaa ennakkoäänestäneensä Vihreiden Olli-Poika Parviaista. Tunsin tosin lievää kiusausta loikata Vasemmistoon. Katsotaanpa miltä 2015 tuntuu.)

Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #38 : 16.Huhtikuu 2011, 22:14 »

Uskon (joskaan en toivo) että Kokoomus pysyy suurimpana puolueena, sen jälkeen tulevat Keskusta ja SDP, sitten Perussuomalaiset ja näiden jälkeen Vihreät ja Vasemmisto melko tasaväkisinä, Vihreät todennäköisesti jokusen prosentin edellä.

Vihreät hyötyvät varmaan eniten anti-Perussuomalaisten äänistä, itse toivoisin että ihmiset tajuaisivat äänestää myös Vasemmistoa sekä vaihtoehtona nykyisille suurille puolueille että Perussuomalaisille. Luulen, että kansalaisten "kyllästyminen nykymenoon" näkyy enemmän SDP:n ja Keskustan kuin Kokoomuksen kannatuksessa, edelleen jatkuva arvojen koveneminen ja oikeistolaisuuden suosio takaa sen että Kokoomukselle riittää edelleen äänestäjiä. Suurista puolueista SDP on varmaankin eniten vaarassa menettää ääniä Persujen laariin, sillä puoluetta perinteisesti äänestävissä on paljon ns. alemman keskiluokan duunareita, joita Perussuomalaiset saattavat houkutella.

Paljastettakoon, että itse äänestin nuorta, asiantuntevan ja fiksun oloista vasemmistolaista.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #39 : 16.Huhtikuu 2011, 22:43 »

Liekö vastakkainasettelun aika ohi, kun kovin suurta vaalihuumaa ei Risingilla näy? Ei sillä, ei se ihan valtaisalta tunnu muuallakaan. Ehkä Soini ja kumppanit ovat olleet tapetilla jo niin pitkään, että alkavat sulautua ihmisten mielissä "vanhoihin puolueisiin". Jos vaalit olisivat olleet pari kuukautta sitten, perussuomalaiset olisivat luultavasti keränneet isomman potin. Kuinka iso se huomenna on, on mielenkiintoinen kysymys. Kokoomuksen voitto näyttäisi kuitenkin aika selvältä tässä vaiheessa.

Nyt olisi varmaan hyvä hetki päättää ketä äänestää, joten täytyy perehtyä vielä vaalipropagandaan. "Mielenkiintoisimmasta" päästä postin tuomia mainoksia on vapauspuolueen perinnetietoisesti nimetty Ajan suunta -lehtinen. Ikään kuin sisältöä ei voisi arvata, kannessa lukee varmemmaksi vakuudeksi "MAAHANMUUTTO ON VAARA!" No, ei Suomella vielä niin huonosti taida mennä että tätä jengiä nähtäisiin eduskunnassa asti...
Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry ylös