|
Thialfi
|
 |
« Vastaus #40 : 17.Huhtikuu 2011, 01:30 » |
|
Äänestin nuorta sosialidemokraattista naista omalta alaltani. [1] Katsoin sen parhaaksi kompromissiksi, kun pitäisi protestoida toisaalta minkkiturkkisia ja toisaalta vihreitä vastaan ja vielä säilyttää oma kutsumus. (Minun ympyröissäni ihmiset ovat tavanneet edustaa tämän artikkelin kohtia Vas. ja Vihr. Vähitellen keski-ikäistyvänä sohvaperunana sosiaalisesta pakosta ei enää tarvitse niin välittää.) Viime kyselyssä SDP:n kannatus oli jopa nousussa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Oulu
|
 |
« Vastaus #41 : 17.Huhtikuu 2011, 03:03 » |
|
Minun ehdokkaani on varautunut myös zombieapokalypsiin. Plussaana tietty se, että tyyppi sattuu kuulumaan ystäväpiiriin. Kannattaa monia ajatuksia mitä minäkin (mm. opintotuesta).
Viime päivät oli kyllä aika nihkeitä, kun piti vältellä kauheaa propagandaa, yliopistollakin sai harrastaa kujanjuksua ehdokkaiden tyrkyttäessä itseään. Hyvä että on taas hetkeksi rauhaööisempaa, ennen jälkipyykin pesemistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
|
Tiuku
|
 |
« Vastaus #42 : 17.Huhtikuu 2011, 09:59 » |
|
Minun ehdokkaani on varautunut myös zombieapokalypsiin.
Ai, onko se se joka oli zombieapokalypseineen päätynyt Vihreän Langan keräämiin parhaisiin vaalimainoksiinkin? :D Aika hieno oli. Mieleenpainuva nyt ainakin, joskin varsinaisen ehdokkaan nimen unohdin heti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #43 : 17.Huhtikuu 2011, 13:48 » |
|
Viime päivät oli kyllä aika nihkeitä, kun piti vältellä kauheaa propagandaa, yliopistollakin sai harrastaa kujanjuksua ehdokkaiden tyrkyttäessä itseään.
Mulla oli onneks helppo ratkaisu tuohon, sanoin että väärä vaalipiiri. Nopeasti lopettivat esitteiden tyrkyttämisen. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #44 : 17.Huhtikuu 2011, 21:21 » |
|
On aika hajafiilis...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Oulu
|
 |
« Vastaus #45 : 17.Huhtikuu 2011, 21:34 » |
|
Minun ehdokkaani on varautunut myös zombieapokalypsiin.
Ai, onko se se joka oli zombieapokalypseineen päätynyt Vihreän Langan keräämiin parhaisiin vaalimainoksiinkin? :D Aika hieno oli. Mieleenpainuva nyt ainakin, joskin varsinaisen ehdokkaan nimen unohdin heti. Jep, juurikin hän. Hmph... Persut johtaa atm (19%). N. puolet äänistä laskettu, mutta silti perässä tulee vissiin keskusta ja SDP puolen prosentin sisällä. Ei oo tosikaan että Persut saisi noin paljon valtaa/ääniä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
Fiktiivi
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #46 : 17.Huhtikuu 2011, 22:44 » |
|
Onpa jännittävää kansanvaltaa. Näyttäisi, että soiniapokalypsi vältetään, mutta tilanne voi muuttua vielä mihin suuntaan hyvänsä. Sekä perussuomalaiset että demarit ovat nousseet aika vahvasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #47 : 18.Huhtikuu 2011, 00:05 » |
|
Kepun tappio tuli aika puskista. Olin oikeastaan odottanut että ne sukeltaisi vaalirahakähminnän takia mutta siitä ei näkynyt merkkiäkään kannatusmittauksissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #48 : 18.Huhtikuu 2011, 01:11 » |
|
Ilta meni ääniä laskiessa, mutta ehtihän tuota tilannetta välillä seurata. Oma ehdokas meni uutena lävitse, joten siihen voin olla kyllä hyvin tyytyväinen, mutta Perussuomalaisten nousu oli kyllä selvästi suurempi kun ennustelujeni mukaan. Toisaalta nyt odotan suurella mielenkiinnolla, millainen hallitus Suomeen oikein saadaan ja saako se mitään aikaiseksi. Jos kolme neljästä suuresta ei muodosta hallitusta yhdessä, tulee todella vahva oppositio, ja sekin on aika jännä homma. Oon itse asiassa aika innostunu tästä näin niin kuin politiikan tutkimuksen kannalta, erikoinen tilanne. Puhumattakaan siitä mitäköhän neljän vuoden päästä tapahtuu...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #49 : 18.Huhtikuu 2011, 03:49 » |
|
En kyllä osannut aavistaa sen paremmin Keskustan kuin Vihreidenkään tappiota. Varsinkin Vihreiden tulos yllätti, Perusuomalaisten suosio on kuitenkin nostattanut myös suuren vastareaktion, josta olisin voinut kuvitella erityisesti Vihreiden hyötyvän. Toisaalta Vihreät ovat olleet hallituksessa viimeiset neljä vuotta ja monet ehkä kokevat heidän luopuneen niiden vuosien aikana liikaa periaatteistaan. Mutta kenelle ihmeessä ne anti-persu-äänet sitten ovat menneet? Kuitenkin tietyissä ihmisryhmissä (mm. nuoret, kohtuullisen koulutetut ja modernit kaupunkilaiset) on ollut tosi selviä Persu-antipatioita havaittavissa, ja uskon sen näkyneen äänestysvilkkaudessa. Johan tuo teema näkyy tämänkin ketjun ekalla sivulla. Vai mahdankohan minä Facebook-seinäni ja sosiaalisten ympyröideni harhauttamana katsella maailmaa liikaa punavihreiden lasien läpi, ja jossain tuolla kuplan ulkopuolella on se minulle etäiseksi jäänyt todellinen maailma jossa metsien miehet ja perusduunarit vannovat Soinin nimeen?
Se, mitä neljän vuoden kuluttua tapahtuu, on tosiaankin mielenkiintoista, ehkä jopa mielenkiintoisempaa kuin se mitä tapahtui tänään. Varsinkin jos/kun Persut menevät hallitukseen. Uskon, että suosio tulee laskemaan roimasti siinä vaiheessa kun sanoja pitäisi alkaa lunastamaan teoiksi, ja se tulee näkymään seuraavien vaalien kannatuksessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
tnjrp
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Piikkiö
|
 |
« Vastaus #50 : 18.Huhtikuu 2011, 07:04 » |
|
Varsinkin Vihreiden tulos yllätti, Perusuomalaisten suosio on kuitenkin nostattanut myös suuren vastareaktion, josta olisin voinut kuvitella erityisesti Vihreiden hyötyvän. Toisaalta Vihreät ovat olleet hallituksessa viimeiset neljä vuotta ja monet ehkä kokevat heidän luopuneen niiden vuosien aikana liikaa periaatteistaan. Mutta kenelle ihmeessä ne anti-persu-äänet sitten ovat menneet? Joo, tuo Vihreiden täydellinen mahalasku oli minullekin aikamoinen yllätys (prosenteissahan rökäletappio on suorastaan häpeällinen) enkä vähäisellä politiikan seuraamisellani osaa kyllä tarjota selitystä sille. Vaikea kuvitella, että perusgrööni olisi marssinut soinistien luukulle. Veikkaan Stetson-Harrison -menetelmällä, että puisto-osaston väkeä on mennyt nyt ihan reilusti vaan suoraan kokkareille ja taas vastavuoroisesti viherstalinistien äänillä on paikattu arhinmäkeläisten tappioluvut kuitenkin melko pieniksi. Maalaisliiton veneen keikkumista en sen sijaan pidä ihmeenä, vaikka kannatusluvut olikin saatu etukäteen kepuloitua näyttämään yläkanttiin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Narri
|
 |
« Vastaus #51 : 18.Huhtikuu 2011, 10:34 » |
|
Tietoyhteiskunnasta jotain ymmärtävän Jyrki J. Kasvin äänestäjistä osa taisi äänestää Piraattipuoluetta. Ne puoli prosenttiyksikköä olisivat Vihreille olleet kullanarvoiset. Hukkaan meni se ½ %.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
tnjrp
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Piikkiö
|
 |
« Vastaus #52 : 18.Huhtikuu 2011, 10:55 » |
|
Jaa-a, ehkäpä Piraatit hyvinkin eniten söivät juuri Vihreiden äänilautaselta, muttei sen saalis kuitenkaan riitä yksinään selittämään koko tappiota. Joissain vaalipiireissä ehkä tosin tällaista henkeä voisi olla ollut, esim. Pirkanmaa.
Ristivetoa on vihriäisistä epäilemättä ollut myös persujen aikaisempaan vaaliliittokumppaniin Nukkuvien puolueeseen kyllä.
Piti käydä ihan ko. puolueen sivuilla (ja myös Osmo S.:n blogissa) vilkaisemassa, onko siellä jo spekuloitu tappion syitä, mutta kauhistunut hiljaisuus vallitsee...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
CthulhuBard
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Vantaa Jokiniemi
|
 |
« Vastaus #53 : 18.Huhtikuu 2011, 11:49 » |
|
Itse olen varsin tyytyväinen vaalien tulokseen, etenkin Perussuomalaisten osalta! Komea nousu kolmanneksi oli kyllä huikeaa katsottavaa, tämä muutos tekee varmasti hyvää eduskunnalle! Omat "voitti" joten olen tyytyväinen =)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hillo
Teknovelho

Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #54 : 18.Huhtikuu 2011, 11:51 » |
|
Kepun pudotus ei minulle ollut mikään yllätys, sillä sen nyt odottikin olevan se puolue, jolta eniten ääniä valuu persujen taskuun.
Vihreiden noin suuri tappio yllätti minutkin. Mutta toisaalta uskoisin, että vihreiden absoluuttinen kannatus ei pudonnut läheskään niin radikaalisti kuin prosentit ja paikat. Vihreät menetti paikkojaan paljon vaalipiireissä, joissa edustajia oli tähänkin mennessä ollut vain yksi (tai kaksi), eikä kokonäisäänimäärä enää riittänyt niiden lunastamiseen, mutta ei se näissäkään vaalipiireissä jäänyt kovin paljosta kiinni. Tähän tappioon varmaan osaltaan vaikutti persumielisen äänestysaktiivisuuden selvä kasvu kyseisissä vaalipiireissä (persuille 2-3 paikka edellisen 0-1 sijaan). Vastareaktio ei ollut yhtä voimakas, sillä veikkaisin, että vihreiden äänestäjät ovat jo valmiiksi äänestäjinä keskimäärin selvästi aktiivisempia kuin persujen. Pääkaupunkiseudulla (ainakin Helsingissä) vihreiden ääniä meni tällä kertaa varmasti myös piraateille ja vasureille, sillä ainakin Helsingissä vasemmistoliitolla oli ehdolla paljon nuoria punavihreitä (jollaista minäkin äänestin).
Demarien (näin suuri) suosio oli myös hienoinen yllätys. Toisaalta mieluummin demarit kuin keskusta, mutta toisaalta hieman pelottaa, mitä voivat saada aikaan, jos lyöttäytyvät yhteen persujen kanssa. Käytännössähän, jos hallitukseksi muodostuu kolmen suurimman "sinipunaniska", voi kokoomus olla aika hankalassa tilanteessa. Jos se ei ota/saa molempia mukaan, on enemmistöhallituksen muodostaminen todella vaikeaa, sillä kepu näyttää vakaasti päättäneen istua vaalikauden taktisesti oppositiossa. Jos kepu kerran istuu oppositiossa (vihreiden kanssa), ainoa todellinen vaihtoehto ilman persuja olisi varmaan kokoomuksen ja demarien sinipunahallitus, johon otetaan mukaan kaikki pikkupuolueet, jotka vain saadaan. Mutta sitä kansa ei sulata, ja persujen suosio olisi taattu seuraavissakin vaaleissa. Ja demarit näyttävät haluavan persut pitääkseen kokoomuksen kurissa ja ratsastaakseen itsekin persujen imussa. Jos taas persut otetaan ilman demareita, tulee liian vahva oppositio, sillä kepun lisäksi vihreät ja vasemmisto eivät ainakaan lähde mukaan, ja jopa rkp olisi kerrankin edes vähän epävarma. Niin että kyllä se aika punaniskaiselta näyttää.
Mutta saa nähdä, tämä on vain omaa spekulaatiotani. Odottelen asiantuntijoiden analyysejä vaalituloksesta innolla. Tämän tuloksen myötä tulee ainakin vähän jännitystä politiikkaan, mutten itse usko että se olisi tässä tapauksessa pelkästään hyvä asia...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mietin vasta mitä ajatella.
|
|
|
|
Tiuku
|
 |
« Vastaus #55 : 18.Huhtikuu 2011, 11:58 » |
|
Joo'o. Saranthan sanomiset allekirjoitan täysin. Vihreitä tuntui ainakin erinäisten sosiaalisten medioiden tantereille eksyneiden kommenttien mukaan vaivaavan juuri se, että jotenkin olisi pitänyt itsekseen saada ydinvoimaluvat estettyä ja muissakin ympäristöasioissa äänestää hallitusrintamaa vastaan, vaikkei muihin asioihin ollutkaan erillistä rintamalipeämislupaa. Ei kyllä mitään tällaista kuitenkaan osannut ennakoida. Harmittaa.
Piraattien äänet menivät kankkulan kaivoon, koska niitä ei kukaan muistakaan enää ensi viikolla. Ne eivät ole mikään "viesti päättäjille", jotka tuijottivat koko vaali-illan vain omanväristään pylvästä silmät tapillaan, ja seuraavat neljä vuotta on todella vaikea hyödyntää nyt saatua vähäistä julkisuutta. Piraattien olisi ehkä kannattanut tavoitella useampia kansanryhmiä tuomalla paremmin esiin muitakin tavoitteitaan kuin mitä nimi sanoo: minulle ei ainakaan ole jäänyt vaalimainoksien ja tiedotteiden suunnalta mitään hajua siitä, minkä muun kuin piratismin takia äänestäisin piraatteja.
Koskaan en ole ollut niin paljon kokoomuksen puolella kuin eilen illalla. :P Käteinen-Katainen alkoi vaikuttaa perin sympaattiselta hahmolta. Eiköhän se mieli tässä taas kohta muutu, kun päästään itse päättämiseen. Soini vaikutti niiden muiden puoluejohtajien rinnalla melko eksyneeltä jätkältä: muut olivat nuorehkoja, fiksuja, sliipattuja, diplomaattisia ja kaikinpuolin uskottavia, mutta (minun silmiini) Soini näytti hermostuvan yhä enemmän, kun häneltä mitään kysyttiin, eikä hän oikeasti sanonut yhtään ainutta sisällyksekästä sanaa koko iltana. Ja hän on sentään perussuomalaisten ehdottomasti kokenein poliitikko. Mitä sanottavaa niillä muilla on...?
No, vähän lohtua toi SDP. Kummasti ovat sossut saaneet kasvojaan pestyä ihan viime hetkillä, vielä kuukausi sitten koko puolue vaikutti täysin aikansa eläneeltä. Ei minkäänlaista oppositiouskottavuutta ja Urpilainen jotain aivan kammottavaa. Eilen hän sen sijaan oli vallan freesi omaankin silmääni -- mitähän shampoota hän käyttää? :P Vai hymykö kaunistaa. Kataistakin komisti. Mutta kuten Hillo sanoi, pikkaisen huolestuttaa kuitenkin, mitä sossut saavat persujen kanssa aikaan.
Niin, persuista vielä. Niitä tuli pohjoisesta melkoisen paljon, ja pohjoisen persut ovat eri sakkia kuin etelän: enemmän vasemmalle kallistuneita, kuulin. Ellei linjakuri tätä häivytä, se voi päinvastoin vahvistua. Jos nyt persuilta saadaan oikeasti vahvaa hallintoa ollenkaan. Toisaalta Soini voi kyllä käskyttää sakkinsa vaikka sun mihin. Mar mar, mahdoton vielä sanoa, millainen persujen panos olisi hyvää ja mikä huonoa: hyvä jos ryvettyvät kansan silmissä, huono jos saavat käännettyä maan kehityksen taaksepäin.
Mutta eikö opintotukea nyt sidotakaan indeksiin...?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #56 : 18.Huhtikuu 2011, 13:55 » |
|
Tuo on kyllä tosiaan mielenkiintoista nähdä, miten persujen ryhmäkuri toimii. Noin monta uutta kansanedustajaa joilla uskon olevan mielipiteet paljon laajemmassa skaalassa kuin vanhojen puolueiden sisällä. Riittääkö Soininkaan energia pitämään koko sakin kasassa, jos ei, niin mitäs sitten tapahtuu?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
|
Narri
|
 |
« Vastaus #57 : 18.Huhtikuu 2011, 14:41 » |
|
Riittääkö Soininkaan energia pitämään koko sakin kasassa, jos ei, niin mitäs sitten tapahtuu? Hallitus hajoaa, jos iso joukko perussuomalaisista äänestää parlamentin luottamuslauseäänestyksessä hallitusta vastaan. Se olisi tietty ihan hoopoa. Perussuomalaisten on toimittava nyt tulevan hallitusohjelman mukaisesti ja joustettava aika monessa asiassa. Se on pieni pakko, jos he hallitukseen haluavat - ja vähän isompi pakko heidän on nyt hallitusvastuu ottaa, muuten he pettävät äänestäjät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alhazred
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #58 : 18.Huhtikuu 2011, 14:41 » |
|
Olen tulokseen osaltaan tyytyväinen ja osaltaan pettynyt. Pettymystä aiheuttaa persujen murskavoitto. Oikeastaan ennemmin pelkoa kuin pettymystä. Ministerinsalkkuja kun jaetaan niin siellä on kaiken maailman Halla-ahot ja Elomaat (!) niitä havittelemassa. Eikös Halla-aho ole juuri ihme rotuoppien kannattaja, "puhtaasta kansasta" käsittääkseni puhunut. Sairasta. Itsekin olen maahanmuuton rajoittamisen kannalla, mutta se ei liity mitenkään rotuihin, vaan työllisyyteen.
Ulkomailla on jo kauhistuneita tiedotettu äärioikeiston voitosta Suomessa. Ja on helposti arvattavissa, mihin vuosikymmenten takaiseen, hieman suurempaan puolueeseen persut ulkomailla rinnastetaan. "True Finns" on sananakin jo hieman pahalta kalskahtava. En nyt ala ketään nimittämään sillä nimellä, jonka kaikki voivat arvata, mutten voi millään lailla yhtyä kovinkaan moneen persujen aatteeseen. Pienenä välihuomautuksena vielä, olihan eräs persujen ehdokas sanonut holokaustin olleen liioiteltu, Neuvostoliiton propagandaa.
EU:ssa ollaan jo alettu miettiä, miten Portugali-paketti saadaan maksettua ilman Suomen apua. Suomea aletaan vierastaa EU:ssa ja se ei pienelle maalle, joka on jo vuosia tähän suureen liittoon kuulunut, ole millään lailla hyvä asia. Jos Suomi alkaa vastahankaiseksi yhteisissä päätöksissä ja saamme uuden hallituksen takia sellaisen leiman, jota emme tietenkään toivo saavamme, voi jopa ulkomaankauppa kärsiä. Ja mistä Suomi sitten saa apua kun tänne tulee talouskriisi oikein rytinällä?
Vaikka korkeakoulutus ei ole yhtä kuin osaaminen ja viisaus, toivoisin poliitikkojen olevan kuitenkin koulutettuja. Koulutuksen myötä tulee kuitenkin politiikan mekanismien ymmärtäminen ja kyllä se osaaminenkin karttuu, sitä ei käy kieltäminen. Kuinkahan moni persuista on korkeasti koulutettu? Ehkä monetkin, mutta pienempi osuus kuin muissa suurissa puolueissa, varmasti. Lisäksi menestys tuli heille käytännössä puun takaa, he nousivat pienpuolueesta rysäyksellä hallitukseen. Riittääkö heidän osaamisensa oikeasti näin suuren vastuun kantamiseen vai sokaiseeko menestys heidät? En voi täysin uuteen hallitukseen luottaa.
Mikä näissä vaaleissa sitten minua ilahdutti? No se, että demarit ovat taas hallituksessa. Vaikkei hallitusta olekaan vielä muodostettu, uskaltaa hyvinkin sanoa näin. Iso osa demarien ajatuksista käy melko hyvin yksiin omieni kanssa, ja olen iloinen että hallituksessa on nyt punaistakin väriä. Tässäkin on tosin ristiriita - kokoomus, demarit ja persut ovat nyt kolme suurinta. Uskoisin kokoomuksen ja demareiden yhteistyön onnistuvan, vaikka eri puolilla poliittista kenttää ovatkin, mutta persut ovat nyt sotkemassa pakkaa. Saattaa olla jopa ennenaikaiset vaalit edessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Echramath
Teknovelho

Paikalla
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #59 : 18.Huhtikuu 2011, 15:20 » |
|
Osaa puolueista vaalijärjestelmä suosii, osaa ei. Tässä taulukossa kunkin puolueen kahdessadasosakannatus – siis prosenttimäärä kerrottuna kahdella, kun kansanedustajiakin on kerran tasan 200 (jätin kuitenkin taulukosta pois Ahvenanmaan, koska sieltä tulee joka kerta tasan yksi edustaja), saatujen paikkojen määrä, ja se montako paikkaa on yhdellä kahdessasadasosakannatuksella saatu. | Puolue | ksok | paikkaa | paikkaa/ksok | | KESK | 31,6 | 35 | 1,11 | | SDP | 38,2 | 42 | 1,10 | | KOK | 40,8 | 44 | 1,08 | | RKP | 8,6 | 9 | 1,05 | | PS | 38 | 39 | 1,03 | | VAS | 16,2 | 14 | 0,86 | | KD | 8 | 6 | 0,75 | | VIHR | 14,4 | 10 | 0,69 | | PIR | 1 | 0 | 0,00 |
Kiitos, kärpäsenpaskan kokoiset vaalipiirit, kiitos.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
|
|
|
|