24.Heinäkuu 2014, 04:49 *

Sivuja: 1 2 3 [4] 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2011  (Luettu 7930 kertaa)
Cesare
Noviisi

« Vastaus #60 : 18.Huhtikuu 2011, 17:00 »

Huh, kylläpä ottaa kaaliin, kun oma ikäluokka ei vielä voi äänestää. Olen ainoa perheestäni, joka eilenkin vaalivalvojaisia jaksoi katsoa, äiti ja isä katsoivat mieluummin leffaa, koska ovat kyllästyneet politiikkaan. Noinko soinilaiset voittavat? Pettyneet koulutetut eivät kiinnostu eivätkä äänestä (äiti tosin taisi äänestää) ja ihmekö tuo, jos tällainen "kansan" puolue voittaa?

Tosin koulutus ei näköjään tarkoita ollenkaan persuvastaisuutta, todellakaan. Olin tänään salavihainen parille pojalle, jotka ovat samalla historian kurssilla kanssani. Hihkuivat ja juhlivat innoissaan persujen voittoa. Jos insinööriksi ja lääkäreiksi tähtäävät nuoretkin ovat sitä mieltä, että EU on turhaa ja maahanmuuttajat alempiarvoisia kansalaisia, niin haluanko enää olla osa Suomea? En tarkoita, että soinilaiset olisivat käyttäneet noista asioista juuri noita sananmuotoja, mutta luokkakaverini ovat. Samat, jotka saavat joka aineista kymppejä.

Ei tässä kai kukaan ole oikeassa tai väärässä, mutta ei kyllä poikien ja minun mielipiteet kohtaa yhtään.
Maailmanherra

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #61 : 18.Huhtikuu 2011, 19:02 »

Kokoomus voitti, kepu hävisi ja reilut 80 uutta edustajaa, voiko parempia vaaleja olla?

Tosin vahva vasemmistolaishenkinen hallitus tulee varmaan tekemaan hallaa Suomelle mutta minkäs teet kun ei kokoomukselle oikein fiksuja kavereita löydä.

Don't trust the skull.
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #62 : 18.Huhtikuu 2011, 19:48 »

Miun päänsisäinen puoluekartta on jotensakin tämmöinen:

Kaikki ihmiset eivät ole kyllin hyviä Kokoomukselle. Ihmiset ovat liian hyviä SDP:lle. Vihreät toimii enemmän asioiden kuin ihmisten hyväksi (ja huonosti sittenkin). Vasemmistolle toiminta ei ole hyväksi, koska siitä voisi koitua liiaksi hyvää (jolloin ei Vasemmistoa enää tarvittaisi). Keskusta ei lupaa mitään toimia, mutta heitä äänestetään, josko heistä sittenkin jotain hyvää koituisi. Perussuomalaiset lupaa kaiken. Muista puolueista ei tarvitse välittää.

Nuo siis itselleni puolueista muodostuneita käsityksiä, eivätkä koske ketään tiettyä jonkun puolueen kannattajaa. (Vaikka kuka hyvänsä saakin alkaa asiasta kinata.  Iskee silmää) Uskon, että jokainen äänestäjä näkee oman puolueensa olevan parhaaksi itselleen tärkeimmille asioille.

Minulle tällainen puolue on, kuten jo kait arvata saattaa, Keskusta. Aluksi joskus kunnallispolitiikan tasolla huomasin, että Keskusta on kutakuinkin ainoa puolue, jota oman kotitienooni ja ihmisten siellä kohtaamat asiat kiinnostavat – edes sen vertaa, että viitsivät väittää olevansa kiinnostuneita. Eikä heidän politiikkansa valtakunnallisellakaan tasolla vaikuta lainkaan pöllömmältä. En tosin ole aivan valmis allekirjoittamaan väitettä, että alati jatkuva talouskasvu ja sen tuoma työllisyys ja auvoisuus olisi edes mahdollista… mutta esimerkiksi halu kehittää koko Suomea tasapuolisesti on niin iso plussa, että piisaa miulle. (Yleisten huolenaiheiden kuten yhteiskunnan eriarvoistumisen ohella ajankohtaisena henkilökohtaisena huolena miulla on ns. metropolialueen kehittyminen.) Ylipäänsä sellainen ajatusmaailma, että yhteisistä asioista pitää olla valmis myös yhdessä kantamaan vastuuta – tukea ihmisiä, jotta kaikki voisivat elää ja toimia parhaan kykynsä ja tahtonsa mukaan ja olla siten valmiita myös tukemaan toinen toisiansa. No, ei nyt järin kristallisesti ilmaistu.. mutta jotain sellaista.

Joten vaalituloksen voi sanoa kirpaisevan. Olin jopa onnistunut löytämään Pirkanmaalta mielestäni loistavan ehdokkaan, joskin hänen läpimenoonsa Keskusta olisi muutoinkin tarvinnut melkoisen mittavan vaalivoiton. Isän äänestämä samaten rannalle jäänyt ehdokas sai (Uudellamaalla) 200 ääntä enemmän, joten ei voi edes siitä tehdä kiusaa…   Pyörittää silmiään

EU:ssa ollaan jo alettu miettiä, miten Portugali-paketti saadaan maksettua ilman Suomen apua. Suomea aletaan vierastaa EU:ssa ja se ei pienelle maalle, joka on jo vuosia tähän suureen liittoon kuulunut, ole millään lailla hyvä asia.

Sama huoli minullakin. Suomen tulevan hallituksen ryppyily voisi EU-tasolla toimia kannustimena siirtää päätäntävaltaa pois yksittäisiltä jäsenvaltioilta, mitä en siis todellakaan halua… Mitäpä toisaalta sellaisella vallalla tekisikään, jota ei olisi valmis tarpeelliseksi katsoessaan käyttämään. Kunhan se osattaisiin tehdä jotenkin uskottavasti, eikä vain olemalla "muuta mieltä".

Ylipäänsä koen ongelmaksi, että Perussuomalaiset ajavat myös monia hyviä asioita, mutta ottaako niitä kukaan heidän ajaminaan vakavissaan.. (Näin voisi päätellä ainakin ennen vaaleja vallinneesta "vastustetaan kaikkea persujen edustamaa" -mesoamisesta.) Ei siinä ole mitään väärää, jos ihmiset haluavat, että heillä olisi elämä sillä maillilla, kuin sen on totuttu olevan, paitsi että paremmin. Väärin, tai ainakin vastuutonta, sen sijaan on luvata ihmisille tuo kaikki hyvä ja kaunis, koska ei sitä kaikkea kuitenkaan pystytä heille antamaan. Suotta vain ihmisiltä katoaa todellisuudentaju (niin politiikassa kuin mäkituvissakin), mitä voisi oikeasti olla realistista saavuttaa ja minkä tavoitteluun kannattaisi satsata. Tai missä määrin jonkin saavuttamatta jäämisestä voi olla pettynyt. Jos perussuomalaisten äänestäminen nyt kerran oli jokin turhautuneen kansan varaventtiili, niin mitä tapahtuu, jos he joutuvat pettymään persuihinkin?

Perusuomalaisten edustajien poliittinen kokemattomuus huolestuttaa sekin, minuakin. Keistä esim. saadaan leivotuiksi persuministerejä? En usko, että puolueella olisi omaa tolkkua jättäytyä pois tehtävistä, joihin heillä ei ole tarjota osaavaa henkilöä. Maa- ja metsätaloussalkku ainaskin tuupataan heille, leikkikööt sillä, sehän on vähän niikusta kansallisromantiikkaa... (Ei sillä, emmie Anttilastakaan niin perustanut.)

Toivon Stubbin saavan jatkaa ulkoministerinä, koska hän on kuin luotu juoksemaan maailmalla ja selittelemään Suomen tekemisiä. Antanut itsestään todella osaavan kuvan. Kataisen puolesta olen onnellinen, että pääsi pääministeriksi, koska häntäkin pidän asiallisena kaverina. Harmi vain, että joutuu antamaan kasvot hallitukselle, jonka enemmistö ajaa jotain aivan muuta linjaa kuin hänen oma puolueensaToivon myös, ettei kumpaakaan herroista ”uhrata” presidentiksi, mikäli Niinistö ei olekaan käytettävissä. (Tai että kansa mieluummin äänestäisi vaikka sitten Väyryskää.   Järkyttynyt) Tolkunmiehiä tarvitaan tulevassa hallituksessa… Eivätkä saa siellä todennäköisesti nyt mitään pahojansakaan aikaan, tyyliin NATO-jäsenyyttä.

(Mites muuten se EU-jäsenyyden kirjaaminen perustuslakiin, eikös tulevan eduskunnan olisi kuulunut sekin hyväksyä? Sen kumoamiseen ei perussuomalaistenkaan paikkamäärä sentään kait riitä...)

Lainaus käyttäjältä: Tiuku
Kummasti ovat sossut saaneet kasvojaan pestyä ihan viime hetkillä, vielä kuukausi sitten koko puolue vaikutti täysin aikansa eläneeltä. Ei minkäänlaista oppositiouskottavuutta ja Urpilainen jotain aivan kammottavaa. Eilen hän sen sijaan oli vallan freesi omaankin silmääni -- mitähän shampoota hän käyttää? :P

Urpilainen on miunkin mielestä skarpannut huimasti. Aikanaan tuoreena demarijohtajana lähinnä ärsytti koko urputin, mutta ei enää. Tulevan opposition suhteen ajatukseni ovat aika ristiriitaisia, koska tahdon luottaa, että siitä on aktiivisesti tasapainottamaan hallituksen kenties ainakin alkutaipaleella heittelehtivää menoa, perimmäisen pahan tullen vaikka kaatamaan sen. Mutta en halua Keskustan lähtevän SDP:n kaltaiseen kilpakiljuntaan, joka minun silmissäni näytti lähinnä siltä, että ollaan ihan mitä mieltä hyvänsä, mikäli sillä uskotaan saatavan nokitettua hallitusta. Oma maltti heitin pitää säilyttää, muutoin en tiedä, mitä (viimeistään) neljän vuoden kuluttua äänestyskopissa oikein touhuan...

Riippuu kai siitäkin, mitä tuolloin ylipäänsä touhuan. Toivottavasti jo vastavalmistunut psykologi, työtä vähintään hakusessa jostain Uudeltamaalta.. Voisin vaikka palata kotikylälle, jos kotikylää tuolloin enää on olemassa. Saisi katottua vähän sukulaistenkin perään, siinä määrin kuin vielä ovat hengissä. Alpakoita tahtoisin kasvattaa, kivoja elukoita. Haiskahtaa kepulaiselta elämältä.  Näyttää kieltä
« Viimeksi muokattu: 18.Huhtikuu 2011, 20:04 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
Hillo

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #63 : 18.Huhtikuu 2011, 21:27 »

Lainaus käyttäjältä: Hiistu
Keistä esim. saadaan leivotuiksi persuministerejä?

Timo Soinista vähintään ulkoministeri, Jussi Halla-ahosta maahanmuuttoministeri, Kike Elomaasta kulttuuriministeri, Veltto Virtasesta työministeri... kyllähän näitä löytyy vaikka millä mitalla. Eiköhän sieltä löydy ihan yhtä hyviä ehdokkaita muillekin paikoille ainakin ulkoasiain-, oikeus-, opetus- ja ympäristöministeriöihin.  Näyttää kieltä

Mietin vasta
mitä ajatella.
***

« Vastaus #64 : 18.Huhtikuu 2011, 21:51 »

Vihreät toimii enemmän asioiden kuin ihmisten hyväksi (ja huonosti sittenkin).

Ottamatta nyt nyt sen enempää kantaa puoleen tai toiseen, niin juuri vihreillä keskeisiä arvoja ovat suvaitsevaisuus ja tasa-arvo. PerusSuomalaisten voitto kiteytyi siihen päinvastaiseen kantaan, että nyt ajetaan Suomen ja suomalaisten asioita -- vaikka väkisin.

Mutta, mitä sitten, kun tulee se päivä, kun Suomi tarvitsee muiden apua... ja se päivä tulee. Suomi on velkaantumassa kovaa vauhtia.

Suomi oli samassa luottoluokituksessa, missä Espanja on nyt, vielä vuonna 1999. Ei siitä kauan ole. Suomi oli aluksi nettosaaja EU:ssa. Meitä autettiin.

Mutta kansa valitsi nyt näin. Minkäs sille voi. Mennään nyt näillä.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #65 : 18.Huhtikuu 2011, 22:15 »

Henkilökohtaisesti uskoisin nykyisen Vasemmiston kyllä yrittävän ihan rehellisesti tehdä itsenä tarpeettomaksi – paitsi tietysti siinä mielessä, että politiikassa tietyn aatteen kannattajan kannalta työ ei lopu koskaan, aina pitää vastustaa vasemmistoa tai oikeistoa tai mitä tahansa toisaalta tekemättä ei-toivottuja muutoksia ja toisaalta tekemään vasemmistolaista/oikeistolaista/mitätahansa politiikkaa muuttuvassa maailmantilanteessa.

Lainaus

Minulla on sellainen käsitys, että koko Suomen kehittäminen tasapuolisesti on jonkin sortin luksusta,  johon meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa. Esimerkiksi tällä hetkellä Suomen Puolustusvoimien ensisijainen tehtävä on tuottaa työpaikkoja maakuntiin ja vasta toissijainen tehtävä taata se uskottava puolustus.

Lainaus

Ministerin ei tarvitse olla edes kansanedustaja. Soinin on epäilty hakevan apuun esimerkiksi kokeen SMP:n liikenneministerin ja persujen kansanedustajan Raimo Vistbackan, vaikkei tämä ehdolla tällä kertaa ollutkaan. Pirkko Ruohonen-Lerner on varmasti myös vahvoilla, koska on nainen (jakauman täytyy jossain määrin vaikuttaa tasa-arvoiselta), toisen kauden kansanedustaja ja koulutukseltaakin varanotaari. Onhan siellä pari muutakin kokenutta henkilöä.

Fiktiivi
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #66 : 18.Huhtikuu 2011, 23:41 »

Jörkasta ei ollut vastavoimaksi. Olen pettynyt  Surullinen Lisäksi Jyrki Kasvi putosi eduskunnasta, joten nyt siellä ei taida olla yhtään tietoyhteiskuntakysymysten tuntijaa. Eikä tietysti voi olla kovin iloinen siitä, että jokunen persujen äärioikeistosiiven edustaja pääsi läpi, vaikka se nyt oli odotettavissa.

Eipä silti, kenties nämä vaalit hieman tuulettivat Suomen politiikkaa. Optimistisesti voisi ajatella, että ehkä suuret puolueet ymmärtävät tästä lähtien sekoilla vähemmän vaalirahojen kanssa.

Mielenkiintoista on nähdä, mikä on tilanne neljän vuoden kuluttua. Palataanko vanhaan kolmen suuren puolueen asetelmaan, vai lähteekö puoluekenttä muuttumaan aivan toisenlaiseksi?

Asiaa voi ajatella idänsuhteiden kannalta. Jos, eli kun, Putin vielä palaa Venäjän presidentiksi, olisi hyvä, että myös Suomen presidenttinä on supersankari. Stubb ja Putin voisivat lentää hävittäjällä Siperiaan sammuttamaan metsäpaloja ja painimaan karhujen kanssa. Sieltä he voisivat juosta alkulämmittelynä Kremliin, jossa Putin haastaa Stubbin judo-otteluun. Stubb bloggaisi, kuinka fantastinen kokemus tämä oli ja taas vienti vetäisi.
Ereinion
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #67 : 19.Huhtikuu 2011, 02:42 »

Kiitos, kärpäsenpaskan kokoiset vaalipiirit, kiitos.
Tuolla juurikaan tekemistä vaalipiirien koon kanssa. Uudellamaalla, joka nyt ei ihan pienimmästä päästä vaalipiirejä tietääkseni ole, Kokoomus sai 5,57 kertaa enemmän ääniä kuin Vasemmistoliitto. Kokoomukselle 11 paikkaa, Vasemmistolle 1. D'Hondt nyt vain suosii isoja puolueita, ihan sama minkä kokoinen vaalipiiri on kyseessä. Jos ongelmasta halutaan eroon, kannattaisi siirtyä muokattuun Sainte-Laguëen tai sitten vain ihan laskea, mikä on laskennallinen maksimi yhteen paikkaan (esim. Keski-Suomessa 10 edustajaa = 10 %), jakaa täydet paikat ensin ja sitten loput suurimpien jakojäännösten mukaan. Kyseisessä Keski-Suomessa jakojäännösmalli olisi tuonut yhden paikan Vihreille ja KD:lle, paikat pois Keskustalta ja Kokoomukselta. Muokatulla Sainte-Laguëlla Kokoomus olisi säilyttänyt toisen paikkansa (joka on sikäli kohtuullista että se sai yli 2,3 kertaa enemmän ääniä kuin KD) mutta Vihreät olisi joka tapauksessa vienyt Kepun kolmannen paikan.

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset, blott från fjärran av forsens fall höres helt sakta bruset. Tomten lyssnar och, halvt i dröm, tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara, undrar, var källan må vara.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #68 : 19.Huhtikuu 2011, 03:09 »

Hyvä huomio, mutta olen silti sitä mieltä, ettei (Ahvenanmaan maakuntaa lukuunottamatta) alle viidentoista ehdokkaan vaalipiireissä ole mitään mieltä. Joskus olen heitellyt ilmaan, että jako voisi olla suoraan 1.1.2010 lakkautettu läänijako.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #69 : 19.Huhtikuu 2011, 08:09 »

Näinhän se toki tiettävsti on ja sen takia sen kanssa ollaankin pääsemättömissä, vaikka Suomessa nyt onkin kuulema neljä keskisuurta (ja nippu pieniä) eikä yhtään isoa puoluetta.

---

BONUS-edit: ajattelinkin, että jotain tutta Soinin jytyvirneessä oli... Näyttää kieltä
« Viimeksi muokattu: 19.Huhtikuu 2011, 09:15 kirjoittanut tnjrp » tallennettu
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #70 : 19.Huhtikuu 2011, 10:53 »

Niin silmäiltyäni vaalijulisteita kuin seuratessani tulosiltaa pohdin, ketä tiedotusvälineen kautta tuttuani Timo Soini selvästi muistuttaa... Tulosillan aikana mielessäni välähti: hän on ilmetty Andy Dalziel (alias Warren Clarke) Yorkshiren etsivät -sarjasta  (alkuperäisnimeltään Dalziel & Pascoe).
Havaintoni vahvistanee väittämää, jonka mukaan jokaisella meistä on kaksoisolento jossain päin planeettaamme.
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #71 : 19.Huhtikuu 2011, 11:23 »

Persujen kolme ääniharavaa olivat Kike, Halla-Aho ja tietenkin Soini. Eli suunnilleen ainoat ehdokkaat, jotka ihmiset tunsivat nimeltä edes jossain yhteydessä. Niinhän se menee aina...

Vähän mua kuitenkin mietityttää, mitä Halla-Ahon äänisaalis kertoo suomalaisista: Vaikka kyseessä olisikin ollut rasististen / natsististen kannanottojen sijasta ihan vain protestiäänet, niin kertoo se siltikin siitä, ettei Halla-Ahon mielipiteitä koeta ainakaan häiritsevinä...  Huh

Badassingly: You son of the questionable heritage.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #72 : 19.Huhtikuu 2011, 11:48 »

Halla-aholle tuli pohjaksi kaikki kynnelle kykenevien Suomen Sisun jäsenten äänet... Ja se porukka kävi taatusti uurnilla, koska Mestari oli ehdolla.

---

Nythän on siis niin, että meidän lievästi prosopagnoottisten mielestä syynä on ihmiskunnan liian suppea geenipooli. Sen seurauksena tarjolla olevia ilmiasuja on aivan liian vähän varsinkin sisäsiittoisten eurooppalaisten kansojen keskuudessa.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #73 : 19.Huhtikuu 2011, 12:47 »

Onko tuo ehdoteltu vaalitapa (joka varmaan jää tällä hallituksella hyväksymättä) minkänimisten vaalitapojen sovellus nyt sitten?
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #74 : 19.Huhtikuu 2011, 15:12 »

Vihreät toimii enemmän asioiden kuin ihmisten hyväksi (ja huonosti sittenkin).

Vihreät ovat huonoja suvaitsemaan suvaitsemattomia, koska eniten suvaitsevainen ihminen on myös paras ihminen. Mutta joo, periaatteessa ehdottomasti loistavia asioita.

Erkki Pulliaisen putoamista Oulun vaalipiiristä suren.

Lainaus käyttäjältä: Echramath
Lainaus käyttäjältä: Hiistu

Kaikista puolueista suurin mysteeri minulle onkin juuri Vasemmisto. Tai lähinnä se, että monet korkeakoulutetut ja jotensakin boheemin oloiset ihmiset kokevat Vasemmiston joksikin vaihtoehdoksi, vastalauseeksi vallitsevia systeemejä vastaan ja mitä kaikkea… Ja samalla puolueen kannatus on suurinta sellaisilla perihilpeillä alueilla kuin rakas naapurikunta Karkkila – vanhoilla raskaan teollisuuden seuduilla, jossa duunarit kiroavat herrojen haihatuksia.  Heidän mielestään kaikki on päin persettä. Kaikki on päin persettä, koska heille on tehty vääryyttä - ja heti tilaisuuden tullen tehdään yhäkin. Näiden väärintekijöiden kuuluu kaiken kohtuuden nimissä korjata aiheuttamansa kurjuus. Itse omalle kurjuudelleen ei mahda mitään - parasta vastarintaa on passiivinen vastaanpäköttäminen. Vallankumousta se jengi ei saa aikaan – paitsi jos jonakin aamuna jäävät sänkyihinsä makaamaan, niin sittenhän se on tavallaan yleislakko… Omasta kurjuudesta ollaan jopa ylpeitä, koska erottaahan se heikäläiset vihatuista väärintekijöistä, herroista ja haihattelijoista. Eli pointtini lyhykäisesti: siellä on sorron yö jumittanut ihmisten korvien väliin.

Eikä siinä mitään; kukin taaplaa tyylillään. Mutta siellä on sattumoisin oikeasti (riippumatta siitä, pitääkö miun lennokas analyysini miltään osin kutinsa) tosi pahoinvoivia ihmisiä, joiden asioita pitäisi saada paremmaksi. Ja totta on sekin, että nuo toveriraiskat ovat tavanneet turvata Vasemmistoon, samaan aikaan kun puolue kosiskelee jotain.. korkeakouluopiskelijanuoria… Olen kyllä ymmärtänyt, että vasemmistolaisuudessakin on olemassa jotenkin vanhempaa ja uudempaa linjaa ja mielelläänhän puolueet uusia kannattajia saavat... Mutta kusetusta se miusta silti on. Tai kenties Vasemmistolla ei vain ole tarjota ratkaisua vanhojen kannattajiensa ongelmiin?

Ja aivan kuin ei tuossa mysteeriä kylliksi, niin Arhinmäki on ihan älyttömän luttana tapaus…  Pyörittää silmiään

Keskustalla on kyllä ihan samoja oireita, että kannattajia haalittaisiin mieluusti mistä vain ikinä saataisiin. Jos citykanit saisivat äänioikeuden, niin kepulaiset kykkisivät porkkanasäkin kanssa Hesperian puistossa... Kenties tämä vaalitulos nyt pistää puolueen uudella tavalla arvostamaan myös "varmoja" äänestäjiään.

Lainaus käyttäjältä: Echramath

Onhan se kyllä nähty, että ihmiset haluttaisiin kaikki asumaan kiltisti samoihin lähiöihin, joissa heidän ylläpitämisensä olisi halpaa ja helppoa... ja koska en usko minkään tahon yletöntä ilkeyttään sellaista ajavan, niin taloudelliset eduthan ne on pakko olla taustalla. Kunnallispalveluiden supistaminen ja lakkauttaminen nyt ei valitettavasti ole mitään uutta, mutta tällä hetkellä on (ainaskin täällä "metropolialueella" ja uskoakseni samoja elkeitä ilmassa muuallakin) huolena syrjäseutujen kaavoittaminen - kuka siitä pääsee päättämään. Jollei haja-asutusalueille enää tulevaisuudessa saa rakennuslupia, niin silloin elämä oikeasti hiljenee.  Huh

Ja tottahan se onkin, ettei Suomen maaseutua olla aikanaan rakennettu tätä tällaista, meidän tämän päivän elämää varten:
Nykyisin kaikki palvelut ja hyödykkeet aina elintarvikkeista lähtien tarvitaan pääsääntöisesti ulkopuolelta (ylipäänsä on olemassa enemmän palveluja/hyödykkeitä, jotka katsotaan kuuluvaksi hyvään elämään), valtion/kunnan tuottaminen tai itse jostain noudettuina. Naapuritaloja ei suinkaan asuta sukulaismiehet ja lapsuudentutut, vaan sosiaalinen elämäkin täytyy usein hakea jostain välittömän lähialueen ulkopuolelta. Töitä ei tehdä yhteisvoimin, vaan jokainen vastaa omasta pärjäämisestään. Ja aivan sama, kuinka hyvin tai ahkerasti työnsä tekee - kenenkään tulevaisuutta sillä ei saa turvatuksi. Palkkatyö on muutoinkin useimmiten etsittävä muualta.

Jolloin herää kysymys, pystytäänkö maaseudulla yhä elämään siedettävää elämää (tai voisiko elämää peräti jotenkin parantaa). Ja mielestäni pystyy, yhäkin. Kyse on vain siitä, annetaanko siihen minkäänlaisia edellytyksiä, vai viedäänkö entisetkin pois. Talousasiat ovat aina myös arvostusasioita - mitä pidetään kyllin arvokkaana, jotta se kannattaa säilyttää. Kun nyt kerran uskotaan, että äänestämällä pystyy tämän maan asioihin vaikuttamaan, niin en mie ehdoin tahdoin halua tukea tahoja, jotka haluavat ajaa alas koko elämän, jota olen oppinut hyvänä ja arvokkaana pitämään. Henk.koht. yhteiskuntavastuullisuus loppuu tasan siinä pisteessä; kaatukoon sitten vaikka kansantalous, kyllä takapihalle saa edelleen perunan itämään. Tai no... kovasti paljon surulliseksi ainakin tekee, moinen politiikka.

Lainaus käyttäjältä: Fiktiivi
- -
-->
Lainaus käyttäjältä: Hiistu
Tai että kansa mieluummin äänestäisi vaikka sitten Väyryskää.

Virnistää

Tavallaan.
***

« Vastaus #75 : 19.Huhtikuu 2011, 19:22 »

Erkki Pulliaisen putoamista Oulun vaalipiiristä suren.

Vihreille putoaminen hallituksesta saattoi olla mutkan kautta se paras vaihtoehto. Hallitusvastuun jatkuminen nyt suoraan olisi syönyt naista ja miestä, ja puoluetta. Reipasta oppositiopolitiikkaa nyt peliin, sillä PerSujen kanssahan heidän on suorastaan ilo ottaa yhteen, rivit kasaan ja jäsenmäärä kasvuun. Joskus pitää ottaa uutta vauhtia.

Vihreillä on tulevaisuus. Jäsenmäärä lähti vaalien jälkeen heti kasvuun ja on nyt ennätyslukemissa.

Mutta onko Keskustalla tulevaisuutta... Sikäli mikäli PerSut jäävät yhdeksi isoista neljästä, Keskustan on todella vaikea nostaa kannatustaan entiselleen.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #76 : 19.Huhtikuu 2011, 21:23 »

Vasemmisto kokee rakennemuutosta vanhojen kommunisten jäädessä pois. Juuri mainitsemiesi ihmisten kannatuksen Vasemmisto luultavasti menetti – ja luultavasti sai sitten entisiä Vihreiden kannattajia tilalle. Juuri mainitsemassasi Karkkilassa Perussuomalaiset saivat 20 prosenttiyksikköä lisää kannatusta – ja Vasemmisto menetti lähes 18. Tästä ei nyt ihan suoraan voi tietenkään olettaa, että edellämainittu muutos olisi juuri äänestäjien siirtymistä noista puolueista toiseen, mutta merkittävä se varmasi on ollut, eikä kuntana mikään yksittäistapaus.

Kuten Soininvaara toteaa,  "vihreillä on vasemmalla puolellaan yllättäen nuorekas ja vihertävä kilpailija entisen huru-ukkopuolueen sijasta."

Lainaus

Lähitulevaisuudessa toivottavasti haja-asutusalueille ei saada rakennuslupia järjettömille megaostosparatiiseille, joiden ainoa paikalletuova liikenneinfra on moottoritie, ja joissa ei ole juuri asutusta lähiseuduilla. Onko muita muutoksia tulossa?

Valtiolla on käytössä koko joukko tulontasausmenetelmiä eri kuntien välillä ja on ainakin minusta ihan selkeä poliittinen kysymys, missä määrin on tarkoituksenmukaista pitää koko maa asuttuna, eikä suinkaan ilkeyttä tai ahneutta kyseenalaista näitä tulontasausmenetelmiä.

Mukavaahan olisi tietysti Florida-ilmiö: varakkaat eläkeläiset pystyvät tuomaan kysyntää palveluille ja täten rahaa mille tahansa alueelle.

Mutta takaisin vaalipiireihin: olen sitä mieltä, että laskettiinpa äänet millä tahansa tavalla, kuuden ehdokkaan minipiirit ovat hyvin kyseenalaisia. Tällä hetkellä on historiallisista syistä (lähinnä) Uudenmaan (ja ehkä muutaman muun) vaalipiirin asukkaiden etuoikeus halutessaan valita uuden aatteen tai puolueen ensimmäinen kansanedustaja, kun taas esimerkiksi pohjoiskarjalainen pääsee vain summittaisesti vaikuttamaan suurimpien puolueiden väliseen järjestykseen. Tätä voi pitää ehkä jopa perustuslain vastaisena, koskei se missään nimessä kuulosta yhtäläiseltä äänioikeudelta. Vaalipiirien tulisi jotakuinkin yhtä suuria.

Ja vaikka onkin ymmärrettävää, ettei maakunnissa haluttaisi päätösvallan kasautuvan Helsinkiin, kuulostaa aika uskomattomalta, että savolaiset olisivat eduskunnassa pelkästään niin kovia kotiinpäinvetäjiä, että pohjois- ja eteläsavolaisten tulisi oman etunsa vuoksi olla äänestysasioissa eristetty (kuvitteellisessa Savon vaalipiirissä valittaisiin jo sentään 16 ehdokasta)

Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #77 : 19.Huhtikuu 2011, 22:19 »

Nyt on pakko kysyä Hiistulta, että eikö sinua koiraihmisenä lainkaan häiritse se, että Keskusta on Persujen ohella kaikkein eläin- ja luonnonsuojeluvastaisin puolue? Minulle jo tuo yksin on riittävä syy olla kannattamatta Keskustaa. Tai eiväthän ne varmaan koskaan ääneen myönnä eläin- tai luonnonsuojeluvastaisia olevansa, mutta kyllä jo se kertoo omaa karua kieltään, että puolue kieltäytyi vastaamasta sekä Eläinpolitiikka- sivuston vaalikyselyyn että Suomen Luonnon järjestämään puolueiden "vihreyttä" testaavaan kyselyyn. Molemmissa kyselyissä muuten juuri Perussuomalaiset ja Keskusta olivat ainoat puolueet jotka jättivät vastaamatta.

Vasemmiston olen aina itse mieltänyt nuorten, avarakatseisten ja modernien ihmisten puolueeksi, vaikka varmasti vanhemmassa kannattajakunnassa on juuri tuota marttyyriduunari -populaatiota. Varmaan se on kyllä aika vaalipiirikohtaistakin, täällä Etelä-Karjalassa nuo perusduunarit ovat perinteisesti kannattaneet pikemmin jotain SDP:tä (ja nykyään Perussuomalaisia...), Vasemmisto koetaan täällä selkeästi liian radikaaliksi vaihtoehdoksi "tavalliselle" ihmiselle. Suurin osa vähänkään vanhemmista ihmisistä haukkuu kommunistiksi jos itse erehtyy myöntämään vassareita kannattavansa :D

Olen itse ollut jo pidempään sitä mieltä, että Vasemmiston pitäisi vielä selkeämmin profiloitua nimenomaan nuorekkaaksi, liberaaliksi ja vihertäväksi vaihtoehtopuolueeksi, sillä saumaa kannatuksen nousulle erityisesti nuorten ihmisten joukossa löytyisi. Ja nyt näyttää siltä, että sitä sukupolvenvaihdosta siihen suuntaan on tosiaankin tapahtumassa.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #78 : 20.Huhtikuu 2011, 10:44 »

Kaiketi tuo läpimenon suhteen edelleen epätodennäköisenä pitämäni vaaliuudistus (joka tietysti todellisuudessa on vain Vihreiden katala yritys torpata lahoavaa kannatustaan  Näyttää kieltä) on ensisijaisesti tarkoitettu korjaamaan juuri tätä ongelmaa.
***

« Vastaus #79 : 20.Huhtikuu 2011, 11:00 »

...edelleen epätodennäköisenä pitämäni vaaliuudistus (joka tietysti todellisuudessa on vain Vihreiden katala yritys torpata lahoavaa kannatustaan  Näyttää kieltä) on ensisijaisesti tarkoitettu korjaamaan juuri tätä ongelmaa.

Ja jota SDP siksi niin kovasti vastustaa. Mutta ei se nyt ihan niin mene. Hallitus esitti vaalitapauudistusta yksimielisesti, vain oppositiossa ollut SDP vastusti.

Mutta nyt kun SDP menee hallitukseen, vaalitapauudistus on vaarassa. Politiikka on on peliä; kaikki pelin sallimat mahdollisuudet on käytettävä hyväkseen, jos haluaa voittaa.

Tasaisesti koko Suomessa kannatusta saanut PerusS olisi saanut vieläkin enemmän paikkoja, jos vaalitapauudistus olisi jo voimassa.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5   Siirry ylös