Olen menossa varusmies palvelukseen tossa 13.7 Tikkakoskelle ELSO aliupseeri koulutukseen ja olisi mukavaa saada tietoa tulevan varalle.
ELSO? Elektroninen sodankäynti? Kuulostaa siinä mielessä erikoiselta, että tiedät jo valmiiksi meneväsi aliupseeriksi? Meillä (pioneereissa) AUK:iin menijät valittiin vasta peruskoulutusjakson päätteeksi.
Mitä minä nyt näitä viestejä tässä luin niin äkkiseltään järjestelmä vaikuttaa mädältä ja epäoikeuden mukaiselta sisältä käsin.
Kaikki maailman armeijat ja muutkin "kriisiorganisaatiot" (esim. poliisi vähän miedompana versiona) rakentuvat samalla tavalla, yksinkertaisen ja ehdottoman komentohierarkian varaan. Jos me asuttaisiin sotaa käyvässä maassa, niin meillä ei olisi mitään ongelmia sopeutua armeijan tapaan tehdä asioita. Vaan kun me asutaan tällaisessa demokratiassa, niin siviilielämään verrattuna armeijan systeemeihin sopeutumisessa voi olla omat haasteensa. Kuitenkin, loppujen lopuksi, ihmisistä sekin organisaatio muodostuu ja ihmisten ehdoilla sekin on rakennettu. Siellä vain valinnanvaraa on vähemmän kuin meidän tavallisessa siviilielämässä.
Minulla on tarkoituksena edetä arvoasteikolla ylöspäin ehkä Majuriksi asti, jos kaikki sujuu hyvin.
Majuriksi ei varusmiespalveluksen aikana päästä, porukasta tulee enintään reservin vänrikkejä (RUK:n käyneet). (Kantahenkilökunnan) majurit ovat käyneet kadettikoulun, joka tuottaa luutnantteja ja yliluutnantteja, ja sieltä sitten ylennysten kautta edenneet majuriksi saakka. Reservin majurit ovat varusmiesaikojen vänrikkejä, jotka on kertausten perusteella ylennetty majureiksi saakka (niitä ei kuitenkaan aivan hirveästi ole).
Tähän mennessä olen opetellut ulkoa arvomerkit ja niiden hierarkian. Tunnistan Sotilasmestarin luunantista ja jne. Mitä muuta olisi hyödyllistä oppia/tietää etukäteen.? Tätä olen nyt kysymässä. Mitä on hyödyllistä tietää/osata ennen palvelukseen lähtemistä?
Minä menin armeijaan ihan ummikkona, joten voin sanoa, että normaalilla pääkopalla varustettu pärjää siellä ihan hyvin, vaikkei opettele mitään etukäteen.
Mitä minä olen kuullut on melko varmasti ollut tätä "pelottelua" tai "liiottelua" niistä oloista. Olen kuullut mm. että sängyn ja oman kaapin siisteyteen kiinnitetään "suurta" huomiota. Pitääkö paikkansa ja oliko teidän aikana tälläistä?
Kyllä ainakin omana aikana sänky ja kaappi piti pitää siistinä, sänky siis "tiiliskiveksi" petattuna ja kaappi sellaisessa järjestyksessä kuin oli määrätty (jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja sekalaiset tavarat "nätisti" piilotettuna). Kaapeille on siis olemassa oma "speksinsä", jonka mukaan sen jokainen rakentaa (ennen lomille lähtöä).
EDIT: Armeijassa siis yleisesti ottaen kaikki halutaan näyttämään samalta. Sängyt samalla tavalla petattu, kaapit samanlaisessa järjestyksessä, kaikilla samanlaiset varusteet päällä samanlaisessa järjestyksessä jne. jne. Siinä on sellainen hyvä puoli, että pystyy nopeasti, yhdellä silmäyksellä, tarkastamaan, että koko joukkueella on kaikki tarpeellinen mukana tai ettei keltään puutu armeijan tavaroita.
EDITEDIT: Tavaroista tuli heti mieleen se, että armeijassa kannattaa pitää tavaroistaan hyvää huolta eli kamppeet kaapissa ja kaappi lukossa. Armeijan aikana hukkuu yhtä jos toista ja tupakavereilla on suuri kiusaus pistää vahinko kiertämään eli ottaa naapurilta hukkaamansa tavara, jottei joutuisi sitä pois lähtiessään maksamaan. Eli kaikki hukkaamasi kamppeet maksat pois lähtiessä ja osa niistä on kalliita.
Pelottelusta ja liioittelusta mun on hankala sanoa mitään, aika monet asiat joista ollaan muiden kanssa juteltu, on kyllä ihan täyttä totta, mutta kuulostavat armeijaa käymättömien mielestä karseilta ja kummallisilta. Esimerkiksi se, kun eräällä leirillä aamuyöstä vartiossa ollessa näkökentässä uiskenteli vaaleanpunaisia hirviä vähästä unimäärästä johtuen :D
Minusta ehkä vaikeinta oli alussa tottua siihen, että tuntui siltä, että armeijassa kaikki sanotaan huutamalla. Siviilissä kun sellaista ei tavallisesti esiinny, mutta siviilissä harvoin pitää ulkona saada 100 ukkoa tekemään asioita yhtä aikaa ilman megafoneja tai muuta PA-laitteistoa :)
Isä sanoi että on hyödyllistä olla edellisenä päivänä varuskunnassa paikalle. Saa laittaa tavarat paikoilleen hyvissä ajoin ja pystyy sitten rauhassa aloittamaan ensimmäisen päivän ilman että yrittää kiiressää laittaa tavatat kaappiin.
Ei meillä ainakaan päässyt varuskuntaan etukäteen, oli määrätty aika, jolloin piti tulla paikalle ja sitten jonottamaan sotilaskotiin, josta taas ohjattiin perusyksikköön. Siellä sitten saatiin armeijan kamppeita siviilikamppeiden tilalle ja varusvaraston kautta haettiin loput, siis ohjatusti, ei omin päin.
Vanhemmilta perhetutuilta kuulin että ei kärsi nousta silmätikuksi ja tehdä annettuja töitä liian nopeasti. Tämä saattaa nousta minulle ongelmaksi, koska olen varttunut maatilalla ja olen oppinut tekemään työt rivakasti pois jaloista ja muutenkin minulla on hyvä oikeuden käsitys ja jos huomaan että oletuksia/käsityksiä rikotaan niin minä olen siitä ensimmäisenä sanomassa, jos tilanne menee niin pahaksi.
Silmätikkuus on monimutkainen asia. Kuvittele paikkaa, jossa on yksi kokonainen ikäryhmä kerralla paikalla, ihan niin kuin peruskoulussa (vaikka yläasteella), parikymppisenä asumassa viikot keskenään. Homma on helppoa, kun pitää vähän pilkettä silmäkulmassa ja vaikeaa, jos on jatkuvasti vastahankaan muun porukan kanssa. Joukkuepelaajat pärjäävät helposti.
Meillä maatilojen porukka oli kyllä yleensä siinä pärjäävässä sakissa, iso osa porukasta tuli Etelä-Pohjanmaalta.
Kaiken kruuna se että minulla on persoonallinen luonne. Olen sanavalmis ja saa kyllä korpraalit, minut vastaan, jos rupeavat minua liikaa simputtamaan ja jos se menee todella ymmärryksen yläpuolelle. Jos käsketään vessoja siivoamaan se ok, koska jonkunhan ne on pestävä, mutta jos ruvetaan sanomaan että kerää kivet pois sorapihalta niin vitut.
Ei nykyarmeijassa simputus järjettömyyksiin mene, meillä ei esim. saanut enää pelata tennistä. En itse asiassa muista, että meillä olisi ollut mitään simputukseen viittaavaakaan, jos nyt ei lasketa mukaan AUK:in tahallista järjestymistä ulos monta kertaa ennen aamupalalle lähtöä (kellosta pystyi katsomaan, että milloin järjestyminen "onnistuu" niin hyvin, että voidaan lähteä syömään :) EDIT: Meillä siis AUK söi viimeisenä ja koska aamutoimet oli jo hyvissä ajoin tehty, niin siinä oli sitten yleensä noin puolen tunnin "luppoaika", jonka aikana "harjoiteltiin" ulos järjestymistä :)
Paljonhan kasarmien normielämään kuuluu sellaista äkseerausta, joka siviilimaailmassa hoidettaisiin vähemmällä päänsäryllä, mutta se nyt on vaan se armeijan tapa tehdä asioita :)
---
Simputuksesta: Siis - mielestäni - oikea simputus on oman esimiesaseman väärinkäyttöä eli porukan komentamista tekemään jotain nöyryyttävää. Sellaista ei omana armeija-aikana (92-93) esiintynyt ollenkaan. Monet pitävät simputuksena kuitenkin myös sellaisia juttuja, jotka ovat oikeastaan aika hauskoja, jos ne vain sellaisena ottaa - tenniksen peluu on siis sitä, että kun huudetaan "Boris!", joukkue katsoo oikealle, kun huudetaan "Becker!", joukkue katsoo vasemmalle - vastaavat "oikeat" "luvalliset" ja oikeusministeriön vahvistamat käskyt ovat "katse oikeaan - päin!" ja "katse vasempaan - päin!"
Samoin meiltä oli kielletty monet räävittömät marssilaulut, sen sijaan sallittujen listalla oli ne tylsän tavalliset "vasen - vasen - vasen - kaks - kolome - yks - kaks - yks - kaks - vasen - kaks - kolome"
Vähän vielä jälkilisäyksiä: Yleensä kaikenlaisissa erikoisporukoissa ryhmähenki on hyvä ja sitä kautta armeija menee suht siististi läpi. Tietysti joukon valikointikin vaikuttaa, esim. viestipuolella on paljon elektroniikka- tai tietokonealalle lähteviä. Huonoin ryhmähenki lienee EK:ssa (EsikuntaKomppania), joka kerää kaikki "B-miehet" suorittamaan palveluksensa loppuun. Jääkäreissä, tykkimiehissä ja sellaisissa taitaa olla sellainen keskinkertainen henki, niissä kun ei juuri ole porukan valikointia.
Sissit ja niiden johdannaisena laskuvarjojääkärit ja taistelusukeltajat ovat varmasti hyvähenkistä porukkaa, koska koulutus on fyysisesti rankkaa ja vaatii jo lähtökohtaisesti suht tervettä päätä ja hyvää kuntoa. Sotilaspoliiseihin eksyy ihan perusporukan lisäksi myös kaiken maailman asehulluja(*) ja sellaisia, joiden sietäminen saattaa koetella huumorintajua (:)), mutta itse koulutus kaupunkisotineen päivineen on varmasti mielenkiintoista.
(*) Spollithan saavat käyttöönsä taittoperäiset rynnäkkökiväärit, haulikot, pistoolit, konepistoolit, käsiraudat ja sellaiset :) Ja vartiossa ollessa ne on vielä ladattu kovilla.
Meillä pioneereissa oli paljon rakennuspuolen porukkaa (kirvesmiehiä, rakennusmestareita ja -insinöörejä, konekuskeja yms) ja koska kesällä menin, niin toinen puoliska porukasta oli juuri valmistuneita (ylioppilaita ja ammattikoululaisia). Itse kuuluin koulupohjalta siihen "sekalaiseen sälään" ollessani tietojenkäsittelyn YO :) Meillä varmaan 75% porukasta osasi jo lähtökohtaisesti huoltaa moottorisahan (en minä) ja ehkä puolet käyttää traktorikaivuria (en minä).
Joukkohenki oli ihan OK, vaikka täytyy kyllä myöntää, että erityisesti itse alikessuna vanhoille tupakavereille ollessa ärsytti suunnattomasti se lusmuilu, jota osa harrasti perjantaisin leireiltä palatessa, kun olisi pitänyt kuorma-autot tyhjentää ja varusteet (tellut, teltat ja muut) huoltaa varastoon. Jatkuvasti piti käydä hakemassa ukkoja takaisin, kun ne livistivät kerrokseen vetämään lomapukua päälleen.