29.Heinäkuu 2014, 19:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä on vanha keskustelualue, jonka käyttö lopetettiin 27.9.2013.
Kaikki vanhat viestit säilytettiin arkistossa, kun uusi keskustelualue otettiin käyttöön.

Uudelle keskustelualueelle pääset osoitteella:
http://www.risingshadow.fi/forum

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oulun sf-seura  (Luettu 2875 kertaa)
Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Oulu
« : 12.Maaliskuu 2011, 11:55 »

Onko tätä kyseistä seuraa enää virallisesti olemassa?

Keneltä siitä voisi kysellä?

Onko kiinnostusta, jos perustettaisiin se uudestaan?

MakoEdit: Muokkasin otsikkoa kuvaavammaksi
« Viimeksi muokattu: 03.Huhtikuu 2011, 11:18 kirjoittanut MaKo » tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #1 : 12.Maaliskuu 2011, 12:11 »

Ei ole olemassa, tai ei ainakaan ole ollut mitään toimintaa pitkiin aikoihin. OYSFK (Oulun Yliopiston Science Fiction Klubi) on olemassa, mutta toiminta ei ole ollut viime aikoina kovin aktiivista. Seuran IRC-kannulla voi toki kysellä (muistaakseni #oysfk) ja puheenjohtajana lienee edelleen Lasse Märsy.

Mulla ja Katsujalla on ollut aina silloin tällöin mielessä sellainen, että alettaisiin järjestää SF/F -toimintaa Cryon siipien suojassa, koska jäsenistä monet ovat myös SF/F-harrastajia. Viime syksynä tästä juttelimmekin silloisen puheenjohtajan kanssa, mutta vielä asia ei ole edennyt ajatusta pidemmälle.

Sekä Cryon että OYSFK:n porukkaan pääsee tutustumaan helposti Maraconissa, joka on nyt muutaman viikon päästä :)
tallennettu

Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 12.Maaliskuu 2011, 13:01 »

On kai paras kopioida koko keskustelu tännekin, kun sen on kerran kahdessa paikassa aloittanut. 

Cryon ja OYSFK:n huono (?) puoli on se, että ne molemmat ovat pääasiassa yliopistoväelle suunnattuja eivätkä välttämättä tavoita muita harrastajia. Ja itseä kun ei pelaaminen kiinnosta, en koe mielekkääksi Cryoon liittymistä. Muutenkin kaipaisin avointa seuraa, koska kaikki eivät yksinkertaisesti uskalla tulla esim. Humus-kuppilaan miitteihin.

OYSFK:n nettisivuja on ilmeisesti päivitetty viimeksi joskus vuonna 2005?

Voisihan sitä ensin perustaa rekisteröimättömän yhdistyksen ja rekisteröidä sen sitten, kun seuran varat antavat myöten.
tallennettu
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 12.Maaliskuu 2011, 20:30 »

Jos irkata viitsii niin kannattaa tulla keskustelemaan tuonne #oysfk kanavalle aiheesta ja aloittajaporukkaa kokoamaan. Itsekin olen siellä ja olen ollut siellä jo ennen kuin edes olin yliopistolla tai tiesin edes meneväni sinne :)
tallennettu
Boardi
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 12.Maaliskuu 2011, 20:53 »

OYSFK ei ole ollut aktiivinen aikoihin, joten jonkinlaista muuta aktiivisuutta soisi olevan.
Viimeinen aktiivisuuden muoto olivat videoillat, jotka keskittyivät lähinnä huvittavan huonojen elokuvien katsomiseen.

Mutta tässä iän mukana on tullut kuvioon muitakin juttuja, joten OYSFK on jäänyt hieman taustalle aktiiveillakin. Sinänsä tämä ei nyt mikään menetys ole ollut, sillä OYSFK ei ole koskaan muodostanut rekisteröityä yhteisöä, joka oli sekä siunaus että huono asia. Toimintaa rahoitettiin pelkästään aktiivien omilla rahoituksilla ja sillä ei pitkälle pötkitä, valitettavasti.

Eli rekisteröimättömällä yhdistyksellä on helppo aloittaa. Jos sitten löytyy aktiivista porukkaa muodostamaan yhdistyksen niin sen jälkeen homma helpottuu. Nimi OYSFK ja yliopistoon kytkeminen oli aikoinaan järkevä ratkaisu, sillä sen avulla saatiin webbisivut ja maililista aikaiseksi ilman sen kummempia ongelmia. Aktiivien joukossa on aina ollut väkeä muualtakin kuin yliopistolta. Tulin jutelleeksi tässä muutama aika sitten ja tulimme siihen tulokseen että OYSFKiin sisältyy tahaton painolasti, joten parasta olisi käynnistellä toimintaa puhtaalta pöydältä.

Pippurilla, Makolla ja Katsujalla tuntuu kuitenkin olevan hyvä käsitys miten pitäisi edetä. Nyt vielä muutama muu innostunut ja tästä on hyvä aloittaa ja jatkaa.

-OYSFKin vanha setä
tallennettu
Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 14.Maaliskuu 2011, 08:33 »

On käynyt ilmi, että Oulun sf-seura Polaris ry on yhä rekisterissä. Järkevintä on jatkaa toimintaa vanhan seuran pohjalta, jos ei muusta syystä niin siksi, että seuran rekisteröinti maksaa ja minä olen pihi. 
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 14.Maaliskuu 2011, 12:15 »

Boardi, ei mulla ole mitään käsitystä, miten pitäisi edetä :) Minä en itse ole mikään järjestöaktiivi, josta syystä minulle henkilökohtaisesti viime syksynä oli helpointa ajatella sivutoimintaa Cryoon, jossa siis on jo valmiiksi aktiivit sekä SF/F-genrestä kiinnostuneita ihmisiä. Mutta jos aktiiveja löytyy ihan SF/F-seuran pyörittämiselle, niin aina vain parempi.

Jos Ouluun oman SF/F-seuran haluaisi, niin vaihtoehtoja olisi varmaan about kolme: (1) uusi seura, (2) OYSFK:n elvyttäminen, ja (3) Polariksen elvyttäminen (nyt kun havaittiin, että ko. "kuopattu" seura onkin itse asiassa vielä olemassa). Kaikki vaihtoehdot tarvitsisivat saman työn, joten minä sitten varmaan kallistuisin Polariksen kannalle, koska (a) olisi valmis seura, ja (b) sillä on parempi nimi kuin OYSFK:lla (sorry, Boardi ;)). Lisäksi Polaris on ollut syväjäässä jo sen verran kauan, ettei sillä ole sen enempää historian painolastia kuin uudella seurallakaan.

Mulla on tässä hommassa omat taka-ajatukset. Itse kaipasin syksyllä kaikkein kipeimmin julkaisukanavaa, kun Usva meni tauolle. Siihen hätään kaavailin Cryon Cryozineä, joka valitettavasti ilmestyy vain kerran vuodessa. Nyt kuitenkin vuoden alusta iski URS antologioineen ja lehtineen, joten minun kannaltani pahin on takanapäin. Tästä huolimatta en pitäisi ollenkaan pahana, vaikka Oulussakin tehtäisiin SF/F-lehteä.

Mutta luulen, että näistä asioista voitaisiin jutskailla ihan naamatusten Maraconissa, koska meistä suurin osa taitaisi olla siellä paikalla (ainakin minä, Katsuja, Boardi, Fantasyfan ja jos Pippurikin sinne löytäisi) :)
tallennettu

Kateen
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 14.Maaliskuu 2011, 13:04 »

Terveh,
Tää on ehkä itsestäänselvyys, mut jos ollaan tekohengittämässä vanhaa sf/f-seuraa tai perustamassa uutta, nin kandee si luoda katseet jo olemassa oleviin seuroihin eri puolilla Suomea - kertovat mielellään miikä heillä on tilanne ja miten käytännöt on muuttuneet lähivuosina ja jne. Sama pätee tietty lehtiasioihin.

Toinen juttu mikä mulle tulee mieleen tästä mieleen on tulevan kesän Finncon-Animecon Turussa, missä me koetetaan erityisest edistää nimenomaan sf/f- ja animeseurojen näkyväisyyttä. Eli mihin sitten päädyttekään, tai aiotte päätyä, niin sinne flaikkua.

Kat
www.terrakoti.net

tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 14.Maaliskuu 2011, 13:45 »

Terveh,
Tää on ehkä itsestäänselvyys, mut jos ollaan tekohengittämässä vanhaa sf/f-seuraa tai perustamassa uutta, nin kandee si luoda katseet jo olemassa oleviin seuroihin eri puolilla Suomea - kertovat mielellään miikä heillä on tilanne ja miten käytännöt on muuttuneet lähivuosina ja jne.

Luonnollisesti. Katsotaan nyt kuitenkin ensin, että löydetäänkö me tarvetta (ja millaista) paikalliselle SF/F-seuralle :)

Toinen juttu mikä mulle tulee mieleen tästä mieleen on tulevan kesän Finncon-Animecon Turussa, missä me koetetaan erityisest edistää nimenomaan sf/f- ja animeseurojen näkyväisyyttä. Eli mihin sitten päädyttekään, tai aiotte päätyä, niin sinne flaikkua.

Aivan ehdottomasti. Kävipä miten kävi, niin Finnconiin osallistuminen on jo merkitty kalenteriin :)
tallennettu

Katsuja
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 20.Maaliskuu 2011, 13:49 »

Kuten jo tuolla Oulumiitit-ketjussa hetki sitten mainitsin, ollaan tosiaan jo jonkin aikaa kovasti pähkäilty kuinka elvyttää Oulussakin varsinaista science fictioniin ja fantasiaan keskittyvää toimintaa taas eloon.

Otettiin tosiaan MaKon kanssa selvää noista järjestöasioista, ja kävi ilmi että Polariksen nimi on edelleen rekisterissä ja yhdistys näin ollen vielä olemassa. Maistraatista saa tarvittavat säännöt, jotta saadaan pidettyä kokous, jossa uusi hallitus valitaan. Varsinaista perustamiskokousta ja muuta rekisteröimiseen liittyvää byrokratiaa ei siis enää tarvi käydä läpi. Ainakin allerkirjoittanut olisi innostunut lähtemään hallitukseen mukaan toimintaa ideoimaan ja hoitamaan suunnitelmia eteenpäin.

EDIT: Piti vielä lisätä, että Polariksen elvyttämisessä olisi se hyvä puoli, ettei sen toiminta liityy yliopistoon, jolloin ei opiskelevatkin saattaisivat innostua ennakkoluulottomammin mukaan. Tosin ei yliopisto-yhteys ollut OYSFK:n suhteenkaan ainakaan omasta mielestäni kuin etu juuri noiden nettisivu yms. asioiden tiimoilta, mutta parikin kertaa tuli tilanne, jossa tuli selvitettyä jollekin tuttavalle kuinka toimintaan voi tulla mukaan ihan olematta yliopistolla opiskelemassakaan.
tallennettu
Rid
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #10 : 20.Maaliskuu 2011, 22:38 »

Itsehän en enää Oulussa asu, mutta sen verran pitää selvittää, että en tullut koko aikana OYSFK:iin liittyneeksi, koska kuvittelin koko ajan, että sinne hyväksytään vain yliopisto-opiskelijoita. Ja että kokoukset ovat kuitenkin jossain Linnanmaalla mikä keskusta-Kaketsu- akselilla kulkevalle oli täyttä ambomaata. Joten joskus yhdistyksen liittäminen yliopistoon voi olla negatiivinen asia.
tallennettu

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 02.Huhtikuu 2011, 20:07 »

Päätettiin kuitenkin haudata Polariksen toinenkin jalka eli jatketaan aivan uudelta pohjalta, toistaiseksi rekisteröitymättä. Aivan ensimmäisiä hommia on

a) keksiä seuralle nimi (sähköpostiäänestys tulossa)
b) perustaa blogiperustaiset nettisivut tiedottamista varten
c) pitää ensimmäinen miitti ma 11.4. klo 18 lähtien Tervasoihdussa ja
d) miitata näillä näkymin joka kuukauden toinen maanantai.

Kevään ja kesän mittaan katsotaan, miten homma käynnistyy, mutta jos ei muuta niin on meitä ainakin muutama, joita kiinnostaa vapaamuotoinen rupattelu kahvin / teen kera. Tulevaisuudessa suunniteltiin pidettäväksi leffailtoja tai ihan elokuvateatterissa käyntiä porukalla, yhteistyötä muiden seurojen kanssa ja ehkäpä se oma lehti, todennäköisesti pdf-muodossa.   

Terveisin
epävirallisen seuran epävirallinen puheenjohtaja
tallennettu
Ukkosenjumala
Iku-Turson edustaja

Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 03.Huhtikuu 2011, 10:35 »

b) perustaa blogiperustaiset nettisivut tiedottamista varten
Tämä on nyt olemassa. Pitää vähän säätää. Eilen kun keskusteltiin työnimistä seuralle, niin kaikista paikoista molemmat nimet oli jo varattu, joten käytin oman käden oikeutta, jotta edes sain tuon. Työnimen alla on kuitenkin jo sähköpostiosoite ja postituslista. Ilmoittelen näistä, kunhan saan parempaan kuosiin ton blogin.
tallennettu
Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 03.Huhtikuu 2011, 11:34 »

Kiitos!  Cool
tallennettu
Ukkosenjumala
Iku-Turson edustaja

Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 03.Huhtikuu 2011, 12:03 »

Noniin. Nyt on valmista.

Blogi:
http://kokkolintu.wordpress.com

Seuran sähköposti:
osfs.vesihiisi@gmail.com

EDIT: Seuralla on nyt myös IRC-kanava: #kokkolintu@ircnet.
« Viimeksi muokattu: 03.Huhtikuu 2011, 13:11 kirjoittanut Ukkosenjumala » tallennettu
Ukkosenjumala
Iku-Turson edustaja

Poissa Poissa
« Vastaus #15 : 03.Huhtikuu 2011, 18:50 »

Tällä hetkellä sähköpostin kanssa on häikkää, joten toivoisin että sähköpostilistalle halukkaat laittaisivat joko yksityisviestin minulle tai kävisivät ilmoittamassa halukkuutensa IRC-kanavalla. Kanavalle tulo onnistuu helpoiten seuraavasta linkistä: http://webchat.xs4all.nl/
tallennettu
Ukkosenjumala
Iku-Turson edustaja

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 05.Huhtikuu 2011, 17:52 »

Sähköposti toimii taas kuten pitääkin.

http://kokkolintu.wordpress.com/2011/04/05/vaikeuksien-kautta-voittoon/
tallennettu
Pippuri
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 10.Huhtikuu 2011, 14:33 »

Voi räkä, kirjaimellisesti. Sen verran kova lentsu hyökkäsi, etten kykene huomenna raahautumaan iltaa istumaan.  Surullinen
tallennettu
Ukkosenjumala
Iku-Turson edustaja

Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 11.Huhtikuu 2011, 20:58 »

Hommahan lähti liikkeelle ihan ketterästi. Lyhyt raportti löytyy jo blogistamme:
http://kokkolintu.wordpress.com/2011/04/11/syvyyksissa-kuohuu/
tallennettu
Echramath
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #19 : 24.Heinäkuu 2011, 21:26 »

Tällä hetkellä sähköpostin kanssa on häikkää, joten toivoisin että sähköpostilistalle halukkaat laittaisivat joko yksityisviestin minulle tai kävisivät ilmoittamassa halukkuutensa IRC-kanavalla. Kanavalle tulo onnistuu helpoiten seuraavasta linkistä: http://webchat.xs4all.nl/

Jos web-irkkiä kaipaa, voi käyttää myös Mibbittiä. Mibbitin kanssa pitää tietysti tietää, että IrcNET on IrcNET (siis samaan tapaan kuin Maan kuun nimi on Kuu)
tallennettu

What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

Risingshadow