20.Elokuu 2014, 15:39 *

Äänestys
Kysymys: Kuinka tarkkaan olet seurannut Japanin maanjäristys-/tsunami-/ydinvoimalaonnettomuutta koskevia uutisia?
Etsin aktiivisesti (useita kertoja päivässä) viimeisintä tietoa. - 16 (31.4%)
Kunhan selvitin, onko tapahtuneesta vaaraa läheisilleni/itselleni. - 1 (2%)
Olen kiinnostunut, jos jossain aihetta käsitellään. - 25 (49%)
En sen kummemmin kuin muitakaan uutisia. - 9 (17.6%)
Ettäkö mitä? - 0 (0%)
Äänestäjiä yhteensä: 51

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Katastrofiuutiset  (Luettu 3253 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 14.Maaliskuu 2011, 20:51 »

Japanissa sattui viime perjantaina voimakas maanjäristys, jota seurasi tuhoisa tsunami. Viimeisimpänä huolena ovat olleet ydinvoimaloiden jäähdytysjärjestelmien pettäminen (ongelman luonnetta selitetty mm. täällä) ja pelko radioaktiivisen säteilyn leviämisestä. Myös jälkijäristysten tähden ollaan varuillaan.

Suomalaisetkin tiedotusvälineet ovat tarjonneet runsaasti uutisia Japanin tilanteesta ja sen saamista uusista käänteistä. Nyttemmin huomio tuntuu kiinnittyneen etenkin ydinvoimalaonnettomuuden uhkaan ja sen myötä maailmalla heränneeseen yleisempäänkin ydinvoimakeskusteluun. Vaikka nimenomaan tsunami aiheutti Japanissa ne arviolta yli 10 000 kuolonuhria ja valtavat aineelliset tuhot...

Minulla ei ole ketään tuntemaani henkilöä Japanissa tai siellä päinkään, joten aivan henkilökohtaisimmalla tasolla uutiset eivät kosketa, vaan jäävät sellaiselle yleisemmälle ”voi hirveää, kun tuollaistakin sattuu, on se niillä ihmisillä siellä nyt kamalaa” -asteelle. Perjantaina Japanin tapahtumista ensi kertaa kuullessani selasin kotimaisten uutispalveluiden nettisivuilta kaiken löytämäni aiheeseen liittyvän tiedon, jotta sain jonkin käsityksen, mitä ylipäänsä on tapahtunut. Katsoin samasta syystä myös jonkin televisiosta tulleen erikoislähetyksen. Pakko tunnustaa, että tällä hetkellä olen kiinnostuneempi ydinvoimaloiden tilanteesta kuin tsunamituhoista selviämisestä... Niitä koskevia uutisia olen käynyt tarkistamassa aina koneella käydessäni. Tsunami on tullut ja mennyt ja tehnyt tuhonsa, joiden mittakaavaa tai vaikutusta paikallisten elämään ainakaan minä en pysty mielessäni edes hahmottamaan. Mutta ydinonnettomuuden estämiseksi on mitä ilmeisemmin vielä jotain tehtävissä ja jatkuvasti tehdäänkin, sitä pystyy kauhistelun sijaan myös jännittämään.

Oletteko te seuranneet Japanista tulevia uutisia ja kuinka tiiviisti - ja miksi näin? Entäpä enemmän tai vähemmän verrattuna muihin maailmalta aiemmin tulleisiin katastrofiuutisiin, kuten vaikkapa Haitin maanjäristykseen?

Tavallaan.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #1 : 14.Maaliskuu 2011, 22:12 »

On tullut seurattua kyllä. Aamulla ensimmäisenä tuli mentyä sunnuntaina ja tänään koneelle lukemaan mitä BBC kertoo. Outoa minulle, joka tuskin koskaan seuraa uutisia. Puhumattakaan että heräisi tuntia ennen kellonsoittoa lukemaan uutiset.

Suurin kysymys todellakin on tämä Fukushiman ydinvoimaloiden 1 ja 2 tilanne. Perjantai-iltana Japanin tiedotus ilmoitti jäähdytysten vähän reistailevan. Ja nyt tiedetään yhden reaktorin todennäköisesti osittain sulaneen ja toisesta tiedetään polttoainesauvojen olevan ilman jäähdytystä. Vaarana on tosiaan vielä paljon vakavampi ydinvoimalaonnettomuus, kuin mistä tällä hetkellä puhutaan.

Vertaukset Zsernobyliin ovat turhia. Aikaa vuodesta 1986 on kulunut paljon ja tekniikka on kehittynyt. Mutta tosiasia on se, ettei itse fissio ole muuttunut mihinkään eikä ihminen ole oppinut sitä pysäyttämään tekniikan pettäessä. Jopa Kansainvälisen atomienergia järjestön, IAEA:n lausunnot ovat muuttunee päivien mittaan. Aluksi lausunnot olivat selväsanaisia; Zsernobyl ei voi toistua. Nyt mielipide kuitenkin on muuttunut siihen suuntaan, että vastaava onnettomuus on epätödennäköinen.

Ja sitten hiukan avautumista, mielensä helposti pahoittvat älkööt pahoittako tällä mieltään.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #2 : 15.Maaliskuu 2011, 08:14 »

Maanjäristys ja tsunami olivat molemmat vaikuttavia, mutta samalla surullisia tapahtumia. Luonto voittaa aina. Piste. Uutisia seuraillut itsekin hieman normaalia tiiviimmin tällä kertaa. Japani on maana aina ollut vähän semmonen kaukorakkaus.

Mutta tuossa Fukushiman ydinvoimalan uutisoinnissa minua on alusta asti suututtanut median, jopa arvostettujen ja hyvien kuten BBC:n, maailmanlopun hakeminen. Suomessakin se on aiheuttanut aivan käsittämätöntä paranoiaa ja massahysterian purskahduksia, kun ihmiset juoksevat ostamaan apteekin hyllyt tyhjiksi joditableteista.
En toki tarkoita etteikö ydinreaktorin sulaminen olisi vakava asia, mutta jotenkin lehdistön tietämättömyys asian laidasta ja siihen yhdistettynä yleisön tietämättömyys ei ole hyvä asia. Varsinkin ydinvoimalan läheisyydessä asuville tämä on varmasti pelottava tilanne, kun viranomaiset koko ajan rauhoittelevat, mutta samalla mediat uutisoivat asioita kuin olisi maailmanloppu lähellä. Vaikea tuosta sillisalaatista on saada sitten selkoa, kun mukaan pistetään vielä ihmisten tunteet ja pelot.

Eilen tulikin vastaan aika loistava blogikirjoitus mitä Fukushimassa tapahtuu tällä hetkellä ja mitä siellä todennäköisesti tulee tapahtumaan yleisölle tarjotun informaation ja kirjoittajan omien tietojen pohjalta. Hyvää tekstiä ja vaikka itselle ydinreaktio on asiana tuttu, niin noi jutut ydinreaktion turvallisuudesta katastrofitilanteessa oli mukavaa luettavaa:
Dr Josef Oehmen “Why I am not worried about Japan’s nuclear reactors.”
Ja sama suomeksi.

Olivat näemmä siirtäneet MIT:n sivuille ton. Seuraavat laajemmassa mittakaavassa tuota koko hommaa asiantuntijaporukalla: http://mitnse.com/

Tilanne näyttäisi siis noiden perusteella olevan hallinnassa, sikäli jos viimeisetkin varotoimenpiteet toimivat niinkuin pitää. Ja itse en näkisi tällä hetkellä mitään syytä miksi ei toimisi.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 15.Maaliskuu 2011, 09:01 »

Olen seurannut itse, mutta minulla onkin kymmenkunta tuttua/kaveria japanissa ja yksi heistä asuu Sendain alueella (suomalainen, mutta oli muualla tsunamin aikaan). Järistyksestäkin kuulin ensiksi Facebookin kautta paikallisilta kavereilta ja heidän kauttaan olen saanut vähän erilaisempaa perspektiiviä tapahtumiin enkä ole ollut niin riippuvainen tiedotusvälineistä.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #4 : 15.Maaliskuu 2011, 10:52 »

Seuraan aina kun mahdollista tv:n ja radion uutisista, että missä mennään. Nettiin sattuessa käyn myös tarkastamassa uusimpia uutisia, mutta en erikseen niiden takia mene nettiin. Olen myös jutellut kotona vanhempieni kanssa asiasta ja töissä työkavereiden.

En oikein ymmärrä tätä suomalaisten kiihkoa ostaa niitä joditabletteja. Kuitenkin kun vähän miettii asiaa, niin Japani on aika lailla toisella puolella maapalloa ja sen säteilyn pääsemiseen tänne meille vaadittaisiin vähintäänkin pieni ihme. Kyllähän se säteily kulkeutuu esim. pilvien mukana, mutta lähti ne pilvet kulkeutumaan tänne meille päin Aasian tai Amerikan kautta, niin molemmissa päissä on vastassa vuoristoja, jotka kyllä aika useassa tapauksessa aiheuttaa sateen (ainakin, mikäli olin hereillä mantun tunneilla), eikä siis mahdollisuutta tänne meidän puolelle pääsystä ole. Joten miksi ihmiset eivät ajattele terveellä järjellä sen sijaan, että panikoivat asian suhteen, jota tuskin tulee tapahtumaan?

Toinen asia, mitä en ymmärrä, on tämä "keskustelu" siitä, että pitäisikö Suomen ydinvoimalat sulkea ja uusimpien rakentaminen keskeyttää. Kukaan ei ilmeisesti ole ottanut sitä faktaa huomioon, että se Fukushiman voimala on aika vanha (muistaakseni rakennettu 1970-luvulla) ja taas se maantietokysymys. Suomi ei sijaitse lähelläkään mannerlaattojen yhtymäkohtia, joten samanlaiset maanjäristykset ovat aika todella harvinaisia täällä. Kuka muistaa, että Suomessa olisi joskus ollut isompi maanjäristys? Meidän ydinvoimalat ovat uudempia ja niiden turvallisuudesta huolehditaan, eikä samanlaista luonnonolojen aiheuttamaa tilannetta pääse täällä syntymään. Miksi siis tehdä kamalaa haloota siitä? Toki tämähän on vihreille oikein otollinen aika kampanjoida ydinvoimaa vastaan, mutta miksi lehdistö vielä paisuttelee asiaa?

***

« Vastaus #5 : 15.Maaliskuu 2011, 11:04 »

...mutta miksi lehdistö vielä paisuttelee asiaa?

Paisuttelee? Tapahtunut on tosiasia.

Energiakomissaari: EU:n tulee pohtia tulevaisuutta ilman ydinenergiaa

Ongelma on maailmanlaajuinen, ei Suomen. Intia ja Kiina ovat rakentamassa myös uusia ydinvoimaloita.

R. Isomäki kirjoitti tänään Hesarissa:

Intia rakentaa parhaillaan hyötöreaktoreja Tamil Naduun maan etelärannikolle,  (...) hyötöreaktorit ovat tähän mennessä käyttäneet jäähdytysaineenaan nestemäistä natriumia tai litiumia. Molemmat metallit räjähtävät joutuessaan tekemisiin veden kanssa.
(...)
Hyötöreaktorin jäähdytysputkia on vaikea suunnitella niin, ettei tsunami pystyisi vahingoittamaan niitä. Vaikka putket kulkisivat pääosin betonirakenteiden sisällä, jäähdytys ei toimi ellei osa putkistosta ole veden alla. Meriveden täytyy päästä jäähdyttämään tulikuumaa natriumia sisältäviä putkia.

Ensin pois vetäytyvä ja sitten voimalla päälle vyöryvä vesimassa kohdistaisi putkiston vedenalaiseen osaan voimakkaita jännitteitä. Pienikin repeämä synnyttäisi putkistoa pitkin etenevän natriumräjähdysten sarjan.

Painajaismaisia skenaarioita. Ja mahdollisia.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #6 : 15.Maaliskuu 2011, 11:22 »

Tottakai tapahtunut on tosiasia, mutta paisuttelussa viittasin siihen, miten paljon lehdistö antaa palstatilaa niille uutisille, joissa puhutaan ydinvoiman lopettamisesta Suomessa. Ydinvoimaloiden sulkemista kun tuskin tulee tapahtumaan. Mielestäni on tärkeää puhua ydinvoimaloiden riskeistä ja uudistaa turvajärjestelmiä, jottei tällaisia asioita pääsisi tapahtumaan. Niistä asioista pitäisi puhua ehkä jopa nykyistä enemmän. Turhaa on taas päivätolkulla jauhaa siitä, miten jokainen vihreä kansanedustaja haluaa sulkea kaikki Suomen ydinvoimalat. Eiköhän vihreiden kanta tiedetty ennen tätä onnettomuuttakin.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #7 : 15.Maaliskuu 2011, 13:40 »

Lehdistö paisuttelee asiaa, koska asiasta pitää uutisoida. Ja paisuttelua, tai ainakin venyttelyä, pitää harrastaa koska Japanin viranomaiset taas vaihteeksi harrastavat tiedotustoimintaa omalla tavallaan; mitään ei kerrota kenellekään. En itse ole seurannut tilannetta, mutta tiedotustilaisuudet ovat olleet jonkin sortin farsseja. NHK (Japanin YLE) ei taida edes lähettää tilaisuuksia suorana.

Erä tuttavani purki tätä turhautumistaan aika osuvasti omassa blogissaan. Tuotakin kannattaa lukea hiukan varauksella, hiukan vaahdoten asia ilmaistaan. Mutta tosiasiahan on, että ei Japanista kerrota viranomaisten taholta miten asiat on. Ainakaan julkisesti. Uutisissakin Suomen säteilyturvkeskuksen edustajat ovat selkeästi turhautuneita asiasta, koska heilläkään ei ole tietoa.

Mutta kai tässä ollaan ainakin iltapäivälehtien osalta menossa kohti normaalitilannetta. Etusivun isoin otsikko ei ollut kummassakaan enää tsunami tai ydinvoimala, vaan ruumishuoneelle kuolleena roudattu elävä potilas. Toisessa lööppitilan valtasi edelleen silti Fukushima.

Mitä taas joditabletteihin tulee, niin ei varautuminen ole huono asia. Mutta siinä vaiheessa kun apteekit valtaa sopulilauman lailla tabletteja hamstraavia ihmisiä niin ei oikein tiedä itkeä vaiko nauraa... Voisikohan erilaisia maailmanlaajuisia terveyttä uhkaavia kriisejä kartoittaa apteekkien käsikauppalääkeaineiden myyntitilastoilla?
***

« Vastaus #8 : 15.Maaliskuu 2011, 14:28 »

Suomenkin ydinvoimaloissa tutkitaan nyt varasähköjärjestelmien ja tulvasuojauksien toimivuus. Joku poliitikko totesi vähän kuivakkaasti, että eikö niiden toimivuutta olekaan tutkittu jo ennen kuin uusia rakennetaan.

Japani ei muuta ydinvoimakantoja

Tuli mieleen, että missä säteilyjäte tätä nykyä säilytetään Suomessa ennen loppusijoitusta? Entä miten se kuljetetaan loppusijoituspaikkaan? Junalla? Erikoiskuljetuksena rekalla?

Tuuli on Japanissa onneksi taas merelle päin.

Tokiossa sijaitsevaa säteilymittaria lähetetään livenä verkossa.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #9 : 15.Maaliskuu 2011, 15:11 »

Yliregointiin ja paniikkin johtava asioiden paisuttelu on todellakin valitettava piirre mediassa. Mutta kuten jo aikaa sitten erään iltapäivälehden sivuilla ilmoitettiin: Iloisia uutisia ei enää julkaista. Ne eivät lopulta myy tarpeeksi.

Kuitenkin. Mielestäni BBC:n uutisointi on ollut kohtuullisen järkevä, sillä jos katsotaan vaikka edellä meinittua MIT:in sivua, tilanne ei ole ihan niin positiivinen, kuin mainitun blogimerkinnän kirjoitushetkellä. Harva asiantuntija antaa lausuntoa, joka lietsoisi paniikkia. Hynä näin, mutta silti ei pidä kohauttaa harteitaan asialle ja todeta asian olevan kunnossa.

Tilanne on muuttunut reippaasti, mikäli on uskominen Japanin antamia tietoja, jotka ainakin muutamat muutkin tahot ovat vahvistaneet.

Kuten tuolla blogimerkinnässä ydinvoimloista kerrotaan:
Lainaus
The entire primary loop of the nuclear reactor – the pressure vessel, pipes, and pumps that contain the coolant (water) – are housed in the containment structure.  This structure is the fourth barrier to radioactive material release. The containment structure is a hermetically (air tight) sealed, very thick structure made of steel and concrete. This structure is designed, built and tested for one single purpose: To contain, indefinitely, a complete core meltdown. To aid in this purpose, a large, thick concrete structure is poured around the containment structure and is referred to as the secondary containment.

Valitettavasti tämä rakenne on ilmeisesti rikkoutunut. Ainakin näin kerrotaan World Nuclear Newsin olettavan havaintojen perusteella. Vaurion suuruutta ei tiedetä, eikä seurauksia voida ennustaa mitenkään. Mutta tosiasia on, että ilmeisesti jälleen yksi varmuusjärjestelmä on saattanut pettää.

Ja mitä tulee Suomen maanjäristyksiin, valitettavasti myös täällä on mahdollista kokea järistyksiä. Aikaskaala ei tosin ole varma, mutta mahdollisuudet ovat olemassa:
Lainaus
Suomessa tai muualla Pohjois-Euroopassa voi tapahtua myös voimakas maanjäristys, kertoo seismologi Päivi Mäntyniemi Helsingin yliopiston seismologian instituutista.
Onko siis täysin perusteetonta miettiä ja keskustella ydinvoiman tarpeellisuudesta? Mielestäni olisi todella lyhytnäköistä jättää tämäkin voimalaonnettomuus huomiotta ja jatkaa samalla linjalla, kuin viimeiset vuosikymmenet.

***

« Vastaus #10 : 15.Maaliskuu 2011, 15:41 »

Ydinvoimaloiden säteilypäästöt eivät ole vielä aiheuttaneet ensimmäistäkään kuolemaa Japanissa tässä katastrofissa. Totta. Mutta tsunami on tältä erää ohi. Tilanne jatkuu ydinvoimaloiden osalta hyvin kauan, vuosien ajan.

Joka tapauksessa jo nyt voidaan todeta, kuinka ydinvoimala-alueiden lähistölle ei voida päästää ihmisiä asumaan edes kuukausien (vuosien?) päästä. Jäähdytystä pitää jatkaa sitäkin kuukausien (vuosien?) ajan, vaikka ydinvoimalat eivät enää toiminnassa olisikaan. Ellei niitä sitten peitetä betonisarkofagilla tai jotain. Saastuuko alueen pohjavesi?

Kukaan ei myöskään ole kertonut sitä, minne jäähdyttämiseen käytetty saastunut merivesi johdetaan.

Aivan kuten me olemme huolissamme itänaapurin ydinvoimaloista, niin sitä on myös Ruotsi. Olkiluodon kolmannen voimalan rakentaminen ei ole mennyt ihan putkeen. Onneksi ne epäkelvot hitsaussaumat huomattiin tarkastuksissa, mutta entä jos jotain muuta on jäänyt huomaamatta. Alihankintaketjujen kautta hommissa on myös ollut kaikenlaista säheltäjäfirmaa, joita ei pitäisi ydinvoimalatyömaalle päästää. Mutta kun halvalla saa...

Olyckorna blir debattbränsle

Finland har gått i spetsen. Trots att konstruktionen av den tredje reaktorn i Olkiluoto söder om Björneborg, som fick klartecken 2002, ingalunda har varit problemfri, ville tre konsortier bygga ännu fler reaktorer. Finlands regering och riksdag gav förra året två av dessa principtillstånd. I ett av konsortierna har svenska gruvbolaget Boliden en betydande andel.

Viljan att satsa är anmärkningsvärd med tanke på att Olkilouto 3 redan är mer än fyra år försenad. Reaktorn skulle egentligen ha tagits i drift våren 2009. Senaste besked är andra delen av 2013. Kostnaden har nästan fördubblats. Slutnotan för en enda reaktor, låt var stor, hamnar på i‑storleksordningen 50 miljarder kronor. Reaktorägaren TVO, Industrins Kraft, och franska reaktorbyggaren Areva stämmer varandra med liv och lust. Areva är enda bolag i Västeuropa som numera kan bygga kärnkraftverk. Restposten av svenska Asea atom som en gång byggde nio reaktorer i Sverige och två i Finland är i dag en filial till Japans Toshiba, en av Japans tre jättekoncerner med kärnkraftsdivision.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #11 : 15.Maaliskuu 2011, 16:46 »

En toki ole asiaa olenkohautuksella ohittamassa. Ja tuo betonialustan neitseellisyys on itseäkin mietityttänyt; mitä ja jos ja kuinka paljon? Mutta sitä on kai jotenkin niin turtunut tuohon huonojen uutisten tulvaan, tämä onnettomuus ja siitä seurannut tragedia, vaikka kuinka olisikin omien mielenkiintojen kohteena, ei jaksa aiheuttaa suuria tunnekuohuja. Ajattelen asioita mieluummin järjellä. Ehkä myös vähän omaa napaa tuijottaen. On mulle joskus sanottu, että ihan kauhea ajattelutapa.

Mutta se on totta, että Fukushiman voimalaitoksen nykytilanteenkin tasannuttua (nk. vaara ohi-tilanne) sen läheisyyteen ei päästetä ketään asumaan varmasti kuukausiin. Luultavasti vuosiin. Mikäli tilanne tuosta pahenee, niin ennuste heikkenee sitä mukaa. Mieluummin odotan ja katson tilannetta. Kerään tietoa ja mietin sen pohjalta. Harvoin edes lähden tämäntapaiseen keskusteluun mukaan.

Sitten tapaus Olkiluoto. Uuden voimalan rakennustyömaa on ollut paikoitellen farssi tai tragikomedia. Tiedä sitten miten toi homma lopulta etenee. Etenee kuitenkin jollain tavalla lopulta, sen verran isot rahat liikkeellä. Mutta ton Japanin homman takia tuollakin alkaa julkinen paine olemaan niin kova, että asiat tarkistetaan uudelleen. Ainakin näennäisesti. Valitettavasti. Uutisia seuraamalla tästäkin tulee jonkinlainen selkeys.

Jos Wikipedian tiedot pitävät paikkansa, niin Olkiluodon ydinjäte on vielä siellä:
Lainaus
Voimalaitosalueella sijaitsee myös reaktoreissa syntyneen ydinjätteen varasto, jossa on vesialtaissa varastoituna kaikki Olkiluodossa syntynyt ydinjäte odottamassa mahdollista loppusijoitusta. Vielä ei ole tiedossa, minne ja millä tavalla Olkiluodon reaktoreiden tuottama ydinjäte voidaan sijoittaa tulevaisuudessa turvallisesti.

Tuo oli itselle pienoinen yllätys omalla tavallaan. Toisaalta kun muistelee miten ydinjätteen loppusijoituspaikka on aina välillä tapetilla, niin sinänsä taas ei olisi pitänyt yllättyä.

Koko artikkeli Olkiluodosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluodon_ydinvoimalaitos
***

« Vastaus #12 : 15.Maaliskuu 2011, 18:36 »

Tarkistin vielä Säteilyturvakeskuksen sivuilta. Niin Suomessa kuin Japanissakin  reaktoreissa ja polttoainealtaissa olevaa polttoainetta pitää jäähdyttää vuosia. Suomessa käytettyä polttoainetta jäähdytetään vesiallasvarastoissa kymmeniä vuosia ennen niiden loppusijoitusta.

Jäähdytysveden täytyy siis kiertää koko ajan myös polttoainealtaissa. Yhden tällaisen altaan jäähdytys on Japanissa nyt siis epäkunnossa ja vesi on alkanut kiehua ja haihtua. Eli seuraava iso onnettomuus ei olekaan tulossa ydinreaktorista vaan varastosta, jos olen oikein ymmärtänyt.

Japanissa on hyvin outo ja epäkäytännöllinen infrastruktuuri, toisin kuin luulisi. Länsi-Japanissa on käytössä 60 hertsin verkko, Itä-Japanissa puolestaan 50 hertsin. Tämän vuoksi sähkön siirto maan muista osista muuntajien läpi katastrofista kärsineelle alueella on hankalaa ja alitehoista.

Jäähdytystä täytyy ydinvoimaloissa jatkaa käytännöllisesti katsoen "käsipelillä" niin kauan, kunnes sähköt saadaan päälle. Sähkökatkoksia ei saa tulla, joten myös varavirtageneraattorit on saatava toimimaan. Tsunami tuhosi ne kaikki.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #13 : 15.Maaliskuu 2011, 19:05 »

Kuulin eilisen uutisista, että tällä hetkellä haihtuvan jäähdytysveden tilalle laitetaan merivettä, sillä tsunamin aiheuttamana makeaa vettä ei ole riittävästi tarjolla, vettä kun haihtuu suuria määriä jatkuvasti. Meriveden ongelma on sitten suola, sillä veden haihtuessa suola jää jäähdytysaltaisiin (tai mitä ne nyt ikinä ovatkaan) aiheuttaen tukoksia altaiden rakenteissa. Eli siltä suunnalta voi olla odotettavissa lisää ongelmia ellei makeaa vettä päästä käyttämään.

Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #14 : 15.Maaliskuu 2011, 23:16 »

Melkoinen katastrofi kaiken kaikkiaan. Maanjäristys, tsunami ja bonuksena ydinvoimaloiden ongelmat. Onneksi Japani on varustautunut maanjäristyksiin hyvin - vastaava maanjäristys jossain muualla olisi epäilemättä vaatinut moninkertaisesti kuolonuhreja.

Mitä uutisointiin tulee, media nyt on media, ja tähän laatuun on kai sitten tyytyminen. Sen paremmin ydinvoiman kannattajat kuin vastustajatkaan eivät ole esiintyneet oikein edukseen. Tuskin oli ensimmäisessä reaktorissa vety räjähtänyt, kun jotkut vaativat ydinvoimasta luopumista Suomessa ja toiset julistavat että tapaus todistaa ydinvoiman täysin turvalliseksi. Jos nyt käynnistettäisiin ne jäähdytysvesipumput ennen lausuntoautomaattien käynnistämistä...
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #15 : 16.Maaliskuu 2011, 01:10 »

Ylen uutiset jossain vaiheessa kirjoitti, että "Viranomaiset vakuuttavat, että ytimen mahdollisesta sulamisesta ei olisi ihmisille vaaraa."

No, tulkitkoon kuka tykkää miten tykkää, mutta minusta tämä kuulosti siloittelulta. Samoin CNN:n asiantuntija, joka kertoi, että cesiumia käytetään moniin asioihin mm. säteilyhoitoihin, joten ei kannata tehdä johtopäätöksiä voimalan ulkopuolella esiintyvistä cesiumpitoisuuksista...

Nyt kun tilanne on edennyt, näkyy otsikoissa kieltämättä paljon katastrofiskenaarioitakin. Varmasti pahimmat skenaariot ovat "todella epätodennäköisiä", enkä usko, että esim. erinäisten polttoainesauvojen plutonium tässä yhteydessä pääsis nyt maailmalle vakavassa mielessä. Jos hyvin käy ja toivottavasti käy, tulee mahdollisesti vielä räjähdyksiä, mutta ei vakavia säteilyannoksia tavalliselle japanilaiselle.

Toisaalta jos ylipäänsä katastrofin pienikin mahdollisuus on olemassa, se ei ole minun uskostani kiinni. (Tämähän on aina ollut yksi oleellisista kysymyksistä ydinvoima-asioissa: mikä on ihmisille "erittäin, erittäin epätodennäköisen katastrofin" painoarvo päätöksenteossa... Yksi toinen on se, kuinka tarkasti näitä todennäköisyyksiä pystytään mittaamaan.)
« Viimeksi muokattu: 16.Maaliskuu 2011, 01:16 kirjoittanut Milu » tallennettu
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #16 : 16.Maaliskuu 2011, 09:45 »

Uutisia, kämppiksen Hesaria ja toisinaan Aamulehteä netistä oon seurannut, kun mulla ja näillä oudoilla hiippareilla, jotka mun kanssa asuu, on pari kaveria tuolla Japanissa. Kaikkiin saatiin onneksi jo yhteys ja on varmistettu, ettei heillä tai heidän läheisillään ole hätää. Tosin, seuraan aihetta kyllä muutenkin ja mietin, voisinko itse tehdä mitään auttaakseni katastrofialueella asuvia, kun ei noita SPR:n keräyksiäkään tunnu oikein löytyvän tästä kaupungista. =P

Mutta on muuten kyllä hienoa, kuinka ihmiset osaakin liioitella. Ensin Ylen uutisissa tai Hesarissa kerrotaan esim. että Richterin asteikolla järistyksen voimakkuus oli 8.4 ja tsunamiaallon korkeus n. 7 metriä. Sitten kohta iltalehdissä herkutellaan jo 9 Richterin asteen järistyksellä, ehkä jopa korkeammalla, ja tsunamiaallon korkeus on kasvanut 10 metriin...
« Viimeksi muokattu: 16.Maaliskuu 2011, 11:47 kirjoittanut Lune » tallennettu

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #17 : 16.Maaliskuu 2011, 10:01 »

Jos auttaminen kiinnostaa, mutta kanavat on vaikeita löytää niin tämä auttaa:

Lainaus
Mutta on muuten kyllä hienoa, kuinka ihmiset osaakin liioitella.
Tänään huomasin saman, kun aamulla katselin Ylen ja MTV3:n uutisointia. Ylellä ulkoministeriön edustaja kertoi, ettei suomalaisia evakuoida erikseen Japanista, koska lentokoneissa on paikkoja. Jos siis haluaa takaisin maahan, niin mahdollisuuksia on. Melkein heti perään MTV3:n toimittaja kertoi ettei koneissa ole tilaa. Tiedä sitten miten toi oikeasti menee. Lopetin uutisten seuraamisen tälle aamua, kun säätiedotuksen lopuksi MTV3 esitteli Japanin sään ja ilmavirtojen suunnan Japanissa.
***

« Vastaus #18 : 16.Maaliskuu 2011, 10:29 »

Tieteiskirjailija Risto Isomäki alakuloisena Turun Sanomissa.

Risto Isomäen karmea visio toteutui Japanissa
Mitä tapahtui Japanissa, oli väistämätöntä. Tutkimustietoa oli olemassa, eikä asia tullut poliittisille päättäjillekään puun takaa. Rannikoille on rakennettu niin paljon ydinreaktoreita, että jossakin vaiheessa semmoiseen osuu tsunami, koska tsunameja nyt tulee.

– Tämähän meni kyllä aivan kuin Sarasvatin hiekassa. Sähköverkot kaatuvat, ydinvoimaloiden jäähdytysjärjestelmien dieselmoottorit kastuvat.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #19 : 16.Maaliskuu 2011, 12:53 »

Ei tämä tilanne apokalyptinen ole, vaikka joissain mediossa moista puhutaan. Kuten radiossa ja muissa tiedotusvälineissä on sanottu, säteilysairauteen ei ole vielä kukan kuollut, mutta muihin tuhoihin on. Harvaan säteilysairauteen kuitenkaan kuolee muutamassa päivässä. Säteilysairaudet tappavat hitaasti, säteilymyrkytys tappaa nopeammin.

Jo kohtalaisen matala, mutta pitkään jatkuva säteily (vuosia, vuosikymmeniä tai jopa koko eliniän) aiheuttaa DNA-muutoksia johtaen mutaatioihin. Näin ei saada aikan kolmatta kättä tai Teinimutanttininjakilpikonnia, vaan "nopeutetaan" evoluutiota. Mutta tuloksena ei ole pelkästään perimän paranemine, koska varsinaista luonnonvalintaa ei tapahdu. Vaikutus on todennäköisesti päivastainen. Toki monet mutaatiot ovat täysin huomaamattomia, mutta ajan kuluessa ne kumuloituvat sukupolvien myötä ja perimä huononee. Monet mutaatiot puolestaan aiheuttavat vakavia vauriota, jotka joko estävät kokonaan lisääntymisen tai vaikeuttavat sitä huomattavasti.

Kyse ei siis ole siitä, moniko kuolee nyt, huomenna tai ensiviikolla. Kyse on siitä tosiasiasta, että meidän jälkeemme tulee uusi sukupolvi ja sen jälkeen seuraava. Onko siis tärkeintä se, mitä tapahtuu juuri nyt juuri meille? Mielestäni ei ole.

Toivottavasti tämän onnettomuuden jälkien korjaamisen jälkeen aletan miettiä asiota hiukan pidemmälle.

Lainaus

No, tämä itseasiassa ei ole liioittelua. Pacific Tsunami Warning Center on nostanut arvion järistyksen voimakkuudesta:
Lainaus
The new magnitude was adjusted based on the impact of the quake  throughout the Pacific, he said.  "It fits all measurements, including in Hawaii," Fryer said.

En tiedä onko lopulta hyvä asia kuulla tieteiskirjailijan olevan yllättymättä tilanteesta. Mutta yleensä scifi on kohtalaisesti dystopiaa. Liika optimismi tuntuu olevan kovasti hyväasia, mutta optimistit eivät unohda epäonnistumisen mahdollisuutta. Fanaatikot unohtavat tai kieltävät. Leibowitz vaikenee.

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös