29.Heinäkuu 2014, 17:46 *

Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: J. R. Ward *spoilereita*  (Luettu 8105 kertaa)
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #20 : 08.Huhtikuu 2012, 18:41 »

Basam Books suomentaa tänä vuonna myös sarjan 9. ja 10. osan. Vapautettu rakastaja on luvassa syyskuussa, Uudestisyntynyt rakastaja joulukuussa. Lover Reborn ilmestyi alkukielellä maaliskuussa.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #21 : 08.Huhtikuu 2012, 19:07 »

Ovat ainakin optimistisia. Yhteensä yrittävät julkaista kokonaiset neljä tämän sarjan kirjaa + aloittaa Wardilta toisenkin sarjan suomentamisen tänä vuonna (siinä on tosin eri suomentaja), vaikka jo vuoden ensimmäinen myöhästyi puolitoista kuukautta, eivätkä viime syksynäkään meinanneet aikataulussa pysyä.

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #22 : 16.Huhtikuu 2012, 23:11 »

No olen ihan tasan varma, että yksikään kirja ei tule sovittuna julkaisupäivänä niin kuin aiemminkaan ole tullut. Se tässä ehkä ärsyttää eniten...

J.R.Ward on muuten ilmoittanut kirjoittavansa ainakin yhden kirjan vielä. Se ilmestyy ensi vuonna ja kertoo Qhuinnin ja Blayn tarinan.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #23 : 28.Huhtikuu 2012, 04:14 »

Tilasin tämän viimeisimmän kirjan eli Koston rakastajan 1. päivä tätä kuuta (kun mm. Q_Black oli näköjään sen jo lukenut) ja sain sen käsiini 24. päivä. Painatusongelmiako lie Basam Booksilla ollut, mutta varsin kakkamaista joka tapauksessa.

No, nyt se on joka tapauksessa luettu, ja Q_Blackin arvostelu siitä inspiroi minuakin kirjoittamaan sanasen. Ensinnäkin tämä kirja oli minun mielestäni valtaisasta pituudestaan huolimatta huomattavasti tasapainoisempi kuin ainakin kaksi edellistä kirjaa eli Vishousin ja Phuryn kirjat. Vishousin kirjassa minua ärsytti ennen kaikkea kauhean nopea hyppiminen hahmosta toiseen, ja Phuryn kirjassa taas Phuryn ja Cormian turhan korostunut soutaamishuopaamissuhde. Tämä viimeisin kirja (kutsunpa sitä nyt selkeyden vuoksi sitten Rehvengen kirjaksi) sen sijaan vältti molemmat ja kerronnallisesti tuntui nousevan hyvinkin keskimääräistä kypsemmäksi Wardin tuotannossa; eli siinä mielessä olen ehkä Q_Blackin kanssa eri mieltä siitä, että Rehvengen ja Ehlenan suhdetta olisi muka käsitelty liian vähän, sillä nyt se vältti mainitun soutamisen ja huopaamisen ja niiden sijaan eteni. Sanoisinpa sitä suorastaan tämän sarjan ensimmäiseksi (ja viimeiseksi?) järkevien ihmisten vampyyrien suhteeksi, ja siihen saattoi jopa tietynlaisen realistisuutensa puolesta samaistua. Suhde ei syntynyt kenenkään kidnappauksella eikä kuolemanvaaran avittamana tai vastaavaa.

Toisaalta asiaan voi vaikuttaa se, etten pitänyt kenenkään hahmon osuuksia tylsinäkään (mitä nyt lessereiden kohdalle tultaessa yömyöhäinen lukeminen vähän kangerteli, mutta niin kyllä on käynyt aina ennenkin, koska ei niissä nyt mitään hahmokehityksellisesti kiinnostavaa ole). Tämä johtunee siitä, että pidän kaikista vampyyrihahmoista (& co) ja niiden tarinoiden kehittymisestä. Wrathin kohtaukset olivat - Q_Blackin kannasta jälleen poiketen - suorastaan erityisen kiinnostavia, mutta toisaalta kai sitten olen vaan outo, koska John on minusta aina ollut hahmoista kiinnostavin, vaikka muut lukijat sitä kuulemma ovat vähintään aiemmissa kirjoissa niin kauhean tylsänä pitäneet. Kai se sitten on sitä, että olen lukijana nimenomaan mainitun hahmokehityksen enkä romantiikan/seksin perässä, kuten ilmeisesti muut lukijat. :P Onneksi Wardkin tuntuu pitävän hahmokehityksestä, vaikka väliin tahtookin unohtaa edellisten kirjojen päähenkilöt liki kokonaan pimentoon - tässä asiassa on muuten tapahtunut parannusta.

Sanottakoon vielä, että Q_Blackin tavoin jäin ihmettelemään dopamiiniasiaa, mutta ehkä se selviää vielä (eli jospa Ward saa siitä palautetta). Toivottavasti seuraava eli Johnin kirja ei myöhästy. Taitaa olla kyllä toiveajattelua.
Rituri

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #24 : 28.Huhtikuu 2012, 23:52 »

Minä olen pitänyt sarjasta paljon, luin talven aikana ensin ensimmäiset kuusi suomeksi ja loput englanniksi, kun en jaksanut odottaa.  Kirjat ovat mielestäni hyvin viihdyttäviä, mutta kuitenkin niissä käsitellään vakavia asioita kuten huumeriippuvuutta, seksuaalista hyväksikäyttöä jne.

Minä kiinnitin myös huomiota siihen että joissain kirjoissa edellisen päähenkilöt melkeinpä katosivat, mutta tavallaan se oli ymmärrettävää kun jokaisessa keskitytään uuteen pääpariin ja heidän läheisimpiin henkilöihin. Tämä kyllä sarjan edetessä parani vähän, joissakin kirjoissa tosin siihen pisteeseen että pääpari oli melkein sivuosassa esimerkiksi Phuryn kirjassa.

Joskus tuntuu melkeinpä siltä että henkilöt ovat kiinnostavampia muissa kirjoissa kuin omassaan. Pidin esimerkiksi Johnin hahmon kasvun seuraamisesta sivuhahmona enemmän kuin siitä miten hahmo toimi oman kirjansa lopussa ja sitä seuraavassa kirjassa. Toisaalta vaikka henkilöt muuten ovat mielenkiintoisia niin ihmishahmojen muutokset kirjojen loppupuolella tökkäävät hieman. Osaa jo arvata että henkilön eliniän odotteelle tehdään jotain kirjan lopuksi.

Oli hyvin mielenkiintoista lukea myös siitä kun pareille tulee vaikeuksia oman kirjansa jälkeen. Tavallaan vaikka kirjan lopussa annetaan ymmärtää että kaikki on hyvin siitä eteenpäin, niin on helpottavaa lukea myös vaikeuksista, sillä suuri osa hahmojen viehätyksestä ja mielenkiintoisuudesta tulee heidän vaikeuksistaan ja siitä miten he niihin suhtautuvat.

Kaiken kaikkiaan pidän siitä että ensimmäisen kirjan jälken kirjoissa on ollut tarinaa useammalla tasolla. Erityisesti olen nauttinut Blayn ja Qhuinin suhteen kehittymisestä ja sen takia otin Q_Blackin tiedon heidän omasta kirjastaan ilolla vastaan.

Kirjurineitsyt tuntuu olevan jotenkin eksyksissä oleva hahmo, toisaalta hän on jumala ja toisaalta hän ei tunnu kauhesti haluavan tehdä asioita, eikä tietävän kansansa tilanteesta. Omega toimii siinä suhteessa paremmin että hänellä on päämääränsä ja hän menee niitä kohti. Heidän isä tasonsa taas puolestaan sekoittaa asiaa vielä enemmän, koska tämä on oikeastaan vain amininta siellä täällä.

Nina98

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 14.Toukokuu 2012, 18:30 »

Oon 14v. ja lukenu kaikki suomeks ilmestyneet... että oon eri mieltä tosta ikärajotuksesta  Virnistää Virnistää

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #26 : 29.Toukokuu 2012, 00:56 »

Noh, se lienee vähän tapauskohtainen. Itsekin olisin varmasti kahminut nämä jo tuossa iässä jos niitä olisi silloin suomeksi ollut

Kohtahan se Johnin kirja pitäisi tulla. Tai siis odottakaamme sitä heinäkuulle. Olisin todella yllättynyt jos kirja tulisi ajallaan, koska ne ei sitä koskaan tee

Velhoruhtinatar

« Vastaus #27 : 26.Kesäkuu 2012, 01:59 »

Minun rakastajani näyttää ilmestyneen suomeksi justiinsa, ja täytynee todeta, että olen itsekin tarttumassa tähän sarjaan seuraavaksi. Joten kirjoittelen tähän topikkiin vielä.

Wardin toisen sarjan Langenneiden enkeleisen avaus Halu on sekin niinikään nähnyt päivänvalonsa suomeksi kesäkuun alussa. Tiu'un kirjoittaman arvostelun voi lukea Artikkeleista.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #28 : 27.Kesäkuu 2012, 11:57 »

Luin eilen Pimeyden rakastajan, olipa kyllä mukaansatempaava kirja. Kului tosiaan vuorokaudessa, kun jäin jumiin. Romantiikkagenren romaaniksi hämmentävähän hyvin rakennettu tarina, jossa kiinnosti muukin kuin se paneskelu. Wardin luoma vampyyrimaailma tuntuu uskottavalta, ja omaperäisiäkin piirteitä löytyy. Toivottavasti seuraavat osat jaksavat pitää mielenkiintoa yllä. :)

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #29 : 30.Kesäkuu 2012, 12:36 »

No niin, nyt se Minun rakastajani on luettu...

Huomaa kyllä, että ei odota enää samanlaisella lapsenmielisellä innolla näitä kirjoja niin kuin ennen. Oikeastaan Zsadistin kirjan jälkeen ei ole ns. ollut mitään odotettavaa (tosin nyt on kun Blaysta ja Qhuinnista tulee se kirja  Cool ).

Niin, Ward kirjoittaa vielä ainakin yhden kirjan tähän sarjaan. Sen nimi tulee sitten olemaan LOVER AT LAST ja se kertoo Blaysta ja Qhuinnista. Kirja tulee englanniksi maaliskuussa 2013.

Huomaa kahdeksan kirjaa lukeneena, että näissä kaikissa on se sama turhauttava kaava. On mies ja nainen ja molemmat välittää toisistaan, mutta molemmat silti luulee, että he tyyliin vihaavat toisiaan + sitten mukana on vielä ongelma: lapsuuden trauma, glymera tai muu vastaava este. Saatetaan käydä sutaisemassa jossain, mut "eihän siitä nyt oikeesti vois tulla mitään."

Muutama suomennettu sana myös kävi silmään. Esimerkiksi, "heidän ruumiinsa" ?? Tulee mieleen, että siellä on kaksi kuollutta. Olisi voinut kirjoittaa hyvin helposti "heidän vartalonsa."

Noh, laitetaan nyt spoilereihin nää tuumailut:

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Kaikenkaikkiaan kuitenkin viihdyttävää luettavaa, jossa päähenkilöt pääsi enemmän esiin kuin parissa aiemmassa kirjassa.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #30 : 07.Heinäkuu 2012, 17:44 »

Q_Black, tuohon Saxtoniin liittyen: käsitin, ettei se ole soturi, edes ruumiinrakenteeltaan siis? Tai ehkä luin vähän huonosti. Onhan se nyt kuitenkin yläluokkainen, joten kai sillä jonkinlaista raamikkuutta pitäisi olla, mutta silti.

Mutta joo siis, minäkin luin tämän uusimman eli Minun rakastajani äskettäin. Pidin siitä kovasti, lähinnä siksi että Darius-takaumien myötä Veljeskunta realisoitui viimein kunnolla. Vampyyrit ovat aiemmissa kirjoissa olleet kumman historiattomia ollakseen monta sataa vuotta vanhoja; ainakaan veljeskuntalaiset eivät haikaile menneitä aikoja tai edes kuuntele mieluummin vanhaa musiikkia tai muutenkaan muistele yhdessä mitään kahta vuotta vanhempaa asiaa. Vain Darius on arvostanut vanhaa taidetta ja vanhaa musiikkia (no okei, Phurykin jälkimmäistä). Edesmenneitä veljeskuntalaisia ei periaatteessa ole ollut olemassakaan. Nyt niitä sitten viimein takaumissa sivuttiin, ja oli mukava tunnistaa henkilöiden isien nimiä. Sain viimein jotain siitä, mitä kaipasin jo ensimmäisestä kirjasta asti.

Ihan käypä kirja muutenkin, myös romantiikan puolesta, tosin mielestäni silti ehkä vähän tylsempi kuin edellinen. Hitaita ja turhanoloisiakin kohtia oli enemmän. Q_Blackin tavoin toivon, että Rathboonen jutulla tulee edes jatkossa olemaan jotain kunnollista merkitystä; se on kyllä Wardin tuntien valitettavan epätodennäköistä, koska tällähän on taipumusta unohtaa edellisen kirjan asiat, mutta jospas hän olisi vähän tapojaan parantanut juonen hyväksi.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #31 : 08.Heinäkuu 2012, 13:28 »

Mulla on Sitomaton rakastaja kesken, eli sarjan viidennessä osassa mennään. Sen verran kevyttä luettavaa, että aika tahtiin olen näitä ahminut (kun en ole millään kesälomalla, vaan pitää tehdä töitä ja kaikkea).

Allekirjoitan kyllä sen kommentin, että kirjat alkavat pahasti toistaa itseään. Samoin ilmeisesti jokaisella ei-vampyyri-hahmolla on taipumus muuttua tavalla tai toisella kuitenkin pitkäikäiseksi... kiva, että on onnellisia loppuja, mutta vähän ennalta-arvattavaksi se tekee nämä kirjat. Sivujuonet ovat kiinnostavia, vampyyrit söpöjä ja tavallaan tykkään myös noista romanttisista keitoksista, menee hyvin kesähömppänä. Ykkösosan vau-efektiä en kirjojen maailman kanssa ole enää myöhemmissä osissa kokenut.

Liliales
Kokelas

« Vastaus #32 : 25.Heinäkuu 2012, 22:32 »

Voin kun mää niin rakastuin sarjaan heti! Veljekset ovat syötävän ihania! Pidin erityisesti 1. osasta (Pimeyden rakastaja), 2. osasta (Ikuinen rakastaja), 3. osasta (Herätetty rakastaja) ja 5. osasta (Sitomaton rakastaja). Ne ovat tähän asti suosikkejani.

Olen myös todellakin samaa mieltä Q_Blackin kanssa, että sarja alkaa kyllä toistamaan itseään melkolailla. Mikä on harmi, koska pidän sarjasta paljon. En kuitenkaan jätä sarjaa kesken tuon takia, vaikka lessereidenkin kohdat tympivätkin.. Uskollisesti jään vielä seuraamaan
Velhoruhtinatar

« Vastaus #33 : 25.Heinäkuu 2012, 22:47 »

Lainaus käyttäjältä: Liliales

Musta taas tuntuu ehdottomasti siltä, että vähäinenkin draaman kaari näihin kirjoihin vaatii nimenomaan sodan molempien osapuolien esittelyä. Pelkkien vampyyrien näkökulmasta kerrottu tarina jäisi erittäin paljon ohuemmaksi: jätkät kävisivät vain silloin tällöin listimässä joitakuita satunnaisia tyyppejä, joiden motiiveille ei annettaisi kuin hyvin yksipuolinen kuva.

Ja, toden totta, mä olen tykännyt monista Esi-lessereistä, mielenkiintoisia hahmoja ja monella tapaa jopa monisyisempiä kuin torahampaiset kiistakumppaninsa. Erityisesti Bellaan rakastunut Esi-lesser ja nyt tämä viimeisin Texasin kaveri ovat olleet hyviä hahmoja.

Liliales
Kokelas

« Vastaus #34 : 25.Heinäkuu 2012, 23:01 »

Joo, aivan totta. Se Esi-lesser, joka rakastui Bellaan oli mielenkiintoinen, olen samaa mieltä siitäkin. Ja alussa ne olivatkin mielenkiintoisempia mitä ne ovat omasta mielestä nyt. Mutta Lashin kohdat olivat kaikki saman tyylisiä, paitsi 7.osassa loppua kohden alkoi vasta mielenkiintoni herätä sitä henkilöä kohtaan.
Ara

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #35 : 25.Heinäkuu 2012, 23:12 »

Payne on tuonut Mustan tikarin veljeskuntaan lisää eloa, sillä häntä ei ole kovin hyvin vielä esitelty ja Mannyn tulo kuvioihin kiinnostaa todella kovasti. Myös Vishousin ja Paynen suhde on herättänyt ainakin minun mielenkiintoni.

Seuraavaa osaa odotellessa...

Kirjat ja musiikki ovat samanlaisia. Kun kerran on jäänyt koukkuun, ei pysty enää elämään ilman niitä.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #36 : 27.Heinäkuu 2012, 18:28 »

Olen 8 kirjaa tästä sarjasta lukenut. Ekan osan luin suomeksi, ja sen jälkeen vaihdoin ihan suosiolla englantiin. Kolme ensimmäistä luin lähes tulkoon yhteen menoon, ja sitten oli pakko pistää sarja katkolle. Neljännen kirjan paritus Butch-Marissa ei kauheasti kiinnostanut (ei kyllä kiinnosta vieläkään), mutta sama toistuva kaava kirjoissa alkoi nyppimään.

Ihan huvittavaa ajanvietettä nämä kirjat ovat, eikä Wardin kirjoitustyyli ole mitenkään huono. Mutta itse olen vaihtelua kaipaava lukija ja sitä näissä kirjoissa ei sinänsä ollut. Idea taustalla on ollut ihan hyvä, eikä toteutuskaan ole huono, mutta aika nopeasti tämä sarja meni Harlekiini-luokkaan. Kolme alkupään kirjaa eivät siltä tuntuneet, mutta aloin aavistella pahaa jo ensimmäisen kirjan aikana, kun koko vampyyrijoukkio tuli mukaan. Ja Ward aina vain kasvattaa joukkoa, joka tietää lisää paritettavia (= lisää kirjoja).

Onkohan se joku edellytys BDB-joukkoon liittymiselle, että on enemmän tai vähemmän f***ed up? Ja että sen parantaa oman naaraan löytäminen? Vanhuus (tai kyynisyyys) taitaa iskeä minuunkin, kun kuksimiskohtaukset aiheuttavat minussa lähinnä silmien pyörittelyä. Mutta kirjat olisivat kyllä paljon huonompia ilman niitä, otan vampyyrit enemmin seksillä höystettynä kuin ilman.

Tämä on todella, todella iloinen uutinen. Odotan kirjaa innolla, kyseiset urokset ovat suosikkihahmojani. *grin*

Lainaus käyttäjältä: Ara

Tuosta en nyt ole ihan samaa mieltä. Taas yksi ongelmainen vampyyri mukaan joukkoon julmaan. Mutta Mannyn esiintymistä odotan.

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #37 : 06.Elokuu 2012, 00:00 »

Juuh, ensi kuussa taas olisi nannaa tiedossa. Tosin kirjat myöhästyvät aina sen kuukauden julkaisupäivästä. Tällä hetkellä kyllä odotan eniten Blayn ja Qhuinnin kirjaa. Voisi olettaa, että se ilmestyy aika piakoin englanninkielisen jälkeen kun tuo Tohrmentinkin kirja tulee jo tänä vuonna.

Ai niin, Basamilta sai sellaisen viestin, että BDB Insider's Guide on mahdollisesti tulossa ensi keväänä suomennokseen! Olen niin odottanut tätä! Minulla on tuo kyseinen opus enkuksi, mutta koska olen niin huono enkussa niin puolet menee ohi. Erityisesti odotan Bellan ja Zsadistin novellin suomennosta <3

Onko kukaan tutustunut kyseiseen opukseen?

Huoleton

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #38 : 06.Elokuu 2012, 09:17 »

Luin juuri Minun Rakastajani (Lover Mine, John & Xhex) suomeksi, kun aikaisemmat osat olen lueskellut englanniksi. Minulla kesti varmaan 200 sivua kunnes totuin sanoihin naaras ja uros, jotka eivät englannin kielessä ole häirinneet.

Luin edellisen osan joskus viime vuoden keväällä ja aikaväli tuntui sopivalta, koska olin jo hiukan ehtinyt unohtaa kuinka rasittavan samalla kaavalla kaikki sarjan tarinat kulkevat. Niin sanotusti pohjustus pareille edellisessä kirjassa on aina kiinnostavaa, kuten edellisessä osassa innostuin suuresti Johnin hahmosta. Mutta kun heidän rakkautensa alkaa ja he alkavat rempomaan edestakas ja olemaan hurjan rakkautensa kourissa ja kertomaan toisilleen elämänsä suuria karmeuksia, jonka uskovat pelästyttävän toisen pois- tylsää! Ja pakko todeta, että seksikohtaukset alkoivat ainakin tässä kirjassa olla jossain kohtaa jo tylsiä kun ne tuntuivat olevan kaikki niin samanlaisia. Eli hyvä vaan, ettei seuraavaa osaa ole ihan heti tulossa :) Lukukokemuksena kirjat ovat nimittäin todella hyviä ja pidän suuresti tästä erilaisesta vampyyrimaailmasta. Erityisesti minua miellyttää, ettei tarinoita kerrota ihmismaailman näkökulmasta vaan vampyyrius on normaalia ja oma rotunsa.

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #39 : 20.Elokuu 2012, 19:18 »

Olin vähän yllättynyt, että Vapautettu rakastaja - kirjan kansi on jo julkaistu:

Lisäksi vähän hämmensi tuo Edward Cullen - tyylinen kansi, mutta sisältöhän on se tärkein ;) Jännä, että kansi julkaistiin jo nyt kun yleensä se ilmaantuu vasta pari päivää ennen julkaisua. Voisikohan olettaa, että kirja tulee tällä kertaa ajoissa eli sillon 17.9?!  J&#228;rkyttynyt

Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry ylös