31.Heinäkuu 2014, 12:26 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Euroviisut 2011  (Luettu 1274 kertaa)

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« : 23.Huhtikuu 2011, 15:33 »

No niin, unohtakaamme jo vaalit ja siirtykäämme kiinnostavampaan aiheeseen, siis Euroviisuihin, jotka ovat jälleen reilun parin viikon päästä täällä (tai ainakin Saksassa)! Esikatselut on jo TV2:lta katseltu ja ehkä jopa kuunneltu, joskin itse kuunteloitsen vasta nyt jälkikäteen Yle Areenasta kun hiukka huonoon aikaan tulivat. Ovathan nuo olleet etukäteenkin kuunneltavina, mutta odotin läheisempää ajankohtaa ja kivoja valmiita paketteja. Erikseenhän nämä löytyvät tuolta:

Semifinaali 1 (tiistaina 10.5)
Semifinaali 2 (torstaina 12.5.)
Rahoittajamaat

Jos nyt joku on jaksanut tutustua, niin miltä tämänvuotinen satsi kuulostaa? Onhan siellä taas jotain hyvää ja paljon roskaa-p*skaa-potaskaa -- melkein on huonompi, jos jostain ei jää mielikuvaa ollenkaan kuin että siitä jää huono mielikuva. Yllättävän paljon on kyllä tänä vuonna sellaisia, joista en oikein osaa muodostaa mielikuvaa mutta fiilis on kuitenkin epämääräisellä tavalla positiivinen. Ne ovat varmaan sitten sellaisia, joita pitäisi kuunnella enemmän. Sanottakoon kuitenkin, että minusta tänä vuonna Suomen edustajalla on jopa vähän mahdollisuuksia päästä finaaliin (voitto-sanaa en mainitse, koska se on minusta perin turhaa aina), sillä ykkössemifinaalista perustan huomattavasti vähemmän kuin kakkosesta.

Kun ihan tarkkoihin mainintoihin mennään, niin tällä hetkellä jonkinlaisia suosikkeja ovat Islanti (Ylen koosteesta löytyvä taustatarina saattoi kyllä vaikuttaa vähän mielipiteeseen, em em) ja Bosnia-Hertsegovina (noussut siitä montusta, johon se viimevuotinen kauhea rock-kipale heitin vei) JA Moldova (joka hämmentää minua erityisen paljon, koska ensivaikutelmat olivat "eih, tämä on tätä" mutta mitä pitemmälle pääsin niin sitä mahtavammalta alkoi kuulostaa -- joo, siirrän tämän suosikkeihini NYT). Epämääräisiä hyviä viboja aiheuttavat mm. Sveitsi (joka kuulostaa kyllä melko tutulta...), Kreikka (ainakaan tuo ei ole ihan samaa lanteiden ketkutusta kuin viime vuodet), Ruotsi (joo, en käsitä), Makedonia (lyriikkojen suomennokset, jeij) ja Viro (no, kertosäe on reipas ja sävelkulutkin kivoja, ja ymmärrän kyllä vedonlyöjien logiikkaa -- siis, tämähän kuulemma on vedonlyöntitilastojen kärjessä).

Rahoittajamaista ei taaskaan ole oikein hyvää sanottavaa, mitä nyt Saksan Lena kuulostaa ihan samalta kuin viime vuonna. Kyllähän minä sinänsä tykkään tuosta laulutyylistä, mut. Huomionarvoisinta kuitenkin on, että Italia on mukana ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997!

Muita huomioita. Portugali on valitettavasti ajastaan jäljessä tällä kertaa, pahasti. Azerbaidzanin mieslaulaja on varmasti karannut lastentarhasta, näyttää niin poikoselta kuin olla voi. Irlannin esikatseluvideo on jotenkin hypnoottinen, vaikkei kappale erikoinen olekaan -- tai sitten mä vaan saan identtisistä kaksosista kiksejä. :P Mutta Slovakiallakin on identtiset kaksoset tänä vuonna, enkä minä niistä nyt yhtä paljon vaikuttunut (kröhöm). Mistä näitä identtisiä kaksosia muuten on tänä vuonna löytynyt? Ja ja. Hoono enklanti kuulostaa monen maan kappaleessa ihan kivalta, persoonalliselta.
... Ruotsin esikatseluvideolla liehuvat Ahvenanmaan liput katsomon eturivissä.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #1 : 11.Toukokuu 2011, 19:08 »

Oli Suomen esitys kokenut aikamoisen kasvojenkohotuksen semifinaaliin ehdittäessä, mikä on kyllä melkein yhtä harvinaista kuin euroviisuvoitto. Se "Oskun" takaa kohoava maapallo oli uskomattoman hyvin toteutettu (eivät ne muiden taustavalotukset painineet edes samassa sarjassa), ja sanojen käännös teki varmasti kappaleelle gutaa jokaisessa katsojamaassa, sanat kun ovat melkoinen pointti koko kappaleessa.

Jos joku ei ole uutisointia seurannut, niin ennakkosuosikki Norjahan (Haba haba vaan teillekin) on nostanut hälyn siitä, että häiriöt selostusyhteydessä (= selostusyhteyksien puuttuminen) olisi tiputtanut heitin finaalista; kuulemma katsojat ihmettelivät vain ensimmäisten kappaleiden ajan selostuksen puuttumista ja missasivat siksi toisena esiintyneen Norjan. Hmm-mm. Norja ei kyllä minun varsinaisia suosikkejani ollut, mutta kyllähän tuo moniin jatkoonpäässeisiin verrattuna erottui liki edukseen. Väitän edelleen toista semifinaalia miljoona kertaa antoisammaksi, mutta siihen saadaan varmistusta huomenna.

Islanti ei enää kuulostanut ihan niin freesiltä, että yhä ansaitsisi suosikkini arvonimen, mutta hyvä silti, kun on finaalissa viemässä tilaa täydeltä potaskalta. (Pusu Näyttää kieltä) Tällä kertaa kaiken kaikkiaan hyvä fiilis vielä tähän mennessä, männävuosina kun on ollut vaikka minkälaista valittamisen aihetta vääristä jatkoonmänijöistä.
Muukalainen
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 11.Toukokuu 2011, 19:40 »

Ketjussahan on yksinäistä kuin Suomen palkintokaapissa (ehehe).

En ole viime vuosina jaksanut euroviisuista pahemmin innostua, mutta onhan tuo Suomen esitys tullut taas katsastettua. Ihan hauska rallatus, joka mielestäni ansaitsisi voiton jo pelkästään sanomansa perusteella (vaikka onkin ehkä hieman naiivi), mutta pahoin pelkään, että tulos tulee kärsimään esityksen erilaisuuden vuoksi.

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #3 : 12.Toukokuu 2011, 20:33 »

Ei kait ihan mahdoton teoria, koska peräti viisi ensimmäistä esiintyjää tippui finaalista. Tai sitten niistä ei vain pidetty. Puolan ja Armenian kaltaiset kappaleet ovat aiemmin käsittääkseni pärjäilleet, mutta kenties asiantuntijaraadit tekevät tehtävänsä.. (Unkarin tippumisesta olen iloinen, koska se vaikutti eniten halvalta madonnapiraatilta.) Esityksissäkin tosin oli toivomisen varaa: Puolan tönkkö "voimisteluesitys" ja Armenian outo nyrkkeilyrekvisiitta. Turkki kuulosti ihan oikealta musiikkikappaleelta (vaikkei osunutkaan aivan omalle tykkäämysalueelleni, toisin kuin heitin viimevuotinen), mutta se omituinen kiemurtelijanainen häkissä oli.. pelottava.

Joissain esityksissä taustan kuvavaloseinän kanssa ei mielestäni onnistuttu, koska jättimäiset kattoon asti ulottuvat taustakuvat saivat lavalla esiintyvät ihmiset näyttämään niin piskuisilta. Paitsi Serbia kyllä veti niin överiksi, että oli jo aikas magee.

Miulla on tänä vuonna Suomen mahkuihin parempi usko kuin ikinä ennen. Esiintyjä on todella aidon oloinen kaveri, yksikseen lavalla musisoidessaan.

Lainaus käyttäjältä: Tiuku

Minäkin odottelen innolla. Enemmistö kappaleista on edes jossain määrin mieleisiä. Tai potentiaalisen mielenkiintoisia esityksiä, kuten IrlantiIskee silmää  Suomen naiskommentaattorin lausuntoja on myös hauska kuunnella. Onnistuu mollaamaan ulkomaiden viisut kuulostamatta silti ilkeältä/katkeralta/kateelliselta.

Eniten jännittää Latvian kohtalo, koska minä tykkään heitin kappaleesta. Tai lähinnä nyt  kertosäkeestä ja sitä seuraavasta soitannasta, kun ei siinä muuta oikein musiikiksi tunnistettavaa ole... Sikisipä jännittääkin, saisivatko jotenkin petrattua varsinaiseen esitykseensä.

Tavallaan.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #4 : 14.Toukokuu 2011, 19:46 »

No niin, finaali tänään. Sanottakoon vielä, että ensimmäinen kerta ikinä, kun sekä ensimmäisestä että toisesta semifinaalista (eli lyhyesti sanottuna kokonaisuudessaan) jatkoon ovat päässeet kaikki enemmän tai vähemmän suosikkini tai sympatiankohteeni (joskin mukaan pääsi tavalliseen tapaan myös sellaisia ilmestyksiä, joita en vaan tajua). Tarkoittaako tämä sitä, että Eurooppa on lähentynyt minun katsantokantaani vai että minä olen lähentynyt Euroopan katsantokantaa? Ja vielä tärkeämpi kysymys: kumpi vaihtoehdoista on karmaisevampi? :P

Mutta, Moldova ja tötteröhatut <3 Ja Irlannin pojat nyt vain ovat sekopäisiä.
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #5 : 15.Toukokuu 2011, 12:31 »

Juurikin näin. Viime vuonna oli tosi paljon hyviä kappaleita ja oman suosikin valinta oli vaikeaa. Tänä vuonna oli sama ongelma, mutta eri syystä. Tasaisen tylsän viisukliseesopan seasta ei pompannut silmille mitään minkä puolesta olisin jännännyt pisteidenannossa rystyset valkoisina. Saksan biisi oli mielestäni paras (vaikka lause "Stranger things are starting to begin" särähtikin ikävästi kielikorvaan) ja Bosnia-Herzegovinaa kannustin hiukan mielessäni myös kun kävi selväksi ettei muu Eurooppa jakanut mielipidettäni Saksasta.
Suomen kappale yllätti myös positiivisesti. Kuulin sen eilen ekan kerran ja se on kyllä yksi vähiten noloja meidän viisuihin lähettämiämme biisejä. On hienoa, että ensi vuonna ollaan eksoottisessa Azerbaidzanissa, mutta olisi vielä hienompaa jos olisivat voittaneet sellaisella kappaleella jota jaksaisi kuunnellakin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Euroviisut ole lauluntekijöiden välinen kilpailu? Joten se voittajien lasimikrofonipysti taitaa siis päättyä Ruotsiin. Jos vielä voittavat lätkässä, niin länsinaapureilla olikin sitten tavallista parempi viikonloppu.

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #6 : 15.Toukokuu 2011, 13:04 »

Samaa minäkin mietin. Siis sitä, että jaksan kestää tuon kappaleen voiton sen ajatuksen avulla, että nähdään vähän uusia Euroop-... eikun Euraasian kulmia. Sinällään mukavaa vaihteeksi, ettei selvää voittajaa ollut, ei etukäteen eikä edes missään vaiheessa äänestystä; äänestyksen kärjessä eivät ihan suurimmat suosikkini killuneet, mutta on sitä usein pettyneempikin saanut olla. Esimerkiksi Italia ei minulle ihan auennut (en tajunnut, miksi sen laulajan piti ruveta aina karheasti kiljuen säestämään trumpettisooloa), mutta sen kakkossija on aina parempi kuin jonkin ihan mitäänsanomattoman tapauksen (kröhömazerbaijankröhöm) kakkossija, vielä kun Italia on suuremman luokan palaaja näissä kisoissa.

Ruotsille tosiaan aika voitto, sen oma kappale kun jäi vain niukasti kolmanneksi ja voittajakappalekin tuli tilauksesta tehtyä. Liekö se ruotsalaisia kuitenkaan paljon lämmittää, voittohan saattoi karata Eric Saaden käsistä juuri Azerbaijanin menestyksen takia.

Minusta tämän vuoden kappaleanti (ainakin finaaliin päässeistä) oli kyllä ehdottomasti paras niistä viisuista, joita minä olen eläessäni katsonut. Jälleen hyvä syy ostaa levy. Voi kuunnella sitten Moldovaa tötteröhattu päässä kuin Soini ikään...!
Veequa

Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
« Vastaus #7 : 15.Toukokuu 2011, 21:01 »

Haluaisin lisätä euroviisujen sääntöihin, että laulu pitää olla osallistujamaan virallisella kielellä. Olisi siistiä kuulla Suomesta esim. saamelaista laulua. Se tuskin voittaisi, mutta silti.

Suomen biisi ei innostanut juuri yhtään, vaikka nyt kun kuuntelee niin ihan kivahan se on. Pidin laulajan matalasta äänestä, mutta heti kun piti korkeammalta yrittää laulaa, niin aivan surkeaksi meni. Ikävöin niitä aikoja, kun jokainen viisu ei ollut hirveää poppimättöä. Varsinkin Ruotsin tämänvuotinen biisi on hirveä. Eikä Azerbaijankaan oikein vakuuta. Eikös se ollut ruotsalainen, joka senkin viisun sävelti?

Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 16.Toukokuu 2011, 03:42 »

Tekno-Kekon mainiosta blogista löytyy listattuna sekä kaikkien aikojen parhaat että huonoimmat euroviisut.

Parhaimpien listan läpikäytyään voikin sitten tutustua Seija Simolan versiointiin I treni di Tozeurista. Juna Turkuun!

Kaikki eivät varmaan ole kuulleet edes Ranskan viisuvoittajaa vuodelta 1965 eli France Gallin esittämää ja virallisen Likaisen Miehen säveltämää Poupee De Cire, Poupee De Sonia. (siis oikeasti, kuka laittaa enkelimäisen 18-vuotiaan tytön laulamaan "tikkarin imemisestä" ja menee vielä itse mukaan videolle? No tietysti sama tyyppi, joka on vastuussa Lemon Incestistä.)
« Viimeksi muokattu: 16.Toukokuu 2011, 03:53 kirjoittanut Echramath » tallennettu

Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #9 : 16.Toukokuu 2011, 04:01 »

Ketjussahan on yksinäistä kuin Suomen palkintokaapissa (ehehe).
Hih, eipä ihan - finaalipaikan lisäksi Axel Ehnström toi Suomeen median Euroviisu-ykköspalkinnon. Vaikka Viisujahan ei se tänne tuo, julkisuutta kylläkin.

Oon Italian sijoituksesta iloinen. Onnistuipa yksi lemppareistanikin kiilaamaan ohi Ruotsin, jonka voitto, olisi ollut musiikillisesti omasta mielestäni (sinänsä tylsää) Azerbaizdania suuresti surullisempaa.

Mistä tämän tiedän? Minä katsoin euroviisut ihan sattumalta. Herttaista.
« Viimeksi muokattu: 16.Toukokuu 2011, 04:06 kirjoittanut Aemilia » tallennettu

A good many dramatic situations begin with screaming.
jPekka
suomentaja, kirjailija

Asuinpaikka: Töyrynummi, Pohjois-Helsinki
« Vastaus #10 : 16.Toukokuu 2011, 13:53 »

Ei pääsisi tuollaisilla säännöillä edes kisoihin, koska Suomessa on lain mukaan kaksi virallista kieltä (oik. kansalliskieltä) ja ne ovat suomi ja ruotsi.

nimim. Kaikkien aikojen paras euroviisukappale on tietenkin Amina Annabin ”Le dernier qui a parlé” ja kaikkien aikojen paras Suomen edustuskappale Pihasoittajien ”Viulu-ukko” ja muunlaiset mielipiteet ovat vääriä.
Sivuja: [1]   Siirry ylös