No niin, unohtakaamme jo vaalit ja siirtykäämme kiinnostavampaan aiheeseen, siis Euroviisuihin, jotka ovat jälleen reilun parin viikon päästä täällä (tai ainakin Saksassa)! Esikatselut on jo TV2:lta katseltu ja ehkä jopa kuunneltu, joskin itse kuunteloitsen vasta nyt jälkikäteen Yle Areenasta kun hiukka huonoon aikaan tulivat. Ovathan nuo olleet etukäteenkin kuunneltavina, mutta odotin läheisempää ajankohtaa ja kivoja valmiita paketteja. Erikseenhän nämä löytyvät tuolta:
Semifinaali 1 (tiistaina 10.5)
Semifinaali 2 (torstaina 12.5.)
RahoittajamaatJos nyt joku on jaksanut tutustua, niin miltä tämänvuotinen satsi kuulostaa? Onhan siellä taas jotain hyvää ja paljon roskaa-p*skaa-potaskaa -- melkein on huonompi, jos jostain ei jää mielikuvaa ollenkaan kuin että siitä jää huono mielikuva. Yllättävän paljon on kyllä tänä vuonna sellaisia, joista en oikein osaa muodostaa mielikuvaa mutta fiilis on kuitenkin epämääräisellä tavalla positiivinen. Ne ovat varmaan sitten sellaisia, joita pitäisi kuunnella enemmän. Sanottakoon kuitenkin, että minusta tänä vuonna Suomen edustajalla on jopa vähän mahdollisuuksia päästä finaaliin (voitto-sanaa en mainitse, koska se on minusta perin turhaa aina), sillä ykkössemifinaalista perustan huomattavasti vähemmän kuin kakkosesta.
Kun ihan tarkkoihin mainintoihin mennään, niin tällä hetkellä jonkinlaisia suosikkeja ovat Islanti (Ylen koosteesta löytyvä taustatarina saattoi kyllä vaikuttaa vähän mielipiteeseen, em em) ja Bosnia-Hertsegovina (noussut siitä montusta, johon se viimevuotinen kauhea rock-kipale heitin vei)
JA Moldova (joka hämmentää minua erityisen paljon, koska ensivaikutelmat olivat "eih, tämä on tätä" mutta mitä pitemmälle pääsin niin sitä mahtavammalta alkoi kuulostaa -- joo, siirrän tämän suosikkeihini NYT). Epämääräisiä hyviä viboja aiheuttavat mm. Sveitsi (joka kuulostaa kyllä melko tutulta...), Kreikka (ainakaan tuo ei ole ihan samaa lanteiden ketkutusta kuin viime vuodet), Ruotsi (joo, en käsitä), Makedonia (lyriikkojen suomennokset, jeij) ja Viro (no, kertosäe on reipas ja sävelkulutkin kivoja, ja ymmärrän kyllä vedonlyöjien logiikkaa -- siis, tämähän kuulemma on vedonlyöntitilastojen kärjessä).
Rahoittajamaista ei taaskaan ole oikein hyvää sanottavaa, mitä nyt Saksan Lena kuulostaa ihan samalta kuin viime vuonna. Kyllähän minä sinänsä tykkään tuosta laulutyylistä, mut. Huomionarvoisinta kuitenkin on, että Italia on mukana ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997!
Muita huomioita. Portugali on valitettavasti ajastaan jäljessä tällä kertaa, pahasti. Azerbaidzanin mieslaulaja on varmasti karannut lastentarhasta, näyttää niin poikoselta kuin olla voi. Irlannin esikatseluvideo on jotenkin hypnoottinen, vaikkei kappale erikoinen olekaan -- tai sitten mä vaan saan identtisistä kaksosista kiksejä. :P Mutta Slovakiallakin on identtiset kaksoset tänä vuonna, enkä minä niistä nyt yhtä paljon vaikuttunut (kröhöm). Mistä näitä identtisiä kaksosia muuten on tänä vuonna löytynyt? Ja ja. Hoono enklanti kuulostaa monen maan kappaleessa ihan kivalta, persoonalliselta.
... Ruotsin esikatseluvideolla liehuvat Ahvenanmaan liput katsomon eturivissä.