24.Huhtikuu 2014, 16:35 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Osama bin Laden kuollut  (Luettu 2101 kertaa)
Askold

Asuinpaikka: Tampere
« : 02.Toukokuu 2011, 08:19 »

Obama on pitänyt puheen jossa hän ilmoitti, että Osama tapettiin USA:n järjestämässä operaatiossa.
« Viimeksi muokattu: 02.Toukokuu 2011, 17:49 kirjoittanut Iivari » tallennettu
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #1 : 02.Toukokuu 2011, 08:57 »

En ihan 100% tähän usko, mutta jos kaikki uutisointi pitää paikkansa, niin maailmasta tuli heti parempi paikka. Tosin nyt on sitten aika varmaa, että ainakin USA:an suunnitellaan uutta terrori-iskua kostoksi.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #2 : 02.Toukokuu 2011, 09:22 »

No, jos uutinen on totta, nyt on yksi kappale USA:n vihollisia tapettu. Siitä, että maailma olisi nyt parempi paikka, en ole ihan vakuuttunut.
Blairoid

Asuinpaikka: Nurmijärvi
« Vastaus #3 : 02.Toukokuu 2011, 10:52 »

Juu ei, ei se maailma parannu, vaikka bin Laden olisikin nyt historiaa. Maailman on varauduttava pahimpaan, jos Al Qaida suunnittelee kostoiskua.
Maailmanherra

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 02.Toukokuu 2011, 11:31 »

Jack Bauer onnistui jälleen.

Tuskin ne mitään kostoiskua saa aikaan kun johtohahmo lähti pelistä pois.

Don't trust the skull.
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #5 : 02.Toukokuu 2011, 12:09 »

Toivoa sopii, ettei ne saa ainakaan mitään isompaa iskua aikaiseksi, mutta se vaara on nyt olemassa. Tosin terrorismivaara on koko ajan olemassa, joten tämän tapauksen vaikutus siihen on vielä mysteeri. Aika näyttää, paheneeko tilanne.

Mietiskelin tässä sitä mahdollisuutta, että mitä jos ukko olisi saatu vangittua (muistaakseni joidenkin uutisten mukaan tämä oli alunperin tarkoituksena). Siitä olisi aika varmasti seurannut epätoivoisia vapautusyrityksiä, mutta nyt mitään ei ole tehtävissä ukon palauttamiseksi. Joten taisi olla vaan ihan hyvä juttu, että päästettiin se päiviltä heti eikä vasta kalliiden oikeussalitapaamisten jälkeen. Ehkä turhaa spekulaatiota, kun ukko on jo kuollut (ainakin siis toivottavasti), mutta kävi sekin mielessä.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #6 : 02.Toukokuu 2011, 12:39 »

Hesarin koottua infoa aiheesta:

Täytyy sanoa, etten (mahdollisesti länsimaisen median aivopesämänä kuhnurina) onnistunut tiristämään edes pientä sympatian värähdystä OBL:n puolesta.
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #7 : 02.Toukokuu 2011, 12:42 »

Osama myös saattaa näyttäytyä joillekin hyväntekijänä muiden tekojensa kuin terrorismin perusteella, tässä historiallisempaa kuvaa yhdestä näkökulmasta: http://www.independent.co.uk/opinion/commentators/fisk/march-2007-robert-fisk-on-bin-laden-at-50-438729.html

Kyseisen artikkelin perusteella mietityttää, kasvaako esim. Libyan sisällissodassa mahdollisesti uusia Osamia.
Louhikäärme
***

« Vastaus #8 : 02.Toukokuu 2011, 17:19 »

Oikeastaan Amerikkalaisten etujen* kannalta olisi ollut parempi, jos Osama oli kuollut omia aikojaan, tai joutunut vangituksi. Se, että hänet surmattiin taistelussa, takaa hänelle marttyyri-statuksen. Sitä kautta hänestä voi kasvaa vielä paljon vaikuttavampi symboli kuin oli eläessään.

(* siis nimenomaan Amerikkalaisten kansalaisten etujen, ei ehkä niinkään seuraavaa virkakautta tähyilevän presidentin etujen kannnalta)
NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #9 : 02.Toukokuu 2011, 19:56 »

Toisaalta, tällä on terapeuttinen vaikutus myös amerikkalaisille. Tämä luku terrorisminvastaisesta sodasta on nyt päättynyt. Lisäksi, tässä on mukana se sanoma, että vaikka siinä kestäisi kymmenen vuotta, tällainen rikollinen löydetään, ammutaan päähän ja syötetään kaloille. Vaikka olisi kuinka Pakistanin suojelema.

Mä en ole ihan varma, onko toi marttyyriuskaan enää tässä vaiheessa iso riski. Jos se olisi kylmätty joskus 2003, se olis eri juttu, mutta al-Qaida ei ole saanut pitkään aikaan kunnon näkyvyyttä ja Osamasta kuultiin viimeksi tätä ennen joskus 2006. Se ei taida olla siellä päin enää läheskään niin relevantti kuin jenkeille.

Näin muuten, hyvä että päästiin eroon. Leffaa odotellessa.
NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #10 : 03.Toukokuu 2011, 12:14 »

Leffaa odotellessa.
No siinä ei kauaa nokka tuhissu. http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/Oscar-voittaja%20tekee%20elokuvan%20Osama%20bin%20Ladenin%20kuolemasta/art-1288386548417.html

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #11 : 03.Toukokuu 2011, 13:11 »

Ts. Bigelow'lla on tekeillä elokuva, joka kertoo Osama Bin Ladenin jahtaamisesta. Johon nyt saadaan uusi "jännittävä" loppuratkaisu. Ei voi olla sattumaa! Näyttää kieltä

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #12 : 06.Toukokuu 2011, 11:33 »

Tuleeko tästä yleinen linja Jenkkilässä? Eli väkivaltarikolliset saa teloittaa samantien pidätyspaikalle ilman oikeudenkäyntiä, mahdollisuutta puolustautua oikeudessa, tai muita Jenkkien omienkin lakien takaamia oikeuksia. Vai koskeeko periaate vain ulkomaalaisia rikoksentekijöitä?

Tää ihan vain tällaisena periaatteellisena juttuna, että minkälaisilla pelisäännöillä ihmisoikeuksia Jenkkilässä saa rikkoa ja millä ei. On vielä hyvin muistissa eräs Kuuban tuntuman vankileiri, jossa melko yksipuolisesti jenkit päättivät, että heidän ei tarvitse jakaa sotavankistatusta sen enempää kuin rikosoikeudellista statustakaan kenellekään afganistanilaiselle taksikuskille...

Ei sikäli, että Osama ei olisi ansainnut sitä mitä sai, mutta mä olen huolissani muista tulevista epäillyistä ja Judge Dredd -lainvalvonnan normiksi muuttumisesta...
« Viimeksi muokattu: 06.Toukokuu 2011, 11:40 kirjoittanut Rasimus » tallennettu

Piru Naiseksi
***

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 06.Toukokuu 2011, 11:51 »

Nimimerkki Rasimus - minua askarruttaa sama asia kuin Sinuakin. Tunnetusti piileskelemään pystyvää ja hyvin vartioitua terroristia on toki vaikea pitää vangittuna oikeudenkäyntiin asti, sillä ne samat tahot, jotka piilottelivat häntä näinkin pitkään, voivat varmasti järjestää hänen vapauttamisensa - keinoja kaihtamatta. En tiedä/muista, harkittiinko Osaman pidättämistä elävänä ja oliko hänen tappamisensa siis äärimmäinen eliminointikeino.
Taitaa olla vaikeaa yleisesti linjata, milloin (rauhan aikana) viranomainen voi tappaa rikollisen; ehkä agenttielokuvien hahmojen saamia ´licence to kill`-valtuuksia ei todellisuudessa sentään anneta kevyin perustein... Yhdysvalloissa on toki käytössä  kuolemanrangaistus mutta sekin pitää toimeenpanna vasta oikeus- ja valitusprosessin jälkeen. Sota terrorismia vastaan on myös Ison veden takana muistaakseni julistettu mutta koskevatko kansainväliset sotalait tämänmuotoista sotaa vai ainoastaan valtioiden välisiä selkkauksia ja sisällissotia?
kuiva
Noviisi

« Vastaus #14 : 06.Toukokuu 2011, 12:38 »

Why terror has won the war on America, and not the other way around.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #15 : 06.Toukokuu 2011, 13:25 »

Ainakin joidenkin lähteiden mukaan OBL olisi voitu SEAL-tiimille annettujen ohjeiden mukaan pidättää suunnilleen vain mikäli hänet olisi tavoitettu munasiltaan polvillaan kädet niskan takana. Muuten pidättämisen rajaehdot näyttää olleen kiristetty siksi tiukalle "ei pienintäkään riskiä" -suuntaan, ettei Jeddan raikulipojalla juuri saumoja elävänä oikeuteen ollut päästä.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 07.Toukokuu 2011, 09:17 »

Toisten lähteiden mukaan Osama oli suunnilleen siinä tilassa kun hänet ammuttiin (ensin taltutettu, sitten teloitettu tjsp.). Sen tiedon luotettavuudesta en tiedä. Sitä tosin en usko, että korkeasti koulutetut, "kovista kovimmat" SEALsit olisivat oma-aloitteisesti hänet ampuneet. Kyllä se käsky on käynyt.

No joo...

On ollut hauska seurata keskustelua siitä, oliko Osaman pikahautajaiset mereen hyväksyttävä teko vai loukkaus muslimiyhteisöä kohtaan. Toiset pitävät sitä yleisenä loukkauksena ja ylenkatsomisena muslimiperinnettä kohtaan (menikö riitit oikein, merihautaus sallittu vain laivalla tapahtuneissa kuolemantapauksissa, onko kasvot Mekkaan päin jne.), toiset (huom. muslimit) ovat sitä mieltä että Osama ei olisi ansainnut edes sitäkään, ja oppineet antavat kilvan lausuntoja että merihautaus oli / ei ollut ok. Kauhea PR-kilpa, jossa yritetään parhaan mukaan rauhoitella ihmisiä, kalastella kannatusta, ajaa erilaisia agendoja jne. Jotenkin tulee Portugalin tukipaketit mieleen  Näyttää kieltä

Obama ainakin vaikuttaa G.W.Bushia pätevämmältä keikkumaan oman maan 300 miljoonan jenkin ja miljardipäisen muslimiväestön välillä. Sinänsä pikainen hautaaminen toivon mukaan asiaankuuluvien riittien kanssa oli fiksu veto. Hautaaminen mereen nimettömän haudan sijasta ei välttämättä yhtä fiksu. Kyllä tästä saattaa toinenkin presidenttikausi lohjeta.

Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #17 : 07.Toukokuu 2011, 16:40 »

Minä olen ihmetellyt, eikö Yhdysvaltain johdollakaan ole tarjota mitään yhtä versiota tapahtumista. Tai tarkemmin: eivät ole keskenään sopineet, millaista tietoa julkisuuteen annetaan. Tai eivät kyllin aktiivisesti sitä tarjoa. Kun näitä "lähteitä" tuntuu piisaavan...

Bin Ladenin pidätystilanne nyt toki sinänsä, mutta ihan sellainenkin äkkiseltään simppeliltä vaikuttava tieto, että Obama, Clinton jne. seurasivat livelähetyksenä bin Ladenin pidätystä - mutta myöhemmän tiedon mukaan olivatkin katselleet vain jotain videokoostetta. Eikä Clinton suinkaan ollut järkyttynyt näkemästään, vaan hänen järkyttynyt ilmeensä johtui allergisesta reaktiosta. .. Ja sitten ihmetellään, mistä niitä salaliittoteorioita sikiää.

Tavallaan.
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #18 : 07.Toukokuu 2011, 20:41 »

Ja sitten ihmetellään, mistä niitä salaliittoteorioita sikiää.

Salaliittoteoriat ovat aina tarjonneet turhanpäiväistä mutta myös mielenkiintoista spekuloitavaa, ja niin tässäkin tapauksessa. Itse ainakin odotan innolla, millaisia herkullisia paljastuksia tulee Pakistanin johtoon liittyen ilmaantumaan. Oli tapahtumien todellinen kulku ja niiden taustat sitten millaisia tahansa, mikään ei kovin hyvin selitä sitä, miten Osama onnistui majailemaan sotilastukikohdan naapurissa kenenkään tietämättä. Jotain kiinnostavaa tullaan varmasti vielä uutisoimaan.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #19 : 08.Toukokuu 2011, 18:03 »

Arvaan, että vähän aikaa muhii, sitten Pakistan erottaa joitain virkamiehiään ja virallisesti USA ilmoittaa bin Ladenin tukijoiden Pakistanissa olevan nyt juurittu pois ja että välit Pakistaniin ovat yhä hyvät (vaikka parannettavaa olisi). Tuntuisi aika uskomattomalta, että USA katkaisisi välit Pakistaniin tuon asian takia - heillä kun ei liikaa ole ystäväksi luonnehdittavia sillä maailman kolkalla.

Mä odotan suuremmalla jännityksellä, meneekö nyt pieleen mun Obaman presidentiksi ryhtymisen tienoilla ilmaan heittämä ennustus yhdelle kaudelle jäämisestä (jota seuraa republikaanipresidentti kuten aina ennenkin). Milloin saadaan seuraavat Obaman kannatusluvut tietoon?

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös