Keskustelut
touko 24
perjantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Darkki
  • Zisatto
  • Dyn
  • Rituri
  • Iivari
  • Dragan
  • Luinwen
  • VMN
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 37 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Eläin- ja kasvilajit jotka eivät kuulu maailmaan  (Luettu 2711 kertaa)
Louhikäärme
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« : 05.Maaliskuu 2007, 18:23 »

Tähän ketjuun saatte listata niitä oikean maailman eläin- ja kasvilajeja, joita ei mielestänne pitäisi olla maailmanahjon maailmassa. Perustelujakin saa (ja kannattaa) esittää, mutta pakollista se ei ole. Älkää turhaan listatko sellaisia lajeja, joita joku on jo aiemmin tänne laittanut. Kun lista on koossa, järjestämme äänestyksen jossa päätetään mitkä lajit virallisesti "puuttuvat" maailmasta.
tallennettu
Morick
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jkl mlk, Palokka
« Vastaus #1 : 05.Maaliskuu 2007, 19:24 »

Sarvikuono (Se ei mielestäni kuulu maailmanahjon luomukseen, koska meillä on sille oma vastineemme Louhikäärmeen sarvikolossi, joka muistuttaa jo hyvin paljon isoa sarvikuonoa.)

« Viimeksi muokattu: 05.Maaliskuu 2007, 21:09 kirjoittanut Morick » tallennettu
Morinjoc
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #2 : 05.Maaliskuu 2007, 21:18 »

Susi.
Erinäisiä lintu- ja kalalajeja.
Karhu.

Hyttysiä ei tarvitse tuonne lisätä Iskee silmää

Tässä näin alkuun. Mikäli maailmassamme on vain meidän keksimiämme lajeja, saattaapi se vaikuttaa hieman tyhjältä.
tallennettu

Minkälaista ääntä banaanit pitävät metsästäessään?
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #3 : 05.Maaliskuu 2007, 21:18 »

Susi. Sille on jo kaksikin vastinetta, joten minusta emme tarvitse "aitoa" sutta.
tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Morick
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 05.Maaliskuu 2007, 21:42 »

Susi. Sille on jo kaksikin vastinetta, joten minusta emme tarvitse "aitoa" sutta.

Tuolle väittäisin vastaan jos sallitte. Minusta me tarvitsemme suden tai sitten me vain kutsuisimme jotakin luomusta vaikka sudeksi, esim. tuota mabarothia vaikkakin se näillä näkymin kiipeilee puissa. Se varmaan on tuo "aitous", josta Vehka sanoi.

Eli meillä on haruni, mabaroth ja hiekas, jotka ovat Vehkan mielestä susien vastineita. Esitän pari vastaväitettä: Mabaroth kiipeilee puissa ja on pilkullinen, korvat sillä on kuin jollain puhvelilla, eikä se (ehkä) elä suden tapaan laumassa. Hiekas muistuttaa mielestäni enemmän suurikokoista kettua kuin sutta eikä se elä suuressa laumassa. Haruni, jota ette varmastikaan edes ottanut mukaan mutta josta kuitenkin voi saada vastineen kovasti vänkäämällä, on lähinnä karhun, koiran ja suden risteytys, paljon raskastekoisempi ja älykkäämpi kuin sutemme, eikä sekään taida elää kahta - neljää yksilöä suuremmassa laumassa.   

Hyttysistä puheen ollen, meidän pitää sitten keksiä niille mahdollinen vastine, ovathan hyttyset todella tärkeitä linnuille ja joillekin liskoille. Muuten aika merkityksetön asia.  

Karhua en vastusta mutta en sen kummemmin puollakaan. (Onko meillä sille vastinetta vai tarvitsemmeko pohjoiseen tai vuorille karhunkaltaista suurpetoa? Minusta aika varmasti kyllä.)

Edit: PS. Älkää pahoittako mieltänne, vaikka tässä ei olekaan ehkä vielä tarkoitus teilata lajien deletointeja.
tallennettu
Metusalem
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #5 : 06.Maaliskuu 2007, 00:07 »

Hehee, lisää yllätyksiä... yksitoistakymmentäyksi... Hymyilee

Esim. hiiriä ei tarvita, sillä onhan meillä jo juoksijat korvaamassa niitä. Karhua tai vastaavaa tarvittaisiin. Jos kukaan ei luo karhua korvaavaa olentoa, on mielestäni käytettävä karhua.
tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 06.Maaliskuu 2007, 08:12 »

Morick, nuo kolme menevät silti hyvin paljon limittäin suden ekologisen lokeron kanssa. Ellemme sijoita kaikkia neljää eri puolille maailmaa jostakin niistä on luovuttava. Sitä paitsi, miksi meillä erityisesti pitäisi olla suden kaltainen olento? Ne alkavat olla fantasiassa jo melkoinen klisee, niin suloisia olentoja kuin ovatkin.
tallennettu

Morick
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 06.Maaliskuu 2007, 17:08 »

Puhut asiaa ekologisten lokeroiden osalta. Mabarothin esiintymisalueista en tiedä muuta kuin, että se elää suurissa metsissä (sade-, havu- vai ehkä lehtimetsissä?), ja haruni todellakin kilpailisi läntisen mantereen vanhan luoteisvuoriston alueella suden kanssa, mutta hiekas toisaalta elää puoliaavikoilla, aavikoilla ja ehkä aroillakin vuoristojen lähettyvillä, joten siitä tuskin tulee sudelle kilpailijaa. Näillä näkymin vain siis haruni olisi sudelle kilpakumppani, eikä sekään olisi levinnyt laajalle. 

Tuo, että susi olisi fantasiassa melkoinen klisee, ei tunnu yhtään järkevältä, ihan sama jos sanoisi ihmisten, puiden tai magian olevan klise fantasiakirjallisuudessa. Jos puhut sen tietynlaisesta käyttämisestä tarinoiden pohjana ja verenhimoisena petona, kliseydessä on enemmän ideaa. Emmehän me kuitenkaan vielä puhu siitä miten tulemme sitten sutta tarinoissamme toteuttamaan vaan sudesta vain lajina. :)   

Edit: hätätapaus? Tätä menoa noita irvailuja alkaa tulla, joka viestin kohdalle... 
tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 06.Maaliskuu 2007, 20:18 »

Mutta susi on kuitenkin suurimmassa osassa fantasiamaailmoista todella kulunut, ja minusta on hyvä pohtia, mihin me sitä tässä maailmassa tarvitsemme? Jos sitä käytetään fantasiatarinoista, todennäköisesti törmätään silti kliseisiin. Itse kyllä pidän sudesta eläimenä, olen ollut pienenä hoitamassa yhtä haavoittunutta yksilöä parin viikon ajan, mutta kunhan kyselen.
tallennettu

Milamber
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 07.Maaliskuu 2007, 10:31 »

Hirvi voisi olla yksi lajeista, joista emme halua, ja samoin norsu savannilla olevan kontursionin takia.
tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 07.Maaliskuu 2007, 10:49 »

Miksei hirveä? Ne ovat minusta oivia pohjoisen havumetsävyöhykkeen metsissä.
tallennettu

Morick
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 07.Maaliskuu 2007, 11:35 »

Miksei hirveä?

Miksei sutta? :irvailua: (Nekin ovat oivia muun muassa hirvienkaadossa.)
« Viimeksi muokattu: 07.Maaliskuu 2007, 11:56 kirjoittanut Morick » tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 07.Maaliskuu 2007, 17:05 »

*naurahdus* Mutta olikos meillä jo hirven kaltaisia otuksia?
tallennettu

Morick
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 07.Maaliskuu 2007, 18:02 »

Kyllä meillä on, ainakin tuo celeblithin andus on hirven vastine.
tallennettu
celeblith
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 07.Maaliskuu 2007, 18:58 »

Mites muuten nuo kotkat, haukat ja pöllöt? Halutaanko me niitä? Minusta ne voisivat ainakin osaksi jäädä.
tallennettu
Morinjoc
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #15 : 07.Maaliskuu 2007, 19:07 »

Minä ainakin haluan.

Ja hirvi, kuten susikaan, ei ole levinnyt maailmanlaajuisesti. Näinollen voimme pitää sukulaislajit erillän tai laittaa ne tappelemaan keskenään. Siis mikäli nämä sukulaislajit todella maailmaan pääsevät loppujen lopuksi.
tallennettu

Minkälaista ääntä banaanit pitävät metsästäessään?
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 07.Maaliskuu 2007, 19:42 »

Kun kuitenkin käytämme meikäläisiäkin elukoita maailmastamme kertovissa tarinoissa, niin miten ne nimetään? Pitäydytäänkö ihan tutuissa pöllöissä ja haukoissa vai olisiko suotavaa, että kirjoittajat keksivät omat nimityksensä?

Periaatteessa vieraan maailman illuusiota varten nimienkin pitäisi olla erilaiset, vaikka nimien takana olevat lajit olisivatkin sinänsä tuttuja.

Omien nimitysten keksiminen tosin tuo seuraavia ongelmia: (epäsopivasti) erityyppisten nimien kirjo kasvaa, samalle elukalle voi olla useampia eri nimi, ja muut voivat mennä vähän sekaisin sen kanssa, mikä otus on jo nimetty ja mikä ei (kirjoittajat voisivat ilmoitella käyttämistään nimistä, jotta voitaisiin pitää vaikkapa maailmamme sanakirjaa).
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Rid
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 07.Maaliskuu 2007, 20:51 »

Tuohon susiasiaan vielä, että jos poistetaan sudet, niin poistetaanko myös muut koiraeläimet? Kun hiekas hinkkaa ainakin vahvasti ketun elinpiiriä ja mikäs se olikaan hyeenoiden kanssa aika samanlainen. Toisaalta meidän maailmassamme susi on levinnyt aikalailla kaikkialle (mitä se nyt on brittein saarilta metsästetty sukupuuttoon), että kyllähän tuo sopeutuu.

Sit onko meillä Australiaa vastaavaa saarta että saataisiin pussieläimiä tänne?
tallennettu

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Morick
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 08.Maaliskuu 2007, 12:00 »

Maailmanahjossa ei ehkä ole Australian kaltaista saarta, mutta täällä voisi kyllä olla Australian kaltainen manner.  Iskee silmää  Ehkä tuolla itämantereella olevat harvat nisäkkäät olisivatkin osa pussieläimiä.
tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 08.Maaliskuu 2007, 14:29 »

Morick, oukei, en olekaan andusta huomannut. Hirveä en siis niinkään kaipaa, jos meillä kerran jo sen kaltainen otus on. Mutta jos te suden haluatte, pitäkää toki. *hymy* Eihän tässä ole tarkoitus kenekään visioita lekalla mäsäksi iskeä.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut