|
Jussi
|
 |
« Vastaus #20 : 01.Huhtikuu 2012, 22:32 » |
|
Minä katsoin elokuvan alkuviikosta. Olin lukenut kirjan juuri ennen ensi-iltaa, mikä oli järkevää. Filmi toimi hyvin romaanin kuvituksena, oli kiva nähdä suosikkikohdat valkokankaalla. Kyllähän tarinaa oli muutettu, mutta yllättävän vähän. Pidin siis Nälkäpeli-elokuvasta. Sille ei voi mitään, että alkuteos on kirjoitettu minä-muodossa, joten Katnissin ajatuksia ei voitu kuvata samalla tavalla. Tuntui muuten pahalta, kun näki Ruen ensimmäistä kertaa. Kirjan perusteella tiesi, mitä tytölle tapahtuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
dreameling
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #21 : 02.Huhtikuu 2012, 10:49 » |
|
Tuntui muuten pahalta, kun näki Ruen ensimmäistä kertaa. Kirjan perusteella tiesi, mitä tytölle tapahtuu. Itse en ole kirjoja lukenut, joten yllätyin, koska... ...odotin, että Rue olisi paljastunut aivan lopussa sudeksi lampaan vaatteissa -- pieni piru tytöksi, jonka selviytymisstrategia olisi ollut manipuloida itseään fyysisesti voimakkaampi mutta sinisilmäisen hyväsydäminen vanhempi kanssakilpailija suojelijakseen. Vähän petyin, koska Rue oli juurikin sitä miltä näytti: pieni enkeli.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Platypus
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Espoo (Kotikunta Hyvinkää)
|
 |
« Vastaus #22 : 09.Huhtikuu 2012, 00:33 » |
|
Leffa oli "ihan jees". Pidin siitä, että kirjan juonta seurattiin pääpiirteittäin oikein hyvin. Yksityiskohdista en jaksanut välittää tai valittaa. Tarinaa oli kuitenkin laimennettu, kaikin puolin. Kirjassa korostuu Capitolin ja vyöhykkeiden erilaiset elinolot paremmin, eräänä esimerkkinä. Ja kuten monissa muissa edellisissä kommenteissa on tullut ilmi, spoilerien alla. Peetan ja Katnissin rakkauskuviot, heidän motiivinsa sekä esiintymisensä yleisölle jäivät pahasti häilymään aukaisematta. Sitä olisi pitänyt pystyä korostamaan huomattavasti enemmän - sitä, kuinka se oli Peetan ajatus, kuinka hän olisi saattanut olla joko tosissaan tai vain uskottava areenalla... sitä, kuinka Katniss tosiaan luuli aluksi vain leikkivänsä mukana, ja sitä, kuinka Peetan järkytys lopulta paljastaa asian luonteen. Tämä oli merkittävä osa kirjaa, mutta tuotti pettymyksen elokuvassa. Hyvää sanottavaa toki on. Ulkoasu leffassa oli hieno, ja omasta mielestäni näyttelijävalinnat olivat erinomaisia!  Pidin kovasti Ruesta... Kuinka he osasivatkaan valita niin osuvasti näyttelijät, että Rue tosiaan muistutti Primiä. Pelinjärjestäjän siististä parrasta ei saanut silmiään irti... Päähenkilöt olivat hyviä, esimerkiksi Katnissista ja Peetasta pidin heti. Mutta miksi heidän täytyi näyttää niin hirveän paljon Twilight-kastilta? -.- Pojat olivat kuin ilmiselvät Jacob ja Edward...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Then you're destined for the world without chores and sweating - the eternal hell of boredom in heaven" ~M. Skinner
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Oulu
|
 |
« Vastaus #23 : 09.Huhtikuu 2012, 01:13 » |
|
En ole vielä leffaa nähnyt, mitä nyt trailereista silmäillyt. Mutta kummastutti kriitikoiden suhtautuminen Katnissin näyttelijän ulkomuotoon liian lihavana ts. vauvan pyöreänä. Jennifer ei kuulemma ollut kyllin nälkiintynyt rooliin. Kuten jutussa ja siitä seuranneessa näyttelijän palautteessa ihmeteltiin saman kritiikin puuttumista leffan mieshahmoista, jotka ovat kokeneet samaa nälkiintymistä ja silti esiintyvät hyvin lihaksikkaina ja kiinteinä. Parempi minusta olla vähän pyöreä ja siten kirjan kanssa eri linjoilla, onhan katsojakunta kuitenkin suurelta osin "vaikutukselle altista" nuorisoa, anorektikko julkkiksia on jo ihan riittävästi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #24 : 17.Huhtikuu 2012, 21:50 » |
|
Kävin juuri katsomassa elokuvan kahden muun ihmisen kanssa ja olen samaa mieltä muiden kanssa, että olin positiiviseseti yllättynyt siitä kuinka uskollinen elokuva on kirjalle ilman, että elokuva menettää tempoaan.
Mutta se kuvaus. Pisti vihaksi kun piti tekotaiteellisesti suurin osa ajasta pitää tarkennus "jossain siellä päin". Lisäksi kamera heilui joka paikassa ja suuri osa kohtauksia meni osin ohitse järjettömän heiluttelun takia. Kuvattiin hirveän läheltä jotain epämääräistä mössöä josta ei saanut mitään irti. Tämän lisäksi joissain lähikohtauksissa oli käytetty jotain telen tapaista, jonka seuraksena vakaaksikin pyrityssä kuvassa oli paljon tärinää. Ja jatkan valitusta vielä siitä, että osa otoksista oli tuhottoman rakeisia ja osa kirkkaita. Rasittavinta tämä oli kun sitä oli samassa kohtauksessa sekaisin. Asettelu oli välillä sinne päin.
Kuvan laadun saldona yksi seurueen jäsenistä sai pahoinvointikohtauksen kesken elokuvan ja toinen migreenikohtauksen elokuvan jälkeen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Narri
|
 |
« Vastaus #25 : 18.Huhtikuu 2012, 09:04 » |
|
Pidin elokuvan "dokumentaarisesta" tyylistä. Sopi aiheeseen hyvin.
Seuraavaan leffaan ohjaaja vaihtuu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #26 : 11.Heinäkuu 2012, 15:31 » |
|
Matkijanärhi jaetaan kahdeksi elokuvaksi. Erikoinen päätös. The Hunger Games: Mockingjay Part 1 will be released on November 21, 2014 with The Hunger Games: Mockingjay Part 2 arriving on November 20, 2015.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #27 : 11.Heinäkuu 2012, 16:55 » |
|
Ei sitten yhtään erikoinen päätös. Nykyajan trendi pikemminkin (Hobitti, Twilight, Potter...)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Badassingly: You son of the questionable heritage.
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #28 : 11.Heinäkuu 2012, 19:25 » |
|
Ei sitten yhtään erikoinen päätös. Nykyajan trendi pikemminkin (Hobitti, Twilight, Potter...)
Yleensä tosin leffasarjan päätösosassa näin. No, Hobitti on yksittäinen teos. Tämä vähän oudosti keskellä trilogiaa. Ehkä näin saadaan enemmän tarinaa mahtumaan eläviin kuviin, mutta haiskahtaa silti liikaa rahastukselle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
Diara
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #29 : 11.Heinäkuu 2012, 19:30 » |
|
Tämä vähän oudosti keskellä trilogiaa. Ehkä näin saadaan enemmän tarinaa mahtumaan eläviin kuviin, mutta haiskahtaa silti liikaa rahastukselle.
Kyllä se tässäkin on trilogian viimeinen osa, Mockingjay eli suomennettuna Matkijanärhi on sarjan päätösosa, tuossa välissä (ensi vuonna) tulee sarjan toinen osa Catching Fire yhtenä elokuvana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #30 : 11.Heinäkuu 2012, 19:55 » |
|
Tämä vähän oudosti keskellä trilogiaa. Ehkä näin saadaan enemmän tarinaa mahtumaan eläviin kuviin, mutta haiskahtaa silti liikaa rahastukselle.
Kyllä se tässäkin on trilogian viimeinen osa, Mockingjay eli suomennettuna Matkijanärhi on sarjan päätösosa, tuossa välissä (ensi vuonna) tulee sarjan toinen osa Catching Fire yhtenä elokuvana. Ai, kas. Muistin nuo nimet väärin päin. My bad.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #31 : 11.Heinäkuu 2012, 22:54 » |
|
Tuurilla oikein - emmä osannutkaan ajatella päätösosia, mutta niinhän se tietenkin on 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Q_Black
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Itä-Suomi
|
 |
« Vastaus #32 : 20.Syyskuu 2012, 01:32 » |
|
Ei sitten yhtään erikoinen päätös. Nykyajan trendi pikemminkin (Hobitti, Twilight, Potter...) Yleensä tosin leffasarjan päätösosassa näin. No, Hobitti on yksittäinen teos. Tämä vähän oudosti keskellä trilogiaa. Ehkä näin saadaan enemmän tarinaa mahtumaan eläviin kuviin, mutta haiskahtaa silti liikaa rahastukselle. Eli vain Pottereilla ja jollain Hobitteilla on mahdollisuus tehdä leffasarjaan useampia elokuvia? Tietääkseni ei ole pelkästään heidän yksinoikeutensa?  Ja itse ainakin kirjan lukeneena en pidä lainkaan mahdottomana viimeisen osan filmaamista kahteen leffaan. On siellä aika paljon tapahtumaa ja jos ne pitäisi sovittaa yhteen parituntiseen niin hohhoi. Eiköhän leffan tekijät tiedä mitä tekevät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
“Welcome to the wonderful world of jealousy. For the Price of admission, you get a splitting headache, a nearly irresistible urge to commit murder, and an inferiority complex. Yippee.” (Wrath, DL)
|
|
|
Karajishi
Noviisi
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #33 : 20.Syyskuu 2012, 15:50 » |
|
Noh, en nyt menisi aivan puhumaan mistään yksinoikeudesta, mutta ehkä nykyajan elokuvat alkavat koko ajan muistuttaa enemmän toisiaan rakenteensa perusteella, mikä on toisaalta ärsyttävää. Mutta joissakin elokuvissa (kuten nyt vaikka Pottereissa ja Twilighteissa) yksiosainen päätösosa olisi vain ollut liian lyhyt kuvaamaan kaikkia tapahtumia riittävän hyvin. Että eipä siinä oikein muita vaihtoehtoja jää, kun kolme osainen loppuosa, mikä menee jo mauttomuuden puolelle mielestäni...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
''My dreams are there where my heart belongs..''
|
|
|
Platypus
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #34 : 20.Syyskuu 2012, 20:32 » |
|
Päätösosien yms. jakaminen useaan osaan on jotenkin muuttunut trendiksi vasta ihan hiljattain, taisi alkaa Pottereista. Sen jälkeen voi odottaa, että valtavan monet kirjojen perusteella tehdyt leffat jatkavat samaa kaavaa. "Se toimi näilläkin, tehdään mekin niin ja saadaan rahaa."
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Then you're destined for the world without chores and sweating - the eternal hell of boredom in heaven" ~M. Skinner
|
|
|
Q_Black
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Itä-Suomi
|
 |
« Vastaus #35 : 21.Syyskuu 2012, 13:15 » |
|
Anteeks, mut mitä v*tun väliä?! Jos leffa on hyvä ni miks hitossa pitää kitistä?! Ei ole ainakaan multa pois. Jos ärsyttää noin paljon, että jotkut tienaa rahaa ni pitää sit tehdä oma elokuva?! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
“Welcome to the wonderful world of jealousy. For the Price of admission, you get a splitting headache, a nearly irresistible urge to commit murder, and an inferiority complex. Yippee.” (Wrath, DL)
|
|
|
Platypus
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #36 : 21.Syyskuu 2012, 15:17 » |
|
En mä kitissyt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #37 : 21.Syyskuu 2012, 16:09 » |
|
Ihan välihuomatuksena: Jos leffan jakamiseen vaikuttaisi vain esim. kirjan sisällön määrä, LOTR tuli toimeen kolmena osana ilman jakoa pienempiin kokonaisuuksiin. Tämä "viimeinen osa tulee useassa pätkässä" muoti-ilmiö minua ärsyttää, eikä niinkään päätös tehdä lisää elokuvia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Platypus
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #38 : 21.Syyskuu 2012, 23:15 » |
|
Juuri sitä yritin sanoa. Joitkin näistä palasiksi jakamisista ovat jokseenkin läpinäkyviä trendin seuraamisia. LotR teki loistavaa työtä kolmella osallaan.
Toivon, että siitä olisi hyötyäkin... Nälkäpelin ensimmäinen leffa oli pettymys laimeudessaan ja kyvyttömyydessään selittää kaikkia asioita kuten kirjassa. Kaveri ei ollut lukenut kirjaa, kun kävin sen katsomassa, ja monta kertaa käännyin hänen puoleensa ja kuiskasin täsmennyksiä ja selityksiä. En yleensä tee niin.
Matkijanärhessä tapahtui paljon asioita, ja lopun perusteella voin sanoa, että tarvitaan mahdollisimman paljon selittäviä elementtejä jotta idea tulisi selväksi. Jouduin lukemaan lopun nimittäin muutaman kerran ennen kuin tajusin sen. Toivon siis, että kaksi osaa edistäisi ymmärtämistä eikä vain paistaisi rahaa läpi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #39 : 22.Syyskuu 2012, 00:20 » |
|
Jos leffa on hyvä ni miks hitossa pitää kitistä?! Entä jos ei ole? Saako silloin kitistä? Nälkäpelin ensimmäinen leffa oli pettymys laimeudessaan ja kyvyttömyydessään selittää kaikkia asioita kuten kirjassa. En usko, että siihen auttaisi edes pidennetty leffan kesto tai lisäosat. Kaikki tuollainen johtuu tekijöiden omasta kädettömyydestä, ei materiaalin esiintuomiseen käytetystä ajasta. Tosin kirjoja lukemattomalle meikäläiselle leffa oli ihan ok kokemus. Ei mitään sellaista, mitä ei olisi ennen nähty aavistuksen verran paremmin toteutettuna. Mutta ei huono.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|