Keskustelut
touko 18
lauantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Dyn
  • Iivari
  • Diara
  • Tuomas S.
  • Thialfi
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 6 käyttäjää
  • 38 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Euroviisut 2013 MalmössaHiistu10 vastaustaklo 14:54
Jääkiekon MM-kisat 2013Hiistu32 vastaustaklo 13:53
Robin Hobb -uutisiaJussi43 vastaustaklo 11:08
Uudistus käyttäjien kirjahyllyihin!Darkki8 vastaustaklo 23:06
Seuraava peli-ilta 19.5. Espoossatablo251 vastaustaklo 16:54
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Minkälaisia allekirjoituksia suositte?  (Luettu 2084 kertaa)
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #20 : 15.Kesäkuu 2011, 21:46 »

Eikö kukaan muka ole tullut ajatelleeksi kirjalainausten käyttämistä kirjallisuusfoorumilla? Voisinpa patentoida tämän idean. Ainoa vika on, että vähänkään pitempi lainaus ei mahdu lootaan tai vähintään jopa pistää silmään kaikkien yksirivisten mietelauseiden seasta (ja minä kun niin pidän eepoksista).

Toinen juttu onkin sitten ryhtyä taas lukemaan kunnolla kirjoja, jotta näitä lainauksia löytyisi.
tallennettu
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #21 : 15.Kesäkuu 2011, 22:05 »

Eikö kukaan muka ole tullut ajatelleeksi kirjalainausten käyttämistä kirjallisuusfoorumilla? -- Toinen juttu onkin sitten ryhtyä taas lukemaan kunnolla kirjoja, jotta näitä lainauksia löytyisi.

Omalla kohdallani ainakin voitti kunnianhimo, eli halu sanoa jotakin omin sanoin. Myönnettävä tosin on, että kyseessä oli myös laiskuus. Maailmassa on sanottu ihmisen historian aikana niin elävässä elämässä kuin kirjojen sivuillakin vaikka mitä viisauksia, mutta, kuten itsekin sanoit, niiden kaikkein parhaiten omia tuntoja kuvaavien löytäminen tuntuu melkoiselta sattumankaupalta. Olen kyllä yrittänyt rustata muutamia ajatusmaailmaani sopivia lausahduksia muistiin, mutta se projekti ei ole vielä toistaiseksi oikein ottanut tuulta alleen... Pyörittää silmiään

EDIT: Sittemmin allekirjoitukseni on jo vaihtunut, mutta tämän kirjoittamisen hetkellä se kuului siis näin: "Minä en paljon perusta tästä maailmasta... Pidän paljon enemmän omastani."
« Viimeksi muokattu: 15.Heinäkuu 2011, 15:34 kirjoittanut Logikärmes » tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 15.Kesäkuu 2011, 22:15 »

Omalla kohdallani ainakin voitti kunnianhimo, eli halu sanoa jotakin omin sanoin.

Juttu onkin siinä, että löytää hienoimmat lainaukset. ;) Tai vaikkei nyt mitään "ältsin" hienoa löytäisikään, niin ainakin päivittäisi niitä ihan ihmisten huviksi useammin kuin kerran puoleen vuoteen. Miksi kummassa allekirjoituksessa välttämättä pitäisi ikuisuuden lukea jotain ultimatea kun ilmaa voi vähän tuuletellakin? (Kun kerrankin keksin jotain niin pitäähän keksintöä puolustaa. Näyttää kieltä)

EDIT: Ja minua TODELLA ärsyttää se, että tätäkin viestiä kirjoittaessa (ihan viestinkirjoitussivulla) nuo aikaisemmat viestit tuossa alla näkyvät nykyisin kärpäsenkakankikkareiden kokoisella tekstillä.
tallennettu
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 15.Kesäkuu 2011, 22:29 »

Juttu onkin siinä, että löytää hienoimmat lainaukset. ;) Tai vaikkei nyt mitään "ältsin" hienoa löytäisikään, niin ainakin päivittäisi niitä ihan ihmisten huviksi useammin kuin kerran puoleen vuoteen.

Hetkinen... toki voin itsekin säveltää uuden mietelauseen aina parin kuukauden välein. Niin pahasti mieleni tuskin puuroutuu, etten kykenisi siinä määrin runosuontani availemaan! Nyt pitää ihan irvistää takaisin. Näyttää kieltä Noin.
tallennettu

Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 15.Kesäkuu 2011, 22:41 »

Toki. Mutta mistä lyödään vetoa, että vaikka osa ihmisistä saattaa allekirjoitustaan esimerkiksi tämän vuoden puolella vielä vaihtaa (kun on tätä uutuudenviehätystä(?) ja ehkä oma allekirjoitus ei vielä tunnukaan omalta), perin monella se sitten koko ensi vuoden pysyykin samana tai vaihtuu korkeintaan kertaalleen? Olen toki itsekin moiseen syyllistynyt, joten pohdiskelinkin tässä, saisiko tällainen kirjalainaussuunnitelma minut useammin muutoskannalle - enkä tuudittautuisi omakeksimien sanomisieni oletettuun ikikiinnostavuuteen. Tiedättepähän, mitä kulloinkin olen lukenut. :P
tallennettu
Rid
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 15.Kesäkuu 2011, 22:42 »

Mnääh, meikä on keskittänyt kirjalliset viittaukset tuohon avaan ja allekirjoitusta käytän häpeilemättä mainostuksena, jotta saisin blogipahukselleni edes muutaman lukijan lisää. Njäh njäh.
tallennettu

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 16.Kesäkuu 2011, 00:31 »

Mä en ole vielä keksinyt mitään. :/ En edes oikein muista mitä mulla joskus muinoin joillain muilla foorumeilla lukenut tuossa, varmaan jotain lyriikkaa vain. Lachesis laittoi (tietysti) jo CMX:ää, ei kai se ole hirveä synti munkaan sortua - paitsi liian odotettavaa ja meh?
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #27 : 16.Kesäkuu 2011, 13:23 »

Dyn: Odotettevaa ja odotettavaa - mitä sen on väliä, jos se on kuitenkin tottaIskee silmää

Niin, ja onhan se myös blogimainoskin, sort of.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Aemilia
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere.
« Vastaus #28 : 16.Kesäkuu 2011, 14:04 »

Yaay, lainaukset - oma tuotos -väittely.

Kun allekirjoitus kuitenkin on niin olihan sitä kokeiltava. En osaa kuvailla omaani ("mä olen siipirikko, lennän taaksepäin" siltä varalta että se joskus vaikka menee pois. Onhan se ärsyttävä jos siitä alkaa soida päässä jokin musiikki). Ei ole sitaatti, lyriikkakaan, ei ole oma tuotos ihan, ehkä on huumoria, ehkä tuollainen Echramathin esi-internetinaikaisen ihanteen mukainen sukkeluus jopa. Eniten tulee kuitenkin mieleen se mesessä käytettävä "oma tila", johon olisi kai tarkoitus kirjoittaa mitä on tekemässä tai muu sellainen juttu, mutta kavereillani on enimmäkseen mitä vilkkaamman mielikuvituksen tuottamia, miten sanoisin, väläyksiä maailmasta.

Samantapaisia allekirjoitukseni muuallakin ovat. En tiedä, eikä sillä liene suuremmin väliä, aukeavatko ne muuta kuin satunnaisina persoonallisuuden ilmentyminä.

Pohdin myös allekirjoitusta "taiteililja Tyylitypo". Se olisi kuvaava ja totuudenmukainen.

Hienosti sulautuvia ja helposti ohitettavia ovat täällä allekirjoitukset kyllä. Että hyvällä maulla toteutettu. Mm.

(Kannattaa myös kokeilla englanninkielistä oikolukua viestinkirjoituksessa, koska valkoisen, sinisen ja punaisen alleviivausvärin yhdistelmä on todella hieno.)
tallennettu
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 16.Kesäkuu 2011, 15:49 »

Eniten tulee kuitenkin mieleen se mesessä käytettävä "oma tila", johon olisi kai tarkoitus kirjoittaa mitä on tekemässä tai muu sellainen juttu, mutta kavereillani on enimmäkseen mitä vilkkaamman mielikuvituksen tuottamia, miten sanoisin, väläyksiä maailmasta.

Minulla ja kaverillani oli tapana käyttää mesessä tuollaisena "allekirjoituksena" englanninkielisiä sukkeluuksia, molemmat kun kiitettäviä englanninkielen opiskelijoita olimme (puhun siis nyt yläasteenaikaisista tapahtumista). Sitä tekstiä vaihtelin itse asiassa sangen usein, mutta sittemmin olen tästäkin sosiaalisen median käyttömuodosta erilleen kasvanut, kun ei tuntunut olevan koskaan mitään tähdellistä sanottavaa. Ehkäpä minun pitäisi alkaa kutsua itseäni "sähköiseksi erakoksi". Hmm... pitää yrittää pitää tuo mielessä siihen saakka, kunnes vaihdan allekirjoitustani seuraavan kerran.
tallennettu

Theus
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kajaanissa ollaan
« Vastaus #30 : 22.Kesäkuu 2011, 15:10 »

Allekirjoitukset... Kyllä, olen käyttänyt niitä ennenkin useammalla muulla foorumilla. Yleensä tungen niihin jonkun lainauksen jostain kirjasta tai sitten joitain epämääräisiä ajatuksia elämästä tai muusta vastaavasta.

Voisi sanoa, että olen vasta "nuori" Risingilla. Tulin tänne joskus 2004 joulukuussa (en ole varma muistanko edes oikein) ja siitä asti olen tottunut ettei täällä pelleillä allekirjoituksilla. Toisaalta taas sitä on kaivannut muutamilta henkilöiltä jonkinlaista... "Erottuvaa" ja helposti muistettavaa lausahdusta. Ei siis sillä etteikö teitä täältä nickien lomasta erottaisi mitenkään.

Eli pidän tästä uudistuksesta. Saa tuoda jotain itsestään esille. Jollain tapaa.
tallennettu

Noble dragons don't have friends. The nearest they can get to the idea is an enemy who is still alive.
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #31 : 22.Kesäkuu 2011, 15:42 »

Minulla oli tapana ennen tätä uudistusta keräillä kivoja siteerauksia profiiliini ja muuallekin, joten ajattelin että jos alan käyttää allekirjoitusta sen pitää olla joku lemppareistani. Kokeilen tätä nyt jonkin aikaa. Se on QI:sta, yksi Stephen Fryn legendaarisimpia heittoja (päätyi jopa kirjan nimeksi). Jos se alkaa käydä hermoilleni, niin saa luvan lähteä. Ja toivon että jos miellyn allekirjoituksen olemassaoloon, niin en rupea joka välissä vaihtelemaan sitä.
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Maagitar Senna Dehesmunst
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #32 : 22.Kesäkuu 2011, 16:40 »

Äh, olen haaveillutkin allekirjoituksesta Risingiin jo useamman vuoden ajan mutta sen hankkiminen on nyt kaatunut valinnanvaikeuteen. Tulisiko lainata jotain kirjailijaa? Vai nappaisinko lausahduksen omista teksteistäni? Vai kalastelenko internetin maailmaa, josko koukkuun kävisi joku lentävä lause. (Toisaalta, mieleni tekisi olla kolmastoista tusinassa ja laittaa "I reject your reality and substitute my own" Adam Savagelta mutta se taitaa olla jo niin loppuun kulutettu.)

Olen törmännyt hauskoihin allekirjoituksiin DeviantArtissa ja hyvin moni on kerännyt niitä profiileihinsa muualla suosimissani sivustoilla (nytkin bongasin ketjusta monta hauskaa tekstiä). Toisaalta taas en tahtoisi matkia heitä, vaan löytää jotain aivan omaa.

Hmm... Tätä visaista ongelmaa täytyy siis pohtia erittäin huolella. Toki missään ei taideta kieltää laittamasta useampaa kuin yhtä allekirjoitusta. Niin voisi tehdäkin, mikäli allekirjoitus vain näyttää siistiltä itse viestissä.  Hymyilee
tallennettu

❒ Varattu
❒ Sinkku
✔ Odotan sitä Oikeaa, joka on yhtä kieroutunut kuin minä
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #33 : 22.Kesäkuu 2011, 19:00 »

Itse valitsin käytännönläheisen lähestymistavan.
tallennettu

Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #34 : 22.Kesäkuu 2011, 20:31 »

Kauhean suuren ongelman olen onnistunut tekemään sekä allekirjoituksesta että avatarista. Koska sopivaa kuvaa ei ole vieläkään löytynyt, eikä mitään mahtavan loisteliasta ajatusta tupsahtanut mieleen joka sopisi allekirjoitukseksi, laitan nyt tähän kliseisesti lainauksen Tolkienilta.

Se nyt vaan on ylivoimainen suosikki jo pitkältä ajalta, muutan allekirjoituksen sitten jos/kun parempi tulee vastaan.
tallennettu

Add oil la!
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #35 : 22.Kesäkuu 2011, 20:46 »

Olen kauhean laiska keksimään allekirjoituksia ja yleensä en edes pidä niistä, sillä esim. Helmetin (korukeskustelu) foorumilla monilla on aivan liian paljon tavaraa allekirjoituksessaan. Yhden allekirjoitukseni muistan (ja se on edelleen käytössä) sähköpostissani: "Jotta voisit tajuta muita, on sinun ensin ymmärrettävä itseäsi" ja tämä on ollut siinä varmaan niin kauan kuin hotmailia olen käyttänyt. Mietin jo, etten täällä ottaisi ollenkaan allekirjoitusta, kun pitäåisi löytää hyvä ja pysyä siinä (vaikka kukapa muu kuin minä estäisi vaihtamasta, jos teksti säilyy hyvän maun marginaalirajoissa). Ehkä lainaan jonkun itseäni suuremman sanoja, mielessä keikkuu mahdollisuus Kahlil Gibranin runosta...
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #36 : 24.Kesäkuu 2011, 18:04 »

Pyörrän puheeni. Tästä lähtien allekirjoituksenani voi myös olla sellaisia lausahduksia, jotka eivät ole lempilauseitani. ^^ Tämän päätöksen tekemisessä minua auttoi Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja sanomalla Kauppalehdessä näin: "- Jos talous- ja veropolitiikan punaiseksi langaksi asetetaan joku oikeudenmukaisuus, silloin näkökulma talouteen on väärä."

Eli paitsi suosikkeja, myös inhokkeja. Pekka Kejosen runo vaihtuu siis joksikin ajaksi.
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #37 : 04.Heinäkuu 2011, 12:01 »

Aion käyttää iloisesti sekaisin kirjallisuussitaatteja, laululyriikoita ja muita hajatelmia (jos sellaisia ilmaantuu). Vakaa aikomus on myös vaihdella kirjoitusta, mutta katsoo nyt..

Tämä ihka ensimmäinen allekirjoitukseni (eli: "Tavallaan.") tuli mieleen, kun yritin miettiä jotain täkäläisiin genreihin kuuluvaa kirjaa tai henkilöhahmoa, jota haluaisin siteerata. Tuntui, ettei pelkkä osuva lausahdus piisaisi, vaan haluaisin kirjan/henkilön olevan kokonaisuudessaan jotenkin.. sopiva, sielunsympatioitani herättävä tai silleen. Tästä tykkään sikälikin, että hänen sanojensa lainaaminen on jo sinänsä ikään kuin osa vitsiä.   

Enkä tämän mystisen vihjailuni päätteeksi tietenkään kerro, mistä kirjasta tai hepusta on kyse. Kukin saa ihan itsekseen iloita, jos äkkää.  Näyttää kieltä  

Mietin hetken aikaa, josko voisi olla hauska laittaa jokin lainaus/muu vinkki aina kulloisestakin kirjasta, jota olen parhaillaan lukemassa... Mutta en mie niin usein kuitenkaan taitaisi jaksaa allekirjoitusta vaihtaa. (Tai vastaavasti en kehtaisi näyttää, kuinka harvoin lukukirja vaihtuu.  Iskee silmää) Eikä kirjan ollessa kesken vielä oikein tiedä, mikä lausahdus tai juttu tekstistä tulee jäämään mieleen. (muoks. Tosin tenttikirjat ovat joskus niin hämärää luettavaa, että niistä lainailu voisi olla vänkää...)
« Viimeksi muokattu: 04.Heinäkuu 2011, 19:29 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #38 : 04.Heinäkuu 2011, 13:17 »

Päädyin käyttämään täkäläisessä allekirjoituksessani erästä Kahlil Gibranin runoa, joka on tehnyt minuun vaikutuksen: "Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina."

Harkitsin myös hetken käyttäväni informaatiotutkimuksen pääsykoekirjan Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen lainausta: "Aina toisinaan esiin nousee se (sanan varsinaisessa merkityksessä) "järjetön" ajatus, että ehkäpä jokapäiväisen elämän valoisa todellisuus onkin vain illuusio, joka voi hetkenä minä hyvänä joutua toisen, yös todellisuuden painajasmaisen todellisuuden nieleaisemaksi."

Myös Katharine Kerrin Hopeatikarissa oli miellyttävä lainaus, jota on pakko päästä joskus käyttämään jossakin: "Elämä on laaja erämaa, jonka poikki kulkee vain muutama turvallinen tie. Tien molemmilla puolilla levittäytyvät kartoittamattomat alueet, jotka ovat täynnä villipetoja, rotkoja ja upottavia soita. Ne voivat tuhota uhkarohkean sielun yhtä varmasti kuin villisika tappaa varomattoman metsästäjän. Älä väheksy vaaroja, ennen kuin olet kohdannut ne."
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Astorethein
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #39 : 11.Heinäkuu 2011, 22:18 »

Omaa allekirjoitustani miettiessäni pidin tärkeinpinä kriteereinä lyhyyttä ja yksinkertaisuutta ja lopullisessa valinnassani nämä taitavat melko hyvin toteutuakin. Lainaus ei pidä sisällään mitään suurta viisautta tai edes nokkelaa sanaleikkiä eikä se muutenkaan ole sinällään kovin erikoinen. Pointti on siinä, mistä se on peräisin ja 2000-luvun kauhu/jännityselokuvia katsoneet sen varmaan tunnistavatkin. Itselleni merkittävintä lainauksessa ei ole lainaus itse, vaan sen sanoja sekä se, millaisella mahtavalla äänellä nuo sanat lausutaan.
tallennettu

Dismember enemy limbs to kill them quickly and do extra damage.
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut