25.Lokakuu 2014, 11:41 *

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: The Elder Scrolls V: Skyrim  (Luettu 6200 kertaa)

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #20 : 30.Kesäkuu 2011, 22:06 »

Lainaus käyttäjältä: Maailmanherra
Tuskin ainakaan siitä että universumin mielenkiintoisin keskustelunaihe oli koko maailmaa otteessaan pitävät mutaravut.

Mä annan jopa anteeksi nuo useiden sekuntien mittaiset tauot repliikkien välissä, surkean ääninäyttelyn ym. Mutta juuri tuo repliikkien sisällön surkeus oli ongelma sekä Falloutissa ja Oblivionissa. Se ihan totta pitää korjata, ennen kuin mä palaan Bethesdan pelien pariin... Tästä on varmaan firmalle valitettukin, joten toivotaan että jotain tapahtuu.

Lainaus käyttäjältä: Maailmanherra
Skaalaavat viholliset eivät parantaneet asiaa yhtään, maantierosvot superaseilla ja tappajasudet.

No tuo on periaatteessa kaikissa AD&D-tyylisissä peleissä... Kun itse sai jonkun mahtavan taika-aseen tai -haarniskan jonkun luolan pohjilta, niin parin leveloinnin jälkeen se löytyi maantierosvoiltakin... Se ei todellakaan kannustanut penkomaan luolia. Onneksi aseita ei enää nykyään nimetä tyyliin "long sword +5"

Mä haluaisinkin joskus nähdä fantasia/scifi-pelin, jolla kalusto ei todellakaan kovenisi pelin edetessä (ja taikuus pysyisi harvinaisena ja uhkaavana poikkeustapauksena) vaan jos saa jonkun ytyvehkeen, niin varmasti tietää sen olevan uniikkitapaus.

Sattumoisin ennen Witcher 2:seen vaihtamista pelaankin wanhojen aikojen kunniaksi ekaa Deus Exää, jossa tuo homma on reilassa: jo pelin alussa saadulla pistoolilla pärjää loppuun asti, ja jossain vaiheessa saatava plasmatykki todellakin on harvinainen ase (tai no... en muista... vähän on sellainen kutina että kun Gunther kohdataan vikan kerran, se pentele varmaan kantaa plasmatykkiä).

Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #21 : 01.Heinäkuu 2011, 09:26 »

Deus exestä puhuminen kielletty!

Lainaus
Se oli siis ihan jossain virallisesti sanottu, ettei taiat oo enää customoitavia?

Onko tämä muka nyt iso menetys? Taiat oli kuitenkin luokkaa "tulipallo joka ampuukin sähköä". Oblivion loitsut olivat melko tylsiä lossahduksia. En nyt sano että joka pelissä pitäisi olla Sacrificen tyylistä tykitystä missä maailma järkkyy ja tulivuoret purkautuu mutta oikeasti jotain asennetta niihin loitsuihin.

Don't trust the skull.
MaKo

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #22 : 01.Heinäkuu 2011, 10:49 »

On! :) Ei niiden taikojen tarvitse olla mitään maailma järkkyy -tyylisiä, kun koko idea onkin yhdistellä efektejä aivan erikoisten vaikutusten aikaansaamiseksi. Ja se kokeilun riemu ja oppimisen ilo, tietysti.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #23 : 01.Heinäkuu 2011, 19:12 »

Lainaus käyttäjältä: Maailmanherra
Deus exestä puhuminen kielletty!

? ? ?

Lainaus käyttäjältä: MaKo

Ei pahus... Vaikka kuinka muistelen, en yhtään muista olinko perehtynyt koko taikasysteemiin lainkaan. Muistan jotain taikajuomasörsseleiden sekoitusta, mutta sekin saattoi olla Witcheriä.

Etten vaan ollut tylsä ja pelannut Oblivionin pääjuonta ja sivutehtäviä jollain tankkihahmolla, ja jättänyt kokonaan huomiotta pelin varsinaisen punaisen langan hiekkalaatikkomaailman?

Täytyy ihan oikeasti asentaa se joskus uudestaan ja palata pelin pariin ihan uudella näkökulmalla.

Ja sanoa itsensä töistä irti, että aikaa riittäisi kaikelle kivalle harrastustoiminnalle

Shakal
Velho

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #24 : 05.Heinäkuu 2011, 01:02 »

Jännä juttu, mutta sellanen antiikkinen peli kuin Dungeonmaster onnistui tuossa "tekemällä hankittavissa taidoissa" paljon paremmin - vaikka siinäkin nuijien jatkuva heittely ja jatkuva karjuminen oli hölmöä puuhaa (siis toi karjuminen eli warcry-ominaisuus: koskaan ei selvinnyt mitä se oikeasti teki muutakin kuin kehitti jotain taitoa).
Menee off-topiciksi, mutta sedän on nyt pakko hieman päteä. Jos huutelijan fighter ja priest levelit ovat tarpeaksi korkealla, war cry toisinaan säikäyttää hirviön, joka jonkin aikaa yrittää paeta pelaajaa. Tuota kykyä en tosin itsekään muista juuri koskaan käyttäneeni tuohon tarkoitukseen. Grindaukseen sitä tuli sitten käytettyä sitäkin enemmän.

Mitä Oblivioniin tulee, niin olihan se pakasta vedettynäkin nätti kuin sika pienenä, mutta viimekädessä melko tylsä kokemus. Pelasin kyllä päätarinan ja Knights of Ninen läpi ja joitakin sivutehtäviä siinä samalla. Kokonaisuutena kuitenkin tuo maailman yllätyksettömyys laski intoa jatkaa peliä. Lisäksi parhaan mahdollisen hahmon saaminen olisi vaatinut sen tason optimointia, että vanhalta palaa hermot. Toki hieman heikommallakin hahmolla pärjää, mutta se tietoisuus siitä että paremmankin saisi jää kalvamaan.

Onneksi Oblivioniin on kuitenkin tehty varsin laaja joukko modeja. Näistä olen itse erityisesti tykästynyt seuraavaan kahteen: Oscuros Oblivion Overhaul ja AF Level Mod. Näistä ensimmäinen poistaa ison osan ympäristön leveloinnista hahmon mukana. Jälkimmäinen taas yhdessä edellisen kanssa poistaa lähes kokonaan tarpeen vältellä liian varhaista levelointia. Nämä poistivat mielestäni kaksi peliteknisesti ikävintä Oblivionin ominaisuutta. Tähän päälle vielä joukko silmäkarkkia sisältäviä modeja ja sitä pelaa oikein mielikseen.

Tällä pohjustuksella taidankin päästä jo varsinaiseen aiheeseen eli Skyrimiin. Odotan ihan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Kaunis se on lähes varmasti. Toivottavasti pelillisesti edeltäjäänsä kiehtovampi sellaisenaan. Ajattelin itse odottaa kuitenkin peliyhteisön tuomiota pelistä ennen kauppaan säntäämistä. Todennäköisimmin hankin pelin aikaisintaan siinä vaiheessa, kun sen saa alelaarista ja modejakin on jo ehtinyt putkahdella.
Simple
Velho

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #25 : 07.Heinäkuu 2011, 20:26 »

Keskustelussa jotain täällä mainittujakin asioita:

EDIT: Linkki suoraksi.
MaKo

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #26 : 11.Marraskuu 2011, 13:41 »

Nonniin, nyt on Skyrim ostettuna ja illalla pitää päästä kyllä tekemään ensimmäiset testiajot. Jonkun verran on tullut pelistä foorumeilta luettua, aika paljon asioita on muuttunut Oblivionista. Perks-systeemi vaikuttaa juuri niin haasteelliselta kuin ajattelinkin eli voi olla, että ensimmäinen peli menee pieleen jo ihan niiden takia. Skyrimissä on rajoitettu huomattavasti sitä, kuinka vapaasti pelihahmo pystyy kustomoimaan taikoja, taikaesineitä ja sellaisia.

Moni asia vaikuttaisi kuitenkin olevan ennallaan, esimerkiksi avoin pelimaailma. Perks-systeemi saattaa olla onnistunut, sillä sen takia Oblivionissa käytetyt "Jack of all trades" -hahmot lienevät mahdottomia (perksejä on kaikkiaan 250 kpl, ja yhdellä pelihahmolla voi olla maksimissaan 70 perksiä).

Jehudiel
***

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #27 : 12.Tammikuu 2012, 18:12 »

Itse oon kyseistä peliä pelannut joulusta lähtien noin satakymmenen tuntia ja voin suositella lämpimästi. Itse pidän valtavasti. Onhan tässä tietysti omia huonoja puoliaan (kuten esimerkiksi valtavasta sisällöstä johtuva bugien suuri määrä), mutta moni asia on tehty niin hyvin että omasta mielestäni on kyllä kokemisen arvoinen seikkailu tämä lätty. Muun muassa tasonnoususysteemi on omasta mielestäni todella onnistunut ja kaikilla ratkaisuilla todellakin selviää. Itse en ole Oblivionia ainakaan vielä pelannut, mutta vihollisten skaalaussysteemi on onneksi jätetty pois. Se antaa pelille valtavasti uskottavuutta.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Seregil of Rhiminee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #28 : 12.Tammikuu 2012, 19:09 »

Olen itsekin pelannut Skyrimiä jonkin verran. Se pyörii yllättävän hyvin, mutta siinä on vielä pieniä bugeja. En ole vielä törmännyt mihinkään todella pahaan bugiin, koska peli pyörii minun koneella harvinaisen hyvin (peli kaatui pari kertaa täydellisesti ennen bugikorjauksia, mutta ekojen bugikorjausten jälkeen tämä ongelma hävisi).
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #29 : 13.Helmikuu 2012, 04:45 »

Miitissä kovasti yrittivät Katinka ja Jaragil puhua minua ympäri kokeilemaan Skyrimiä, jopa ehkä ostamaan moisen omaksi. En ole oikeasti pelannut paljoa yhtäkään 3D-roolipeliä, joten ennen kaikkea minua kiinnostaisi se, kuinka hyvä käyttöliittymä ja intuitiivinen ohjaus-taistelu-hallintasysteemi kyseisessä pelissä on - maailman kattavuus ja pelihahmojen kiinnostavuus tuli jossain määrin uskottua kyseisen miittikeskustelun aikana. Eli mitä mieltä olette pelituntumasta?

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Seregil of Rhiminee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #30 : 13.Helmikuu 2012, 10:00 »

Minusta pelituntuma on ihan ok. Hahmon hallinta on helppoa ja taistelutkin sujuvat vaivattomasti, kun tottuu hahmon ohjaamiseen.

Tässä pelissä on melko paljon elokuvamaisuutta (eli joissakin kohtauksissa tuntuu melkein siltä kuin katsoisi fantasiaelokuvaa).
Katinka
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #31 : 13.Helmikuu 2012, 13:19 »

Minä taas en ole paljoa muuta pelannutkaan kuin 3D-roolipelejä ja Elder Scrollseistakin on kokemusta aina Morrowindista asti, joten en ehkä ole paras vastaamaan, mutta vastaan kuitenkin.

Hahmon hallinnassa en ole kokenut mitään vaikeuksia. WASD-näppäimet ja hiiri toimivat luonnollisesti ja peliä voi pelata joko 1. tai 3. persoonassa. Peliarvostelijat ja muut hifistelijät valittavat välillä sitä, ettei taistelussa lyöminen tunnu lyömiseltä (miekka sujahtaa liian helposti vihun läpi?), mutta itse en ole kokenut ongelmia.

Osta mieluummin tietokoneelle kuin konsolille, sillä modit laajentavat peliä ja korjaavat ne bugit, joita viralliset päivitykset eivät korjaa. Tehoja Skyrim kylläkin vaatii, tilaa taas yllättävän vähän.

Jos jokin ei meinaa onnistua, muistakaa, että vika voi olla maailmassa eikä teissä. - Matti Räsänen, Kotus
Morre

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #32 : 19.Huhtikuu 2012, 20:08 »

Skyrim-koukussa täälläkin ja nyt myös mies saatiin innostumaan roolipelien maailmasta ;)

Hieno peli kerrassaan ja koen kyllä saaneeni koko rahalle vastinetta. Skyrim on PS3-versiona, pc:llä kun en oikein tykkää noita pelata ja se on Linuxin kanssa muutenkin aina hiukan hankalaa.

Skyrimilla on valtavasti myös uudelleenpeluuarvoa, etenkin jos on yhtä "tiukka" roolipelaaja kuin itse olen. Ensimmäisen hahmoni moraali oli niin kova, että varkaiden killasta saati salamurhaamisesta ei ollut puhettakaan. Seuraava onkin asia erikseen... ;)
Sapfo
Kokelas

« Vastaus #33 : 29.Kesäkuu 2012, 13:48 »

Olin koukussa. Pikku bugeja oli, mutta ei yhtä paljon kuin aikoinaan NwN2, jossa pelaaminen loppui tyystin siihen.
Samoissa maisemissa juokseminen uuvutti kyllä minua vähän, vaihtelua olisin kaivannut ja samoja kasvoja huomasin, niinkuin The Masqueradessä, mutta joo, pelattavuus pcllä oli aivan toista kuin ps3, mutta olen vannoutunut "pcisti" joten vaikka miten olisi, silti pelaan mielummin omassa pikku nurkassani 21 tuumaselta kuin sohvalta 48 tuumaselta...

La luna non si cura del cane che abbaia.
Ishamaeli
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #34 : 11.Heinäkuu 2012, 00:07 »

Apuwah, minun piti vastata tähän ketjuun kuukausia sitten, kun hankin itselleni Skyrimin, mutta "se vain jotenkin jäi". Noh. Otettakoon huomioon, etten ole Oblivionia kohtuullisen repivien arvostelujen vuoksi pelannut laisinkaan, ja että tasan vuosi sitten tapoin aikaa päivittämällä epätoivoissani Morrowindia tälle vuosikymmenelle ja nakuttamalla sitä tuntikausia yhteen menoon.

Morrowindista TES-putkeni aloittaneena sanoisin, että monta Morrossa ärsyttänyttä asiaa on korjattu Skyrimissä. Konepajan Minkä pelin ostit viimeksi? -ketjussa mainitsinkin jo, että "sneak vaatii vain napinpainalluksen pohjaan survomisen sijaan, kaupankäynti on järjellisempää, turhia hahmo-ominaisuuksia on karsittu, luvatut perksit ja shoutit ovat toimivia". (Sivumennen sanoen moni Borrowindin suosittelemista modeista korjaa Morrowindissa juuri näitä epäkohtia.)

Menua arastelin aluksi mutta päättäväisen tuntuman hakemisen jälkeen se toimii yllättävän hyvin. Pidän siitä, ettei hiirtä tarvitse juurikaan käyttää, vaan siirtyminen osiosta toiseen toimii näppäimillä sujuvasti. Mm. quest itemien ja soul gemien suhteen menussa on edelleen joitakin bugeja, jotka eivät sinänsä haittaa pelattavuutta vaan lähinnä käyvät hermoille, kun samankaltaisia soul gemejä luetellaan erikseen yhteen pinottamisen sijaan. Useimpiin quest itemien bugeihin tosin löytyvät ratkaisut joko UESP Wikistä tai Elderscrolls Wikiasta.

Em. sanotustani:

1) Varastettujen tavaroiden myyminen vain "fencereille" sen sijaan, että kauppiaat vetävät herneet nenään mystisesti tunnistamaan yleisestä esineestä, toimii huomattavasti paremmin.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

2) Hahmon ominaisuuksien selkeä jako sotureihin, maageihin ja roistoihin (nyt äkkiä joku järjellinen käännös roguelle) yhdistettynä Skyrimin "standing stone" osuuteen toimii ihan hyvin. Yllätyin hieman siitä, ettei expaa enää keräännykään suoritettujen tehtävien perusteella vaan puhtaasti taidoista, mutta näin pitkälle edenneenä ymmärrän kyllä logiikan. Skyrimissä on vaan niin monta sataa tehtävää, uudelleen pelattavat mukaan luettuna, että tehtäväpohjainen expankeruu lakkaisi väistämättä toimimassa jossakin kohtaa.

3) Kokonaisalue sinänsä on ymmärtääkseni suppeampi kuin Morrowindissa. Silti, Skyrimin uskomaton grafiikka (joka toimii kohtalaisesti pienten säädösten jälkeen jopa omalla peruskoneellani), maaston vaihtelevuus tasangosta vuoristoon ja yksinkertaisesti pelaamisen riemu vähintään tuplaavat pelialueen koon. Osa pelaajista on kritisoinut Skyrimin "fast travel" -toimintoa (ts. aiemmin löydetylle alueelle voi matkustaa kartan kautta vilauksessa), mutta mielestäni se on tarpeellinen koska paikasta toiseen juoksentelu tehtävien sisällä/perässä tappaisi ennemmin tai myöhemmin pelistä kaiken huvin.

Meikäläisellä on tällä hetkellä käytössä Skyrimin versio 1.6.89.06. Lähinnä kohteiden siirtymiseen liittyvät bugit (kts. lentävät hevoset, nykäyksittäin liikkuvat viholliset) eivät haittaa, mutta noihin em. pinottamiseen liittyvien bugeihin soisin löytyvän ratkaisun. Samoin monissa pienemmissä questeissa on läpikäymisjärjestykseen liittyviä bugeja (jos olet sattunut vaikka tappamaan questin kohteen, questin antaja ei välttämättä anna questia sinulle ollenkaan), jotka soisin korjattavan seuraavassa patchissa mahdollisimman pian.

En ole toistaiseksi kokeillut käyttäjien tekemiä modeja Skyrimiin laisinkaan vaan pysytellyt perusversiossa. Samoin en ole ladannut itselleni Dawnguardia, joka on myöskin saanut osakseen jokseenkin murskaavia arvosteluja.

Onko joku muu sattunut kokeilemaan modeja, toimivatko ne sujuvasti pääpelin kanssa vai bugittavatko? Itse huomasin myös sen, mitä korkeammalla tasolla (LVL 40+) hahmoni oli, sitä enemmän pienia bugeja ja hassuja pikku kämmejä pelissä ilmeni. Onko muillakin käynyt näin?

(valkohehkuinen maailmansiltojenrakentaja)
Paju --> Ishamaeli
Roikka
Kokelas

« Vastaus #35 : 30.Marraskuu 2012, 00:34 »

Olen modannut omaa Taivaanreunaani aika rankallakin kädellä, mistä tuloksena on satunnaisesti ollut vanhahkolla läppärilläni hidastelua, jopa satunnainen kaatuminen kun parhaimmillaan yli puolen sadan tappelevan NPC:n toimia pitää masinoida.

Mutta asiaan. Osa toimii ja osa ei, tämä riippuu tietenkin ihan siitäkin mitä modi yrittää tehdä. Issellä on käytössä esimerkiksi maastoon kaikenlaista lisäävä More War in the Wild, jostain syystä pakolliseksi jäänyt Green Water Fix, Pitkin maailmaa taisteluita lisäilevä WARZONES, Convenien Horses, loistavasti toimiva Follower Overhaul sekä muutama esinemodi. Kaikki nuo toimii hyvin, mitä nyt tuo Warzones heittää silloin tällöin ylivoimaisia, leveleitä seuraamattomia vastustajia ja Forswornit on kaikki naurettavan kovia.

Ai niin tosiaan.

Skyrim Skript Extender
Sky UI
Ja Balanced Magic on aivan pakkohallintoja. Itseäni ainakin on ärsyttänyt suunnattomasti pelata tuhomaagia kun hyviäkin loitsuja saa paistoa perusvihollisiin kuin viimeistä päivää että pysyisivät edes loitolla, ja bossit vaan tulee ja tappaa.

Tule kanssani leikkimään {url=http://hirsipuu.phpbb.fi/index.php?sid=41818722bc569c5182b2bdbf124beb41]Hirsipuuhun![/url]

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #36 : 24.Maaliskuu 2013, 00:34 »

Mä nyt kaivan vähän hautuumaata ja kysyin noin yleisesti, mitkä ovat olleet ihmisten vaikutelmat pelistä nyt kun se on päässyt vanhenemaan? Oblivioniin ja vaikkapa Fallout 3:seen verrattuna (niitä Bethesdan pelejä, joita olen todella pelannut).

Netissä ollaan melko yksiselitteisen varmoja siitä, että peli on kirkkaasti parempi kuin Oblivion. Mutta onko se juuri niiltä osa-alueilta parempi, mitä minä olen perinteisesti inhonnut Bethesdalla? Eli tarina, dialogi, ja hahmojen välisen yleisen vuorovaikutuksen tolkullisuus. Päästäänkö vielä mihinkään Mass Effectin tasolle ihmiskohtaloiden koskettavuudessa?

Tässä meinaan on pelattava loppumassa kesken...

Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #37 : 24.Maaliskuu 2013, 02:22 »

Aion ostaa Skyrimin seuraavaksi, kun on rahaa. Kun uusi konekin on. En vielä muuta tiedä, mutta on Starcrafteja lukuunottamatta ainoa peli, jonka olen kymmeneen vuoteen ostanut.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #38 : 25.Maaliskuu 2013, 15:24 »

Jaahas. Parasta odottaa Game of Year Editionia. Sellaisissa on yleensä siihen asti ilmestyneet DLC:t mukana. Skyrimin tapauksessa huhut puhuvat kesästä (tai loppuvuodesta) tuon ilmestymiselle.

Lähde

Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös