|
Astorethein
|
 |
« : 06.Heinäkuu 2011, 19:52 » |
|
Kesä tarjoaa monenlaisia muina vuodenaikoina harvemmin toteutettavia aktiviteetteja ja monille erilaiset festarit kuuluvat näistä olennaisimpiin. Kymmenet isommat ja vähän pienemmät kesätapahtumat ovat myös tänä vuonna saaneet liikkelle massoittain ihmisiä ja epäilemättä heihin kuuluu osa myös tämän sivuston käyttäjistä. Monia festareita on jo järjestetty, mutta moni tekee vasta tuloaan, joten jos et ole vielä ehtinyt osallistua, valitse ainakin yksi ja lähde ihmeessä.
Itselläni on takana yhdet kinkerit ja yhdet mahdollisesti myös edessä, mikäli aikataulut ja työtilanne osoittautuvat suosiollisiksi. Juhannus kului nyt toistamiseen Kauhajoen Nummirockissa, joka viettikin tänä vuonna 25-vuotisjuhliaan. Merkkipäivään sopi se, että eräs pari vihittiin festareilla avioon, mikä lienee melko spesiaalia festareiden historiassa yleisestikin. Harmillisesti pääsin osallistumaan ainoastaan kahdeksi päiväksi matkatoverin töiden takia, mutta hieno kokemus oli nytkin kyseessä ja ehdottomasti kesän selkein kohokohta.
Itse olen lähtenyt festareille aina sillä asenteella, että mitään hyviä yhtyeitä ei jätetä näkemättä, vaikka se tarkoittaisikin hieman hillitympää alkoholinkäyttöä. Näin toimin nytkin ja olen päätökseeni ainoastaan tyytyväinen, sillä näin sain monta hienoa muistoa, joita humala ei ole sumentanut olemattomiin. Mitä yleisesti tulee alkoholin nauttimiseen festareilla, niin useimmiten humalan taso pysyttelee jopa keskimääräisen baari-illan alapuolella, sillä näin tapahtumasta saa paljon enemmän irti, mitä varsin kalliita lippuhintoja ajattellen pidänkin tärkeänä.
Nummirock on siinä mielessä erinomainen festari, että sillä on melko tarkkaan suunnattu kohdeyleisonsä, joka yleensä tulee saamaan rahoilleen vastinetta ainakin esiintyjien määrän suhteen. Itse en kovin helposti lähtisi esimerkiksi Provinssiin, koska siellä ei minään vuonna ole ollut kiinnostavia nimiä kuin korkeintaan neljäsosa tarjonnasta, mikä mielestäni on surkean vähän porvarilliseen lipunhintaan nähden. Nummen esiintyjälista käsittää yleensä noin 30 nimeä ja niistä jokainen on ollut aina ainakin uteliaisuutta herättävä, eli suheluku on tässä selvästi edullisempi. Toisaalta taas, mikäli festarikävijään ei raskas musiikki satu kolahtamaan, ei hän luonnollisesti tule Nummeen edes sen yhden bändin takia vaan etsiytyy johonkin muualle.
Mitä tulee tämän vuoden esiintyjiin, niin taso oli varsin tyydyttävä, vaikka aivan tajunnan räjäyttäviä keikkoja ei tällä kertaa nähtykän. Kanadalainen proge/thrash-ryhmä Voivod oli kuitenkin erittäin lähellä, ja olihan sellaisen klassikon näkeminen jo sinänsä kokemisen arvoista. Puhtaasta raivokkuudesta maininnan ansaitsee Rotten Sound, jonka murhaava grind-metal tuntui lähes väkivallalta, tosin positiivisessa mielessä. Vaikutuksen teki myös Ajattara, joka Cavus seuranaan vastasi festarin synkimmästä annista.
|