23.Huhtikuu 2014, 09:56 *

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Tee  (Luettu 10219 kertaa)
Laventeli
Kokelas

« Vastaus #60 : 29.Lokakuu 2008, 12:15 »

Itse olen opettanut itseni teehen. Liian monessa tilanteessa ollaan tultu kysymään että haluanko kahvia vai teetä. Ei siinä kehdannut alkaa selitellä kuinka en juo kumpaakaan ja saisinko kaakaota. Kahviin en koske kuin pitkällä tikulla, joten tee oli ns. pienempi paha. Tehokkain vaihe oli kun sairastuin flunssaan ja huomasin miten hyvä nuhajuoma tee on.

Nyt juon teetä ihan mielelläni. Kotona oli sekä irtoteetä että pussiteetä. Omistamme vain yhden sihtin ja irtotee käytetään monta kertaa. Tästä seuraa se ettei koskaan tiedä mitä teetä siellä on ja pitää kinastella jos haluaa omaa suosikkiaan. Hymyilee

Nyt kun olen muuttanut pois kotoa, juon pussiteetä. Vedenkeitin löytyy pöydältä ihan vierestä joten vähintään yksi iso kuppi menee illassa. Tai no iso ja iso, unelmissa olisi sellainen tajuttoman suuri muki. Ei tulisi tarvetta täytellä koko ajan. En käytä koskaan maitoa ja juon teen mieluummin sellaisenaan kuin laitan sokeria. Hunaja taas on ihan eri asia. Sitä pitää olla.

En ole mikään ekspertti tee asioissa, mutta eniten tällä hetkellä litkin Liptonin Peach Mango teetä. Ruokalassa on kahvi aikoihin erilaisia tee pusseja joten on helppo kokeilla uusia makuja. Joskus löytyy ihania yllätyksiä (mustaviinimarjamaku on hyvää) mutta joskus on pakko kaataa koko höskä menemään. En enää ikinä koske teehen jossa lukee jotain appelsiinista.
Regel

Asuinpaikka: JKL
« Vastaus #61 : 29.Lokakuu 2008, 19:29 »

Nyt kun olen kotoa muuttanut, niin olen oppinut teetä juomaan. Kahviin en oikein ole tykästynyt.

Pussiteetä en juo, niissä maku on jotenkin outo. Valkeaa, vihreää ja mustaa, ja joitain aromatisoituja löytyy kaapista. Vedenkeittimen avulla tulee sellaiset neljästä kymmeneen kuppia (n. 1,5 dl) juotua päivässä, kouluun tietty mukaan aina termarillinen.

Valitettavasti yliopistolla on vain sikahintaista kahvia tarjolla, teetä ei löydy mistään. Termari vähän auttaa asiaan, muttei sekään ihan sama asia ole.

Lisukkeita en käytä - ainakaan vielä.
Sapphire

Asuinpaikka: Ever Green Forest
« Vastaus #62 : 29.Lokakuu 2008, 19:39 »

Teetähän lipitän minäkin,ja aika usein.

Pussiteestä en niin välitä,mutta jos muuta  ei ole saatavilla,niin sekin menee.Ja maitoahan teessä ei kuulu olla.Joskus harvoin saatan laittaa soijamaitoa,mutta tavallista maitoa en käytä ikinä.Yleensä laitan teeheni hunajaa tai sokeria,joskus vähän molempiakin.

Pidän vähän kaiken makuisesta testä.Juuri nyt,kun kirjoitan tätä,juon mustaa teetä,joka on maustettu granaattiomenan,sitruunan ja mansikan aromeilla.Lisänä siinä on kuivattuja ananaspaloja,sekä kuivattuja kanervan kukkia.Oikein hyvää teetä.
« Viimeksi muokattu: 15.Marraskuu 2008, 22:48 kirjoittanut Sapphire » tallennettu
heatherr
Kokelas

« Vastaus #63 : 09.Marraskuu 2008, 12:10 »

Juon teetä niin usein kuin muistan ja on jaksamista laittaa vedenkeitin päälle, eikä sillä hetkellä ole mitään tähdellistä tekemistä.

Juon yleensä teetä samalla kun luen, tai ajattelen ryhtyä kirjoittamaan, sillä tee on jotenkin inspiroiva juoma. En kuitenkaan koe olevani teeasiantuntija, niin en voi väittää! ;> Olen joskus maistanut vihreää teetä, mutta en pitänyt siitä ollenkaan. Kun juon teetä kotona, juon aina Darjeeling-teetä.

Kiinnostaisi kyllä tietää, mitä kaikkea risinglaiset laitatte teihinne? Itse laitan teeheni yleensä pienen sokerinpalan ja hunajaa, mutten maitoa. Enpä ole koskaan maidon kanssa maistanutkaan. Juon myös siitä kohdasta, mistä olen hunajaa laittanut, niin siinä on vieläkin enemmän hunajainen maku :D
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #64 : 17.Joulukuu 2008, 23:01 »

Minulla on välillä sellaisia teefobioita vai mitä ne nyt olivat, että juon useampana päivänä peräkkäin mukillisen. En juurikaan katso merkkiä, mutta makuja valitsen, jos ne ovat erillisissä rasioissa. Mukaan pistän sokeria, tai hunajaa, jos sitä on. Sitten muutaman päivän lipittämisen jälkeen into loppuu ja palaan kylmempiin juomiin. Mutta lämmittelyjuomana ja muuten vain juotavana tee on ihan hyvä vaihtoehto, mutta kokeilkaapa italialaista kaakaota. Oiihh, vähän paksumpaa, niin sitä voisi syödä haarukalla. (Ei nyt sentään)

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Regel

Asuinpaikka: JKL
« Vastaus #65 : 18.Joulukuu 2008, 12:04 »

Teefobioita :D ?

Oletteko muuten huomanneet, että lehtipussien pohjalla olevat viimeiset lehdet eivät maistu niin hyvälle kuin muut? Jotenkin sellainen tunkkainen maku on jäänyt nyt jo ainakin kahden lehtipussin viimeisistä lehdistä.
krakken

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #66 : 18.Joulukuu 2008, 16:28 »

Kyllähän teenjuonti kuuluu säännöllisiin tapoihini. Kotona ei sattuneesta syystä ole kahvinkeitintä laisinkaan, joten tee on "se" lämmin juoma mitä yleensä tulee lipitettyä. Musta kahvi on silloin tällöin piristävän vaikutuksensa johdosta paikallaan mutta sitä harrastan harvemmin. En ole olosuhteiden johdosta tutustunut kahvinjuonnin "filosofiaan", mutta teen nauttiminen on ehdottomasti rauhallinen, erityinen hetki ja arkinen seremonia. Kahvi on itselle enemmän sellainen poikkeustilanteessa ryystettävä energiapotku takalistoon.

Arkiteeksi on vakiintunut irtotee English Breakfast, vaikkakin silloin tällöin valitsen jotain vihreää laatua. Erikois- ja makuteet ovat vaihtelun vuoksi varsin piristäviä ja parhaimmillaan erittäin miellyttäviä.
Mera
Kokelas

« Vastaus #67 : 12.Tammikuu 2009, 00:05 »

Tee addikti olen kyllä ihan perusteetä mikä ikinä sen virallinen nimi nyt onkaan. Tiikerin päiväuni ja Uskollinen ystävä niitä tulee litkittyä myös. Useampia kuppeja menee päivässä kurkusta alas.

Jääkylmä jäätee tappaa myös janontunteen tehokkaasti  Hymyilee leveästi

Morgan Blood

Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #68 : 12.Tammikuu 2009, 23:56 »

Huomasin juuri vihreän teen hyvyyden. Jotenkin en ole koskaan ennen maistanut sen makua... Yhtäkkiä se iski täydellisenä kielelleni, mikäs sen hienompaa!

Teetä tulee jonkin verran kitattua, mutta nykyään ehkä enemmän kahvia. Teellä on silti paikkansa. Kevyempää ja makuja enemmän valittavana perusmarketissakin.

Erityistä suosikkia ei ole. Yhdessä välissä kiskoin paljon Revontulisekoitusta. Nyt parasta on maustamattomat vihreä ja musta sekä revontulisekoitus, rooiboksesta en oikeastaan pidä.

Lainaus
Teefobioita :D ?
Kiraffitee

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #69 : 17.Tammikuu 2009, 03:28 »

En opettanut itseäni koskaan juomaan kahvia. Sitä on vedetty vain hätätilanteessa (kun silmät eivät pysy auki) sillä seurauksella, että sydäri uhkaa.

Teetäkään en juonut ennen kuin liityin johonkin harrastusjärjestöön, jonka kokouksessa kysyttiin, että "Kahvia vai teetä?"

Teefobioita ei taida enää olla. En ennen sietänyt vahvaa teetä ilman maitoa, mutta vanhemmuuden johdosta tuli tavaksi kitata teetä 2-3 kuppia päivässä.
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #70 : 15.Maaliskuu 2009, 18:43 »

Onko kukaan muuten koskaan koittanut pistää teehensä siirappia? Oooh, siitä tulee niin makeaa, että...

Suosittelen kokeilemaan, voitte vaikka tykästyä!

Toinen erikoisempi teenohje: Itse männynneulasista keitetty juoma, jota rohkenen kutsua teeksi. Erittäin helppoa.

Ota puoli litraa männynneulasia ja keitä niitä vedessä 3/4 h ja lisää mukaan sokeria, tai jotain muuta makeuttajaa oman mielesi mukaan, sillä yksistään se on aika kitkerää. Valmis männynneulasjuoma on väriltään vaaleanvihreää.

migael
Kokelas

« Vastaus #71 : 16.Maaliskuu 2009, 18:13 »

Minä rakastan teetä. Minä juon sekä vihreää että mustaa hiukan kaudesta riippuen. Nyt olen viimeisen puolenvuoden ajan juonut pääasiassa mustaa.

Teetä tulee juotua paljon. En edes ymmärrä miten joku voi juoda kupin teetä. Jos alan tekemään teetä, niin sitä pitää tehdä koko kannullinen ja kun on koko päivä aikaa, eihän yksi kannullinen riitä. Yritän pitää rajaa, että korkeintaan kolme litraa teetä päivässä ja pystyn pitämään sen aika hyvin. Raja tulee ylitettyä vain silloin, jos aloitan kunnollisen teen juomisen jo aamulla viikonloppuna.

Yleensä juon irtoteetä. Pussitee on maultaan niin paljon huonompi, että sitä tulee juoneeksi vain arkiaamuisin, kun aikaa ei ole tuhlattavaksi. Olen juonut monenlaista teetä, mutta ehkä eniten pidän maustamattomasta pehmeästä mustasta teestä.

Teen huonoista puolista se, että minun hampaani ovat tummuneet aivan selvästi teen myötä. Minua kuitenkin lohduttaa, että hammaslääkäri sanoi tee-tummentumien lähtevän kohtuullisen helposti verrattuna tupakkaa ja hän saikin poistettua tummentumia aika hyvin. En siitä huolimatta halua jättää teetä, joten harmillisesti minun hampaani ovat pian taas tummat.
Varg

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #72 : 16.Maaliskuu 2009, 21:27 »

Itsekin pidän teestä, mutta yleensä päivällä juon kyllä kahvia ja illalla menee sitten tee iltapalan kanssa. Oikeestaan pussiteestä ainoa mitä juon on Earl Grey Tea, muut jotenkin ei vaan uppoa niin hyvin ja kyseinen tee on vaan todella hyvää. Ja tietenkin teehen kuuluu hunaja, muuten menee jotenkin tuntuma koko juomasta.
Yleensä teetä juon ainoastaan sen yhen kupillisen illassa, kun päivällä menee pari kuppia kahvia.
Myste

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #73 : 12.Huhtikuu 2009, 13:36 »

Teetä en osaa juoda oikein muulloin kuin silloin kun olen kipeänä tai tunnen olevani tulossa kipeäksi. En tiedä miksi näin, mutta näin se vaan on vuosia mennyt. Kahvia litkin tosin joka päivä monta kuppia.
Katinka

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #74 : 13.Huhtikuu 2009, 16:24 »

Huh, kolme litraa?

Hiukan offia: Oletko kokeillut apteekista saatavaa Yotuel-hammastahnaa? Hinta on aika kova, muistaakseni jotain 7 euroa / tuubi, mutta sen luvataan poistavan värjäytymiä hammaskiillettä ym. vaurioittamatta. Tahna on siitä erikoista, että se ei vaahtoa ja menee näin myös hampaiden väleihin eikä ärsytä ikeniä. Itse olen käyttänyt nyt muutaman viikon, ja mielestäni hampaat ovat hiukan valkaistuneet. Kyseessä on apteekkituote, joten lupausten luulisi myös pitävän paikkansa. ;)

Jos jokin ei meinaa onnistua, muistakaa, että vika voi olla maailmassa eikä teissä. - Matti Räsänen, Kotus
Calann

Asuinpaikka: Oulu/Helsinki
« Vastaus #75 : 13.Huhtikuu 2009, 16:36 »

Nuorempana tuli juotua teetä silloin tällöin ja ilmankin pärjäsi aivan mainiosti - mutta joku vuosi sitten flunssassa ollessani sitä meni mukikaupalla ja kehitin pienen addiktion. Voin edelleen olla juomatta montakin päivää, mutta sitten parhaimmillaan sitä taas menee se kahdeksan tai yhdeksän mukillista vuorokaudessa. Yleensä se kai tosin jää siihen kolmeen-neljään.

Mitä lisukkeisiin tulee, olen tavallaan tullut täyden ympyrän. Aloitin maidolla, siirryin sokeriin, sitten opin juomaan sellaisenaan. Edellämainitun flunssan aikana totesin että hunaja ja maito ovat hyvyyttä ja parhautta, varsinkin mintulla maustetun vihreän teen kanssa. Nyt kun olen köyhä opiskelija olen siirtynyt taas sokeriin koska hunaja on kallista ja sitähän menee jos sitä ostaa. Maitoa pistetään sekaan jos ollaan kipeitä tai kiireisiä.
Prosper
Kokelas

« Vastaus #76 : 26.Kesäkuu 2012, 15:02 »

TEE! Muuta en juokaan.

En käsitä että milloin tämä tee-villitys alkoi. Vuasia sitten se on varma mutta milloin? Ei käryäkään.

Ensin join äitini ostamaa pirkan pussiteetä johon koitin teeveden ällöttävässä likaisessa vedenkeittimessä mistä tuli jotain limaa siihen juomaan.  Surullinen (oksettaa muistellakin). Sitten aloin ostella itselleni teetä ja keittää sitä pannussa liedellä. Niin teen joskus yhä. Koitin muutamia eri tee-laatuja, mutta en oikein löytänyt itselleni sopivaa (twiningit maistui kissankuselle). Ekat kahvipannuteeni keitin jouluteestä. Se oli kyllä herkkua. Löysin oman merkkini hetkeksi Russian Earl Greystä. Nams. Keitin veden pannulla ja lisäsin maitoa ja sokeria.  Pyörittää silmiään Keväällä join eu:n piparminttuteetä allergiaani. Auttoi!

Nykyään suosikkini on ihan vain vihreä tee, minkä keitän kahvipannussa. Juon sen sinällään ja kaikki muu maistuu ihan mauttomalta siihen verrattuna. Muuta kuin sitä en siis enää pahemmin juo tai suosittele.

'kestäös vain, sydän! sait katalampiakin sä kestää.'
Skie
***

« Vastaus #77 : 26.Kesäkuu 2012, 20:51 »

Opin Kiinassa ollessani juomaan teetä. Aiemmin en juonut teetä kun kylästellessä, ja silloinkin kyseinen litku piti melkein pakolla nieleskellä alas. Kiinassa ruuan yhteydessä tuli kuitenkin lähes poikkeuksetta kupillinen teetä, johon kaadettiin lisää juomaa suurin piirtein sitä tahtia kun sen ehti kupista juoda. Viimeisellä sunnuntaiaterialla huomasin kiskoneeni ruokailun aikana 5 kupillista teetä, joten aika addiktiksi siinä kehittyi. Palattuani Suomeen olen kyllä edelleen kykeneväinen juomaan teetä mutta ei se pussitee vaan maistu samalta... Ja lisäksi poltan aina kieleni, kun yleensä tarjolla on lähes kiehuvan kuumaa teetä.

Viime viikolla sain kahdesti juoda kaivattua Pu erh- teetä, mutta valitettavasti maku ei ollut näissä versioissa samanlaisen multainen kuin Kiinassa. Täytynee seuraavaksi kokeilla Oolongia josko se sitten olisi parempaa.

Add oil la!
Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös