23.Heinäkuu 2014, 10:49 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: A Dance with Dragons luettu, SPOILEREITA!  (Luettu 9182 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« : 07.Heinäkuu 2011, 13:07 »

Aihe on takoitettu George R.R. Martinin A Dance with Dragonsin käsittelyyn. Kyseessä on A Song of Ice and Fire -sarjan eli Tulen ja jään laulun näinä päivinä ilmestyvä viides osa. Suomennos on luvassa aikaisintaan ensi vuonna, ehkä vasta myöhemmin (Kirjava ei ole tiedottanut asiasta). En suosittele ketjun lukemista, jos haluaa välttää juonipaljastuksia. Tässä saa siis vapaasti spoilata Dancea.

TEITÄ ON VAROITETTU!
« Viimeksi muokattu: 26.Huhtikuu 2012, 13:21 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #1 : 14.Heinäkuu 2011, 10:06 »

Tässä hieman miettehiäni A Dance with Dragonsista näin alkajaiseksi. Odotan innolla mitä muut kirjasta ja sen sisällöstä ajattelevat. Alla oleva teksti sisältää sitten niitä SPOILEREITA. Ihan oikeasti.

Branin luvut olivat minulle ehkä kaikkein rankimpia ja siinä mielessä myös parhaimpia. Branin siirtymiset Hodorin mieleen eivät ole kovinkaan miellyttävää luettavaa. Vaikka puoliksi osasinkin odottaa kolmesilmäisen variksen liittyvän jotenkin Bloodraveniin, olin silti yllättynyt että Brynden Joki on yhä kuvioissa mukana. Jollain tapaa tuo paljastus oli sykähdyttävä Dunk & Egg -tarinoiden jälkeen, mutta samalla ahdistava, sillä jäin miettimään onko Branin tulevaisuus samanlainen. Lisäksi kävi mielessä mahtaako sellainen joka ei ole lukenut D&E:a oivaltaa kenestä on kyse.

Tyrionin luvut olivat jonkin tasoinen pettymys. Aegonin ilmestys oli minulle antikliimaksi ja tuotiin vielä kömpelösti/töksähtäen esille. Tosin en ole vielä ihan varma, että kyseessä olisi aito Targaryen. Jotain häikkää tässä juonen käänteessä on, mistä en saa oikein kiinni. Varysin ja Illyrion kuviot ovat ihmeellisiä (mikä ilolla todettakoon!). Tyrionin vaiheet olivat kyllä värikkäitä, mutta eipä mies vain vielä tässä kirjassa päässyt Daenerysin luo, kuten ei Victarionkaan. Kultakomppania, Connington ja Aegon eivät sitten lopulta edes yrittäneetkään. Eikä Daenerys päässyt lähellekään Westerosia. Olin suorastaan tuskastunut kun hän sulki Viserionin ja Rhaegalin vankeuteen sen jälkeen kun Drogon popsi lapsen. Reaktio oli mielestäni hieman liioiteltu, mutta antoipa aikaa ja mahdollisuuden myöhemmille tapahtumille. Ihmettelin suuresti Danyn päätösluvussa kuvattua keskenmenoa, ja olin ymmyrkäisenä siitä miten se oli mahdollista, kunnes luin Westerosista erinomaisen huomion. Ykköskirjassa Mirri Maz Duur ennusti, että Drogo palaa takaisin kun aurinko nousee lännestä ja laskee itään (Dornen tunnusaurinko, Quentyn), kun meret kuivuvat (Dothrakinmeri) ja vuoret lentävät tuulessa kuin lehdet (Hazkarin pyramidi, Valyrian tulivuoret?). Tässä valossa Daenerys ei olekaan niin steriili kuin hän on kuvitellut. Loistavaa yksityiskohtien rakentelua. Mitä tämä sitten tarkoittaa Drogon osalta, joka nyt ainakin on kuollut ja poltettu...

Melisandre osoittautui aika bluffiksi (tarkoituksella). Essoksen puolellakin on parempia tulestanäkijöitä tai ehkä heidän ei tarvitse luoda strategioita samalla. Se ainakin tuli selväksi, että Azor Ahai olisi nyttemmin Jon eikä Daenerys. Jos Jon jää henkiin, ja päätellen siitä miten mielet loikkii ihmisestä eläimeen, niin ainakin jossain muodossa Jon jää eloon. Pahin cliffhanger minkä Martin kehtasi jättää kirjaan. Ja Jonin vanhempiin liittyvää pakkaa vain sekoitettiin. Niin kuin myös Tyrionin, kun Selmy kertoi Danylle, että Aerys oli tykästynyt aikoinaan Joanna Lannisteriin. Barristanin olisi pitänyt antaa kertoa lisää (okei, seuraavassa kirjassa sitten). Brandon Stark sai hieman lisää väriä, ja pidin mielenkiintoisena seikkaa, ettei hän olisikaan halunnut mennä naimisiin Catelynin kanssa. Tosin kertoja ei ehkä ole kaikkein luotettavin.

Branin lisäksi Aryan luvut ahdistivat. En ole oikein varma, että pidän siitä mihin hän on menossa (ja samalla olen tyytyväinen Martinin ratkaisuihin). Cersein luvut olivat erinomaisia, Theonin luvut karmivia ja nyt vihdoin tiedämme minne Osha ja Rickon ovat menneet. Mutta eipä tarvinnut vielä mennä sinne asti kun pääsimme jo todistamaan kannibalismia. Brienne kävi piipahtamassa ja jätti Jaimen cliffhangeriin. Quentyn oli kohtalaisen mitäänsanomaton, mutta ainakin näimme hieman lisää kovin taka-alalla olevia lohikäärmeitä ja jos se Mirrin ennustuskin vaati Quentynin, niin sitten heppu oli ihan paikallaan.

Ei ihan lyhyt tullut tästäkään kirjoituksesta, mutta blogissani on vielä pidempi versio. A Dance with Dragons on yksi vuoden suurista lukukokemuksista, vaikka se ei olekaan täydellinen.

//muokkasin kohtia, jotka selvästikin voisi ymmärtää väärin.
« Viimeksi muokattu: 14.Heinäkuu 2011, 15:05 kirjoittanut Freyja » tallennettu

Kokelas

« Vastaus #2 : 01.Elokuu 2011, 14:50 »

Oikeasti tämä varmaan pitäisi laittaa ketjuun Kesken jääneet kirjat. Sillä eihän arvostelua voi kirjoittaa jos ei ole lukenut kirjaa (loppuun) mutta minkäs teet.

Aloitin tulen ja jään laulun lukemisen erän HBO:n sarjan takia. Ensimmäiset osat olivat luvatusti erinomaisia mutta edetessä törmäsin tuttuun kaavaan eräästä toisesta taikinamaisesti paisuneesta fantasiasarjasta, eli uusien hahmojen näkökulmasta kirjoitettuihin osuuksiin joihin ei kirjoittaja saa kiinnitettyä lukijan kiinnostusta (taikka ei ainakaan minun). Lisäksi Jordanin ajanpyörästä tuttua on saman ajankohdan kertaaminen eri henkilöiden näkökulmasta. Jo edellisissä osissa Davosin, Ashan ja Theonin (nyt Reek) edesottamusten lukemisessa oli ongelmia, kun taas Danyn ja Tyrionin osuudet olivat parhaimpia ja Branin ja Jonin jokseenkin mielenkiintoisia.

Dance with Dragonsissa (ADwD) jo ensimmäisellä kolmanneksella Tyrionin laivamatkailu, Jonin jahkailu muurilla tulen jumalan papittaren kanssa ja käsittämättömän tylsät Leski-myrskysyntyisen osuudet tuhosivat kiinnostuksen niin että jouduin häpeäkseni hyppäämään loppuun löytääkseni jonkinlaiseen ratkaisun -mutta turhaan. Ainoat kappaleet joita luin ilokseni olivat Branin seikkailut muurin takana.

Tuntuu kuin Martin luottaisi shokkiarvoon kirjassaan, mutta tällä kertaa se ei tunnu toimivan. Kun mietin Martinin tavaramerkkiä -eli ns. päähenkilö voi päästä hengestään- niin sekin tuntuu nyt vain samaisen shokkiarvon tavoittelulta eikä laskelmoidulta suunnittelulta. Itse asiassa jos haluan lukea henkiöistä joiden potentiaali ei toteudu ennenaikaisen kuoleman takia voisin siirtyä lukemaan historiankirjoitusta (sama ongelma kuin HBOn Deadwoodin kanssa, oikea maailma on harvinaisen epäreilu)

Vaikka parjasikin Ajanpyörää edellä, niin minulla ei ole ollut mitään ongelmia lukea Jordanin tai Sandersonin tekeleitä loppuun asti, vaikka välistä ne ovatkin aikamoista kuraa. Jos tarkkoja ollaan niin en ole tainnut lukea ainuttakaan Fantasiasarjan päätöstä jota voisi kehua hyväksi, ja ADwD ei anna toivoa tästä Tulen ja jään laulun osalta. (Koputtaa puuta koskien A Memory of Light:ia.)

Pahasti näyttää siltä että ainut muoto jossa jatkossa nautin Martinin laulusta on HBOn sarja ja sekin vain sen takia että saan nähdä kuinka surkeasti CGI epäonnistuu hurjasusien ja lohikäärmeiden osalta.
« Viimeksi muokattu: 01.Elokuu 2011, 19:37 kirjoittanut HVM » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #3 : 07.Elokuu 2011, 15:30 »

Minulta meni yhdeksän päivää Dancen lukemiseen. Aluksi luin rauhalliseen tahtiin, mutta kahtena viimeisenä annoin periksi ja siirryin ahmimiseen. Onnistuin välttämään spoilerit kokonaan, mihin olen tyytyväinen. Lopun cliffhangerit pudottavat kirjan mielestäni Storm of Swordsin taakse. Jos Meereenin ja Winterfellin taistelut olisi näytetty, saattaisi Dance olla suosikkini sarjassa. Martinin kirjoitustyyli oli kehittynyt entistä paremmaksi ja pidin uusien alueiden esittelystä. Eniten romaanissa ihmetytti se, että Davosin tarina jäi täysin kesken alkupuolen jälkeen. Keskittyminen kolmeen/neljään päähenkilöön oli kuitenkin oikea ratkaisu.

Odottelin siis, että juoni olisi edennyt pidemmälle, erityisesti Meereenissä. Nyt ei tiedä, mitä Stannisin armeijalle pohjoisessa oikeasti tapahtui, eikä Victarionkaan ehtinyt Danyn luo. Suosikkini juonilinjoista oli Tyrionin tarina, sillä kääpiöstä näytettiin uusia puolia. Theon-luvut olivat myös mainioita, hänellä oli kirjassa yllättävän suuri rooli. Erityisen koskettavana mieleeni jäi se, kun Theon mietti, että hänen olisi pitänyt kuolla veljensä Robbin rinnalla. Uusista näkökulmahahmoista pidin eniten Quentynistä ja Conningtonista, tässä järjestyksessä. En olisi ikinä uskonut, että Targaryenien Westerosin takaisinvalloitus alkaa ilman Daenerysta, Martin osaa vieläkin yllättää. Kun nyt olen lukenut faniteorioita, niin uskon Jonin palaavan henkiin. Hänen kuolemansa muuten täytti ennustukset Azor Ahain syntymästä: "beneath a bleeding star", höyryävät haavat ja suolaiset kyyneleet.

Lempilukuni kirjassa oli Branin viimeinen, joka oli kirjoitettu mestarillisesti. Branin ja Aryan vähäinen rooli Dancessa on ymmärrettävää, sillä Stormissakin oli vain neljä Bran-lukua ja Arya esiintyi jo Feastissa. Muita huippukohtia olivat Jonin viimeinen ja Danyn toiseksi viimeinen luku sekä se, jossa Tyrionin seurue kulki veneellä Sorrowsin rauniokaupungin läpi. Tykkäsin todella paljon myös kahdesta Victarionista kertovasta. Ainut Jaime-luku tuntui vähän irralliselta, mutta se ratkaisi Briennen selviämisen hengissä. Jotkut ovat kritisoineet viimeistä Daenerys-lukua, mutta minusta se oli tärkeä, sillä siinä hän tavallaan syntyi uudestaan lohikäärmeratsastajana.

Minua vähän ihmetyttää se, että Amazonissa Dancen lukija-arvioiden keskiarvo on vain kolme tähteä. Kuten Martin sanoi blogissaan, on Dance kerännyt hänen uransa parhaat arvostelut. Ehkä kirja ei kuitenkaan iskenyt suureen yleisöön. Minulle se on paras tänä vuonna lukemistani, enkä meinannut saada unta loppuun päästyäni, kun tapahtumat pyörivät mielessäni.

Pidin Dancesta enemmän kuin Feastista, mutta edellinen osa oli joissakin asioissa parempi, esimerkiksi tiiviimmässä rakenteessa. Dancessa oli samaa tuntua kuin Stormissa: näkökulmien ja juonilinjojen runsaus käy välillä päälle. Olihan Feastissakin paljon kertojahenkilöitä, mutta niputin mielessäni Rautasaarille ja Dorneen sijoittuvat luvut yhteen näkökulmista riippumatta. Jaimen tarinaa jäin kovasti kaipaamaan, kuten myös valtaistuinpeliä King's Landingissä, josta saatiin onneksi maistiainen. Sanotaan vielä lopuksi, että yksi Dancen vahvuuksista on Pohjolan poliittisen tilanteen kuvaaminen. Kuten se luku, jossa Jon taivutti Stannisin hyökkäämään liitossa vuoriklaanien kanssa Deepwood Motteen. Martin on tällaisissa kohdissa mielestäni parempi kuin kukaan muu. Vertailukohtana Jordanin Ajan pyörän politiikka on vaivaannuttavaa luettavaa, erityisesti typerä valtapeli siitä, kuka on uusi Andorin hallitsija.
Kokelas

« Vastaus #4 : 07.Elokuu 2011, 23:15 »

...Minua vähän ihmetyttää se, että Amazonissa Dancen lukija-arvioiden keskiarvo on vain kolme tähteä...

Juu saman huomasin minäkin, yhden tähden arvioita oli sama määrä kuin viiden tähden. Piti mennä tarkistamaan olenko ihan metsässä, kun ei oikein kiinnostus tuntunut riittänyt lukemiseen. Ilmeisesti suuremmalla osalla lukijoista sama vika kuin minulla, vapaa-ajalla lukemisen pitää olla viihdyttävää ja välittömästi palkitsevaa.

Minun tapauksessa "tosissaan" -lukemista sai nimittäin nauttia tarpeekseen töissä, jossa speksien ja tieteellisten julkaisujen perusteella tuotetaan toimivaa koodia... Kriitikot ja tosi fanit taas jaksavat nähdä vaivaa ja löytävät ehkä opuksen hienouden, mutta jos ei toimi niin ei, menen mieluummin vaikka lennättämään RC rekkulaa.

... Ajan pyörän politiikka on vaivaannuttavaa luettavaa, erityisesti typerä valtapeli siitä, kuka on uusi Andorin hallitsija

Jeesusteleva lohikäärme ja sen kolme heitukkaa -mormonifantasia on hämmentävää ja sci-finä sietämätöntä (BSG buutaus..) mutta WoT:in aion lukea loppuun vaikka hampaat irvessä.
« Viimeksi muokattu: 07.Elokuu 2011, 23:49 kirjoittanut HVM » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #5 : 09.Elokuu 2011, 00:01 »

Huomasin, että Martin kommentoi heinäkuussa blogissaan Dancen Amazon-arvioita:
Lainaus
I know lots of writers, and not one of them takes Amazon reviews seriously. Or any anonymous reviews, actually. Internet anonymity encourages trolling, sock puppetry, and other forms of abuse, and the Amazon reviews demonstrate that beyond a doubt.

Pari päivää sitten George kirjoitti pitkän vastauksen fanille, jonka mukaan suurin osa lukijoista pettyi sarjan kahteen viimeisimpään osaan. Hän myös otti kantaa väitteeseen, että Dancesta löytyy paljon "filleriä":
Lainaus
I would never include "filler" in any book.

Tänään kirjailija sanoi:
Lainaus
I could easily write a whole novel about Arya in Braavos.
Kokelas

« Vastaus #6 : 09.Elokuu 2011, 10:04 »

Luulin etten jaksa tästä enempää kirjoittaa, mutta aika paksun väitteen herra Martin antoi Amazonin käyttäjä arvosteluista. Amazon on kauppapaikka vaikka itse arvosteluihin ei taida luottotietoja tarvitakaan niin moni myös kirjaa luottokorttinsa ostoksen yhteydessä, kyseessä ei siis todellakaan ole pelkkä anonyymi foorumi. Yleensä ottaen Amazonin arvostelut vastaavat aika hyvin todellisuutta, jos jossain tuotteessa on monia käyttäjiä häiritseviä ongelmia niin sen myös huomaa.

(Ja blääh, ei kai kukaan myönnä kirjoittavansa "täyte" materiaalia...)
Lady of Tarth

Asuinpaikka: Uusimaa
« Vastaus #7 : 09.Elokuu 2011, 12:19 »

Valitettavasti olen eksynyt sellaiseen nettikeskusteluun, jossa Dancen odottamiseen suivaantuneet fanit yllyttivät ihmisiä painamaan juuri Amazonissa sen tähiluokitusta tahallisesti alas. Se oli kuulemma vain oikein Martinille, joka tahallisesti venyttää kirjoittamistaan.  Pyörittää silmiään Todella ala-arvoista, sanon minä.

Dance tuli luettua viikossa. Jon, Tyrion, Arya, Davos ja Theon - siinä parhaimmat luvut. Ja tietysti loppunäytös, se vasta olikin hyvä. Sitä ihan kuuli korvissaan Lordi Varysin näyttelijän äänen, Conleth Hillin puhuvan.

Jaimen luku oli kaivattu, mutta kovin hätäisen oloinen. Danyn keskenkasvuinen jahkailu hermostutti, mutta meikä ei ole koskaan pitänyt ao. hahmosta. Ymmärsin kyllä, että Dancessa Dany kasvoi rooliinsa ja jätti tavallaan haaveensa taakseen ja otti perimänsä tuoman vastuun kantaakseen.

Pidin Dancesta vaikka se olikin hidastempoisempi ja jotenkin synkempi kuin edeltäjänsä. Tietysti sitä olisi halunnut, että tarinankuljetus olisi jo edennyt enemmän suurempia ratkaisuja kohden, mutta mutta.... En halua olla mikään 2000-luvun heti mulle kaikki tänne -tyyppi vaan makustella rauhassa ja nauttia matkasta. Martin ei ole mikään mutkien oikoja vaan kuljettaa lukijaansa rauhassa ja pudottelee koko ajan pikkuvinkkejä matkan varrella. Kasvattaa jännitystä ja syventää Westerosin historiaa ja näkökulmahenkilöitään. A Song of Ice and Fire ei sovi kärsimättömälle lukijalle, eikä sellaiselle, joka haluaa helppoja ratkaisuja tai onnellisen lopun. Martinin maailmassa ei ole sankareita, on vain ihmisiä.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #8 : 10.Elokuu 2011, 22:17 »

Martinin blogikirjoituksen mukaan, hän aikoo lukea ensi torstaina worldconissa jotain The Winds of Winteristä. Nyt sitä kuudetta kirjaa voinee alkaa odottaa ihan oikeasti.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #9 : 20.Elokuu 2011, 11:28 »

Martin tosiaan luki conissa ääneen Winds-näytteen. Minä jätin väliin faniraportin sen sisällöstä (katsoin vain kenen näkökulmasta luku on kerrottu), mutta tarkistin kirjailijan antaman muun informaation sarjan kuudennesta osasta. Älä lue seuraavaa, jos et halua yhtään spoilaantua TWoW:stä!

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Kopioin tekstin SFFworldin foorumilta.
« Viimeksi muokattu: 20.Elokuu 2011, 13:03 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #10 : 24.Elokuu 2011, 12:31 »

Ennen kuin luin Dancen, jätin välistä sitä käsitteleviä Martinin heinäkuisia haastatteluja spoilerien pelossa, vaikka odotusketjussa annettiin joihinkin linkkejä. Muistin vasta nyt lukea ne. Kaikki on mainittu suomalaisella Tulen ja jään laulu -fanisivustolla.

Tässä hän sanoo:
Lainaus
Martin says he will not publish the unused Arya chapters that he cut from Dance of Dragons on his site. "Maybe I'll find a place for that, but I have a feeling that much of that and more will still be in my files when the first series is done," he says.
En tiennytkään, että GRRM oli kirjoittanut Dancea varten useita Arya-lukuja. Kirjaan päätyi vain kaksi.

Entertainment Weekly kyseli Martinilta Dancen lopetuksesta. Toisessa EW:n haastattelussa kirjailija antaa tiedonmurun Winds of Winteristä:

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #11 : 04.Syyskuu 2011, 14:11 »

Joe Walton arvosteli kirjan Tor.comissa. Minusta hänellä on hyviä pointteja - olen monessa asiassa samaa mieltä. Daenerysin juonilinja oli tosiaan parempi kuin A Storm of Swordsissa, ja se oli nyt selkeästi yhteydessä muuhun tarinaan. Joidenkin A Feast for Crowsin näkökulmahahmojen mukaantulo Dancen loppupuoliskolla kieltämättä tuntui oudolta ja sai kirjan vaikuttamaan vähän hajanaiselta.

Toisaalta en ole koskaan inhonnut Theonia, ja Jonin kuolema iski minuun lukiessa täysillä eikä tuntunut huijaukselta. Arvion lopussa Walton sanoo:

Lainaus
My husband believes that now Martin has got unstuck he will stay unstuck and produce the rest fairly rapidly. I asked George about this theory at Worldcon, and he expressed a hope that it was correct, a hope that I’m sure we can all fervently share.

Martin kertoi viime vuoden heinäkuussa siirtäneensä Aeron Greyjoyn ainoan näkökulmaluvun The Winds of Winteriin. Jälkikäteen ajateltuna se vaikuttaa oikealta ratkaisulta. Olisihan se kiva tietää, mitä Rautasaarilla on tapahtunut Feastin jälkeen, mutta uusi irrallinen luku ei parantaisi Dancea.

Syksyllä 2007 Martin sanoi poistaneensa Dancesta luvun, jossa Tyrion kohtaa Shrouded Lordin.
Lainaus
Someday I will die, and I hope you're right and it's thirty years from now. When that happens, maybe my heirs will decide to publish a book of fragments and deleted chapters, and you'll all get to read about Tyrion's meeting with the Shrouded Lord. It's a swell, spooky, evocative chapter, but you won't read it in DANCE. It took me down a road I decided I did not want to travel, so I went back and ripped it out. So, unless I change my mind again, it's going the way of the draft of LORD OF THE RINGS where Tolkien has Frodo, Sam, Merry, and Pippin reach the Prancing Pony and meet... a weatherbeaten old hobbit ranger named "Trotter."

Hän puhui samasta asiasta haastattelussa viime keväänä:
Lainaus
Martin explained that he’s been tinkering with some parts of “A Dance with Dragons” for ten years. He has a “real love-hate relationship” with a chapter that focusses on Tyrion Lannister, the dwarf: “I ripped it out and put it back in, I ripped it out and put it back in. Then I put it in as a dream sequence, and then I ripped it out again. This is the stuff I’ve been doing.”
« Viimeksi muokattu: 04.Syyskuu 2011, 14:26 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #12 : 19.Syyskuu 2011, 11:17 »

MG Soikkeli sanailee Martinista blogissaan. Teksti ei ole verkossa pysyvästi, siksi tai siitä huolimatta kopioin sitä tänne.

Lainaus
Tuntuma jäi kuin rutiinimaisen hyvän tv-sarjan katselusta kesken tuotantokauden: turhauttavan katkonaista, mutta raivostuttavan koukuttavaa. Ja tietysti yksi päähenkilöistä tapetaan taas kirjan lopulla – vaikka sehän ei Martinin luomassa maailmassa ole ongelma, koska hahmoja herätellään kuolleista sellaista vauhtia ettei kehnokaan tv-sarja pysyisi siinä perässä.

Isoin ongelma eepossarjan paisuessa on kuitenkin se, että liian monella tapahtumanäyttämöllä viiden kuninkaan sodasta alkaneet valtaistelut jatkuvat liian samankaltaisina piirityksineen, hovijuonitteluineen ja loputtomine palkkamiekkojen ärhentelyineen.– –

Edit: lainausta lyhennetty myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 03.Marraskuu 2011, 02:02 kirjoittanut Thialfi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 28.Syyskuu 2011, 01:37 »

Joku saattaa miettiä, onko herra Soikkelin mielipide niin tärkeä, että siitä tulee ottaa pitkiä lainauksia ketjuun... Mutta kiitos vaivannäöstä Thialfi, minulta olisi muuten mennyt tämä ohi. Annetaan linkki toiseen kotimaiseen blogiarvioon, joka löytyy Booksyn lukupäiväkirjasta. Lainaus:

Lainaus
Luin kuin kirjaan liimattuna koko sunnuntain ja suurimman osan maanantaistakin. Ei vaan voinut lopettaa. Ihanaa upota johonkin kirjaan niin täydellisesti, varsinkin tällaiseen mukavan paksuun ja mutkikkaaseen kirjaan! Vinkki: sängyssä tätä lukee vain bodari.

Olen edelleen aivan lumoutunut tästä sarjasta, jonka massiiviselle loistolle ei taida olla kilpailijaa. Branin, Jonin ja Aryan kohtalot jännittävät... Seuraavaa osaa joutuu luultavasti odottamaan vuosikausia! On pakko vain yrittää unohtaa tarina siksi aikaa. Tai saan mahahaavan.

Eräs käyttäjä kokosi Westeros-foorumilla heinäkuussa todella kiinnostavan viestin siitä, miten AFfC/ADwD kehittyivät kirjoittamisen aikana. Ennen jakamispäätöstä Feastissa piti olla vain neljä Tyrion-lukua, lopullisesta Dancesta niitä löytyy 12.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #14 : 01.Lokakuu 2011, 01:13 »

Marc Fishman on tehnyt Dancen erikoisversioon kuvitusta ja esittelee sitä Facebookissa. Lohikäärme ei ehkä ole niinkään onnistunut, mutta muut kuvat ovat hienoja. Pidän todellakin taiteilijan tyylistä.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #15 : 21.Lokakuu 2011, 00:37 »

Uuden Martinin haastattelun näkee tästä. Kiinnostava kysymys ja vastaus:

Lainaus
Some of the developments in A Dance With Dragons open the possibility that some characters may be able to influence events that have already happened. Are you leaving open the possibility that the past might be malleable?

[Long pause.] It's not something I care to give away. I will say that the past and the present and the future are all kind of one continuum, and there are different ways of looking at it. The past is always with us.

Mielestäni haastattelija viittaa Braniin. Martin myös vahvisti jatkavansa TWoW:n kirjoittamista tammikuussa - romaania on valmiina noin sata sivua.

SF Site julkaisi hyvän arvostelun Dancesta.
Lainaus
What can one really say about a book like A Dance with Dragons? It's George R.R. Martin for crying out loud and he hasn't missed a beat. I could go on and on about what a fantastic writer Martin is... the Tolkien of our generation, etc. and so forth, but why bother? It's all been said before by some other critic and chances are you already know this stuff unless you're either new to the fantasy scene or have been living under a rock since the publication of A Game of Thrones
Laulie
Kokelas

« Vastaus #16 : 26.Lokakuu 2011, 19:31 »

Tämän lukukokemuksen jälkeen tarvitsen terapiaa. Ensinnäkin niska-hartia-verryttelyohjeita ja toiseksi sielunhoitoa.

600 sivua junnausta, että jotain alkaisi tapahtua. Pornokohtauksia ja kiitos, kyllä on selvää, että maailma on paha. Joudun lukemaan Kaari Utrion historiallisen romaanin henkisenä suihkuna.

Kiitos Theonista ja Jonista, ja eikun odottamaan seuraavaa osaa.

Kiitos Thialfille Soikkelin liimaamisesta - olisi mennyt muuten ohi ja on aina mukavaa lukea melkein samaa mieltä olevien mielipiteitä. :)

Freyan Dunk & Egg -maininta jäi kiinnostamaan. Mistä on kyse?

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #17 : 16.Marraskuu 2011, 02:55 »

Britti-Amazoniin ilmaantui The Winds of Winterin juoniselostus, joka kyllä näyttäisi kuvaavan sarjan päätösosan tapahtumia. Veikkaan, että tämä on temmattu täysin hatusta. Jos sillä on mitään totuuspohjaa, spoilaa se pahasti tulevia tarinankäänteitä. Halukkaat voivat tarkistaa esittelytekstin alapuolelta:

Mab
Noviisi

« Vastaus #18 : 02.Joulukuu 2011, 20:53 »

Nyt on mullakin vihdoin luettuna A Dance with Dragons. Ihan pidin kyllä kirjasta, mutta ikävä kyllä se tuntuu näin yhden lukemisen perusteella sarjan toistaiseksi heikoimmalta osalta. Odotukset olivat mulla vähän kahtalaiset; toisaalta ASOIAF on tämänhetkinen lempparifantasiasarjani ja viidettä kirjaa on varrottu aika pitkään, mutta toisaalta AFFC:ssa tarina alkoi rönsyillä makuuni vähän liikaa ja tämänkin tiesi olevan vain täydentävä puolikas sille. Nyt kun on molemmat kirjat luettu, niin täytyy kyllä hieman ihmetellä GRRM:n rakenneratkaisua niille. AFFC meni vielä ihan ookoosti, kun siinä esiintyvät POV:it liikuskelivat pääasiassa Westerosin alueella, mikä antoi kirjalle yhtenäisyyttä. ADWD sen sijaan oli huomattavasti pirstaleisemman tuntuinen pomppiessaan idästä Muurille ja takaisin (eivätkä muutamat muut hajakappaleet varsinaisesti auttaneet). Uskoisin, että sekä AFFC että ADWD (mutta etenkin ADWD) olisivat hyötyneet siitä, jos Martin olisi jakanut niihin POV:it samaan tapaan kuin edeltävissä osissa.

Erilainen POV-jako olisi varmaan auttanut myös toisessa ongelmassani ADWD:n kohdalla. Mielestäni itään sijoittuvat Danyn ja Tyrionin kappaleet olivat jossain määrin puuduttavia. En ole missään vaiheessa ollut kovinkaan kiinnostunut kyseisestä tapahtumamiljööstä. En tiedä, onko vika lukijassa vai luettavassa, mutta en ole saanut idän kaupungeista tai henkilöistä oikein otetta; Astapor, Yunkai, Meereen yms. tuntuvat kaikki toistensa kopioilta, kuten myös Hyvät Isännät, Viisaat Pomot tjsp. Ihan sama, missä kaupungissa Dany on, ketkä kutaleet ovat häntä vastassa ja ketkä hänen puolellaan, minkä seikkojen kanssa pähkäillään – kaikki menee mulla sekaisin. Muutenkin Danyn kohdalla ASOIAF ei tunnu vieläkään oikein etenevän. Hänen koko tarinankaarensa vaikuttaisi olevan pitkälti pohjustusta, pohjustusta ja pohjustusta. Lohikäärmeiden villiintymisestä ja Danyn viimeisimmästä kpl:stä pidin kovasti, mutta muuten hänen POV:insa ei ollut niin antoisa kuin toivoin sen olevan tässä vaiheessa. Luultavasti Danyn POV olisi kuitenkin tuntunut mielenkiintoisemmalta, ellei Tyrionkin olisi ADWD:ssa siirtynyt itään. En tarkoita tällä sanoa, että Tyrionin kappaleet jättäisivät Danyn varjoonsa, vaan sitä, että idässä junnaamista oli nyt todellakin enemmän kuin tarpeeksi.

Toisaalta Tyrionin POV jätti mut myös jonkinasteisen hämmennyksen valtaan hänen suhteensa. Viimeeksi kun Tyrionia ASOS:ssa näki, hän surmasi Shaen ja isänsä pahantahtoisuuttaan ja jäinkin mielenkiinnolla odottamaan, mitä vaikutusta tällä olisi Tyrioniin näin hahmona. ADWD:n alun kappaleissa Tyrion ryyppäsikin runsaasti, käyttäytyi tökerösti ja mietiskeli paljon isänsä tappamista täysin vailla katumusta (Shae taasen ei saanut montaakaan ajatusta) ja taisipa jonkun verran fantasioida Jaimen ja Cersein tappamisesta. Mutta sitten vaivihkaa Tyrionin alamäki tuntui unohtuvan ja hänen POV:ssaan alkoi näkyä yhä enemmän, kuinka muut hahmot nauroivat hänen sutkauksilleen ja tempuilleen, ällistelivät hänen älliään ja kertoivat, kuinka pieni mies langettaa suuren varjon jne. Lopussa Tyrion vaikutti aikalailla samanlaiselta kuin edeltävissä kirjoissa. Jos Tywinin ja Shaen surmaamisen pääasiallinen vaikutus Tyrionin sisäiseen olemukseen jää vain hetkelliseksi angstiksi, olen kyllä pettynyt, mutta tässäkin tulevat osat sitten näyttävät. Matkalla mukaan tulleesta Pennyn hahmosta ihan tykkäsin. Vaikka joissain suhteissa Penny oli Tyrionia naiivimpi, oli mielenkiintoista huomata, kuinka paljon enemmän Penny vaikutti olevan sinut kääpiöytensä kanssa ja sikäli tyytyväisempi elämäänsä. Hänellä ei toisaalta ollut Lannisterien ylpeyttä taakkanaan ;)

Jonin POV oli puolestaan joka kerta ilmestyessään tervetullut, vaikka hän taitaakin olla hahmona Danya ja Tyrionia geneerisempi. Muuri on kuitenkin aina tuntunut mielenkiintoiselta paikalta ja ADWD:ssa siellä tapahtuikin monenlaista jännää. Jonin kohdalle jäi myös kirjan suurin cliffhanger. Mä pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona, että Jon "pelastuu" jotenkin hahmonvaihtamisen kautta, mutta olen sen verran arkinen tyyppi, että pitäisin varmaankin parempana yksinkertaisempaa ratkaisua, eli Jonin kuolemaa (missä tapauksessa pointsit Martinille, olen pitänyt aivan varmana, että Jon, Dany ja Tyrion ovat kaikki tarinassa mukana loppumetreille asti).

Muista POV-kappaleista sen verran, että vaikka ne tekivät menoa hajanaisemmaksi, toivat ne tietysti vaihteluakin. Lukuisten POV-hahmojen käyttö niinikään heijastelee omalta osaltaan koko tilanteen monimutkaisuutta, mutta toisaalta turhan monet nelos-ja vitoskirjoissa ilmestyneistä POV-hahmoista jättävät mut aika kylmäksi. Eniveis, eniten kuitenkin tykkäsin tässä Theonin, Ashan, Aryan, Jaimen, Cersein, Kevanin ja Barristan Selmyn esiintymisistä. Toivoin kovasti jatkoa Sansan vaiheille, mutta se jäi tällä kertaa saamatta. Mutta sen sijaan sain uuden suuren inhokin. Joffreyn eliminoimisen jälkeen en ole onnistunut vihaamaan ketään sydämeni pohjasta, mutta nyt Ramsay Bolton sai huomioni. Kuole kurja ja nopeasti!

Loppuarvioksi vielä, että jos pisteitä annetaan, niin ADWD on mielestäni 3.5/5 (siinä missä AGOT ja ACOK 4.5/5, ASOS 5/5 ja AFFC 4/5).

Edit.
Mä taasen sain Selmyn kommentista lisäpontta sille teorialle (ja taitaa olla yksi harvoista teorioista, jonka olen itsenäisesti kyennyt keksimään), että Jaime ja Cersei olisivat Aerysin muksuja. Tavallaan olisi kyllä saippuaoopperamaista, jos Targaryenejä pomppaisi esiin vähän joka puolelta, mutta J/C:n kohdalla tilanne olisi niin suloisen ironinen, että en varmaankaan voisi olla tykkäämättä. Tyrionin taasen uskon olevan sataprosenttinen Lannister ja haluan hänen myös sellaisena pysyvän :)
« Viimeksi muokattu: 03.Joulukuu 2011, 11:11 kirjoittanut Mab » tallennettu
Davos
Kokelas

« Vastaus #19 : 15.Joulukuu 2011, 02:43 »

Mitä Joniin tulee, itse taas olen melko varma että ehkä yhden kappaleen jälkeen jossa Jon on sutensa "nahassa", Melisandre herättää hänet henkiin sillä se ei näytä olevan temppu eikä mitään R'hllorin papistolta. Jonin saaman kirjeen sisältö on myös siinä määrin mielenkiintoinen että Pohjoisen tapahtumat kiinnostavat itseäni nyt eniten.

Sini-edit: Lyhensin lainausta niin, että siihen jäi vain se kohta, johon vastasit.
« Viimeksi muokattu: 15.Joulukuu 2011, 20:10 kirjoittanut Sini » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös