Keskustelut
touko 23
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Tiuku
  • Iivari
  • Dragan
  • Rituri
  • Dyn
Yhteensä paikalla:
  • 5 käyttäjää
  • 51 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Mitä opit tänään?Hiistu183 vastaustaklo 23:12
Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi?Siipis362 vastaustaklo 21:11
Nimien keksiminen tarinaanVMN14 vastaustaklo 19:47
Free Energytnjrp18 vastaustaklo 14:00
Kesän ja syksyn 2013 kirjatKeeper43 vastaustaklo 13:05
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: A Dance with Dragons luettu, SPOILEREITA!  (Luettu 5504 kertaa)
Mab
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #40 : 25.Huhtikuu 2012, 23:02 »

Theonin tarina sai mut täysin riisuttua aseista. Pidin hänestä erittäin paljon A Clash of Kingsissä, ja myös hänen näyttelijänsä TV-sarjassa on osuva valinta ja vetää roolia sympaattisesti. Mielestäni hän ei ole koskaan ollut mikään pahis, okei, tappoihan hän sen sepän ja Luwinin, mutta mitä sitten. Häntä raastavat ristiriitaiset tunteet: veljeyden tunne Robb Starkia kohtaan, ja tahto osoittaa kykynsä isälleen ja todistaa olevansa Ashaa parempi. Hän valloittaa Winterfellin, mutta ei pysty pakottamaan itseään surmaamaan Brania ja Rickonia, ei edes heidän susiaan.

Myöskään mä en laske Theonia varsinaisesti pahikseksi, mutta hänellä on kyllä sen verran ikäviä luonteenpiirteitä ja tekoja kontollaan, että olen tavannut pitää häntä hyvis-pahis –jatkumolla enemmän pahispäädyssä. Tietysti Theonin tausta toisaalta Greyjoyna, toisaalta sotavanki/kasvatti-Starkina aiheutti hänelle ymmärrettävää hämmennystä omasta identiteetistä ja näin, mutta se ei anna oikeutusta niihin julmuuksiin, joita Theon päätyi tekemään aivan viattomille ihmisille. Yleinen empaattisuuden puute ja itsekorostuksen tarve ovat olleet osa Theonin persoonaa alusta alkaen, minkä takia mä en kyennyt kamalasti sympatisoimaan häntä, vaikka pidänkin Theonia ihan mielenkiintoisena hahmona. Siksi ADWD:n Theon-kappaleet olivatkin mulle kovin mieluisia, kun ne antoivat mulle syyn pitää hänelle peukkuja pystyssä :)

Lainaus
En ikinä vihannut Joffreya niin paljon kuin monet muut, kyseessä on kuitenkin vain hemmoteltu kakara, ja lisäksi hänen kuolinkohtauksensa oli niin kaamea, että hän sai minulta säälisympatiat.

Joffrey ei musta ole vain hemmoteltu kakara, vaan pahantahtoinen ja sadistinen pikkunilkki, joka kaikkien epäonneksi nousi liian vaikutusvaltaiseen asemaan. Ei hänen kuitenkaan olisi tarvinnut kuolla etenkään niin ikävällä tavalla kuin miten kävi, mutta joka tapauksessa mä säälin eniten siinä Cerseitä, joka joutui katsomaan voimattomana sivusta rakastamansa lapsen hidasta kuolemaa.

Lainaus
Tästä taistelun sijoittamisesta olen sitä mieltä, että Martinin ratkaisu oli hyvä. Eihän kriittistä Whispering Woodin taisteluakaan näytetty lainkaan A Game of Thronesissa, ja mielestäni se toimi hyvin.

Mä olen samaa mieltä sen suhteen, että WW:n taistelun kuvailu hoitui ihan hienosti, mutta siinä yhdelläkään osanottajalla ei tainnut olla POV:ia – Robb ei saanut sellaista missään vaiheessa ja Jaime vasta kolmoskirjassa. Näkökulmahenkilön puute on erinomaisen hyvä syy jättää väliin tarkat kuvaukset, mutta jos on mennyt antamaan useille kyseisellä alueella kyseiseen aikaan oleskelevalla hahmolle näkkärin, niin mihin sitä pitäisi käyttää, ellei merkittävien kohtausten kuvaamiseen ;) Plus kun ADWD:ssa tosiaan skipattiin myös pohjoisen taistelun kuvailu, niin vähän liikaa skippailua makuuni yhden kirjan loppuosassa. En toisaalta haluaisi myöskään seuraavaan osaan pelkkää taistelukuvausta taistelukuvauksen jälkeen, pelkkä Talvivaara riittäisi mulle hyvin :)

Lainaus
Olen kyllä tyytyväinen, että Brienne jäi henkiin. Toivottavasti hänen ja Jaimen kuvio ei mene entisestäänkin traagisemmaksi.

Briennelle ja Jaimelle mä toivon mahdollisimman paljon hyvää onnea ja menestystä, mutta sydän on kyllä kurkussa kaiken aikaa. Jaimen tulevaisuudesta en osaa arvailla paljon mitään – olettaisin kyllä, että hän pysyy hengissä niin kauan että ehtii tapaamaan Danyn – mutta Brienne todennäköisesti joutuu piakkoin puntaroimaan valanrikkomisen ja välittämänsä ihmisen pettämisen välillä, mikä hänen korkealla moraalillaan ei varmaankaan ole mikään helppo juttu.

Lainaus
Säästelevän?! Luitko kenties A Storm of Swordsin, jossa hänen täytyy kääntää selkänsä perimmäisille arvoilleen ja veljeskunnalleen, ja jossa hänen täytyy sisällään käydä kamppailua kahden armeijan ja lojaliteetin välillä, ja jossa hän rakastuu, ja joutuu hetimiten taistelemaan rakastamaansa naista vastaan, ja menettää tämän? Ja on jatkuvasti kuolemanvaarassa?

Suurin ongelma Jonin tarinankaaren kohdalla (ennen ADWD:ta) mulle oli, että Martin käyttäytyi mielestäni vähän curling-vanhemman lailla ja pyyhki pois Jonin polulta liian hankalia tilanteita. Ehkä jossain toisessa tarinassa en olisi vastaavaan kiinnittänyt niin paljoa huomiota, mutta kun ASOIAF:issa on sen verran muita hahmoja, jotka eivät saa yhtä edullista kohtelua, niin tällaiset onnekkaammat yksilöt sitten tökkäävät enempi silmään. Kysymys ei ole ainoastaan siitä, mitä kaikkea he saavat vastaansa, vaan miten he itse henkilöinä toimivat ja että muodostuuko heille teoistaan jotain jatko-ongelmia.

Mielestäni vallitseva linja Jonin kohdalla oli se, että hän ei juurikaan joutunut ns. pistämään itseään likoon, vaan suuren osa vaikeista tai epäilyttävistä päätöksistä/teoista teki joku muu hänen puolestaan. Oikeastaan ainoa kerta (jonka tähän hätään muistan), jolloin Jon teki jotain hurjaa, oli kun hän Nedin kuoleman jälkeen päätti ryhtyä valapatoksi ja lähti menemään Robbin luo. Mutta tilanne ratkesi kaikin puolin onnellisesti, kun Jonin ystävät hakivat hänet saman tien takaisin ja pomokin suhtautui ymmärtäväisesti kuultuaan jutusta. Myöskään se, kun Jonista tehtiin Mormontin palvelija hänen haluamansa sijaan ei ollut mikään katastrofi, koska aseman tarkoitus oli valmentaa Jon ottamaan itse Muurin herruus jonain päivänä. Ja vaikka Jon päätyikin sisätyöhön, hän silti sai nopeasti myös tilaisuuden päästä mukaan partioretkelle. Kun Jon sitten seikkailujensa jälkeen palasi Muurille, hän nousi aika sukkelaan ylikomentajaksi (joskin vähän oli vankilassa istuskelua ja muita ongelmia, mutta Jonin onneksi Stannis tuli pelastamaan tilanteen). Martinin kunniaksi täytyy silti sanoa, että Jonin nousu ei ollut mikään läpihuutojuttu, sillä ilman Samin keinottelua Jonia ei olisi valittu. Mutta tuossakin oli Jonin kannalta se juttu, että hänen ei tarvinnut itse alentua minkäänlaisiin säätämisiin, vaan Sam hoiti homman hänen puolestaan ja vieläpä oma-aloitteisesti.

Vastaavasti silloin kun Jon joutui surmaamaan Qhorinin ja väliaikaisesti hylkäämään veljensä Muurilla, ne eivät olleet asioita, joista Jonia voisi pitää vastuullisena, vaan määräyksiä ylemmältä taholta. (Joskin sen voin myöntää, että lojaalisuuden pohtiminen villien ja veljien välillä aiheutti kyllä Jonille päänvaivaa.) Niinikään suhteeseen ajautuminen Ygritten kanssa lähti siitä, kun Ygritte otti aloitteen ja kiristi Jonin mukaan. Eli Martin järjesti Jonille heilan niin, että Jon ei "menettänyt kunniaansa", sillä valan rikkominen tapahtui suuremman hyvän puolesta, eikä Jonia pahemmin (jos ollenkaan? en nyt muista) dissattu jälkikäteen teostaan. Ygritten surmaaminenkin oli asia, jonka joku muu teki Jonin puolesta. Tarkoitan tällä siis sitä, että Jon ei tappanut Ygritteä (eli ei syyllisyyttä tästä), mutta Ygritte kuitenkin poistui siististi näyttämöltä sitten kun lemmitylle ei enää ollut tarvetta, vaan hänen olemassaolonsa olisi itse asiassa saattanut osoittautua aika ongelmalliseksi.

Ja tuo jatkuva kuolemanvaara... eikös se päde aika lailla muihinkin hahmoihin (paitsi niihin, jotka ehtivät jo kuolla)?

Varysin tavoitteiden paljastuminen

Mulla on nyt sen verran aikaa kulunut jo ADWD:n lukemisesta, etten enää muista läheskään kaikkea, mutta Varysin loppupaljastukset tuntuivat musta vähän oudoilta. Mä en oikein saanut itseäni ymmärtämään, miten Varysin aiemmat toimet Danyn suhteen natsaavat hänen Aegon-projektiinsa. Tai miten ylipäätään Varys onnistui järjestämään Aegonin selviämisen lahtauksesta. Ottaisin valistusta vastaan :)
tallennettu
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #41 : 26.Huhtikuu 2012, 12:00 »

Kiva, että muitakin Quentyn-faneja löytyy! Kuten mainitsin ketjussa aiemmin, oli hän suosikkini Dancen uusista näkökulmahenkilöistä. Netissä monet ovat sanoneet Q:ta tylsäksi tai turhaksi hahmoksi.

Quentynin tarina oli Martinin versio klassisesta satu/fantasiatarinasta. Prinssi matkustaa kaukaiseen maahan pelastamaan prinsessaansa. Oli aivan parhautta, että Q:n kaverit kutsuivat häntä Frogiksi, varsinkin kohta, jossa Dany nauraa tajutessaan syyn siihen. (Hyvä että se selitettiin auki, olisi mennyt ihan ohi multa muuten.) Martinin tapaan vain juttu ei menekään niin kuin Disneyssä: prinssi ei voikaan tarjota prinsessalle sellaista apua, jota tämä tarvitsisi, prinsessa on kaiken lisäksi jo kihloissa, ja lopuksi prinssi ei voitakaan lohikäärmettä vaan tulee niiden kärventämäksi!

Faneilta löytyy paljon valitusta siitä, kuinka Sansan luvut rasittavat, Catelyn on hirveä tai Dany-osuudet hypitään yli. Jordanin Ajan pyörän viimeisimmissä osissa minäkin huokaisen syvään Elaynen näkökulman alkaessa, mutta Martinin hahmot eivät aiheuta tällaista reaktiota.

Tiedän, että monet eivät yhtään tykkää avuttomasta Sansa-raukasta, mutta itse asiassa minä olen tykästynyt häneen jopa enemmän kuin kaikkien suosikki-Aryaan. Aryan tarina on menossa todella synkkään paikkaan ja kauas alkusijoistaan, kun taas Sansa on edelleen lähellä tarinan alun juonitteluja ja avainasemassa Littlefingerin valtaistuinpelissä. Olisin lukenut hänestä mieluummin kuin Aryasta ADWD:ssä, mutta ymmärrän kyllä että hänen tarinakaarensa on luonnollisesti juuri nyt vähän paitsiossa.

Tietysti Theonin tausta toisaalta Greyjoyna, toisaalta sotavanki/kasvatti-Starkina aiheutti hänelle ymmärrettävää hämmennystä omasta identiteetistä ja näin, mutta se ei anna oikeutusta niihin julmuuksiin, joita Theon päätyi tekemään aivan viattomille ihmisille. Yleinen empaattisuuden puute ja itsekorostuksen tarve ovat olleet osa Theonin persoonaa alusta alkaen, minkä takia mä en kyennyt kamalasti sympatisoimaan häntä, vaikka pidänkin Theonia ihan mielenkiintoisena hahmona.

On Theon minustakin itsekeskeinen siinä määrin, että oikeassa elämässä en häntä kaverikseni haluaisi, mutta sotasankarina hän on oivallinen kovis, vähän samanlainen idoli kuin Jaime monille. Theonilla on poikamaista karismaa ja kovaa onnea vähän kuin Aku Ankalla.

Näkökulmahenkilön puute on erinomaisen hyvä syy jättää väliin tarkat kuvaukset, mutta jos on mennyt antamaan useille kyseisellä alueella kyseiseen aikaan oleskelevalla hahmolle näkkärin, niin mihin sitä pitäisi käyttää, ellei merkittävien kohtausten kuvaamiseen ;) Plus kun ADWD:ssa tosiaan skipattiin myös pohjoisen taistelun kuvailu, niin vähän liikaa skippailua makuuni yhden kirjan loppuosassa. En toisaalta haluaisi myöskään seuraavaan osaan pelkkää taistelukuvausta taistelukuvauksen jälkeen, pelkkä Talvivaara riittäisi mulle hyvin :)

Hyvä pointti. Ehkä Barristanin luvut olivat vähän liikaa, niiden sijasta olisi Tyrionin näkökulmalla jo mennä siihen taisteluun niin oltaisiin saatu se pois jaloista ja kirjaan vähän isompaa kliimaksia.

Ja Mab, kaikki mitä sanoit Jonista pitää kyllä paikkansa, ja ok, pitää paikkansa että jos hänellä ei olisi jonkinasteista juonihaarniskaa hän olisi todennäköisesti kupsahtanut jo aikaa sitten eikä edennyt nykyiseen asemaansa. Mutta samaa voisi kyllä sanoa Tyrionista ja Aryasta, jotka ovat paenneet jo useaan otteeseen varsin kiperistä tilanteista ja sattumankaupalla päätyneet ties minne. Se vain on ok, koska he ovat kirjan sankareita, eivät vain tavallisia tallaajia! On toki hienoa, että Eddardille kävi niin kuin kuuluukin, mutta jos kukaan ei saisi ns. sankari-etuja, voisi sarja mennä jo turhan naturalistiseksi minun makuuni.

Mulla on nyt sen verran aikaa kulunut jo ADWD:n lukemisesta, etten enää muista läheskään kaikkea, mutta Varysin loppupaljastukset tuntuivat musta vähän oudoilta. Mä en oikein saanut itseäni ymmärtämään, miten Varysin aiemmat toimet Danyn suhteen natsaavat hänen Aegon-projektiinsa. Tai miten ylipäätään Varys onnistui järjestämään Aegonin selviämisen lahtauksesta. Ottaisin valistusta vastaan :)

Tätä ei juuri selitetty, mutta mulle jäi kohtauksesta sellainen mielikuva, että Varys ei tarkoittanutkaan Danya kuningattareksi, vaan ehkä vain varasuunnitelmaksi. Ehkä Daeneryksen suunnitellaan olevan vain kuuliainen puoliso hallitsija-Aegonille? Ja vauvojen vaihtoa en minäkään nyt oikein muista, ADWD:ssä kyllä puhuttiin siitä että kuka se nyt oli joka surmatyön teki (Gregor Clegane, Amory Lorch?), kai Varys tai joku muu sitten onnistui vaihtamaan tilalle toisen vauvan. Yksityiskohtia luultavasti tarjoillaan myöhemmin.
tallennettu

Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #42 : 26.Huhtikuu 2012, 12:43 »

Erittäin hyvä pointti, olisi pitänyt kirjoittaa Osittainen paljastuminen tai Mahdollinen paljastuminen. Tapsa tuossa yläpuolella jo vastasikin. Yksi kiinnostava faniteoria on, että Aegon ei oikeasti ole Aegon, vaan prinssi todella tapettiin vauvana. Nuoren miehen ulkonäkö selittyisi sillä, että hän on Targaryenien Blackfyre-sukulinjan perillinen. Varys sitten olisi salaa Blackfyre-lojalisti.

Dunk & Egg -tarinoissa taistelu vallasta Targaryenien ja Blackfyrejen välillä on keskeinen osa juonta. Sukuhaara on mainittu myös varsinaisessa sarjassa, esimerkiksi Golden Company on Blackfyreihin kuuluneen Bittersteelin perustama. Ehkä näemme seuraavissa kirjoissa vanhan kamppailun jatkuvan "Aegonin" ja Danyn kesken.
tallennettu
Mab
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #43 : 26.Huhtikuu 2012, 16:00 »

En ole tainnut muuten täällä vielä sanoa, että mäkin itse asiassa pidin Quentynistä, mutta hän vain jotenkin hukkui sinne kaikkien muiden näkökulmahenkilöiden joukkoon. Ja hänen visiittinsä vielä jäi niin lyhyeksi, että juuri kun aloin tottua/tutustua Quentyniin, niin hän jo kuolikin pois. Ehkä Quentyn olisi toiminut hahmona vielä paremmin, jos hänellä olisi ollut enemmän kappaleita tai jos Martin ei olisi tehnyt hänestä POV:ia. (Sen sijaan Barristanin POV oli mulle sikäli mieluisampaa luettavaa, että vaikka hän olikin uusi POV, hahmona Barristan on vanha tuttu, eikä mun tarvinnut samalla tapaa ponnistella saadakseni tuntumaa hänen kappaleisiinsa.) Noh, voi olla että seuraavalla lukemisella Quentynin POV menee jo sujuvammin. Varmaan myös Jon Conningtonin. Mä oon sen verran putkiaivo, että en pysty käsittelemään tällaista määrää (uusia) POV-henkilöitä :)

Tiedän, että monet eivät yhtään tykkää avuttomasta Sansa-raukasta, mutta itse asiassa minä olen tykästynyt häneen jopa enemmän kuin kaikkien suosikki-Aryaan. Aryan tarina on menossa todella synkkään paikkaan ja kauas alkusijoistaan, kun taas Sansa on edelleen lähellä tarinan alun juonitteluja ja avainasemassa Littlefingerin valtaistuinpelissä. Olisin lukenut hänestä mieluummin kuin Aryasta ADWD:ssä, mutta ymmärrän kyllä että hänen tarinakaarensa on luonnollisesti juuri nyt vähän paitsiossa.

Olen myös vannoutunut Sansa-fani ja itse asiassa ennen ADWD:n lukemista kertasin hänen kappaleensa AFFC:sta siinä puolittaisessa toivossa, että Sansan tarina jotenkin etenisi. No, ei edennyt, mutta tosiaan ihan ymmärrettävistä syistä. Se kuitenkin mua hieman ihmetytti, kuinka vähän Sansalla olikaan Feastissa kappaleita. Vain kolme! (Aryalla oli AFFC/ADWD:ssa viisi, ei paljon sekään.) En usko, että Martin tulee Sansaa nostamaan Dany/Jon/Tyrion-sarjaan (10-15 kappaleeseen), mutta toivottavasti/luultavasti saadaan hänet edes entiselle tasolle.

Margaerysta ja/tai Loraksesta olisi myös kiva lukea enemmän.

Itse asiassa koko Essos kaikkine siellä jumittavine hahmoineen voisi tuhoutua jossain tulivuorenpurkauksessa ja vajota mereen, kunhan päästäisiin takaisin Westerosiin sen ainoan oikean valtaistuinpelin pariin :D Tiedän kyllä, että taikuus on kovaa vauhtia palaamassa ja luvassa on melko varmasti eeppistä taistelua Muukalaisten ja lohikäärmeiden, vanhojen ja uusien jumalien ynnä muiden yliluonnollisuuksien parissa, mutta monipuolinen henkilökaarti, poliittinen juonittelu ja valtapelit ovat kuitenkin olleet kohdallani tämän sarjan parasta antia.

Lainaus
Ja Mab, kaikki mitä sanoit Jonista pitää kyllä paikkansa, ja ok, pitää paikkansa että jos hänellä ei olisi jonkinasteista juonihaarniskaa hän olisi todennäköisesti kupsahtanut jo aikaa sitten eikä edennyt nykyiseen asemaansa. Mutta samaa voisi kyllä sanoa Tyrionista ja Aryasta, jotka ovat paenneet jo useaan otteeseen varsin kiperistä tilanteista ja sattumankaupalla päätyneet ties minne. Se vain on ok, koska he ovat kirjan sankareita, eivät vain tavallisia tallaajia! On toki hienoa, että Eddardille kävi niin kuin kuuluukin, mutta jos kukaan ei saisi ns. sankari-etuja, voisi sarja mennä jo turhan naturalistiseksi minun makuuni.

Tyrion ja Jon ovat ehkä olleet turhan isoissa rooleissa juonihaarniskoilla varustetuiksi hahmoiksi. Jon on silti musta aina ollut periaatteessa ihan sympaattinen hahmo, mutta vähän laimeaksi jätetty. Nyt AFFC/ADWD:n myötä hänestä tuli paljon kiinnostavampi (esimerkiksi vauvojen vaihto ja villien laskeminen Muurin toiselle puolelle ovat juuri sellaisia luonnetta mittaavia ja kauaskantoisia seurauksia aiheuttavia päätöksiä, joita haikailin Jonin kohdalle). Tyrionia ja hänen ihmeellistä selviytymiskykyään olen täällä jo sen verran kritisoinut, että olen heikossa hapessa ja tyydyn nyt vain sanomaan, että juonittelijoina Pikkusormi ja Varys toimivat kohdallani paljon paremmin juuri siitä syystä, että he ovat enemmän taka-alalla, eikä tarvitse joka toiselta sivulta lukea, kuinka he tilanteeessa kuin tilanteessa vievät kaikkia muita kuin pässiä narusta.

Ja kiitokset vastauksista Aegonin suhteen. Itsekin vähän mietin, josko Danya ajateltiin puolisoksi Aegonille, mutta tuossa skenaariossa tuntuu olevan niin paljon epävarmoja tekijöitä. Danyn synnyttyä Viserysia pidettiin hänelle varmaan tod.näk. puolisona ja myöhemmin kun V:n kelvottomuus oli tullut selväksi, niin Dany naitettiin Drogolle. Ja D/D joukkoineen olivat aika varteenotettava voima, khalasarin hajoaminen ei ollut Varyksen kontrolloitavissa, joten ihmeen hyvää onnea se.

Mun muistaakseni se oli Gregor Clegane, joka surmasi vauvan, ja Cleganea mä oon aina pitänyt Lannisterien miehenä, enkä minään salatargilaisena. Ihmeen hyvä onni sekin, jos hän vain sattui murskaamaan valevauvan kallon tunnistamattoksi – ja se, että vauvojen vaihto ylipäätään onnistui (Missäköhän vaiheessa? Oliko Elia mukana juonessa? Jos oli, niin kuinka hän ei vaatinut myös toisen lapsensa pelastamista?) eikä petkutus paljastunut.

Tuo Blackfyre-teoria vaikuttaa sikäli uskottavammalta, että siinä ei tarvita niin paljoa ihmeen hyvää onnea tai yhtäkkiä esiin pompahtavaa piilo-Targaryenia. Taidan olla varovaisesti sen kannalla nyt :) Olen toistaiseksi lukenut yhden ainoan Dunk&Egg-novellin, mutta täytyy joskus yrittää metsästää ne loputkin käsiini.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #44 : 26.Huhtikuu 2012, 17:58 »

Tuo Blackfyre-teoria vaikuttaa sikäli uskottavammalta, että siinä ei tarvita niin paljoa ihmeen hyvää onnea tai yhtäkkiä esiin pompahtavaa piilo-Targaryenia. Taidan olla varovaisesti sen kannalla nyt :) Olen toistaiseksi lukenut yhden ainoan Dunk&Egg-novellin, mutta täytyy joskus yrittää metsästää ne loputkin käsiini.

Paras todistus Aegon=Blackfyre -ajatukselle löytyy vähän yllättäen AFfC:n Brienne-luvusta, jossa puhuttiin erään majatalon nimikyltistä! Teoria kannattaa tarkistaa tästä.

En muista, mainittiinko Blackfyreja ollenkaan ensimmäisessä Dunk ja Egg -novellissa (The Hedge Knight). Tilanne kyllä muuttuu seuraavissa. The Sworn Sword sisältää kuvauksen Redgrass Fieldin taistelusta.
tallennettu
Freyja
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #45 : 26.Huhtikuu 2012, 19:20 »

Dunk & Egg -tarinoissa taistelu vallasta Targaryenien ja Blackfyrejen välillä on keskeinen osa juonta. Sukuhaara on mainittu myös varsinaisessa sarjassa, esimerkiksi Golden Company on Blackfyreihin kuuluneen Bittersteelin perustama. Ehkä näemme seuraavissa kirjoissa vanhan kamppailun jatkuvan "Aegonin" ja Danyn kesken.
Pidän Aegonin ja Danyn välienselvittelyä kohtalaisen todennäköisenä. Saattaa mennä ylitulkinnan puolelle, mutta vuosi sitten Martin sanoi bloginsa kommenteissa: "No woman has ever ruled the Seven Kingdoms. One tried, but that brought on a civil war with her younger half-brother -- the first "Dance of the Dragons." Lihavointi minun tekemäni. Reaktioni oli silloin, kuten Wertheadillakin, että ehkäpä "the second Dance of Dragons" on tulossa (Martinin päässä jo) ja A Dance with Dragonsin lukeminen vahvisti tätä epäilyä. Olen myös sillä kannalla, että Aegon on Mustalieska-perillinen, eikä kapina ole vielä päättynyt. Jos osoittautuu, että näin on, on mielenkiintoista nähdä kuka tai mikä (greyscalen merkitys?) kapinan lopulta päättää. Ajatus nimittäin houkuttelee, että Aegon IV:n laillistamien äpärien (Daemon, Bloodraven, Bittersteel, Shiera) tarukin päättyisi lopulta sarjan myötä.
tallennettu

Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 14.Kesäkuu 2012, 14:17 »

Hämmästelen vieläkin ADwD:n hyvää myyntiä. Kirja kapusi viime viikolla takaisin New York Timesin bestseller-listan top kymppiin, tarkka sijoitus on yhdeksäs. Ehkä tv-sarjan toisen kauden finaalijakso avitti... Julkaisusta tulee kohta vuosi täyteen, mutta romaani ei ole missään välissä pudonnut 30 myydyimmän kovakantisen alapuolelle.

Dancen pokkarilaitos ilmestyy USAssa 28. elokuuta, minkä luulisi lopettavan sidotun version voittokulun listalla. Pokkari sisältää uuden näytteen The Winds of Winteristä, toivottavasti se tulee luettavaksi myös Martinin kotisivuille.

EDIT: Tässä Dancen brasilialaisen laitoksen kannessa käytettävä maalaus, taiteilija on Marc Simonetti.
« Viimeksi muokattu: 14.Kesäkuu 2012, 15:27 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 10.Heinäkuu 2012, 15:57 »

Kuuntelin vasta nyt tämän huhtikuun alkupuolella julkaistun, lähes puolentoista tunnin pituisen haastattelun. Minua on pitkään kiinnostanut, millainen alkuperäinen A Feast for Crows oli, ennen kuin Martinin täytyi jakaa kirja kahtia. Haastiksessa Martin sanoo, että Tyrionin juonilinja olisi loppunut Volantikseen. Jakamispäätöksen hetkellä (toukokuussa 2005) GRRM ei ollut kirjoittanut vielä yhtään Bran-lukua.

Edit: A Dance with Dragonsin espanjalaiskansi ja maalaus kokonaisena.
« Viimeksi muokattu: 16.Heinäkuu 2012, 18:28 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 25.Heinäkuu 2012, 19:00 »

Dancen pokkarilaitos ilmestyy USAssa 28. elokuuta, minkä luulisi lopettavan sidotun version voittokulun listalla. Pokkari sisältää uuden näytteen The Winds of Winteristä, toivottavasti se tulee luettavaksi myös Martinin kotisivuille.

Jenkkipokkarin ja trade paperback -version julkaisut siirtyivät yllättäen ensi vuoden maaliskuulle. Emme siis saakaan uutta TWoW-näytelukua tänä kesänä. Surullinen

Lykkäyksen syynä lienee kovakantisen laitoksen harvinaisen hyvä myynti. Tai sitten tv-sarjan kolmannen kauden alkaminen HBO:lla. Locus Online uutisoi äskettäin, että Dance on viettänyt vuoden New York Timesin bestseller-listalla.

Lainaus
This week is the 52nd week that George R.R. Martin’s A Dance for Dragons has ranked on the New York Times‘ hardcover fiction bestseller list, since its debut there on July 26, 2011. Its lowest rank over the year was 18th place on May 21, 2012; this week it’s back up to #7.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 31.Heinäkuu 2012, 01:16 »

Martin vastaili kiinnostavasti Espanjassa fanien kysymyksiin. Lainauksena meereeniläissolmua käsittelevä:

Lainaus
Now I can explain things. It was a confluence of many, many factors: lets start with the offer from Xaro to give Dany ships, the refusal of which then leads to Qarth's declaration of war. Then there's the marriage of Daenerys to pacify the city. Then there's the arrival of the Yunkish army at the gates of Meereen, there's the order of arrival of various people going her way (Tyrion, Quentyn, Victarion, Aegon, Marwyn, etc.), and then there's Daario, this dangerous sellsword and the question of whether Dany really wants him or not, there's the plague, there's Drogon's return to Meereen...

All of these things were balls I had thrown up into the air, and they're all linked and chronologically entwined. The return of Drogon to the city was something I explored as happening at different times. For example, I wrote three different versions of Quentyn's arrival at Meereen: one where he arrived long before Dany's marriage, one where he arrived much later, and one where he arrived just the day before the marriage (which is how it ended up being in the novel). And I had to write all three versions to be able to compare and see how these different arrival points affected the stories of the other characters. Including the story of a character who actually hasn't arrived yet.
« Viimeksi muokattu: 31.Heinäkuu 2012, 12:01 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 06.Elokuu 2012, 11:55 »

Saako tuonne tietokantaan kirjoittaa arvostelun vasta kun suomennos on julkaistu?
tallennettu

Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #51 : 06.Elokuu 2012, 11:59 »

Toistaiseksi juu. Englannikieliselle puolelle voit käydä kirjoittamassa arvostelun Dancesta jo nyt.
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #52 : 12.Elokuu 2012, 14:08 »

Martin puhuu blogissaan siitä, että Dance on pysynyt Yhdysvalloissa vuoden kovakantisten kaunokirjojen bestseller-listan top 20:ssä. Lainauksia:

Lainaus
That's the news. DANCE has been on the NYT list for one full year.

I never could have imagined this, not in my wildest dreams.

Lainaus
Thank you to all the critics and reviewers, who gave the book such outstanding notices, not to mention all sorts of cool awards. I have never had a book better reviewed.

Lainaus
A DANCE WITH DRAGONS would likely have made the NYTimes list without the GAME OF THRONES series, but beyond doubt, it is the show that has kept the books riding high for so long.

Lainaus
Luck can get a book on the list, even keep it there for a week or two... but only a long, sustained passion and great word of mouth can keep a title on the TIMES list for one solid year. So take a bow, readers. I owe it all to you.

All I can say is... keep reading. The best is yet to come.
tallennettu
Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 12.Elokuu 2012, 14:19 »

Lainaus
The best is yet to come.

Hymyilee leveästi

Toivotaan!
tallennettu