30.Heinäkuu 2014, 09:59 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kuinka moni pitää japanilaisesta animemusiikista?  (Luettu 7480 kertaa)
Raiden

Asuinpaikka: Klaukkala
« : 07.Maaliskuu 2007, 23:25 »

Ja tällä kertaa tarkoitan sitä, kun seiyuut eli ääninäyttelijät laulavat. Itse olen aika koukussa pariin, kolmeen seiyuuhun ja heidän lauluihinsa (Ryotaro Okiayu, Takehito Koyasu ja Takeshi Kusao).

Oletteko kuulleet heidän laulavan ns. 'image songeja' animehahmoilleen? Itse olen, monta kertaa. Takeshi Kusao lauloi erään "Kaze no Junction"in 23-vuotiaana ja kuulosti loistavalta.  Järkyttynyt (Muuten, off-topiccia: inhoan suomen kielellä kirjoittamista... >> Saan asiani paremmin kerrottua englanniksi...)

Jos haluatte löytää animemusiikkia, menkää tänne: http://gendou.com/amusic/ Sinne pitää rekisteröityä ennen kuin voi saada lauluja sieltä. Uh, tässä pari syytä miksi pidän japanilaisesta musiikista:

Kieli on todella kaunis, ainakin silloin kun hyvä-ääninen tyyppi on laulamassa. Okiayun tapauksessa pidän äänestä siitä syystä, että se on jotensakin matala ja kuulostaa useimmiten hyvin pehmeältä ja lempeältä. Takehito Koyasun ääni on hyvin erikoinen, monet ovat sen sanoneet, mutta kukaan ei osaa kertoa millä tavoin. Se on kuitenkin matala (ja olen saanut aikamoisen fiksaation mataliin ääniin... >>), ja kuulostaa niin oudolta että siitä on vain pidettävä (sitä paitsi, kun hän on kerran luonut Weiss Kreuz -mangan ja saanut moneen animesarjaan parhaat hahmot. Uh, siis Rhadamanthys Saint Seiyassa, Zechs Merquise Gundam Wingissä ja Mu La Flaga Gundam SEEDissä...). Takeshi Kusao on todella hyvä laulamaan, ja monet hänen lauluistaan ovat hyvin erilaisia. Esim. "Kaze no Junction" on todella rokkivaikutteinen ja kuulostaa hienolta, mutta sitten hänen pari vuotta sitten laulamansa "Rakuen ~Fanatic" pelottaa minulta niskakarvat pystyyn. Hän nimittäin kuulostaa siinä todella oudolta ja karmivalta, ja laulun sanoissa hänen hahmonsa, valkosiipinen henkiolento Krad (joka sattuu käyttäytymään kuin pakkomielteinen sarjamurhaaja), laulaa 'leikkaavansa siipensä poikki mielihyvän miekalla'...  Järkyttynyt

Joten, japanilainen musiikki on loistavaa siksi että useimmat parhaista laulajista ovat ääninäyttelijöitä, ja he ovat kaikki hyvin monipuolisia, laulamalla kaikkea rokista countryyn (tämän teki Yasunori Matsumoto Slayerseissa) asti. Ryotaro Okiayu itse asiassa räppäsikin eräässä vaiheessa, ja lauloi erään "Kodou ~Whenever" -nimisen laulun jonka genreä en tunnista.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 07.Maaliskuu 2007, 23:38 »

Minä en puhuisi "animemusiikista" vaan ihan japanipopista (tai jpop). Animesarjoihin valitut musiikit ovat yleensä ihan vain normaalia poppia, eikä ihme jos kuulostaa hyvältä täältäkin. Japanilaiset ovat hyviä imemään kaikki mahdolliset vaikutteet mistä syntyykin ihan hyvää musiikkia, joskin sieltä löytyy yhtä hirveää poppista mitä täältäkin.

Japanilaisen musiikin edustajina ihailen eniten Yoko Kannon tuotantoa. Hän säveltää hyvää ja erittäin monipuolista musiikkia. Harvalta säveltäjältä kuulee jazzia, bluessia ja poppia.
mascis

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #2 : 08.Maaliskuu 2007, 00:36 »

Vaikka jpop yleisesti ottaen saakin aikaan hampaiden kirskuntaa, on Yuki Kajiura ja Nuobo Uematsu kyllä päteviä säveltäjiä. Ainakin sillon kun biisit pysyvät instrumentaaleina. Serial experiments lainissa on loistava alkutunnari, mutta se onkin länsimaista poppia :) Lisäksi Haibane renmeissä on mukava (instrumentaali) alkutunnari.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 08.Maaliskuu 2007, 00:43 »

Kyllä viro kauneudessa voittaa japanin.

Mutjoo. Sinällään poppi on yleensä aika laihaa, oli se suomalaista tai japanilaista. Parhaat animetunnarit ovat tosiaan olleet länsimäistä jatsia tai viulumusiikkia.

Don't trust the skull.
Colp

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #4 : 08.Maaliskuu 2007, 01:12 »

Gundam Seedin ja Naruton Soundtrackeissa on aika hyviä biisejä. Itse ainakin pidän henkilökohtaisesti nuista. Toshihiko Saton A Critical Blow ja Justice and Freedom on hyviä mahtipontisuudessaan. Toshiro Masudalta löytyy monia hyviä kuten vaikkapa  Hokage Funeral Theme (Offtopic: Tuo soittaja on kyllä paras: ei osaa nuotteja, on hirveä beefcake ja soittaa koskettavaa pianoluritusta. Idolini.)

Monessa Anime-sarjassa on aikas hyvää musiikkia soundtrackina ja monia sarjoja vois luetella. Kai ihmiset sentään vielä Hopeanuolen musiikit muistaa :) Athyrium Silverfang sorrow instrumentaalinen Versio
Shaula

Asuinpaikka: Nastola
« Vastaus #5 : 09.Maaliskuu 2007, 23:08 »

Jos animemusiikilla tarkoitetaan tässä seiyuuiden laulamista, niin kaksi ehdotonta suosikkiani ovat Junichi Suwabe ja Suzumura Kenichi. Kaksikolla on myös duetto Yakusoku, joka tehtiin X TV! animen aikaan ja se on kyllä yksi ikisuosikeistani. Molemmilla miehillä on aivan ihanat äänet. <3 Uudempana suosikkina Miyano Mamoru, jolla on myös pari erittäinkin ihanaa biisiä. (Suosikkina Guilty Beauty Love, Ouran High School Host Club animen imagesong, joka on Last.fm'ssäkin keikkunut pitkään listani kärjessä) Naisista varmaankin sitten Sakamoto Maaya yksi hyvä esimerkki hyvästä myös laulavasta seiyuusta. Yasunori Matsumoto ja Shinichiro Miki ovat ehdottomia suosikkeja seiyuuina, mutten ole vielä oikein tykästynyt heidän lauluihinsa.

Muutenhan animemusiikki on ihan mainioita, jos alku- ja loppubiiseistä puhutaan, mutta minä nyt tykkään popista muutenkin, että ehkä syy siinä. Aika harvassa katsomassani animessa olisi niin huono biisi, ettei sitä yksinkertaisesti pystyisi kuuntelemaan.
Iria

Asuinpaikka: Jns/Hki
« Vastaus #6 : 12.Maaliskuu 2007, 19:51 »

En ole oikeastaan kauheastaan animeen perehtynyt, mutta voisin sanoa etta Hayao Miyazakin Liikkuva linna -leffassa on kyllä todella kaunis soundrack. Tykkään yleisestikin mahtipontisemmista teemoista ja näin ja Liikkuvassa linnassa hienot melodiat yhdistyvät kyllä hyvin niihin komeisiin maisemiin. Yhtään en sitten kyllä tiedä, että kenen säveltämää/esittämää kyseinen musiikki on.

Ja Hopeanuoli on toki must.  Hymyilee
Weylin

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #7 : 23.Maaliskuu 2007, 11:34 »

Siinä se tuli  Hymyilee leve&#228;sti . Junichi Suwabella on loistava ääni ja pidän hänen lauluistaan, samoin Ryotaro Okiayu:sta. Njaa, yhteen aikaan kuuntelin paljon juuri varsinkin seiyuu:den laulamia kipaleita mutta nyt se on alkanut myös kääntymään ihan Jpopin puolelle.

Valentine Kiss on jo vakio ystävänpäivänä   Iskee silm&#228;&#228;
Bastardi
Kokelas

« Vastaus #8 : 09.Toukokuu 2007, 21:36 »

No minä en ainakaan pidä. Jotenkin todella rasittavan duuri voittoista rallattelua noin yleensä. Hyvänä esimerkkinä vaikka Naruton tunnari. Huh, tulee ihan kylmiä väreitä. Varsinkin ku se on vielä silleen semihevi. Dänt-dä-dä-dänt-dä-dä kompit ja kaikki. Piitää kyl myöntää että Hellsingissä(menikö oikein?) on ihan loistava jazzjam tunnari..
Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #9 : 12.Toukokuu 2007, 21:16 »

Narutosta - ja aiheen vierestä - tulee mieleen että Toshiro Masudan (naruton musiikkien säveltäjän) jotkut säädökset ovat aivan mielettömän hyviä. Kaukana ROCKS! -tunnarista, jota tuolla tarkoittanet...

Juuri yläpuolella olevaa viestiä ei tarvitse lainata jos siihen viittaa kokonaisuudessaan -Boogahbo
« Viimeksi muokattu: 17.Toukokuu 2007, 00:14 kirjoittanut Boogahbo » tallennettu
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #10 : 14.Toukokuu 2007, 10:15 »

Ihan kaikki ei iske. Tulee kyllä paljon kyseisiä kappaleita kuunneltua, mutta useimmat jää kertakokeiluksi. Yksi suosikkini on Fullmetal alchemistin tunnari Kesenai Tsumi ja Kamikazekaitou Jeannen tunnussävel. Nimeä en muista.
Mutta pakko myöntää, että useimmat muut animemusiikit kuuntelen mieluummin jollain muulla kielellä kuin japaniksi.
Mutta ei sillä, että kielessä muuten vikaa on. Kuuntelenhan sitten huvikseni japanilaista bändiä Moi dix Mois.
celeblith
***

« Vastaus #11 : 19.Toukokuu 2007, 11:20 »

Yleisesti pidän anime musiikista. Monet jpop bänditkin ovat ihan hyviä. Tai monilla on muutamia kivoja biisejä. Riippuu millä tuulella on, mutta yleensä ne piristävät. :D Kaikissa noissa miyazakin tarinoiden leffoissa on kivoja musiikkeja.
Panic
Kokelas

« Vastaus #12 : 19.Toukokuu 2007, 16:36 »

:D Hah, tähän on kyllä pakko sanoa että Bleachin yksi lopputunnari Happy People ja Naruton alkutunnari Fighting Dreamers saa aina hymyn huulille. Kyllä se japanilaisten englanninkielen taito on niin hauskaa..!

Ja sitten Death Noten ensimmäinen alkutunnari, Nightmaren The WORLD on ihana. Se on niin hyvä että ihan tulee kylmiä väreitä. :)
Mirja Fell

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #13 : 22.Toukokuu 2007, 10:05 »

Miten muuten en kyllä ole päässyt japanilaista animemusiikkia kuulemaan kuin vain Fullmetal alchemistin tunnareita. Siinä oli jotain suurta hohtoa ensimmäisessä tunnarissa, kuin myös loppulaulussa. Nykyisessä Ready Steady Go -jutussa on musiikin ja katsomiselämyksen harmoniassa suuri ilo, mutta en tiedä muuten...

*murinaa* Nyt jäi soimaan päähän FMA:n ensimmäinen alkutunnari....
Emerentia

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #14 : 22.Toukokuu 2007, 16:46 »

Jotkut biisit ovat niin riipiviä ettei niitä voi kuunnella edes kertaa loppuun (tästä esimerkkinä vaikkapa se Tenjou Tengen lopputunnari jossa hoetaan Aishite ne motto koko ajan, taitaapi olla kappaleen nimikin se)...

Osa taas on loistavia, kuten vaikkapa Bleachin ensimmäinen loppubiisi (Life is like a boat - Rie Fu). Myöskin tuo jo mainittu Happy people tuo hymyn huulille. Bleachin ensimmäinen aloituskappalekin *~Asterisk tarttui sen verran päähän että pakko myöntää siitäkin pitävänsä.

Täytyy myöntää että tällä hetkellä ei kyllä muistu erityisesti mieleen kuin nuo Bleachin biisit ja tuo Tenjou Tengen kappale. Laulavista ääninäyttelijöistä en sitten tiedäkään tuon taivaallista.
Anji

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 22.Toukokuu 2007, 23:40 »

Jos animemusiikki nyt kerran määritellään sarjojen tunnareiksi ja kappaleiksi joissa lauletaan, en taida kuunnella kyseistä musiikin "lajia" lainkaan. Yleisesti ottaen tunnarit ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta huonoja/epäkiinnostavia rallatuksia. Ei kiitos.

Kuitenkin musiikkia animeista kuuntelen harva se päivä. Tällä siis tarkoitan sarjan jaksojen keskellä soitettavaa musiikkia, joka ymmärrettävästä syystä on suurimmaksi osaksi instrumentaalista. Esim. Taniuchi Hidekin ja Toshihisa Hiranon Death Noteen säveltämät kappaleet ovat hyviä. Samaten tietysti Michiru Oshiman Fullmetal Alchemistia varten sävelletyt kappaleet.

Laulumusiikista oikeastaan ainoa, jota lähiaikoina olen kuunnellut taitaa olla Mark Mancinan BLOOD+ -sarjaan tehtyä "Diva" -kappaletta, jota ei pahemmin poppiin luokitella. :>
Raiden

Asuinpaikka: Klaukkala
« Vastaus #16 : 25.Toukokuu 2007, 17:48 »

Junichi Suwabe ja Suzumura Kenichi.

Itse en Suwabesta oikein pidä. Yritin kuunnella hänen Prince of Tennis -laulujaan, ja ne kuulostivat aika karmeilta. xD Suzumura onkin sitten ihan toinen asia. En ole kovinkaan useasti kuullut yhtä hienoa ääntä ja yhtä hyvää laulajaa. Erityisesti hänen laulamansa "Primal Innocence", joka on Shinn Asukan tunnari Gundam SEED Destinystä.... X_x

Hämmästyin muuten melkoisesti kun sain selville, että Saint Seiyan kahden lempihahmoni seiyuut osaavat laulaa. Tarkoitan Kenyuu Horiuchia (nuori Libra Dohko Hades-arcissa) ja Hideyuki Tanakaa (Leo Aiolia). Laulut, jotka heiltä kuulin, ovat kummatkin Angelique Twin OVAsta (en ole sarjaa itseään nähnyt, mutta olen aikeissa katsoa sen. Varsinkin Horiuchin hahmon Oscarin takia.). ...Heillä on myös melkoisen upeat äänet (jea, matalat kummallakin... Tanakalle sellaista ääntä ei helposti kuvittelisi, kun tyyppi on oikeassa elämässä ihan lääkärin näköinen. xD).

Toiset seiyuut, joiden lauluja olen kuullut ja joista olen pitänyt: Masaya Onosaka, Junko Takeuchi, Junko Minagawa, Romi Paku, Taiten Kusunoki, Atsushi Kisaichi, Souichiro Hoshi, Keiji Fujiwara, Ken Narita, Mitsuaki Madono, Ryotaro Okiayu, Takehito Koyasu, Takeshi Kusao, Yasunori Matsumoto, Nobutoshi Canna, Nobuo Tobita, Toshihiko Seki, Nobuyuki Hiyama, Naozumi Takahashi, Rie Fu, Shoutaro Morikubo, Susumu Chiba, Tetsuya Iwanaga, Tomokazu Seki, Shinichiro Miki, Yumi Touma, Shunichi Miyamoto, Toshiyuki Morikawa, Nozomu Sasaki, Daiki Nakamura, Tomohiro Nishimura, Toru Furuya, Masakazu Morita, Takahiro Sakurai, Hirotaka Suzuoki, Ryo Horikawa, Hideyuki Hori, Kouichi Hashimoto.

Ja joitakin muita, jotka eivät tietääkseni tee äänityötä: Ayumi Miyazaki, Kouji Wada, Dynamite Shu, V6, Do As Infinity, Hironobu Kageyama, Marina Del Ray, Fence of Defense.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Jos joku ei ole kuullut jonkun listastani laulavan, mutta haluaisi kuulla, kertokaa vaan. Voin kertoa jonkun hyvän laulun nimen ja voitte sitten Gendoun kautta etsiä ja ladata sen. (Tai eräästä toisesta paikasta...)
Spiritless
Noviisi

« Vastaus #17 : 13.Kesäkuu 2007, 09:27 »

Toi anime musiikki on ihan hyvää välillä, mut joskus sitä ei jaksais ollenkaan kuunnella, mut esim Naruton jaksoissa (varsinkin ekassa) on ihanaa musiikkia!! N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228;
Emperor

Asuinpaikka: Akselilla Hanko-Teno
« Vastaus #18 : 03.Heinäkuu 2007, 01:57 »

Tjaah, voihan se laulu olla ihan hyvääkin, mutta itse kiinnitän huomiota nimen omaan musiikkiin. Onhan japani ihan mukavan kuuloinen kieli, mutta laulujen sanat tahtovat jotenkin sulautua siihen musiikkiin. Lisäksi, onko kukaan huomannut millaista sanahelinää sanoitukset ovat? Sailor moonin (jonka tunnari on muuten niin ihq että) tunnarissa: Sydämeni on kaleidoskooppi. Juu, niin minunkin. Lisäksi ne ovat usein jopa irrelevantteja koko sarjaan tai lähes mihinkään siihen liittyvään. Otetaan vaikka DNA2:sen tunnari suomennettuna:

Kaukainen tuuli kietoo itsensä minun ympärilleni
eikä anna minun saavuttaa sinua.
Yritän järjestää ajatukset mielessäni,
mutta tuijotat muualle ikkunan läpi
jonnekin kauas.
Minulla on visio joka ei koskaan muutu
se vain pysyy.
Kaikki päivät sen jälkeen ovat olleet pilviä täynnä.
Vuodenaikojen vaihtuminen
on saattanut pyyhkiä lupauksen jonka teimme.
Edes kun kurotan eteen molemmilla käsillä,
sydämemme pysyvät erillään.
Vuodenaikojen vaihtuminen
on jo vienyt pois sen ketä rakastan.
Kun katson takaisin noihin silmiin,
päästän pienen huokauksen.

Tai jotain sinnepäin. En kyllä keksi tuohon sopivampaa sanaa kuin sanahelinä, vaikka musiikki on kyllä hyvää.

Noita seiyu-mitälieitä en niin pahemmin seuraa, hyvä jos tiedän sarjan keksijän nimen. Mutta kaikki kunnia hyville säveltäjille ja laulajille.
Mirja Fell

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #19 : 04.Heinäkuu 2007, 13:06 »

Erikoinen on kyllä tuon Fullmetal alchemistin ensimmäisen tunnarin suomennos. Se tässä on erikoinen. Luulin että se olisi ollut jotain muuta mutta se olikin... tuollainen.
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös