Keskustelut
touko 21
tiistai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Iivari
  • Darkki
  • Emelie
  • Narri
  • Dyn
  • Pisania
  • Rituri
  • tablo
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 67 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Uudistus käyttäjien kirjahyllyihin!Darkki12 vastaustaklo 12:57
Tupakka ja tupakointiFormaldehyde62 vastaustaklo 00:48
Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Rasimus426 vastaustaklo 21:12
Milloin on kevät?Kirjaneito20 vastaustaklo 20:52
Catherynne M. ValenteKirjaneito3 vastaustaklo 20:50
Sivuja: 1 ... 5 6 [7]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Satunnaisia kysymyksiä vol 4  (Luettu 8488 kertaa)
Thialfi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #120 : 20.Elokuu 2012, 10:50 »

http://www.melankolia.net/2004/02/potenssilaki-ja-linkit/
http://parlamenttikirjasto.blogspot.fi/2010/01/kirjastot-ja-pareto-periaate.html
tallennettu
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #121 : 20.Elokuu 2012, 11:05 »

Aa, erinomaista. Kiitokset Thialfille.
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #122 : 31.Elokuu 2012, 14:44 »

Jos teen ison satsin jotain ruokaa (tässä tapauksessa nyt esim. makaronia), miten lämmitän tähteet seuraavana päivänä ilman mikroaaltouunia? Niiden paneminen uuniin tuntuisi loogisimmalta, mutta tuntuu aikamoiselta energianhaaskuulta lämmittää uunia moisen takia, minkä lisäksi vähän mietityttää se, kuinka kauan sitä nyt siellä lämmitellään (erit. makaronia) ja millä kohtaa. Varmaan tietysti siihen asti että se on lämmintä. Muuan tuttu puhui uunin grillivastuksista, joilla lämmitys hoituisi helposti, mutta minusta niitä ei tämän paikan uunissa kyllä ole. Entäs pannu, kattila? Minun logiikallani eri ruokalajeihin varmaan käyvät erilaiset lämmitysmenetelmät (esim. keitto nyt obvious lämpenee kattilassa), mutta muutamien kohdalla en uskalla lähteä arvailemaan.

Terveisin 90-luvun lapsi.
tallennettu
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #123 : 31.Elokuu 2012, 15:18 »

1. Laita makaronit pannulle
2. Laita pannu levylle jossa juhamainen lämpö (1-2)
3. ????
4. PROFIT!!
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Xariel
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #124 : 07.Lokakuu 2012, 16:09 »

"Hello?' I called out. --
"Downstairs."
It was Bones's voice. I fought a shiver, giving myself a mental slap. Got a grip.
"Am I supposed to say 'Marco'?" I asked. going down the stairs I heard his amused
snort inside the room to the left of the landing. "If you'd like."

Mikä juttu tämä Marco/alakerta on? Sen on pakko olla viittaus johonkin, mutta mihin? Ainoa toinen juttu mitä löysin oli tämä, eikä se paljon auta. Asia jäi vaivaamaan. Toivottavasti joku tietää tai osaa googlettaa paremmin.
tallennettu
Huoleton
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #125 : 07.Lokakuu 2012, 16:14 »

Toinen sanoo"Marco" ja toinen vastaa "Polo". Siihen tämä heitto viittaa mielestäni. Eli siinä ei viitata alakertaan vaan henkilön löytämiseen leikillä Marco Polo :)
tallennettu
Hanjeu
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #126 : 07.Lokakuu 2012, 18:23 »

Ja mitä olen itse ymmärtänyt niin tämä leikki on nuorten suosima ja saa hyvin usein seksuaalisia piirteitä.
tallennettu

Joskus vain pitää nauttia olostaan.
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #127 : 07.Lokakuu 2012, 18:42 »

Tästä sanaleikistä on mm. urbaanissa sanakirjassa pari selitystä.
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Astorethein
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #128 : 26.Marraskuu 2012, 19:22 »

Pakko kysyä yhtä perin vaikeaselkoista asiaa. Minulla on tiedossa sairaalareissu noin 80km päähän ja aion taittaa matkan taksilla, koska julkiset kulkuneuvot eivät kulje sopivaan aikaan. Kiinnostaisi tietää, onko minulla oikeutta Kela-korvaukseen kyseisestä matkasta? Paluumatkasta saan korvauksen, koska minulle tehdään kirurginen toimenpide, enkä silloin ole aivan täysissä sielun tai ruumiin voimissa. Lähtiessä olen kuitenkin vielä kunnossa, ongelma vain on se, etten pääse paikan päälle muulla kuin taksilla. Kelan sivuilta en ainakaan saanut selvyyttä asiaan.

Edit: No tulipa tähänkin selvyys, taksia tilatessani Kela-täti kertoi, että saan kuin saankin korvauksen molemmista matkoista. Maksan siis sen vajaan yhdeksän euroa per suunta, alle kakskybää 160km reissusta ei rasita kohtuuttomasti köyhänkään lompakkoa. Valtiomme systeemissä on siis hyvätkin puolensa.
« Viimeksi muokattu: 27.Marraskuu 2012, 13:13 kirjoittanut Astorethein » tallennettu

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #129 : 18.Helmikuu 2013, 19:49 »

Onko olemassa ohjelmaa (tarkemmin sanottuna kännykkäsovellusta Androidille..), joka muuntaisi valokuvassa näkyvän tekstin.. tekstiksi? Siis ikään kuin digitoisi.

Olen miettinyt, että sellainen olisi todella kätevä, mutten ole löytänyt... Sitten tuli mieleen, ettei sellaista ehkä ole olemassa. Kirottu kivikausi.
tallennettu

Tavallaan.
Hansu
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #130 : 18.Helmikuu 2013, 20:06 »

Hiistu, kiinnostuin ja tutkin asiaa, löysin tällaisen Androidille käyvän tekstinkaappaussovelluksen: Google Goggles. Hurjaa, olisin epäillyt ettei tuollaista löydy.
tallennettu
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #131 : 19.Helmikuu 2013, 22:56 »

^ Kiitos kovasti!  Hymyilee leveästi

Tuolta artikkelista löytyi ilmiölle nimi, "optical character recognition (OCR)", jolla sain etsittyä sovelluksia. Asensin sellaisen kuin "Mobile OCR Free", ja se näyttäisi toimivan siten kuin ajattelinkin (noh, ehkä vähän hitaammin.. mutta muutoin), kunhan vain saan ensin otettua kyllin selkeän valokuvan.

Suoraa sovelluksesta kopioitua:
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Gogglesia ei näköjään kiinnosta niinkään kopsata miulle tekstiä kuin bongata itselleen tekstiä hakusanoiksi, joiden avulla se sitten yrittää googlailla teosta, josta kyseinen teksti (tai kansikuva tai viivakoodi) olisi peräisin. Eli yrittää epätoivoisesti kertoa miulle, mikä kirja minulla on kädessäni... Hauskuutin itseäni hyvän tovin arvuuttelemalla siltä kirjoja.
« Viimeksi muokattu: 20.Helmikuu 2013, 11:26 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #132 : 19.Helmikuu 2013, 23:58 »

Goggles on hämmentävän hupi. Assaroin joku reilu vuosi sitten yliopiston kurssia Johdatus tekoälyyn, joka on siis ihan perusopiskelijoiden eka koneoppimiskurssi, esittelee aihepiiriä yleisesti. Leikittiin kurssin puitteissa juurikin Gogglesilla, mm. pistettiin se tunnistamaan Helsingin nähtävyyksiä - se siis osaa käyttää myös kuvia hakujen materiaalina. Ota kuva rakennuksesta ja se etsii sulle tietoa, mikä tönö on kyseessä. Löytää tyyliin Tuomiokirkon helposti, ei kovin hyvin Rautatieasemaa.

Toki varsinainen oppisisältö tuli tunnistusalgoritmeista homman takana, mutta ei se vienyt hupia itse softan kokeilulta... :D
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Kirjaneito
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Suomi
« Vastaus #133 : 17.Huhtikuu 2013, 17:14 »

Rupesin tässä joku päivä pohtimaan ihan mielenkiinnosta seuraavaa seikkaa. Kuka laatii kirjojen takakansitekstit? Onko se kirjailija itse vai  joku kustantamon heppu? Itse en onnistunut selvittämään, mutta ehkäpä joku teistä viisaista sivistää minuakin... 
tallennettu

"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean, that it is not real?" -Harry Potter and Deathly Hallows
Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #134 : 17.Huhtikuu 2013, 18:04 »

Useimmiten kustantamon kustannustoimittajat, parhaassa tapauksessa kirjailijan kanssa yhteistyössä. Huhutaan, että joskus wanhaan aikaan jotkut latojat ovat tehneet puuttuneita takakansitekstejä, ja tavallaan siten ymmärtäisi erityisesti joitakin selkeitä maanantaikappaleita :D
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Kirjaneito
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Suomi
« Vastaus #135 : 17.Huhtikuu 2013, 18:33 »

Ahaaa... Kiitos Iivari!  Hymyilee
tallennettu

"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean, that it is not real?" -Harry Potter and Deathly Hallows
Metusalem
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #136 : 02.Toukokuu 2013, 19:25 »

Suomen kielen diftongi -iy-. Kaikkien listojen mukaan suomessa on tällainen diftongi, joka on harvinainen eikä esiinny ensitavussa, mutta googlettamalla ei löytynyt yhtäkään varsinaista esimerkkiä, enkä sellaista keksi kuollaksenikaan. Lähimmäksi olen päässyt sanalla ko-tiut-taa (jonka tavutus tosin voitaneen tulkita myös ko-ti-ut-taa). Jos samalla tavalla taipuvasta etuvokaalisesta sanasta johdettaisiin vastaavanlainen verbi, saataisiin kyseinen yhdistelmä aikaan (esim. *tä-tiyt-tää).

Keksiikö tai tietääkö kukaan sanoja, joissa piileksisi tämä salaperäinen diftongi?
tallennettu
Echramath
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #137 : 02.Toukokuu 2013, 19:30 »

Jos samalla tavalla taipuvasta etuvokaalisesta sanasta johdettaisiin vastaavanlainen verbi, saataisiin kyseinen yhdistelmä aikaan (esim. *tä-tiyt-tää).

Mikä sitten tätiyttää? Jonkun toisen äitiys.
tallennettu

What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
Metusalem
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #138 : 02.Toukokuu 2013, 19:38 »

Hymyilee Sehän kävi nopeasti.

Äi-ti-ys vai äi-tiys? Ainakin jos sanon äi-tiys-lo-ma, tuo tiys on aika selvästi yksi tavu. Iso suomen kielioppi ei siis valehtele.
tallennettu
Louhikäärme
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #139 : 02.Toukokuu 2013, 20:06 »

Verbejä ainakin keksin:
etsiytyä,
pesiytyä,
selviytyä.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7]   Siirry ylös