Keskustelut
kesä 19
keskiviikko
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Mainonta

Mainospalkki

Keitä paikalla

• Taivaskäärme
  • Wanda
  • Raven76
  • Pisania
Yhteensä paikalla:
  • 4 käyttäjää
  • 47 vierasta

Facebook

Lähetä sivu

Äänestys
Kysymys: Aloitatko tai jatkatko tänä syksynä opiskelua jossain näistä oppilaitoksista?
peruskoulu - 3 (7.9%)
lukio - 1 (2.6%)
ammattikoulu - 3 (7.9%)
(avoin- tai) yliopisto - 14 (36.8%)
ammattikorkeakoulu - 4 (10.5%)
kansalaisopisto - 2 (5.3%)
jokin muu opiskelumuoto (mikä?) - 1 (2.6%)
elämänkoulussa - 10 (26.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 31

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Koulujen alku  (Luettu 797 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 17.Elokuu 2011, 16:31 »

Varmana syksyn merkkinä on jälleen ollut havaittavissa erinäisten opinahjojen toiminnan aktivoitumista. Kaltaiseni vielä kesälomilla kuhnivat opiskelijatkin voivat lohduttautua sillä, että muutaman viikon päästä pääsemme mekin jälleen tositoimiin.  

Eli äänestyksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisissa oppilaitoksissa ihmiset käyvät. Ja kuinka monet ylipäänsä tässä elämänsä vaiheessa käyvät koulua / jollain tapaa opiskelevat. En keksinyt listaan kuin ilmeisimpiä vaihtoehtoja, mutta mielenkiintoista kuulla, millaisia kaikkia opiskelumuotoja ja oppimistapoja on käytössä. Käykö joku kirjekurssia? Oppisopimuksella? Upseeriskoulutusta? (Ei siis kaikkia kolmea samassa, kunhan vaihtoehtoja heittelin...  Näyttää kieltä) Yhteensä kolmea vaihtoehtoa saa äänestää: kertokaa toki, jos useampaan paikkaan ennätätte.

Minulla alkaa syyskuussa kolmas vuosi yliopistolla. (Enää kolme ja puoli vuotta jäljellä!) Mites muilla?

« Viimeksi muokattu: 17.Elokuu 2011, 16:39 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #1 : 17.Elokuu 2011, 17:37 »

Opiskelen yliopistokursseja... jossain? En yliopistossa kuitenkaan. Yrittää yliopistoa sitten ensi vuonna taas.

Toissavuodelta löytyi muuten vastaava kysely: linkki. Voimma vertailla sitten, kuinka paljon on jakauma muuttunut - oma veikkaukseni on, että lukiolaisten määrä voisi olla vähentynyt ja korkeampien koululaisten suhteessa kasvanut. Riippuu tietysti, ketkä vaivautuvat äänestämään.

EDIT: En muuten viime vuonna näytä pystyneen edes vastaamaan koko kyselyyn. Nyt olisi useampia vaihtoehtoja valittavissa - mistä olisi siis iloa, jos vielä kävisin samaa koulua.  Näyttää kieltä
« Viimeksi muokattu: 17.Elokuu 2011, 20:27 kirjoittanut Tiuku » tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #2 : 17.Elokuu 2011, 17:49 »

Yliopistolla hengaan, vielä hetken. Varsinaisten opintojen kanssa on tosin vähän niin ja näin (ollut jo jokusen vuoden), ja ensi kuussa koittavan tohtorinväitöksen jälkeen minua ei enää yrittämälläkään taida voida kutsua opiskelijaksi.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 17.Elokuu 2011, 20:25 »

Täälläkin lähtee kolmas vuosi yliopistolla (tai no neljäs, mutta sitä ekaa ei lasketa:D), ja luultavasti opiskeluvuosia on edessä vielä vähintään sama määrä. Kesäyliopiston opinnot jatkuvat tenttien muodossa vielä ainakin ensi kuuhun, joten niitäkin nyt tässä suorittelen, ja oishan se kiva ottaa vaihteen vuoksi vielä vaikka joku kansalaisopiston kurssi työn alle.

Elämänkoulussakin tulee toivottavasti jotain opittua.
tallennettu

Add oil la!
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 17.Elokuu 2011, 20:39 »

Peruskoulu, check
Lukio, check
Ammattikorkea, check
Yliopisto, check

Mukava aloittaa kerrankin syksy ilman, että joutuu aloittamaan jälleen opiskelut. Tai, ainakaan täysipäiväisesti ei tarvitse opiskella. Menin ilmoittamaan itseni jo työväenopiston japanin kurssille kielitaidon ylläpitämiseksi sekä ensiapukurssille - joka on työnantajan maksama ja siihen käytetty aika lasketaan sekin työajaksi (hieno diili!).
tallennettu
Antti
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #5 : 17.Elokuu 2011, 20:45 »

Peruskoulun loppupuoli menossa, kaksi päivää olen ollut nyt kahdeksasluokkalainen. Ja mukavaa on ollut! (=

Ennen kouluun meno ei ole tuntunut oudolta, mutta nyt oli tosi ihmeellistä kun kutoset oli seiskoja ja kasit ysejä, ja me kaseja. Ja entiset ysit kaikki huitelevat ties missä. Sekavalta tuntuu, mutta eiköhän tämä nopeasti ohitse mene.

Kivaa opiskeluvuotta kaikille muillekin! (=
tallennettu
Farelial
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Parkano... Niin surullista kuin se onkin
« Vastaus #6 : 17.Elokuu 2011, 22:56 »

Täällä lähtikin nyt sitten yhdeksäs luokka liikkeelle :D Ja oikein vauhdikkaasti, kun on nyt valmistunut tukioppilaaksi, ja on tutustuttanut uusia lapsosia yläkoulun tapoihin. Ja hyvä kun omalla seiskaluokalla on yksi parhaista kavereista, niin on tutustumistunneilla ollut hauskaa :) (Mistä on aiheutunut se, että koska ystäväni sattuu olemaan vastakkaista sukupuolta, se heti meinaa että minä seurustelen hänen kanssaan ja voi  Mukavia nämä juorut. Kun kuitenkin käytös sitä kohtaan on täsmälleen samaa kuin naispuolisia kavereita, niin  Pyörittää silmiään

Jännä sinänsä, itse katseli aina ysejä, että ne on niin isoja ja kauniita ja osaavat kaiken ja ovat upeita ja älykkäitä ja pelottavia, ja ei kyllä yhtään tunnu siltä.  Se vaan oudoksuttaa että niin pienet on jo yläasteella! Ja se myös ettei -95 enää pyöriskele nurkilla. Ja sitten että seiskat ihan oikeesti arastelee mun seurassa, vaikka olen kamalan iloinen ja positiivinen ja tervehdin ja jutustelen niiden luokkalaisen kanssa.

Ja tuntuu vähän oudolta, että nyt pitäisi asiat sitten ruveta ottamaan melkein jopa vähän vakavammin  Epävarma Että nyt pitäisi mennä seuraavaksi lukioon, ja siellä ei olekkaan enää niin rentoa ja hauskaa luokkaa, eikä parhaita kavereita joiden kanssa pitää hauskaa. Että silloin odotetaan jo tiettyä kypsyyttä. Koulussahan mä pärjään loistavasti (vaatimattomuus kaunistaa) mutta asenne kouluun muuttuu ihan täysin. Se ei ole enää niin HAUSKAA! Mutta täytyy yrittää nauttia viimeisestä vuodesta :) (ja olla välittämättä juoruista :DD)
tallennettu

Live fast, die last.

Love it, or die.
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #7 : 17.Elokuu 2011, 23:57 »

Neljäs vuosi arkeologiaa lähdössä käytiin viiden viikon töillä läheisellä kivikausi teemapuistolla. Kivasti tälle syksylle myös oman alan opintoja tulossa, parina aiempana vuonna vain fuksi-kursseja näkynyt listoilla. Kandia jos saisi kirjoitettua töiden jälkeen, kasveista (muinaistulokkaiden hyötykasvit ja kasviparantaminen).

En kyllä olisi koskaan uskonut yliopistossa opiskelevani, tänne hakevani saati pääseväni, mutta näin siinä vaan on käynyt. Kovasti saa vaan etsiä kursseja kun oma ala ei niitä paljoa tarjoa (kiitos humanismin alasajon). Onneksi saa vapaasti opsikella mm. taidehistoriaa, aate- ja oppihistoriaa, geologiaa, klassillista arkeologiaa, kulttuuriantropologiaa... Tähtitiedettäkin on lueskeltu!
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 18.Elokuu 2011, 01:23 »

Mulla jatkuu myös yliopisto, kolmas vuosi ja kandintutkielma pitäisi sylkäistä ulos. Joitain suorituksia olen lykännyt ihan tarkoituksella keväälle, niin että tämä lukuvuosi kuluu kyllä kokonaisuudessaan ennen kuin olen "valmis", mutta mahdollisesti niitä maisteriopintojakin voisi tässä jo aloitella. Tai jotain muuta. Toisaalta koko syksyksi on myös töitä luvassa - onneksi yliopistolla, niin voi ikään kuin tuudittautua siihen uskoon että se Tieteen Tekeminen jotenkin edesauttaa opintojakin, not. Avaudun ehkä Tavernan opintoketjussa lisää, kunhan saan sen kandin aiheeni ensin tulille. Iskee silmää
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Merciana
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 18.Elokuu 2011, 08:14 »

Itse aloittelin tiistaina ammattiopistossa laboratoriolinjalla. Kivaa ainakin tähän mennessä on ollut vaikka kunnon opiskelua ei olla ehditty vielä aloittaa. Mennyt nämä ekat päivät lähinnä kouluun, toisiimme ja itse alaan tutustuessa. Mutta eiköhän se tässä viimeistään maanantaina lähde käytiin. Vähän hassua siellä on olla näiden nuorten keskellä kun itse olen jo 24 vuotta mutta minkäs sille voi kun en tiennyt ennen tätä mitä haluan. Kaikista kivoin asia tähän menessä on ollut koulun kirjastokortti. Varmasti löytyy käyttöä vaikka enempi siellä on alankirjallisuutta kuin muuta. :D
tallennettu
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #10 : 18.Elokuu 2011, 12:30 »

Eikö tosiaan ketään lukiolaista liikuskele täällä?

Jännä sinänsä, itse katseli aina ysejä, että ne on niin isoja ja kauniita ja osaavat kaiken ja ovat upeita ja älykkäitä ja pelottavia, ja ei kyllä yhtään tunnu siltä.  

Haa! Ihan sama juttu minulla (varmaan aika monella?) yläasteella: seiskana kaikki ysit vaikutti hyvä jottei jo melkein aikusilta. Kaikki niitten tekemä oli aina joko tosi fiksua tai tosi rohkeeta. Sitten itse ysillä ollessa ja itteään ja luokkakavereitaan katellessaan... Vähän tuli olo, että onkohan meitin ikäluokka jotenkin jälkeenjäänyt - ja varmaan kitukasvustakin, kun ei näytetä yhtään niin isoilta kuin parin vuoden takaiset ysiläiset silloin.  Näyttää kieltä Kaikkein hauskinta oli, että suunnilleen sama ajatuskulku toistui lukiossa, kun oli ensin ykkösluokkalainen ja sitten  äkisti jo itsekin "ihmeellinen" abi. (Siinä vaiheessa pystyy sentään lohduttautumaan ajatuksella, ettei itse sentään varmaan ikinä ole ollu niin pikkuinen kuin sillä hetkellä jo yläasteelle ehtineet tyypit. Iskee silmää)

tallennettu

Tavallaan.
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #11 : 18.Elokuu 2011, 12:54 »

^Eikä se siihenkään lopu. Kun olin lähes valmis proviisori (so. maisteri), farmasian fuksit (so. tapit) alkoivat olla koko ajan vaan pienemmän ja raasumman näköisiä. Puhumattakaan ekan vuoden lääkäriopiskelijoista nyt, nehän ovat ihan lapsia vasta...
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Diara
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 18.Elokuu 2011, 13:21 »

Mulla alkaa ensi viikon tiistaina ensimmäinen vuosi ammattikorkeakoulussa sähkötekniikan linjalla. Täytyy sanoa, että lievästi jännittää tässä vaiheessa, kun koulun alun lisäksi samassa paketissa tulee muutto ensimmäiseen omaan kotiin toiselle paikkakunnalle. Koulu alkaa orientointiviikolla, ja varsinainen opiskelu sitten viikkoa myöhemmin. Täytyy toivoa, että siellä on hauskaa porukkaa.
tallennettu

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Astorethein
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #13 : 18.Elokuu 2011, 14:16 »

Miksi kuluttaa aikaansa koulun penkillä, kun voi tehdä töitä, tienata uskomattomia tilejä ja kuluttaa ansiot älyttömän upeisiin tai upean älyttömiin kohteisiin? Miksi rasittaa hermojaan jollain epäinhimillisellä kimppa-asumisella, kun voi asua yksin ja tehdä aina mitä ikinä huvittaa? Miksi muuttaa johonkin isoon ja ylivilkkaaseen kaupunkiin, kun voi jäädä rauhallisen kotikunnan seesteiseen lähiöön ja mietiskellä, mitä tekisi seuraavan vuoden aikana? Varmaankin siksi, että pelkällä elämänkoululla ei saa kovin helposti ammattia ja myös siksi, että vuosikurssit tässä opinahjossa tuovat uutta usein vain sen verran kuin itse viitsii vaivautua.
tallennettu

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut