01.Syyskuu 2014, 10:34 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Anonyymi keskustelu  (Luettu 2486 kertaa)
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« : 03.Elokuu 2011, 20:40 »

Rajoittaako teillä muuten nykyinen anonyymiys muiden osalta tai sen puuttuminen omalla kohdalla keskusteluihin osallistumista? Itse olen huomannut, että kun olen vuosien aikana vakiinnuttanut tämän yhden nikkini joka paikkaan ja useassa on vielä nikin ohella oikea nimeni, niin se on rajoittanut joihin keskusteluihin osallistumista. Ei tee mieli keskustella näin foorumitasolla kovin yksityisistä asioista, koska minut henkilönä on niin helppo jäljittää.

Kuinka anonyymeja muut kokevat olevansa täällä? Kun itse tulin tänne 10+ vuotta sitten niin oli varsin anonyymi. Mitä nyt koulun kautta tehty sähköposti oli. Siitä lähtien se anonyymiys lähti karisemaan itsestä paljastettujen juttujen mukana ja ylläpitoon siirtymisen jälkeen sain unohtaa asian.

Mutta kuinka tärkeää nimimerkin kautta keskusteleminen on? Entä jos pitäisi keskustella oikealla nimellä (mitä pidettiin ainakin silloin 10v sitten todella outona). Entä jos risingillekin pääsisi suoraan kirjoittelemaan omalla nimellään esim. Facebook-tunnuksen kautta ilman erillistä nimimerkkiä?
« Viimeksi muokattu: 03.Elokuu 2011, 22:40 kirjoittanut Thialfi » tallennettu
haplotus
Velho

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #1 : 03.Elokuu 2011, 21:05 »

Lähes samalla nimimerkillä kirjoitan eräällä toisella foorumilla ja siellä nimeni on nähtävissä. Täällä en sitä esillä ole pitänyt sillä en ole mitään kovin merkittävääkään tehnyt saati juuri osallistunut keskusteluihin. Mutta jos joku jäljittää, en viitsi sitä kamalana asiana pitää.

Mutta voisiko esimerkiksi omalla nimellään keskustelusta olla hyötyä tai haittaa niin sanotussa oikeassa elämässä? Olisiko mahdollista että esimerkiksi työhaastattelun yhteydessä, ennen tai jälkeen, mahdollinen uusi työnantaja googlettaa nimen ja huomaa samannimisen henkilön kirjoittelevan jollain foorumilla aktiivisesti? Ja entä jos tämä työnantaja kokee huonona sen että työtä hakenut henkilö sattuu pitämään kovasti scifistä ja/tai fantasiasta jota työnantaja itse siis pitää lähinnä lasten juttuna mieltäen vaikka fantasian Harry Potteriin ja lasten touhuksi? Jos oikein huono tuuri käy, nimellä esiintymisestä voi siis olla haittaa, ainakin hypoteettisesti. Toisaalta omalla nimellään esiintyminen voi tuoda myös keskustelijalle tiettyä uskottavuutta foorumilla tai keskustelussa. Omalla nimellään kun kukaan tuskin mitä tahansa viitsii kirjoitella. Ja voihan tämä hypoteettinen googlettaja vaikka vakuuttua henkilön taidoista ilmaista itseään ja pitää sen vuoksi johonkin työhön sopivana. Mutta tämä ajatusleikki ei pohjaa todellisuuteen, en ainakaan muista kuulleeni tapauksia jossa työnhakijan foorumikirjoittelua olisi pidetty huonona tai hyvänäkään työnhaun yhteydessä.
Sini

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #2 : 03.Elokuu 2011, 21:34 »

Lainaus käyttäjältä: haplotus

Lain mukaan hakijaa ei saisi googletella eikä hakijasta netistä löytyvillä tiedoilla pitäisi olla mitään merkitystä työpaikasta päätettäessä. (Luin liiton lehdestä joskus alkuvuodesta, en muista ihan tarkkaan miten se meni.) Tosin mitenkäs sen todistat, että työpaikka jäi saamatta fantasiafoorumille osallistumisen vuoksi?

Google+ palvelun myötä olen löytänyt itsestäni yllättävän puolen - en millään ymmärrä miksi tuntemattomat ihmiset haluavat lisätä minut piireihinsä. Koska minua kannustettiin lisäämään kiinnostavia ihmisiä seurattaviksi, lisäsin mm. Petteri Järvisen, koska ajattelin, että hänellä voisi jakaa tietotekniikan alalta minua kiinnostavia artikkeleita yms. No, hän lisäsi minut. Hei mä oon nobody enkä varmasti julkaise siellä mitään kiinnostavaa! Tosin hänenkin antinsa tähän mennessä on jotain Tukholman risteilykuvia, evvk.

Erilaisilla keskustelupalstoilla ei mielestäni pitäisi hyväksyä anonyymia kirjoittelua, vaan nimimerkki pitäisi aina jotenkin rekisteröidä. Mutta sen ei tarvitse olla oma nimi, mutta keskustelun tason kannalta se olisi aina parempi. Jos oikeasti on asiaa, näkee sen vaivan, että rekisteröityy. Jos haluaa vain huudella puskista, niin ehkä on parempi, ettei tule kuulluksi.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #3 : 03.Elokuu 2011, 21:41 »

Olen ollut Lachesis jo niin kauan, enkä pelkästään täällä, että pienellä vaivannäöllä nimeni saa kyllä selville. Näin ollen katson vähän, mitä kirjoittelen ja erityisesti jätän sikseen tunteenpurkauksissa avautumisen. Toisaalta tuskin anonyyminäkään purkaisin kauhean intiimejä asioita, koska minulle ei vaan ole luonteenomaista kertoa arimmista asioistani muuten kuin kahden kesken tms. hyvin pienelle piirille varmasti luotettavia ja rakkaita ihmisiä.

Mitä auktoriteettiin tulee, jos samaan paikkaan kirjoittaa pitkään samalla nimimerkillä, tulee itsestään kertoneeksi joka tapauksessa kaikenlaista, tulee muille tutuksi, ja saavuttaa siten sen verran nimeä kuin nyt on saavuttaakseen. En näe, että omalla nimellä kirjoittaminen eroaisi vakituisesta nimimerkistä sikäli paljonkaan.

Työnantajat ym. kriittiset tahot ovat hyvä kysymys, jota kannattaisi kaikkien silloin tällöin miettiä, vaikkei se tuntuisi juuri nyt ajankohtaiselta. Omalla kohdallani olen periaatteessa sitä mieltä, että jos en kelpaa tällaisena, näine mielipiteineni, niin olen sitten kelpaamatta, mutta tätä ei ole tosielämässä vielä mitenkään koskaan testattu. Voi olla että jos päädyn joskus hyvin konservatiiviseen työyhteisöön, joudun tarkistamaan kantojani avoimuuden suhteen; toisaalta silloin on jo myöhäistä, koska Internetistä ei voi enää poistaa mitään mitä sinne on kerran julkiseksi pannut.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Antti
***

« Vastaus #4 : 03.Elokuu 2011, 22:01 »

Taidanpa ehkä arvata, millä foorumilla ja millä nimimerkillä. Jos arvaan oikein, olen itsekin samalla foorumilla aktiivisena kirjoittajana, mutta täysin eri nimimerkillä. Nimeni on siellä nähtävissä (sukunimen kera).

Tätä mieltä minäkin olen. Ihan anonyyminä ei kannata tulla edes kirjoittelemaan, ja vielä parempi olisi, ettei siihen edes pystyisi.

Kovin anonyymi en ole oikeastaan koskaan ollut. 11-vuotiaana kun kirjoittelun aloitin nettikavereiden kanssa ja sieltä eksyin sitten niin tänne kuin muutamalle muullekin paikalle, en ole koittanut peitellä mitään asioita itsestäni. Foorumeille en kyllä ole kaikkea kertoillut, mutta nettikavereitteni kanssa on kyllä tultua jaettua yhtä jos toista elämästä. Meillä on semmoinen pieni joukko, n. 20 henkeä, pälpätetään aina eräässä omassa nettinurkassamme. Ilot ja surut, ajankohtaiset asiat, kaikki taitaa tulla käytyä läpi.  Hymyilee

Minua ei haittaisi, vaikka nimi olisi pakko kertoa profiilissaan, ei se kamalasti kerro vielä mitään ihmisestä. En muuten löytänyt profiilin asetuksista edes kohtaa, josta sen voisi laittaa näkyviin. Kummallista, ihan kuin sellainen olisi joskus ollut..?
Tunnuksen yhdistämistä Facebookiin en kannattaisi missään nimessä. Naamakirjassa olen itse vain siksi, että tuttuihin ja sukulaisiin voi pitää kätevästi yhteyttä. Muuten FB on ihan turha kapine, ja on ärsyttävää kun sitä koitetaan yhdistää joka maailmankolkan nettien syövereihin.
« Viimeksi muokattu: 03.Elokuu 2011, 22:06 kirjoittanut Antti » tallennettu

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.
Maethril
Noviisi

Asuinpaikka: Suomessa ;P
« Vastaus #5 : 03.Elokuu 2011, 22:11 »

Itelle anonyymius on vähän niin ja näin. Joskus kersana olisin katsonut kieroon jos olisi pitänyt nimeä viljellä, mutta nykyään mulle on lähinnä yks hailee.
Käytän nickiä lähinnä tavan vuoksi. Plus koska olen aina pitänyt internet "nickeistä", pitkälti sen vuoksi et ne voi valita itse.
Nimeähän ei voi valita itse.

Jollain tavalla tää nicki on kasvanut jo joillekkin mun nimen korvikkeeksi, yhä useampi kutsuu mua "Matu" nimellä (ihan elämän puolellakin), joka on tullut Quakenetissä vietettyjen vuosien saatossa puhekieleen sopivampana muunnoksena Maethril nimimerkistä.

Itselläni ei ole koskaan tarkoitus loukata ketään, saati kertoa muista mitään tai ylipäätään aukoa päätäni kenellekkään. Yltiö rauhallisena ihmisenä olen enimmäkseen onnistunut jokaisessa noissa. =)

Ja jos joku kokee mun tehneen hyytävää vääryttä ja "keksii" mun oikean nimen, osoitteen ja päättää tulla "antamaan opetuksen" tai jotain, niin se on sen henkinen helv**ti. Kaippa sen myös olen siinä kohtaa ansainnutkin.

Mutta uskoisin että aika harvoja kiinnostaa edes ajatuksissaan moinen, karvanaamaiset tylsät heput harvemmin tuollaisia ongelmia saa. Jos oisin mega hyvännäköinen sinkku neitonen, niin ehkä asiat voisi olla hivenen toisin.... ehkä.

Miut tosiaan voi löytää pelkästään jo tän nickin avulla helpostikkin FB:st, IRC-Galleriasta ja about parista tusinasta muusta mestasta. Käyttänyt kuitenkin jo vuodesta 2005 tätä ja monta vuotta sitä ennen lähes samanlaista nickiä eikä niitä pyyhittyä saa.

Lähinnä miun osallistumistani keskusteluihin, kommenteihin yms rajoittaa mun luontainen ujouteni asioihin. Sekä se et jos en tiedä asiasta tarpeeksi, niin en koe olevani tarpeeksi "valistunut" kommentoimaan mitään.

Se että haluanko kertoa jotain "hyvin" henkilökohtaista taas onkin ihan toinen asia, mutta eipä minulla kauheasti ole salailtavaa. Mitä salaisin? Olen kuitenkin ihan tunnustanut yleisesti kaiken maailman fanitukseni, ihanteeni, mielipiteeni ja sen sellaiset joten eipä siinä enää paljoa jää piiloteltavaa.

Eipä itselläni oikeastaan muuta, sitten vain odottelemaan ensimmäistä vihaista kirjoittajaa. ^^ Kelpaako tee? vai pitääkö ostaa kahvia?
« Viimeksi muokattu: 03.Elokuu 2011, 22:18 kirjoittanut Maethril » tallennettu

~Se ken ensimmäisenä uhrautuu, on aina saava kunnioitusta~
~~Mie olen mie ja sie olet sie, mut keit hyö on?~~
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #6 : 03.Elokuu 2011, 22:18 »

Kyllä, toisinaan tekisi mieli olla vielä anonyymimpi kuin millainen nyt olen / olen ollut. En tosin ole hetkeen kirjoitellut muualle kuin Risingiin ja turhuuksia Naamakirjaan (kun muut foorumit ja IRC jäivät paitsioon eikä mesessäkään ole enää juttuseuraa), joten hiljalleen moni häiritseväksi kokemani yhteys on ehtinyt liueta aivan unohduksiin. Pari kertaa kauan sitten on suorastansa käynyt niin, että jotain en ole kehdannutkaan Risingilla kirjoittaa - siis sinänsä risinglaisille yhdentekevää asiaa -, kun aivan uusi yhteys muusta elämästäni olisi saattanut sen täältä bongata.

Nykyään ongelmat rajoittuvat siihen, että jos jotain en saata Naamakirjassa sanoa, tulen ja sanon sen Risingilla, tai joissain vielä mitättömämmissä asioissa toisinpäin. Pieniksi on käyneet piirit. Voin kuitenkin todeta, että mitä vähemmän yhteyksiä, sitä vähemmän pohdintaa tähän asiaan liittyen.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #7 : 03.Elokuu 2011, 22:29 »

Musta saa lyhyellä googlettelulla sekä tämän nickin että irkkinickin perusteella selville koko nimen, sähköpostiosoitteen, kuvan, puhelinnumeron, cv:n ja paljon paljon tietoa. Vähän syvemmältä tonkimalla löytää tietoa harrastushistoriastani ja vielä syvemmältä kasan Leirinuotioon postattuja paskoja tarinoita.

Syntymäaika ja kotiosoite vaatinevat vähän vaivaa, mutta en vanno etteikö taitava ihminen niitäkin selvittäisi. Luottokorttinumeroa ette saa, mutta tilinumero varmaan selviää jos varastaa vaikka gmail-tilini, ja samaan syssyyn sieltä taitaa löytyä jotain passin numeroja ja RSA private keytä. Hupsis.

Kyllähän se välillä vähän pelottaa, mutta kun tähän on tultu, niin tämän kanssa on elettävä. Tykkään olla myös netissä se, joka olen oikeasti, joten mitään syytä piiloutua anonyyminimimerkin taakse ei oikein ole. Tai jos on - olen muutaman kerran kirjoittanut mm. hs.fi:lle täysin tuntemattomalla nimimerkillä - niin se on kertaluontoista yhden mielipiteen ilmaisua, eikä jatku pitkään. En koe tehneeni tai olleeni mitään sellaista, jota minun pitäisi häpeillä - jos en tällaisena sovi hakemaani työpaikkaan, ei ollut mun duunini. Tietysti sitä toivoo, ettei kukaan tekaise itselleen passia mun tiedoilla, mutta... no, siihen ei oikeastaan edes tarvita hirveen paljoa, jos joku sen passin oikeasti haluaa väärentää.

Mieluummin huolehdin aidommasta tietoturvasta: mietin millaisia verkkoja käytän ja mihin tarkoitukseen, vaihdan salasanoja usein ja joka paikkaan erilaisen, pidän läppärini lukossa kun en ole sen luona, noh niin. Se RSA-pari pitäisi varmaan vaihtaa.

Jotten ihan huku topikin aiheesta, henkilökohtainen anonymiteetti ei ole minulle varsinaisesti Se Iso Tärkeä Asia. Sen sijaan ehkä oleellisempaa on, että jos minut tunnistetaan, minut tunnistetaan minuksi. Joskus varsinkin irkissä tulee auottua päätä vähän turhan paljon, mutta toisaalta mielipiteeni ovat tuskin koskaan sellaisia, mitä en sanoisi henkilöille myös kasvokkain.

Until one day, the boundary gives way.
Logikärmes

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 03.Elokuu 2011, 22:36 »

Tuossa tulikin mukavasti pähkinänkuoreen sullottuna se syy, miksi minä en kirjoita yhtään mitään omalla nimelläni. Elämän puolella (mahtava sananparsi muuten, Maethril) olen kokenut toistuvasti vaikeuksia tuoda esille lainauksessa mainittuja asioita. Vielä yläasteen aikaan olin hirvittävän ujo ja epävarma luonne, ja vaikka minulla oli paljon mielipiteitä asioista, jotka olisin halunnut tuoda julki, harvoin pystyin sitä tekemään. Sittemmin olen onnistunut jokseenkin kasvamaan tuosta entisestä itsestäni ulos, mutta viihdyn kyllä edelleen mieluummin omissa oloissani. Ehkäpä sekin vielä yliopisto-opintojen alkaessa korjaantuu...

Ei siinä omalla nimellä kirjoittamisessa kai mitään ongelmallista teoriassa ole, mutta... jotenkin se tuntuu vain ajatuksena inhottavalta. Minusta ei ole mukava ajatella, että kaikki mitä sanon, yhdistyy saman tien minun persoonaani. Tavallaan kai toivoisin, että minun kommenteillani olisi jokin arvo itsessään, että ne edustaisivat vain itseään, eivätkä minua henkilönä. Käsittämättömän ristiriitainen ajatus omalla tavallaan. Nimimerkkini on varmaan tullut foorumilla jo sen verran tutuksi, että kommenttini yhdistyvät sitten siihen, ja ihan samalla tavalla sitä saa varoa sanomisiaan ja ylläpitää jonkinlaista imagoa, kuin jos kaikki tulisi suoraan omasta suusta.

Ei anonyymiteetissa muuten mitään vikaa ole, mutta täysin nimettömänä ei kyllä pitäisi päästää huutelemaan. Tosin nimimerkinkään tuoma vastuu ei paljon kirjoittajan hartioita paina, jos foorumin yleinen ilmapiiri sallii aggressiivisen käytöksen ja alatyylisen kommentoinnin.

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #9 : 03.Elokuu 2011, 22:47 »

Minun oikean nimeni selvittäminen ei vaadi kovinkaan kummoisia salapoliisin taitoja. Olen myös kirjoittanut täällä asioita, joista minut irl tuntevan olisi helppo yhdistää nickini oikeaan nimeeni - kertonut eläimistäni nimiä ja rotuja myöten, maininnut useaan otteeseen ammattini, paikkakunnan ja iän perusteellakin voi päätellä aika paljon.

Anonyymiys on minulle vähän ongelmallinen asia. Toisaalta tykkään tietynlaisesta avoimmuudesta ja rehellisyydestä (Dyn ilmaisi hyvin tuossa yläpuolella: "Tykkään olla myös netissä se, joka olen oikeasti, joten mitään syytä piiloutua anonyyminimimerkin taakse ei oikein ole."), mutta toisaalta haluan myös kirjoitella sydämelläni olevista asioista sen kummemmin miettimättä, ketkä kaikki niitä pystyvät minut tunnistaen lukemaan. Nyt en ole varmaan vuoteen pariin kirjoittanut täällä mitään kovin henkilökohtaista, mutta aiemmin on tullut avauduttua muun muassa seksuaalisuudesta, itsetunto-ongelmista ja muista intiimimmistä asioista.

Minulla myös ammatti aiheuttaa jonkin verran lisämietintöjä netin käytössä. Tai no jaa, en minä juurikaan mieti, mutta pitäisi ehkä... Olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja monet asiakkaistani ovat nuoria aikuisia, eli ahkeria netin käyttäjiä. Hoitosuhteissa olisi edullista pitää tietty etäisyys potilaan ja hoitajan välillä, koska hoitajan tulisi pysyä suht neutraalina hahmona potilaalle. Minä en töissä edusta itseäni, vaan sairaanhoitaja-Saaraa (no niin, nyt tuli se oikea etunimikin mainittua, jos joku ei vielä tiennyt). Vaikka siitä ei välttämättä olisikaan mitään konkreettista haittaa vaikka joku potilaani lukisikin esimerkiksi täältä kirjoituksiani ja tunnistaisi minut, tunnetasolla se saattaisi haitata. Ja minusta se tuntuisi epämukavalta, jos tietäisin asiasta.

Välillä julkisuudessa keskustellaan siitä, pitäisikö anonyymi nettikirjoittelu kieltää. Monet kieltämistä kannattavat eivät näe nimettömyydessä muita etuja kuin sen, että sen turvin pystyy peeloilemaan paremmin jossain Suomi 24:ssa. Minä kannatan kuitenkin ehdottomasti mahdollisuutta anonyymiyteen tietyissä tilanteissa; nimetön vertaistuki netin kautta voi olla todella arvokasta esimerkiksi psyykkisesti sairaille tai vaikkapa seksuaalista suuntautumistaan pohtiville. Rekisteröitymispakko sen sijaan olisi ihan hyvä juttu, väitän että mahdollisuus kirjoittaa "puskista" nimettömänä vaikuttaa foorumin tasoon väistämättä radikaalisti.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Maethril
Noviisi

Asuinpaikka: Suomessa ;P
« Vastaus #10 : 03.Elokuu 2011, 23:01 »

Tohon tökätäkseni, itse olin kans vielä yläasteella, jopa lukiossa kamalan epävarma kertomaan hirveitä itsestäni. Ylipäätän en ollut "sinut" itseni kanssa.
Yläaste itselleni oli aika per****stä, kolmen vuoden helv***i ja muuta mukavaa, se tavallaan teki mut aika vainoharhaiseksi ihmisiä kohtaan. Jaksanut pahemmin luottaa kehenkään ja olin aika vihamielinen kaikkia kohtaan. Olin aika sietämätön isolle osaa ihmisistä.

Pääsin "menneestä" ylitse vasta pari vuotta sitten. Pitkän masennus rupeaman jälkeen, jossa kävin tälläin mukavasti sanottuna kohtalaisen syvällä synkkyyden kaivossa pahimmillani.

Sen jälkeen tavallaan tuli semmoinen "hitot kaikista ja heidän ajatuksistaan" fiilis ja tavallaan runtelin kaiken itsestäni maailmalle. Ne jotka ei hyväksyisi minua kaiken sen alta mitä olen joskus ollut tai esittänyt olevani piikkisessä kuoressani niin olkoot.
Aika harva frendi katosi kuvioista, osan tosin potkasin itse pihalle.

Sen jälkeen olen tehnyt, sanonut ja ajatellut mitä ikinä olenkaan halunnut. Hyväksynyt itseni ja hyväksyttänyt olemassa oloni muilla, voin myös sanoa että olen nykyään paljon mukavampi mitä olin ennen. ;D
Piikkipensaasta kasvoi paju. ^^

Et oikeasti on toki asioita mitä kannattaa varoa, mutta mutta, itsevarmuus lähtee avoimmuudesta, rehellisyydestä ja varsinkin itsensä hyväksymisestä. ;o

EDIT: Ne jotka ei ilmoita ennalta et ne haluaa kahvia joutuu tyytyyn teen juontiin, mehuakin saattaa toisinaan löytyä.

Ja pahoittelen offtopicia, lähinnä "harmitti" tuo kohta koska olen sitä itse niin "vaalinut" joskus.
« Viimeksi muokattu: 03.Elokuu 2011, 23:22 kirjoittanut Maethril » tallennettu

~Se ken ensimmäisenä uhrautuu, on aina saava kunnioitusta~
~~Mie olen mie ja sie olet sie, mut keit hyö on?~~
Skie
***

« Vastaus #11 : 04.Elokuu 2011, 00:05 »

Kuten moni muukin täällä on jo todennut, minutkin on helppo löytää pienellä googletuksella. Ikä ja erityisesti tuo paikkakunta helpottaa etsintää... Mikä ei minua erityisemmin haittaa, sillä tuskinpa pitäisin tietojani muuten tuolla tavoin esillä. Minusta on ihan miellyttävä ajatus että joku pystyy ottamaan tarvittaessa yhteyttä (foorumin ulkopuolellakin), mikäli hänestä siltä tuntuu. Toisaalta koen ehkä välillä olevani vähän vainoharhainen miettiessäni kuinka monia täällä olevista ihmisistä olen nähnyt oikeassa elämässä niin että he tietävät minut mutta minä en heitä, heh.

Olen hyvin arka kirjoittamaan mistään "oikeasti tärkeästä" asiasta täällä, en vain siksi että pelkäisin että joku nyt yhdistää sen minun persoonaani, vaan siksi että pelkään mielipiteideni olevan huonosti perusteltuja ja että saatan päätyä kinaamaan jonkun kanssa mielipideasioista. Siksipä onkin yleensä helpompaa lueskella muiden keskusteluja aiheesta kuin aiheesta, ja pysytellä itse kevyempien aiheiden parissa, kaikki sanomanihan todellakin yhdistyy nikkiini. Eli jossain mielessä jopa tämä nimimerkki rajoittaa, mutta mieluummin olen hiljaa sen takana kun päädyn aukomaan päätäni (no epäilen kyllä tämän todennäköisyyttä...) anonyymina kirjoittelijana.

Ajatus harhailee taas enkä muista mitä piti sanoa, joten jääköön nyt tähän.

Add oil la!
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #12 : 04.Elokuu 2011, 09:14 »

Anonyymius on vähän kuin haulikko, en olisi viemästä niitä keneltäkään pois. Omalla nimellä kirjoittelua periaatteessa tuen, enkä lisää lärvikirjaan kavereita salanimillä. Silti tuen anonyymia internettiä, enkä pelkästään kuvalautoja. Tupakoinnin tapaan se on ylläpidön valinta ja linjaus, ei se valtion asia ole miten ja mitä internettiin kirjoitellaan. Sitä paitsi wikileaks oli ihan mainio.

Don't trust the skull.
haplotus
Velho

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #13 : 05.Elokuu 2011, 17:24 »

Olet varmasti "jäljittänyt" minut oikein sillä tämän foorumin lisäksi vain yksi on nyt aktiivisessa käytössä. Mutta en ala arvailemaan kuka sinä mahdat olla, kun kerran eri nimimerkki on.  Hymyilee
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #14 : 05.Elokuu 2011, 23:26 »

Lainaus käyttäjältä: Logikärmes

Mielipiteiden ja näkemysten pitäisi olla arvokkaita riippumatta siitä, kuka ne esittää. On jotenkin hirveätä, että joku ns. "perinteinen huuhaa-tyyppi" ei saa fiksulle näkemykselleen arvostusta vain siksi, että on ns. "perinteinen huuhaa-tyyppi". Tai toisinpäin: arvokas kaveri voi sanoa vaikka mitä, ja siihen suhtaudutaan raamatunsanana. Netti ja etenkin geneerinen nimimerkki "Anonymous" tai "Vieras" on parasta mitä moiselle tilanteelle on ikinä tehty.

Lainaus käyttäjältä: haplotus

Varmasti tuota tapahtuukin. Ja kuten epäilit, se olisi lähinnä sosiaalisten taitojen merkki. Meinaan todella pätevä tyyppi, jolla ei ole minkäänlaisia kommunikointitaitoja tai mielipiteitä tai vastaavaa, ei ole erityisen toivottu duunari mihinkään vähänkään luovempaan työhön. Ainakaan jos pomo vähänkin seuraa johtamistaidon kirjaoppeja  Näyttää kieltä

Mä itse suhtaudun anonyymiyteen ja julkisuuteen vähän kaksijakoisesti: Toisaalta olen sitä mieltä, että turpa pitäisi pitää kiinni jos ei uskalla nimeään liittää sanomisiinsa tai sanoa sanottavaansa päin naamaa, mutta toisaalta yritän pitää itseni mahdollisimman erossa nettiminästäni (nimimerkkini on sukunimeni, ja valitettavasti etunimeni on paikallistettavissa jos tekee vähän salapoliisityötä). Itse asiassa mun kaveritkaan eivät välttämättä tiedä toisistaan mitään, ja vielä vähemmän persoonista, joita mä eri kaveriporukoissa edustan.

Toisaalta, jos haluan sählätä ja trollata, niin mikään ei estä minua luomasta valehenkilöllisyyttä - ip-osoitteeni ei säily pitkän sähkökatkon yli, mac-osoitteen pystyy kätkemään, ja tietääkseni ainutkaan sivusto ei oikeasti pysty tarkistamaan sille annettuja henkilötietoja (paitsi pahasti myöhässä). Enpä tosin ole moista harrastanut varmaan yli kymmeneen vuoteen...

Suosittelen kyllä, että jokainen alle 20-vuotias käyttää nimimerkkiä jota ei pysty jäljittämään. Sitä saattaa vanhempana katua nuoruuden möläytyksiään (vaikka ei niistä kukaan tod. näk. välitäkään). Kokemuksesta voin sanoa, että 30-vuotiaanakin heitetyissä jutuissa on kestettävää. (Sinänsä jännä juttu, että jotkut tollaset häiritsee mua, kun kuitenkin kuljen paidassa, jonka selässä lukee "Kaikki liha tottelee kuria"  Näyttää kieltä)

Toisaalta vaikka möläyttelisikin, niin ketään ei kiinnosta. Itse sitä saattaa hävetä silmät päästään velä pitkään, mutta muu maailma ei yleensä tiedä koko olemassaolosta mitään. Ja jos tietää, niin ne sitten ovat sen verran hyviä kavereita, etteivät välitä pikku mokista. Ja kun Sarantha kommentoi "mutta aiemmin on tullut avauduttua muun muassa seksuaalisuudesta, itsetunto-ongelmista ja muista intiimimmistä asioista", niin voin vain sanoa, ettei mulla ole mitään muistikuvaa moisesta Hymyilee

Mitä tulee sivustojen vastuuseen kirjoittelusta, niin täyttä anarkiaa en missään nimessä kannata. Kyllä virkavallalle pitää antaa keinoja selvittää esim. kouluampujat ennen kuin nämä todella tekevät tekosensa. Ns. sataprosenttinen sananvapaus ja yksityisyydensuoja ei oikein pelasta niissä tilanteissa. Valitettavasti ennakoiva rikoksenehkäisykin voi mennä överiksi, mutta ei tässä mistään ääripäistä edes puhutakaan.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 06.Elokuu 2011, 08:34 »

Lainaus käyttäjältä: Rasimus

Hyvä pointti, että anonyymiys ja ikä voivat korreloida keskenään. Oikeastaan voisin itsekin suositella anonyymiyttä sitä enemmän mitä nuorempi käyttäjä on. Mielipiteet muuttuvat ja toisekseen eteenkin alle 16v on turvallisempaa olla verkossa keskustelemassa kun kuka tahansa ei saa jäljitettyä oikeaa ihmistä.
Chiad

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #16 : 26.Elokuu 2011, 19:27 »

Nimi kuitenkin kertoo sen, oletko ns. perisuomalainen vai esim. toisen sukupolven maahanmuuttaja, nainen vai mies. Ei sillä, että nämä piirteet pitäisi jotenkin häivyttää keskusteluissa, mutta ne kyllä ohjaavat aina ihmisten tulkintoja - joskus niinkin paljon, että itse sisällön pohdinta saattaa jäädä vähemmälle.

Minusta anonyymisyys ilmiönä vain tuo esille vapauden ja vastuun tärkeän yhteyden. Mitä enemmän ihmisillä on vapautta toimia melkein miten tahansa, milloin tahansa ja ketä tahansa kohtaan, sitä enemmän jää heidän itsensä vastuulle, mitä he lopulta tekevät (miten, milloin ja kenelle). Ja vastuun kantaminen vaatii aina harkintaa ja kokonaisvaltaisten ilmiöiden hahmottamista sekä tietyissä tilanteissa myös empatiaa. Toisin sanoen jos halutaan, että ihmiset viestivät toisilleen kunnioittavasti, se ei tapahdu anonyymisyyttä poistamalla tai sitä ylistämällä. Viestinnän tavat ovat aina kytköksissä sosiaalisen maailman tapahtumiin ja valtarakenteisiin. Jos halutaan, että ihmiset puhuvat toisilleen kunnioittavasti, on heidät saatava myös suhtautumaan toisiinsa ja kohtelemaan toisiaan kunnioittavasti sosiaalisessa maailmassa (ei mikään pieni tehtävä!).

Itse rakastan netin suomaa anonyymisyyttä sen ikävistä puolista huolimatta. Oman identiteettini rakentumisen kannalta on ollut nimenomaan olennaista se, että olen saanut tuoda mielipiteitäni julki ilman, että ”Chiadia” on pystytty yhdistämään minuun – Jyväskylässä suomen kieltä ja yhteiskuntapolitiikkaa opiskelevaan 24-vuotiaaseen naiseen, joka on kotoisin paikasta X, harrastaa sitä ja tätä jne. Anonyymisyys suo mahdollisuuden rikkoa rajoja, muotoilla omaa identiteettiä uudelleen ilman, että joku tuttu tulee ihmettelemään, että "ethän sä tollanen ole vaan tällanen - miksi sä tuolla lailla kirjoittelet?". :)
CatherineTheGreat
Kokelas

« Vastaus #17 : 12.Syyskuu 2011, 20:29 »

Minulle anonyymius on ihan ykkösasia. Vaikken usko ketään erityisesti kiinnostavan mitä minä netissä puuhailenkaan, on silti kiva että kaikkea kirjoittamaan ei esimerkiksi tuleva työnantaja pysty jäljittämään. Mutta anonyymius ei ole minulle mikään verho jonka takaa voin ilkeillä ja vetää jotain roolia. Ihan omana persoonanani olen nimimerkin suojissa.

Nimimerkkiä olen koko nettihistoriani aikana vaihdellut jatkuvasti. Se johtuu lähinnä siitä että kyllästyn nimimerkkiini helposti, eikä vanha enää sitten vaan tunnu omalta. Nyt olen kyllä ajatellut pitää yhden uuden nimimerkin vakinimmarina tulevaisuudessa.

Omalla nimen pakollisuus nettikirjoittelussa olisi mielestäni pahin moka mitä nettimaailmassa voitaisiin tehdä, jos nyt näin melodramaattisesti sen ilmaisen. Se olisi eri ihmisille täysin epäoikeudenmukainen järjestelmä. Helppohan se tietty olisi Matti Juhani Korhosten ja Laura Johanna Virtasten kirjoitella omalla nimellään, mutta jos on vähänkään harvinaisempi nimi niin silloin kaikki voisivat heti tunnistaa kuka ihminen on kyseessä. Itselläni on tosi harvinainen sukunimi, ihan maailmanlaajuisestikin, ja uskaltaisin jopa väittää että maailmasta ei löydy toista henkilö joka jakaisi kanssani saman etu-, toisen ja sukunimen, ainakaan samalla lailla kirjoitettuna. Eli jos minä joutuisin kirjoittelemaan koko nimelläni nettiin, jäisi kyllä foorumeilla käynti saman tien siihen. Se olisi sananvapauden rajoittamista minun mielestäni.

Juuh, siis jos jäi epäselväksi niin rekisteröitymispakkoa kannatan, kunhan saa nimimerkin suojissa olla. Ja nettietiketti ja yleiset käytöstavat tulisi muistaa oli liikeellä nickillä tai omalla nimellään, täysanonyymiudesta puhumattakaan.
« Viimeksi muokattu: 12.Syyskuu 2011, 20:40 kirjoittanut CatherineTheGreat » tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös