Keskustelut
touko 24
perjantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Kata
  • sinidean
  • Iivari
  • Dew
  • Darkki
  • Dyn
  • tnjrp
  • Windark
  • Maailmanherra
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 10 käyttäjää
  • 44 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Haaste: Yhdistä scifi ja mytologia  (Luettu 516 kertaa)
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« : 13.Elokuu 2012, 10:38 »

Olen viimeaikoina jostain syystä taas lukenut enemmän scifiä ja vähän aikaa sitten törmäsin netissä miellyttävään novelliin, jossa oli yhdistetty kauniisti irkkumytologiaa ja scifiä. Jäin pyörittelemään yhdistelmää mielessäni ja totesin, että siitähän saisi irti vielä vaikka mitä - ja sitten totesin, että miksikäs ei, ehkäpä muitakin voisi innostaa kirjoittamaan samalla idealla.

Haasteen tarkoituksena olisi siis yhdistää perinteisen mytologian elementtejä - kreikkalaisia jumalia, skandinaavinen Ragnarök, lumimiehiä tai miksei vaikka juutalaista enkelihierarkiaakin. Idea sinällään ei toki ole mitenkään uusi, onhan tällaisia scifiromaaneja ja muita olemassa vaikka kuinka ja paljon, mutta haluaisin nähdä erityisesti novelleja ja mielellään laajalla mytologiakirjolla. Itse ajattelin kirjoittaa irlantilaisesta mytologiasta, mutta voisihan sitä kokeilla vaikka mitä jos vain inspiraatiota riittää.

(Porkkanaksi lupaan jokaiselle novellin kirjoittajalle, joka uskaltautuu myös johonkin miittiin johon itsekin pääsen, leipoa jotakin täällä mainituista leipomuksista, toki kirjoittajan oman toiveen mukaan. Minä ihan oikeasti haluaisin nimittäin nähdä, mitä te saatte tällaisesta aikaiseksi.)
tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Ansa
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: SJK/VSA
« Vastaus #1 : 13.Elokuu 2012, 11:22 »

Kuulostaa hauskalta! Voisin yrittää säätää jotakin. :D
tallennettu

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #2 : 13.Elokuu 2012, 13:08 »

Tosiaan hauska idea. Heti tuli fiilis, että tahtoisin kovasti kirjoittaa jotain tuollaista... En tiedä, saanko koskaan yhtikäs mitään aikaseen, mutta tämä innostuksen hetki, kun vielä kuvittelen saavani, on aina ihana.  Hymyilee leveästi 

Ainaskin sitten luen muiden tekstit.
tallennettu

Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
Dragan
Kriitikko
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #3 : 13.Elokuu 2012, 14:25 »

Innostukseksi mytologian ja scifin yhdistelemisessä voisi suositella taannoista Finncon vierasta Liz Williamsia, hänen teoksensa ovat pullollaan molenpia.

tallennettu
Athicus
Kriitikko
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #4 : 13.Elokuu 2012, 14:34 »

Kiinnostava haaste, pitää ottaa vastaan. Onko tällä joku aikaraja?

Tuo porkkana ei mitenkään vähentänyt kiinnostusta.
tallennettu
Muukalainen
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 13.Elokuu 2012, 16:29 »

Neon Genesis Evan- eiku.

Mutta joo, jos saan jostain kipinän taas alkaa kirjoittaa niin voisin vaikka aloittaa tällä. Tosin pahoin pelkään, että tällä alueella liikuttaessa on monta sudenkuoppaa joita pitää varoa tarkkaan. On helppo lainata hahmoilleen nimet mytologiasta ja härskisti vain yhdistellä valmista materiaalia, mutta oikeasti oivaltavat ideat vaativat jo vähän työtä.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
tallennettu

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 13.Elokuu 2012, 17:00 »

Mytologia on nyt sitten hyvin laaja käsite, ei pelkästään niitä jumalia. :) En ole uskontotieteilijä, joten en ala selittää tässä itse sen enempää, mutta suosittelisin silti lukemaan enemmänkin lähdeaineistoa kuin Wikipediaa, ihan vain taustan vahvistamiseksi.

Monessakin scifiteoksessa on myyttisiä teemoja, ensimmäisenä tulee mieleen Dan Simmonsin Hyberion, toki miehellä on teemaa muissakin kirjoissaan. Suuri isä aihepiirille olisi tietysti Robert Holdstock, jonka teoksista osa lasketaan enemmän scifiin, osa enemmän fantasiaan.

Kotimaisista Johanna Sinisalo on hyödyntänyt tällaisia teemoja, mm. eläimen ja ihmisen välistä myyttistä suhdetta. Ja mitä muuta Sankarit on kuin erään mytologian toisinto. :) Sari Peltoniemi on toinen hyvä esimerkki, ja nuortenkirjapuolelta näitä tulee vielä pitkä rimpsu lisää - mutta niistä toki osa taidetaan laskea fantasian, ei scifin puolelle. Mistä päästäänkin toki kätevästi määrittelemään fantasia ja scifin pohjimmaista eroa...

Le Guinin hainilaiskirjoja voisi sinällään ihan hyvällä omalla tunnolla pitää "myyttisenä scifinä", sillä monen kirjan kohdalla liikutaan myyteissä joko temaattiselta taustalta tai suorastaan luodaan uusia myyttejä. Sheri S. Tepper käsittelee myös myyttien varaan rakennettuja yhteiskuntia, joissa tietyt tabut ja säännöt ohjaavat hyvin vahvasti henkilöitä. CMX:n avaruusooppera Talvikuningas on ihan esittelytekstipohjalta myytti.

Mä olen itse ollut aina kiinnostunut mytologioista ja myyteistä, erityisesti pohjoismaisista ja slaavilaisista, toisaalta myös seemiläisperäisistä kulttuureista ja Lähi-idän/Persian/Arabian suunnasta. Toki tästä paljon heijastuu omaankin kirjoittamiseen, senkin lisäksi, että olen pitkän linjan Holdstock-fani.

Voisin toki itsekin yrittää kirjoittaa jonkin vähän selvemmin myyttisen scifitekstin ihan vain haasteen merkeissä, niin ei tarvitse alkaa osoitella sormella piilomerkityksiä. Mutta suurien elämänkysymysten äärellähän tällaisissa jutuissa yhtä kaikki liikutaan, siinä mielessä myytit sopivat hyvin mittaamattomien avaruuksien ja suurten kohtaloiden scifiin. :)

Mitä tulee käytännön asioihin vielä, tähän loppuun:

Haasteilla ei ole aikarajoituksia. Vanhojakin saa nostaa. Vain projektit "päättyvät" joskus.

Jos haasteeseen syntyy pitkä teksti, vaikka kokonainen novelli, se lienee kannattavampi postata omaan topikkiinsa (tänne tai Leirinuotioon) ja vain linkata tähän ketjuun. Muuten hukumme tekstimassaan. Leirinuotion puolella haasteesta toteutettu teksti voi sitä paitsi saada muutenkin enemmän kommentteja, muiltakin kuin niiltä, jotka seuraavat haasteketjua. :)
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Taivaskäärme
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #7 : 04.Lokakuu 2012, 10:59 »

Kiintoisa haaste - katsotaan saisinko jotain aikaiseksi... Voisin käyttää pohjana vaikka hyväksi huonosti tunnettua itämaista mytologiaa. :)
tallennettu

icecube
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Etelä-Suomi
« Vastaus #8 : 31.Joulukuu 2012, 00:11 »

Nämä kaksi ajattelinkin yhdistää seuraavassa projektissa :) Saapa nähdä mitä siitä tulee.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut