23.Huhtikuu 2014, 13:12 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Työajat ja ylityöt  (Luettu 1702 kertaa)
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« : 01.Syyskuu 2011, 21:23 »

Keskustellaanpa työajoista ja ylitöistä. Millaisia työaikoja teette, millaiset ajat toimivat ja mitkä eivät. Tuleeko ylityötunteja vai onko ongelmana pikemminkin se, että työtunteja ei kerry tarpeeksi. Jos saat tai saisit valita työaikasi niin kauanko tekisit töitä ja monelta menisit töihin?

Itse teen ihan päivätyötä konttorissa, mitä nyt siihen kuuluu muutaman kerran vuodessa aamulla 3 jälkeen alkava vuoro, mutta se on lähinnä jännä arjen rikkoutuminen. Töihin menen normaalisti n. seitsemän aikaan. Tämä siksi, että minulle aikaiset herätykset ovat mukavia, toimistolla on mukavan rentoa ja ennen kaikkea päivä tuntuu menevän hetkessä ohitse kun kotiin pääsee jo kolmelta. Tai noh, jos ei taas ole kiire jonkin projektin kanssa, mutta olen huomannut kun ei töiden jälkeen ole kiire mihinkään niin ylitöistä saa kerrytetty hyvästi saldoa. Ja saldo on myöhemmin sitten kokonaisia vapaapäiviä.

Minulla ei ole onneksi ole työaikaan vaikuttavia muita aikataulukiireitä, kuten lasten kuskaamista päivähoitoon ja sieltä pois, mutta te joilla on kokemusta asiasta voivat avautua siitä.

Niin joo, ja kuusituntinen työpäivä olisi tosi kiva. Sen mukainen palkka ei...
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 01.Syyskuu 2011, 22:32 »

Mulle ajankohtainen aihe  Hymyilee

Mun normipäivän kuuluisi olla 9-17. Vuorokausirytmini takia usein on pikemminkin 8-17. Tunti ylimääräistä sen takia, että iltapäivästä ei a) voi jättää hommia kesken ja jatkaa aamulla (joku outo psykologinen juttu), ja b) muutkin ovat viiteen asti töissä joten niitä ns. hihasta-nykijöitä löytyy viiteen asti. Nämä kertyneet ylityötunnit voi sitten pitää vapaapäivinä tai aikaisin kotiinlähtöinä / myöhään töihintuloina. Mikä sopii mulle erinomaisesti.

Edellisessä duunissa 7-15 (mikä sekin sopi mainiosti - kyse on vain siitä mihin tottuu). Ainoa aika, jolloin herääminen tai kotiinlähtöaika tuottaa oikeasti hankaluuksia, on talvipimeät, jolloin ei mikään työaika ole sopiva. Periaatteessa ei siis ole mitään toiveita työajoista muuten kuin että iltavuorot eivät tunnu yhtä hyvältä idealta kuin aikaiset herätykset (entisessä duunissa oli ns. päivystyskeikkoja, jolloin päivä loppui iltaseitsemältä. Se oli hieman häiritsevää mennä kotiin melkein suoraan nukkumaan).

Kiireisinä aikoina, kuten kuukauden tai parin välein toistuvina "tuotteen version release" -päivinä (oon siis softakehityshommissa isolle teollisuusfirmalle) tulee tilanteita, joissa deadline on huomenna ja tänään porukka hoksaa, että sitä-ja-sitä pitäisi tehdä. Tällaisten deadline-keikkojen takia tulee tehtyä helposti 12 tuntisiakin päiviä ja ne vetävän fiilikset todella piippuun... Yöunet kärsivät ja viimeistään viikon päästä on jo pakko pitää vapaita.

Mutta kyllä se ylityökorvausten arvoista silti on.

Pidänkin linjanani, että kun työpäivä venyy yli kaksi tuntia, on aika luopua saldonkeräyksestä ja vaihtaa ylityölisiin. Ylityöt on muutenkin kivoja oikein ajoitettuna: Esim. viikonloppu tarkoittaa viikon liksaa parista päivästä autiolla toimistolla ilman mitään häiriötekijöitä - se on enemmänkin luksusta kuin duunin painamista  Näyttää kieltä

Tuollaisia rupeamia ei halua kovin montaa olevan, mutta voittaa se rauhallisemmat ajat, jolloin tylsistyy kuoliaaksi kattoon syleksien (esim. kesälomakausi).

Mutta kaikkein mieluiten sitä olisi vapaalla saamassa pientäkin kuukausirahaa tarvitsematta tehdä enää yhtikäs mitään sen eteen...

Lottovoittoa tai ainakin eläkepäiviä odotellessa...

Juu, ei mullakaan ole sosiaalista elämää häiritsemässä työtä.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #2 : 01.Syyskuu 2011, 22:43 »

Mä en ole aamuihminen, en lainkaan. Kesällä seismologian instituutilla yritin pysyä jotenkin virkkujen analyytikkojen perässä ja tulla duuniin aikaisin aamusta, mutta kun kymmeneen mennessä oli syntynyt pari riviä koodia mutta tullut juotua jo neljä kuppia kahvia, ajattelin että siirrän rytmiä suosiolla työoloja vähän suosivammaksi.

Mulle on ihan ok tulla joinakin päivinä yhdeksään, mutta pidemmän päälle ei näytä toimivan se eikä aikaisempi. Sen sijaan istun kyllä mielelläni tekemässä töitä niin pitkään kuin intoa riittää, vaikka iltamyöhään asti. Toisaalta tykkään että työaika on joustava, eli voin tulla siihen seitsemään jos iltapäivästä täytyykin lähteä aikaisemmin. Puhumattakaan, että tunteja voi plussailla ja miinustella päivien välillä. Ylipistollahan ei mitään korvauksia makseta, joten liikatunnit pitää ottaa vapaana.

Syksyllä jatkan opintojen ohessa samassa lafkassa osa-aikaisena, mutta todennäköisesti rytmitän työn enemmän opintojen mukaan ja teen aamuja tai iltapäivä tai sekä että sen mukaan, milloin pitää olla luennolla. Helppouden muodostaa lyhyt työmatka omalta laitokselta hissillä kaksi kerrosta ylöspäin. Eläköön Kumpulan kampus. Tutkimusryhmän jäsenenä (varsikin pelkkänä assarina) on tietysti velvollinen olemaan paikalla tai ainakin tavoitettavissa suunnilleen silloin kuin muut kaipaavat, mutta onneksi työni on silti melko itsenäistä, joten työajoissakin voi joustaa. Ja henkilökunnan kulkuluvalla voi istua yliopistolla niin pitkään kuin sattuu hotsittamaan - eikä ole edes ainoa. :p

Until one day, the boundary gives way.
Skie
***

« Vastaus #3 : 01.Syyskuu 2011, 22:49 »

Koskaan en elämäni aikana ole tehnyt muita kuin kesätöitä ja pätkähommia, joten kovin pitkäkestoista kokemusta työn vaikutuksesta muuhun elämään ei ole. Nyt kesällä (työajan ollessa 9-17) ihmettelinkin kaverin kanssa miten oikeasti työssäkäyvillä on aikaa tehdä mitään töiden jälkeen, kun ilta tuntui kuluvan ohitse niin nopeasti. Kesätöissä on tullut yleensä oltua töissä virastoaikoina, ja kaupallakin korkeintaan kahdeksaan iltavuorossa.

Sen sijaan erilaisista työajoista on kyllä paljon kokemusta kausitöiden osalta, viitenä jouluna työt alkoivat yleensä kymmenen-kahdentoista aikaan ja päättyivät illalla seitsemän ja kymmenen välillä. Viime joulu oli erityisen huippu koska kymmeneltä alkavat työt saattoivat päättyä milloin sattuu. Pisin päivä kesti 19h, mutta luojan kiitos seuraavana päivänä töihin ei tarvinnut tulla kuin illaksi. Muutenkin päivät olivat kevyesti 10-12 tuntisia. No, kausityötä on tehtävä silloin kun sitä saa, että voi sen palkalla sitten kituuttaa seuraavat puoli vuotta... Ajallisesti lempihommaani oli ehdottomasti ala-asteen opettajan sijaistaminen, silloin tunnit olivat opettajan toimesta suunniteltu valmiiksi, työpäivä kesti noin neljä tuntia ja kohtuullisen hyvä palkkakin juoksi.

Add oil la!
Glare

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 01.Syyskuu 2011, 23:26 »

Itse teen kotihoidossa töitä, niin aamuvuoro on 7:30-15:15 ja iltavuoroon mentäessä se on sitten: 14:15-22:00. Että ihan siedettävät, mutta kaikkein rasittavinta on se, että jos iltavuorosta pitäisi seuraavana aamuna mennä heti töihin. Itse en todellakaan illalla nukahda heti, joten hyvällä tuurilla seuraavana aamuna ollaan töissä 5h yöunilla. Harmi vain, ettei tähän tilanteeseen saa pahemmin vaikuttaa töissä, kun meidän terveydenhoitaja tekee listat ja hänen pitäisi tietää nämä asiat...

Mutta jos sairaalaan pääsisin takaisin töihin, niin mielelläni siellä hommia tekisin, koska aamuvuorot: 7-15, ilta: 13-21 ja yö: 21:00-7:00. Eli hieman fiksummat ajat ovat huomattavasti. Varsinkin illan jälkeen ei olisi paha tulla aamulla töihin, koska saisi ainakin huomattavasti paremmin nukuttua. Itse suosin mieluummin aamuja, koska ne eivät ole kotihoidossa niin kiireellisiä, ja pääsee nauttimaan loppupäivästä, mutta iltavuoroa taas mieluummin tekee lisien takia, mutta myös sen takia, että on ns. rauhallista. Tietysti päivästä riippuen, että kuinka asiakas haluaa kiukutella ja valittaa illan aikana. Vaikka illalla on tuplasti enemmän asiakkaita, joiden luona pitää ehtiä käymään. Myös voi olla niitä aamuja, jolloin parikin työntekijää sairastuu, että pää kolmantena jalkana saa juosta ihmisten luona ravaamassa ja pahoittelemassa, että spesiaali tilanne töissä, niin ei voida kauaa jutella. (Töissä on meille painotettu, että istumme sen muutaman minuutin asiakkaalla, jotta heille tulee se ns. turvaliisuuden tunne.)

Ylitöitä on tullut tehtyä pariin otteeseen, kun pomo on tullut pyytämään, jos joku on sairastunut. Yleensä siltä päivältä saa ihan mukavasti ylityölisät, sekä hälytysrahan. Mutta koska ammattini on hieman raskaampi fyysisesti, että henkisesti, ikuisesti en kuitenkaan jaksaisi tehdä ylitöitä. Varsinkin jokainen päivä on erillainen ja asiakkaat ovat eri tuulella. Joskus aamu voi olla ihan kamala ja tuntuu, ettei iltaa jaksa ollenkaan tehdä.

Pisin työaika mikä minulla on ollut 13:00 seuraavan aamun kello 7:00 asti. Että siinä tuli tehtyä 18h työpäivää. Työporukalla oli ongelmia saada yöksi työntekijä ja ilmottauduin vapaahetoisesti, koska edessä oli muutenkin kaksi yövuoroa. Olihan sen työn jälkeen hyvin väsynyt, varsinkin kun tuli valvottua 21 tuntia. En todellakaan suosittele tätä, koska yövuorot eivät koskaan ole rauhallisia. Vaikka itse pidän kovasti yövuorosta, niin silti se on samalla raskasta ja hyvin väsyttävää.
FreakyMike

Asuinpaikka: Rautjärvi
« Vastaus #5 : 02.Syyskuu 2011, 00:33 »

Olen yksityisyrittäjä, joten se mahdollistaa kätevästi myös liukuvan työajan. Iltavirkkuna ihmisenä en yleensä siis edes viitsi herätä ennen aamu yhdeksää tai kymmentä, mutta työpäivä vastaavasti myös venyy pitemmälle iltaan jos on joku kiireisempi tilaustyö kesken taidetakomossani. (Osa lauantaistakin menee yleensä työn touhussa.)
Pyrin lopettamaan työt normaaleina päivinä viimeistään ilta seitsemältä tai kahdeksalta, mutta on se pahimmillaan venynyt yli kymmeneenkin. Samasta syystä kirjoittelen tännekin useimmiten vasta näin myöhään.

Maalaistalon isäntänä ollessa on usein myös kaikenlaisia metsätöitä ja muita nurmikon leikkaamisen tai lumenluonnin kaltaisia ulkohommia sotkemassa takomon toimintaa, eli jos varsinaisen pajatyöajan jakaisi normaaleihin kahdeksan tunnin jaksoihin niin sitä olisi ehkä vain noin neljä päivää viikossa.
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #6 : 02.Syyskuu 2011, 08:51 »

Opiskeluaikoina tein apteekissa varsinkin kesäisin vaihtelevasti kaikenlaisia kahdeksan tunnin vuoroja, aikaisin alkoi aamuseitsemältä, myöhäisin jatkui iltakymmeneen. Epäsäännöllisyyttä jaksoi silloin ihan mukavasti, jopa niitä viikoloppuja. Kertaakaan en ollut joulua kiinni, yhden juhannuksen taisin lusia.

Omimmillani olen toimistotyöaikojen kanssa, varsinkin nykyään kun on lapsen hakua ja vientiä tarhasta. Viime syksystä olen tehnyt 7-15 työpäivää, mikä edellyttää heräämistä varttia vaille kuusi. En ole erityisen hyvä heräämään; se on epämiellyttävää mihin aikaan tahansa, joten saman tien sitten vaikka sikamaisen aikaisin. Nyt kesän jälkeen olen vähän lusmunnut aamuista, kun väitöstä valmistellessa työkiirettä ei ole enää niin paljon kuin keväällä vielä oli.

Pidän rutiineista ja koen, että päivää (~elämää) on helpompi hallita vasemmalla kädelläkin, kun aikataulut toistuvat suunnilleen samanlaisina. Joskus harmittaa, kun on töissä päässyt johonkin hyvään flow:hun (yleensä kirjoitushommissa), ja sitten pitääkin lähteä kotiin. Viime keväänä koin suorastaan mielihyvää, kun tein muutaman pidemmän illan (mies tai isovanhemmat hakivat lapsen tarhasta) tyhjällä laitoksella. Kukaan ei häirinnyt, kuuntelin ilmastoinnin hurinaa ja pulputusta ja uppouduin tekstiini.

Löyhä aikataulu tai muodottomat työajat ovat minulle hankalia, asiat tuntuvat leviävän käsiin. En ole yrittänyt etätöitä kuin kerran-pari. Kotona en saa mitään tuottavaa tehtyä, aina tulee joku kotihomma väliin tai sitten lipeän lukemaan sohvannurkassa.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Echramath
***

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #7 : 02.Syyskuu 2011, 09:25 »

Cerasi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 02.Syyskuu 2011, 16:18 »

Minä olin nyt kuluneen kesän toimistohommissa liukuvilla työajoilla. Useimmiten työpäivä onkin sitten ollut klo 7-15. Ainakaan näin kesällä aikaisissa herätyksissä ei ollut ongelmia (pitää ehtiä tekemään koiran kanssa lenkki, joten heräilen puoli kuuden aikoihin). On kiva päästä kotiin kolmelta, sillä se vaan tuntuu niin paljon aiemmalta kuin että pääsisi "vasta" neljältä... vaikkei tuo tunnin ero oikeasti edes ole suuri. Ylitöitä ei kesätyöntekijä ole voinut tehdä, vaan ylimääräisen on saanut ottaa takaisin lähtemällä joskus töistä tuntia - paria aiemmin.

Tein juuri uuden työsopimuksen saman firman kanssa, ja jatkan osa-aikaisena ensi kevääseen asti. Periaatteessa 7,5 h/vko, mutta nyt on ainakin jo heti alkuun tiedossa enemmän hommia. Saapa nähdä, miten arki lähtee sujumaan. Nyt on ensimmäistä kertaa tilanne, jossa pitäisi opiskella ja tehdä töitä samaan aikaan.
Vierran
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 02.Syyskuu 2011, 23:16 »

Miten sitä lakia tulkitaan, eikö tuossa pitäisi olla vähintään 11h välissä?

Samaa mieltä Echramathin kanssa, vuorojen välissä pitää olla 11h tunnin lepojakso.

Itsekin teen vuorotyötä, olen tehnyt sitä jo joitakin vuosia ja pidän siitä. Aikaisin vuoro alkaa aamulla 6.45 ja myöhäisin vuoro päättyy klo 23. Yövuoroja en tee, vaikka sekin olisi varmaan mahdollista jos haluaisin niitä tehdä.

Olen iltavirkku, joten ilta- tai päiväpainotteiset vuorot ovat henkilökohtaisesti parempia kuin aikaiset aamut, mutta on niillekin paikkansa aina välillä.  Työpaikallani voi toivoa vuoroja aika lailla vapaasti (kunhan tulee kahden viikon tasausjaksolla neljä vapaapäivää ja jonkinlaista monipuolisuutta vuorotoiveissa) ja yleensä toiveetkin toteutuvat n. 98 prosenttisesti. Tietenkin satunnaiset koulutukset tms. asettavat rajoitteita, mutta muuten olen kyllä erittäin tyytyväinen systeemiin.

Olen mielelläni töissä myös erinäisinä juhlapyhinä, koska ne ovat aika rauhallisia päiviä työn kannalta. Kyllähän se on ihan kiva suffailla netissä triplapalkalla esimerkiksi Joulun pyhinä  Hymyilee leveästi...

Ylitöitä ei tule pahemmin tehtyä ja työ on muutenkin sellaista että se jää työpaikalle eikä vaivaa ajatuksia enää kotona.
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #10 : 02.Syyskuu 2011, 23:44 »

Kolmen viikon jaksotyö jos on, niin lepoajan ei tarvitse joka vuoron välissä olla 11 tuntia. Kunhan se tasaantuu.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #11 : 02.Syyskuu 2011, 23:50 »

Onhan siinä looginen ongelma, että iltavuoron jälkeen vaadittaisiin aina 11 tunnin palautumisaika. Tekisi käytännössä mahdottomaksi tehdä mitään muuta systeemiä kuin a) iltavuoro vain perjantaina, b) koko viikko iltavuoroa, c) iltavuoron jälkeen heti vapaapäivä, yksi viikonloppupäivä töitä.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #12 : 03.Syyskuu 2011, 01:47 »

En tiedä mitään paikkaa sairaala-alalla, missä ilta- ja aamuvuoron väli olisi 11 tuntia, sillä yövuorot ovat yleensä 10 tuntisia.

Olen siis keskussairaalassa töissä ja teen kolmivuorotyötä. Aamuvuorot pääsääntöisesti 7-15, iltavuorot 13-21 ja yövuorot 21-07. Silloin tällöin pystyy halutessaan tekemään myös 8-16 aamuja ja 12-20 iltoja. Ja kuten hoitoalalla yleensä, työvuoroputket ovat aika sattumanvaraisia. Yleensä vapailta tullaan iltaan ja vapaille jäädään aamusta, joten tyypillisiä työputkia ovat esim. ilta-aamu-ilta-aamu tai ilta-ilta-aamu-aamu. Usein ennen yövuoroja (joita meillä tehdään kolme peräkkäin) on yksi tai kaksi päivävuoroa. Hoitoalalla vallitsee vahvana tämä ilta-aamu -perinne, jota monet hoitajat inhoavat. Ajatuksenahan tuossa on, että aamulla on helppo jatkaa töitä eikä tarvitse isompia raportteja, kun edellisen illan tapahtumat ovat itsellä tiedossa. Nukkuminen on tosi monilla illan ja aamun välillä vaikeaa, niin myös minulla. Yleensä nukun noin 3-5 tuntia noiden vuorojen välissä, on tosi kivaa jos illan jälkeen on sitten vaikka kolme aamua putkeen...

Hyvinä puolina vuorotyössä on, että vapaiden jälkeen ei yleensä tarvitse ensimmäiseen vuoroon herätä aikaisin kun mennään tavallisesti iltaan, arkivapaat ovat asioiden hoitamiseen ihan kivoja, ja kohtuullisen usein tulee myös pidempiä kuin kahden päivän vapaita. Esim. minä olen tällä viikolla ollut vain tämän päivän ja eilisen töissä. Viisi vapaata viikossa on kyllä harvinaista...

Huonoina puolina jatkuva väsymys koska vrk-rytmi on aina sekaisin, viikonloppurientoihin pääseminen lyhyellä varoitusajalla on täysin säkästä kiinni, säännöllinen harrastaminen on vaikeaa koska esim. tiettyä arki-iltaa voi olla vaikea saada järjestettyä vapaaksi. Sosiaalinen elämä kärsii useimmilla vuorotyöstä. Vuorotyön on myös pitkään jatkuessaan todettu altistavan monille sairauksille aina rintasyöpää myöten.

Minä olen nyt tehnyt ympärivuotisesti vuorotyötä viisi vuotta. Loppuikääni en tätä haluaisi jatkaa, mutta on vähän pakko ainakin niin kauan kuin asun yksin. Vuorotyölisät tuovat aika olennaisen lisän palkkaan. Toisaalta ilta- ja lauantaitöiden osuus niistä on hyvin pieni, sunnuntait ja jossain määrin yöt ovat ne, mitkä näkyvät palkassa.

Meillä täytyisi kuuden viikon jakson aikana saada tunnit menemään tasan. Jos ne jäävät ali, alijäämä otetaan palkasta. Ylijäämät pitää ottaa itse pois aikana, mikä meidän osastollamme on onneksi mahdollista. Ylitöistä ei siis käytännössä saa korvausta, se on aina vain se tunti tunnista.

Olen itse iltavirkku, ja siksi seiskan aamut ovat vaikeita. Kuudelta herääminen on ihan tuskaa, ja olen yleensä väsynyt koko päivän. Kahdeksaan tuleminen on jo ihan inhimillistä. Yövuoroja en koe vaikeiksi, korkeintaan ne tuntuvat vähän puuduttavilta joskus.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #13 : 03.Syyskuu 2011, 01:53 »

Tuo on kyllä harvinaisen onnetonta, että jakson lopussa alitunnit otetaan palkasta mutta ylityöt siirretään seuraavaan listaan. Pitäisi olla joko molemmat rahana tai molemmat siirtokelpoisia...

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #14 : 03.Syyskuu 2011, 16:55 »

Vuorotyöläisenä kaupanalalla olen joutunut sopeutumaan jatkuvasti muuttuviin työaikoihin ja siihen, että viikonpäivät ovat menettäneet lähes kokonaan merkityksensä. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että olen saanut säilytettyä melko toimivan vuorokausirytmin, vaikka viikkorytmiä ei käytännössä olekaan. Alkuvaiheessa arki tuntui todella sekavalta ja epäsäännölliseltä, kun työpäivät saattavat kestää lyhimmillään neljä ja pisimmillään 11 tuntia, minkä lisäksi työpäivät saattavat alkaa oikeastaan milloin tahansa aikavälillä 7-17. Vaikka viikonloput ovat harvoin kokonaan vapaita, pidän siitä, että arkisin vapaapäiviä saattaa kertyä kolmekin, joskaan ei yleensä peräkkäin.

Tällaisiin epäsäännöllisiin työaikoihin tottuminen vei aikansa, mutta nykyään olen niihin varsin tyytyväinen. Minua ei haittaa, että joudun pitämään viikonloppuni usein keskellä viikkoa eikä oikeastaan sekään, että työvuorolistat saattavat muuttua usein rajustikin. Kun olen joustava työaikojen suhteen enkä kieltäydy työvuorosta pomon soittaessa, on myös minulla varaa pyytää jokin päivä vapaaksi tai vaihtaa vuoroani jonkun kanssa, mikä on hyvä asia tulevia aktiviteetteja ja menemisiä suunnitellessa.

Yksi juttu ei tietenkään lakkaa koskaan tympimästä. Kun iltavuoron jälkeen koittaa aamuvuoro, on motivaatio usein melko alhainen, mitä useimmiten heikosti nukuttu yö ei juurikaan paranna. Kun olen asunnolla joskus 21.30 ei nukkumaan yksinkertaisesti voi mennä heti, vaan on puuhattava jotain jotta mieli rauhoittuisi. Siksi olen unessa vasta joskus puolen yön aikoihin, vaikka herätyskello soittaakin 5.30.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Glare

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 03.Syyskuu 2011, 18:34 »

Unohdin tuossa aiemmin kertoa noista välillä hieman sekopäisistä viikoista. Nytkin olisi pitänyt olla töissä 6 päivää, jolloin olisi ollut 1 päivän vapaa, jonka jälkeen olisi pitänyt jaksaa 5 päivän putki, jonka jälkeen oli jälleen kerran yhden päivän putki ja sitten oli 3 päivää töitä ja viimein viikonloppu vapaata. Että näin meidän työpaikalla. Mutta voisin sanoa, että "onneksi" sain mukavan jännetuppitulehduksen, jolloin tätä ei tapahtunut.

Myös meillä tehdään listat aina yli kuukaudeksi eteenpäin, niin on välillä hyvin hankala hakea mihinkään mukaan, jos tulee menoja. Ja myös ongelmana on se, että jos haluaa vaihtaa vuoroja jonkun kanssa, niin pitäisi aina tietysti löytää joku ja siihen ei ole mahdollisuutta. Yksi ilkeä hankaluus oli, ettei työpaikalta herunnut minkäänlaista apua muuton kanssa, vaikka kysyin pomoltani 2 viikkoa ennen muuttoa mahdollisuutta saada muutto vapaata tai jotain vaihtamaan vuoroa. Mutta mitään ei herunnut, eli aamuvuoron jälkeen piti myös olla muuttamassa. Eipä siinä mitään iloisia jaksettu koko viikonlopun aikana olla. Pomoni myös sanoi, ettei vuodesta 19XX ole enää ollut muutto vapaita kenellekkään.

Ja noista aamuvuoroista sen verran, että meillä on töissä myös varalla olo pakko. Eli sinulla on työkännykkäsi mukana kotona ja pidät sen auki aamulla 7-9 välillä, siltä varalta, jos joku sairastuu viikonlopun aikana. Siitä saa rahaa tosin vain parisen euroa. Mutta tämän itse koin huonona kokemuksena. Tein viisi päivää aamu vuoroa ja heti viikonloppuna olin varalla. No, siinä se viikonloput meni, että aamulla 6:30 hereille ja kamppeet päälle ja puhelin vieressä, jos tarvitsevat. No eipä tämä vielä tästä. Seuraavat viisi päivää olivat taas aamua. Olihan siinä puhki ja poikki, kun piti 12 päivää putkeen herätä aamulla 6:00-6:30 välillä. Etten pahemmin saanut edes nukkua pitkään. Pahimmassa tapauksessa olisin myös tehnyt viikonloputkin töitä, jos joku olisi sairastunut.

Onneksi alallani on kuitenkin mahdollisuus tehdä keikkatöitä, jotka itselleni olen nähnyt paremmaksi, koska saan paremmin määrät omat vapaani ja vuorot mitkä haluan. Jospa tässä keikkaa alkaisi taas heittämään ihan sen takia, että saan paremmin pitää itsestäni ja tietysti sosiaalisista tapahtumista huolen.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 11.Syyskuu 2011, 21:42 »

Satuinpa perustamaan tämän topikin hyvään aikaan kun viime viikolla tuli tehtyä töitä viidessä päivässä 6,5 päivän edestä. Toivon ettei ensi viikosta tule yhtä pahaa. Mielenkiintoista miten noita ylitöitä päätyy tekemään. Kukaan ei käske, että jäät tekemään tätä kunnes tulee valmista, mutta samalla tietää, että työn pitäisi olla jo valmis ja ainoa mikä estää sitä valmistumasta on oma hitaus.

Saldoja kertyy, mutta millonkohan ne ehtii käyttää pois?
villev
Noviisi

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #17 : 17.Syyskuu 2011, 12:53 »

Miten sitä lakia tulkitaan, eikö tuossa pitäisi olla vähintään 11h välissä?
Itselläni ainakin oli seuraavanlainen sopimus: "Sopimuksen osapuolet ovat sopineet vuorokausilevosta siten, että vuorokausilepo voi olla alle 11 tuntia, mutta kuitenkin vähintään 7 tuntia." Kaupan alan TES sallii tällaisen.
Ereinion

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #18 : 20.Syyskuu 2011, 19:47 »

Niin joo, ja kuusituntinen työpäivä olisi tosi kiva. Sen mukainen palkka ei...
Mulle sopisi ihan hyvin kuusituntinen työpäivä palkkoineenkin, lähinnä siksi, että silloin ehtisi sillä ylijäävällä ajalla paitsi vapaa-ajan aktiviteetteihin, myös kokeilla jotain erilaista elannonhankintaa (esim. lehtijuttujen kirjoittaminen). Myös erilaisiin luottamustoimiin olisi ihan erilailla efforttia pistettäväksi (ja niistähän saa joskus palkkaakin).

Nykyisellään pääasiallisesti palkkiollisessa luottamustoimessa olevana ja sivutoimisena opiskelijana mitään työaikaa ei ole vaan hommia tehdään sen mukaan kun niitä tulee eteen (tällä viikolla 55 tunnin edestä jos en olisi sairaana, yleensä vähemmän). Nykyiseen elämäntilanteeseen ihan sopivaa, mutta vakiintuneempaan lifestyleen aika vaikeasti sovitettavissa (mutta kyllähän ne johtajatkin onnistuvat kokonaistyöajalla sompailemaan).

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset, blott från fjärran av forsens fall höres helt sakta bruset. Tomten lyssnar och, halvt i dröm, tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara, undrar, var källan må vara.
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #19 : 21.Syyskuu 2011, 02:07 »

Tuli kesällä tehtyä tuella eli n. tonnilla klo 9.30-18 kestäviä työpäiviä, mutta museotyö oli siitä mukavaa, että samalla saattoi lueskella ja kirjoitella.

Samalla tuli nähtyä varjopuolia siitä mihin palkkatukityö voi johtaa. Paikka oli täynnä pitkään tuella työllistettyinä pätkiä ja talkootöitä (!) tehneitä 45-60-vuotiaita. Oikealla palkalla ja alan koulutettuja ei hirveästi työllistetty kyseisessä paikassa, koska Kaupunki Säästää. Monilla työntekijöillä oli lapsia elätettävänä ja terveysongelmia (lääke- ja lääkärikuluja). Kaikki olivat positiivisesti ajattelevia, ahkeria ja työkykyisiä ihmisiä.

Pistipähän vain miettimään tätä alimman luokan "palkansaajien" kasvavaa kansanryhmää ja sitä, mitä tuo kansanryhmä kuluttajina tekee taloudelle.
« Viimeksi muokattu: 21.Syyskuu 2011, 02:13 kirjoittanut Milu » tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös