02.Syyskuu 2014, 00:00 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: "Aliupseereiden" kokoontumispaikka  (Luettu 651 kertaa)
MaKo

Asuinpaikka: Oulu
« : 07.Syyskuu 2011, 02:51 »

Hei, olen MaKo ja armeijan hierarkiassa aliupseeri.

Se, mitä tällä ketjulla haen, on se, että itse asiassa olen lopulta koko elämäni ollut enintään "aliupseeri" (t.s. kieltäytynyt edes mm. projektipäällikön pesteistä) ja lopulta ylpeä siitä. Siinä, missä monet ovat työelämässään tavoitelleet johtavia virkoja, olen aina pysytellyt teknisellä puolella. Onko meitä muita vastaavankaltaisia ihmisiä?
« Viimeksi muokattu: 07.Syyskuu 2011, 16:25 kirjoittanut MaKo » tallennettu

Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 07.Syyskuu 2011, 15:45 »

Tuopa kysymys jota tulee mietittyä :) Meillä kysytään säännöllisesti, että mitä hommia haluat tehdä töissä ja aina olen vastannut, että sitä mitä aikaisemminkin.

Jouduin töihin hakiessa täyttämään psykologisen testin, jonka mukaan minusta ei välttämättä ole suuntautumaan johtotehtäviin. Mutta olen skeptinen noiden testien paikkaansapitävyyden suhteen ja sen olenko esim 5 tai 10 vuoden jälkeen yhtään samalla kannalla. Nyt olen kyllä varsin tyytyväinen siihen, että minun ei tarvitse työssäni miettiä ja stressata juuri mitään muuta kuin sitä, että saan työni (= ohjelmoinnin) tehtyä. Deadlinestäkin muistutellaan vain jos on pakko. Ja mukava kun ei tarvitse vääntää kättä asiakkaan tai työkavereiden kanssa.
MaKo

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #2 : 07.Syyskuu 2011, 16:24 »

Siinä on kyllä pohdittavaa eikä se varmaan selviä kuin kokeilemalla? Mulla itsellä ei ole ambitiota kehittää itsessäni niitä taitoja, joita johtaminen vaatisi. Mulla ei ole kauheasti kiinnostusta johtamiseen liittyviä organisointitöitä kohtaan (palavereja, palavereja ja lisää palavereja, vääntämistä ja kaikenlaisten lomakkeiden täyttöä).

Siitäkin huolimatta kysymys kummittelee päässä satunnaisin väliajoin. Jos ei aio johtopuolelle, jää saamatta näkemys siitä, kuinka firma oikeastaan pyörii. Johtopuolella mahdollisuudet edetä ja kehittää uraansa ovat aivan toista luokkaa kuin ruohonjuuritasolla. Silti jokin siinä hommassa on vain sellaista, että tulee karteltua sitä.

Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 07.Syyskuu 2011, 19:49 »

Mulla on yleensä koko elämä ollut asenne "olen mieluummin johdettava kuin johtaja". Mutta kun on nyt monta vuotta ollut vähän siinä välillä...

Mun työnkuva on enemmänkin pikabugikorjausten tekoa, mutta muuten neuvotellaan loputtomiin ja toimitetaan lopulta projektijohdon (tyhmätkin) tehtävänannot eteenpäin alihankkijoille ja valvotaan niiden tekemisiä.

Ennemmin olen JOKO tahdoton koodiorja, joka saa tehdä koodin ihan niin kuin haluaa ylhäältä annettujen speksien pohjalta (alihankkijat eivät vain aina osaa tehdä parasta mahdollista  Näyttää kieltä). TAI sitten olen se suurien linjojen (suhteellisen) yksinvaltias, joka saa oikeasti suunnitella homman sillä ainoalla oikealla hyvällä tavalla ja nakitan koodityön suosiolla muille. En oikein viihdy sillä välillä.

Olikin tarkoitus tänä syksynä mennä koulunpenkille johtamistaitoja (tai no, projektimanagerointitaitoja) opiskelemaan, mutta homma meni puihin kuten tilitin potutus-ketjussa. No kohta on amk-hakuaika, josko siellä olisi jotain tolkullista...

Virallisia taitoja haluan sen takia, että olen vähän turhan epävarma tunkeakseni itseni pelkällä ammattikokemuksella moisiin hommiin - en usko näppituntuman vetävän vertoja kristallisoiduille ja opetusmateriaaliksi puetuille ajatuksille. Vaikka joku puolitosissaan sanoikin mulle, että eräs projekti meillä kaipaa projektipäällikköä, mahdollisuudet olisivat hyvät, joten siitä vain paperit hakemaan...

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Sivuja: [1]   Siirry ylös