Keskustelut
touko 20
maanantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Dyn
  • Pauliah
  • Formaldehyde
  • Iivari
  • Pisania
  • mmiia
  • Sopuli
Yhteensä paikalla:
  • 7 käyttäjää
  • 38 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Rasimus426 vastaustaklo 21:12
Milloin on kevät?Kirjaneito20 vastaustaklo 20:52
Catherynne M. ValenteKirjaneito3 vastaustaklo 20:50
LyriikatKirjaneito35 vastaustaklo 20:47
Seuraava konsolisukupolviAstorethein15 vastaustaklo 20:27
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lainat ja luotot - Säästää vai kuluttaa?  (Luettu 1207 kertaa)
Emelie
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #20 : 07.Elokuu 2012, 08:13 »

Täytyy sanoa, että kymmenen vuotta on kyllä hyvin lyhyt aika omakotitalosta. Varsinkin täällä Helsingissä lainat vedetään siihen maksimi 30-vuoteen ja siinä ajassa korkoineen ja muine kuluineen sitä käytännössä voi joutua maksamaan lainan tuplana takaisin pankille.

Kolmenkymmenen ikävuoden tienoilla olevat tuttuni hankkivat asuntoja ja lainoja siihen. Ja he kaikki ovat kehottaneet minuakin jo nyt miettimään vakavissaan asunnon hankkimista. Nykyinen vuokrani on kyllä sen verran korkea, että voisin hyvin lyhentää lainaani samaisella summalla kuukaudessa. Tosin tässä tulee se ongelma, että olen määräaikaisessa työsuhteessa ja jatkosta ei ole varmuutta. Mutta ideatasolla ajatus siitä, että hankkisin asunnon (ja lainan) jo nyt, houkuttaa.

Opintolainaa en ikinä edes harkinnut, koska opintojen aikana tulevaisuus näytti aika synkältä töiden osalta. En halunnut joutua siihen tilanteeseen, että valmistuttuani olen työttömänä ja laina painaa niskassa.

Minullakin on Visa, mutta pankkipuolta sieltä käytän lähes aina. En ole koskaan tainnut Suomessa luottopuolta käyttääkään. Ulkomailla ja verkosta tilatessa asia on sitten eri. Varsinkin, jos tekee jotain suurempia ostoksia. Olen ymmärtänyt, että jos tulee ongelmia ostotilanteissa (tuotteita ei tulekaan ym), on helpompi saada rahansa takaisin, jos on maksanut luotolla.

Olen ollut aina hyvin säästäväinen, eikä minulla ole tarvetta polttaa saamaani rahaa välittömästi. Tosin nyt olen alkanut kyllästymään kituuttamiseen ja töiden ansiosta rahaa jää käteen enemmäin kuin Kelan tuista aikoinaan.
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 07.Elokuu 2012, 13:00 »

Olen myös muistavinani, että omaisuusveroa laskettaessa verovelvollisen omaisuudesta vähennetään velat ja vero määrätään jäännöksen perusteella.

Omaisuusveroa ei enää ole, ei ole ollut muutamaan vuoteen.
Ja silloin kun se oli, niin verotettavan omaisuuden piti olla >250 000 euroa.
tallennettu
Narri
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #22 : 07.Elokuu 2012, 13:04 »

Ja niin kuin minulle silloin aikoinaan koulussa taottiin päähän säästämisen tärkeyttä. Höh!

Nyt lehdissä lukee, että pitää ottaa lainaa ja kuluttaa ja tuhlata ja pitää raha pyörimässä, jotta talouden kasvu ei vain pysähtyisi... Kuluta!!
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut