20.Elokuu 2014, 19:31 *

Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Matkailu, lomailu ja pienet reissut  (Luettu 5405 kertaa)
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« : 13.Lokakuu 2011, 20:19 »

Olipa kyse sitten maailmanympärysmatkasta tai tutustumisreissusta lähiöostarille niin ota se puheeksi täällä. Ei haittaa vaikka kyseessä olisi vielä suunnitteluasteella oleva reissu taikka jo menneissyydessä oleva. Kertokaa tarinoita matkailusta! :)

Minulla itselläni on suunnitelmissa kaksi reissua. Ajattelin saada itseni liikkeelle (mielellään ennen kuin lehdet ovat lähteneet) Nuuksion kansallispuistoon Espoon puolelle. Toisaalta, jotkut kuvailevat Espoossakin käyntiä varsin jännitävänä tapahtumana. Eteenkin Helsinkiläiset...

Toinen reissu mitä suunnittelen on reissu Japaniin. Tällä kertaa haluan osata myös paikallisen kielen ennen vierailua. Ja päästä tapaamaan kaikkia japanilaisia ja suomalaisia kavereita. Samalla kun pääsi Kiinaan moikkaan paria kaveria ja Koreaan. Singaporekin olisi kiva :)
Sini

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #1 : 13.Lokakuu 2011, 20:28 »

Isän 60-vuotisreissu koko perheen voimin eksoottiselle Teneriffalle odottaa kuukauden päästä :) Kiinnostavaa tulee olemaan siskon lasten (6 ja 3 v) jaksaminen lentokoneessa. "Kesämaahan" matkustaminen on varsinkin vanhemman mielessä ollut jo pitkään, kun hän on kuullut mummon ja papan matkoista. Eivät kumpainenkaan ole olleet aiemmin lentokoneessa tai Tallinnaa / Haaparantaa kauempana ulkomailla.

Haaveissa olisi lähteä vähintään kuukaudeksi Hongkongiin, ehkä parin vuoden päästä voisi ottaa vaikka vuorotteluvapaata (jos sellaista systeemiä vielä silloin on) ja olla vähän pidempään siellä. Floridassa olisi kanssa kiva käydä kaveria moikkaamassa, samoin Kanadaan voisin lähteä myös kaverin luo uudestaan.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #2 : 13.Lokakuu 2011, 20:57 »

Lähden ensi viikon perjantaina viiden päivän työmatkalle Kiinaan. En ole ollut maassa aiemmin, ja jokseenkin jännittää. En ylipäänsä ole kovin innokas matkustamaan, ja sekin vähä joko perheen,ystävien tai läheisten työkaverien kanssa. Nyt seura on asteen vieraampaa, aikaero isohko ja matka muutenkin rasittava (matkapäivien määrä vs. perilläoloaika). Otan reissun seikkailun kannalta ja yritän välttää kitisemistä sittenkään kun väsyttää, matkatavarat ovat hukassa, itse kielitaidoton, ehkä eksynyt ja mahdollisesti sairaskin (tapaan saada kaikilla ulkomaanmatkoilla varotoimista huolimatta jotain pientä kremppaa).

Toivon, että ehdin saada pienen annoksen kulttuuriakin jossain välissä; siltä kannalta Kiina on loputtoman kiehtova matkakohde. Sääli, ettei minulla ole kuin yksi päivä aikaa Pekingissä.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Skie
***

« Vastaus #3 : 13.Lokakuu 2011, 23:47 »

Itehän alan olla jo suorastaan rasittava kouhkatessani kavereille milloin mistäkin reissusta, joko tulevasta tai sitten menneestä. Usein myös pelkistä haavematkoista. Mulla on ollu viimiset viisi vuotta missiona käydä kerran vuodessa jossain ulkomailla (ja Norjaa ja Ruotsia ei lasketa kun niissä nyt voi poiketa huviajelulle kotona ollessa). Koskaan en ole Tunisiaa pidemmälle vielä päässyt, mutta Euroopan sisällä olen kohta parikymmentä maata yrittäny kerätä. Nyt on sitten kauhea täpinät ja suunnitelmat meneillään koska:

Haaveissa olisi lähteä vähintään kuukaudeksi Hongkongiin

Tammikuun alussa pitäis hypätä koneeseen ja suunnata Hongkongiin. Tai, mikäli nyt paikallinen yliopisto minut sinne huolii, paperit hyväksynnästä pitäisi tulla ilmeisesti tämän kuun lopulla. Siellä ajattelin sitten viettää seuraavat 5 ja ½ kuukautta, ja toivottavasti opintolainan avulla matkustaa lähiympäristössä sitten mahdollisimman paljon. Etelä-Koreaan olisi haave päästä (Pohjois-Koreakin olisi varmaan mahtava kokemus), ja ajatuksena on matkustaa myös Kiinan halki junalla. Ja kaikenlaiset muut matkat siihen päälle ovat sitten pelkkää plussaa. Kaikista mahtavinta olisi tulla takaisin Trans-Siberian (tai Trans-Mongolian) rataa pitkin, reilikokemus oli sen verran hieno että tämäkin olisi mukava kokea, mutta jätän sen ehkä hamaan tulevaisuuteen.

Add oil la!
Fantasyfan

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 20.Marraskuu 2011, 12:12 »

Eilen tuli käytyä Tukholmassa parin päivän risteilyllä. Tukholmaa olisi voinut toki tutkia pitempääkin, mutta sivukadut ja vanha kaupunki olivat nättejä matalassa valossa. Lämpöäkin oli +6c.
Elyon
Kokelas

« Vastaus #5 : 02.Helmikuu 2012, 11:14 »

Parin viikon päästä olis lähtö saksaan valinnaisryhmän kans (; Matkakuume nousee jo kovaa vauhtia!
Ollaan siellä muutama yö, tutustutaan paikallisiin tapoihin ja luonnollisesti opiskellaan kieltä (;
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #6 : 30.Maaliskuu 2012, 00:24 »

Kävin aiemmin tällä viikolla Tallinnassa, mikä oli ensimmäinen reissuni melkein kolmeen vuoteen. Joo, olen säälittävä. Silloin kolme vuotta sitten kävin sentään Amsterdamissa.

Tallinnassa piipahtaminen sai minut havaitsemaan monta mielenkiintoista asiaa tämänhetkisistä matkailumieltymyksistäni. Olen 2000 -luvun aikana käynyt risteillen Tallinnassa kolme kertaa ja Tukholmassa kaksi kertaa. Viimeksi, vuonna 2006 ajattelin, että suosin jatkossa mieluummin hotellimatkoja varsinkin Tallinnan suhteen, sillä laivoilla on aina ne samantyyppiset kaksi ylihintaista baaria, sadoittain keski-iän ylittäneitä humppaajahenkisiä matkustajia ja muutenkin se risteileminen on vähän sellaista ysärihenkistä touhua. Niinkuin tosi nähty juttu.

Mutta nyt. Kun istuin Viking XPRSS:in seitsemännen kannen baarissa laivan moottoreiden käynnistyessä, tajusin että tätä minä olen tiedostamattani kaivannut. Olin koko matkan aivan fiiliksissä aina kun tunsin laivan keinuvan, paluumatkalla värjöttelin ulkokannella niin paljon kuin tarkenin ja olin melkein pettynyt tajutessani, että Helsinki alkaa häämöttää suunnilleen samaan aikaan kun Tallinna katoaa horisontista. Minä vain yksinkertaisesti rakastan sitä tunnetta kun tietää olevansa keskellä merta.

Kotona eri laivayhtiöiden sivuja selaillessani tajusin, että Itämerta pitkin pääsee muuallekin kuin Tallinnaan ja Tukholmaan. Pietariin! Riikaan! Gdanskiin! Travemündeen! Lentämällä matkustaminen tuntuu äkkiä ihan tylsältä, mie tahon laivalle...

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #7 : 08.Huhtikuu 2012, 23:11 »

Matkustaminen on ihanaa. Oon koko pienen ikäni reissannut ympäriinsä ja asunut muutaman vuoden Atlantin tuolla puolen. Toisinaan minusta jopa tuntuu siltä, että olen paremmin kotonani tien päällä kuin missään pysyvässä paikassa.

Erään rakkaan kaverini kanssa otimme jopa tavaksi lähteä kerran kesässä johonkin Suomen rajojen sisäpuolella olevaan kaupunkiin, jolla on pitkä historia tai jossa on jotain mielenkiintoista nähtävää. Toistaiseksi olemme kolunneet läpi mm. Rauman, Porvoon ja Naantalin kaltaisia kaupunkeja, mutta pian pitänee laajentaa repertuuaria, kun alkavat nuo kohteet käydä hieman vähiin... yleensä kriteerinä on ollut juuri se historiallisuus/nähtävyys ja se, että sinne ja takaisin pääsee yhden vuorokauden aikana. Tämän kesän kaupunki on toistaiseksi arvoitus.

Pidemmällä on myös käyty, lähinnä kaukana idässä ja Afrikassa ja ne vasta ihania reissuja ovatkin olleet. Toukokuussa on luvassa lyhyt reissu Lontooseen... ja sitä odotankin aika kovasti - Lontoo kun sattuu olemaan yksi niistä paikoista, joissa en ole vielä ennättänyt käydä. Harmi vaan, ettei ole aikaa käydä Stonehengellä...

Suurin osa reissuistani rajoittuu Suomen rajojen sisäpuolelle ja ennen kuin etäsuhteestani tuli avoliitto, suurin osa reissuistani rajoittui hyvinkin vain yhteen kaupunkiin... ja sinnehän ne reissuvarannot sitten aikalailla menivätkin, eikä mun tullut kovinkaan paljoa muualle reissattua kuin Laphiin. Elleivät sitten vanhemmat keksineet lähteä jonnekin, joita juuri onkin kiittäminen oikeastaan kaikista ulkomaan matkoista. Ois kyllä jos suuri aika lähteä ihan yksinkin jonnekin ulkomaille... vois vaan tuon budjetin hoitaa kuntoon ja houkutella murusen mukaan...  Näyttää kieltä
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 08.Huhtikuu 2012, 23:45 »

Harmi vaan, ettei ole aikaa käydä Stonehengellä...

Kokemuksesta voisin sanoa, että et ihan kamalasti menetä, vaikka et Stonehengelle ehdikään. Kauhea vouhotus yhdestä kivikasasta, jonka saa vain kiertää ympäri samalla kuunnellen nauhalta pieniä historiapläjäyksiä jotka voi myös lukea kotona. Tosin onhan se ihan hienoa, kun voi sanoa, että on käynyt Stonehengellä, mutta itse ainakin olin hieman pettynyt, kun pääsin perille, odotukset oli paljon suuremmat. Helppo sinne on tosin päästä, junalla vaan Salisburyyn ja rautatieasemalta suoraan kivikasalle vievään bussiin. Itse ainakin tykkäsin enemmän Salisburysta, hieno kaupunki, joka säästyi II maailmansodan pommituksilta, koska sen katedraalia käytettiin maamerkkinä Lontoota lähestyessä (tai ainakin näin meille kerrottiin), joten historiaa on paljon.

Vastatakseni itse kysymykseen, rakastan matkustamista, sitä on perheen kanssa harrastettu reilu 10 vuotta. Nyt hiihtolomalla olin kolmatta kertaa Egyptissä ja vapun jälkeen on tarkoitus mennä Grenobleen, Ranskaan, kun sisko on siellä vaihdossa. Suunnitelmissa on vuokrata auto ja ajaa Italiaan. Sen jälkeen ei ole matkoja tiedossa, äiti on tosin hieman puhunut, että haluaisi viedä minut syksyllä Pariisiin, kun olen ainoa meidän perheestä, joka ei ole siellä käynyt. Äiti haluaa viedä minut sinne, koska on vienyt molemmat siskonikin.

Isoin oman elämäni reissu oli syksyllä 2009, kun asuin 3 kk Lontoossa. Ei se siellä olo aina niin helppoa ollut, mutta sain koluttua rakastamaani kaupunkia hyvinkin paljon ja tutustua hieman lähiympäristöönkin. Yritän juuri keksiä jotain väliä, jolloin ehtisin vielä tämän vuoden aikana sielläkin taas piipahtaa, Lontooseen on aina ihana palata, viimeksi kävin siellä viime kesänä.

Itselläni reissailu on tapahtunut suurimmaksi osaksi Suomen rajojen ulkopuolella, kotimaassa olen kaksi kertaa ajanut perheen kanssa Lappiin ja käynyt omin voimin muutamassa muussa kaupungissa. Jotenkin itseäni kiinnostaa enemmän ulkomaat ja vieraat kulttuurit.
« Viimeksi muokattu: 11.Huhtikuu 2012, 15:17 kirjoittanut Diara » tallennettu

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #9 : 11.Huhtikuu 2012, 12:31 »

Nooo, varmana Stonehenge on turistirysä, eikä kivikasaa kummempi, mutta Brittein saarten myytteihin hurahtaneelle ja niistä (tai no, Holdstockin tuotannosta myyttikriittisesti) graduaan tekevälle se on aika... no, meillä taitaa olla vähän eri näkökulma siihen kivirinkiin. Kyseiset murikat on ollu mun kestosuosikki varmaan siitä hetkestä asti, kun niistä kuulin ja oon haaveillu niillä käymisestä jo varmasti enemmän kuin 10, ellei 15 vuotta. Hyvällä tuurillahan siellä saattas nähdä vaikka druidikummituksen tai pari

Mutta Salisbury kuulostaa todella hienolta ja oon siitä (tais sen historiasta) kuullutkin. Sillekään tosin ei taida tällä reissulla olla aikaa, kun kyseessä ei tosiaan ole pitkää viikonloppua kummempi reissu. Mutta! Joku päivä siis myös Salisbury. Ja en tosiaan taida alkaa luettelemaan kaikkia paikkoja, joissa joskus haluaisin käydä. Niitä on hieman liikaa ja helpompi olisi sanoa, että haluan kiertää maailman. Näyttää kieltä
Velhoruhtinatar

« Vastaus #10 : 11.Huhtikuu 2012, 13:02 »

Me käytiin mun ainejärjestön porukalla Pietarissa pääsiäisenä. Laivalla viisumivapaa neljän yön reissu: yö mennen tullen paatissa ja kaks paikan päällä. Suht. edulliseen parinsadan euron hintaan sisälty majoitukset, viisumittomuus, kuljetukset laivasta Pietarin keskustaan ja aamiaiset hotellissa. Ihan opiskelijabudjetilla toteutettavissa oleva reissu siis, vaikka Pietari kaupunkina on vähintään yhtä kallis tai jopa kalliimpi kuin Helsinki.

Hotellikin oli ihan keskustassa, niin pääsi kävellen tai muutaman metropysäkin välin ajamalla ihan suoraan turistirysän äärelle. :) Mitään ihmeitä nyt ei yhden kokonaisen ja kahden puolikkaan päivän aikana ehdi nähdä, mutta käytiin katsomassa pahimmat turistipaikat, palatsit ja muut, ulkopuolelta, ja sitten parissa pienemmässä museossa täsmäiskumaisesti. Ohessa ehti vähän shoppaillakin. Iisakin kirkon katolta näkyi hienosti koko Pietari.

Syöminen Pietarissa oli ihan Helsingin hinnoissa, juominen taas todella halpaa. Paikallisesta 24h-Siwasta ostettuna halvin litran vodkapullo on samanhintainen kuin litra pepsiä... harmi, ettei rajan yli saa tuoda kuin sen litran. Kahviloissa kannattaa käydä ja tilata teetä, todella hyvää ja isot tarjoilumäärät (jokaiselle oma haudutuskannu järjestään). Ruoka oli kaikkialla hyvää, kaikki kansainväliset pikaruokaketjut löytyvät mutta paikallisia paikkoja kannattaa kyllä kokeilla. Keskusta-alueella menuissa oli usein joko kuvat tai englanninnokset, tarjoilijoiden kielitaito kyllä välillä oli vähän rajallinen. Mutta mun alkeellisella venäjällä pärjäs silläkin ihan kiitettävästi.

Katukyltit ja metron asemien nimet ovat yleensä myös latinalaisin kirjaimin, niin eksymistäkään ei kannata pelätä. Kunnon ajantasainen kartta on kyllä ihan ehdoton. Metro on yllättävän helppo ja asemarakennukset sikasiistejä, kannattaa kokeilla (arkisin ruuhka-aikaan ei tosin käyty). Kävellenkin pääsee keskustassa ihan hyvin paikasta toiseen. Autoliikenne on hurjan oloista, mutta kun ylitti tien samaan syssyyn paikallisten kanssa, pääsi ihan turvallisesti toiselle puolelle.

Puolikuu
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #11 : 11.Huhtikuu 2012, 14:51 »

Dynin viesti sattui sopivasti, sillä olen itse menossa kesällä Pietariin viikoksi ja olen vähä panikoinut siitä, miten pärjään siellä. (en muuten pääse suokkiin, mikäli se on heinäkuun alussa! :o)

Pienestä jännityksestä huolimatta olen tietenkin aivan innoissani. Matka tapahtuu veneellämme, joten hehee! se on minulle ilmainen. En ole juurikaan ulkomaamatkustanut juuri siksi, että vanhempani harrastavat purjehtimista ja näin ollen kaikki kesät on vietetty Suomen länsirannikon kaupungeissa ja satunnaisissa saarissa keskellä merta. Minulla oli lapsena eräs ystävä, joka oli 12-vuotiaana käynyt jo Ranskassa, Italiassa ja Egyptissä –olin luonnollisestikin erittäin katkera.

Tämän puutteenalaisen lapsuuden vuoksi, olen päättänyt ryhtyä spontaaniksi seikkailijaksi ja kiertää koko maailman. Siitä huolimatta minulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen matkailuun harrastuksena. Minusta matkustamisen tulee kuitenkin olla jotain muuta, kuin lennot business-luokassa ja viikko luksus-hotellissa: turha raahautua kylpemään toiselle mantereelle kun voi mennä lillumaan esim. Vantaan Flamingoon. Matkustamisen tulee vaatia matkustajalta minusta muutakin kuin paksua lompakkoa, ikään kuin tahtoa seikkailla ja ajatusta ettei säästele turhaan itseään. Pidänkin shoppailumatkaa New Yorkissa tai lojumista palmun alla hieman epämatkailuna. Sen lisäksi minun tekee kauheasti mieli moralisoida ihmisiä, jotka lentävät paljon ja lähtevät elämään rikasta elämää köyhiin maihin (Subtv:llä oli tästä jopa joku sarja)

No, olen minäkin lentokoneella mennyt, kerran Lontooseen ja kerran Venetsiaan.  Ja kivaahan siellä oli.  Italiassa käynnin jälkeen oli hauska huomata, miten eri tavalla asiat siellä ovat Suomeen verrattuna (käytännön asiat, paikallisten englannin kielen ”taito”) vaikkei edes kovin kaukana olla. Itse pidän museoiden läpi juoksemista vähän turhana, ei siinä ainakaan saa kauheasti käsitystä paikallisesta elämänmenosta ja liika informaatio vain turruttaa aivot. :)

Is all that we see or seem
But a dream within a dream
Velhoruhtinatar

« Vastaus #12 : 11.Huhtikuu 2012, 15:49 »

Pietarissa pärjää ihan hyvin, kunhan muistaa samat jutut kuin muissakin isoissa kaupungeissa: turhaa arvotavaraa ei kannata kanniskella jollei ole ihan pakko, yksin ei kannata liikkua missään epämääräisillä kujilla pimeän tultua ja vesijohtovettä ei juoda. Viimeistä lukuun ottamatta sama homma pätee Helsinkiinkin.

Toki siellä on viisi miljoonaa ihmistä yhdessä kaupungissa, joten onhan se kaikin puolin iso. Kuten jo totesin, kartta on ihan pro, metrokartta samaten. Me emme kokeilleet busseja tai trollikoita, ja taksikuskienkin kanssa pitäisi osata neuvotella matkan hinta venäjäksi, mutta metrolla ja kävellen pääsi hyvin.

En tiedä miten tulliasiat hoituvat "omatoimimatkailijoilta", mutta ainakin tuolta isolta risteilyalukselta poistuttaessa passintarkistusjono oli ns. hirmuinen. Pari tuntia meni siihen rupeamaan. :P Olisi pitänyt tajuta kiilata heti jonon kärkeen kun laiva on aamulla maissa, tai suosiolla jättää poistuminen vasta puoleenpäivään. Kaikenlaisia lippulappusia ja rekisteröitymislomakkeita sai kans täytellä, pariinkin otteeseen ennen kuin oli täsmälleen oikein täytetty.
« Viimeksi muokattu: 11.Huhtikuu 2012, 15:59 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Tapsa

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 11.Huhtikuu 2012, 15:57 »

Minäkin olen käynyt Pietarissa, loppukesästä 2009. Kohde oli yllättävän helppo ja kumosi Venäjään kohdistuvat stereotypiani. Kaupunki oli mielestäni Pariisia siistimpi ja ihmiset ihan tavallisia, samanlaisia kuin Helsingissäkin. Ei pelottanut yhtään kun käytiin kahdestaan Jaragilin kanssa oluella baarissa, ilmapiiri ei tuntunut siltä että koska tahansa joku voi olla röyhkeä tai ryöstää meidät, päinvastoin pikemminkin.

Olin siellä vanhempieni kanssa, ja silloin ei oikein tule harrastettua Madventures-tyyppistä elämysmatkailua, käytyä epämääräisillä sivukujilla seikkailemassa ynnä muuta sellaista. Kävimme kyllä paikallisissa pikkukuppiloissa, joissa oli livemusiikkia, ja ostimme piraattiaurinkolasit katukujalta, mutta enimmäkseen teimme aika puhtoista ja suunnitelmallista perusturistijuttua, kuten kävimme kanaaliajelulla ja Eremitaasissa (jota kyllä suosittelen, vaikkei museoiden ylin ystävä olisikaan).

Hotelli oli vähän hassu: huoneisiimme piti kulkea kummallisesti jonkin sisäaulan ja tyyliin keittiön läpi. Siistiä siellä kyllä oli, ei tietoakaan ötököistä tai muusta ällöstä.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #14 : 11.Huhtikuu 2012, 16:01 »

Pietari on tosiaan hämmentävän siisti, tosin se kuulemma haisee samalta kuin Pariisi, kiitos Nevan. Mulla oli nenä tukossa enkä haistanut kyllä mitään (muutenkin koko matkaseurueella kiersi jokin flunssan tapainen). Jos tosin haluaa nähdä "oikeaa" Venäjää, pitää suunnata vähän landemmas.

Matkustamisesta noin yleensä, perheeni asui vuoroin Saksassa ja Ruotsissa ollessani lapsi, ja varsinkin Saksasta tehtiin sitten lomamatkat autolla eri kohteisiin pitkin Eurooppaa. Tulimme Suomeen kun minä esikoisena menin kouluun, ja sen jälkeen olemme pysyneet kotimaassa.

Äitini matkustaa edelleen työn puolesta useita kertoja vuodessa, joten kaikki lomat on vietetty mökillä tai ihan vain kotona. Lapissa tosin käytiin aina paljon laskemassa, ja vanhempani käyvät edelleen. Viime aikoina myös veljeni ovat tehneet paljon ulkomaanmatkoja ihan huvin vuoksi, mutta omat reissuni ovat jääneet vähäisemmiksi: ei ole oikein selkeitä kohteita, joihin haluaisi mennä (tai sitten niitä on liikaa ja ne ovat liiaan kalliita), mutta ennemminkin aikaa matkusteluun ei ole oikein ollut. Uudessa-Seelannissa kävin mutsin kanssa 2004, sinne pitäisi kyllä päästä pian uudestaan. Mitä tahansa kohteita Euroopassa olisi kiva nähdä, ja kun venäjäntaito karttuu, haluaisin junailla Moskovaan.

Opiskelijajärjestön seuraava matka suuntautunee Unkariin, Tsekkeihin tai muuten tuonne halvan oluen maihin, joten eiköhän sinne tule itsekin lähdettyä.

Skie
***

« Vastaus #15 : 11.Huhtikuu 2012, 18:16 »

Ihan samaa mieltä, itselleni ehdottomasti suurin pettymys oli että sinne ei päässyt kivien lähellekään, joka mielestäni olisi ollut se homman pointti. Mutta kai siellä sitte turistit ois piirrellyt kivet täyteen rumia kuvia tai käynyt kaatelemassa niitä, mutta sinällään se kivien kiertäminen narun takaa kuulokkeista tarinointia kuunnellen ei ihan vastannut odotuksia.

Tämän vuoden puolella maailmankuva on laajentunut ihan uudella tavalla vaihdossa ollessa ja täällä matkoja tehdessä. Hongkongissa asuu 7 miljoonaa ihmistä pienemmällä alueella mitä kotikuntani Suomessa on, joten ihmismääriin ja liikenteeseen on saanut tottua ihan uusilla tavoilla. Silti tästä on tullut ihan tuttu ja turvallinen paikka, muilta reissuilta palatessa tuntuu ihan siltä kuin kotiin palaisi. Olen pääasiassa tehnyt lyhyitä viikonloppureissuja muihin Itä-Aasian suurkaupunkeihin, Soul, Singapore ja Taipei on tullut nähtyä. Vähän houkuttaisi käydä katselemassa myös noita normireppureissaajien suosimia maita (Malesiaa, Vietnamia, Thaimaata, Indonesiaa) mutta kun aika ei riitä kaikkeen! Toukokuussa olisi tarkoitus tehdä parin viikon Kiinan kiertomatka, ja kesäkuun alussa pitäisi varmaan jo palata kotiin. Ei kyllä erityisesti huvittaisi.

Hirvittävän paljon nähtävää, liian vähän aikaa ja rahaa. Silti olen kyllä äärimmäisen onnellinen että pääsin tämän vajaan puoli vuotta asumaan Hongkongissa. Helppo kaupunki länkkärillekin, ja siitä huolimatta ihana. Muihin tämän kevään kohokohtiin on ehdottomasti kuulunut reissu Pohjois-Korean rajalle, jos mulla olisi Bucket List niin tämä olisi ollut sen kärkipäässä. Toisaalta täällä kulkiessa alkaa mittasuhteet mennä pikkuisen uusiksi, 2,5 miljoonan asukkaan Taipei tuntui hiljaiselta Hongkongin jälkeen. Saa nähdä millaiselta autiokaupungilta se Oulu sitten syksyllä tuntuu...

Sinänsä surullista että osaan liikkua paremmin ainakin kymmenessä eri miljoonakaupungissa kuin pääkaupungissamme Helsingissä, joten tajutessani tämän faktan laitoin Helsingin turistilistalleni ykköskohteeksi. Toivottavasti nyt parin yön reissun pääsisin sinne tämän vuoden puolella tekemään, edellisestä yöpymisestäni kaupungissa kun on jo reilu kymmenkunta vuotta.

Add oil la!
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #16 : 11.Huhtikuu 2012, 19:27 »

Sinnehän pääsee kevätpäivänseisauksena keskelle kävelemään, ainoa päivä vuodessa kun näin tapahtuu. Kuulema siellä ei sitten mahdu kävelemään ollenkaan, kun tungosta on niin paljon. Sinänsä en ymmärrä, että miksi ei muuten voisi sinne keskelle päästä. Kai se on kustannuskysymys kun tarvittaisin enemmän henkilökuntaa valvomaan, ettei kukaan töhri niihin kiviin mitään.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Velhoruhtinatar

« Vastaus #17 : 11.Huhtikuu 2012, 20:05 »

Lainaus käyttäjältä: Skie

Mulle ei semihelsinkiläisenä ole liikkuminen mikään ongelma, mutta tajuttiin tuolla Pietarin matkalla, että useampikin seurueeseen kuulunut enemmän tai vähemmän helsinkiläinen ei ollut ikinä käynyt melkein missään paikallisessa turistinähtävyydessä. Muutamassa museossa vain, ja suurin osa sitäkin vain koululaisena. Joten Helsingin turistikierros helsinkiläisille on suunnitteilla! Vastaavan miitin voisi järjestää risinglaisillekin, Stadista tai mualta Suomesta kotoisin oleville. :D

Warghast
Noviisi

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #18 : 12.Huhtikuu 2012, 11:00 »

kannatetaan turistikierrosta helsinkiin... oon asunu täälä vantaalla jo pari vuotta, mutta helsingissä käynti kerrat voi laskea kahden käden sormilla. Tämän lisäksi mun suuntavaistoni on niin heikko että eksyn junasta laiturille astuessa, joten ryhmämatka sopisi itsellekkin parhaiten.
Elthadora

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #19 : 12.Huhtikuu 2012, 11:16 »

Enemmän uskoisin olevan kyse kulumisesta. Jos siellä ravaa päivittäin satoja ihmisiä, niin maaperä ei enää näytä kovin vihreältä vaan hyvin kuoppaiselta. Ja kivipaadetkin kuluu, jos niitä ollaan koko ajan lääppimässä. Joillain turisteilla on myös tapana ottaa mukaansa joku pieni murikka muistoksi, joka ei olekaan kiva asia, jos näitä turisteja on tuhansia. Itsekin haluaisin kyseiselle paikalle käymään ja harmittaa myös se, ettei keskelle pääse. Onneksi on paljon muitakin vastaavia paikkoja, joilla tuskin on yhtä tarkkaa suojelua, joten niihin voisi tutustua rauhassa ja läheltä.

Olen kai suhteellisen tottunut matkailija. Lapsena/nuorena kävimme perheen kanssa kaksi kertaa vuodessa ulkomailla, viikon Itävallassa laskettelemassa ja viikon jossain muualla muuten vaan etelässä. Plus joku erillinen laskettelureissu Lappiin. Lukioon kolmannella matkat alkoivat jäädä vähän vähemmälle, kun ei kirjoitusten alla uskaltanut lähteä ja TKK:lla taas ei ole uskaltanut olla kursseilta pois (kerran yritin ja lopputulos oli hyvin huono). Kotimaassa en Tahkoja ja Kuusamoita lukuunottamatta ole kovin paljoa matkustellut, mutta sen kai pitäisi korjaantua osittain tänä kesänä.

Paras matka tähän asti oli kuitenkin viime kesänä Japanissa. Meidän piti lähteä alunperin sinne kahdeksi viikoksi ekskursiolle ja sitten olla keskenämme (tuon toisen puolikkaan kanssa) vielä viikko siellä. Sitten tuli tämä maanjäristys ja tsunami, joten koulu ilmoitti, ettei kukaan saa lähteä. Lentolippujahan ei saanut tietenkään peruttua, kun ei fiksusti otettu peruutusturvaa ja oikeastaan hyvä niin. Ei paikan päällä kuitenkaan nähnyt katastrofia kuin muutaman keräyslippaan muodossa.

Reilattiin siispä kaksi viikkoa ympäriinsä ja viikko oltiin Tokiossa. Zen-puutarhoja ja muita tuli kierreltyä tietysti loputtomiin eikä niihin kyllästynytkään, käytiin vaeltamassa vuoristossa ja yövyttiin hyvin pienissä hostelleissa, joista lähes poikkeuksetta halvimmat olivat parhaita. Liftattiin aktiiviselle tulivuorelle eikä nähty mitään, kun oli niin kauhea kaatosade ja sumu (minkä takia liftattiinkin). Kieli oli pieni ongelma, kun kumpikaan meistä ei puhunut kuin vähän Japania, mutta japanilaiset ovat onneksi kärsivällisiä ja hyvin ystävällisiä. Kasvissyönti oli ehkä kuitenkin se suurempi ongelma. Sitä sai yrittää selittää ja selittää ja silti saattoi saada eteensä jotain, mikä oli maustettu jauhelihalla.. Onneksi tämä ei ollut minun vaan matkakumppanini ongelma.
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös