24.Huhtikuu 2014, 11:25 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Opiskelijain vertaistukiketju  (Luettu 3909 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 14.Marraskuu 2011, 22:51 »

Käytkö jossain koulua ja/tai opiskelet jotain? Haluatko jakaa opintoihin liittyvää innostustasi tai ahdistustasi, milloin mitäkin? Tässä on ketju juurikin kyseistä tarkoitusta varten! (Vakavahenkisempää opiskelukeskustelua voi käydä myös Tavernan ketjussa Linkki.) Toisten kirjoituksia saa myötätunnolla lukea ja toki halutessaan myös asioista keskustella.

Itselläni tällä hetkellä ajankohtaista:

Ruotsin esitelmä tökkii. Tämän kurssin jälkeen ei tarttisi enää ikinä opiskella ruotsia, minkä sinänsä luulisi olevan niin kannustava ajatus (oppiaineesta en siis mainittavammin tykkää), että siivittäisi aivan huimiin loppupinnistelyihin. Vaikutus tuntuu olevan kuitenkin aivan päinvastoinen: ei huvittaisi tehdä enää yhtikäs mitään. Varmaan jotenkin kuvittelen jo selvinneeni kurssista. Kirottu optimisti...

Lohtua suo ajatus, että tämä viikko on pahin nyt enää ennen joulua, joten jahka nyt tästä selviää.. Niin tosin ajattelin viime viikollakin... Mutta silloin olin väärässä, nyt olen oikeassa!  Näyttää kieltä

Tavallaan.
Tiuku
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #1 : 15.Marraskuu 2011, 00:56 »

Ahhaa, juuri kun pääsin ajattelemasta että heitän tenttikirjat ja muut kiusankappaleet seinään ja lähden kotiin! Hyvä ajoitus topicille.

Siis. Juuri tänä iltana olen väkertänyt sosiaalipolitiikan kurssin "välitehtävää", jota varten piti katsoa pari videota Ylen Elävästä Arkistosta ja kerrata luennon diat ja rustata niiden pohjalta jonkin verran tekstiä. Ei siinä mitään, ihan kiehtova aihe - 1800- ja 1900-lukujen taitteen köyhäinhoitoa pitää pohtia. Sosiaalipolitiikan kurssin oppimispäiväkirja on kuitenkin aivan vaiheessa, eikä sitä voi oikein jättää perinteiseen tapaan viimeiseen iltaan, koska tenttiä ei ole ja luentokertoja on kauhian vähän ja kurssista on silti tarjolla huimat 5-6 opintopistettä, joten ne pitänee haalia oppimispäiväkirjan avulla. Jollain ihmeen konstilla pitäisi ehtiä lukea palasia myös kurssiin liittyvästä kirjasta, jotta voi edes esittää ottavansa siitä lähdeviitteitä, jollaisia päiväkirjassa pitää kuulemma olla.

Hemuletin päiväkirjalle ei ole jäänyt aikaa, koska ylihuomenna on poliittisen historian tentti. Satuin kuulemaan, että silloin pitäisi itse asiassa olla myös toinen tentti (siitä kirjanpuolikkaasta, jota tentittävä kurssi ei kata), mutta koska ei mikään info ole kulkenut minun suuntaani niin taitaa jäädä välistä - onneksi kyseessä on niinkin joustava juttu, että seuraava tenttikerta on nätisti tammikuussa. Suomen historiasta on parin viikon päästä kokonaiset kaksi tenttiä, ja niihin lukemisen tunnen ajankäytöllisesti (ainakin varsin teoreettisella tasolla) hallitsevani. Sitten on vielä kysymysmerkkitentti (öm, maailmanhistoriasta?), josta pitäisi varmaan kysyä, milloin se on. En näet pääse luennoille, sillä sosiaalipolitiikan pakko-olla-paikalla-luennot ovat samaan aikaan. Minun tuurillani se sotkee Suomen historian tenttisuunnitelmat. Ruotsinkin tentti on siellä jossain välissä, eikä se taitane mennä kovin kivasti, koska en saa kolmensadan sanan ainetta kolmessa tunnissa kasaan edes sanakirjan kanssa.

Hetkonen, itse asiassa tänään tuli sähköpostia, että meillä on jonkin toisen poliittisen historian kurssin verkkotehtäviä tiedossa näillä muutamilla seuraavilla viikoilla, ja kirjatentin päiväksi on sovittu... 14. joulukuuta. Silloin on Suomen historian kakkostentti ja ruotsin tentti (ja ruotsin ja poliittisen historian tentit ovat pakosti samaan kellonaikaan, koska niillä on jämptit paikat). No voi härregod. Ehkä voisin tämän hoksattuani konsultoida ruotsinopettajaa melkein ajoissa. Jos muistan.

Unohdinko jotain? Tieteellisen kirjoittamisen kurssin, kyl. Ensi viikolle pitäisi rustata erinäisiä sivuja jonkinlaista rakenneanalyysiä, ja sitä seuraavista viikoista tehtävineen en uskalla puhuakaan.

Argh, ja poliittisen historian yleisen kurssin tilalla jatkuu heti Suomen poliittinen historia, josta on ihan satavarmana tentti ennen joulua - mites olis 14.12?
Skie
***

« Vastaus #2 : 15.Marraskuu 2011, 02:15 »

Käytin viime yön ja tämän illan siihen että raapustin kauheassa hädässä India in the World Politics- kurssin esseetä. Luonnollisesti olin jättänyt homman viimeisiin päiviin, lähteitä luin sujuvasti samaa tahtia kirjoittamisen kanssa ja yhdeksän aikaan tänä iltana olin siinä pisteessä etten saanut enää yhtään lausetta tungettu mihinkään väliin ilman että se kuulostaisi toiston toiston toistolta. Joten palautin sitten esseen ainakin yhtä sivua liian lyhyenä, yhdeksään tyssäsi, eikä sitä kymmenettä sivua saanut edes asiakirja-asettelulla kikkailtua sinne. No, katsotaan rangaistaanko siitä jotenkin vai mitä lienee tapahtuu.

Nyt saan henkäistä hetkeksi, mutta pian on tartuttava taas uuteen urakkaan, Business in East and South East Asia kurssissa on 5 op:n kotitentti, jota varten pitäisi katsella kasa luentoja, ja loput kaksi pistettä pitäisi ansaita tekemällä kymmensivuinen "term paper" englanniksi jostain Aasian alueen valtioiden taloudellisesta yhteistyöstä/suhteesta. Blääh. Samaa aihepiiriä jatkaa vielä Language and Communication in East and South East Asia, jota varten pitää tietysti, tattadaa, tehdä jälleen yksi essee! Joulukuun alku meneekin sitten mukavasti yrittäen kirjoittaa esseitä työajalla, hmm.

Suomen historiasta on parin viikon päästä kokonaiset kaksi tenttiä

Voi mitä antaisinkaan kunnon historian tentistä nyt! Onneksi sain yhden aihepiiriin liittyvän kurssin haalittua tälle syksylle, parin viikon päästä pääsen kirjoittelemaan arvauksia propagandan historian tenttiin. Takana on yllättävän aktiivinen syksy, mutta niin kai sitä pitääkin jos haluaa kompensoida pisteitä, jotka jäävät keväällä oletettavasti suorittamatta...

Add oil la!
Aliasy
Noviisi

Asuinpaikka: Winter Wonderland
« Vastaus #3 : 15.Marraskuu 2011, 21:16 »

Hahaa, haluan jakaa kaikille innostuneisuuteni siitä, että sain juuri opinnäytetyöni valmiiksi ja palautetuksi!
4.5 vuotta täydellistä tuskaa ammattikorkeassa on ohi, ja työelämä (jota ei siis vielä ole [ahdistus]) voi virallisesti alkaa. Viimeinen vuosihan meni siis pelkästään opinnäytteen tekemiseen ja voi herranpieksut se otti välillä voimille.. etenkin koska en tehnyt sitä yksin vaan parin kanssa :) Mutta nyt se kaikki on ohi.
Enää kouluahdistusta aiheuttaa kypsyysnäyte ja opinnäytteen esitteleminen.. tosin kun niitä vertaa opinnäyteprosessiin, voisin kuvitella niiden olevan lastenleikkiä.

Nyt vaan sitten niitä töitä hakemaan! Ja elämä jatkuu... köyhänä työttömänä työnhakijana. (nyyh, haluaa takasin kouluun)
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #4 : 15.Marraskuu 2011, 21:55 »

Itseälläni on ensimmäinen vuosi menossa sähkötekniikan opintoja ammattikorkeassa, ja täytyy sanoa, että ottaa välillä hyvinkin paljon päähän. Kohta alkaa olemaan ensimmäiset kurssit kasassa, mikä tietenkin tarkoittaa tenttiviikkoa ja kahta isoa harjoitustyötä. Toisen harkoista sain viime viikolla puurtamisen jälkeen valmiiksi, ja tänään viimeksi väänsin toista lähes 6 tuntia enkä päässyt kuin puoliväliin - vaikein osa on luonnollisesti vielä tekemättä. Ei ainakaan tarvitse miettiä, mihin sitä viikonloppunsa käyttää.

Onhan opiskelussa ollut hauskatkin puolensa, mutta tällä hetkellä siitä korostuu miljoonan täysin uuden asian opettelu ja erittäin työläiden harkkojen teko.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Morgan Blood

Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #5 : 15.Marraskuu 2011, 22:23 »

Olen itsekin ensimmäisen vuoden AMK opiskelijoita, tosin tekniikka on IT. Hirviö, mikä minua kohtaa, ei ole mikään muu kuin matematiikka! Se aiheuttaa ajoittain kärvistelyä potenssissa hyvin korkea vielä korkeampaan. Hommaa ei helpota se, että pitäisi värkkäillä kuvataiteen tilaustöitä pois rästistä. Nyyh nyyh jne.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #6 : 17.Marraskuu 2011, 10:34 »

Potkikaa joku mulle motivaatiota päähän. Opinnot ovat menneet päin helvettiä koko syksyn; minkään työn tekemiseen ei ole intoa, oma kirjoittaminen inhottaa, ja sitten heräillään aamuyöllä siihen ajatukseen että mun pitäisi olla tekemässä - tai edes aloittamassa - milloin mitäkin luentopäiväkirjaa, esseetä tai tenttikirjallisuutta. Päivät vaan valuvat hukkaan toimettomina, ja deadlinet lähestyvät.
Mä syytän itse armeijaa. Kevät kului sataprosenttisen hukkaan, sain sieltä vain pysyvän ahdistuksen skappareista ja opin kuluttamaan vapaa-ajan kattomalla animea, enkä ole vieläkään saanut prioriteettejani kuntoon.

Nafisan
Kriitikko

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #7 : 17.Marraskuu 2011, 22:22 »

Potkikaa joku mulle motivaatiota päähän. -- aamuyöllä siihen ajatukseen että mun pitäisi olla tekemässä - tai edes aloittamassa - milloin mitäkin luentopäiväkirjaa, esseetä tai tenttikirjallisuutta. Päivät vaan valuvat hukkaan toimettomina, ja deadlinet lähestyvät.

Sama vika. Valitettavasti. Josa tässä nyt saisi kasaan syksyn vaadittavan pistemäärän, kun Kelakin joahdisteli. Mutta jotenkin vaan meni alku tästä lukukaudesta sekaisin kun olin koko syyskuun (ja sitä ennen puolet elokuusta) töissä... Nyt sitten kolmella kirjallisuuden verkkokurssilla (oma pääaine siis arkeologia) ja muutama essee viilattavana (nämä jos menee läpi saan yhteensä n. 15op) + pari klassillisen arkeologian kurssia päälle... Ehkä tämä vielä onnistuu.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
haplotus

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #8 : 18.Marraskuu 2011, 14:57 »

En tiedä auttaako, koska en tilanteitanne tarkemmin tunne, mutta mulla itsellä opiskelu on pysynyt hallinnassa ja opintopisteitä tulossa siten että opiskelen yliopistolla. Teen usein esseitä ja luen tenttiin nimenomaan yliopistolla. Vaikka kahvila usein houkuttaakin ja saa kulumaan aikaa muuhunkin kuin opiskeluun, on varsinaiseen asiaan palaaminen huomattavasti helpompaa kuin kotona kahvikupposen jälkeen. Ei ole ongelmaa siitä, että siivoaminen alkaakin tuntua kiinnostavalta ja toisaalta ei tule myöskään katsotuksi televisiota tai luettua romaaneja tai sarjakuvia kun se ei yksinkertaisesti ole mahdollista yliopistolla.

Harvoin nykyisin teen mitään opiskelujuttuja kotoa käsin. Joskus on pakko jos tulee kovin kiire, mutta opiskeluasioiden hoitaminen on kätevämpää yliopistolta käsin. Koti jää sitten rentoutumiseen ja harrastuksille, kotitöiden ohessa.
Morgan Blood

Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #9 : 25.Marraskuu 2011, 22:54 »

Aineissa, joista saan parhaat arvosanat, käytän samanlaista työtapaa kuin Haplotus. On paljon helpompaa keskittyä nimenomaan työskentelyyn ICT-rakennuksen tiloissa, kun pyrkiä samaan kämpillä. Täällä on houkutuksia, kämppiksiä, jne. Aina ei huvita jäädä luentojen ja projektitilapäivien jälkeen jäädä roikkumaan korkeakoululle, mutta se auttaa. Kun hommat on tehtyinä, ne ei myöskään stressaa vapaa-ajalla :)

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #10 : 26.Marraskuu 2011, 11:23 »

Kolmas amkkivuosi on nyt menossa ja tuntuu siltä, että joka ikisessä periodissa tähän mennessä on ollut vähintään yksi kurssi joka aiheuttaa unettomia öitä. Tällä kertaa se on verkkojulkaisu, olen vain liian tyhmä ymmärtämään html:ää ja css:ää. Käsittelemämme asiat ovat varmastikin ihan peruspalikoita, mutta riittävän haastavia meikäläiselle. Aina kun tajuan miten jokin (helppo) asia saadaan aikaiseksi, heittää opettaja lisää kapuloita rattaisiin ja menen ihan sekaisin. Asiaa ei auta että useimmat muut kurssilla tuntuvat tajuavan kaiken kuin vettä vain, koska ovat sen verran nuorempia että ovat aiheeseen tutustuneet jo yläasteella tai lukiossa. Pitäisi kolmessa viikossa saada aikaiseksi (omalla ajalla) suht simppeli nettisivusto ja olen ihan puissa. Kerpele.

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Mirre-Kala
Kokelas

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #11 : 28.Marraskuu 2011, 14:46 »

Olen monta monituista kertaa ajatellut, että pitäisi itsekin ottaa tavaksi aukaista kotiovi ja kävellä se sata metriä johonkin lähimmistä yliopiston kirjastoista opiskelemaan. Minun pääni ei oikein tahdo kestää töiden tuomista kotiin. Sama ajatus on mielessä nytkin, kun juuri pyysin ja onneksi sain viikon lisäaikaa vääntää jonkinnäköinen essee Viron kansanomaisesta kalenterista tai jostain sellaisesta. Niin, huomaan juuri hukanneenni tehtävänantolapunkin. Sen siitä saa kun välttelee opiskeluja siivouksella. Sen verran sain aikaikeksi, että hain lähdekirjat kämpilleni ja loin niihin varovaisia silmäyksiä ennen kuin siirryin taas lukemaan Pratchettia tai muuta yhtä kehittävää...

Lisäksi deadlinen alla olisi juuri nyt yksi venäjänaine, josta jää koko kurssi kiinni jos en huomenna sitä väännä. Äidinkielisen puhujan kielitarkastus (johon kyseisen kurssin aikana on ollut mahdollisuus jokaisella tunnilla) jää joka tapauksessa välistä, mutta kun saisi edes kasaan sen muutaman sata sanaa jotain huttua, niin olisi sekin homma hoidettu vaikka sitten rimaa hipoen. Eihän se mikään mahdottoman iso homma ole kun sen tekis vaan. Siis aloittaisi.

Tekosyykseni haluan sanoa sen, että olen melko pahassa univajekierteessä käännettyäni vuorokausirytmini kahdesti ympäri viikon sisään. Ensin alkuviikolla kouluhommia tehdessä ja sitten viikonloppuna kun piti sekä bilettää että mennä töihin. Päivänokosilla ei hirveästi viisastu, voin kertoa.

Hassua, että olen tällä periodilla muka jo huokaissut helpotuksesta kahdesti, koska pahimman työsuman piti olla ohi. Mutta jostain tuota duunia tuntuu sikiävän vaan. Olisi vielä joku pienimuotoinen suomen kielen sanastoanalyysitehtäväkin hoidettavana, jos vaan saan millään aikaiseksi. Vaatiihan se niinkin suuren vaivan kuin pari-kolme tuntia istuskelua kirjastossa. Pyörittää silmiään
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #12 : 28.Marraskuu 2011, 16:17 »

En tiedä millä AMK:ssa sain aikaiseksi, mutta otin siellä tavaksi tehdä kaikki esseet ja muut työt heti kun sain tehtävänannon kun yleensä samaan aikaan ei ollut muuta kiirettä. Sen sai tehtyä sitten kiireettä ja stressittä pois alta. Ja sitten kun muut huokailivat lähellä tenttiviikkoa sitä kun olisi monta kurssityötä vielä tehtävänä, saatoin itse venytellä ja todeta tehneeni kaikki jo viikkoja sitten.

Yliopistossa vähän lipsuin, mutta sielläkin oli periaateena, että tehdään pois alta heti kun jaksetaan. Deadline saa aikaan sankarisuorituksia, mutta myös ihan turhaa stressiä. Myös bileistä poisjääminen aikaansai alussa sellaista huonoa omatuntoa, että monet kurssipäiväkirjat tuli sillä ajalla kirjoitettua.

Lisäksi suosittelen koululla opiskelua jos kotona alkaa tökkiä :) Eteenkin kurssikirjojen ja/tai gradukirjojen luku sujuu helposti hiljaisessa ja virikkeettömässä lukusalissa.
Chiad

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #13 : 04.Joulukuu 2011, 19:32 »

[--]

Sydämelliset onnittelut opinnäytteen valmistumisen johdosta - ja pahoittelut karuun työnhakurumpaan joutumisesta! :)

Itse kirjoittelen tällä hetkellä gradua ja syksyn kiireitten vuoksi kirjoittaminen on jäänyt häpeällisen vähään. Onneksi motivaatiota löytyy ja tammikuusta lähtien sitä aikaakin (toivottavasti). Ja kai sinne täyspäiväiseen työelämäänkin joskus pääsee, kunhan vain tähdet on oikeassa asennossa tms. ;P

Itse oon tosi huono antamaan käytännön vinkkejä vaikeiden opintotehtävien tekemiseen, koska yleensä hommat sujuu multa aika lailla "itsestään" (ei siis hajua miten, mutta aina on työt valmistunu ajoissa). Mutta sen kyllä sanon, että - kuten Fantasyfan tuossa edell. viestissä osoitti - töiden organisoiminen ajoissa säästää monelta harmaalta hiukselta (ja turhautumisen vuoksi avatulta kalja/lonkerotölkeiltä, köh). Organisoimisella tarkoitan sitä, että pilkkoo ison homman pienempiin osiin ja miettii, milloin lähtee tekemään mitäkin. Hajoita ja hallitse -periaate toimii opinnoissakin. :D
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #14 : 04.Joulukuu 2011, 21:45 »

Lainaus käyttäjältä: Chiad

Yhtään tietämättä mitä keskustelua aiheesta käyty aikaisemmin, niin sanoisin että jos tehtävä on erityisen hankala, niin ehkä sitä ei ole tarkoituskaan saada oikein?

Itselle tulee mieleen eräs sähkötekniikan opettaja, joka ensi töikseen uudelle luokalle antoi ratkaistavaksi tehtävän jota "kukaan ei siihen saakka ole ratkaissut" (ja puhuttiin useammalle vuosikurssille tarjotusta haasteesta). Siitä olisi saanut ylimääräisen numeronkorotuksen arvosanaansa.

Loppujen lopuksi ilmestyi kaveri, joka kaivoi esiin oikeat fysiikan yhtälöt, joilla ongelmaa olisi pitänyt lähestyä, ja joka istui useampia tunteja laboratoriossa tutkimassa minkälaisia tuloksia tulee käytännössä tehtävän määrittelemässä tilanteessa. Hänen esittämänsä lopputulos oli ns. vituillaan, mutta arvosana kohosi siitä huolimatta.

Lainaus käyttäjältä: Chiad
töiden organisoiminen ajoissa säästää monelta harmaalta hiukselta

Jo jonkin aikaa työelämässä olleena sanoisin, että nimenomaan organisointitaitoja kannattaa opiskella. Opetelkaa ihmeessä jakamaan prioriteettijärjestyksiä töidenne pikkupalasille (mikä pitää tehdä, mikä kannattaa tehdä mutta voi jäädä pienemmälle huomiolle, mikä voi jäädä tekemättä)! Auttaa niin oikeilla arvosanoilla valmistumisessa kuin lopullisissa työtehtävissäkin. Sinikaulus-duunarin ei tarvitse ehkä tavoittaa kuin tuotantotavoite, mutta korkeakouluista on paha tapa valmistua hommiin, joissa vedetään isompia tai pienempiä projekteja.

Sitten priorisoinnin jälkeen kannattaakin (kuten yllä jo mainittukin) ryhtyä heti hommiin eikä lykätä myöhemmäksi. Siitä en ole koskaan päässyt selvyyteen, onko parempi tehdä hankalat ja suuritöiset asiat ensin (jotta jäljelle jäävät pienet ja helpot asiat eivät enää tuntuisi miltään haasteelta), vai helpot ja pienet ensin (jonka jälkeen voikin todeta, että enää yksi iso ja hankala juttu niin se on sillä selvä)...

Muoks: Selvisihän se, mistä on puhuttu aikaisemmin:
Lainaus käyttäjältä: Pisania
...

Onko vaatimukset asetettu niin, että pitää nimenomaan ymmärtää html:t, css:t, skriptit yms. vai riittääkö että saa sivuston aikaiseksi? Meinaan nykyään ihan Wordkin on niin hyvä työkalu kotisivujen tekemiseksi, ettei niiden kuvauskielien olemassaolosta tarvitse edes tietää. Siitä sitten voi väitellä, onko helpompi opetella kieli vai etsiä menusta oikeaa toimintoa...
« Viimeksi muokattu: 04.Joulukuu 2011, 22:03 kirjoittanut Rasimus » tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Katinka
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 07.Joulukuu 2011, 14:09 »

Minua on tänä syksynä auttanut asioiden valmiiksi saamisessa eräs (ainakin osittain) käyttöön ottamani tehtävienjärjestelytekniikka, jolle lienee eri puolilla maailmaa eri nimiä, mutta itse tutustuin siihen "ajattelunhallintana". Filosofian akatemia mainosti ajattelunhallinnan kurssiaan opiskelijoiden sähköpostilistalla, mielenkiinnosta googletin asiaa ja löysin Filosofian akatemian "Ajattelunhallinnan oppaan". (Täällä, linkki avaa .pdf-tiedoston, jonka löytää myös googlettamalla "ajattelunhallinta".)

Tällaiset tekniikat kuulostavat aina vähän huuhaalta, mutta tämän perusidea on oikeastaan järkevä: kaikki mieleentulevat tehtävät kirjataan ylös, isommat projektit jaetaan pienemmiksi tehtäviksi ja kaikki lajitellaan tietyllä tapaa. Tavoitteena on, ettei kaikkia tehtäviä asioita tarvitsisi pitää mielessä, vaan tehtävien listasta voi valita yhden tehtävän kerrallaan työn alle. Stressin pitäisi vähentyä, kun tehtävät ovat helposti nähtävissä, niitä ei muistu yhtäkkiä keskellä yötä mieleen ja suurtenkin projektien aloitttamisen pitäisi olla helpompaa, kun ne on jaettu pienempiin osiin (esim. esseen kirjoittaminen on minulla koostunut osista etsi aineisto, tutustu aineistoon, suunnittele esseen rakenne, kirjoita, palauta).

Olen käyttänyt tehtävien järjestelyyn tuossa oppaassakin mainittua Evernote-muistiinpano-ohjelmaa. Minulle tämä on tuntunut toimivan ihan hyvin, olen huomannut tekeväni hommia, jotta saan sen jälkeen deletoitua tehtävän listaltani. Kovin tyydyttävää. :D Tuo oppaassa mainittu "asioiden visiointi" sen sijaan on jäänyt vähän vähemmälle, mutta ehkä sillekin voisi yrittää löytää aikaa.

Toinen tämän syksyn opiskelua vauhdittanut asia oli uuden Elder Scrolls -pelin ilmestyminen - tein kaikenlaisia tehtäviä ajoissa, jotta pelaamiselle jäisi enemmän aikaa. Sen ilmestymisen jälkeen olikin sitten kaksi viikkoa, joina en tehnyt juuri yhtään mitään...

Tällä hetkellä pitäisi muuten lukea ryhmäviestinnän tenttiin eikä kirjoitella Risingille ekaa kertaa *köh* kymmeneen kuukauteen.

Edit. Linkki toimii nyt.
« Viimeksi muokattu: 09.Joulukuu 2011, 11:26 kirjoittanut Katinka » tallennettu

Jos jokin ei meinaa onnistua, muistakaa, että vika voi olla maailmassa eikä teissä. - Matti Räsänen, Kotus
Elthadora

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #16 : 09.Joulukuu 2011, 00:26 »

Minun pitää nyt riemuita teillekin. Melkein kaikki kurssit ohi. Enää pari hassua tenttiä,  kotitenttiä ja portfoliota. Näyttää siltä, että ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan saan kaikki työt palautettua ajallaan. Ja vielä ihan hyvällä menestyksellä. ^^

Tosin tämä kyllä vaati viime viikolla 80 tunnin verran töitä ja sen, että heräsin mm. sunnuntaina aamuseitsemältä mennäkseni tiistaina yhdeltä yöllä nukkumaan (piti jaksaa vielä 6h töitä ja pari tuntia kaverin tupareissa). Loppuviikko onkin ollut vähän unelias ja toimeeton, mutta äärettömän helpottunut. En oikein uskonut minulla olevan mitään mahdollisuuksia olla kaiken kanssa ajallaan valmiina. Ehkä minusta vielä joskus oikeastikin tulee arkkitehti.

Hmm, ja pitää varmaan tutustua tuohon Katinkan mainitsemaan Ajattelunhallinnan oppaaseen. Kuvauksen perusteella se kuulostaa juuri siltä, mitä olen vähän yrittänyt harrastaa ja mitä todellakin pitäisi harrastaa enemmän koulun kanssa, kun useilla kursseilla koko 10op tulee yhdestä ainokaisesta valtavasta harjoitustyöstä. Kiitos vinkistä!
Chiad

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #17 : 10.Joulukuu 2011, 23:05 »

Lainaus käyttäjältä: Chiad

Tästä tietenkin päästään epistemologisiin ja ontologisiin kysymyksiin siitä, mikä on loppujen lopuksi "oikein" ja "väärin". :) Jos mie tajusin "oikein", hait takaa oppimisprosessin tärkeyttä ja itse tulosten vähäisempää merkittävyyttä? Jos näin on, siinä sie oot oikeassa.

Mutta valitettavasti tehtävien antajille (tai opintorekisterille, Kelalle jne.) ei riitä se, että sanoo hattu kourassa "Mie kyllä yritin ja tässä on mind map -siitä, mitä nyt ehkä tiiän". Just sen vuoksi immeiset on tässä ketjussa apua hakemassa: saadakseen tehtyä sen, mitä byrokraattisesti vaaditaan. Samalla tavoin oma tutkimusprosessikin täytyy saada konkreettiseen muotoon eli raporttiin, ja yleensä nimenomaan tämä raportointi - oman ajatteluprosessin kielellistäminen - on niitä hankalia tehtäviä. Ja tämänkaltaisia hankalia tehtäviä varten mie en osaa antaa kovin hyviä käytännön vinkkejä, en muuta kuin sen organisoinnin yleisellä tasolla. Kyllä niitä vinkkejä on olemassa, kuten Katinka osoitti viestissään, mie en vain osaa, öh, kielellistää niitä. ;P

Mut joo, jaksamista vaan kaikille näin loppuvuoden rutistuksessa. Ite oon tehny kohta pari viikkoa hommia putkeen, kohta helpottaa..... (joululoma, joululoma!)
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 10.Joulukuu 2011, 23:19 »

Lainaus käyttäjältä: Chiad

No joo. Ja lähinnä sitä, että usein tehtävän pisteytys tulee myös prosessista eikä ainoastaan lopputuloksesta. Riippuu tietenkin ihan täysin mistä alasta puhutaan. Matemaattisissa töissä yleensä pitää osua maaliin, humanistiset tieteet eivät todellakaan sisällä absoluuttisia vastauksia (paitsi kun tentataan aksioomia), ja mahdottomalta tuntuvat jokeritehtävät yleensä haiskahtavat jonkinsortin kompahommille, joilla testataan enemmän hoksottimia kuin varsinaisia ulkolukutaitoja.

Lainaus käyttäjältä: Chiad

Hyvä tietenkin todeta, vaikkei tuosta nyt ollutkaan puhe (mulla siis).
« Viimeksi muokattu: 10.Joulukuu 2011, 23:51 kirjoittanut Rasimus » tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Skie
***

« Vastaus #19 : 16.Joulukuu 2011, 23:51 »

Ensimmäistä kertaa tuli tänään aivan valtava stressi kurssin suorittamisesta. Yleensä olen joko viimeisen päivän istua tököttänyt koneen ääressä ja raapaissut esseen sen päivän aikana tai sitten suosiolla luovuttanut ajoissa ja jättänyt koko homman kesken. Tällä kertaa kävi vähän toisin, pisteet oli saatava joten luovuttaminen ei passannut, mutta työpäivä piteni lumentulon vuoksi niin, että seitsemän aikaan istuin koneen edessä tuijottaen tyhjää sivua ja miettien mitä hittoa oikein olen tekemässä.

No nyt on noin kahdeksan sivua huonolaatuista englantia palautettu opettajalle, mutta ensimmäistä kertaa on todellinen fail- fiilis. Esseestä tuli todella surkea, ja jälleen kerran voin vain ihmetellä miksi ihmeessä jätän aina asiat viime tippaan. Joo, olen stressin alla yleensä parhaimmillani, mutta nyt on kyllä semmonen olo että ihmettelen miksi ylipäätään vaivaudun opiskelemaan kun en jaksa opintojen eteen tehdä mitään ennen sitä kuuluista yhdettätoista hetkeä.

Add oil la!
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös