23.Elokuu 2014, 12:25 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Lukupiirissä 5.12. alkaen Collinsin Nälkäpeli!  (Luettu 2737 kertaa)

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 16.Marraskuu 2011, 19:29 »

muoks.

Suzanne Collinsin Nälkäpelin (Linkki) lukeminen sai kannatusta, joten sittenhän me se luetaan.  Hymyilee

Lukupiiri alkaa 5. joulukuuta (maanantai). Kirja jaetaan kuuteen pätkään ja kunkin pätkän lukemiselle ja siitä keskusteluun on varattu viikko. Jokaiselle viikolle eli sen aikana käsiteltäville luvuista tulee oma keskusteluketjunsa, joissa kirjaa lukevat henkilöt saavat kommentoida omiaan ja toistensa lukukokemuksia. Huom! Kuhunkin ketjuun saa kirjoittaa aikaisintaan ilmoittetuna päivämääränä. Silloin keskustelun voi aloittaa kuka vain ensimmäisenä ennättää. (Aloituspäivämäärät ja kulloisetkin luvut lukevat keskustelujen otsikoissa, aloitusviesteissä ja tässä viestissä.)

Luvuista, joiden yhteinen käsittely on vasta edessä päin, ei saa puhua, vaikka olisi ne itse jo ennättänyt lukea.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Mikäli tulevia lukuja tai kirjaa ei ole aiemmin lukenut, saa toki yrittää arvailla ja spekuloida tulevia tapahtumia - mutta mitään varmaa tietoa tulevasta ei siis saa paljastaa.

Mitään takarajaa keskusteluketjuihin kirjoittamisella ei ole. Ei siis haittaa mitään, vaikka muut lukijat puhuisivat jo jossain toisessa ketjussa joistain uusista kappaleista - omat kommenttinsa saa lähettää jälkikäteenkin, kun ennättää.

Lukupiiriin ei tarvitse mitenkään erikseen ilmoittautua. Mukaan saa tulla myös missä vaiheessa hyvänsä varsinaista aloituspäivää myöhemminkin.

Aikataulu ja lukujako:

5.12. Alku – 4 (Linkki)
12.12. 5 – 9 (Linkki)
19.12. 10 – 13 (Linkki)
26.12. 14 – 18 (Linkki)
2.1. 19 – 23 (Linkki)
9.1. 24 – Loppu (Linkki)

alkuperäinen viesti:

Teatterin puolella on keskustelua Suzanne Collinsin Nälkäpelin (Linkki) ilmeisesti ensi vuoden maaliskuussa ilmoille tulevasta elokuvaversiosta: Linkki elokuvakeskusteluun.

Onkohan täällä lisäkseni joku toinenkin, jolla Nälkäpeli on vielä lukematta, mutta haluaisi nyt viimeistään ennen elokuvan tuloa tutustua kirjaan? Tai mikäli on jo lukenut kirjan, ehkäpä haluaisi verestää muistojaan uusintaluvulla? Tai mikäli osaa kirjan tai vaikkapa koko sarjankin ulkoa, mutta tykkää lukea sitä yhä uudelleen?

Ja tämän johdattelun jälkeen luonnollisesti kriittinen kysymys: Haluaisiko joku osallistua lukupiiriin, jossa luettaisiin Collinsin Nälkäpeli-sarjan ensimmäinen osa?

Kirjan aiempikaan tuntemus ei siis nähdäkseni olisi mikään este osallistumiselle, kunhan malttaa olla kertomatta mitään tulevista tapahtumista, joihin asti ei vielä olla yhdessä ehditty. Saisi kaikessa rauhassa makustella kulloistakin lukukokemustaan ja tarinasta heränneitä mietteitä ja vaihtaa niistä tuntemuksiaan toisten lukijoiden kanssa. Mikäs sen mukavampaa.
« Viimeksi muokattu: 25.Marraskuu 2011, 18:49 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Vartie

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 16.Marraskuu 2011, 20:11 »

Hei, mua kiinnostais!

Siellä täällä olen törmännyt hypeen, jonka johdosta minulla on yleisluontoinen käsitys kirjan tapahtumista, mutta ei sen enempää. Kuulostaa siis hauskalta ja hyödylliseltä.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 16.Marraskuu 2011, 21:15 »

Ei mikään paha idea :)
Lysithea

Asuinpaikka: Kouvola
« Vastaus #3 : 16.Marraskuu 2011, 22:23 »

Kyllähän sitä voisi osallistua. Kun tuon lukeminen on monesti käynnyt mielessä.
Skie
***

« Vastaus #4 : 17.Marraskuu 2011, 02:21 »

Siis ehdottomasti kiinnostaa! Luin tämän tosiaan vuosi sitten, ja pokkari nököttää hyllyssä, mutta jotenkin on jo mm. nimet päässeet katoamaan mielestä joten mielellään lukisin uudestaan. Ja tietysti porukalla on kivempaa  Hymyilee

Add oil la!

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #5 : 17.Marraskuu 2011, 07:37 »

En olekaan ennen ollut lukupiirissä. Nälkäpeli on minullakin lukematta, joten tämä voisi olla tosi kiva kokemus! Parikin kertaa tullut mieleen lukea tämä, mutta kirjastossa on ollut hyllyssä vain jatko-osat, enkä ole jaksanut varata, kun yöpöytä natisee jo kirjojen painosta.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Vanamo

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 17.Marraskuu 2011, 09:27 »

Minuakin kiinnostaisi. En ole vielä lukenut kirjaa, mutta tarkoituksena on ollut siihen joskus tarttua.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #7 : 18.Marraskuu 2011, 15:41 »

Piirihän siitä sitten tulee!  Hymyilee

Käytännön järjestelyistä:

Yhden pätkän lukemiselle ja siitä keskustelulle on tavattu varata aina viikko (maanantaipäivistä alkaen), ennen kuin saa kommentoida seuraavaa. Varmastikin hyvä aika myös nyt? Aiempien viikkojen keskusteluihin saa toki ottaa myöhemminkin osaa, mikäli ei ole ennättänyt niitä vielä kommentoida tai esim. tulee piiriin mukaan vasta myöhemmin.

Kirjan likimain 400 sivua on jaettua (kappaleiden lisäksi) kolmeen suht tasapitkään ”osaan”.  Onko viikossa liikaa luettavaa, jos kirjan jakaisi kuudelle viikolle (eli pätkisi osien mukaan ja osat vielä kahtia), jolloin yhden viikon sivumäärä olisi n. 50-70 sivua? Taitaisi olla enemmän kuin mitä lukupiirissä yleensä on viikossa luettu..

Mihin mennessä halukkaat lukijat saisitte kirjoja käsiinne? Voisiko ensimmäisen keskustelun avata esim. 5. päivä joulukuuta (maanantai)? Vai yksi maanantai myöhemmin? Onko joulunaika hyvää aikaa lukupiirille?

Ei mikään paha idea :)
Suoraa elokuvakeskustelusta pöllin, kun eräät henkilöt ilmaisivat kiinnostustaan kirjan lukemiseen.  Iskee silmää

Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 18.Marraskuu 2011, 18:51 »

Omasta, molempien siskojeni ja isäni lukukokemuksista voisin sanoa, ettei tuo lukutahti ole missään nimessä liikaa. Päinvastoin, siinä saattaa monella käydä niin, että tuo on liian vähän. Kirja on nimittäin erittäin koukuttava, siitä on vaikea saada sormiaan irti. Itse luin koko opuksen yhden päivän aikana, kun en vaan yksinkertaisesti voinut lopettaa ennen kuin sivut loppuivat.

Onnea hyvästä kirjavalinnasta, ja toivottavasti nautitte! Itse olen ajatellut ennen leffan tuloa lukea kirjan kolmannen kerran.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #9 : 18.Marraskuu 2011, 20:51 »

Varasin omani. Oli (yllättävääkö?) kaikki lainassa ja varauksiakin kaksi ennen minua. Minusta lukumäärä/viikko on hyvin kevyt ja kuten Diarakin sanoo, jos kirja tosiaan onkin niin hyvä kuin kaikki sen kertovat olevan, voi olla vaikeaa pidätellä itseään. Ei ole kauan kun luin yhden yhtä paksun kirjan iltapäivän ja yön aikana, ei vaan malttanut olla kääntämättä seuraavaa sivua.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #10 : 18.Marraskuu 2011, 22:51 »

Sen verran monta pätkää pitäisi kuitenkin saada pätkäistyä, että luetusta pystyy myös keskustelemaan.. vähitellen seurailemaan ja kommentoimaan tarinan etenemistä. Mutta enempää pätkiä ei siis ainaskaan tarvita.

Itse olen ajatellut ennen leffan tuloa lukea kirjan kolmannen kerran.

Nythän olisi oiva tilaisuus.  Iskee silmää  Vielä käsittelemättömien kappaleiden tapahtumista vaikeneminen voi toki olla vaikeaa, mutta toisten lukijoiden kanssa turinointi voisi kenties tuoda vielä jotain uutta omaankin lukuelämykseen. (Vaikka voin kyllä kuvitella, että perheen kesken on jo tullut vaihdettua ajatuksia kirjasta.) En tiedä, onko aiempiin lukupiireihin osallistunut kuinka tai laisinkaan kirjan jo lukeneita henkilöitä, mutta voisihan sen ottaa nyt sillai kokeilumielessä.

Vartie

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #11 : 19.Marraskuu 2011, 16:55 »

Kuuteen osaan jako kuulostaa aivan mielekkäältä. Joulun tienoo olisi ainakin itselleni parasta aikaa kommentointiaktiivisuutta ajatellen ja saan kirjan käsiini tarvittaessa nopeasti, joten kannatan aloitusta 5. päivä.
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 19.Marraskuu 2011, 19:30 »

Hyvin puhuttu, Hiistu, olen sitten mukana  Iskee silmää Onhan siitä kirjasta puhuttu aika paljon kotona, mutta aina voi puhua lisää. Yritän parhaani mukaan olla hiljaa asioista, joita ei olla vielä yhdessä luettu. Aloitus 5. päivä kuulostaa oikein hyvältä, juuri ehtii tenttiviikkokin loppua.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #13 : 21.Marraskuu 2011, 18:01 »

Päivitin otsikon ja lisäsin aloitusviestiin jotain yleisluontoista ohjeistusta. Jos jokin asia on epäselvä tai muutoin vai kummeksuttaa, niin tässä ketjussa saa edelleen hihkaista.

Olen tämän viikon torstaihin asti eri läänissä kuin kirjani, joten pääsen vasta silloin päivittämään tarkat kappalejaot ja perustamaan keskusteluketjut.

Jos jollain on kirja jo käsillä, niin saa toki jo katsoa sopivaa jakoa. Viikoittaiset pätkät tulisivat siis kirjan kolmen "osan" mukaan ja kukin osa vielä puolesta välistä katki, missä luku sattuukaan sopivasti vaihtumaan. Eli esim. ensimmäisen viikon pätkä olisi suunnilleen ensimmäisen osan puoliväliin.

Ei niillä toki vielä varmaankaan hoppua.. Mutta onpahan elämää suunniteltuna etiäpäin.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #14 : 25.Marraskuu 2011, 23:56 »

Jee! Sain tänään käydä hakemassa varaamani kappaleen kirjaa! :)

Puhuttiin jo yliopiston kulttuurintutkimuksen opiskelijoiden kanssa, että voitaisiin (nyt kun valittiin ensi vuoden hallitus, johon minä edelleen kuulun, jo neljättä vuotta) jatkaa NaNo-piirin toimintaa yleisemmäksi luku- ja kirjoituspiiriksi. Pitäisi kai antaa pisteet tämän idean synnyttämisestä myös Hiistulle, kun täällä pääsen nyt olemaan mukana piirissä. :)

Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #15 : 05.Joulukuu 2011, 22:53 »

Minä hain juuri omasta kirjahyllystäni Nälkäpelin tähän työhuoneeseen ^^

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Huoleton

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 11.Kesäkuu 2012, 08:32 »

Hei!

Joko uuden kirjan valinta on käynnissä?
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #17 : 18.Kesäkuu 2012, 19:17 »

Eipä ole vielä päätetty. Pitäisi löytyä sellainen kirja, joka innostaisi porukan mukaan. Nälkäpeli oli hyvä, mutta siinäkin suurin osa porukasta jättäytyi pois ensimmäisen osan jälkeen (epäilen vahvasti, että se ahmaistiin saman tien)
Huoleton

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 18.Kesäkuu 2012, 19:32 »

Kävisikö Pilvikartasto? Itselläni se on vähän jumissa ja ajattelin, että lukuapu voisi hiukan vauhdittaa puuhaa.
Sivuja: [1]   Siirry ylös