01.Elokuu 2014, 06:43 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Suzanne Collins: Nälkäpeli, luvut 10–13 (3)  (Luettu 584 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 25.Marraskuu 2011, 18:42 »

Tämän osan käsittely alkaa 19.12.2011

Luvut 10, 11, 12 ja 13.

Tavallaan.
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #1 : 03.Tammikuu 2012, 23:30 »

No nyt kiinnostaa! Kun päästiin itse peliin.  Hymyilee

Pidän siitä, että nälkäpelin sisältö on Katnissille jo ennestään läpikotaisin tuttua, eikä missään vaiheessa siten tullut tilannetta, jossa niitä alettaisiin hänelle (eli lukijalle) luennoimaan. Nyt asiat selkiytyvät luontevasti ja kutkuttavan vähitellen, sitä mukaa kun Katniss tulee kiinnittäneeksi niihin huomiota. Toisaalta tulee kyllä mietittyä, mahtaako itse lukijana olla täysin pimennossa jostain tärkeästä seikasta… Mahdettiinkohan missään sanoa, millä tavoin Haymitch voitti aikoinaan oman pelinsä? Hänen antamistaan neuvoista ei ainakaan voinut päätellä pahemmin mitään, mutta varmaan asia on päähenkilöiden tiedossa ja jotenkin saattaa vaikuttaa heidän toimintaansa... Mene ja tiedä, kun ei tiedä.

Entä oliko aiemmin ollut mitään mainintaa (ennen kuin Cinna nyt sanoi), että matkijanärhi olisi Vyöhykkeen 12 jokin tunnus? Vai tarkoittiko se vain, että rintakoru oli se yksi sallittu muistoesine kotoa?

Hassua kyllä, mutta tajusin vasta näitä lukuja lukiessani, että olin kuvitellut, että nälkäpelissä olisi käytössä myös tuliaseita, edes jotain.. Vaikka eihän tarkemmin ajateltuna harjoittelun yhteydessäkään ollut mitään mainintaa sellaisista. Ehkä lapset hakkaamassa toisiaan hengiltä nuijilla on sitten jotenkin kivempi juttu kuin lapset ampumassa toisiaan haulikolla. Jousipyssy olisikin siis ihan ykkösaseita... Toivottavasti Katniss saa sellaisen nyt napatuksi tai itse tehdyksi tai vaikka niiltä sponsoreilta lahjaksi. Jotenkin varmasti saa, koska sehän on koko kirjan ajan ollut se hänen juttunsa. (Sinänsä olisi kyllä hupaisa veto, jos ei saisi.)

Vaikka edelleen Katnissin pärjäämiseen uskonkin, niin mitenkään liian helpolla hän ei tunnu pääsevän. Vesipula vaikutti varsin realistiselta tilanteelta. Olin epäillyt, että pelin kulkuun voitaisiin jollain tavoin puuttua, mutta tulipalo tuli täytenä yllätyksenä. Ihmisethän ovat lyöneet vetoa kilpailijoiden pärjäämisestä, joten tuntui täysin käsittämättömältä, että järjestäjät tahallaan vahingoittaisivat yhtä tribuuttia!  Järkyttynyt  Ehkä se vedonlyönti ei sitten ole niin keskeinen osa peliä, vaan enempi tahdotaan vain jotain vauhdikasta töllöntäytettä. Tai sitten sitä ei kuulu ajatella sillai.

Oli mielenkiintoista seurata, miten Katniss jatkuvasti huomioi esiintyvänsä tv-kameroille, mietti yksittäisiä ilmeitään ja miten katsojat niitä tulkitsisivat… Lukiessa tulin väkisinkin ajatelleeksi, millä tavoin Nälkäpelistä tuleva elokuva mahtaa olla toteutettu. Minusta olisi todella hienoa, jos elokuvassa tapahtumia näytettäisiin myös katsojien näkökulmasta – miltä Nälkäpeli oikeasti näyttäisi televisiosta seurattuna. Kommentaattorin ja asiantuntijaraatien spekulointisessioita ja sellaisia, puhuvia päitä.. osin dokumentaarinen ote, sillai kuten District 9:ssä. Tapahtumia muustakin kuin Katnissin näkökulmasta... (Pahoin kyllä pelkään, että joudun pettymään sitä enempi, mitä enempi leffaa tässä nyt itsekseni ”suunnittelen”.  Pyörittää silmiään)

Peetan hyviä aikeita en edelleenkään osaa epäillä, vaikka ammattilaisten sakkiin lyöttäytyminen olikin hykerryttävän arvaamaton käänne. Olen lähes täysin varma, että hän puhui vilpittömästi viimeisenä iltana siellä katolla, kun sanoi haluavansa pysyä pelissä omana itsenään tms. Ettei häntä esitettäisi hirviönä.. ehkä hänellä oli jo silloin pelisuunnitelma valmiina. Mutta samalla on kirkkaana mielessä jotain aitona pitämäänsä, jota haluaa varjella... Ihan ei ole tämä ajatus nyt ehtinyt muotoutua, mutta eiköhän se siitä, lisää lukiessa.

((Sain muuten suurta (ja todennäköisesti hyvin yksityistä) hupia Peetan haastattelusta: "Todella kurja tuuri." - "Paremminkin voisi olla." Mieleen pukahti nimittäin elävä kuva Matti Hautamäestä (mäkihyppääjä) antamassa  lakonisia kommenttejaan hypyn jälkeen.. ja Peeta sillai yhtä synkän jähmeänä siellä lavalla... Ihan vaan tällai häiritsevänä yksityiskohtana, miun lukukokemuksesta.  Näyttää kieltä))

Tavallaan.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 21.Tammikuu 2012, 21:55 »

Minäkin olen varsin tyytyväinen siitä, että vihdoin päästiin itse Nälkäpeliin. Johan sitä on jo alustettu. Minä en itse missään vaiheessa odottanut tuliaseita, koska tähän asti taistelukuvauksessa eikä treeneissä ole missään vaiheessa sellaisia mainittu vaan painotus on ollut fyysisemmällä kampailulla. Nyt tosin odotan kovasti sitä, että Katniss saisi vihdoin sen jousensa ja jollain tapaa loistaisi kilpailussa. Tietysti se olisi ollut liian helppoa jos hänellä olisi ollut se alusta asti.

Tällä hetkellä spekuloin, että Peetaa on oikeasti Katnissin puolella ja suunnittelee antavansa hänelle jousen jossain sopivassa juonenkäänteessä.

Lisäksi mietin tuota sponsorointisysteemiä. Kuinka ihmeen kallista ja hankalaa voi veden tuoti olla jos sitä pitää niin pihdata? Millainen sponsorisysteemi oikeasti on? Pitää maksaa hirveästi rahaa ihan pienistä asioista? Jos Katniss sai 11 pistettä ja potentiaalisia sponsoreita, miksei hän ole saanut vielä mitään apuja?

Tällä hetkellä mielikuvani on muuttunut Battle Royalen kopiosta Battle Royalen ja Big Brotherin yhdistelmäksi. Big Brotherissakin tykätään sekoittaa pakkaa keinotekoisilla jutuilla (ja eikös senkin kanssa harrasteta yhtä lailla vedonlyöntiä).
Skie
***

« Vastaus #3 : 04.Helmikuu 2012, 18:00 »

Hmm, taas pääsi lipsahtamaan, lukaisin kirjan loppuun tänään... No, yritän nyt jotain iskeä taas näihin kohtiin, mutta kieltämättä loppuun lukeminen vaikeuttaa kirjoittelua kun pitää palata selaamaan että missäs kohti sitä mitäkin tapahtui.

No niin, itse peliin kuitenkin päästiin. Ja mielenkiintoinen alku, itsehän odotin että Katniss olisi ehtinyt syöksyä jouselle, mutta odotusten vastaisesti niin ei käynytkään. Kaiken kaikkiaan tuo Katniksen kamppailu alkuvaiheessa oli tehty mielestäni mukavan uskottavan oloiseksi, veden löytäminen ja yleensä ottaen alueella suunnistaminen ovat sellaisia asioita, jota kukaan tuskin handlaa ihan ensi yrittämältä. Jossain määrin tuo pelintekijöiden puuttuminen tapahtumien kulkuun vaivasi, miksi tehdä alueesta turhan iso jos haluaa yhteenottoja osallistujien välille. Toisaalta kysehän on kuitenkin ehkä ennen kaikkea viihteestä... Tämä kyseinen pätkä ei kuitenkaan ihan suosikkeihin kuulunut, varsinkin tulipalon pakoilu oli, jännittävyydestään huolimatta, yllättävänkin puuduttavaa luettavaa.

Add oil la!
Sivuja: [1]   Siirry ylös