|
Hiistu
|
 |
« Vastaus #1 : 02.Tammikuu 2012, 12:55 » |
|
En oikein vieläkään innostunut.
Tässä osassa tarinaa minua häiritsi tietty ennalta-arvattavuus: ensin Katniss on vuorenvarma, ettei hän takuulla onnistu missään, kukaan ei pidä hänestä jne., mutta sitten kaikki sujuukin loistavasti. Sama homma toistuu vaunuajelussa, taitojen esittelyssä, haastattelussa... Toinen häiritsevä juttu oli, että useampaan otteeseen viitattiin johonkin aiempaan tapahtumaan, jonka olin kuitenkin jo autuaasti unohtanut. (Esim. Katnissin ja Peetan välit olivat olleet viileät siitä asti kun Katniss paiskoi ovea - siis mitä ovea ja milloin?) Johtuu varmaan siitä, että luin nämä luvut pienissä pätkissä ja aina silloin tällöin, niin ehti unohtua..
Vyöhykkeen 12 köyhyys johtuu ilmeisesti täysin yhteiskunnallisesta/sosiaalisesta systeemistä, eikä sittenkään mistään luonnonmullistuksesta tms. jollaista ensimmäisistä luvuista vielä etsiskelin. Capitolista ainakin on maailmanlopun meiningit kaukana. Kaupungin omalaatuista prameilua ja tekniikkajuttuja kuvattaessa tuli ensimmäistä kertaa olo, että tarina todellakin sijoittuu johonkin tulevaisuuden maailmaan. Etenkin eriskummallisten pukujen ja muutoinkin ulkoisen ehostuksen kuvailuun oli panostettu.. ja perin eksoottiseltahan se kuulostikin. Samalla kaupunkilaisten elämäntavasta tuli hauskasti mieleen antiikin yhteiskunta, gladiaattoreineen ja orjineen päivineen. Selvästikin tässä nyt paha ja huikentelevainen Capitol sortaa koyhiä ja rehtejä Vyöhykkeitä...
Kiinnostavinta oli jälleen saada lisää tietoja itse nälkäpelistä. Entistä selvemmäksi tuli, että kyseessä on todellakin tv-show, jonka tarkoitus (tai ainakin yksi niistä?) on viihdyttää capitolilaisia. Aiemmin ajattelin, että kilpailijat vain suljetaan jollekin alueelle, jossa sitten saavat lymyskellä ja mätkiä toisensa parhaansa mukaan hengiltä. Mutta nyt sitten kun on kaikki sponsoritkin.. Alkoi mietityttää, kuinka paljon pelin tapahtumia ohjaillaan, onko siellä jotain lisätehtäviä tai vastaavaa...
Ei minua kyllä Katnissin pärjääminen nälkäpelissä pahemmin edes jännitä. Kaipa hän nyt hengissä selviää, koska kyseessä on kirjasarja ja kaipa hän lopuissakin sarjan osissa vielä esiintyy. Henkilökohtaisesti minulla ei olisi mitään sitäkään vastaan, että päähenkilönä olisi jatkossa joku muu kuin alati äreä Katniss. Hänen äksyilynsä on kyllä johdonmukaista ja sikäli hahmo eheä (mitä nyt lautasten viskominen seinille oli mielestäni ehkä vähän liioiteltua, koska tokkopa hänellä kotonakaan on suuttuessaan ollut varaa pahemmin tuhota irtaimistoa). Ja sinänsä voimakastahtoinen ja pölhöjä sovinnaissääntöjä vastaan kapinoiva tyttö hyvä veto nuortenkirjan päähenkilöksi... Mutta en minä hänestä henkilönä tykkää.
Myös muiden henkilöiden asemaa oli mukava mietiskellä. Peetan hyväntahtoisuuteen uskon edelleen, vaikka tuskinpa hän sai kovat pisteensä pelkästään painoja viskomalla. Muista kilpailijoista Vyöhykkeen 11 heiveröinen Rue nyt ainakin on tavalla tai toisella merkityksellinen, koska hänet rinnastettiin Primiin. Myös Cinnasta on varmaan vielä jotain kertomatta. Jossain vaiheessa mainittiin hänen valinneen stailattavakseen juuri Vyöhykkkeen 12 - miksi? Muutoinkin ollaan tehty selväksi, kuinka hän on erilainen kuin jokin tavallinen capitolin stailaajatallukka. Myös punatukkaisen avox-tytön täytyy olla jotenkin tärkeä, koska hänestä ollaan nyt niin paljon kohkattu.
En pidä edes mitenkään välttämättömänä, että kaikki tribuutit yhtä lukuun ottamatta kuolisivat tässä nälkäpelissä. Katnissin hahmohan uhmaa systeemiä ja tarinassa varmaan tarkoitus kertoa jostakin ystävyyden voimasta tai sellaisesta.. joten jollain tapaa pelin sääntöihin tulee muutos ja jotain ennennäkemätöntä ja kertomisen arvoista tapahtuu. Näin uskonma.
|