28.Heinäkuu 2014, 15:20 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Suzanne Collins: Nälkäpeli, luvut 5–9 (2)  (Luettu 728 kertaa)
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 25.Marraskuu 2011, 18:42 »

Tämän osan käsittely alkaa 12.12.2011

Luvut 5, 6, 7, 8 ja 9.

Tavallaan.
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #1 : 02.Tammikuu 2012, 12:55 »

En oikein vieläkään innostunut.

Tässä osassa tarinaa minua häiritsi tietty ennalta-arvattavuus: ensin Katniss on vuorenvarma, ettei hän takuulla onnistu missään, kukaan ei pidä hänestä jne., mutta sitten kaikki sujuukin loistavasti. Sama homma toistuu vaunuajelussa, taitojen esittelyssä, haastattelussa... Toinen häiritsevä juttu oli, että useampaan otteeseen viitattiin johonkin aiempaan tapahtumaan, jonka olin kuitenkin jo autuaasti unohtanut. (Esim. Katnissin ja Peetan välit olivat olleet viileät siitä asti kun Katniss paiskoi ovea - siis mitä ovea ja milloin?) Johtuu varmaan siitä, että luin nämä luvut pienissä pätkissä ja aina silloin tällöin, niin ehti unohtua..

Vyöhykkeen 12 köyhyys johtuu ilmeisesti täysin yhteiskunnallisesta/sosiaalisesta systeemistä, eikä sittenkään mistään luonnonmullistuksesta tms. jollaista ensimmäisistä luvuista vielä etsiskelin. Capitolista ainakin on maailmanlopun meiningit kaukana. Kaupungin omalaatuista prameilua ja tekniikkajuttuja kuvattaessa tuli ensimmäistä kertaa olo, että tarina todellakin sijoittuu johonkin tulevaisuuden maailmaan. Etenkin eriskummallisten pukujen ja muutoinkin ulkoisen ehostuksen kuvailuun oli panostettu.. ja perin eksoottiseltahan se kuulostikin. Samalla kaupunkilaisten elämäntavasta tuli hauskasti mieleen antiikin yhteiskunta, gladiaattoreineen ja orjineen päivineen. Selvästikin tässä nyt paha ja huikentelevainen Capitol sortaa koyhiä ja rehtejä Vyöhykkeitä...

Kiinnostavinta oli jälleen saada lisää tietoja itse nälkäpelistä. Entistä selvemmäksi tuli, että kyseessä on todellakin tv-show, jonka tarkoitus (tai ainakin yksi niistä?) on viihdyttää capitolilaisia. Aiemmin ajattelin, että kilpailijat vain suljetaan jollekin alueelle, jossa sitten saavat lymyskellä ja mätkiä toisensa parhaansa mukaan hengiltä. Mutta nyt sitten kun on kaikki sponsoritkin.. Alkoi mietityttää, kuinka paljon pelin tapahtumia ohjaillaan, onko siellä jotain lisätehtäviä tai vastaavaa...

Ei minua kyllä Katnissin pärjääminen nälkäpelissä pahemmin edes jännitä. Kaipa hän nyt hengissä selviää, koska kyseessä on kirjasarja ja kaipa hän lopuissakin sarjan osissa vielä esiintyy. Henkilökohtaisesti minulla ei olisi mitään sitäkään vastaan, että päähenkilönä olisi jatkossa joku muu kuin alati äreä Katniss. Hänen äksyilynsä on kyllä johdonmukaista ja sikäli hahmo eheä (mitä nyt lautasten viskominen seinille oli mielestäni ehkä vähän liioiteltua, koska tokkopa hänellä kotonakaan on suuttuessaan ollut varaa pahemmin tuhota irtaimistoa). Ja sinänsä voimakastahtoinen ja pölhöjä sovinnaissääntöjä vastaan kapinoiva tyttö hyvä veto nuortenkirjan päähenkilöksi... Mutta en minä hänestä henkilönä tykkää.

Myös muiden henkilöiden asemaa oli mukava mietiskellä. Peetan hyväntahtoisuuteen uskon edelleen, vaikka tuskinpa hän sai kovat pisteensä pelkästään painoja viskomalla. Muista kilpailijoista Vyöhykkeen 11 heiveröinen Rue nyt ainakin on tavalla tai toisella merkityksellinen, koska hänet rinnastettiin Primiin. Myös Cinnasta on varmaan vielä jotain kertomatta. Jossain vaiheessa mainittiin hänen valinneen stailattavakseen juuri Vyöhykkkeen 12 - miksi? Muutoinkin ollaan tehty selväksi, kuinka hän on erilainen kuin jokin tavallinen capitolin stailaajatallukka. Myös punatukkaisen avox-tytön täytyy olla jotenkin tärkeä, koska hänestä ollaan nyt niin paljon kohkattu.

En pidä edes mitenkään välttämättömänä, että kaikki tribuutit yhtä lukuun ottamatta kuolisivat tässä nälkäpelissä. Katnissin hahmohan uhmaa systeemiä ja tarinassa varmaan tarkoitus kertoa jostakin ystävyyden voimasta tai sellaisesta.. joten jollain tapaa pelin sääntöihin tulee muutos ja jotain ennennäkemätöntä ja kertomisen arvoista tapahtuu. Näin uskonma.
« Viimeksi muokattu: 02.Tammikuu 2012, 13:00 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 07.Tammikuu 2012, 21:27 »

Olipa pitkä pätkä - eikä vieläkään olla itse nälkäpelissä. Minulla oli jotenkin ennen kirjaa sellainen kuva, että kirjassa hypättäisiin jo aikaisemmassa vaiheessa itse taisteluun. Mielessä on kai Battle Royale, jossa alkua on hyvin vähän ja sitten ollaankin jo saarella tappamassa pois luokkakavereita. Luultavasti muutenkin ennakkoasettelussa ja muussa vertaan tarinaa tähän elokuvaan. Yhtäläisyyksiä tulee varmaan löytymään lisääkin, vaikka tässä tarinassa tuntuisi olevan enemmän sivujuonia.

Minuakin vähän häiritsee hahmon hyvyys ja oletankin jo hänen pieksevän muut mennen tullen. Oikeasti varmaan tulee paljon läheltä piti -tilanteita ja pohtimista "voinko sittenkään tappaa". Eteenkin kun Peeta sanoi tv-lähetyksessä olevansa ihastunut Katnissiin. Toisaalta, samaan aikaan se vaikutti sovitulta show:lta. Odotan oikeastaan mielenkiinnolla sitä pystyvätkö he yhdistämään voimansa taistelukentällä.

Olen samaa mieltä esiteltyjen sivuhahmojen kanssa. Heillä tulee olemaan vaikutusta vielä tulevaan juonikuvioon ja tykkään etten tässä vaiheessa osaa arvata tarinaa ihan vielä ihan loppuun, koska mm. yhteiskunnallisia asioita on kerrottu vielä varsin vähän.

Skie
***

« Vastaus #3 : 04.Helmikuu 2012, 09:45 »

Tuossa ekalla kierroksella muistan miettineeni että teknologiatason ero District 12 ja Capitolin välillä on hämmentävän suuri. Mutta kyllähän sitä tietysti aikamoisia eroja löytää jo meidän maailmastamme, joten ei kai tuota sinällään voi pitää epäuskottavana...

Toisessa osassa tämä ihmisten välisten suhteiden, erityisesti Peetan ja Katnikssen suhteen kehittyminen, tuntuu olevan merkittävää. Toisaalta minua ärsytti se kuinka koko ajan mietittiin että mitä tuon teon taustalla nyt oli ja miksi tuo noin sanoi, mutta kyllähän tuo hahmon rooliin sopii. Ehkä kyse on vain siitä etten jaksa itse kyseenalaistaa koko ajan jokaisen motiiveja, jotta voin sitten myöhemmin yllättyä kun he tekevät jotain vastoin odotuksia.

Odotin noiden sivuhahmojen osalta, että eri alueiden tribuutteja oltaisiin esitelty vähän tarkemmin. Arvattavissa on, että kaikki nimeltä mainitut henkilöt ovat jokseenkin merkittävässä roolissa, mutta jotenkin se että suurin osa kilpakumppaneista ohitetaan vain lyhyellä maininnalla (ammattilainen, laiha, isokokoinen) on vähän erikoista. Tai siis eikö olisi Katnikssen omalta kannalta parempi arvioida vastustajien vahvuuksia ja heikkouksia jo ennen peliin astumista? Mutta ehkäpä se olisi sitten vain vienyt turhan paljon aikaa ja kirjan juonta väärään suuntaan, arvattavissahan on että suurin osa muista tribuuteista heittää veivinsa, toisin kuin Katniss. Toisaalta, olisihan se poikkeuksellista mikäli Katniss kuolisi lopussa, ja seuraava osa sarjasta kerroittaisiin sitten Peetan näkökulmasta... Mutta todella epätodennäiköistä.

Add oil la!
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #4 : 04.Helmikuu 2012, 11:03 »

Ehkä siinä olisi tullut sellaista informaatioähkyä, jota nyt hyvän kirjailijan kannattaa välttää. Tietysti yksi vaihtoehto olisi ollut pohtia asiaa siinä sivussa todella pitkään ja syvällisesti, käydä jokainen tyyppi yksitellen läpi ja antaa Katnissin luoda niistä koko ajan jo tuossa vaiheessa ns. muistiinpanoja, mutta se varmaan olisi vain viivyttänyt itse peliin pääsemistä entisestään. Minun muistini mukaan olin kuitenkin pelissä melko hyvin kärryillä siitä, kuka on kuka.
Skie
***

« Vastaus #5 : 04.Helmikuu 2012, 17:46 »

Näin eteenpäin luettuna, kyllä, kärryillä pysyi ihan hyvin. Toisaalta minua edelleen häiritsi se, kuinka moni noista tribuuteista jäi kokonaan nimeämättä. Toisaalta oma nimimuistini on niin heikko että ehkäpä ymmärrän pointin, onhan se nyt vaan helpompaa luokitella ihmisiä numeroilla.

Add oil la!
Sivuja: [1]   Siirry ylös