20.Huhtikuu 2014, 04:12 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Suzanne Collins: Nälkäpeli, alku – luku 4 (1)  (Luettu 1310 kertaa)

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 25.Marraskuu 2011, 18:43 »

Tämän osan käsittely alkaa 5.12.2011

Luvut 1, 2, 3 ja 4.

Vartie
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 05.Joulukuu 2011, 18:36 »

Luettu!

Itse asiassa - teksti on sen verran helppolukuista, että ajauduin vähän aiottua kohtaa pitemmällekin. Hups? Tämä lienee katsottava kunniaksi kirjoitajalle, vaikkei suoraan olekaan tae laadusta.

(Luen muuten englanniksi, en ole varma, miten käsitteitä on suomennettu.)

Mutjoo, kokonaisuus näiden neljän ensimmäisen luvun perusteella sellaista hailakanlämmintä "ihan kiva" -tasoa. En ole kauhean ihastunut kirjailijan tapaan käyttää flashbackeja, ne tuntuvat jotenkin päälleliimatuilta (Katniss irrottautuu nykyhetkestään selittääkseen asian lukijalle) ja liian selitteleviltä. Isä-fläsäri oli aika höttöinen. Kirjan premissi ei ole maailman omaperäisin, mutta tykkään tosi-tv -elementistä. Siihen liittyen: Hämmentää tämän maailman teknologiataso. No, se varmaan selkenee, ja itse asiassa pidän kyllä, kun sentään maailman suhteen ei selitetä liikoja.

Panem? Panem et circenses vai? Niistähän tämä kirja taitaa kertoa. Onkohan nälkäpelissä kunnon tosi-tv -hengessä haasteita, joista palkintona ruokaa (ja häviäjille kuolo)? Joukkueita ilmeisesti ei ainakaan ole, vaan jokainen on omillaan.

Onkohan alue? vyöhyke? piiri? (district) 12 jotenkin todella paljon muita pienempi, vai onko tässä maassa älyttömän vähän asukkaita?

Hahmoista: Gale jäi sitten taakse, mikähän hänen roolinsa on jatkossa... Nyt ainakin tuli vaikutelma, ettei hänellä olekaan pelissä merkitystä (ellei sitten - taas tosi-tv -ideoita - nälkäpelissä ole osiota, jossa järjestäjät hakevat paikalle jonkun läheisen ihmisen osaksi jotakin tehtävää). Katniss on kelpo protagonisti. Elinolojensa kovettama kissanhukuttaja, tykkään. Peetasta nyt ainakin toistaiseksi uskon, että on oikeasti niin vilpitön kuin miltä vaikuttaa, mutta kattellaan. Odotan jonkinlaista romanssia myös, kun yleensä näissä on. Haymitch on ilmeisesti enemmän kuin pelkkä juoppo, varmaan tärkeä hahmo, josta paljastuu traagisia asioita. Effiestä en oikein osaa sanoa mitään.

Hajamietelmänä jäi mieleen pahaenteiseltä kuulostava district 13. Aika usein fiktiossa on kolmetoista jotain, joista yksi on kadonnut tai tuhottu - paitsi että. Pidetäänpä tätäkin silmällä. Toinen spoilerihenkinen miete perustuu siihen, että satun tietämään kirjasarjan viimeisen osan nimen, että ei siitä sen enempää.
Narri
***

« Vastaus #2 : 07.Joulukuu 2011, 13:08 »

Takaumat ovat ihan kunniallinen kerronnan keino "laajentaa" kuvausta. Collins on kirjailijana varmatyylinen ja suorastaan näppärä.

Nyt kun Jenkeissä yksi prosentti pitää valtaa ja 99 prosenttia (Occupy Wall Street -liike) on alkanut sitä vastustaa, niin Nälkäpeli on saanut ajankohtaisuutta ihan uudella tavalla.
Vanamo
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 09.Joulukuu 2011, 12:50 »

Minullekin kävi niin, että luin kirjaa hieman enemmän kuin olisi tarvinnut. Alku oli siis mielenkiintoinen ja vetävä.

En häiriintynyt Vartien mainitsemista takaumista, sillä jouduin nyt selailemaan kirjaa hieman löytääkseni ja voidakseni kiinnittää huomiota näihin. Lukemiseni ei ylipäätään ollut erityisen analysoivaa tai kritisoivaa, vaan uppouduin kirjan juoneen, joka lähti rullaamaan mukavasti heti alusta alkaen.

Katnissin ilmoittauduttua vapaaehtoiseksi kuvittelin hetken, että ehkä myös Gale tekisi näin. Jälkikäteen totesin, että eihän siinä olisi ollut mitään järkeä, sillä miksipä Gale olisi halunnut taistelemaan ystäväänsä vastaan... Peeta vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta tyypiltä ja odotan jotain säpinää hänen ja Katnissin välille.

Minäkin pohdin vyöhykettä 13 ja odotan, että siitä paljastuu lisää tietoa. Lisäksi mietin, että mikähän merkitys Madgen antamalla rintaneulalla on, kun hän erityisesti painotti Katnissia pitämään sitä? Voisiko siihen olla kätketty jotain? Odotan myös saavani lisää tietoa Haymitchin menneisyydestä. Ei tunnu yllättävältä, että voittaja on ratkennut ryyppäämään, hän on varmasti joutunut tekemään pelissä kauheita asioita.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #4 : 15.Joulukuu 2011, 23:57 »

Kyllähän tuo alku onnistui herättämään uteliaisuutta.

Varsinaiseen kiinnostavaan asiaan eli itse nälkäpeliin päästiin kiitettävän nopeasti. Pidin tavasta, jolla pelistä (kuten asioista muutoinkin) annettiin tietoa tipotellen, mainituissa takaumissa ja muutoinkin. Esimerkiksi mainittiin, että peliä varten täytyisi saada sponsoreita. Tuli ilmi niin luontevasti ja henkilöille itselleen itsestään selvänä asiana, että lukiessa tuli ihan sellainen olo, että juu, niin niitä sponsoreitakin, niin tietty juu...  Hymyilee

Minä olin ihan ihmeissäni, kun kävi ilmi, että siellä on televisioita.. Alussa kuvatusta kurjuudesta olin jotenkin saanut päähäni, että kirjan maailmassa nyt vaan kertakaikkisesti eletään alkeellisissa oloissa. Mutta ilmeisesti kyse onkin vain kyseisen vyöhykkeen köyhyydestä ja muualla elellään mukavammin.

Kaipaisin kyllä jonkinlaista selvitystä, mitä maailmassa on tapahtunut. Lähinnä häiritsee, että tarina on periaatteessa sijoitettu tulevaisuuden Yhdysvaltoihin, joka on kokenut jonkinlaisen mullistuksen. Mutta millaisen – miksi ollaan Yhdysvalloissa, kun ollaan tuollaisessa maailmassa? Tarinan nykyisyydessä ympäristö ei vaikuta mitenkään saastuneelta, eläin- ja kasvikunta on kutakuinkin ennallaan, ei näy mitään sotilaallista aktiivisuutta, ei ole tautien tai säteilyn runtelemia ihmisiä, ei viitteitä mistään äärimmäisistä sääilmiöistä... Oletin esimerkiksi, että aidatun asuinalueen ulkopuolella olisi jotain hirveäkamalaa, joka estäisi nälkään nääntyviä ihmisiä menemästä metsään vaikkapa nyt poimimaan mansikoita. Mutta ilmeisesti aita on tarkoitettu vain pitämään ihmiset sisäpuolella. Eikä tällaisia asioita ilmeisesti kuuluisi miettiä.

Päähenkilöstä en oikein vielä saanut kuvaa, millainen ihminen hän on. Heti tribuutiksi päädyttyään Katniss alkoi jopa huvittavan korostetusti epäillä kaikkia ja nähdä kaikessa taktikointia peliä varten.. (Täytyy kyllä tunnustaa, että Peetan isän antaessa pikkuleipälahjansa omaan mieleeni tuli, että onkohan ne piparit myrkytettyjä.  Pyörittää silmiään ) Mahdollisena tarinan jatkona mieltä kutkuttelisi ajatus, että Katnissista kehkeytyy varsinainen antisankaritar, joka keinoja kaihtamatta kieroilee kilpailijoitaan hengiltä.. mutta tokkopa sentään. Todennäköisempänä skenaariona näkisin jonkinlaisen kasvutarinan, jossa Katnissin täytyy oppia luottamaan ystäviinsä ja tekemään yhteistyötä ja muuta sellaista, sosiaalisesti suotavaa toimintaa. Peetan vilpittömyyteen minäkin uskon.

Hahmoista: Gale jäi sitten taakse, mikähän hänen roolinsa on jatkossa...

Galesta pidin jonkin verran ihan jo siksi, ettei hänellä ja Katnissilla tuntunut olevan mitään romanttista sutinaa. (Tosin sitä toisteltiin niin moneen kertaan, että alkoi jo epäilyttää.) Ehkä tässä olisi nuortenkirja, jossa tarinan pääpaino on jossain muualla kuin perinteisissä "kuka tykkää kenestä " -kiemuroissa. Vaikka onhan niillekin vielä runsaasti aikaa. Mahdetaankohan jatkossa seurata pelkästään peliä, vai saadaanko otteita myös kotivyöhykkeen elämästä...

Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #5 : 16.Joulukuu 2011, 00:01 »

Tiedättekö, pakko huomauttaa: noita teidän mietintöjänne on hurjan hauska lukea kun itse tietää, mitä tulee tapahtumaan ja mitä selviää. :D Olkaatten huoleti.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #6 : 16.Joulukuu 2011, 00:05 »

Kiva kuulla, että onnistumme tuottamaan huvitusta.  Näyttää kieltä  Tällai lukijana on erityisen kiva päästä vertailemaan, miettivätkö toiset lukijat samassa kohdin samanlaisia asioita, vai mitä kaikkea tarina saakaan päässä pyörimään. Esim. vanamon huomio, että Haymitch onkin varmaan alkanut juoda juurikin pelin tähden... Itse en ollut tajunnut kiinnittää asiaan mitään huomiota.

Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #7 : 31.Joulukuu 2011, 15:13 »

Minäkin pääsin tarinan alkuun. Ja vauhtiin. Tarinaan pääsi nopeasti sisälle ja yhteiskunnan erikoisuuksia tiputeltiin hyvää vauhtia niin, että maailmakin alkoi hahmottua. Painotus oli tietysti Nälkäpelissä, alistavassa yhteiskunnassa sekä päähenkilön kurjuudessa. Alun suuresta juonenkäänteistä pääsin spoilaantumaan jo elokuvan trailerin nähdessäni.

Minua häiritsi tosin se, että metsästäminen on niinkin tärkeä tulonlähde kun todellisuudessa se on vaikeaa ja saaliitkin ovat vähintään satunnaisia. Tulee epämiellyttävästi Eragonin alku mieleen.
Nafisan
Kriitikko

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #8 : 04.Tammikuu 2012, 02:56 »

Luin koko kirjan netittömänä ollessa, joten en päässyt jokaisen pätkän jälkeen kommentoimaan tuntojani - jotka vaihtui aika paljon alkuasetelmista loppua kohti.

Ärsyttävä tekninen piirre kirjassa oli samojen lauseiden lähes sanasta sanaan toistelu jo heti alussa. Muutoin alku koukutti varsin tehokkaasti. Huomasin nopeasti syyt, miksi tätä ja Tarkoitettua on verrattu, vaikka toimivatkin ihan eri tavoin.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Narri
***

« Vastaus #9 : 04.Tammikuu 2012, 13:47 »

Vaikka Nälkäpelin maailma on dystopia, antiikin Rooma tulevaisuudessa nimeään myöten, niin jotenkin se on niin kiehtova, että eläytymisen myötä se tuntuu "jännittävältä" paikalta. Vaikka oikeasti olisi ihan hirveätä elää sen todellisuudessa. Fiktion kautta sen sijaan siellä on ihan mukava käydä.

Collins käyttää hyvin yksinkertaista kieltä ja lauseita. Tarkoituksellisesti. Proosa on taloudellisen tehokasta ja iskevää. Inauksen verran siinä on mukana "hömppäkirjallisuuden" romantiikkaa, mutta senkin voi (halutessaan) käsittää ironiseksi.

Pikkuleivät (cookies) ovat Amerikassa jonkinlainen äärimmäinen kotoisuuden ja turvallisuuden symboli. Sitä ne kai tässäkin kirjassa symbolisoivat.
Skie
***

« Vastaus #10 : 04.Helmikuu 2012, 09:25 »

No niin, vihdoin pääsen tämän asian kimppuun. Olen siis lukenut kirjan tuossa reilu vuosi sitten, mutta ostin nyt englanninkielisen version ja aloin lukemaan. Joitain mieleentulleita asioita ajattelin kommentoida, mutta tuskin sen suuremmin asioita tulee analysoitua. Varsinkin kun jo alussa lipsahti, ja eilen lukaisinkin kirjaa eteenpäin lukuun 11, kun tarkoitus oli pysähtyä neloseen...

Täytyy sanoa että toisella lukukierroksella eniten jäi vaivaamaan se, että minkä takia tuota koko Nälkäpeliä edes pelataan. Syyt kyllä annetaan kirjassa (muistutus kapinoinnista yms), mutta jotenkin tämä syy on vähän kepoinen. Tietysti jos sitä ajattelee ihan siltä kantilta että peli järjestetään täysin Capitolin asukkaiden sairaaksi viihdykkeeksi niin sitten voin jotenkin ajatella tämän kummallisen maailmanjärjestyksen olevan totta... Tai siis, jos kerta ihmiselämä on sen verran arvoton että varastamisesta tai aidan ulkopuolella hiippailusta viedään henki, niin miksei sitten laiteta joukko lapsia kuolemaan televisioon viihteen nimissä. Mutta eipä nuo Nälkäpelin taustalla olevat syyt lukukokemukseen vaikuta kun ei mieti asiaa.

Hahmoista. Katniss on alusta asti ollut jokseenkin pidettävä hahmo, pidän siitä että hänestä on tehty kovin todellisuudentajuinen ja jalat maassa- seisova tyyppi. Tuollaisessa elämässä tuskin on kovinkaan paljon syitä luottaa toiseen tai suunnitella omaa tulevaisuuttaan päiviä pidemmälle. Peetaa taas olen vastustanut alusta lähtien jonkin verran, jotenkin hän vaikuttaa olevan ihan vilpittömästä sellainen miten käyttäytyy, ja jostain syystä se ärsyttää minua. Haymitch... No tähän vaikuttaa varmaan ikävästi edellinen lukukerta, mutta pidän kyseisestä tyypistä paljon, ja siksi ehkä katselen hänen touhujaan vähän turhan anteeksiantavasti.  Iskee silmää

Minua tuo entisen Amerikan mantereen kohtalo ei suuremmin häirinnyt, tai toisin sanoen, Panemin historiankirjoitus varmaan on sen verran propagandantäyteistä että mistä sen tietää vaikkei mitään järkyttävää luonnonmullistusta olisi edes tapahtunut. Jos USA:sta vain kehittyi mainitunlainen valtio. Emmietiiä.

Add oil la!
Sivuja: [1]   Siirry ylös