Kyllähän tuo alku onnistui herättämään uteliaisuutta.
Varsinaiseen kiinnostavaan asiaan eli itse nälkäpeliin päästiin kiitettävän nopeasti. Pidin tavasta, jolla pelistä (kuten asioista muutoinkin) annettiin tietoa tipotellen, mainituissa takaumissa ja muutoinkin. Esimerkiksi mainittiin, että peliä varten täytyisi saada sponsoreita. Tuli ilmi niin luontevasti ja henkilöille itselleen itsestään selvänä asiana, että lukiessa tuli ihan sellainen olo, että juu, niin niitä sponsoreitakin, niin tietty juu...

Hämmentää tämän maailman teknologiataso. No, se varmaan selkenee, ja itse asiassa pidän kyllä, kun sentään maailman suhteen ei selitetä liikoja.
Minä olin ihan ihmeissäni, kun kävi ilmi, että siellä on televisioita.. Alussa kuvatusta kurjuudesta olin jotenkin saanut päähäni, että kirjan maailmassa nyt vaan kertakaikkisesti eletään alkeellisissa oloissa. Mutta ilmeisesti kyse onkin vain kyseisen vyöhykkeen köyhyydestä ja muualla elellään mukavammin.
Kaipaisin kyllä jonkinlaista selvitystä, mitä maailmassa on tapahtunut. Lähinnä häiritsee, että tarina on periaatteessa sijoitettu tulevaisuuden Yhdysvaltoihin, joka on kokenut jonkinlaisen mullistuksen. Mutta millaisen – miksi ollaan Yhdysvalloissa, kun ollaan tuollaisessa maailmassa? Tarinan nykyisyydessä ympäristö ei vaikuta mitenkään saastuneelta, eläin- ja kasvikunta on kutakuinkin ennallaan, ei näy mitään sotilaallista aktiivisuutta, ei ole tautien tai säteilyn runtelemia ihmisiä, ei viitteitä mistään äärimmäisistä sääilmiöistä... Oletin esimerkiksi, että aidatun asuinalueen ulkopuolella olisi jotain hirveäkamalaa, joka estäisi nälkään nääntyviä ihmisiä menemästä metsään vaikkapa nyt poimimaan mansikoita. Mutta ilmeisesti aita on tarkoitettu vain pitämään ihmiset sisäpuolella. Eikä tällaisia asioita ilmeisesti kuuluisi miettiä.
Päähenkilöstä en oikein vielä saanut kuvaa, millainen ihminen hän on. Heti tribuutiksi päädyttyään Katniss alkoi jopa huvittavan korostetusti epäillä kaikkia ja nähdä kaikessa taktikointia peliä varten..
(Täytyy kyllä tunnustaa, että Peetan isän antaessa pikkuleipälahjansa omaan mieleeni tuli, että onkohan ne piparit myrkytettyjä.
) Mahdollisena tarinan jatkona mieltä kutkuttelisi ajatus, että Katnissista kehkeytyy varsinainen antisankaritar, joka keinoja kaihtamatta kieroilee kilpailijoitaan hengiltä.. mutta tokkopa sentään. Todennäköisempänä skenaariona näkisin jonkinlaisen kasvutarinan, jossa Katnissin täytyy oppia luottamaan ystäviinsä ja tekemään yhteistyötä ja muuta sellaista, sosiaalisesti suotavaa toimintaa. Peetan vilpittömyyteen minäkin uskon.
Hahmoista: Gale jäi sitten taakse, mikähän hänen roolinsa on jatkossa...
Galesta pidin jonkin verran ihan jo siksi, ettei hänellä ja Katnissilla tuntunut olevan mitään romanttista sutinaa. (Tosin sitä toisteltiin niin moneen kertaan, että alkoi jo epäilyttää.) Ehkä tässä olisi nuortenkirja, jossa tarinan pääpaino on jossain muualla kuin perinteisissä "kuka tykkää kenestä " -kiemuroissa. Vaikka onhan niillekin vielä runsaasti aikaa. Mahdetaankohan jatkossa seurata pelkästään peliä, vai saadaanko otteita myös kotivyöhykkeen elämästä...