01.Syyskuu 2014, 23:59 *

8 Eva Biaudet
9 Paavo Arhinmäki
en tiedä/kerro/ketään

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Presidentinvaalit 2012  (Luettu 3860 kertaa)
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 04.Tammikuu 2012, 16:52 »

Viime viikolla sain postissa ilmoituksen äänioikeudesta presidentinvaaleissa.. ja ne vaalithan ovat siis jo ihan kohtsillään. Saatan jopa tietää, ketä äänestän, joten enköhän äänestä.

Ehdokkaat ja heidän viralliset äänestysnumeronsa näkyvät tuossa tämän keskustelun yhteydessä olevassa äänestyksessä. Siihen saa siis halutessaan (jollei muutoin, niin nähdäkseen äänestystilanteen Iskee silmää) laittaa raksia ruutuun, ketä kannattaa seuraavaksi Suomen tasavallan presidentiksi vuosiksi 2012-2018.

Oikea äänestäminenhän etenee siihen malliin, että ensimmäisen kierroksen ennakkoäänestys on 11.-17.1. (ulkomailla 11.-14.1.) ja varsinainen vaalipäivä sunnuntai 22.1. Jos toista kierrosta tulee, niin ennakkoäänestys siinä 25.-31.1. (ulkomailla 25.-28.1.) ja vaalipäivä sunnuntai 5.2. Ja vuosi siis luonnollisesti 2012.

Täällä saa siis keskustella tulevista presidentinvaaleista. Missä määrin vaalit teitä kiinnostavat, oletteko seuranneet vaalitenttejä tai muutoin keskustelua? Mikäli olette äänioikeutettuja (eli viimeistään vaalipäivänä täysi-ikäisiä ja Suomen kansalaisia), niin aiotteko äänestää - tai äänestäisittekö, jos voisitte? Joko on oma ehdokas selvillä? Millaisiin asioihin ylipäänsä kiinnitätte huomiota ehdokasta valitessa; millainen olisi mielestänne hyvä presidentti? Spekulaatiota lopputuloksesta?

Tavallaan.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 04.Tammikuu 2012, 19:51 »

Taas tällainen vaali, että ei tee mieli ketään äänestää muuten kuin toista ehdokasta vastaan. Mutta katsellaan vielä. Ääni pitänee kuitenkin käydä käyttämässä johonkuhun ihan vain velvollisuudentunteesta.
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #2 : 04.Tammikuu 2012, 22:05 »

Vaaleissa on nähdäkseni kolme mahdollista hyvää ehdokasta:

A. Niinistö niille, joita ei kiinnosta, jotka ovat kokoomuslaisia tai niille, jotka kuvittelevat olevansa ylempää keskiluokkaa tai sellaiseen jotenkin pääsevänsä.

B. Väyrynen niille, jotka ovat vanhoillisia, EU-kriittisiä tai tai vanhoihin puolueisiin sitoutumattomia. Myös osa keskustalaisista ja demareista saattaa pitää Väyrystä hyvänä ehdokkaana.

C. Haavisto suurimmalle osalle vähemmistöistä.

Arhinmäen ja Soinin tilanne on aika samanlainen: niille, jotka mieluiten heitä äänestäisivät, he ovat huonoja ehdokkaita, koska molemmilla on kannattajiensa mielestä vielä paljon tehtävää aktiivipolitiikasta. Eva Biaudet ei kerää edes sitä määrää RKP:n ulkoisia ääniä, että paikkaisi niillä RKP:ltä siirtyvät äänet, Lipponen ei ole hyvä ehdokas kenellekään ja Essayah ei edes heille :-)

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
sansa
Noviisi

« Vastaus #3 : 05.Tammikuu 2012, 01:13 »

hmmm.. olen kieltämättä vähän innoissani :P ekat presidentinvaalit, joissa pääsen äänestämään! oma ehdokkaani tuli valittua lähinnä esiintymistavan (tiedän, ei mikään paras mahdollinen seikka, mutta minkäs teet) sekä suhtalaisen liberaalien näkemysten kautta. mielestäni on hyvä jos valtion edustaja on sujuvasanainen eikä mikään seipäänniellyt kakistelija (millä en viittaa kehenkään erityiseen henkilöön!), presidentillä kun varsinaista päätösvaltaa on varsin vähän. kuitenkin kangertavaa esiintymistä kestää paremmin kuin kapeakatseisia näkemyksiä..
   suoraan sanottuna en kuitenkaan tunne, että omalla äänelläni olisi paljonkaan merkitystä. silti aion mennä äänestämään, koska suomen kansalaisena se kuuluu minunkin "toimenkuvaani" :D
tnjrp
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #4 : 05.Tammikuu 2012, 09:49 »

En koe olevani vähemmistöä, mutta kakkonen on silti ykkönen Näyttää kieltä
Velhoruhtinatar

« Vastaus #5 : 05.Tammikuu 2012, 09:57 »

Mua kiinnostaa jostain syytä paljon enemmän Venäjän tuleva presidentinvaali kuin Suomen vastine. Yhtä yllättäviä ovat varmaan molemmat, mutta naapurimaassa valinnalla on aidompaa potentiaalia jonkinasteiseen kriisiin kuin meillä, jossa presidentti aiheuttaa korkeintaan pahan mielen ja myötähäpeän muutamaksi vuodeksi.

Äänestämässä silti täytyy käydä, eikä oman ehdokkaan valinta ollut kovin vaikea prosessi, varsinkin kun keskimäärin aina tulee äänestettyä samaa puoluetta (joo, Vihreitä, kai sen voi sanoa ääneenkin, tällanen kaupunkilainen en-äänestä-oikeistoa-vaikka-ajattelenkin-varmaan-liian-oikeistolaisesti kun olen :p ). Kunhan mennään toiselle kierrokselle, ei pääse kukaan liian helpolla ja hommassa on vähän jännitettävääkin. Jos sieltä sitten joku Väyrynen kiilaa kärkeen, niin siinähän... no, myötähävetään.

Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #6 : 05.Tammikuu 2012, 10:57 »

Minullakin edessä ensimmäiset presidentinvaalit, jossa saan äänestää. Tietyllä tapaa nämä ovat helpoimmat vaalit, joihin osallistun, koska ehdokkaita on niin vähän ja kaikki tunnettuja henkilöitä - kaikissa muissa vaaleissa tuskastelen aina kymmenien ehdokkaiden sekamelskassa, joista ei kenestäkään tiedä yhtään mitään. Olen vähän suunnitellut käyväni ennakkoäänestyksessä, sillä en vielä tiedä, olenko vaalipäivänä vanhempieni luona toisella paikkakunnalla vai kotonani Tampereella. Niinpä on parempi pelata varman päälle ja käydä antamassa ääni ennakkoon.

Olen tiennyt jo jonkin aikaa, ketä aion äänestää, ja netissä tekemäni vaalikoneet ovat myös osoittaneet, että olen aika samoilla linjoilla ehdokkaani kanssa. Ehdokkaista presidentinvirkaan huonoiten sopivia on mielestäni kolme, mutta koska politiikasta on aina välillä vaarallista puhua, jätetään heidät nimeämättä.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Velhoruhtinatar

« Vastaus #7 : 05.Tammikuu 2012, 11:10 »

Mä olen aina äänestänyt ennakkoon, kaikkein tuskatonta. Ei tarvi jonottaa äänestyspaikalla, eikä ihmetellä ehtiikö ja mille koululle sitä pitikään mennä. "Hohtoa" hommassa on molemmilla tavoilla yhtä vähän, päinvastoin ennakkovaalissa saa ihan itse liimata kirjekuoren! ;)

Tosin, jos onnistut äänestyspäivänä olemaan äänestyspaikkasi ensimmäinen äänestäjä (sopii olla ajoissa, mummot jonottaa jo aamutuimaan), saat kurkata uurnaan ja todeta sen tyhjäksi. Näyttää kieltä

Ja jotta olisi jotain topikkiinkin, miksi äänestää Haavistoa vaikka ei kannattaisikaan Haavistoa.

Antti
***

« Vastaus #8 : 05.Tammikuu 2012, 17:29 »

Omana ykkösenäni on Väyrynen. Harmi, kun en saa äänestää. Haavisto ja Niinistö tulevat aika tasaisina heti Paavon perässä, mutta kuka tahansa kolmesta minulle kelpaa.

Lipposesta on vaikea sanoa mitään, herra kun on itsekin niin vähäsanainen. Näyttää kieltä Essayah, Biaudet ja Arhinmäki ovat listani pohjalla, eivät ole iskeneet. Viimeisenä Soini, joka saisi puolestani painua jytkyineen jonnekin muualle. Pyörittää silmiään

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #9 : 05.Tammikuu 2012, 19:26 »

Toivottavasti minun äänioikeuslippuni saapuu. Se jumittaa ilmeisesti postikonttuurilla, koskapa tänne ei kerran postia kanneta aikavälillä 21.12.-8.1. (Sit siellä on erääntyviä laskuja ja karhukirjeitä ja pakettikortteja, joiden paketit on aikaa sitten lähetetty takaisin lähettäjälle...)

En saanut minäkään äänestää edellisissä presidentinvaaleissa. Muistan niistä sen, että kutakuinkin kaikki muut meidän luokastamme kannattivat Niinistöä, ja minä ihmettelin notta kuinka porvarillisia niiden perheet oikein on. Meillä ei ole koskaan liiemmin rahassa uitu, ei edes kahlattu. Kelalta ne vähätkin yritetään kammeta. Ja äiti äänestää vasemmistoliittoa kuten vanhempansa SKDL:a ennen häntä.

No joo, Niinistö näyttää minunkin silmissäni nyt jo vähän paremmalta kuin silloin, ja eihän presidentti enää puolueeseensa kuulu noin niin kuin nimellisesti, puhumattakaan siitä entisestään kutistuvasta valtamäärästä. Toisaalta presidentti on kuitenkin varsin näkyvä hahmo. Hänen sanomisensa lukevat lehdessä ja kuuluvat tv:ssä ja radiossa ja voivat vaikuttaa päätöksentekoonkin. Esiintymistaidot ovat keskeisiä. Ei minulle ole mitenkään ihan sama, kuka tuolla presidenttinä häärii, jos minä voin siihen vaikuttaa.

Naisehdokkaista ei valitettavasti kumpikaan ole mitenkään vakuuttava, mutta ehkä jotain Rehnejä ja Halosia nähdään sitten taas ensi vaaleissa. Arhinmäki on mm. liian nuori - ei sitä nyt vielä kellekään hulppeita presidentineläkkeitä ennen viidettäkymmenettä ikävuotta. :P Lipponen on yhtä jäyhä kuin aina, mutta hänen vanhetessaan sen korni sivuvire vahvistuu uskottavan jämäkkyyden kustannuksella, näen ma. Soinista ei puhettakaan. Väyrystä taas kuvaa mielestäni hyvin se, että tieteellisissä kirjoituksissaan hän viittaa lähteiden puolesta enimmäkseen omiin teoksiinsa - sinällään varmaan ihailtavaa jos kyseinen fakta kertoo vaan siitä, että jokaisessa teoksessa paneudutaan yhä vaan syvemmälle aiheeseen, mut. Onkohan ihan niinkään.

Haaviston puolella minä siis olen. Lähinnä olen kuullut mielipiteitä, että häntä voisi äänestää ellei hän olisi vihreä - mihin tietysti voin vain vastata, ettei presidentti valituksi tultuaan enää kuulu puolueeseensa, mutta ehkei se ole minulta kovin pätevä perustelu kun itsekin vastustan Niinistöä kokoomuslaisuuden vuoksi. Näyttää kieltä Toisaalta Niinistössä ei arveluta vain puoluevalinta vaan nimenomaan sen taustalla olevat aatteet (tunsin minä niitä sitten tai en) - estääkö sama vihreiden vastustajia äänestämästä vihreää? Itsehän en tietysti oikein osaa nähdä, miten tämä olisi mahdollista, koska vihreät ei aja juuri mitään minulle vastenmielistä (ja silti puhuu mielestäni ihan hyvien ja keskeistenkin asioiden puolesta).

Ylipäätäänhän puoluepolitiikka on kyllä nykyään varsin vaikeaa. Järjestelmä on auttamatta liian vanha - ei ole enää jakoa työläisiin, maaseutuväkeen ja porvareihin, mutta niiden asioita ajaneet puolueet yrittävät silti sinnitellä kuin menneisyyden haamuina. Kielijako on sentäs vielä olemassa. :P Sinne väliin ovat tyhjiöitä täyttämään syntyneet kristillisdemokraatit ja vihreät (ja perussuomalaiset?), jotka pohjaavat luokkajaon sijaan jo lähtökohtaisesti arvoihin. Vanhoille luokkapuolueille muutos on vaikea, kun "tarpeeksi" äänestäjiä kuitenkin löytyy pitämään ne elossa, vaikka puoluepolitiikasta on tullut mautonta ja ehkä jopa salailevaakin jokaisen pyrkiessä miellyttämään kaikkia (tai ehkä sit juuri siksi).

Tämä on lempiaiheeni.
Skie
***

« Vastaus #10 : 06.Tammikuu 2012, 05:31 »

Toivottavasti minun äänioikeuslippuni saapuu.

Ilmoituskortti helpottaa äänestystä, muttei ole välttämätön. Joten jo pelkällä henkilötodistuksella pääsee äänestämään.  Hymyilee

Add oil la!
Aliasy

Asuinpaikka: Winter Wonderland
« Vastaus #11 : 06.Tammikuu 2012, 11:27 »

Haavisto näyttäisi olevan aika vahvoilla täällä, ja pikkuhiljaa olen minäkin kallistunut hänen puoleensa.. Eipä sillä että muita varteenotettavia äänenhaalijoita olisi isommin, ainakin Haaviston mielipiteet Arhinmäen kanssa lienevät lähinnä omiani. Olenkin aina kannattanut mieluummin vihreitä ja vasemmistoliittoa kuin muita puolueita vaikka en tässä tapauksessa puoluetta äänestäkään.

Alussa vaan tuntui siltä että ne ovat vain yhden miehen vaalit, siis Niinistön, mutta pikkuhiljaa näyttäisi muidenkin kanta vaihtuvan ja kilpailua on enemmän! Mikä on hienoa, sillä vaikka Niinistö varmasti ihan ok presidentti olisi, valitsisin mielelläni toisin. Soini on viimeisenä liställani heti Väyrysen vieressä.. Ei vaan ajatusmaailmat yhtään kohtaa. Lipponen hyvänä huonona kolmantena.

Eduskuntavaaleissa olin todella yllättynyt (en positiivisesti) siitä kuinka paljon ääniä Soini olisi kerännyt kaveripiiristäni jos he häntä olisivat voineet äänestää. Ei sillä Soini on mielestäni oikein fiksu mies, mutta mielipiteet edustavat liian äärilaitaa jotta häntä voisin ikinä kannattaa. Aiheuttaapahan ainakin keskustelua.. Jotenkin en voisi vaan kuvitella Soinia presidenttinä! Nauraisihan Suomelle harakatkin  Iskee silmää
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #12 : 06.Tammikuu 2012, 23:25 »

En minä ole koskaan käyttänyt sitä äänestyslappua, ainakin ennakkoäänestyksessähän riittävät vain henkkarit. Mistä tulikin mieleeni... olen vuosia ihmetellyt, miksi ylipäätään on olemassa erikseen ennakkoäänestys ja sitten "varsinainen" äänestyspäivä? Miksei voisi olla vain tiettyä ajanjaksoa jonka aikana äänestettäisiin? Minä en ole koskaan äänestänyt varsinaisena äänestyspäivänä, joten en ole koskaan tajunnut miksi sitä päivää pidetään jotenkin "erityisenä".

Näissä vaaleissa ehdokkaan valinta oli aika itsestäänselvä. Aion äänestää Haavistoa ja pyrkinyt suosittelemaan tätä vaihtoehtoa muillekin silloin kun vaaleista on tullut tosielämässä tai esim. Facebookissa keskustelua.

Äänestän "normaalisti" aina Vasemmistoa, mutta presidentinvaalit ovat siinä määrin henkilövaalit, että voin joustaa puoluekannasta tiettyyn rajaan saakka ehdokkaan persoonan kustannuksella. Ei mitään Arhinmäkeäkään vastaan, mutta jotenkin näen Haaviston potentiaalisempana nimenomaan presidentiksi.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Skie
***

« Vastaus #13 : 07.Tammikuu 2012, 19:12 »

No osaltaan ainakin ulkomailla tapahtuvaan äänestykseen olisi erotettava oma aikansa, jotta kaikki äänestyslappuset ehtivät saavuttaa Suomen ennen viimeistä äänestyspäivää. Sama homma niillä jotka äänestävät jossain muualla kuin omalla kotipaikkakunnallaan. Toisekseen kyseessä saattaa olla jokin ääntenlaskentaan liittyvä juttu, jota en nyt saa päähäni... Aika noloa sinänsä kun keskusvaalilautakunnassa on jo parit vaalit tullut istuttua.

Tai ehkäpä tässä ajatellaan että tämmöinen traditio pitää säilyttää ihan jo säilyttämisen ilosta.

Add oil la!
Velhoruhtinatar

« Vastaus #14 : 07.Tammikuu 2012, 19:16 »

Tuntuisi järkevämmältä, että äänestysaikaa olisi pari viikkoa, ja sen jälkeen jäisi reilusti aikaa äänten laskemiseen. Nykysysteemissä muutamassa tunnissa lasketaan aikamoinen kasa ääniä, ja kaikenlaisten numerokoukeroiden tulkinta vaikeutuu vielä kiireenkin takia. Mun demokratiatajua palvelee paljon enemmän huolellinen ääntenlaskenta kuin koko kansa saaminen uurnille yhtenä ainoana päivänä.

NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #15 : 08.Tammikuu 2012, 09:56 »

Niinistöä.

Let's face it, se kuitenkin voittaa. Ihan oikeasti. I'm calling it now. Jos tämä tapahtuu jo ekalla kierroksella, se olis tosi pop, koska vaalien organisoiminen ei ole ihan ilmaista lystiä ja mitä nopeammin tämä ruljanssi on ohi, sitä nopeammin saadaan Lipponen ja Väyrynen telkkarista pois ja takaisin naftaliiniin, toivottavasti iäksi.

Toinen kierros Niinistön ja Haaviston välillä sinänsä kyllä puoltaisi paikkaansa ihan vaan siksi että se olisi Haavisto, eikä esim. Soini tai Väyrynen.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #16 : 08.Tammikuu 2012, 10:28 »

Lainaus käyttäjältä: NiTessine
-- koska vaalien organisoiminen ei ole ihan ilmaista lystiä --

Eihän se toki ole ilmaista, mutta vaikka säästö onkin luokkaa "joitakin miljoonia", ei sen ohjaaminen tästä budjetinpalasta toiseen tapahdu noin vain. Silläkin uhalla, että galluplaskija-Niinistöllä on paukkuja saada puolet äänistä.

NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #17 : 08.Tammikuu 2012, 13:29 »

Joo, se tosiaan taitaa olla nykysellään aina muutaman kymmenen miljoonan euron rupeama kun tässä maassa äänestetään. Ja, no, jos sitä tokaa kierrosta varten budjetoitua rahasummaa ei tarvitsekaan käyttää, ei se nyt ilmaankaan häviä. Varmaan siinä joku joutuisi paperia pyörittämään.
Lysithea

Asuinpaikka: Kouvola
« Vastaus #18 : 19.Tammikuu 2012, 17:50 »

Olen edelleen vähän kahden vaiheilla, ja mietin kummalle ääneni antaisin, vai jäisinkö sittenkin ihan suosiolla nukkuviin, taas kerran.

Olen täytellyt tässä netin eri vaalikoneita ja voin ihan suoraan todeta että ne on ihan turhia. Ihan päinvastaisia tuloksia tulee joka koneesta, ensin joku on ykkkösenä ja sitten se onkin seuraavassa koneessa viimisenä, vaikka kysymykset eivät juurikaan eroa toisistaan. Ja ne ketä ensin on meinannut äänestää niin ovat varsinkin sielä hännän huippuina.  Joten koettaa tässä nyt päättää kuka on sopivin ehdokas. Tulee ihan sellainen ole että ihan sama.  Tosin onhan tässä vielä sunnuntaihin asti aikaa tehdä päätös.
Dark Clark
***

« Vastaus #19 : 19.Tammikuu 2012, 23:58 »

Kävelin eräänä päivänä kirjastoon ja ihmettelin, mitkä eläkeläisten kokoontumisajot tänään olivat kyseessä. Sain sit kuulla että ennakkoäänestys ja kävin heräte-ennakkoäänestämässä.

Valinta ehdokkaiden välillä oli helppo, sillä sitä ei oikeastaan ollut. Suurempi kysymys oli ehkä koko äänestäminen, ja toisaalta muutamien harkitsemieni ehdokkaiden fiktiivisyys. Itse äänestystoimitus ei muistuttanut orgasmia, mutta herätti samanlaista etäistä kunnioitusta kuin kuninkaallisten häät tai muut sirkushuvit. Myös äänestämisen vintage-meininki kirjekuorineen ja leimoineen oli ihan viehättävää kaiken teknofilian keskellä. Ehkä tätä kansanvallan seremoniallista töräystä vois alkaa markkinoida passiivisille nuorille retrona? So groovy!

Kävin äänestämässä Paavo Arhinmäkeä vähän lammasmaisesti siksi, että "jaamme samat arvot" tjsp. En oikeastaan usko arvopuheeseen, koska sellaisen yhdistäminen politiikkaan on epäanalyyttistä, tyhjää ja valheellista. Näen jotkin parlamentaariset järjestelyt tapana tukea tiettyjä yhteiskunnallisia kehityksiä, mut muuten koko kuvio näyttäytyy porvarillisena teatterina. Ja, etten paremmin sanoisi, demokratia on totalitarismia!

Toiselle kierrokselle mulla ei ole äänestysstrategiaa, mutta näillä gallupluvuilla ollen vapaa äänestämään Kekkosta viidennelle kaudelle. Haavistosta en sano mitään, mutta mitään kovin kiinnostavaa tuskin on luvassa.

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös