28.Heinäkuu 2014, 13:20 *

8 Eva Biaudet
9 Paavo Arhinmäki
en tiedä/kerro/ketään

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Presidentinvaalit 2012  (Luettu 3757 kertaa)

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #20 : 20.Tammikuu 2012, 01:00 »

En oikeastaan usko arvopuheeseen, koska sellaisen yhdistäminen politiikkaan on epäanalyyttistä, tyhjää ja valheellista.

Mitä muuta politiikka on kuin arvoja? Varmasti muutakin, mutta eivätkö arvot juuri määritä sitä, mikä on sallittua, mikä laitonta ja minkälaista toimintaa tuetaan julkisin resurssein?

Tosin en tiedä miksi tällainen Idols-henkinen maan ykkösdiplomaatin valinta on niin tärkeää suomalaisille. Halonen - Aho -kakkoskierroksella 2000 äänesti yli 80% suomalaisista. Hei ihmiset, tänä vuonna on myös kunnallisvaalit ja niissä valitaan ne ihmiset, jotka oikeasti voivat vaikuttaa siihen, mitä naapuriisi rakennetaan, mitkä koulut pysyvät toiminnassa ja mitkä lopetetaan ja kaikki semmoinen. Pienessä kunnassa voit jopa tuntea ehdokkaita ihan henkilökohtaisesti.

(Itse nyt tosin käyn äänestämässä kaikissa vaaleissa, ihan vain siksi, että se on mahdollista)

Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #21 : 20.Tammikuu 2012, 02:06 »

Ei täällä niin hirveästi pääse suoraan demokratiaan käsiksi.

Vaalikoneiden suhteen oon päätynyt siihen, että nillä numeraalisilla tuloksilla ei juuri ole mitään väliä. Erot ovat joka tapauksessa pienet. Mutta teen kumminkin testit ja luen perustelut. Usein käy niin, että perusteluissa ilmenee ehdokkaan tarkoittaneen sitä mitä minäkin. Ehkä se joskus johtuu ympäripyörittelystä, mutta maailma ei ole mustavalkoinen.

Haavistoon päädyin kuitenkin. Minun mielestä ei voida sanoa, ettei hänellä ole mitään mahdollisuuksia, vaikka en tässä mikään ihmeellisen toiveikas ole. Nettiäänestykset ovat hyvin pieniä. Myös Clasun linkkaama juttu, joka näyttäisi olevan taktikoivaa äänestystä vastaan, kolahti tältä osin. Kaipa nekin äänet lasketaan, jotka eivät mene voittajalle.

A good many dramatic situations begin with screaming.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #22 : 20.Tammikuu 2012, 02:22 »

Ensimmäinen presidentti, josta mitään itse muistan, Mauno Koivisto (häntä haastatteli Ransu, tässä muistikuvassa) on sitä mieltä, että presidentin valtaa on karsittu liikaakin. Kekkosen jälkeen on tietysti ymmärrettävää, että paineita sellaiseen oli.

Äänestäkää Haavistoa, kerta Picard ei ole taaskaan ehdolla!

Velhoruhtinatar

« Vastaus #23 : 22.Tammikuu 2012, 16:02 »

Lainaus käyttäjältä: Echramath

Pressan vaaleissa on vähemmän ehdokkaita, enemmän paneeleita ja hirveä hulina mediassa - lisäksi tuntuu että osa suomalaisista uskoo edelleen presidentin olevan jokin kaikkivoipa Kekkonen. Saataisiinkohan kunnallisvaaleihin enemmän vipinää ja mielenkiintoa, jos vaikkapa kunnan/kaupunginjohtajaa pääsisi äänestämään? Voisi tehdä terää ja pölyttäisi muutaman byrokraatin pois nurkista.

Iltaa tässä jännityksellä odottaen, onhan vallatonkin (hih) presidentti kuitenkin maalle keulakuva.

Until one day, the boundary gives way.

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #24 : 22.Tammikuu 2012, 18:31 »

Alkaa jo fiilis olla kohdallaan, toivon monenlaisia erilaisia asioita vaaleilta, mutta toki yksi kivoimmista asioista olisi Haaviston reilu äänimäärä ja toiselle kierrokselle pääseminen. Loppujen lopuksi mietiskeltyäni olen päätynyt siihen tulokseen, että on vain kolme ehdokasta, joiden en oikeasti haluaisi pääsevän presidentiksi: Niinistö, Essayah ja Soini. Kaikkiin muihin viranhoitajiin sopeutuisin varmasti jossain määrin, vaikka Haavisto kannatukseni saakin.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #25 : 22.Tammikuu 2012, 18:47 »

Koska tykkään (päin seiniä menevistä) ennustuksista: Niinistö – Haavisto – Väyrynen – Soini – Arhinmäki – Lipponen – Biaudet – Essayah. Eritoten nauran, jos vihainen nuori Arhinmäki peittoaa SDP:n mörkövaarin.

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #26 : 22.Tammikuu 2012, 20:32 »

Tiukkaa tekee... Nyt täytyy toivoa, että kaupungeissa on oikeasti olleet Haaviston kannattajat hereillä, sillä Pohjoinen on selkeästi äänestänyt Väyrystä ihan vain tottumuksesta ^^

Dynierax

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #27 : 22.Tammikuu 2012, 23:16 »

Jaahas. Haavisto toiselle kierrokselle. Nyt sitten toivotaan parasta tästä toiseta kierroksesta.

Onneksi muuten väärin menneen numeron jälkeen sai uuden äänestyskupongin.. Herra numero 4 manipuloi selvästi hajamielisiä äänestäjiä jotenkin. En ymmärrä vieläkään, miten käsi piirsi täysin väärän numeron ilman mitään selitystä...

Spekuloikaa fiktiota!
Velhoruhtinatar

« Vastaus #28 : 22.Tammikuu 2012, 23:17 »

Sitten vain jännäämään toista kierrosta. :D

Until one day, the boundary gives way.

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #29 : 22.Tammikuu 2012, 23:31 »

Huikea ilta <3

Väyrynen ja Haavisto voittivat huimasti ennakko-odotukset ja perinteisen puoluepolitiikan. Niinistö vielä kalpenee.

tnjrp
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #30 : 23.Tammikuu 2012, 09:41 »

Tuskinpa kalpenee. Mutta valtavan hienoa minusta on, että Haavisto pääsi näinkin pitkälle. Eipä tarvitse vaihtaa ehdokasta toisella kierroksella.
Hanjeu

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #31 : 23.Tammikuu 2012, 09:43 »

Ensimmäiset pressanvaalini, ja täytyy kyllä sanoa että jännitti eilen illalla. Nyt vaan peukut pystyyn Haavistolle...

Joskus vain pitää nauttia olostaan.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #32 : 23.Tammikuu 2012, 14:54 »

Mä niiiiin odotan sitä täysin varmasti tapahtuvaa asiaa, että presidentiksi äänestetään entinen missi tai urheilija. Tai Marco Bjurström.

Onneksi nyt ei vielä niin käy, joten voi suht rauhallisin mielin tsempata Haavistoa loppuun asti ja katsoa, mihin se riittää. Jos Niinistöön päädytään niin, no, ei se ole ollut ehdokkaista huonoin, vaikka nyt porvari onkin. Ainakaan ei ole pahemmin pelkoa, että se saattaa meitä missään yhteydessä naurunalaiseksi.
Mab
Noviisi

« Vastaus #33 : 23.Tammikuu 2012, 15:32 »

Mun mielestä Essayah itse asiassa pärjäsi yllättävän hyvin vaalitenteissä. Urheilijataustasta huolimatta hänellä oli asiantuntemusta ja presidentille sopivaa arvokkuutta. Vaikka olen näkemyksiltäni monessa suhteessa eri linjoilla Essayahin kanssa, olisin toivonut hänelle parempaa menestystä itse vaaleissa. Jotkut toiset ehdokkaat olisivat vastaavasti voineet hieman tipahtaa alaspäin ;)

Päällimmäinen tuntemus eilisestä on kuitenkin iso ilo ja huojennus, kun Haavisto pääsi jatkoon. Oli miltei sietämättömän jännittävää seurata ääntenlaskua, mutta onneksi se nousu lähti viimein liikkeelle. Osasin kyllä odottaa Haavistolle loppukiriä, mutta kun sen alku tuntui vain lykkääntyvän ja lykkääntyvän, aloin jo pelätä, että Väyrynen on ehtinyt kiskoa liian pitkän kaulan.

Niinistöä on pedattu jo vuosikausia seuraavaksi presidentiksi ja kyllähän nuo kannatuslukemat aika vakuuttavilta näyttävät, mutta voihan sitä aina toivoa. Vihreiden ehdokkaan nousu toiselle kierrokselle on jo jonkinmoinen ihme itsessään, joten ehkä sitä ihmettä piisaa jatkoonkin. Ellei mitään mullistavaa satu, niin ainakin mun ääneni on Haavistoa tukemassa.

Eikä tuo Niinistökään tosiaan mikään kamalin mahdollinen vaihtoehto ole, eniten hänen voitossaan harmittaisi, että sitten olisi kokoomuksen lonkero presidentinlinnassakin. Haavistossa olisi mun mielestä enemmän ainesta koko kansan presidentiksi ja sellainen olisi nykyisessä ilmapiirissä ihan tarpeen.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #34 : 23.Tammikuu 2012, 21:23 »

Olen hivenen pettynyt kun Väyrynen ei päässyt jatkoon. En minä siitä mitään vastuusta uskaltanut ottaa mutta toisella kierroksella en varmaan olisi pystynyt vastustamaan houkutusta.

Don't trust the skull.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #35 : 23.Tammikuu 2012, 22:06 »

Oi että. Ensin odotettiin ennakkoäänestyksen tulosta sydän syrjällään ja kun se viimein julkistettiin, Haavisto näytti olevan harmittavan monta prosenttia Väyrysen takana. Mutta voi sitä tunnetta, kun ennuste kääntyi ensin yhden prosentin kymmenyksen Haaviston hyväksi ja lähti siitä sitten kasvamaan...

Viime vaaleissa Halosella oli vielä suurempi kaula Niinistöön kuin Niinistöllä nyt Haavistoon, mutta silloin ero suli lopulta muutamaan prosenttiin. Tästäkin taistelusta voi siis tulla yllättävän tasainen. Vaikka toisaalta kun miettii, kuinka paljon uusia äänestäjiä Haaviston pitäisi saada taakseen, vaikuttaa vähän kyseenalaiselta mahtaako tuo onnistua.

Vaikka perinteistä oikeisto-vasemmisto -vastakkainasettelua ei näiden vaalien tokalla kierroksella ensimmäistä kertaa suorien vaalien historiassa olekaan, edustaa Haavisto silti minulle ja monelle muullekin vasemmistolaishenkiselle enemmän humaania ja "pienen ihmisen asialla" olevaa presidenttiä kuin Niinistö. Siksi olen vähän oudoksunut monien asiantuntijoiden luonnehdintoja siitä, miten toisesta kierroksesta tulee mukamas tylsä kun ehdokkaiden välillä ei ole juurikaan eroja. Voi olla, että he ovat isoissa poliittisissa kysymyksissä melko samoilla linjoilla, mutta jos ajatellaan heitä enemmän persoonina ja henkilöinä, on minun ainakin helppo nähdä vastakkainasettelua "kovat vs. pehmeät arvot"- ja "ihminen vs. talous/raha" -akseleilla. Ja presidentti on kuitenkin myös arvojohtaja ja nämä ovat henkilövaalit, joten nuo kysymykset eivät todellakaan ole yhdentekeviä. Ihan selvää on, että kumpikin ehdokas selviäisi varmasti presidentin velvollisuuksista ihan kunnialla, mutta jos mietin kumman ihmisen haluan johtajaksi maalleni, ei tarvitse puolta sekuntia harkita.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #36 : 24.Tammikuu 2012, 00:36 »

Menihän tämä ihan jännäksi. Vielä alkusyksystä näytti siltä, että suurin kysymys on, tehdäänkö Salesta saman tien suuriruhtinas vai aurinkokuningas. Nyt tulee ihan oikea vaalikamppailu.

Haaviston lisäksi suuri yllättäjä oli Väyrynen, joka näytti nuorentuneen salaperäisesti kymmenen vuotta ja löytäneen jostain huumorintajun. Ylipäänsä ehdokkaat näyttivät puhuvan enimmäkseen asiaa ja asiasta, poislukien soinismit ja joidenkin ehdokkaiden ajoittainen julistamisvaihteelle vaihtaminen.

Jatkoon pääsi joukon kaksi parasta TV-esiintyjää ja kamppailun keskiössä tulee olemaan ehdokkaiden arvomaailma, ei niinkään luokkatausta tai talouspoliittinen linja. Täältä tullaan Amerikka! Joskin kyllähän molemmilta herroilta löytyy esiintymistaidon lisäksi myös substanssiosaamista.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #37 : 29.Tammikuu 2012, 00:31 »

Toisen kierroksen vaalitentit ovat kyllä olleet jotenkin harmillisen tylsiä ja puuduttavia. Olisin kaivannut vähän enemmän oikean kamppailun makua.

Noiden parin iltapäivälehtien gallupin mukaan Haaviston kannatus on jäänyt aika lailla polkemaan paikoilleen. Ja odotetusti Väyrysen ja Soinin äänet taitavat mennä pitkälti Niinistölle. Sosiaalisessa mediassa innostus Haaviston joukoissa elää ja voi hyvin, mutta ne intoilijat taitavat olla pitkälti samoja ihmisiä jotka äänestivät Haavistoa jo ekalla kierroksella. En ole havainnut viitteitä siihen suuntaan, että Haaviston taakse olisi vyörymällä siirtymässä uusia kannattajia, ja se taas olisi täysin välttämätöntä että voittoon olisi edes jonkinlaisia mahdollisuuksia.

No eipä siinä, tämä Haaviston tueksi noussut kansanliike on ollut hienoa seurattavaa ja koettavaa, ja jo sellaisenaan hieno asia vaikkei se voittoon asti todennäköisesti riitäkään. Pääsinpähän sentään piirtämään sen kakkosen kaksi kertaa äänestyslappuun.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #38 : 29.Tammikuu 2012, 16:16 »

Emt. Funtsin että voisin tässä toisella kierroksella kuitenkin vaihtaa ehdokasta ja äänestää Haavistoa.

Niinistössähän ei mitään vikaa ole, mutta jos sekä Timo Soini että Johan Bäckman ilmaisevat jollekin tukensa, on pakko ottaa jotain hajurakoa. Vaikka pitäisikin äänestää miestä, jonka syytä on Ultra Bran comeback.
Narri
***

« Vastaus #39 : 29.Tammikuu 2012, 18:53 »

Timo Soini teki käsittämättömän virheen kertoessaan äänestäneensä Niinistöä. PerusS on kuitenkin ollut työväenpuolue ja syrjäytyneiden äänikanava. Huh huh, mikä moka. Tästä ei heille hyvää seuraa kunnallisvaaleihin.
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös