28.Elokuu 2014, 04:02 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: "Eksoottinen" fantasia  (Luettu 1395 kertaa)
Kokelas

« : 07.Maaliskuu 2012, 18:59 »

Toivottavasti kukaan ei kuvittele, että viestini aiheena ovat eroottiset fantasiat. Ajan takaa ihan muuta...

Useimmissa fantasiaromaaneissa tapahtumaympäristön muodostaa maailma, jossa on viittellisiä, löyhiä mutta silti enemmän tai vähemmän selkeitä ja tunnistettavia yhteyksiä Länsi-Euroopan keskiaikaan. Myös historiallisen romaanin ja fantasiaromaanin välimuodot, kuten Arthuriana-kirjallisuus, yleensä sijoittuvat Eurooppaan.

Varmasti on olemassa sellaistakin fantasiaa, jonka lähtökohdat eivät ole eurooppalaisia. Sellaista, jonka tapahtumaympäristö perustuu siperialaisten alkuperäiskansojen mytologiaan, Afrikan historiaan, Pohjois-Amerikan intiaanien kulttuureihin, muinaiseen Indonesiaan...ja niin edelleen.

Varmasti sellaista on, mutta minä en tiedä muita esimerkkejä kuin ne Robert E. Howardin novellit, joissa seikkaillaan afrikkalaistyylisessä ympäristössä.

Kysyin joskus asiasta itseltään Michael Moorcockilta, joka arveli, että kielimuurien ja käännöskynnysten takana tuollaista fantasiaa täytyy olla. Mutta eipä hänkään juuri esimerkkejä tiennyt. Kysynkin asiaa tämän foorumin jengiltä.
haplotus
Velho

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #1 : 07.Maaliskuu 2012, 20:01 »

Suomeksikin ilmestyneistä kirjoista tulee mieleen Lian Hearnin Otorin klaanin tarina. Sijoittuu keskiaikaista Japania muistuttavaan ympäristöön. Kuten Risingin tietokanta sanoo, kirjailija valitsi fantasian kun ei halunnut kirjoittaa puhtaammin historiallista romaania. Mielestäni Hearn onnistuu kohtuudella tavoitteessaan, eikä sarjasta tule mieleen länsieurooppalaisuus.

Kuinkas on laita japanilaisten fantasiasarjojen? Itselle tulevat mieleen vain Hideyuki Kikuchi, jonka Vampire Hunter D ei ainakaan ole tässä ketjussa kaivatun kaltainen, sekä Guin Saga joka sekin muistaakseni muistuttaa miljööltään jossain määrin eurooppalaista.
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #2 : 07.Maaliskuu 2012, 20:13 »

Lafcadio Hearn: Kwaidan; Intohimon karma (Japani)
Ernest Bramah: Kai Lung -sarja (Kiina)
Barry Hughart: Bridge of Birds (Kiina)
John Barth: The Last Voyage of Somebody the Sailor (arabimaat)
Robert Irwin: Tuhannen ja yhden yön painajainen (arabimaat)
Chitra Banerjee Divakaruni: Kotilon veljeskunta -sarja (Intia)
Ngugi wa Thiong'o: Paholainen ristillä; Variksen velho (Kenia)
Guy Gavriel Kay: Under Heaven (Kiina)
Linda Lay Shuler: Kwani-sarja (Amerikka)

Tuhannen ja yhden yön tarinoihin sisältyy ritariromaaneja, jotka ovat aivan samalaisia kuin nykyiset eeppiset fantasiat (Veljekset Agib ja Rarib; Kuningas Omar)
Kokelas

« Vastaus #3 : 07.Maaliskuu 2012, 20:45 »

Onhan sitä näemmä, ja vielä suomennettunakin. Hyvä juttu. Tuhannen ja yhden yön painajaisen itse asiassa luinkin useita vuosia sitten, mutta olin jo unohtanut sen. Täytynee lukea uudestaan.
Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #4 : 07.Maaliskuu 2012, 21:02 »

Aliette de Bodardin Obsidian and Blood -sarja
Saladin Ahmed: Throne of the Crescent Moon

To be continued, paremmalla ajalla.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
tnjrp
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #5 : 08.Maaliskuu 2012, 08:15 »

Tällä kertaa en lukenut tulla tavoin väärin Näyttää kieltä

Michael-setä ehkä ymmärsi kysymyksen jotenkin toisin (siis käännösfantasiaksi), sillä onhan noita "eksoottisiin" ympäristöihin sijoittuvia ja jopa niiden kansanperinteestä lainaavia fantasioita itseasiassa suhteellisen paljon. Ei tietysti niin paljon kuin sitä perhanaan pseudokeskiaikakauraa, eikä varmaan niinkään paljon kuin nykyisin sangen suosittua (länsimais)urbaanifantasiaa, mutta kuitenkin.

Tässä eräs lista fantasiakirjojen miljöistä, tosin kohtuullinen osa mainituista kirjoista taitaa olla nuortenfantasiaa (mutta se onkin joidenkin tulkintojen mukaan nykyään kekseliäämpää kuin aikuisfantasia...):

Lisäksi mukana on muutama aivan puhdas scifikirja kuten Ian McDonaldin erinomainen River of Gods, joten kannattaa pitää lähdekritiikkilasit päässä tuota lukiessa.

Erikseen ovat sitten sellaiset maailmat, joilla on varsin vähän tekemistä oikeastaan minkään selkeästi tunnistettavan maantieteellisen paikan tunnistettavan historiallisen periodin kanssa, kuten Stephen Donaldsonin Covenant-sarja (2 x trilogia + kesken olevan neliosainen finaali). Pseudokeskiaikaa siinäkin on mukana sikäli, että miekoilla tms. tapellaan, mutta ei Maa kyllä Eurooppaa muistuta...
Kokelas

« Vastaus #6 : 08.Maaliskuu 2012, 15:18 »

Niin voisi kieltämättä olettaa. Olen kuitenkin melko varma, että Mike ymmärsi kysymyksen oikein. Kysymyksen esittämisestä on kuitenkin jo 10 vuotta aikaa, eikä Monsieur Moorcock ilmeisesti enää lue uutta genrekirjallisuutta kovinkaan ahkerasti. Ehkä tilanne vielä 2002 toinen kuin nykyisin tai sitten MM oli vain väärä henkilö vastaamaan.

No, Moorcock on itse asiassa itsekin kirjoittanut kysymyksen mukaista fantsua. Esimerkiksi Ulrik Skarsol -tarinassa (oliko sen nimi The Silver Warriors?) seikkaillaan arktisessa fantasiamiljöössä, ja The Skrayling Tree on irokeesi-intiaanifantasia!

Mukava nähdä, että eksofantasiaa on olemassa näinkin paljon. Minulla ei ole mitään länsimaista pseudokeskiaikaa vastaan - luenhan parhaillaan George R. R. Martinia ihan onnessani - mutta vaihtelu on aina tervetullutta.

« Viimeksi muokattu: 08.Maaliskuu 2012, 15:32 kirjoittanut Sarmatian Morfeus » tallennettu
Seregil of Rhiminee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #7 : 08.Maaliskuu 2012, 16:38 »

Tässä on muutamia esimerkkejä vähän eksoottisemmasta fantasiasta:

C. J. Cherryh: The Russian Stories -trilogia: Rusalka, Chernevog ja Yvgenie. (Slaavilainen mytologia.)

Lian Hearn: Tales of the Otori -sarja. (Japani.)

Megan Lindholm (eli Robin Hobb): Saga of the Reindeer People -duologia: The Reindeer People ja Wolf's Brother. (Shamanismi.)

Mainitsen myös nämä kirjat, koska ne ovat erilaisia ja kiehtovia fantasiakirjoja:

Sean Russell: Initiate Brother -duologia: The Initiate Brother ja Gatherer of Clouds.

Martha Wells: City of Bones ja Wheel of the Infinite.
Vierran
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 08.Maaliskuu 2012, 20:50 »

Täytyyhän tässä mainita myös ensi kesän Finncon-kunniavieraan Liz Williamsin mainio Inspcector Chen -sarja, jonka ensimmäinen osa Aavekauppiaan tytär on tulossa suomeksikin myöhemmin tänä keväänä.
Kokelas

« Vastaus #9 : 12.Maaliskuu 2012, 18:42 »

Toivottavasti keskustelu jatkuu vielä, mutta esitän jo kiitokset kaikille vastanneille. Aika paljon tässä näyttäisi olevan mielenkiintoista luettavaa.

(Itselläni pyöri aikoinaan päässä jonkinlaiseen pseudohistorialliseen Afrikkaan sijoittuva miekanheilutusfantasia, jossa enemmistö hahmoista, sankari mukaanlukien, olisi ollut mustaihoisia ja kaikki valkoihoisetkin hahmot joko arabeja tai eteläeurooppalaisia. En sitten jaksanut viedä ideaa loppuun asti, koska en saanut juonta kehiteltyä Conan-pastissia pidemmälle.)
jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #10 : 12.Maaliskuu 2012, 20:31 »

Tätä Sword & Soul -matskuahan edustaa tietenkin parhaiten Charles R. Saunders, jonka Imaro-kirjoja julkaistiin alunperin jo 80-luvulla kolme kappaletta. Imaro oli tietenkin "afrikkalainen Conan", mutta kuten arvata saattaa, pelkkä Conanilla mainostaminen ei riittänyt. Ensimmäisen Imaron kansi edustaa puhtaimmillaan sisällöstä piittaamatonta julkaisupolitiikkaa.

Jos aihepiiri kiinnostaa, niin Saundersilta on tullut viimeisen parin vuoden aikana neljäs Imaro-kirja sekä kiinnostavalta vaikuttava amatsoonitaistelija Dossouyesta kertova samanniminen kokoelma.

Ja jos intoa löytyy enemmänkin, niin Milton J. Davisin Maji ja Changa sekä Brother G:n (Gregory Walker) Memnon -kirjoista luulisi löytyvän hetkeksi luettavaa pseudohistoriallisen afrikkafantasian nälkään.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.
Kokelas

« Vastaus #11 : 12.Maaliskuu 2012, 20:47 »

Tätä Sword & Soul -matskuahan edustaa tietenkin parhaiten Charles R. Saunders, jonka Imaro-kirjoja julkaistiin alunperin jo 80-luvulla kolme kappaletta. Imaro oli tietenkin "afrikkalainen Conan".
Vaikuttaa kiinnostavalta. Riemastuttavaa, että sillä on oma genrenimikin.

Olisikohan suomalaisteemainen miekanheilutusfantasia sitten Sword & Sauna?
BeeF
Kokelas

« Vastaus #12 : 24.Maaliskuu 2012, 20:09 »

Japaniin ja / tai Kiinaan pohjaavaa fantasiaa taitaa tosiaan löytyä varsin kivasti, mainittujen lisäksi mm. Abrahamin The Long Price Quartet ammensi sieltä suunnasta. Sen sijaan aidosti pykälää eksoottisempaa ymäpirstöä tarjoaa Ricardo Pinton Stone Dance of the Chameleon, jotain on ehkä ammennettu polynesian suunnalta, mutta varsin originaali tuo maailma on.
Vierran
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 25.Maaliskuu 2012, 04:03 »

Edellisestä tulee mieleen Carol Severancen polynesialaiseen ympäristöön sijoittuva fantasiatrilogia (Demon Drums, Storm Caller, Sorcerous Sea). Toinen eksoottiseen ympäristöön sijoittuva tarina on Clare Bellin Jaguar Princess (lisää atsteekkeja).
« Viimeksi muokattu: 25.Maaliskuu 2012, 04:08 kirjoittanut Vierran » tallennettu
Kokelas

« Vastaus #14 : 25.Maaliskuu 2012, 18:31 »

Kiitos näistäkin vinkeistä - itseäni kiinnostavat sekä Polynesian että Väli-Amerikan muinaiskulttuurit, joten niitä hyödyntävä fantasiakirjallisuus on suorastaan hulppean kuuloinen idea.
Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #15 : 18.Elokuu 2012, 12:34 »

Ketjussa ei ole mainittu uutta fantasiakirjailijaa N.K. Jemisiniä. En ole itse lukenut häneltä mitään, mutta naisen kirjoja on kovasti kehuttu ja ne ovat voittaneet palkintoja. The Inheritance Trilogy sijoittuu aasialaistyyppiseen, kaksiosainen Dreamblood egyptiläisvaikutteiseen maailmaan.

Tästä sarjasta on (kai) tulossa pehmeäkantinen yhteisnide ensi vuoden heinäkuussa.
Sivuja: [1]   Siirry ylös