27.Elokuu 2014, 19:55 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Luomuruoka ja sen viljely  (Luettu 439 kertaa)
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« : 12.Maaliskuu 2012, 22:41 »

Puolesta, vastaan vai ihan sama?

Itselläni ei ole vahvoja näkemyksiä puolesta eikä vastaan. Puhdas ruoka on periaatteessa hyvä juttu, mutta mielestäni kotitilalla tuotettu vilja oli yhtä puhdasta vaikkei se mitään luomua ollutkaan. Toisaalta luomussa ärsyttää resurssien tuhlaaminen kun samalla maa- ja polttoainemäärällä saadaan pienempi määrä satoa. Onko meillä oikeus nuukailla kun viljelyala alkaa olla entistä kallisarvoisempaa?

Mutta ennen kuin öljystä tulee pula, niin loppuu lannoitteena käytettävä fosfori. Tätä menoa se on louhittu loppuun 50:ssä vuodessa. Ja fosforin loppuminen merkitsee satojen puolittumista.

Mitä haluatte syödä itse ja mitä syötätte/syöttäisitte lapsillenne? Onko päätöksessä kyse paremmasta terveydestä vai luonnosta?
Fiktiivi
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #1 : 15.Maaliskuu 2012, 16:52 »

Asia ei ole noin yksinkertainen, sillä luomu toisaalta säästää resursseja, koska keinolannoitteita ei käytetä. Esimerkiksi ammoniakkia tehdään maakaasusta.

Lainaus

Mikäli fosforin hinta käyttäytyy samaan tapaan kuin öljyn, halpa fosfori loppuu kauan ennen fosforia. Itse kukin voi miettiä mitä tämä tekee ruoan hinnoille. Luomuviljelymenetelmien kehittäminen tarjoaisi edes jonkinlaisen mahdollisuuden varautua vähäfosforiseen tulevaisuuteen.
Sivuja: [1]   Siirry ylös