Nyt olen lukenut Zelaznyn kaikki muut 60-luvun romaanit paitsi Creatures of Light and Darknessin.
Lukaisin tämän vähän aikaa sitten. CoLaD teki suuren vaikutuksen, se kuuluu viiden parhaan Zelaznylta lukemani romaanin joukkoon. Englanninkielisen Risingin tietokannassa annoin täydet pisteet. Teoksella oli samat vahvuudet kuin muilla kirjailijan huipputöillä, olen luetellut niitä ketjussa aiemmin. CoLaD oli kuitenkin kirjoitettu Zelaznyn normaalia tyyliä kokeellisemmin. Yhdessä kohdassa tarina eteni runomuodossa, toisessa näytelmänä. Kirjasta löytyi myös yli sivun pituinen virke. Wikipediassa sanotaan:
Creatures of Light and Darkness was originally conceived and written as nothing more than a writing exercise in perspective by Roger Zelazny.
He never intended it to be published, but when Samuel R. Delany heard about it from Zelazny, Delany convinced a Doubleday editor to demand that Zelazny give him the manuscript.
CoLaD pohjautuu egyptiläiseen mytologiaan: tarinan alussa Anubis lähettää palvelijansa ihmisten maailmoihin, joissa liikkuu myös muita kuolemattomia. Silti kirja on olevinaan science fictionia.
Lord of Lightissa kaiken vielä pystyi selittämään tieteellä, mutta Creatures of Light and Darknessissa se menee vaikeaksi. Romaani tuntui enemmän fantasialta. Tuttuun tyyliin teos oli lyhyt, pokkarina 189-sivuinen. Pitää vielä mainita se, että Zelazny onnistui hyvin huumorin kanssa.
Minulle on kertynyt jo pieni kokoelma Zelaznyn alkukielisiä romaaneja. Omistan kirjat Creatures of Light and Darkness, To Die in Italbar, Roadmarks, Wizard World (yhteisnide), The Changing Land ja Dilvish, the Damned.
Ostin äsken divarista Zelaznyn ja Fred Saberhagenin yhdessä kirjoittaman fantasiaromaanin
The Black Throne. Tätä ei ole hirveästi kehuttu, mutta pokkari maksoi vain 2,50 euroa.
Locus-lehden joulukuun numerossa ilmestyi Zelazny-aiheinen
artikkeli.