23.Huhtikuu 2014, 13:14 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Simcity -pelit  (Luettu 699 kertaa)
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« : 03.Huhtikuu 2012, 22:12 »

Wikipedian taustatietoutta

Eli kyseessä on pelisarja, jossa pelin ideana on rakentaa simuloitua kaupunkia. Haasteena on niin tehdä toimiva kaupunkirakenne kuin myös huolehtia talouden pysymisestä kunnossa. Uusin sarjan peli SimCity 4 julkaistiin jo 2003 ellei SimCity Societies -peliä lasketa myös. Itse jätin Societies-pelin väliin, koska se ei tuntunut enää aidolta SimCity-peliltä.

Onneksi nyt on julkaistu tietoja siitä, että viides SimCity-peli tullaan julkaisemaan 2013. Pelin on luvattu olevan "hyvin erilainen", mikä huolestuttaa minua. Minusta tuntuu, että peliteknisesti peli ei ole parantunut sitten rakkaimman Simcity 2:sen jälkeen vaikka grafiikka onkin.

Nykyisellään pelaan SimCityä (4) ehkä pari kertaa vuodessa, mutta peli ei enää koukuta muiden tapaan. Kaupunkien perustaminen ja vauhtiin saattaminen on haastavaa, mutta sen jälkeen kun taloudellinen tasapaino on saavutettu eteneminen tuntuu vähän turhan tasaiselta. Väliin on kyllä sijoitettu väkiluvun mukaan vaadittavia rakennuksia, mutta kun niihin tietää varautua, ei peli enää ole kovin yllätyksellinen.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #1 : 03.Huhtikuu 2012, 23:02 »

Pienenä minulla oli sekä SimCity 4 (muistelen) että SimCityn halppisfeikkilastenversio. Jälkimmäistä oli helppo pelata, mutta SimCity 4:ssä en ikinä päässyt alkua pidemmälle - ryssin kaiken aina pahemman kerran jollain mystisellä tavalla, vaikka olisin yrittänyt mitä. Olisi kenties kiintoisaa kokeilla nyt vanhempana uudestaan, mutta pelin taisin myydä eikä se enää sopisi käyttikseenkään. Ehkä sitten joskus tuota SimCity 5:ttä?

Jos ei nyt ihan rajoituta topicin otsikkoon, niin olihan näitä Sim[jotain]-pelejä paljonkin erilaisia. Lastenversioina minulla oli muinoin myös SimSafari ja SimPuisto, jotka olivat aika lystikkäitä, ihan väliin haastaviakin jopa. Näiden lisäksi oli paljon sellaisia, joita en koskaan päässyt kokeilemaan. Yhä olen katkera.
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #2 : 03.Huhtikuu 2012, 23:12 »

Minullakin oli SimPuisto! En muista, minkä ikäisenä tarkalleen pelailin, mutta aika vaikeaa oli miun silloin saada puistoani "kukoistamaan" (kuten Risto-puistonvartijasammakko asian ilmaisi). Lähinnä jotkin eliölajit tahtoivat ryöpsähtää sikiämään ihan valtoimenaan. (Mm. yhdellä kertaa oli valtava joutsenongelma. Koko piruja.) Vähän väliä täytyi pysäyttää tapahtumat ja käydä puisto läpi, mimmoista elämää siellä oikeastaan mönkiikään. Etenkin jos kuului jonkin "pahan" eläimen ääni.  Pyörittää silmiään

SimCitystä oli kai myös jokin lapsille suunnattu versio? Muistan nimittäin sellaistakin tahtoneeni. Kannessa oli ehkä ainakin jokin naurutalo tai vastaava. Sellainen joku virnuileva rakennus...  (Katkeruus, mitä se sellainen on?  Näyttää kieltä)

Tavallaan.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #3 : 03.Huhtikuu 2012, 23:21 »

Juuri tuota samaa tarkoitin tuossa ylempänä, joo. Se oli minusta helpompi kuin nuo safarit ja puistot, mutta ainakin sinne sai itsenimetyn tyypin asutettua yhteen taloon. Sitten aina vahdattiin silmä kovana, kun se pyöräili ympäri kaupunkia. :D Kaikilla kaupunkia asuttavilla ihmisillä oli kyllä nimet, kuten myös ympäriinsä käppäilevillä kissoilla ja koirillakin. Yksinkertaista hupia yksinkertaisille ihmisille.
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 05.Huhtikuu 2012, 22:24 »

En tiedä tuoreemmista SimCityistä (olikohan joku SimCity 2000 viimeinen kokemukseni), mutta minua on aina hämmästyttänyt ja riemastuttanut se, että meillä on peli jossa ei ole minkäänlaista päämäärää tai menestymiskriteeriä, mutta joka silti onnistui koukuttamaan ainakin niin pitkäksi aikaa, kunnes jokainen nurkka pelimaailmasta oli saatu täyteen pilvenpiirtäjiä ja tehtaita. Ja sitten pistettiin kaikki päreiksi hirmumyrskyillä ja Godzillalla.

Täytyy kyllä myöntää, että kovin paljon tekemistä ei peleihin jäänyt. Ehkä suuremmat muutokset olisivatkin tervetulleita. Itse kaipaisin esimerkiksi politiikan mukaan sotkemista. Voisi olla hauska vääntää kättä Guggenheim-museoista. Tai pohtia, mistä rahat massiiviseen remonttisumaan. Tai pohtia, miten säilyttää kaupungin kukoistus kun paikan ainoa työllistäjä päättää muuttaa Kiinaan. Eikä haittaisi, jos ne rakennukset eivät kohoaisi aivan hetkessä pikkurahalla ja aina luotettavien urakoitsijoiden väsääminä.

Ehkä mä vaadin aivan liikaa. Useimmat loistavat pelit on pilattu just' yllä mainitun tyylisillä parannuksilla.

SimCityjen klooneja / jälkeläisiä / variaatioita / plagiointeja en ole pelannut. Joskus jotain SimEarthia ja Theme Parkkia, mutta niistä ei ole jäänyt muuta mielikuvaa kuin että ei koukuttanut samaan tapaan.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 06.Huhtikuu 2012, 13:14 »

Simcity 4:ssa on kyllä läjä julkisia rakennuksia ja nähtävyyksiä, jotka maksavat reippasti ja jotka joko tekevät onnellisempia asukkaita tai tuovat turisteja kaupunkiin. Eli sinäänsä Cuggenheim on, mutta helpompana eikä tarvitse tapella kuin oman budjettinsa kanssa ;)
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 07.Huhtikuu 2012, 09:52 »

Moonbase, joskus Amiga-ajoilta. Kenellekään tuttu? Talous pyörii Maasta tulevien turistien varassa, joille perustetaan kasinoita, hotelleja ym. Tuli aivan yllättäen mieleen. Kyseistä peliä tuli SimCityn ohessa tahkottua aikoinaan, mutta aika on tehnyt tehtävänsä enkä muista siitä muuta kuin jo mainitun.

Heh... Kuulostaa SimCity 4:sen spesiaalirakennukset joltain wondereilta.

Olen kieltämättä mikromanageroinnin ystävä. Pitäisi olla paljon taulukoita ja numeroita, toisiinsa vaikuttavia seikkoja, satunnaisia mutta loogisia notkahduksia. Pitäisi olla pään vaivaa hienosäätää kaikki kohdalleen. Mutta ei kuitenkaan niin, että asetuksiin pitäisi jatkuvasti olla koskemassa vaikka jokin viivan alapuolella oleva summa numero ei heilahtaisikaan liikaa sivuun. Kauhistus jotkut muinaisen Deuteros-pelin kaltaiset huoltoreittien käsin vatkaamiset joka helvetin käänteessä.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Sivuja: [1]   Siirry ylös