Hiistu, minä voinen vastailla tuohon jo aika kattavasti, vaikka vähän tuntuu, etten ehkä (toivottavasti) ole nähnyt vielä kaikkea. Itse asiassa minun oli tarkoitus kirjoitella tästä jo ihan omatoimisesti tänne, kun kerran on syytä olettaa että täällä varmasti on tätä jo osteltu tai vähintään ollaan kiinnostuneita, mutta olen yhä alussa, vaikka olen tahkonnut tuota jo lähemmäs viikon (ehkä olen vain perfektionisti tehtäväsuoritusten suhteen tai jotain). Mutta, kohta olen pääsemässä jopa virallisesta alusta ohi, ja ainakin valtakunnan ulkosuhteiden kunnollisen hoitamisen ja uusien alueiden valloitusten pitäisi odotella sen jälkeisessä pelissä kaikkien vihjeiden mukaan.
No, pelihän on periaatteessa täysin tehtäväsidonnainen. Et voi pelata yhtään mitään simillä, jolla ei ole tehtävää menossa -- onneksi niitä tehtäviä kuitenkin on melko tasapuolisesti tarjolla kaikille "sankareille", mikä nyt lienee tietysti tarkoituksenmukaista. Mitään muuta kuin tällaista sankaria ei voi pelata, ja nämä sankarit edustavat siis kutakin ammattikuntaa: ritari, velho, monarkki, kauppias, välskäri (ohjekirjan käännöksen mukaan, tämä pelihän siis on englanninkielinen), seppä, vakooja, bardi, jakobaanipappi ja peteraanipappi. Sankarien ulkopuolisia simejä ei voi pelata, ei aviopuolisoita eikä lapsiakaan, mutta tällä ei pelaamisen kannalta ole onneksi väliäkään. Minun kuningattareni tytär (prinsessa Lidli

) ei ole tainnut käydä kotilinnassaan kohta viikkoon vaan riehuu pitkin kaupunkia, mutta ei sitä mihinkään kaivatakaan. Vastauksena viimeiseen kysymykseesi, minusta tuntuu ettei se prinsessainen (tai kukaan muukaan pelin lapsi) taitane kasvaa aikuiseksi koskaan, vaikka vauvasta lapseksi kasvoikin. Sillä ei yksinkertaisesti ole merkitystä, peli rakentuu toisenlaisella tavalla.
Vaikka simien tulee tehdä niitä tehtäviä, niillä toki nukutaan ja syödään ja luodaan suhteita toisten simien kanssa. Ammattikohtainen touhuaminen (siis esimerkiksi kauppiaalla kaupankäynti ja ritarilla tappeleminen, siis tehtävään kuulumaton) on myös liki täysin vapaata (se ei ole siinä mielessä vapaata, että se on osin pakollista) ja ihan kivaakin, varsinkin kun sim siinä kehittyy koko ajan. Suunnilleen kerran vuorokaudessa pitää jotain tehdä varsinaisen tehtävän hyväksi ja muuten saa oikeastaan tehdä mitä haluaa, ja melkeinpä on erittäin suotavaakin tehdä mitä haluaa: tehtävän suoritustaso riippuu hyvin paljon siitä, kuinka hyvällä tuulella sim on. Simeillä on tässä pelissä vain kaksi tarvepalkkia, nälkä ja energia, ja muut ovat vähän niin kuin ekstraa -- simin ei ole pakko käydä esimerkiksi kylvyssä, mutta se saa siitä hyvää mieltä seuraavaksi kahdeksaksi tunniksi, mikä on tehtävän suorituksen kannalta hemmetin hyvä juttu. Vaihtoehtojakin mielihyvän lähteiksi riittää, sillä tekijät ovat piilottaneet peliin hurjasti mahdollisuuksia, jotka avautuvat tiettyjen ammattikuntien ja tiettyjen luonteenpiirteiden ansiosta. Kun simillä ei ole tehtävää menossa, se elelee ihan rauhassa siellä. Se ei hävitä tavaraluettelostaan mitään, kunhan vain pitää yllä ystävyyssuhteitaan (tai parantaa niitä) ja ansaitsee toivottavasti rahaa.
Mutta, mielipiteeni pelistä. Kuten sanoin, toivon että seuraavaan osioon päästessäni löydän uutta -- ensimmäisessä osiossa rakennettiin oma kuningaskunta tyhjästä, siis ansaittiin tehtävistä pisteitä, joilla luotiin kaikki sankarit ja valtakunnan mökkeröiset. Peli on toisaalta hurjan monihaarainen, sillä tehtävien ja koko pelin sivupolkuja vaikuttaa olevan satoja: kaikki pelaajan valinnat ja jopa simien luonteet vaikuttavat niihin. Ei tätä peliä kuitenkaan jaksa yötäpäivää tahkota, sillä vaikka tehtävissä on paljon vaihtelua, peli ei kuitenkaan oikein pääse siirtymään tyylistään muuhun. Toisaalta tiedostan olevani niin perfektionisti ja varovainen, että saatan jumittaa ihan omista syistäni tehtävissä ja valita turvallisentuntuisia vaihtoehtoja. (Nämä sankarit voivat kuollakin, ja sitten ne pitäisi tehdä uudelleen alusta!) Tällaiselle refleksittömälle ja itsepintaisen nyhräävälle pelaajalle kuitenkin kaiken kaikkiaan loistava peli, jossa riittää hirveästi tekemistä (ja kun joskus saan pelin loppuun, uudessa pelissä on aivan uudet suunnat valittavissa, jeij) ja joka koukuttaakin. Onhan tämä saanut ihan hyviä arvosteluja, enkä ihmettele.
Edit: MUTTA jos et ole kokeillutkaan vielä sitä Sims 3:a, sen hankkiminen olisi erittäin hyvä ajatus!