Keskustelut
kesä 19
keskiviikko
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Mainonta

Mainospalkki

Keitä paikalla

• Boogahbo
  • Taivaskäärme
  • Dragan
  • Prolet
  • Jaragil
  • Glare
  • Tiuku
  • kirja_friikki
  • Narri
  • haplotus
Yhteensä paikalla:
  • 10 käyttäjää
  • 106 vierasta

Facebook

Lähetä sivu

Äänestys
Kysymys: Miksi et käytä kirjastoa?
Ostan kirjani ym. materiaalin - 12 (27.3%)
En halua sakkoja - 3 (6.8%)
En tykkää kirjoista - 0 (0%)
En pidä siitä miten kirjastonhoitajat puhuvat minulle - 0 (0%)
Varausjonot ovat liian pitkiä - 2 (4.5%)
En pidä lainakirjojen hajusta - 0 (0%)
Se muistuttaa liiaksi koulua - 0 (0%)
En tiedä mistä löydän haluamani - 1 (2.3%)
Kirjastonhoitajat ovat liian pelottavia - 0 (0%)
Ei sovi elämäntyyliini - 3 (6.8%)
En ehdi - 7 (15.9%)
Se ei ole coolia - 0 (0%)
Se on lapsia varten - 0 (0%)
Se on tylsä - 0 (0%)
Kukaan tuttukaan ei käytä - 0 (0%)
Minulla on maksamattomia sakkoja - 2 (4.5%)
Se on liian kaukana - 2 (4.5%)
Rakennus on liian pieni - 1 (2.3%)
Siellä on liian vähän tietokoneita - 0 (0%)
En pidä lukemisesta - 0 (0%)
Siellä ei ole minua kiinnostavaa aineistoa - 6 (13.6%)
Muu syy, mikä? - 5 (11.4%)
Äänestäjiä yhteensä: 18

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Käytätkö? No miksi et?!  (Luettu 433 kertaa)
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« : 03.Huhtikuu 2012, 13:39 »

Kirjastojen ei-käyttäjät ovat aihe johon olen törmännyt opintojeni aikana kerran jos toisenkin. Löytyykö Risingista sellaisia? Kehtaavatko tunnustaa? Ei-käytölle on moninaisa syitä ja kirjastoihmisten olisi hyvä olla niistä tietoisia. Jos siis et käytä kirjaston palveluita ollenkaan tai hyvin vähän, niin olisin mielissäni jos vastaisit pikku kyselyyni. Tai itse asiassa vastausvaihtoehtojen takana ovat kirjan Bite-sized marketing : realistic solutions for the overworked librarian tekijät. Jos aiheesta halutaan keskustella enemmän, niin varssoguu, kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan. Tämä liittyy viestinnän ja markkinoinnin kurssiini.
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #1 : 03.Huhtikuu 2012, 14:27 »

Lainaan varsin harvoin kirjoja kirjastosta. Syynä on se, että paikallisessa ei ole kauhean hyvin saatavilla uusia englanninkielisiä spefikirjoja. Suomenkielisten saatavuus ei niin oleellista ole, koska ne, jotka kiinnostavat minulla on varaa ostaa. Muista kielistä käännettyjä kaunokirjoja ja myöskin tiedettä populariseeraavia opuksia lainaan toisinaan, mutta yleensä aika ei meinaa riittää noiden ensin mainittujen kahdenkaan kategorian kirjojen lukemiseen. Taas taidekirjojen kohdalla lainaaminen on vähän äh jo lähtöönsä.

Musiikkikirjastoa käytän säännöllisesti, mutta lainattuja levyjä tulee kyllä paljolti pyöritettyä taustamusiikkina. Oikeasti kiinnostavat levytkin pitäisi käytännössä oikeasti ostaa, että niitä voisi makustella kun mieli tekee eikä silloin, kun ne sattuvat olemaan kirjaston hyllyssä.

Elokuvia en ole juuri koskaan lainannut kirjastosta. Mielestäni silläkään alalla kiinnostavien uutuuksien saatavuus ei ole ihan paras mahdollinen täälläpäin Suomea, kaupallinen vuokraus on käytännössä parempi vaihtoehto kuin kilpaileminen niukoista resursseista.
tallennettu
MarieMarie
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Raahe
« Vastaus #2 : 03.Huhtikuu 2012, 14:30 »

aika paljon tulee ostettua kirjat itselle, mutta pääasiallinen syy miksi en nykyisin käytä kirjastoa on se, että se ei ole tullut tavaksi... tai siis ennen se oli tapa, siellä tuli käytyä säännöllisesti palauttamassa kirjoja, lainaamassa uusia, lukemassa lehtiä ja ihan vaan katsomassa mitä löytyy jne... jossain vaiheessa sitä vain palautti viimeiset lainat eikä ottanut uusia ja sitten se vaan jäi... ja minä olen sentään ollut aikanaan kirjastossa töissäkin ja todella aktiivinen käyttäjä, mutta ei siihen käymättömyyteen muuta syytä oikein ole... ehkä pitäisi ottaa uudelleen tavaksi, mistähän tuohon saisi kimmokkeen... :D
tallennettu

Tässä on koe, jonka avulla saat selville. oletko saattanut päätökseen tehtäväsi maan päällä:
Jos vielä olet elossa, tehtäväsi jatkuu.
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #3 : 03.Huhtikuu 2012, 14:32 »

Käytän kirjastoa, mutta vastasin silti. Minulla oli useamman vuoden ajanjakso, jolloin koin, ettei kirjastosta löydy haluamaani materiaalia, so. uutta fantasiaa ja scifiä. Jokusen kerran näin oikeasti kävikin, mutta suurimmaksi osaksi kyse oli harhakuvasta. Nykyään ainakin pääkaupunkiseudun kokoelmissa on sen verran kattavasti niitä nimikkeitä, joita etsin (paria alalajia lukuunottamatta), että harvoin jään nuolemaan näppejäni. Ne, joita en kirjastosta saa, voin vaikka ostaakin (mikä oli toinen vastaukseni kyselyyn). Toisaalta ostan myös sellaisia kirjoja, joiden haluan jäävän omaan hyllyyni, joko koristeeksi (statusesineeksi) tai koska tiedän haluavani lukea ne uudelleen.

Ajoittain koen ongelmaksi sen, että haluamani kirja on niin moninkertaisesti varattu, etten voi tietää milloin saan sen itselleni. Lievästi neuroottisuuteen taipuvaisena järjestely- ja listaushiirenä suunnittelen seuraavaksi luettavia kirjoja ja niiden keskinäistä järjestystä etukäteen; tällöin kuukausien päästä saapuva kirja sotkee ympyröitäni. (Tämä nyt on tällainen käyttäjäriippuvainen idiosynkraattinen ongelma).
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Narri
Teknovelho

Paikalla Paikalla
« Vastaus #4 : 03.Huhtikuu 2012, 14:43 »

"En pidä lainakirjojen hajusta." Hih.
tallennettu
Thialfi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 03.Huhtikuu 2012, 14:52 »

Kirjastossa on liian paljon tietokoneita. Toisin sanoen lukupaikat on varattu uusille tietokoneille, koska vanhassa arkkitehtuurissa niille ei ole varattu riittävästi tilaa. Vanha ei jaksa myöskään äänekkäitä nuoria koneella.
tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #6 : 03.Huhtikuu 2012, 15:11 »

"En pidä lainakirjojen hajusta." Hih.
Esim. minun isäni pitää ajatusta käytetyn, so. jonkun muun jo lukeman kirjan lukemisesta jokseenkin epämiellyttävänä (ostaa siis kaikki kirjansa uusina). Kuvittelisin, että tähän voi liittyä vaikkapa se haju. Tietääkseni hän ei myöskään käy divareissa.

Itse en ajattele asiaa muulloin kuin törmätessäni johonkin epämiellyttävään muistumaan edellisestä käyttäjästä, esim. kuivuneeseen (toivottavasti vain) ruokaan sivujen koristeena.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 03.Huhtikuu 2012, 16:24 »

Vastasin kaupunginkirjaston käytön näkökulmasta, yliopiston kirjastossa tulee luuhattua ihan muista syistä turhankin pitkiä aikoja. Oikeastaan varmaan se, että aikaa menee nykyään opiskeluun huomattavan paljon suurempia määriä kuin vielä lukiossa, kaunokirjallisuutta tai opintoihin liittymätöntä tieto- tai tieteellistä kirjallisuutta tulee luettua vähemmän.

Kun vapaa-aikaa on, kirjansa valikoi aiempaa huolellisemmin, joten ex tempore -vierailuja kirjastoon tyylillä "lainaan kaiken jännän mitä löydän" ei vain tule enää tehtyä. En ehdi lukea sitä yhtäkään kirjaa laina-aikojen puitteissa, vaikka aiemmin luin kymmeniä. Ostettu kirja odottaa kiltisti kotona, kunnes siihen ehtii palata. Toisaalta arvostelen paljon kirjoja, ja niiden lukemisessa on sitten aikataulunsa. Tosin mitä enemmän arvostelukirjoja, sitä vähemmän niitä muita...

Kirjastot ovat kinteä osa lapsuuttani ja nuoruuttani, ja käyn niissä kyllä edelleenkin, mikäli aikaa vain on. Kesällä kesätöiden ohessa yleensä on ehtinyt lukea enemmän. Tosin kirjaston käyttötapani on ehkä muuttunut, aiemmin tosiaan hamstrasin satunnaisen sylillisen, nyt varaan kirjan etukäteen ja vain käyn noutamassa, kun se saapuu. Tai pikemminkin juuri nyt, kun Iivari on kirjastossa sivarissa, pyydän Iivaria hoitamaan mulle haluamani kirjat. Pääkaupunkiseudun yhdistetty valikoima on niin hyvä, että käyttäisin sitä mielelläni enemmänkin, varsinkin ajankohtaisten tietokirjojen ja tieteen populaariteosten lainaamiseen (ovat usein niin kalliita, ettei niitä tule ostettua, toisin kuin kaunokirjallisuutta).

Suunniteltu(?) varausmaksujen poistaminen muuten tehostaisi kyllä kirjaston käyttöäni todella, useimmiten kun nimenomaan varaan jostain päin pk-seutua sen haluamani kirjan. En ehdi juosta pitkin kaupunkia, joten on kätevää, kun kirja kiikutetaan lähikirjastoon. Vielä kun niitä saisi tilattua vaikka yliopistolle suoraan... :D
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Tiuku
Velhoruhtinatar

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #8 : 03.Huhtikuu 2012, 19:02 »

Tälle keväälle olen tainnut lainata yhden kaunokirjallisen kirjan kirjastosta (se on tuossa vieressä tälläkin hetkellä), viime syksynä lainasin 1-2. Kyseiset kirjat ovat ns. ei-niin-kiinnostavia kirjoja - siis kiinnostavia kyllä, mutta ne kuuluvat joko erittäin pieneen kategoriaan "tällaisia en aio alkaa kerätä" tai sitten kategoriaan "hyvyydestä en ole varma, en siis osta". Jotenkin vain lukioaikoina ajauduin siihen, että aloin ostaa kaiken lukemani, koska a) luin niin vähän ja juuri tiettyjä kirjoja, b) kirjojen laajamittaisesta keräilystä tuli harrastus, ja c) kun ostaa heti, ei tarvitse ottaa sitä riskiä, että hinta myöhemmin kallistuu tai kirja katoaa saatavilta kokonaan. Joskus kyllä kirjastossa teen herätelainauksia kaunokirjallisuudenkin puolelta, ainakin jos kirjat on sopivasti aseteltu näkyviin.

Tämänhetkisen asuinkunnan paikalliskirjastoa olen käyttänyt kyllä ahkeraan, tosin lähinnä tenttikirjallisuuden hankkimiseen. Syksyllä myös lainailin ahkeraan elokuvia, koska ajattelin, että niitä ehdin kyllä katsoa aivoja lepuuttaakseni - siinä missä kaunokirjallisuutta en muka ehtinyt lukea. Toisaalta tämän kunnan kirjastossa on oikein hyvä elokuvavalikoima, joten paljon katsottavaa löytyi nirsoonkin makuun.
tallennettu
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #9 : 03.Huhtikuu 2012, 20:02 »

Käytän kotipaikkakuntani kirjastoa (ja samassa kirjastokimpassa olevan naapurikunnan kirjastoa) säännöllisesti. En edes muista aikaa, etteikö aina jotain kirjaa olisi ollut sieltä lainassa... Yliopiston kirjastoa on pakko käyttää, jotta saan tenttikirjoja.

Tampereen kaupungin kirjastoista en kuitenkaan ole lainannut yhden ainoata kirjaa tämän, mitä, kahden ja puolen vuoden aikana. Sen perusteella vastailen. Suurin syy tietenkin on, että lainaan haluamani kirjat kotopuolen kirjastoista, joten ei ole pakottavaa tarvetta. Toisekseen huomaan väistämättä vertaavani Tampereen kirjastoja niihin tuttuihin kirjastoihini, joihin olen tottunut. Ja koska asiat ovat täällä kaupungissa toisella tapaa, niin sehän luonnollisesti meinaa, että asiat ovat täällä huonosti.  Iskee silmää

- Tampereen kirjastoissa asiointi ei sovi elämäntapaani. Matkustan lomilla ja usein viikonloppuisin pois Tampereelta ja pysyn poissa niin kauan kuin mahdollista, joten kirjojen palauttamisesta olisi hankala huolehtia. Pitäisi kai aina ennakkoon miettiä lainansa ja ehtiä palauttelemaan ja tietää, milloin on tulossa takaisin... Sehän vaatisi oikein sitoutumista. (Kotiin voi aina jollekin soittaa ja sanoa, jos heidän täytyy käydä siellä palauttamassa joku lainani.)

- Toisaalta viikolla ei myöskään ole aikaa niin hupilukea, koska opiskelu. Enkä reissatessa viitsi kuljettaa mukana yhtään ylimääräistä matkatavaraa, joten matkalukemistakaan en harrasta, paitsi tenttikirjoja joskus pakosti. Silloinkin yleensä nukahdan kesken.

- Tampereen kirjaston nettisivut ovat hankala käyttää. Piki-kirjastomikälie... Pariin kertaan olen huvikseni halunnut katsoa, olisiko minua kiinnostavaa kirjaa lähimmän kirjastoni hyllyssä. Mutta tuntuu, että mitä yksinkertaisemman asian niiltä sivuilta tahtoisi tsekata, sitä hankalampaa se on, kun siellä on kaikkea mahdollista muuta ylimääräistä härpstaakelia ja pakosti tarvitsee monta klikkausta päästäkseen itseään kiinnostavaan infoon käsiksi. Varmaan siihen totuttelemalla tottuisi... mutta mitä suotta, jos pystyy erossakin pysymään.

- Niitä minua kiinnostavia eli usein suht uutukaisia kirjoja ei ole hyllyssä. Täällä on jotain ihme varausjonoja. Ei kotona ole ikinä varausjonoja, ei ainakaan fantasiasta tai scifistä, ei vaikka kutakin kirjaa on koko kunnassa vain pari kappaletta. Ilmestyvistä Pottereista kuulemma aikanaan oli, mutta sekin nyt varmaan oli enempi semmoinen vouhotus, että ennakkoon varataan ja naapurin kanssa sitten kaffipöydässä vertaillaan varausnumeroita... Olen tottunut, että uutuuskirjojakin löytyy hyllystä. Tai jos joku aikaisemmin uutuuden siitä hyllyn reunalta jo äkännyt, niin kyllä se ennemmin tai myöhemmin takaisin sinne palautuu.

- En tiedä, missä kirjastot sijaitsevat. Paitsi pääkirjasto Metso, joka varmaan itseäni lähinnä onkin. Joo, olisihan niiden muidenkin sijainneista joku kartta (itse asiassa olen niillä nettisivuilla sellaisen linkin nähnytkin..). Mutta ei kirjastojen sijaintia kuulu kartasta katsoa. Kirjastojen sijainti tiedetään. Vähän kuin kirkkojen tai R-kiskan. Vaikea selittää, mutta kotona kun on aina tiennyt, missä kirjastot on - kirjastot vaan kertakaikkiaan ovat. Vähän kuin omat pellot. Mutta täällä uudessa paikassa kun ei ole valmiina sellaista mielikuvaa kirjastoista, jotka ovat jossain, niin ei niitä oikein ole... edes kunnolla olemassa.

- Pääkirjasto on liian iso, ei yhtään kodikas. En viihdy siellä, sen verran mitä on joskus jotain opiskelujuttuja täytynyt käydä tekemässä, vaikka lehtiartikkeleita kopioimassa. Lisäksi siellä on paljon ihmisiä. Kirjastorakennuksessa saa olla korkeintaan puoli tusinaa muuta ihmistä, muutoin alkaa tuntua vähän kuin olisi jossain julkisessa tilassa - tai siis tajuaa olevansa sellaisessa. Tai kaupassa kiertelemässä. Siis kirjastossa käyntihän on hyvin yksityinen tapahtuma, omaa rauhaa, kaikki kirjat vain miun käytettävissä ja sillai.

- Kirjastotädeistä ja -sedistä ei ole pahaa sanottavaa.  Hymyilee
tallennettu

Tavallaan.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #10 : 03.Huhtikuu 2012, 21:57 »

Minulla ei ole koskaan ollut näin hyvää tilannetta, että alle kilometrin päässä on kaksi kirjastoa käytettävissä. Lähin on n. 300m päässä kotoa - enkä ole koskaan käynyt siellä(!). Toisaalta kumpikaan ei ole suoraan päivittäisellä työmatkareitillä, mikä voisi lisätä todennäköisyyttä siellä käymiseen. Oulussa eräs pieni kirjasto oli sen pyörätien vieressä, jonka kautta menin töihin ja kirjastossa tuli monesti poikettua ihan huvin vuoksi. Sen sijaan en kertaakaan mahtanut Oulussa käydä siinä kirjastossa, joka oli kaikkein lähin, koska se ei koskaan ollut reitilläni. Ja sen kerran kun yritin käydä siellä erikseen oli kirjasto kiinni lattian vahauksen vuoksi. Yhdessä välissä asuin Oulussa niin, että kirjasto oli tien toisella puolella ja sinne tuli usein poikettua ihan vain lehtiä lukemaan.

Ikävä kyllä tällä hetkellä muutenkin kirjoja menee hirveän vähän. Ostan niitä enemmän kuin luen, jonka vuoksi minulla on nykyään oma kirjahylly niille kirjoille joita en ole vielä lukenut. Äänikirjoja (eteenkin oikean genren) menisi vaikka kuinka paljon, mutta niitä on kirjastoissa heikompi valikoima. Lisäksi on ikävää, että nykyiset lait eivät mahdollista äänikirjojen "lainaamista" tai kuuntelua suoraan kirjaston verkkosivuilta.
tallennettu
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #11 : 04.Huhtikuu 2012, 16:44 »

Suuret kiitokset kaikille vastanneille, sain tästä mukavasti puitavaa kursiilleni.  Hymyilee
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut